Creative Aurvana - výborná in-ear sluchátka k MP3 přehrávači

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Creative Aurvana - výborná in-ear sluchátka k MP3 přehrávači

Hudba 17.03.08

Osobně mám moc rád in-ear sluchátka, tedy taková, co si doslova zastrčíte do zvukovodu. Jejich výhoda je v perfektní izolaci od okolního hluku, nutné nižší úrovni hlasitosti (neboť sluchátka nemusí neustále překřikovat hluk okolí), a také ve větší dynamice reprodukce, protože miniaturní měniče zvládají logicky určitá frekvenční pásma lépe než 3cm drivery.

Negativem in-ear sluchátek je, že ne každý je dlouhodobě snese v uchu (a to mluvím třeba jen o jedné hodině).

K absolutní špičce v in-ear sluchátkách patří Shure E5C, ale ty jsem asi před rokem prodal s iPodem 60GB. K Zune 80GB jsem hledal něco jiného, a volba padla na (sice levná, ale zvukově vzhledem k ceně opravdu povedená) Creative Aurvana In-Ear Headphones.

Creative AurvanaCreative Aurvana

Samozřejmě sluchátka v prodejní ceně $70 není možné přímo srovnávat na zvukové podání modelu za $500, přesto jsem s nimi velice spokojen.

Dokonalá je u nich zejména izolace od okolního hluku, zde převyšují většinu modelů jiných firem (ať už je to Shure E2c, Etymotic ER6i či Ultimate Ears super.fi 3). Naprosto špičkový u těchto sluchátek je vynikající komfort pro dlouhodobé nošení, ani po 10 hodinách nepřetržitého používání (v letadle) mě z nich nebolela hlava či uši, což je malý zázrak.

Creative jsou totiž neuvěřitelně miniaturní a lehká sluchátka:

Creative Aurvana

Pro srovnání, zde je fotografie společně s 3.5mm stereo konektorem:

Creative Aurvana

Kvalita hudební reprodukce je velice dobrá, výšky i středy jsou dostatečně čisté a přesné (i když zejména u čistoty výšek nedosahují kvalit Shure E5c, zase jsou ale pohodlnější na nošení), mezi středy a basy není slyšitelná "mezera", a samotné basové podání je dostatečně mohutné i pro poslech tvrdšího rocku, byť ne tak přesné jako u dražších modelů. Hodně samozřejmě záleží na usazení sluchátek v uchu, které se stává vlastně ozvučnicí, a na dobrém výběru těsnícího silikonu (v balení naleznete hned několik variant).

Interně mají tato miniaturní sluchátka dva drivery (!), i když nejsem si jist zda jsou jednopásmová či dvoupásmová, na schématu nikde nevidím frekvenční výhybku, nejspíše to budou jednopásmovky se dvěma na pohled identickými měniči:

Creative Aurvana Driver

Každopádně pokud hledáte sluchátka s velice dobrým zvukem (výrazně převyšujícím libovolné "špunty" od věhlasných výrobců), mimořádně pohodlná na dlouhodobé nošení a s perfektní izolací od okolního hluku, Creative Aurvana mohu vřele doporučit. Cena se pohybuje v ČR zhruba od 1.000 Kč.


Komentáře

  1. 1 Jakub 17.03.08, 06:03:30
    FB

    Mam k mobilu sluchatka podobneho tvaru, sice plati o nich to, o izolaci od okolniho hluku, ale mam s nimi jeden problem - obcas maji tendenci moc v uchu nedrzet a vypadavat - nemas podobny problem?

  2. 2 Radek Hulán 17.03.08, 06:03:34
    FB

    [1] Aurvana drží pevně, i při běhání (odzkoušeno). V tom tvém případě potřebuješ možná jen jinou velikost toho silikonu (pokud to není konstrukční vada).

