MyEgo.cz - Radek Hulán webzine

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Digitální televizní vysílání (DVB-T) je podvod

ovce

Minulá socialistická vláda nás postavila před hotovou věc, v rámci lepších zítřků a plnění úkolů socialistické pětiletky musíme všichni přejít na DVB-T a vyhodit naše stávající analogové přijímače (ten můj má úhlopříčku 110cm a zbavit se jej opravdu nechci), popřípadě k nim aspoň zapojit "redukce" (SetTop boxy).

Jaký bude výsledek? No, socialistický. Nic se nezmění. Pár lidí dostane mírně horší obraz, pár lidí mírně lepší obraz, programová skladba zůstane stejně mizerná. Analogový obraz, pokud má člověk dobře nasměrované antény, dokáže být i výrazně kvalitnější než zrnící DVB-T s MPEG-2 kompresí (nutně vedoucí k drastické ztrátě detailů oproti analogu) a 6 namačkanými kanály na jednom multiplexu.

Digitalizace v ČR prostě znamená, že se ten samý balast z ČT/NOVA/PRIMA přenese na jiné médium, ale to je celé. Nezvýší se konkurence, nezmění se programová skladba, nezvýší se počet kanálů, nezlepší se kvalita.

Osobně jsem na digitalizaci přešel dávno, ale ne DVB-T, ale DVB-S. Tedy satelitní vysílání. Kromě 30+ programů v češtině jich má člověk na DVB-S nespočet v angličtině a němčině, nehovoře o podpoře pro HDTV u řady programů.

DVB-T v podání „po česku“ je ovšem podvod na lidi, po zaplacení nechutných nákladů dostanou lidé to samé mírně jinak. A to se vyplatí!

Na DVB-S máte nejen standardní nekoukatelnou kombinaci ČT1, ČT2, ČT24, ČT SPORT, NOVA a Prima, ale i Animal Planet, Cartoon Network, CNN News, Discovery Channel, Eurosport, Film+, Film Box, Galaxie, Hallmak, Jetix, MTV Europe, National Geographic, Óčko, Playboy,  HBO, HBO2, Cinemax, a tím to nekončí.

Pokud má člověk aspoň trošku šikovný satelitní přijímač a nahraje do něj vhodný firmware, může (pominu teď legalitu, sám to samozřejmě nedělám a nikomu nedoporučuji) přijímat i Premiere a další pecky. Bezvadné je na to CS Satellite Forum a další weby. Pokud máte špičkový Dreambox, ale postačí i Golden Interstar s DiabloCam modulem, tak můžete prostě přijímat cokoliv.

Tedy, digitalizace jednoznačně ano, ale ne to české zbytečné ubrečené DVB-T (z toho mám pocit, že vláda si vzala naše peníze, a píchá nás zase nuceně do zadku, ať už chceme, nebo ne), ale DVB-S. Na DVB-S máte řádově větší výběr, programy v HDTV kvalitě, a hromadu přidaných služeb. Tedy něco, co DVB-T prosazené socialistickou vládou zuřivě píchající lidi do jejich zadků (zpívajíce přitom internacionálu) nenabízí a nikdy nenabídne.

DVB-T je pouze pro zmanipulované ovce.

Microsoft by měl být vděčný HTC (za vývoj pro Windows Mobile)

Windows Mobile 11.12.2007

Na HTC, jako high-endovém výrobci mobilních telefonů s Windows Mobile, je báječné, že neskládá pouze krabičky s procesory Quallcomu, Samsungu a Intelu (jako to dělá noname Čína), ale aktivně vylepšuje samotný operační systém.

Řada pluginů od HTC nazvaných HTC Home, HTC Album až třeba po HTC TaskMan tak vylepšuje Windows Mobile 6, navržené primárně na ovládání stylusem, na pohodlné ovládání prstem pro masy.

