Demýtizace: NVIDIA karty umí HDR+AA
K desítkám nevýhod ATi karet oproti NVIDIA kartám (nestabilní ovladače, extrémní spotřeba, vysoká hlučnost, špatná koncepce Crossfire, neexistující kvalitní transparentní antialiasing, celkově nízká kvalita FSAA, třepotání obrazu v Crossfire režimu, celkově špatná kvalita obrazu ATi) se občas jako protiváha dává názor, že „jen ATi umí HDR+AA“. To ale není pravda. Tento článek by měl onen mýtus rozptýlit.
NVIDIA skutečně nepodporuje jednu věc - multisample AA na FP16, kdežto ATi ano. Nicméně, toto je jen jedna z mnoha cest, jak implementovat HDR + AA ve hrách. Řada výrobců her se rozhodla pro implementaci HDR + AA cestou supersamplingu (který je o třídu kvalitnější jak multisampling), popřípadě formou aplikačního zpracování FSAA či použití „bloomu“ (což vypadá úplně stejně jako HDR), a NVIDIA tyto cesty podporuje.
Takto můžeme hrát například Far Cry, Half Life 2: Lost Coast či Age of Empires III na NVIDIA kartách s HDR + AA, a to s podstatně vyšším výkonem než na ATi. Některé hry, jako je například Oblivion, HDR + AA rovnou „zakazují“ (ATi na to má sice jakýsi neoficiální patch, ale ten způsobuje tolik jiných problémů, že je vlastně v praxi nepoužitelný).
Nové hry, jako je Half Life 2: Episode One, budou rovněž používat k implementaci HDR + AA vlastní techniky, a nikoliv multisample AA na FP16. Říci, že NVIDIA nepodporuje tedy HDR + AA je nesmysl. NVIDIA podporuje 3 ze 4 možností jak HDR + AA dosáhnout, a zatím není v podstatě jediná hra, kde by tato „výhoda“ ATi byla realizována, zatímco špičkové FSAA u NVIDIA, kvalitní TPAA (antialiasing průhledných textur v téměř každé hře), nízký hluk, malá spotřeba, špičkový SLI režim, stabilní ovladače a nejkvalitnější obraz jsou oceňovány neustále.
Není tedy divu, že v absolutním high-endu (dual GPU) používá 98.37% uživatelů NVIDIA SLI, kdežto jen 1.63% ATi Crossfire řešení…

Sledovat televizi realtime je silně nemoderní

Zjistil jsem, že stále existuje hodně lidí, co sledují televizi zastarale a nemoderně v reálném čase. Tedy, pokud ve 20:00 začíná film, tak si ve 20:00 zapnou televizi a koukají na ni. Samozřejmě v tomto případě nejprve zhlédnou 10 minut neuvěřitelně hlasitě řvoucích reklam, pak je 20 minut film, a poté opět 10 minut řvoucích reklam, a tak pořád dokola.
Nechápu tyto lidi. Také se dívám občas na televizi, ale rozhodně ne realtime, zásadně s timeshiftem. Nechávám si totiž kvalitní pořady, v nichž se dá očekávat reklama (tedy všechny), nahrávat, a sleduji je později. Pokud nemáte moderní televizi s TimeShift funkcí, můžete na to použít třeba obyčejnou televizní kartu za pár tisíc Kč a počítač. Ideální je DVB-T tuner, tedy vysílání jenž je již v nativním MPEG2 kódování, protože jeho ukládání na počítač do DVD formátu zabere jen minimální čas procesoru, nic se totiž nemusí (re)kódovat.
Následně je již možné použít TimeShift a posadit se k oblíbenému filmu o půl hodiny později, s tím, že pokud narazíte na reklamu, během sekundy ji přeskočíte a neztrácíte čas se stupidní uřvanou hudbou propagující nejnovější tenkou supervložku pomocí štíhlé superženy s dokonalou pletí a kalhotkami.
Propojit počítač přes S-Video kabel na televizi není problém, a ani 20 metrový kabel nijak významně nepříznivě neovlivní kvalitu obrazu, takže pořad nahraný na počítači v pracovně sledujete bez problémů v obývacím pokoji. A dálkové ovládání se dodává skoro ke každé televizní kartě.
Jediné pořady, které sleduji opravdu realtime jsou sportovní přenosy. Ono je divné řvát „góóóól“ o hodinu později než sousedé :-)
Recenze Canon CanoScan 9950F

Canon CanoScan 9950F v ceně 10.000 Kč (+DPH) je jeden z mála plochých stolních skenerů, který kromě standardních předloh zvládá i skenování filmu či diapozitivů v high-endové kvalitě, tedy v rozlišení až 4800 x 9600 dpi. Skoro to vypadá, že se dnes už nevyplatí kupovat specializované skenery na filmy, protože produkty jako je CanoScan 9950F jsou univerzální a přitom zpracovávají film se špičkovou kvalitou.
Představení produktu
Canon CanoScan 9950F je top produkt Canonu v oblasti plochých skenerů pro zpracování i filmových materiálů. Jeho optické rozlišení 4800x9600 je doplněno schopností zpracovávat 48-bitové barvy a technologií FARE Level 3, která je účinně schopna odstranit škrábance a prach ze starých materiálů, provádět korekce barev, protisvětla a další funkce.

MOBILedit! - recenze a srovnání na Oxygen
Když jsem před týdnem recenzoval ruský produkt Oxygen Phone Manager II pro správu obsahu mobilního telefonu byl jsem v komentářích dotázán i na srovnání s českým produktem MOBILedit! od společnosti COMPELSON Labs.
Takto vypadá pohled na základní obrazovku MOBILeditu! při připojeném SonyEricsson P910i telefonu přes Bluetooth:

Oblivion patch 1.1 BETA
Bethesda vydala 1.1 BETA patch na absolutně nejlepší hru posledních 100 let, tedy Oblivion :-) Pokud máte problémy se stabilitou, je doporučená instalace, pokud ne (můj případ), počkal bych ovšem na finální verzi patche, podle vydavatele totiž není jisté, zda nebudete muset hru po instalaci BETA patche před instalací finální verze (odhadem za několik týdnů) reinstalovat…
![]() |
![]() |
![]() |
iPod na RockBoxu - alternativní software pro Apple
Když jsem před měsícem testoval iPod Video 60GB, jediné na co jsem si mírně stěžoval byly omezené možnosti originálního Apple software (firmware) na tomto přehrávači. Doba ale pokročila a RockBox dospěl do stádia, kdy nejen nahradil veškeré funkce originálního firmware, ale rovněž řadu nových možností přidává.
Co RockBox umí?
- podpora pro přehrávání AAC, AC3, MP3, MPC, OGG Vorbis, FLAC, WAV, APE, MPEG4 Lossless, RealAudio a další kodeky,
- možnost procházet Vaši hudební sbírku pomocí ID3 tagů (jako Apple firmware) nebo pomocí adresářů organizovaných dle Vašich preferencí,
- podpora pro skiny, aka vzhledy,
- podpora pro pluginy (takže si můžete zahrát třeba Doom, Bubbles, Šachy, a řadu dalších špičkových her),
- uživatelsky nastavitelný ekvalizér,
- mezi skladbami není odporná několika-sekundová mezera,
- možnost nastavit velikost paměti proti otřesu,
- obrovské možnosti konfigurace.

Ageia PhysX je cesta do pekel

Ageia je firmička, která „vymyslela“ nový marketingový pojem, a to „speciální“ kartu pro počítání fyziky. Nazývá tuto nebetyčnou marketingovou blbost PhysX a média z toho slintají blahem. Proč to nazývám rovnou nebetyčnou blbostí? Dávat totiž do již tak přeplněného počítače grafickými (SLI/Crossfire) a zvukovou kartou další „specializovanou“ kartu, která dělá to samé co CPU (tedy vektorové výpočty), nedává totiž žádný smysl.
Ano, i grafická karta je „specializovaná komponenta“. Ale bez ní se počítač neobejde, výstup na monitor je prostě nutný a pouhé CPU to realizovat neumí. Rovněž tak bez zvukové karty se multimediální a herní počítač neobejde, a D/A a A/D audio převodníky prostě CPU emulovat opět nemůže.
Fyziku ale CPU může počítat, a dosud to velice dobře dělá, právě na toto se používají SSE/SSE2/SSE3 instrukce. S PhysX získáme tedy jakéhosi „pomocníka CPU“, občasný vektorový koprocesor, a to jen pro velice ojedinělé případy a pro těch pár her, co to v budoucnu použijí. Takto nesystémové věci mě dokáží doslova rozzuřit, nemají totiž v PC co dělat.
Ageia PhysX je škodná. Místo aby se vývojáři v budoucnu soustředili na podporu dualcore a quadcore procesorů, zůstanou u singlecore a budou se vymlouvat, majíce podíl v Ageia společnosti, že si máme koupit tento hučící a topící akcelerátor (pokud máte dvě karty v SLI, ani jej mimochodem na desku nevydáte). Nabízí se ovšem jiná otázka, pokud již bude možno aplikaci rozdělit mezi CPU a PhysX akcelerátor, jistě by se našla cesta jak hru se zachováním stejného výkonu naprogramovat na dualcore či v budoucnu quadcore. Ale do toho se nikomu nebude chtít.
Ageia PhysX je cesta zpět a podporovat tuto nesystémovou věc je cesta do pekel…
Co je co?
Jan Jílek napsal takovou sympatickou krátkou úvahu na téma warezu, a protože je mi toto téma velice blízké, s jeho svolením ji přetiskuji.

