MyEgo.cz - Radek Hulán webzine

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Elder Scrolls: Oblivion - mod pro lepší grafiku

Hry na PC 03.04.2006

Pokud hrajete Elder Scrolls: Oblivion na high-end sestavě (tedy nejlépe dvě NVIDIA karty v SLI), budete s grafickou stránkou hry dokonale spokojeni, tedy až na jednu „maličkost“. Touto „maličkostí“ jsou naprosto ohavné a rozmazená textury vzdálených zelených kopců, které mají miniaturní rozlišení 1024x1024.

Důvodem pro toto nízké rozlišení je zřejmě ústupek pro XBox 360, který graficky oproti současným top PC sestavám samozřejmě extrémně zaostává. Nicméně, existuje zde řešení, na ElderScrolls.com/Forum je dostupný shaja’s mod textur (upravené rozlišení textur na 2048x2048) a upravené normálové mapy. Když si oba tyto mody nainstalujete, zjistíte, že hra vypadá ihned podstatně lépe. Vzdálené textury už nejsou rozmazené plastové cosi, ale vypadají jako .. tráva. A to nejlepší nakonec - tento mod téměř nemá vliv na FPS, takže získáte podstatně lepší obraz bez vlivu na výkon.

Vzdálený kopec po modifikaci:

Oblivion AFTERvýřez vzdáleného kopce z 1600x1200 po modifikaci

Nová prezentace: www.CESTAKY.cz

Webdesign, CMS 02.04.2006

Web www.CESTAKY.cz je novou prezentací společnosti MILK COMPUTERS, s.r.o. vyvíjející a prodávající software SPZ 2006 - kniha jízd. Součástí nového webu je i fórum pro podporu uživatelů, podrobný popis produktů, a samozřejmě online obchodní systém. Veškeré texty na webu je možné správcem editovat pomocí WYSIWYG editorů FCKeditor.net nebo XStandard.com.

www.cestaky.cz

Elder Scrolls: Oblivion s HDR v 1600x1200

Hry na PC 30.03.2006

Když jsem o víkendu psal o Oblivionu jako o nejlepším možném RPG, pár lidí se ptalo i na screenshoty s HDR (namísto Bloom + FSAA + TPAA). Na základě několika návodů na oficiálním fóru jsem Oblivion předtím mírně optimalizoval pro ještě lepší kvalitu obrazu než je ta maximální nastavitelná ve hře, a pár screenshotů s HDR udělal. Příroda s HDR vypadá rozhodně lépe než bez něj, ale ve městě už si tak jistý nejsem, zde antialiasing prostě chybí.

Optimalizace Oblivion.ini pro ještě lepší obraz:

[Water]
uSurfaceFPS=15
bUseWaterReflectionsMisc=1
bUseWaterReflectionsStatics=1
bUseWaterReflectionsTrees=1
bUseWaterReflectionsActors=1
bUseWaterReflections=1
bUseWaterHiRes=1
bUseWaterShader=1

[General]
uGridsToLoad=9
uExterior Cell Buffer=100
iPreloadSizeLimit=104857600 
SIntroSequence=

[HAVOK]
iNumHavokThreads=2

[OPENMP]
iThreads=10

[Display]
bAllow30Shaders=1

[SpeedTree]
bForceFullLOD=1

Proč jde Intel lépe taktovat a chladit než AMD?

PC Hardware 29.03.2006
Heatspreader

Tento článek jsem chtěl napsat už dávno, ale až před pár dny publikovaný test chladičů CPU mě k tomu konečně donutil. Používám Scythe Ninja Plus chladič na Intel i na AMD sestavě. V případě Intelu je to dualcore Pentium D805 CPU a v případě AMD dualcore X2 4400+ CPU.