Myslím, že Microsoft může být HTC opravdu vděčný za podstatné zlepšení ergonomie Windows Mobile 6, a za produkování zařízení jako je HTC Kaiser (TyTN II), HTC Advantage či HTC Touch Cruise. HTC je totiž jedna z mála firem, která si uvědomuje nejen důležitost technických aspektů, otevřenosti  a širokého portfolia (viz jeho nabídka), ale i ergonomie ovládání nejen pro geeky.

HTC telefony se tak dají používat profesionály (najdete u nich plnou QWERTY klávesnici, QVGA či VGA displej, 3G / EDGE / Wifi / Bluetooth konektivitu, citlivou GPS pro navigaci, video hovory a kvalitní fotoaparát, prostě vždy to absolutně nejlepší v oboru), ale ovládat je umí i dítě v jedoucím automobilu, což neplatí o žádné jiné značce.

Aplikace, které HTC standardně pro své telefony dodává:

HTC Home - hodiny a budíkhodiny, zmeškané hovory a SMS
HTCHTC Home - počasí

Změna velikosti „bodu obnovení“ na Windows Vista: vssadmin

Windows Vista 10.12.2007

Windows Vista si automaticky vytváří body obnovení (System Restore), a tyto mohou alokovat obrovské množství místa na disku, v mém případě kolem 100GB (10-15% z celkového místa disku). Pokud máte na disku (třeba vašeho notebooku) málo místa, je klidně možné, že 40-50GB zabírá System Restore, v řadě případů několik "generací" starý.

Osobně bych doporučoval System Restore nevypínat, je to dobrá funkce pro obnovu do předchozího funkčního stavu, když třeba instalujete chybný ovladač, ale jen změnit jeho maximální velikost. Pro změnu velikosti maximální alokace pro body obnovení slouží aplikace vssadmin, volaná z příkazové řádky, změnu již není možné provádět z GUI, jako ve Windows XP.

Pro nastavení na 5GB můžete použít následující příkaz:

vssadmin Resize ShadowStorage /For=C: /On=C: /MaxSize=5GB

A následující příkaz vypíše aktuálně používaná úložiště a jejich maximální kapacitu:

vssadmin List ShadowStorage

Seznam změn ve Windows Vista SP1

Windows Vista 09.12.2007
Windows Vista

Microsoft dnes publikoval seznam změn, které můžeme očekávat v Service Pack 1 pro Windows Vista (32bitová i 64bitová verze). Windows Vista, přestože se společně s Microsoft Office 2007 prodává velice dobře a Microsoft má díky nim rekordní zisky, nemá na trhu lehkou pozici. Přestože se bez diskuzí jedná o nejlepší současný operační systém, skvěle inovativní, funkční, stabilní a přitom kompatibilní na starší aplikace (včetně 64bitové verze), naráží na "problém druhého nejlepšího systému" - existenci Windows XP. Linux, OS X a podobné zaostalé "dětské" OS zastávají samozřejmě až pozici outsiderů, a konkurence pro Windows XP/Vista rozhodně nejsou.

Upgrade na Windows Vista

V době, kdy lidé dělali upgrade z opravdu nestabilního "MS-DOS" kernelu Windows 95/98/Me na Windows 2000/XP, tak to mělo obrovský smysl, řešila se tím zásadně stabilita a funkčnost. Dnes jsou ovšem Windows XP SP2 slušně odladěný a stále dobrý systém, takže tlak na upgrade na Windows Vista na existujících PC není až tak kritický.

Vista samozřejmě nabízí větší bezpečnost (výrazně lepší ochrana proti virům, lepší firewall, kernel patch protection a jiné), nové technologie (BitLocker, integrované hledání, akcelerace GUI pomocí GPU, DirectX 10), plnou podporu v kernelu a ovladačích pro 64bitů a spoustu nových aplikací (část z nich je ovšem volně dostupná i pro XP), jenže Windows XP jsou prostě stále dost dobré na to, aby je člověk zejména na starším "železe" používal a neměnil.