Tak jsem dnes sledoval debatu o legálním a nelegálním softwaru a zároveň přemýšlel nakolik si tak opravdu dobrý programátor cení hodinu svojí práce. Zároveň jsem přemýšlel, když se tam diskutovalo o těch právních důsledcích a někteří tam říkali něco v tom smyslu: „že jim nevadí když jim někdo sebere kus kodu, ale že ukrást počítač by bylo horší.“ Dumal jsem nad tím kdyby tak měli dvě děti a hypotéku na byt a neživili je rodiče, jestli by jim skutečně nevadilo, že jim někdo sbalí dvouměsíční práci. Například. Nějak si myslím, že za dvouměsíční programátorskou práci se dá koupit víc než jeden počítač.
Ale možná ta práce nemá zas až takovou cenu. Ale nechce se mi tomu věřit Je fakt, že já osobně dost věcí, které se platí, popisuju zde a i jinde zdarma. I když jsem za spoustu, jak se dnes říká „know how“ zaplatil dost peněz lidem, kteří byli dobří a svoje vědomosti a um mi jednoduše prodali. Konečně sám svoji práci taky většinou prodávám a nedaruji jen tak. Živí mě.
No asi by se mi moc nelíbilo, kdyby někdo to co mám na prodej sbalil s tím, že to potřebuje. A nechtěl mi to zaplatit. Ale jak říkám, nevím nakolik je cenná práce programátora. Mandraky jsem si mimo prvního koupil. I s příručkou. Knihy o Linuxu taky. Ale to jsem udělal z pohodlí. Přeci jen se mi ještě pořád listuje lépe v knize. Možná že ti programátoři tomu rozumí podobně jako já. Něco dají, protože je to baví a něco prodají. Linux, BSD jsou zdarma. Do určité míry. Jsem tomu rád. Mám něco, co je legální, co mi někdo dobrovolně nabídl a měl k tomu dobrý důvod. Svůj důvod. Ale jsem rád, že je legální a nemusel jsem nikoho připravit o jeho čas, peníze a práci.
Stále mám totiž pocit, že když někomu vezmu něco z počítače, na poli, nebo doma, je to prostě zlodějna. A jakékoliv debaty o tom co je nebo není legální a čemu právo říká trestný čin, nebo přestupek jsou z určitého, především morálního hlediska bezpředmětné. Bez morálky to totiž nejde. Pokud ukradu housku, nezaplatím program, nebo lístek do kina, případně zpronevěřím dva miliony, rozdíl je jen v názvu činu a výši sumy, nikoliv v samotném činu. A klidně mi někteří za to nadávejte.
Flashovat z Windows je životu nebezpečno
Do dnešního dne jsem moc nerozuměl tomu, proč se i v roce 2006 radí flashovat BIOS základní desky či grafiky z DOSu, nicméně, dělal jsem to. Na „ojetou“ disketu jsem nakopíroval už kolem stovky BIOSů a úspěšně naflashoval. Dnes poprvé jsem si chtěl zjednodušit život. Deska Gigabyte GA-8I955X-Pro nabízí utilitu @BIOS pro Windows XP, která si nový firmware sama stáhne z internetu a automaticky naflashuje. Už žádná disketa.
Zní to docela dobře. Ale teorie je poněkud odlišná. Když jsem utilitu spustil, nalezla F10 BIOS, místo dosavadního F9, a doporučila jeho upgrade. Stisknul jsem tedy Ok, a čekal. Proces se zaseknul na 30%. Minutu se nic nedělo a poté najednou 100% a hláška „Update BIOSu proběhl v pořádku“. Reset, reboot a … nic. Počítač nenajel. Nefungoval monitor ani PS/2 klávesnice. Z diskety se záchranným BIOSem F9 nešlo bootovat. „Dual-BIOS“, kterým je Gigabyte pověstný, také nedělal nic, nastupuje totiž na scénu jen tehdy, když je checksum prvního BIOSu odlišný, a to se zjevně nestalo.
Po dnešním dni mám tedy následující osobní statistiku:
- úspěšnost flashování z DOSu: 100% (ze cca 100 případů)
- úspěšnost flashování z Windows XP: 0% (z 1 případu)
Deska tedy bude zítra putovat do CzechComputer.cz na reklamaci / výměnu. Nakonec je ale závěr dobrý, pokud už selžou Windows, či utilita od Gigabyte, je dobré mít partnera, na kterého se člověk může spolehnout, a který promptně a bez průtahů vyřeší tento problém :-)
Závěr? Nikdy neflashujte z Windows, i když na to výrobce nabízí oficiální utilitku!

Top software: Oxygen Phone Manager II
Můj SonyEricsson P910i telefon je „držák“. Dříve jsem měnil telefony zhruba po 3 měsících, ale SE P910i je jiná liga. Je to absolutní špička, a není jej za co vyměnit. Není nakonec ani důvod. Tedy, jeden malý důvod by tu byl, a to je absence software pro komplexní práci s telefonem přes počítač, ale i tato věc se dá vyřešit, a to pomocí externí aplikace Oxygen Phone Manager II for Symbian OS Phones v současné verzi 2.8 (kromě Symbian verze existuje i Oxygen pro „hloupé“ telefony).
Oxygen Phone Manager II (for Symbian OS phones) je ruský produkt a v 6.5 MB downloadu je mnohem větší funkčnost než třeba ve známé Nokia PC Suite. Pohled na základní obrazovku toho nakonec hodně napoví:
