MyEgo.cz - Radek Hulán webzine

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

F.E.A.R. - další screenshoty z vyšších levelů

Hry na PC 23.10.2005

F.E.A.R. mě začíná bavit, nic lepšího zde zatím skutečně nebylo, fyzikální model a chování nepřátel nemá konkurenci. F.E.A.R. je nový etalon. A v dalších úrovních se mění i prostředí a přibývá zábavy.

Je mi jasné, že pár lidí bude nad „jakousi hrou“ ohrnovat nos, ale to jen proto, že podobné věci neznají. Zatím jsem nepoznal člověka, kterému bych ukázal na hyper-výkonném počítači třeba GTA San Andreas či Half Life 2, člověka v libovolném věku, kterého by daná věc nechytla. Lidé chodí do kina a koukají tam na filmy, a v počítačové hře se mohou stát hlavním hrdinou takovéhoto filmu. Je to prostě 100x zábavnější než kino. Pokud o moderních hrách dosud nic nevíte, vyzkoušejte si je, je to opravdu mimořádně poutavé . Je to virtuální realita s Vaší vlastní akcí, nikoliv jen pasivní koukání na plátno.

Mimochodem, je drastický rozdíl mezi FSAA 2x a FSAA 4x, s AF 8x až 16x, na to první se skoro nedá koukat, a až FSAA 4x učiní obraz stabilním a „neroztřepaným“. Prostě to chce NVIDIA 7800GT/GTX.

1 2 3
4 5 6
7 8 9
10 11 12
13 14 15
16 17 18

Nastavení NVIDIA ovladačů pro hry

Hry na PC 22.10.2005

Spousta lidí vlastnících LCD monitory a NVIDIA grafické karty netuší, že řadu her hrají v jakémsi rozmazaném prostředí. Jedná se o hry psané nativně pro rozlišení 1280x960, které jsou na LCD ovšem re-samplovány na 1280x1024, kdy se jeden fyzický pixel roztáhne na 1.06667 pixelů na obrazovce a výsledkem je mazanice.

Osobně nechápu, kde se vlastně ono podivné rozlišení 1280x1024 vzalo. Tak jsem to zkoumal, a na vině je Apple. