Creative Aurvana - výborná in-ear sluchátka k MP3 přehrávači
Osobně mám moc rád in-ear sluchátka, tedy taková, co si doslova zastrčíte do zvukovodu. Jejich výhoda je v perfektní izolaci od okolního hluku, nutné nižší úrovni hlasitosti (neboť sluchátka nemusí neustále překřikovat hluk okolí), a také ve větší dynamice reprodukce, protože miniaturní měniče zvládají logicky určitá frekvenční pásma lépe než 3cm drivery.
Negativem in-ear sluchátek je, že ne každý je dlouhodobě snese v uchu (a to mluvím třeba jen o jedné hodině).
K absolutní špičce v in-ear sluchátkách patří Shure E5C, ale ty jsem asi před rokem prodal s iPodem 60GB. K Zune 80GB jsem hledal něco jiného, a volba padla na (sice levná, ale zvukově vzhledem k ceně opravdu povedená) Creative Aurvana In-Ear Headphones.
Samozřejmě sluchátka v prodejní ceně $70 není možné přímo srovnávat na zvukové podání modelu za $500, přesto jsem s nimi velice spokojen.
Dokonalá je u nich zejména izolace od okolního hluku, zde převyšují většinu modelů jiných firem (ať už je to Shure E2c, Etymotic ER6i či Ultimate Ears super.fi 3). Naprosto špičkový u těchto sluchátek je vynikající komfort pro dlouhodobé nošení, ani po 10 hodinách nepřetržitého používání (v letadle) mě z nich nebolela hlava či uši, což je malý zázrak.
Zune 80GB a 8GB - Definitely Hot!
Titulek článku má být parafráze na moji dřívější recenzi iPodu Video (páté generace) 60GB, s podtitulkem Hype or Hot? Zune je odpověď Microsoftu na velice populární Apple iPod, což není špatný přehrávač, ale jeho závislost na strašných iTunes a dost pomalý a nepovedený firmware (pokud jej nenahradíte RockBoxem) jej velice těžko umožňují klasifikovat jako nejlepší hudební přehrávač.
Zde tedy nastupuje Zune 80GB a 8GB, který musí být lepší než iPod, aby uspěl na trhu.
Zune varianty a balení
Zune (druhé generace) se vyrábí ve dvou základních variantách, první je s 1.8" diskem o kapacitě 80GB pod názvem Zune 80GB a poté s flash pamětí, nazvaný Zune 4G / 8G. K výběru je hned několik barevných provedení, od černé, červené, růžové, bílé, až po kontroverzní hnědou.
Každý Zune umí přehrávat hudbu ve formátu WMA, WMA Lossless, WMA Pro, AAC (MP4, M4A, MOV), MP3 (CBR i VBR) a dalších, a video ve formátu WMV (max 720x576 pixelů), MPEG-4, H.264 a DVR-MS (tedy záznam televizního vysílání z Windows Media Center).
Navíc je na přehrávači dostupný prohlížeč obrázků (libovolný obrázek si můžete nastavit jako pozadí), podcasty, rádio s podporou RDS (fungující skvěle i v Evropě), a poté "Social" záložka, kterou popíšu později.
V balení dostanete, kromě přehrávače, sluchátka a USB konektor pro připojení k PC a nabíjení. To je celé. Samotný software pro synchronizaci si musíte stáhnout ze Zune.net (má asi 30MB a podporuje Vista x86 i Vista x64).
S menším Zune 4/8GB dostanete běžná sluchátka typu "pecky", který hrají průměrně (což je ovšem stále lepší než mírně podprůměrná hudební kvalita iPodu), ovšem se Zune 80GB dostanete vynikající Premium in-ear sluchátka s nylonovým opletením přívodního kabelu a magnetickým uchycením, která hrají doslova skvěle. Můžete si je dokoupit za zhruba $35 i k menšímu Zune.
Oba přehrávače mají displej o velikosti 320x240px, v případě Zune 80GB má úhlopříčku 3.2" (tedy výrazně větší než iPod Classic), navíc je tento displej překryt skutečným sklem a ne plastem, a v případě Zune 4/8GB o velikosti 1.8" (zde je pouze plastový kryt).
Logitech G15 - nejlepší klávesnice pro programátory
Pokud hodně píšete či programujete, potřebujete Logitech G15 klávesnici. Používám tuto klávesnici již skoro dva roky, od jejího uvedení v říjnu 2006, a mimořádně zvýšila moji produktivitu. Její cena není zrovna lidová (2.100 Kč), ale rovněž ij nelze považovat za extrémní.