Zatímco Windows 98/Me byl mizerný systém, a upgrade na Windows XP tak byl zcela kritický, tak z dobrého systému (Windows XP SP2) na vynikající (Windows Vista) už ten přesun není tak žhavý. Osobně na veškerý nový hardware kupuji jen a pouze 64bitové verze Windows Vista, ale staré počítače nechávám dožít (možná i pár dalších let) na Windows XP.

Service Pack 1 pro Vista je nicméně mimořádně důležitý z pohledu marketingu, přestože většinu věcí si můžete již nyní stáhnout jako hotfixy a Vista x86 / x64 je 100% stabilní, nejedná se pro řadu uživatelů o snadný proces. Service Pack 1 jej prostě zjednoduší a dále přiblíží "masám". Řada uživatelů navíc SP1 prostě vyžaduje pro nasazení, ať už je jejich chování racionální či nikoliv...

Nemám rád miniautíčka

Auta 05.12.2007
Škoda Felicia

První auto, které jsem si koupil, byla v roce 1994 červená Škoda Felicia GLX. Byl jsem tehdy ještě student, moc peněz jsem neměl, a Felicia byla jedno z mála nových aut, které jsem si ještě mohl dovolit koupit. Jezdil jsem s ní asi rok, zpočátku jsem byl docela spokojen, jako naprosto nezkušený řidič, ale postupně to moc dobré zážitky nebyly.

Problém těchto miniautíček je extrémní hluk, kdy při jízdě po dálnici (Brno - Praha - Brno) máte pocit, že kolem neustále řve stádo paviánů (třeba kolem Humpolce, jak jsou betonové panely), mizerní jízdní vlastnosti (poskakuje to po silnici jako splašená koza díky malému rozvoru a rozchodu) a velice špatná pasivní i aktivní bezpečnost.

Přestože to bylo moje první auto, a měl bych je mít asi rád aspoň z nostalgie, není tomu tak. Když jsem o dva roky později vydělal trošku více peněz a koupil si nový Mercedes E280 (nová řada W210), pochopil jsem, že do něčeho podobného Felicii už nikdy nesednu.

Felicie jsem samozřejmě dále viděl často, je to nakonec nejpopulárnější auto na českých silnicích, ale vždy mi pohled na ta miniautíčka připomenul jeden mrazivý den v roce 1996, kdy se stala hromadná havárie na D1 u Jihlavy, pár desítek aut v extrémně husté mlze do sebe narazilo, a když jsem poté o hodinu později opatrně objížděl se svojí "E-klasou" kolem, tak jsem hromadu miniautíček (a jejich předchůdců - Favoritů) viděl rozmlácených a rozpůlených, prostě rozmačkaných jako papír. A kolem mrtvolky...

Když jsem jezdil s Felicií, měl jsem strach o svůj život a z extrémního hluku a stísněného prostoru jsem dostával klaustrofobii. Jsou to špatná auta. O Mercedesech se mezitím vyprávěl (pravdivý?) příběh, kdy jede chlap po dálnici, narazí do Favoritu, smete jej ze silnice, a po deseti kilometrech jej zastaví policejní hlídka při kontrole rychlosti (ve skutečnosti se jen chtějí podívat na motor) a povídají mu, že má "trošku poškrábaný nárazník". Nebo to bylo Volvo?

Každopádně, před pár dny jsem jel s ex-manželkou, měl jsem auto v servisu a potřeboval kus cesty svézt, řídila firemní Fabii (I), a já se cítil opět jako student zavřený v konzervě zvané Felicia. Po více než deseti letech opět zážitek s malou Škodovkou. Vzadu vpravo seděla na sedačce dcera, a já si tak nemohl ani sednout dopředu na sedadlo spolujezdce, protože i skrčené nohy by mi lezly z auta ven, mačkal jsem se tedy vzadu za sedadlem řidiče a přál si aby to miniautíčko bylo aspoň o centimetr delší. A celou cestu jsem se bál, aby kolem neprojelo rychleji nějaké větší auto a "neodfouklo" nás ze silnice...