V dnešní době není rozdíl mezi odběrem dualcore Intel procesorů (těch na 65nm) a top AMD (na 90nm) procesorů nijak výrazný, přesto je AMD v mírné výhodě z hlediska spotřeby. Doby AMD Athlon XP procesorů bez heatspreaderů, které často praskaly a hořely, jsou naštěstí pryč. AMD se poučilo a okopírovalo heatspreader od Intelu.

Problém je ale v tom, že jej neokopírovalo dostatečně dobře. A já mám pocit, že je v tom obchodní úmysl. Pokud nastavím napětí AMD X2 procesoru na 1.550V, tedy o 0.200V více než povoluje norma, abych mohl X2 4400+ taktovat na 2.9GHz, AMD procesor se téměř upeče a Scythe Ninja chladič je přitom téměř chladný. Prostě takto dualcore AMD procesory taktovat nelze.

Pokud to samé udělám s Intel procesorem, bez problémů funguje a Scythe Ninja chladič je slušně zahřátý, nikoliv skoro studený (a větrák má co dělat).

Na vině je vlastní konstrukce heatspreaderu, AMD má totiž použitou „žvýkačku“ mezi jádrem a obalem procesoru velice špatně tepelně vodivou, zatímco Intel používá mnohem lepší teplotně vodivou hmotu. Pokud se tedy AMD procesor zahřeje, respektive jeho jádro, nepomůže mu příliš ani špičkový vzduchový chladič, protože tomuto chladiči není jádro procesoru schopno předat svoje teplo.

Proč to AMD dělá? Odpověď mě napadá jen jedna, samozřejmě AMD není tak neschopné aby nepoužilo stejně špičkový heatspreader jako má Intel, je v tom „jen“ obchodní záměr. Kdyby AMD použilo podobně špičkový materiál jako Intel, libovolný AMD procesor by šel při zvýšeném napětí taktovat za hranice top modelů, které se prodávají za desítky tisíc Kč, a na tomto AMD nemá zájem.

Intel na druhou stranu nemá historicky moc volby. Kdyby použil stejně špatný materiál jako AMD, jeho jádro se doslova uvaří. A v tom je celý vtip, proč Intel procesory jsou dnes mnohem lepší na OC než libovolné AMD. Intel jde běžně taktovat o 1.000 - 1.500 MHz, AMD sotva o 400 MHz. Intel je schopen mnohem lépe odvádět ztrátové teplo.

Uvažoval jsem, že bych si na svém X2 4400+ vyměnil heatspreader za jiný, ale přece jenom ztratit záruku na procesoru za 15.000 Kč není zrovna žádoucí.

Je to ale paradox, AMD procesory skutečně produkují mírně méně tepla než Intel procesory, a přitom jdou mnohem hůře chladit, protože mají záměrně špatnou konstrukci heatspreaderu…

Pokud parkujete u řeky

Technologie 29.03.2006

…doporučuji Vám si to auto přeparkovat.

Soutěž o nejlepší design - uzávěrka tento pátek!

Webdesign, CMS 29.03.2006

Radek Hulán tímto vyhlašuje soutěž o nejlepší design (CSS + obrázky) pro open-source redakční systém BLOG:CMS. Ceny v soutěži o design pro tento open-source produkt v GNU GPL licenci jsou dotované z mé vlastní kapsy.

Podmínky soutěže:

  • předmětem soutěže je zaslání kompletního designu ve formě CSS + obrázků pro redakční systém BLOG:CMS ve verzi 4.0.0k, zde je soutěžní XHTML šablona,
  • soutěžícím se může stát jakákoliv fyzická osoba, která do 31. března 2006 pošle na emailovou adresu soutez@hulan.cz zpracovaný design pro BLOG:CMS,
  • zaslaný design ( CSS + obrázky) musí být poskytnut v GNU GPL licenci,
  • šablona systému (XHTML) nesmí být měněna, design musí být vytvořen pro stávající XHTML,
  • soutěžící může poslat neomezený počet designů, může ovšem vyhrát maximálně jednu cenu,
  • pořadatel soutěže do 7. dubna 2006 rozhodne o pořadí vítězných návrhů a rozdělí mezi výherce ceny,
  • soutěžící nemají právo na náhradu jakýchkoli nákladů spojených s účastí v soutěži,
  • na výhru neexistuje právní nárok,
  • CSS by mělo být (nikoliv musí být) validní a musí se správně zobrazovat minimálně pro Operu 8/9, Firefox 1.5 a MSIE 6.0,
  • odkazy na weby soutěžících na prvních 10 místech budou zveřejněny jako stálé odkazy na webu blogcms.com a myego.cz.