    Jinak příště zkus psát s diakritikou, ať nevypadáš jako primitiv, co neumí napsat ščřžýáíé ;)

  3. 3 Vojtěch Pižl 17.03.08, 06:03:56
    FB

    Mám dva dotazy:
    1) Je v balení hodně těch gumových špuntů? Měl jsem podobná sluchátka v mobilu a často se mi ztrácely.
    2) Je hodně slyšet v okolí co poslouchám? Ale u těhle sluchátek by to mohlo být izolováno.

  4. 4 Radek Hulán 17.03.08, 07:03:04
    FB

    [3] celkem je tam 6 párů špuntů (5 párů náhradních, a jeden pár na sluchátkách, tedy vysoce nadstandard), jinak ven není slyšet skoro nic ani při vyšší hlasitosti

  5. 5 Michal Vácha 17.03.08, 07:03:13
    FB

    Pěkný článek. A jak si ty sluchátka rozumí se zunem? Je to velký rozdíl oproti Zune premium headphones?

  6. 6 Vilém Obrátil 17.03.08, 07:03:15
    FB

    Koukám, že jsi se tady nikde nezmínil o sluchátkách Koss, ne že bych je sem chtěl nějak cpát, spíš by mě zajmalo jestli ses nezmínil záměrně, jestli to třeba není jeden z těch "mýtů", že Kossy jsou nejlepší nebo jestli to je jenom náhoda. Jinak jestli se můžu jen tak ze zájmů můžu zeptat, co posloucháš za "tvrdší rock"? ;)

  7. 7 Radek Hulán 17.03.08, 07:03:19
    FB

    [5] Zune Premium sluchátka jsou zvukově také výborná, ale Aurvana jsou pohodlnější (je to určitě osobní věc, ale Aurvana mi prostě dokonale sedí) a ještě mírně lépe izolují od okolí...

    [6] Kossy jsou přebasované a bez přesných výšek a zvukově mi naprosto nevyhovují. Ale na téma Koss zde poprosím nediskutovat, byl by to jen flame. Hodně lidí je má rádo, já ne.

  8. 8 Petr Sládek 17.03.08, 08:03:18
    FB

    Koupil sem si ted k PDA sluchátka Sennheiser CX300 a hraji opravdu parádně. Trošku škoda krátkého káblíku, v ceně kolem 1300Kč myslím také dobrá volba :)

  9. 9 pz 17.03.08, 08:03:33
    FB

    Nedávno jsem někde četl článek o tom, že údajně in-ear sluchátka ohrožují sluch větší mírou než jiná sluchátka, protože se zasouvají až do sluchovodu. Je na tom něco pravdy?

  10. 10 Radek Hulán 17.03.08, 08:03:35
    FB

    [9] a pak jsou přesně opačné názory, pro nižší výkon těchto sluchátek (protože nepotřebují "překřikovat" okolní hluk) jsou "zdravější", protože na ušní bubínek nepůsobí takový tlak.. ;)

    Tedy, pokud člověk používá jakákoliv sluchátka 10 hodin denně, 365 dní v roce, poté má asi problém. Ale pokud občas používá MP3 přehrávač, tak neohluchne z žádných..

  11. 11 Michal S. 17.03.08, 08:03:55
    FB

    [9] no, myslim si ze to bude docela dost o tom, jak moc nahlas si budes hudbu poustet, kdyz to pustis "na plny koule" tak si sluch znicis jak s spuntama tak s nejakyma velkyma. (Ale nic nema na sluchatka co byly dodany k levnymu MP3 prehravaci co jsem mel, sluch neposkodily ale po mesici mi diky dobrymu tvaru tekla krev z ucha.)

  12. 12 Vilém Obrátil 17.03.08, 08:03:58
    FB

    [9] Taky se přikláním k tomu, že ucho víc ohrožují velká sluchátka než ty in-ear, údajně in-ear sluchátka namáhají pouze ušní bubínek zatímco "ty větší" sluchátka namáhají i kůstky ve zvukovodu... ale kdo ví co z toho je pravda :)...

  13. 13 Peter Orosz 17.03.08, 09:03:22
    FB

    Je pravda, že klasické slúchadlá produkujú celkovo viac hluku, na druhú stranu, pri "špuntoch" sa akustický tlak rozloží na omnoho menšej ploche, čiže podľa mňa je to viac-menej priamo úmerné.

    Samozrejme, špunty sú geniálne pri športovaní, na klasické slúchadlá však mať nikdy nebudú - sluch človeka neznamená len bubienok. Takisto tá veľká mäsovito-chrupavkovitá časť, ktorá vám výrazne odstáva od povrchu hlavy, je pre komplexnosť hudobného prejavu veľmi dôležitá. Nemôžte ju proste ignorovať. Skúste si dať ruky za uši a vytvoriť kvázi "satelit". Hneď pochopíte, o čom hovorím. ;-)

  14. 14 Kadlec Jakub 17.03.08, 09:03:28
    FB

    Creative Aurvana jsou výborná sluchátka, ale protože máš podle všeho hodně podobné nároky na in-ear špunty, a i podobný sortiment hudby, dovolím si tvrdit, že Sennheiser CX500 jsou lepší. Jsou podobně komfortní, ale mají podle mě (i podle mnoha jiných) poněkud věrnější zvuk.

  15. 15 Radek Hulán 17.03.08, 10:03:26
    FB

    [13] in-ear sluchátka od Shure či Etymotic používají profi hudebníci namísto klasických... Představa, že celé ucho musí slyšet prostě není platná, in-ear sluchátka mají mnohem lepší podání výšek a jsou rychlejší, než klasické "kolem uší" modely. Jejich nevýhoda je jinde, a to v mnohem vyšší subjektivitě, kvalita zvuku totiž záleží hodně i na tom, jak si je člověk "zasune", což "kolem uší" sluchátka řeší, ta jsou k tomuto neutrální.

  16. 16 Przemek Chodura 17.03.08, 10:03:44
    FB

    [13] Naprosto souhlasím. O (ne)škodlivosti by se dalo polemizovat, a pakliže nikdo z nás není ušní lékař či inženýr pracující na vývoji sluchátek, nemá tato polemika ani smysl.

    [15] Dovolím si oponovat. Možná na koncertech jako odposlech, kde není vzhledem k okolnímu randálu až tak důležitá přesnost podání. Ale pokud má jít o kvalitní poslech, pak takové "pidižviky" nemají šanci (mají ale jiné přednosti). Neříkám, že hrají špatně, ale klasická sluchátka hrají lépe. A upřímně se nestačím divit, jak takový profesionál a fajnšmekr jako Vy může takovou věc tvrdit. Považovat špunty za profesionální sluchátka je podle mě pěkná "amatéřina".

  17. 17 Radek Hulán 17.03.08, 10:03:46
    FB

    [16] považovat in-ear Shure za $500 za "amatérské" může jen amatér ;) Tato sluchátka jsou srovnatelná s audio aparaturou za 200.000 Kč klasické konstrukce. To, že tam ještě hodně lidí nedospělo, to je jejich problém, ale profík vám to řekne jasně - in-ear nabízí na svoji cenu zhruba kvalitu 10x dražší audiofilní sestavy...

    Ony miniaturní drivery, které potřebují jen nepatrné vybuzení, jsou totiž mnohem dynamičtější a čistější než Xcm velké pomalé membrány... To je všem profíkům známý fakt. Tady nejde o basy, co bourají barák...

    In-ear: Clarity beyond what wedges or studio headphones can achieve ;-) Tak to se běžně píše o Shure SE530, třípasmové in-ear sluchátka...

    Nebo: "I know people who quietly weep when they blast classical music through these (Shure SE530s)."

  18. 18 Przemek Chodura 17.03.08, 11:03:04
    FB

    [17] právě v těch miniaturních membránách vidím problém. Menší vybuzení -> potřeba vyšší přesnosti, což klade ještě větší požadavky na aparaturu. Jedna věc. Druhým problémem souvisejícím s rozměry membrány jsou basy. Proč existují věci jako subwoofery s průměrem o mnoho převyšující rozměry "výškových" reproduktorů? Já opravdu nevěřím, že 2 pidimembrány jsou schopné reprodukce kvalitní audiosoustavy s mnoha reproduktory jak tady popisujete. Navíc sám popisujete, že záleží jak sluchátka padnou do zvukovodu, jak je máte nasazené atd. Pardon, ale tohle nejsou problémy, kterými se profesionálové chtějí zabývat. Mobilita je fajn věc, a díky technologiím se i kvalita zlepšuje, ale na vrcholu zůstanou ještě dlouho kvalitní audiosoustavy, kvalitní klasické sluchátka a až potom jakékoliv špunty.

  19. 19 Radek Hulán 17.03.08, 11:03:08
    FB

    [18] nevíš, nezkoušel jsi, "nevěříš", ale komentuješ. Typický pubescent :( Další tvé komentáře budou mazány, případně rovnou ban.

    Burácení basů tak, že se otřásá dům v základech má smysl u domácího kina (když ve filmu sestřelí vrtulník a ten spadne, ty musíš nadskakovat na sedačce), ale nemá nic společného s přesností reprodukce hudby. V případě in-ear sluchátek celé ucho dělá "basák", a jsou to přesné a nerozplyzlé basy. Už jsem toho ale napsal dost, zkus si to přečíst znovu, hledat na internetu a vzdělávat se.

    In-ear sluchátka za $500 jsou kvalitou reprodukce srovnatelná s hifi aparaturou za minimálně $10.000 třeba od DynAudio či B&W... V řadě parametrů jako je čistota středů a výšek a rychlost ji přesahují.

  20. 20 Martin Janský 18.03.08, 07:03:34
    FB

    zrovna já jsem člověk, co in-ear nesnese. dostal jsem je k MP3 playeru Sandisk Sansa, zvuk mají dobrý, mnohem lepší než klasické špunty, od okolí opravdu izolují dobře, ale vydržím je mít v uších tak maximálně půl hodiny. osobně preferuji otevřená sluchátka :-)

  21. 21 Peter Orosz 18.03.08, 10:03:15
    FB

    Dovolím si nesúhlasiť. Rado, zrejme nie si hudobník, a preto si ešte nikdy nenahrával v štúdiu. To, o čom rozprávaš ty, ešte nie je profi zvuk. ten dosiahneš len v štúdiu. Ako mi teda odôvodníš, že v ZIADNOM štúdiu sa nepoužívajú špunty, keď by, podľa teba, mali mať lepší zvuk?

    Alebo si uveďme ďalší príklad. Najsvetoznámejší a najlepší bubenníci na svete hrávajú jedine s veľkými klasickými slúchadlami s membránami ako tvoja ruka. Ako mi odôvodníš, že nepoužívajú špunty? Veď by to podľa teba malo mať rovnaký zvuk, a ešte k tomu by to molo 100krát pohodlnejšie. Kolega nadomnou má bohužiaľ pravdu, Radku. Musíš sa s tým zmieriť.

  22. 22 nula 18.03.08, 11:03:50
    FB

    Protože se této problematice docela věnuji, musím souhlasit s Muzicem a Pechou ... člověk vnímá okolní zvuky celým uchem, čímž je myšlena i ona chrupavka za boltcem ... vjem akustického tlaku je velmi rozdílný, pokud jej ochudíme právě o tuto část a zredukujeme právě jen na samotný zvukovod a bubínek .... ano, in-ear sluchátka mají spustu jiných výhod, Shure jsou bezesporu špička v dané třídě, ale velká kvalitní a hlavně otevřená sluchátka prostě nezastoupí. Co jim chybí, je právě ona akustická "mohutnost" (neplést s dunivými basy)

  23. 23 Porsche Design 18.03.08, 03:03:23
    FB

    Před sebedražšími IEM dávám dávám přednost high-end sluchátkům circumaurální, (polo)otevřené konstrukce - audio-technica, Grado a AKG Hearo (digitální). Velká membrána = velký tlak = velká dynamika.

  24. 24 VP 18.03.08, 03:03:34
    FB

    In-ear sluchatka se samozřejmě nikdy nemůžou přiblížit referenčnímu zvuku, i kdyby toho dosáhli laboratorně, tak zvuk je vnímán celou lebeční kostí a všemi kostmi v uchu, nejen bubínkem.

    Co se týče problematiky zdraví/nezdraví je to pomerně sporné. Obecně jsou však šputnová sluchátka naopak při použití méně zdravá než klasická, (ať už otevřená či uzavřená). Špuntová sluchátká totiž opravdu "ucpou" zvukovod a to téměř zvukotěsně. Jakékoliv vlnění má pak má za následek nadměrné zatěžování bubínku, protože takto uzavřený prostor přenáší tlak téměř bezeztrát.

    Nakonec je ale stejně mnohem důležitejší jakou hlasitost si to pouštíte. Někdo může používat špunty celý život bez zhoršení a někdo si zase může za rok odrovnat uši i otevřenými sluchátky.

    (co s týče sluchátek od KOSSů, tak nehodlám rozdmýchat nějaký flame, ale je nesmysl hodit všechny modely do jednoho pytle a označit je jako přebasovaná, prováděli jsme tu několik takových "domácích" testů a jako výrazně přebasovaný se jevil pouze model KOSS Sporta Pro, naopak Porta Pro je v celém svém rozsahu velice přesný, i když jemné zvýraznění basové části nelze popřít. Osobně je mi to příjemnějsí, zvuk je pak "teplejší", ale každý rád něco jiného, že ;))

  25. 25 Libor Foltýnek 18.03.08, 03:03:36
    FB

    [10] dovolil bych si lehce oponovat. Sice mají šputny nižší nutný výkon, ale zase jsou blíž bubínku, takže pokud chci vnímat zvuk nějakou hlasitostí, tak prostě musím na bubínek pustit nějakou intenzitu. Dopad na zvukovod bude stejný.
    Horší je, že ucho nemůže dýchat, zapařuje se apod., prostě ráj pro bakterie (mluvím i o čistém uchu). Další věc je, že pokud ulpí na sluchátku nějaká nečistota, dostane se až do ucha, ale to už jsou spíš extrémy. Navíc svá sluchátka přes hlavu klidně na chvíli někomu půjčím, špunty bych nepůjčil nikomu (a od nikoho).
    P.S. Stejně je debata na téma "která sluchátka jsou nejlepší" nakonec k ničemu, protože každému vyhovuje něco jiného :-)

  26. 26 unknown 18.03.08, 05:03:45
    FB

    Jak už bylo xkrát řečeno každému vyhovuje něco jiného. Toto je jistě ideální volba k mp3 přehrávači nebo mobilu s jistě dostatečnou kvalitou zvuku (poměr cena/výkon). Sestavy za 200k jsou zase pro něco jiného to je v podstatě neporovnatelné ;) Každopádně díky RaDo za recenzi alespoň víme jak si na tom tato sluchátka stojí. Já o nich uvažuji určite v kombinaci s Creative Zen 4GB (pokud nejsou součástí balení :) )

  27. 27 VP 18.03.08, 07:03:01
    FB

    [26] ty by sis koupil K MOBILU sluchátka za 1000kč? Tam už se nemá smysl bavit o kvalitě... dle mého názoru by to bylo naprosto zbytečné. Ono ani ten Creative ZEN nemá nějak extrémně dobrý zvuk.

  28. 28 unknown 18.03.08, 07:03:41
    FB

    [27] Momentálně mám spolu s mobilem Koss Spark Plug a rozdíl oproti dodávanýn sluchátkům je více než poznatelný. Takže myslím, že s těmito Creativy, na nějakém hudebním mobilu třeba Walkanu od SE nebo Nokia 5310 XpressMusic s 3,5mm jack, už bude kvalita slušná. ZEN asi neni kvalitativní špička, ale myslím že tato sluchátka na něm nebudou nijak extra přehnaná.
    Myslím, že už jsme docela OT tak sorry :D

  29. 29 Michlovský Jakub 18.03.08, 11:03:23
    FB

    Zasouvací sluchátka moc nemusím. Nemám moc rád pocit zacpaných uší. Ale rozhodně je neodsuzuji. 90% bubeníků je používá jako odposlech. Právě kvůli izolaci okolního hluku a vyrovnanému zvukovému projevu. Ale tvrdit, že právě tyto či ona sluchátka mají přesné podání výšek či basů, je podivné. Každé lidské ucho vnímá jinak. Takže pokud se jednomu zdájí výšky v pořádku, druhý nemusí být spokojen. Shure E5C jsem měl v uších, jsou skvělé, ale moc se mi nelíbilo podání basů. Například při rychlých metalových pasáží s dvojšlapkou. Což je ale zase jen osobní názor.

  30. 30 Ondrej Zalesky 20.03.08, 01:03:37
    FB

    Tak ja nevim se tady porad hadate jaky typ sluchatek je lepsi, ale me by spis zajimalo jestli jsou vubec v teto cenove relaci nejake jine spunty, mezi kterymi bych se moh rozhodovat? Nejsem zadny odbornik, ale zvuk co se line z mych ipodackych sluchatek uz me zacina rozcilovat.

  31. 31 VP 20.03.08, 02:03:44
    FB

    [33] Srovnavat to muzes treba s KOSS The Plug nebo Spark Plug.. ty jsem v usich mel a jsou na tom vyborne a velmi dobre izoluji od okolniho hluku.. tyhle jsem takze nemuzu sronavat, ale na KOSSy je dozivotni zaruka coz se u sluchatek opravdu hodi... A musim te trochu zklamat, ale lepsimi sluchatky si u ipoda moc nepomuzes.. mizerny zvukovy vystup to nezachrani.

    2JiriRokovsky: Ja v tom nevidim problem.. on psal svuj subjektivni nazor a nezda se mi, ze by ze sebe delal odbornika, naopak na vasem webu vidim spoustu testu na sluchatka a vsechno jsou to testy subjektivni, jakobyste nebyli schopni udelat normalni laboratorni mereni vystupu tech sluchatek :-P... jak mam verit vasim testum kde napisete "dobry zvuk, horsi zvuk, perfektni zvuk.." :D

  32. 32 Radek Hulán 20.03.08, 04:03:57
    FB

    [34] The Plug jsou špatná sluchátka, přebasovaná, s nic moc středy a neexistujícími výškami.

  33. 33 Tom Krupka 20.03.08, 07:03:20
    FB

    Nesouhlasím s výtkou k mizernému výstupu u iPodu ... Je dost kvalitní. Rozhodně znatelně lepší, než výstup ZENa a jakéhosi iRivera srovnatelné generace.

    Pravděpodobně máme úplně opačný názor kvůli době, v jaké jsme si jej udělali - mám 2 roky staré nano, iPod současné generace jsem slyšel pouze s originálními sluchátky, čili nemohu posoudit ...

  34. 34 VP 21.03.08, 01:03:07
    FB

    [38] Nesrovnávám iPod se ZENem a nevím o jakém iriveru mluvíš, ZEN je mírně jiná cenová kategorie jestli jsi si nevšiml. Ale porovnej to s prehrávači např. od iAudia nebo COWONu a tam prostě iPod prohrává na celé čáře. Bohužel jsem ještě neměl v ruce nový Zune, takže s ním srovnat nemohu.

    2admin.. je to možné, do krve se za ně hádat nebudu, v in-ear sluchátkách se nevyznám a ani je nepoužívám, byl to spíš jen takový postřeh.

  35. 35 ( deleted ) 21.04.08, 03:04:26
    FB

    creative labs je jedna z nejkvalitnejsich znacek po strance zvuku ma velmi mnoho vyrobku ktere ma jenom ono creative a nema v nich konkurenci, takze ZEN moc neodsuzujte

    jinak specham na autobus takze ,,čestině,, zdar