Když na dálnici vidím "novou" Fabii (II), chytá mě doslova záchvat smíchu, oni ta auta snad (aspoň to tak opticky působí) dělají stále menší a menší, a navíc mají neustále ten zábavný zvyk, označkovat tyto nákupní tašky jako "rodinné auto".

Nerozumím tomu. Favorit / Felicia / Fabia I/II není rodinné auto, maximálně je to levné auto pro "singles" či pro studenta. Dokážu si také představit Fabii jako auto na snadné parkování do Prahy, prostě na popojíždění pro jednoho člověka po městě, ale ne jako rodinné auto, s nímž je potřeba jet i po dálnici či na dovolenou.

Jak říkám, nemám rád miniautíčka. Ale pokud je vy milujete, kupte si je a užijte si je :-)

Paměť ve Windows XP / Vista: 32 bitů versus 64 bitů

Windows Vista 05.12.2007

Windows Vista jsou dostupné ve dvou základních (a velice odlišných) variantách. Jedna z nich jsou klasické Windows Vista, tedy 32-bitový operační systém, občas označovaný i jako Vista x86, a druhá z nich je plně 64-bitový systém, označovaný jako Windows Vista x64.

Pro spuštění Vista x64 potřebujete nejenom procesor s podporou pro 64-bitové instrukce (Intel Pentium D, Celeron D, Core 2 Duo, Athlon 64, Athlon X2), ale i chipset, který 64-bitů podporuje (v případě Intelu to jsou zaručeně chipsety 975X a P965, možná sem patří i starší) a základní desku s možností realokace systémových prostředků nad rozmezí hlavní paměti.

32 bitů (x86)

Desítky let stará architektura PC (x86) umí přímo adresovat maximálně 4096MB RAM (tedy 232). Toto omezení se netýká Windows, je to hardwarové omezení, s nímž musí počítat jak Windows XP, tak Windows Vista, Linux (32-bitový kernel) či OS X na Intelu.

V žádném systému navíc není celých 4096MB RAM k dispozici a plně k použití, i když je máte instalované. Důvodem je fakt, že grafické karty, zvukové karty, řadiče pevných disků a další IO si vyžádají pro sebe, pro přímou adresaci, stovky MB paměti, která je poté mapována pro tato zařízení, a není fyzicky dostupná jako RAM pro operační systém.

Na svém počítači s Core 2 Duo, Intel P965 chipsetem, NVIDIA 8800GTX-768MB grafickou kartou, a instalovanými 4096MB RAM jsem tak měl k dispozici pouhých 3006MB ve Windows XP. Stejné množství bych měl k dispozici ve Vista (x86) i v libovolném jiném OS (popřípadě nižší množství, rozhodně ne vyšší).

Celkem 1090MB RAM si v mém případě totiž z RAM mapují jiné zdroje (zejména 8800GTX-768 grafická karta) a činí ji nepřístupnou.

Novější chipsety umožňují tuto IO oblast realokovat nad 4GB, nicméně, protože 32-bitový OS neumí adresovat více než 4GB RAM, nic tím nezískáte. Realokaci můžete na 32 bitech úspěšně použít jen pokud máte třeba 2GB RAM, poté operační systém používá prvních 2048MB RAM, a grafickou kartu a další namapuje na 2049MB+.

Adresace více než 4GB RAM je nicméně možná skrze PAE, což je jakýsi "hack", umožňující adresovat paměť 36-bitově i na 32 bitovém procesoru (tedy teoreticky až 64GB RAM, 236). Pro podporu PAE ovšem musí být speciálně zkompilované a napsané programy, běžné programy ji nejsou schopny použít.