Ceny pro účastníky:

  1. Teac MP-111 MP3 přehrávač 1024MB nebo Prestigio Aluminium USB klíčenka 1024MB (dle výběru soutěžícího)
  2. Prestigio Aluminium USB klíčenka 512MB
  3. Prestigio Aluminium USB klíčenka 256MB

Účastí v soutěži získáte rovněž dobrý pocit, že něco hodnotného uděláte pro lidi kolem, což je pocit k nezaplacení (místo syslení jen a jen pro sebe) :-)


Update 1: Na základě několika žádostí jsem doplnil XHTML šablonu o několik dalších div a span prvků pro snadnější a lepší grafické zpracování. Používejte tedy prosím kód z této šablony, nikoliv z instalace BLOG:CMS.

Update 2: do výše uvedené šablony byl ještě doplněn XHTML kód komentářů (stránka článku). Nejedná se o změnu současné šablony, ta je identická, ale o její doplnění o grafické prvky, které tam předtím nebyly z důvodu mého opomenutí. Děkuji za pochopení a omlouvám se za změnu…

Test šesti heatpipes chladičů CPU

PC Hardware 28.03.2006
Mini Scythe

V tomto testu se podívám na to, jak svoji primární funkci, tedy chlazení CPU, plní produkty od Intelu, Zalmanu, Xilence, Scythe, Thermaltake a Artic Cooling. Chladiče budou testovány na socketu 775 pro Intel, s dualcore procesorem Intel Pentium D805.

Konkrétně se testů účastní tovární chladič Intelu dodaný s procesorem Pentium D805, Arctic Cooling Freezer 7 Pro v ceně 600 Kč, Scythe SCNJ-1000P Ninja Plus v ceně 1.270 Kč, Thermaltake Beetle CL-P0086 v ceně 960 Kč, Xilence cpu-cooler xilent blade v ceně 770 Kč, a Zalman CNPS9500 LED v ceně 1.600 Kč.

Všech pět chladičů a jejich balení je vidět zde:

chladiče

The Godfather - hra na Mafii

Hry na PC 26.03.2006
Godfather

Mario Puzo a jeho Kmotr je jednou z nejslavnějších knih všech dob. Tuto knihu zná asi každý. EA GAMES si zakoupila práva na Kmotra a v podstatě přesně podle filmové předlohy udělala naprosto dokonalou hru. Pokud si v tomto roce chcete koupit jen dvě hry, rozhodně bych doporučil Elder Scrolls: Oblivion a The Godfather, a to dokonce i zarytým příznivcům žánru FPS. Bude Vás to maximálně bavit.

Pokud jste si dosud žádnou hru nekoupili, nebo „hraním na počítači“ dokonce opovrhujete, stejně si tyto hry kupte. Ono se totiž jedná o řádově lepší zážitek než koukání na The Godfather v televizi.

Hlavním tahákem hry je příběh. Doslova Vás totiž pohltí, a nebudute se ani jednu sekundu nudit. Neustálé a rozmanité akce, ochrana Dona, vybírání výpalného, a stovky dalších činností, plus Váš postup ve struktuře mafie, to je podáno nesmírně poutavě. Vše doplňují dialogy skutečných herců z filmového zpracování The Godfather.

Dobrá je i grafika (i když nikoliv excelentní, kvůli současnému vývoji této hry i pro zaostalé konzole). Zpočátku je poněkud složité ovládání, ale po hodině hraní si na ně zvyknete a bude Vám absolutně vyhovovat.

Poznámka na okraj: dle komentářů na Doupě.cz má warezová verze hry prý určité chyby v ovládání a nelze také třeba občas vystupovat z auta. Další důvod proč tedy nebýt zlodějská socka a nekrást, ale hru si koupit. ;-)

Elder Scrolls IV: Oblivion - nejlepší RPG?

Hry na PC 25.03.2006
Oblivion

Představte si dokonale zpracované RPG, které má lepší grafiku než F.E.A.R., které se ovládá z pohledu Vaší osoby, a které má tak rosáhlý příběh a prostředí, že jej příležitostní hráči budou hrát minimálně rok. Tak takováto je čtvrtá verze Elder Scrolls: Oblivion.

V ČR se začne prodávat v pondělí 27.3., pokud ale máte VISA či MasterCard kreditku, můžete si ji na Direct2Drive.com stáhnout třeba teď hned, a to v ceně $49.95, tedy cca 1,200 Kč (výborné je, že hra se poté aktivuje přes internet a nemusíte mít originál DVD v mechanice).

Zatím jsem Oblivion hrál jen asi 2 hodiny, ale už mě to naprosto dostalo. Luxusní je herní zpracování, ovladatelnost, i vlastní souboje. A mimořádně povedená je grafika, příroda, stromy, vše je tak reálné, že pokud kolem sebe vidím hromadu žlutých kytek na rozkvetlé louce, mám chuť si k nim přičichnout.

Pokud používáte NVIDIA karty, doporučuji ForceWare 84.25, kterou jsou pro Oblivion optimalizované. Osobně jsem si mohl na 7900GTX-512 kartách v SLI dovolit nastavit rozlišení 1600x1200, absolutně všechna „táhla“ ve hře na maximum (dohled, vykreslování objetků, atd.), FSAA 4x, AF 16x, a obraz nemá jedinou chybu. FPS neklesá nikdy pod 40, typicky je na 60, pro RPG tedy ideál.

Základy SQL, část 1.

PHP 23.03.2006

V této sérii článků budu popisovat poněkud opomíjenou věc - SQL a PL/SQL syntax pro současné databáze, a to konkrétně pro opensource produkt MySQL 5.x (tedy včetně VIEWS, TRIGGERS, atd.). Řada lidí se nějak naučí programovat v PHP, ale kvalitní použití SQL pro ně zůstává záhadou. A to je velice špatně.

Osobně veškeré rozsáhlé aplikace píšu zásadně nad databází (typicky Oracle 8 až 10g). Proč? Řada činností se dá rozdělit na události, a tyto události, pokud je napíšete jako triggery a uložené procedury, není nutné explicitně volat. Ať už přistupujete do databáze z webové aplikace, z Delphi či z .NET aplikace, máte záruku, že daná akce se vždy provede. Navíc je zpracování dat nad databází mnohem efektivnější a rychlejší než tahat všechna data na klienta, tam to aplikačně zpracovat, a poté data posílat zpět k uložení na server.

Ubohá znalost SQL je dána i zcela nechutným rozšířením jedné extrémně špatné databáze, tedy MySQL 3.x a 4.x. Mírně lepší je až MySQL 5.x, nicméně, její nasazení na hostingu není zatím moc reálné, řada českých webhostingů se sotva dopracovala k MySQL 4.1.

Tolik k úvodu, a následuje první, pochopitelně nejsnazší, část tohoto seriálu.

SELECT a LEFT/RIGHT/INNER JOIN

Představte si, že máte nějaké fórum, ve kterém ja tabulka příspěvků (TOPICS) a tabulka práv uživatelů (PERMS). Pokud administrátor nic nenastaví, je tabulka PERMS prázdná a platí defaultní práva systému, pokud chce defaultní práva změnit, zapíše přes administrační rozhraní práva pro jednotlivé skupiny uživatelů do tabulky PERMS.