Seznam.cz a demagogie v mezích zákona
Pokud máte hrůzu z údajně ukradených hesel na Seznam.cz, nemějte ji. Je to jen běžné bulvární zpravodajství. Nicméně, v této souvislosti mě pobavila taková mírná „PR-demagogie“ Ivo Lukačoviče. Brání Seznam.cz tím, že každý uživatel Seznamu má možnost použít SSL pro připojení, a dokládá to screenshotem.
Je fakt, že odposlech hesla při použití SSL je de-facto nemožný. Problém je v tom, že drtivá většina uživatelů Seznamu bude na seznamácký email přistupovat z homepage Seznam.cz, nikoliv z ještě nedávno konkurenční domény Email.cz, a zde žádná možnost SSL neexistuje. V běžné praxi tedy uživatel Seznam.cz možnost použít SSL nemá, protože o ní neví. Oproti drsné demagogii TV NOVA je tedy nasazena … mírná demagogie Seznam.cz, nehledě na to, že hromada dalších (ne-emailových) služeb Seznamu SSL vůbec nepodporuje. Vyberte si svoji pravdu :-)
Design pro BLOG:CMS - dvojitá radost
Jindřich Morávek, vítěz soutěže o nejlepší design pro BLOG:CMS, je úžasný člověk. Svoji výhru za první místo si totiž přál rozdělit na polovinu mezi svůj účet a druhou část na účet Fondu Slunečnice, který pomáhá ve vzdělání handicapovaným dětem :-)
Obě částky jsou mnou poslány a mám z tohoto Jindřichova gesta velkou radost.
Update: Palo Sapara, výherce druhé ceny, mě také požádal o zaslání, v tomto případě celé částky jeho výhry, na účet Fondu Slunečnice. Mám takovéto lidi moc rád. Děkuji za skvělé rozhodnutí! S radostí posláno :-)
Design pro BLOG:CMS - výsledky soutěže
Před měsícem jsem vyhlásil soutěže o nejlepší design pro BLOG:CMS (což je open-source redakční systém, na kterém jsem já osobně strávil přes 1.000 hodin práce, a je nabízen v GNU GPL licenci). Soutěže se zúčastnilo celkem pět designérů. Je to dost málo, ale taková je realita, Česko zjevně nerado někomu něco dává a raději se hamižně stará jen o sebe…
Ale teď k věci. Z pěti designů jich bohužel 3 nesplňovaly vstupní podmínky soutěže (viz blogcms-design-soutez.zip, 320KB).
Vítězem se stal Jindřich Morávek a na druhém místě se umístil Palo Sapara se svým designem TaupeStar. Třetí místo nebylo komu udělit.
Výhercům gratuluji, a nechť se na mě obrátí emailem ohledně distribuce jejich ceny. Všem pěti lidem moc děkuji za účast!
Update 1: Leonardo Odložilík mi poslal novou (již ale bohužel nesoutěžní) verzi, kde upravil svůj design (licenci) na GNU GPL. Tímto mu děkuji, a věřím, že z jeho práce bude mít řada lidí používajících open-source redakční systém BLOG:CMS radost. Odkaz na weby výherců + Leonarda bude samozřejmě zveřejněn i na BLOG:CMS.com.
Update 2: Jindřich Morávek je úžasný člověk, výhru za první místo si přál rozdělit na poloviny mezi svůj účet a druhou část na Fond Slunečnice :-) Obě částky jsou mnou poslány.
Protipovodňové zábrany v Praze
Praha je roku 2006 v pohodě. Před čtyřmi lety zde sice byla katastrofa, ale nově vybudované hliníkové protipovodňové zábrany zjevně fungují. Foceno v sobotu…
Oblivion: mods, které prostě musíte mít
Poté, co se člověk ponoří do světa Oblivionu, a přejde jej wow efekt z dokonalé grafiky, dostaví se druhý wow efekt - z dokonalého hraní. Pokud jste dosud váhali, zda si Oblivion koupit, mohu jej maximálně doporučit. Už po absolvování několika prvních questů budete tak vtaženi do hry, že se od ní budete těžko odtrhávat.
Nicméně, po určité době hraní Vám také začnou vadit určité věci. Například fakt, že když někoho zabijete v temném sklepení, během pár sekud se k Vám teleportují strážní a napadnou Vás. Nebo že libovolný vlk v dosahu několika set metrů po Vás půjde. A pár dalších nelogičností. Naštěstí, veškeré tyto nelogičnosti se dají upravit pomocí modů, což jsou oficiálně umožněná (ale nepodporovaná) rozšíření hry.
Mods tedy umožňují vylepšit nejen grafickou, ale i herní stránku hry, a to k naprosté dokonalosti.
Grafické mods - nezbytně nutné | |
---|---|
4096x4096 textury trávy (80MB) | tyto textury podstatně zlepšují zobrazení vzdálených ploch, trávy a jiného, pokud máte starší ATI X800 kartu, která 4096x4096 textury nepodporuje, bude Vás zajímat jejich 2048x2048 varianta (pro NVIDIA GeForce 6/7 použijete tu lepší variantu) |
2048x2048 textury okrajových částí (40MB) | tyto textury opět zlepšují zobrazení vzdálených ploch, a to příhraničních oblastí |
normálové mapy (85MB) | tyto normálové mapy obsahují méně „hranaté“ specifikace oblastí, stínů, atd. |
Better Watter | jednoduchý mod, který učiní vodu průhlednější, takže vypadá podstatně lépe, a to i když se potápíte; alternativou je mod Blue Lagoon Water |
BTmod v2.20 | BTmods je špičkové zlepšení celého UI, například roztáhnutí mapy oblasti na celou obrazovku, zvětšení počtu předmětů, které vidíte v menu, přidání procentuálního čítače k barům, přidání výdrže Vaší zvolené zbraně, a mnoho dalšího |
Poznámka: ovladače grafické karty si nastavte na High Quality.
Takto poté vypadá rozdíl v grafice mezi původní verzí a novou verzí. „Nebe a dudy“…
Kdo si zvykne jednou neplatit, nezaplatí už nikdy!
„Pracuješ pro firmu, řekneme v oblasti výroby chemických přípravků, značkových. Pracuješ pro ně na zakázce za 150 miliónů dollarů s tím, že máš ve smlouvě, že po dokončení zakázky dostaneš na ruku $1.200, a k tomu 3% z každé prodané láhve s novým sprejem proti otravnému hmyzu.
A teď přijde výplata, dostaneš $1.200 a čekáš… jenže ani po 3 měsících nedostaneš ani procento navíc, protože ti zaměstnavatel řekne: „Víš, náš produkt si kupují jen profíci na likvidaci hmyzu, víš, obyčejný lidi kupují duplikát, jehož chemické složení nám někdo odcizil a teď to duplikuje v Asii v miliardách plechovek měsíčně…“ A ty na to: „Jak, to přece nejde, to nemůžou přece…“ A šéf ti řekne: „Ale můžou, není tam u nich žádná vymahatelnost autorských práv…“.
Tento citát pochází od člověka, od kterého by to řada lidí nečekala - a to od dANGEL0, jednoho z významných členů scény. Když jsem před půl rokem psal článek Warez je nemoc psychopatů, hovořil jsem o lidském odpadu, který si nic nekupuje, ale zásadně jen stahuje. dANGEL0 patří ovšem na tu inteligentní stranu barikády, a lidmi, kteří si jen stahují a nikdy nic nekupují, zjevně opovrhuje. Chápe warez jako možnost si vyzkoušet to, na co je nutná jinak plná verze, a jako možnost něco se naučit a dozvědět, ale zároveň zastává ono tradiční a známé „If you like it, buy it!“.
Stahovači si o sobě myslí, že jsou jakási elita. Nejsou. Jsou to ubohé sračky, hovna. Elita jsou v určitém smyslu hackeři a crackeři, kteří vytváří keygeny a cracky, a dokazují si tak, že jsou lepší než programátoři Microsoftu či Adobe, ale ne pubertální uhrovitý teenager, který si tento crack stáhne, a tím se považuje za kinga.
Jsem moc rád, že tento můj pohled na věc je potvrzen i z druhé strany barikády. Fakt je ten, že lidé, kteří si zvyknou na kradení software, si už nikdy nic nekoupí. Jak jednou začnou krást, shánějí crack i na program za $20. Jsou nemocní. Jsou to odpadky… Opovrhuji každým člověkem, který má na počítači byť jediný kradený software. Opovrhuji teenageery, kteří mají na počítači desítky kradených her.
Nebýt těchto odpadků, softwarové firmy mají podstatně vyšší zisky, nekrachují, prosperují a celý průmysl je v mnohem lepším stavu.
Elder Scrolls: Oblivion - mod pro lepší grafiku
Pokud hrajete Elder Scrolls: Oblivion na high-end sestavě (tedy nejlépe dvě NVIDIA karty v SLI), budete s grafickou stránkou hry dokonale spokojeni, tedy až na jednu „maličkost“. Touto „maličkostí“ jsou naprosto ohavné a rozmazená textury vzdálených zelených kopců, které mají miniaturní rozlišení 1024x1024.
Důvodem pro toto nízké rozlišení je zřejmě ústupek pro XBox 360, který graficky oproti současným top PC sestavám samozřejmě extrémně zaostává. Nicméně, existuje zde řešení, na ElderScrolls.com/Forum je dostupný shaja’s mod textur (upravené rozlišení textur na 2048x2048) a upravené normálové mapy. Když si oba tyto mody nainstalujete, zjistíte, že hra vypadá ihned podstatně lépe. Vzdálené textury už nejsou rozmazené plastové cosi, ale vypadají jako .. tráva. A to nejlepší nakonec - tento mod téměř nemá vliv na FPS, takže získáte podstatně lepší obraz bez vlivu na výkon.
Vzdálený kopec po modifikaci:
Nová prezentace: www.CESTAKY.cz
Web www.CESTAKY.cz je novou prezentací společnosti MILK COMPUTERS, s.r.o. vyvíjející a prodávající software SPZ 2006 - kniha jízd. Součástí nového webu je i fórum pro podporu uživatelů, podrobný popis produktů, a samozřejmě online obchodní systém. Veškeré texty na webu je možné správcem editovat pomocí WYSIWYG editorů FCKeditor.net nebo XStandard.com.
Elder Scrolls: Oblivion s HDR v 1600x1200
Když jsem o víkendu psal o Oblivionu jako o nejlepším možném RPG, pár lidí se ptalo i na screenshoty s HDR (namísto Bloom + FSAA + TPAA). Na základě několika návodů na oficiálním fóru jsem Oblivion předtím mírně optimalizoval pro ještě lepší kvalitu obrazu než je ta maximální nastavitelná ve hře, a pár screenshotů s HDR udělal. Příroda s HDR vypadá rozhodně lépe než bez něj, ale ve městě už si tak jistý nejsem, zde antialiasing prostě chybí.
Optimalizace Oblivion.ini
pro ještě lepší obraz:
[Water] uSurfaceFPS=15 bUseWaterReflectionsMisc=1 bUseWaterReflectionsStatics=1 bUseWaterReflectionsTrees=1 bUseWaterReflectionsActors=1 bUseWaterReflections=1 bUseWaterHiRes=1 bUseWaterShader=1 [General] uGridsToLoad=9 uExterior Cell Buffer=100 iPreloadSizeLimit=104857600 SIntroSequence= [HAVOK] iNumHavokThreads=2 [OPENMP] iThreads=10 [Display] bAllow30Shaders=1 [SpeedTree] bForceFullLOD=1
Proč jde Intel lépe taktovat a chladit než AMD?
Tento článek jsem chtěl napsat už dávno, ale až před pár dny publikovaný test chladičů CPU mě k tomu konečně donutil. Používám Scythe Ninja Plus chladič na Intel i na AMD sestavě. V případě Intelu je to dualcore Pentium D805 CPU a v případě AMD dualcore X2 4400+ CPU.
V dnešní době není rozdíl mezi odběrem dualcore Intel procesorů (těch na 65nm) a top AMD (na 90nm) procesorů nijak výrazný, přesto je AMD v mírné výhodě z hlediska spotřeby. Doby AMD Athlon XP procesorů bez heatspreaderů, které často praskaly a hořely, jsou naštěstí pryč. AMD se poučilo a okopírovalo heatspreader od Intelu.
Problém je ale v tom, že jej neokopírovalo dostatečně dobře. A já mám pocit, že je v tom obchodní úmysl. Pokud nastavím napětí AMD X2 procesoru na 1.550V, tedy o 0.200V více než povoluje norma, abych mohl X2 4400+ taktovat na 2.9GHz, AMD procesor se téměř upeče a Scythe Ninja chladič je přitom téměř chladný. Prostě takto dualcore AMD procesory taktovat nelze.
Pokud to samé udělám s Intel procesorem, bez problémů funguje a Scythe Ninja chladič je slušně zahřátý, nikoliv skoro studený (a větrák má co dělat).
Na vině je vlastní konstrukce heatspreaderu, AMD má totiž použitou „žvýkačku“ mezi jádrem a obalem procesoru velice špatně tepelně vodivou, zatímco Intel používá mnohem lepší teplotně vodivou hmotu. Pokud se tedy AMD procesor zahřeje, respektive jeho jádro, nepomůže mu příliš ani špičkový vzduchový chladič, protože tomuto chladiči není jádro procesoru schopno předat svoje teplo.
Proč to AMD dělá? Odpověď mě napadá jen jedna, samozřejmě AMD není tak neschopné aby nepoužilo stejně špičkový heatspreader jako má Intel, je v tom „jen“ obchodní záměr. Kdyby AMD použilo podobně špičkový materiál jako Intel, libovolný AMD procesor by šel při zvýšeném napětí taktovat za hranice top modelů, které se prodávají za desítky tisíc Kč, a na tomto AMD nemá zájem.
Intel na druhou stranu nemá historicky moc volby. Kdyby použil stejně špatný materiál jako AMD, jeho jádro se doslova uvaří. A v tom je celý vtip, proč Intel procesory jsou dnes mnohem lepší na OC než libovolné AMD. Intel jde běžně taktovat o 1.000 - 1.500 MHz, AMD sotva o 400 MHz. Intel je schopen mnohem lépe odvádět ztrátové teplo.
Uvažoval jsem, že bych si na svém X2 4400+ vyměnil heatspreader za jiný, ale přece jenom ztratit záruku na procesoru za 15.000 Kč není zrovna žádoucí.
Je to ale paradox, AMD procesory skutečně produkují mírně méně tepla než Intel procesory, a přitom jdou mnohem hůře chladit, protože mají záměrně špatnou konstrukci heatspreaderu…