Bajka o zodpovědnosti za svůj život

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Bajka o zodpovědnosti za svůj život

Klasická verzia:

Mravenec

Mravec ťažko pracuje celé leto v úmorných horúčavách. Stavia si svoj dom a znáša zásoby na zimu. Kobylka si myslí, že je blázon. Smeje sa, tancuje a hrá sa celé leto. Príde zima a mravec je pekne v teple a dobre nakŕmený. Kobylka nemá kde bývať a nemá nič na jedenie a tak zomrie niekde vonku v mraze.

“Moderná” verzia:

Mravec ťažko pracuje celé leto v úmorných horúčavách. Stavia si svoj dom a znáša zásoby na zimu. Kobylka si myslí, že je blázon. Smeje sa, tancuje a hrá sa celé leto.

Príde zima a kobylka, klepúca sa zimou, zvolá tlačovú konferenciu, kde sa dožaduje odpovedí na otázku, ako to, že je dovolené mravcovi hovieť si v teple a v hojnosti jedla, zatiaľčo iní umierajú hladom v zime. CBS, NBC a ABC sa vzápätí vynoria so zábermi polozmrznutej kobylky nasledované videom, ktoré ukazuje mravca vo svojom pohodlnom obydliu a so stolom prehýbajúcim sa jedlom.

Amerika žasne nad týmto hrozným rozdielom. Ako sa môže stať, že v zemi tak bohatej sa nájdu kobylky takto strašne strádajúce? Kobylka vystúpi v Oprah Show a všetci plačú pri speve “Nie je ľahké byť zelená”. Jesse Jackson usporiada demonštráciu pred mravcovým domom, kde televízne stanice natáčajú skupinu spievajúcu “My prežijeme - We shall overcome”. Jesse potom prikáže skupinu kľaknúť si a modliť sa k Bohu pre pomoc kobylke.

Al Gore vykrikuje v interview s Petrom Jenningsom, že mravec zbohatol na úkor úbohej kobylky a požaduje okamžité zvýšenie dane pre mravcov - aby v zmyslu spravodlivosti platili “svoj spravodlivý podiel”. Konečne, Komisia pre Rovnoprávnosť (The Equal Opportunities Commission) navrhne “Ekonomicky Rovnoprávny a Protikobylkový Zákon tj. Economic Equity nad Anti-Grasshopper Act” platný spätne k začiatku leta.

Mravec je pokutovaný pre zabudnutie najať proporčné množstvo zeleného hmyzu a keďže nemá na zaplatenie spätných daní, jeho dom je skonfiškovaný vládou. Hillary získa možnosť, aby jej pôvodná advokátska firma mohla zastupovať kobylku proti mravcovi v súde o hanobenie a prípad je prejednávaný pred panelom federálnych sudcov, ktorí boli menovaní z listiny slobodných matiek na sociálnej podpore. Mravec súd prehrá.

Príbeh končí tým, že vidíme kobylku dojedajúcu posledné zvyšky mravcovho jedla vo vládou pridelenom dome, ktorý, akoby náhodou, je mravcov pôvodný dom. Dom je už značne schátraný, pretože kobylka ho neudržuje. Mravec zmizol niekde v snehu. Kobylku nájdu mŕtvu v súvislosti s drogovým incidentom. Dom, dnes opustený, sa stáva domovom gangu pavúkov, ktorí terorizujú kedysi tak pekné a kľudné susedstvo.


Tuto bajku mi poslal jeden čtenář, a já ji rád zveřejňuji.


Komentáře

  1. 1 Jan Kohoutek 20.01.10, 11:01:00
    FB

    Největší problém společnosti je, že se objektivní realita pořád příčí oněm "zvyklostem" či "etice". Za komunismu platila jedna pravda (která ale nebyla pravda), dnes je tomu bohužel stejně.

    Každý se bojí říct veřejně svůj názor, protože se bojí reakce zblblé společnosti, o dobytkovi se nesmí říct, že je dobytek, o skutečně problémových lidech se to nesmí říct, protože by se hned začalo žvanit o rasismu atd. atp.

    Objektivní realita se zkrátka pořád nenosí. Poměr neproduktivní, ničím nepřínosné části společnosti ku té aktivní, přínosné neustále roste - což je samozřejmě dlouhodobě neudržitelný stav. V budoucnu zcela jistě přijdou problémy :o)

  2. 2 Radek Hulán 20.01.10, 11:01:08
    FB

    [1] náš stát mi připomíná raněné zvíře ve smrtelné agónii. Ještě rok dva bude řvát a snažit se urvat co to jde, než "umře"... Bohužel, podobná krize bude plodit jen tužší diktaturu a teror. Není se moc na co těšit.

  3. 3 i.agree 20.01.10, 12:01:25
    FB

    Ta modrá, Radku, pod tou bajkou, ji rozhodně nesluší ;-). Neubíjej to raněné zvíře, prosím :-).

  4. 4 Michal Tetour 20.01.10, 01:01:12
    FB

    [2] Nejsem moc starý spíš mladý.O to to možná vidím víc. Přijde mi že velká část našich občanů pořad myslí levicově. Mají stát jako velkého bratra o kterém si myslí ze se o ně má starat.Pokud to tak není viní z toho politickou scénu a ta přece není ničím jiným než obrazem voličů. Pořád chcou od státu nějaké dávky a úlevy.. ale nedej bože aby on chtěl něco od nich - to je pak řevu (např. poplatky u lékaře) Proč nám stát tolik dává (socka a tak)... když by stačilo méně brát (na daních) a méně dávat. Pracujícim lidem by to pomohlo všem a ti nepracující ať si trhnou nohou... Čím míň se o nás bude stát "starat" tím lépe. A nejvíc mě umí rozčílit Paroubek s výrokem: Stát je v krizi proto bohátí by měli platit vetší daně a pomoci těm chudým.. proboha proč?

  5. 5 Daniel Levský 20.01.10, 01:01:15
    FB

    Ještě by bolo třeba updatovat informace o barvě. Kobylka už není klasicky zelená, ale snědá a taky do oranžova.

  6. 6 Emil Rost 20.01.10, 01:01:18
    FB

    Mě by jen zajímalo, jak dlouho vydrží toto svinstvo co u nás v republice je. Jsem živnostník, vydělám si velmi slušné peníze a taky tomu musím něco obětovat. To považuji za normální. Zaplatím daně, poplatky na soc. + zdrav. pojištění a jdu na poštu poslat babičce do Horní Dolní pohled jak se mám s rodinou dobře a že brzy přijedeme. Vedle mě u přepážky stojí hnědá kobylka se složenkou typu "B" a vybírá 28456,-Kč. Poté čapne do podpaží malé kobylčátko a valí to směrem k Restauraci Na Zastávce. Vypadají dobře. Mají vyspáno, žádné kruhy pod očima, žádné vypadané vlasy a podobné neduhy které přináší pracovní stres. Tak to prostě je. Od doby co mohu volit uplynulo několik let a žádný výrazný posun v kapitalismu nebyl. Volím ODS, protože se stotožnuji s jejich programem. Problémem u nás je prostě zakořeněný totalismus, který rodiče předávají na potomky jak DNA. Ti pak volí levicové strany, to je jasné. Budeme čekat ještě 40 let abychom se dostali tam, kde je dnes německo nebo další západní země.

  7. 7 i.agree 20.01.10, 01:01:34
    FB

    [6] Volíš ODS, protože se stotožňuješ s jejich programem ? No to je tak jediné co ti zbývá. Nebo snad máš pocit, že ODS někdy něco udělala s tím, aby ta hnědá kobylka neměla "měsíční rentu" 28456,-Kč ? Sleduj realitu, stotožňování s cárem papíru je k ničemu!

  8. 8 Emil Rost 20.01.10, 03:01:15
    FB

    Ano, mám pocit že ODS je schopna s tím něco udělat, pokud jim nebude házet klacky pod nohy politická strana ČSSD, která se paktuje s KSČM. To je celý problém, proč ODS nemohla prosadit rozumné zákony, které by byly ku prospěchu pracujícím lidem a ne příživníkům na systému.

  9. 9 Blatecký Lukáš 20.01.10, 03:01:35
    FB

    Přijde mi to jako začarovaný kruh. Dnešní přístup k dění v naší zemi genereruje čím dál víc takových "kobylek", bohužel právě tyto kobylky napomáhají dalšímu svému růstu. Stát tomu chce zabránit a vymýšlí opatření, na které doplácejí mravenci a pozvolna se transformují v kobylky. Možná... že až bude "překobylkováno", někoho to trkne ;)

  10. 10 Michal Tetour 20.01.10, 03:01:36
    FB

    [8] KSČM měla být už dávno zakázana :(

  11. 11 Blatecký Lukáš 20.01.10, 03:01:41
    FB

    [10] Zakázat je nemůžete, právě takhle se oni tady chovali po desetiletí. Možná kdyby viděli, že o ně není zájem, odsunulo by je to samo, ale se současnou situací je tohle hudba hodně daleké budoucnosti.

  12. 12 Mastný František 20.01.10, 03:01:46
    FB

    [11] Souhlasím, zakázat je není řešení, ba naopak, je to kontraproduktivní. Stejně by se zakázala pouze KSČM, takže by si logicky založili jinou stranu s jiným názvem, ale ideologie by byla stejná. Lidem politický život zakázat nemůžou. No a pak si vemte, že ta nové strana by už kolem sebe neměla tu špatnou auru jako má ksčm pro všechny lidi, kromě jejich voličů. Snadno se pak za pár let zapomene, že to jsou vlastně převlečení komunisté a můžou nabírat na síle. Proto je podle mě lepší, když tu stále budeme mít stranu se slovem "komunismus" v názvu, aby každý, kdo projde dějepisem střední školy měl přímou spojitost.

  13. 13 Radek Hulán 20.01.10, 03:01:54
    FB

    Já bych stranám nic nevyčítal. Jen reflektují současnou situaci. Těch co jsou živeni (nezaměstnaní, důchodci, studenti, obecní a státní úředníci, zaměstnanci státních podniků, policie, armáda) je víc a víc, počty živitelů klesají. Je logické, že pokud někdo chce vyhrát volby a získat moc nad lidmi, musí reflektovat co chtějí masy - a ty chtějí být "živeny". Prohlášením "podpoříme podnikání" člověk nevyhraje volby, prohlášením "13té důchody a vyšší mateřská" ano. To znamená více obrat těch pár lidí, co něco produkují, dokud to jde.

    Kam to povede je jasné, a pak se opět změní potřeba mas a budou preferovány jiné strany.. ;)

    Demokracie je systém, kdy rozhoduje "průměr", tedy v ČR člověk s IQ kolem 96 bodů. Každopádně strany jen slibují, co jejich voliči chtějí slyšet. Je to skutečně o voličích, ne o stranách.

  14. 14 Blatecký Lukáš 20.01.10, 03:01:56
    FB

    [12] Možná trochu mimo mísu, ale napsat to musím. Na historii na školách rozhodně nemůžeme sázet. Není to tak dávno, co jsem střední opustil a můžu Vám říct, že takové poválečné dějiny se berou max. v měřítku - kdo byli naši komunisti a že revoluci předcházelo střílení do studentů. Tečka. Hlavně že za 13 let na škole projdete 3x pravěk a praotce Čecha!

  15. 15 Michal Tetour 20.01.10, 04:01:01
    FB

    [14] Ano s tím se nedá nesouhlasit. Mám bohužel stejnou zkušenost.

  16. 16 Mastný František 20.01.10, 04:01:03
    FB

    [14] Bohužel v tomto máte pravdu. Já jsem střední opustil velice nedávno a je pravda, že na tuto část da se už říct historie se neklade velký důraz, což je podle mne veliká chyba. Sice je fajn vědět všechny podrobnosti o bitvě u Thermopyl, ale bitva s komunistama je imo důležitější. Naštěstí jsem byl na gymnáziu, které mělo dějepis na solidní úrovni a předvším jsem se o to zajímal sám, ale je pravda, že u bývalých spolužáků to bylo jinak.
    Nyní na VŠ jsem byl potěšen z toho, že i na technické škole je volitelný předmět Historie 1, který se navzdory názvu soustřeďuje pouze na 20. století.

    [13] Tady si myslím, že ODS volí ne úplně šťastnou strategii. Se sloganem "podpořme podnikání" se volby nevyhrávají, ale "vytvořme nová pracovní místa" zní mnohem líp. Přitom to jde ruku v ruce...

  17. 17 Radek Hulán 20.01.10, 04:01:11
    FB

    [16] demokracie přece je o tom, že génius i retardovaný člověk mají stejnou sílu hlasu. Chápu i voliče KSČM, z jejich pohledu a omezeného chápání světa oni skutečně pro sebe třeba maximalizují užitek. Je to hloupý systém, který může vést k destrukci, jakou vidíme kolem sebe probíhat v reálném čase, ale je zakotven v naší Ústavě a je tedy jediný možný.

    Pořád si myslím, že je to lepší systém než diktatura. Ta sice může být "osvícená", ale taky nemusí... Demokracie je vždy "průměrně dobrá / špatná", což se dá nějak přežít :) Jinde jsou na tom i hůře..

  18. 18 Mastný František 20.01.10, 04:01:42
    FB

    [17] Dneska jsi nějaký demokraticky naladěný, zajímavé :). Samozřejmě, že demokracie je kompromis, to vyplívá přímo z definice, ale za komunistů to demokracie nebyla a proto by se tito lidé volící KSČM dostali spátky k totalitnímu režimu, co tu byl.

    V Ústavě (nebo možná až v některých zákonech) je také zakotveno, že se nesmí propagovat nacismus. Já bych mezi tím a komunismem velký rozdíl neviděl a proto by se nemohlo moc lidí divit, kdyby se zakázala i propagace komunismu...

  19. 19 Radek Hulán 20.01.10, 04:01:46
    FB

    [18] hehe, kdyby záleželo jen na mě, dal bych volební právo jen lidem s IQ nad 130 ;) Ale to jsou takové ty "hospodské idee", v praxi se člověk stejně musí přizpůsobit realitě.

  20. 20 Mastný František 20.01.10, 04:01:54
    FB

    [19] Tak samozřejmě, jsou to hospodské ideje, ale to jsem myslel, že je předmětem článku a komentářů :). Každopádně je ale zajímavé se nad tím takhle zamýšlet, hned si potom člověk při sledování zpráv na Nově (je to legrace, solidní zprávy člověk stejně hledá na netu) dá dvě a dvě dohormady...

  21. 21 Ondřej Žáček 20.01.10, 07:01:50
    FB

    S málokterým člověkem se shodnu na politických názorech jako s Vámi Radku. Přitom Vaše pol. názory nejsou kdovíjak složité, jsou hodné inteligentně myslícímu člověku. Těch v ČR rapidně ubývá.

    S touto bajkou se nesmírně ztotožňuji a povinně bych ji nechával předčítat Kocábovi a jemu podobným. Ze svého života znám příběh rodiny, kde byla žena na mateřské dovolené, manžel bral minimální mzdu, jako obyčejný dělník. Z toho mála co měli dokázali žít štasťně a vždy bez problémů zaplatit vše potřebné (nájem bytu, elektriku, plyn....). Kousek vedle se nastěhovala kobylčí rodina s 4-mi dětmi. Byli hluční, dům kam se nastěhovali se pomalu ale jistě měnil v polorozpadné smetiště, neplatili nájem a na černo odebírali elektřinu (když můj známý před lety zapomněl zaplatit účet za elektřinu - zaplatil o den později - byl mu ihned odpojen přívod a agenti čezu se chovali jak banda katů, kteří se už moc těší, jak budou tít hlavy). A co víc, malí haranti (odpuste za to) rozbili po okolí co se dalo. Pokud jste je jen napomenul či okřiknul, že kapota vašeho auta není trampolína, vyběhla celá kobylčí rodinka s mávajícíma rukama a s sprostými nadávkami. Bohužel, změnil to někdo?...8 let to tak fungovalo, teď zmíněna "služná" rodina sbalila své věci a odstěhovala se pryč.

    Co se finační krize týče a toho neustáleho vykřikování čechů po vyšší sociální dávce, mateřské atd. Ono, příjde mi, že lidem chybí už jakákoliv slušnost a inteligence. Důkazem nechť jsou velice peprné diskuze na novinkách. Ty mohou sloužit jako důkaz české národní stupidity.

    Nejsem si zcela jist, zda se v nejbližší době něco změní....spíš si myslím, že česká závist a stupidita poroste...a kdo ví, jak to všechno skončí.

  22. 22 Daniel Levský 20.01.10, 08:01:12
    FB

    Nechci být mimo mísu, ale stačí se podívat na nejnovší návrh ministerstva : daň z aut. Holt, kobylky vyžraly rozpočet, díru zaplátají mravenci - daň z nemovitosti letos šla nahoru někde až o sto procent, teď ještě platit za ten nestydatý přepych, že má člověk auto . Uplně ve stylu Paroubka, uměle ale zdařile vyvolávajícího "třídní nenávist" vůči "těm bohatým", rozumej vůči každému, kdo má víc než já. Kdyby peníze šli přímo na výstavbu silnic, neřeknu ani slovo - ale kdepak, 13. důchody, vyšší mateřská a věčné předem prohrané spory státu s kdekým jsou mnohem důležitější. Nakonec, k volbám přece chodí kobylky po houfech a na rozdíl od rezignovaných mravenců mají jasno.

  23. 23 Tomáš Novotný 21.01.10, 06:01:31
    FB

    Vcelku by se dalo s článkem i s komentáři souhlasit, jen bych nesouhlasil s odporem mých předřečníků vůči zvyšování (či alespoň ponechání na stejné výši) peněžitého příspěvku v mateřství. V těchto dnech slyšíme nářky, jak český národ stárne, jak za chvíli bude více důchodců než dětí... ale snižováním mateřské a věčným zvyšováním daní se porodnost v naší zemi rozhodně nepovzbudí.
    Když už bych něco snížil, nebo zcela zrušil a ještě líp zpřísnil podmínky, byl by to státní příspěvek na stavební spoření. Ne, že bych ho sám neměl a že bych nebyl rád za státní příspěvky, ale připadá mi nešťastné, že ač se tomuto spoření říká stavební, slouží za stávajících podmínek jako bezva způsob "zhodnocení" peněz. A pokud na to náš stát nemá, nezbude nic jiného. A bylo by to rozhodně morálně únosnější, než šetření na těžce nemocných, snižování příspěvků hospicům a podobné úspory.
    A propó, copak říkáte chování našich politických stran v čele s KSČM a ODS? Myslím tím naprosto neomezené hrazení předvolebních nákladů na to, aby mohly strany olepit každý sloup svými volebními letáky, spamovat nám s nimi poštovní schránky a rozhazovat naprosto bez omezení. Kupříkladu ODS plánovala před zrušenými podzimními volbami za kampaň dát 300 000 000 Kč, které by se následně hradily plně ze státního rozpočtu. Ostatní strany jsou na tom podobně. Ale v tomhle se kupodivu vůbec nešetří...

  24. 24 Gabriel 21.01.10, 12:01:17
    FB

    [23] Nesouhlasim, co radeji prestat proplacet poplatky u lekaru jak to prosazuje expert Drath, prestat stavet silnice za 3x cenu toho co je u sousedu, co prestat stavet utulky pro psy za 40 mega nebo domovy duchodcu za podobne sumy, co prestat vyplacet manazerum statnich/polostatnich firem horentni odmeny a platy, ...? Pak zbyde i na materskou a jeste kolik! :)

  25. 25 i.agree 21.01.10, 12:01:26
    FB

    [24] Obávám se, že s tímhle nám nepomůže ani ODS, jak tady proklamoval ten, co věří v její program ;).

  26. 26 Tomáš Novotný 22.01.10, 06:01:05
    FB

    [24] Tak s tímto se nedá nic, než souhlasit. Jenže aby byla alespoň naděje na to, že se s tím podaří něco udělat, museli by lidé přestat být tupým stádem a přestat volit stylem, že hodí hlasovací lístek do urny bez jakékoliv úpravy. Tím totiž dávají své hlasy prvním dvěma kandidátům na lístku a můžeme si být jisti, že tam jsou ti největší kariéristi, ramenáči, lidé s bezuzdnou touhou po majetku a moci. Výsledkem takového volení je složení parlamentu, jehož členové kladou nekonečné obstrukce každému zákonu, zpřísňujícímu postihy za korupci a každé zákonné úpravě hazardu, lichvařiny nebo prostituce. Ti lidé dokázali, že to nedokážou.
    Proto by si měl každý zapamatovat pro nadcházející volby jednoduchá pravidla:
    * nevolit stranu, kroužkovat lidi,
    * nedávat hlasy prvním dvěma na kandidátce,
    * nevolit nikoho, jehož jméno zná z televize.
    Pak by možná byla alespoň naděje, že se takové nešvary podaří napravit.

  27. 27 Machala Peter 22.01.10, 01:01:48
    FB

    Ahoj, ja som tu nový a zaregistroval som sa aby som vám poďakoval, že tu nie sú komentáre typu "v akom je to jazyku, neviem po maďarsky". :-) Pekný víkend.

  28. 28 Michal Hašek 22.01.10, 11:01:31
    FB

    [17] Přesně tak, myslím, že o tom už psal Karel Čapek "Na demokracii je nejhorší to, že hlas blbce má stejnou váhu jako hlas inteligentního člověka".

  29. 29 Filip Kacerovsky 23.01.10, 07:01:55
    FB

    [19] existuje mnohem jednodussi reseni. Za odevzdani hlasovaciho listku zaplatit... no rekneme "stylovych" 30 korun.

  30. 30 Gabriel 23.01.10, 10:01:04
    FB

    [29] To neni spatny napad, ale jelikoz moznost svobodne volit je jednim ze zakladnich lidskych prav a svobod, to by asi neproslo.

    Ale vubec bych se nezlobil za variantu, kdy kazdy, kdo chce volit, prijede s vysledkem sveho inteligencniho testu (hodne zjednodusene, ale spis jde o zakladni znalosti politiky, ekonomiky a dalsich zeme vodicich dulezitych oboru) a podle tohoto vysledku by byla sila hlasu. To bych pak chtel videt ten vysledek. :)

  31. 31 Martin Vicen 26.01.10, 01:01:52
    FB

    Na tému "kam to môže dopracovať kult priemernosti" odporúčam komédiu Idiocracy (http://en.wikipedia.org/wiki/Idiocracy...).

  32. 32 Josef Němec 26.01.10, 09:01:34
    FB

    Je opravdu smutné,co se děje v této zemi. Opakuje se to,co se stalo.Nespravedlnost. Člověk maká jako ten mravenec,založí podnik,snaží se vydělat peníze a potom příjde chytrej politik a řekne nepracujícím a lenochům - zvolte moji stranu - není fér,aby jste všichni měli stejné daně,když mě budete volit,já těm bohatejm daň zvednu. A tak se opakuje černá minulost KSČ v jiném kabátku. Co bychom také chtěli? Ve školách učí ti stejní lidé,kteří učili v době komunismu.Možná potrvá ještě dvě generace než se to tady srovná.
    Nastala krize a jsou toho plné noviny, různí pánové se snaží najít různá geniálnější řešení, ale jak řekl pan Baťa v roce 1932:
    Příčinou krize je především morální bída. Přelom hospodářské krize? Nevěřím v žádné přelomy samy od sebe. To, čemu jsme si zvykli říkat hospodářská krize, je jiné jméno pro mravní bídu.
    Mravní bída je příčina, hospodářský úpadek je následek. V naší zemi je mnoho lidí, kteří se
    domnívají, že hospodářský úpadek lze sanovat penězi. Hrozím se důsledku tohoto omylu.
    V postavení, v němž se nacházíme, nepotřebujeme žádných geniálních obratů a kombinací.
    Potřebujeme mravní stanoviska k lidem, k práci a veřejnému majetku. Nepodporovat bankrotáře,
    nedělat dluhy, nevyhazovat hodnoty za nic, nevydírat pracující, dělat to, co nás pozvedlo
    z poválečné bídy, pracovat a šetřit a učinit práci a šetření výnosnější, žádoucnější a čestnější než lenošení a mrhání. Máte pravdu, je potřeba překonat krizi důvěry, technickými zásahy, finančními a úvěrovými ji však překonat nelze, důvěra je věc osobní a důvěru lze obnovit jen mravním hlediskem a osobním příkladem.