Zdvih kláves je dokonalý, klávesnice obsahuje celkem 54 (3x18) funkčních a programovatelných "G" kláves, umí nahrávat makra i bez spolupráce software na PC, a obsahuje relativně velký programovatelný LCD displej. Navíc je podsvícená, s nastavitelnou intenzitou podsvícení, takže se na ní výborně píše i v naprosté tmě.
Dejde si jen pozor na Logitech G15 New, tato "nová" verze je podstatně horší než stará, obsahuje totiž 3x méně "G" kláves a nemá naklopitelný LCD displej. Verze bez přídomku "New" je výrazně lepší! Některé obchody ještě stále prodávají "starou" verzi, takže doporučuji se poptat a hledat...
NVIDIA Forceware 174.51 ovladače mají spoustu vylepšení
Na internetu jsou dostupné ovladače NVIDIA Forceware 174.51 (update: 174.53) pro Windows Vista x86 i x64 (International verze), které nabízejí spoustu zajímavých vlastností. V sekci Monitor je to nová záložka Správce vlastních rozlišení, kde si můžete nadefinovat do nejmenších podrobností customizovaná rozlišení pro připojený monitor.
Zcela přepracovaná je také sekce Spravovat 3D Nastavení. Ovládací panel NVIDIA rozpozná nainstalované aplikace na daném PC a nabídne jen ty profily, které jsou aktuální. Samozřejmě můžete profil pro libovolnou aplikaci přidat ručně. Je to velký rozdíl oproti zaostalým ATI ovladačům, které mají definice aplikací "natvrdo", a nemůžete tak zapínat AFT či SFR režim Crossfire (u NVIDIA SLI) podle potřeb. U NVIDIE si prostě snadno zapnete nastavení a SLI pro libovolnou (i oficiálně nepodporovanou) hru.
Nové jsou také volby pro zpracování HD videa, ať už se jedná o BD či HD-DVD.
Nová aplikace od NVIDIE je tak dobrá, že téměř už ani není nutné používat (skvělý) nHancer.
Windows Vista jsou rychlejší než Windows XP
Principles Technologies provedla zajímavé a velice rozsáhlé testy výkonu Windows Vista, Windows Vista SP1 a Windows XP (SP2). Rozdělují se na obchodní úkony (PDF, 4MB) a uživatelské / domácí testy (PDF, 2.4MB).
Rozdíly mezi těmito třemi OS nejsou většinou nijak výrazné, často se jedná o procenta či jen desetiny procent, přesto je jasně vidět, že Vista SP1 je v 66 - 74% případů (obchodní a uživatelské testy) rychlejší než Windows XP. V některých jednotlivých testech i o desítky procent.
Testovalo se na běžných dnešních konfiguracích PC, tedy Dell XPS 600, HP d4100e, Dell XPS M170 a tablet Toshiba Tecra.
Osobně mohu uvedené potvrdit, Vista x64 SP1 je pro práci výkonnější než Windows XP, zvláště pokud použijete modernější hardware (postačí moderní PC za 10.000 Kč), plus je zde de-facto absolutní stabilita (tedy obrovský rozdíl oproti zaostalejším systémům). Herní výkon je +/- stejný jako u Windows XP SP2, ale spouštění aplikací a výkon pro provozování více aplikací je výrazně lepší. SuperFetch a nová správa paměti pod Vista prostě výborně funguje.
Pokud člověk zváží to, že Vista má výrazně více funkcí než XP, jsou to úžasné výsledky.
Las Vegas: pár fotek z Death Valley, Badwater a Devils Golf Course
Služební cesty Microsoftu jsou opravdu náročné. Vedro, sůl, nedostatek vody, 80 metrů pod hladinou moře, a večer středně propečené steaky o váze pouhých 32 uncí...
Alespoň tak vypadal sobotní výlet do Death Valley :-)
Las Vegas: Day 5 - Novell a vývoj ribbonu v Office 2007
Pokud bych měl upozornit na nejlepší přednášky (o kterých jsem ještě nepsal) na MIX08, tak ta první by byla na téma Moonlight: Novell a implementace Silverlightu v Linuxu.
Miguel de Icaza zde popisuje jak vznikal tento projekt, což člověku dá možnost nahlédnout do technického pozadí Novell / Microsoft vztahů, a najednou to celé dává smysl.