Windows XP mají v kernelu podporu pro PAE (proprietární rozšíření navržené Intelem). Standardní omezení Windows XP na jeden proces je 2GB, které je možné rozšířit na 3GB pomocí přepínače /PAE /3G v boot.ini. Na většinu her či databází na desktopu by vám 3GB měly stačit.

Jak jsem ale říkal, PAE je hack, a nikoliv systémové řešení. PAE navíc mírně zpomaluje přístup do paměti, protože se do ní přistupuje přes tabulky po jednotlivých segmentech.

Sumace: pokud si koupíte 4GB RAM, a budete mít moderní chipset, použijete z nich v libovolném 32-bitovém operačním systému maximálně 3.0 - 3.5 GB (dle připojených periférií s přímým mapováním paměti). Můžete si teoreticky pomoci s PAE až na 64GB, ale většina aplikací PAE nepodporuje.

Firefox už nikomu nedoporučuji

Webdesign, CMS 03.12.2007

Za posledního půl roku neexistuje chybovější prohlížeč než je Firefox. Už jej nemohu nikomu doporučit. Nejedná se ani o to, že Firefox zabere největší množství paměti a nejpomaleji se spouští. Problém je nově i jeho neustálá nebezpečnost.

Jen za poslední čtvrtletí byl opravný patch na Firefox verze 2.0.0.7 vydán v září, 2.0.0.8 v říjnu, 2.0.0.9 v listopadu, 2.0.0.10 také v listopadu a 2.0.0.11 rovněž v listopadu. Pokud používáte Firefox musíte prostě neustále cosi aktualizovat, aby hromada děr v tomto triviálním prohlížeči nebyla zneužitelná.

Aktualizace je pro běžné uživatele ovšem složitá, neustále se musí něco instalovat, stahovat, a pokud člověk není Administrátor, má opravdu velký bezpečnostní problém.

Osobně poslední rok všem doporučuji instalovat Internet Explorer 7 s rozšířením IE7 Pro namísto Firefoxu. Vtip je nejen v tom, že IE7 je dlouhodobě výrazně bezpečnější než Firefox, ale fungují s ním veškeré weby, a také má mnohem lepší funkčnost než Firefox bez rozšíření (což je stav, v němž jej používá většina uživatelů). IE7 Pro  obsahuje gesta myší, super drag & drop, obnovu otevřených záložek po pádu (třeba kvůli nestabilnímu Flash pluginu), uživatelské skripty, kontrolu pravopisu a desítky dalších funkcí.

Instalovat IE7 je mnohem snazší, a řádově snazší je aktualizace, stahuje se totiž automaticky pomocí Windows Update, a uživatel ani nemusí být administrátor.

Osobně si občas Firefox spustím, ale to  jen kvůli úžasnému rozšíření Firebug, což je vynikající (byť velice specifická) věc pro webdesignéry, ale nikoliv pro širokou veřejnost.

Je mi to líto, ale osobně mám pro vývojáře Firefoxu místo slov uznání spíše slova pohrdání, skoro deset let (od února 1998) "vyvíjet" a kopírovat na základě Netscape kódu něco, co v roce 2007 skončí jako nejpomalejší prohlížeč s nejhorší (vestavěnou) funkčností a s nejvíce chybami, to si nic jiného nezaslouží.

Mozilla si přitom teoreticky může dovolit zaplatit slušné vývojáře, její příjmy ve výši $70 mil jen v  roce 2006 nejsou opravdu zanedbatelné... Od té doby co byl vydán IE7 nemá prostě Firefox pro běžné uživatele (kam je svojí triviálností určen) místo. IE7 je rychlejší, snadněji se používá a snadněji se aktualizuje (než Firefox). A fajnšmekři sáhnou spíše po Opeře 9.x.

Mozilla za těch 10 let měla udělat mnohem více práce.

HTC Kaiser: fix pro QuickGPS Connection Failed

Windows Mobile 02.12.2007
QuickGPS

Pokud máte na HTC Kaiser poslední dobou problém se stahováním aktualizací (dat) pro AGPS pomocí aplikace QuickGPS, zkuste následující modifikaci registrů.