Doporučuji tuto hodinovou prezentaci shlédnout:
Druhou naprosto úžasnou přednášku s názvem Příběh ribbonu měl Jensen Harris. Jedná se o popis toho, jak vznikal současný inovativní interface Microsoft Office 2007, a toto prostě musíte vidět. Prezentace skvěle ukazuje zvyšování počtu toolbarů, task panes a položek menu z jednotek na desítky až stovky, a postupné znepřehledňování Office jako celku.
Jeho team si v roce 2003 dal za cíl toto vyřešit, provedl desítky tisíc hodin testů a milióny jednotlivých měření, zkoumal četnost používání jednotlivých příkazů, a postupnými iteracemi během následujících měsíců a let dospěl až k tomu, jak vypadá Office 2007 dnes.
Tato přednáška je fascinující, výborně ukazuje použití vědy pro vývoj počítačových rozhraní, která jsou poté významně použitelnější a efektivnější pro lidi:
Las Vegas: Day 4 - Steve Ballmer pobavil a Steve Jobs ne
Microsoft a PHP pod IIS7 oficiálně
Dnes jsem navštívil (mimo jiné) dvě skvělé přednášky na téma PHP a Microsoft. První byla o provozování PHP pod IIS7 (PHP běžící jako FastCGI) a druhá o podpoře PHP v novém Expression Web 2. Microsoft prostě začal zcela oficiálně PHP podporovat jako jednu z alternativ, a pokud potřebujete provozovat ASP.NET i PHP aplikace, je IIS7 a Win2K8 Server vynikající volba. Na Apache už můžete zapomenout :-)
IIS7 / FastCGI modul se dodává s Windows Server 2008, popřípadě je také přítomen v SP1 pro Windows Vista. Pro IIS6 si jej můžete stáhnout jako dodatečný download.
Neznamená to samozřejmě, že PHP je zdůrazňovaná či preferovaná platforma, tou je samozřejmě ASP.NET a Silverlight 2 pro rich-content aplikace, Microsoft jen akceptoval tržní realitu, a nabízí svým klientům možnost volby. Na úpravě PHP a FastCGI režimu v IIS7 spolupracoval přímo se Zendem.
Keynote a Steve Ballmer
Ve 13:00 začala druhá keynote, což byl vlastně rozhovor Guy Kawasakiho se Steve Ballmerem. Dobře strávená zábavná hodinka :-)
Nemá asi smysl ji přepisovat, takže pokud si ji chcete vychutnat, zde je její online streaming.
Steve Ballmer, CEO nejvýznamnější světové softwarové společnosti, si zde neopomněl rýpnout ani do CEO nejsměšnějšího producenta elektronických cetek, tedy Apple. Steve Jobs totiž dnes představil SDK pro Apple iPhone, současný nejhloupější telefon s polovičním VGA displejem.
V čem je ten háček? Pokud budete chtít vyvíjet aplikace pro iPhone, musíte si nejen zaplatit $99 "developer access fee", ale také dát Apple 30% (!!) veškerých svých příjmů z této aplikace, přičemž distribuce bude povolena jen přes Apple Store. Takže žádné "domácí programování" či nahrání si aplikace do vlastního telefonu aniž by ji schválil Apple, což drasticky omezí výběr software a vytvoří vysokou cenovou hladinu. Navíc aplikace nebudou moci podporovat multitasking a běžet v pozadí, můžete prostě spustit jen jednu v popředí a poté ji ukončit. Totalita, hloupost a diktatura, to je Apple.
Microsoft je pravý opak - pokrok, svoboda, skvělé vývojové nástroje a otevřené standardy pro Windows Mobile 6.
Od věci není ani vzpomínka na nedávné zrůdné rozhodnutí jisté komisařky Evropské unie, kdy Microsoft dostal pokutu €899 miliónů za to, že si dovolil chtít 0.4% z příjmů nebo $14.000 fixní platbu (developer si může vybrat, co je pro něj levnější) za přístup k veškerému jeho know-how.
Osobně si myslím, že Microsoft je dnes jednou z "nejlidštějších" společností, nabízí spousty věcí zdarma, a to co prodává, je dostupné za skvělé ceny. Navíc pro studentské použití je zdarma skoro cokoliv. Už jen zarytí Linuxáci bez mozku vnímají Microsoft jako "Evil Empire"...