Nejprve si samozřejmě odzálohujte obsah registrů třeba pomocí aplikace Resco Explorer, a poté importujte nové nastavení. Rovněž můžete údaje modifikovat ručně pomocí Total Commanderu CE. Alternativně si můžete celý soubor pro import do registrů stáhnout v quickgps.reg.

AGPS slouží k přednačítání almanachů a s jeho pomocí dosáhnete fix do 10 sekund, jinak to trvá zhruba 30 sekund.

Google doporučuje MyEgo.cz!

Google 30.11.2007
MyEgo.cz na Google Reader

Google ve své aplikaci Google Reader (online RSS čtečka) doporučuje web MyEgo.cz. Pouhý týden po jeho založení jej jen přes Google Reader odebírá 425 lidí.

Upozornění: doporučení se různě střídají, takže tam můžete mít v danou chvíli něco jiného.

Navigace: TomTom 6 nebo iGO 2006?

Windows Mobile 29.11.2007
navigace

Jednou z mnoha výhod skvělých HTC telefonů je možnost instalace těch nejmodernějších navigačních aplikací. Řada HTC telefonů (ať už je to TyTN II aka Kaiser, Touch Cruise, Artemis či úžasné mikro-notebooky a tablety Advantage a Shift) obsahuje integrovanou vysoce citlivou GPS, a ke starším modelům je možno ji pomocí Bluetooth modulu snadno doplnit. Je to mimochodem velký rozdíl oproti zaostalému Apple iPhone, který GPS neobsahuje ani ji neumí používat jako externí (plus samozřejmě neumí instalovat dodatečné aplikace).

Vlastní navigační software (plus často i mapy) pro Windows Mobile dodává a dělá TomTom, iGO, Destinator, SmartMaps, Navigon, Route66, Mio-Tech, OziExplorer, Google Maps, Vito Navigator IIBeeLineGPS a mnozí další. Konkurence je v tomto odvětví prostě obrovská, a zákazník si má z čeho vybírat (což opět neplatí u zaostalé iPhone hračky).

Osobně pro automobilovou navigaci používám zmíněný TomTom 6 (s mapou celé střední / východní a západní Evropy) a střídám jej s iGo 2006 (používám jen mapu států střední Evropy, ale existují samozřejmě pro celý svět), na geocaching mám naopak OziExplorer s SHOCart mapou celé ČR a k tomu ortofoto mapu Prahy.

K čemu je navigace?

Kdo jednou navigaci vyzkoušel, nemůže bez ní žít. Pokud jedete ke klientovi, papírovou mapu na sedadle spolujezdce, na křižovatce šátráte po řadící páce i mapě zároveň, stresovaní z přejetí významné odbočky, popřípadě při jízdě máte otevřenou obrovskou mapu mezi oknem a volantem a nic nevidíte, tak si představte pohodu s automatickou převodovkou, pohodlné kožené sedadlo a klidný hlas který vypočítá během pár sekund optimální trasu a poté vám už jen říká "za 300 metrů odbočte doprava", "jeďte 3 kilometry rovně" a "dojeli jste na místo určení".

Navigace je nejen o pohodlí, ale i o efektivitě a zábavě, cesta s navigací vám zabere méně času, můžete si ji snadno dopředu během pár sekund naplánovat, zjistit jak dlouho vám  zabere, nechat se po cestě upozorňovat na stacionární radary i místa častých kontrol, na překročení cedulové rychlosti (navigace měří rychlost přesněji než rychloměr v autě), popřípadě zjistit ve vestavěných zájmových bodech, kde je nejbližší čerpací stanice PHM, či krásný zámek nebo hrad pro výlet s rodinou, kterou již nebaví sedět v autě.

Zní to jako fráze, ale navigace vám dává více možností a příležitostí, jak si cestu (a život) užívat.