Las Vegas: Day 3 - Internet Explorer 8 a Silverlight
Dnešní den na Mix08 je definován zejména úvodní klíčovou keynote, skvěle připravenou, dynamickou, a velice informativní. Za Microsoft zde Ray Ozzie (chief software architect) představil vizi Microsoftu pro internet, která spočívá v oblasti reklamy (další investice do Live.com hledání, posilování Microsoft AdCenter, případné Yahoo technologie a lidé), propojování veškerých existujících zařízení (PC, prohlížeče, telefony, MP3 přehrávače, herní konzole) pomocí internetu, a jejich snadná synchronizace, včetně společného nastavení a sdílení dat a licencí, a samozřejmě ve vývojářských nástrojích a nástrojích pro designéry (Visual Studio 2008, Silverlight, Expression Studio).
Když to srovnám na takovou Apple keynote, tak je uvedená keynote Microsoftu o řád informativnější, je tam méně balastu a marketingových "keců", zato o to více prezentace nových a skutečně fungujících technologií (nad nimiž by všem linuxákům spadla čelist až někam hluboko do kalhot).
Internet Explorer 8
Dean Hachamovitch (IE general manager) představil beta verzi Internet Exploreru 8. Bez nadsázky se dá říci, že zatímco IE7 byl prohlížeč, který v řadě ohledů teprve dohonil konkurenci a srovnal s ní krok, tak IE8 zavádí tolik inovací, že konkurenci daleko utíká.
Samozřejmostí je plná podpora CSS 2.1, což zahrnuje nejen Acid 2 test, ale také například přes 700 testů na CSS 2.1, které Microsoft navrhl a doplnil do W3C. Internet Explorer bude v oblasti standardů na nejlepší možné úrovni, a mimořádně podstatné je i rozhodnutí, že tento jeho režim činnosti bude jako výchozí, do "legacy" režimu (IE7 či IE6) se bude stránka muset vědomě přepnout přes META tag.
Zlepšena v IE byla i rychlost, a to zejména JavaScriptu, takže složité AJAXové aplikace běží 2-3x rychleji než dříve.
Překvapivá je částečná podpora HTML 5, takže můžete třeba ukládat rozepsanou stránku (včetně obsahu formulářů) při výpadku internetového spojení a provádět další činnosti.
Integrované v IE8 jsou rovněž Develor Tools, včetně možnosti nastavovat watches, breakpoints, dívat se na runtime počítané styly a hodnoty, či řadit styly zkoumaného prvku dle jejich výskytu v XML struktuře dokumentu nebo podle CSS properties.
Unikátní věc je zahrnutí podpory pro nové Activity XML API (vydaného pod Public Domain či Creative Commons licencí). Na webové stránce si třeba pomocí myši označíte adresu a IE8 vám automaticky nabídne její vyhledání a zobrazení na mapě, aniž opustíte danou stránku, či vyhledá daný produkt k nákupu na eBay. Díky API je tato funkčnost plně a snadno rozšiřitelná webmastery.
Druhá skvělá věc jsou WebSlices, zahrnující WebSlices Markup API (opět pod Public Domain licencí). Jedná se o sledování kusu stránky, například výřezu z aukce na eBay, kterou si uložíte jako záložku a sledujete ji.
Příjemné je v IE8 také zvýraznění kořene domény v řádce URL a "Back" tlačítko, které funguje i pro AJAXové weby (takže zoom na mapě, kde se pohybuje člověk pomocí AJAXu, je správně zpracován).
IE8 (stažitelný v Beta 1 verzi) je prostě prohlížeč, který přichází s výrazně lepší funkčností než triviální připravovaný Firefox 3 nebo aktuální Safari, navíc podporuje moderní W3C standardy, a do "legacy" módu se naopak musí přepínat. Výborné rozhodnutí, které nám usnadní budoucnost! Více také na IE blog a Microsoft.com/ie8.
Las Vegas: Day 3 - Microsoft Surface
Microsoft Surface je multi-multi-touch ovládání počítače. Zatímco multi-touch představuje ovládání více prsty, tak multi-multi znamená možnost ovládat jedno zařízení nezávisle více lidmi, jeden může třeba míchat virtuální karty, druhý zvětšovat fotky a třetí na té samé obrazovce pouštět či přetáčet video.
Opravdu to v reálu funguje, v Sandboxu byly dva ukázkové Microsoft Surface přístroje, a v nich instalovaná zhruba desítka testovacích aplikací. Je to moc pěkná technologie, až za 5 roků poklesne cena pod $1500, koupím si to domů místo stolku v obývacím pokoji.
Při ovládání je občas znát ne úplně realtime reakce, může tam být i několik desítek milisekund zpoždění. Pro většinu aplikací to nevadí, ale na FPS hry to (zatím?) není. Taková práce s videem a fotkami je ovšem mimořádně pohodlná.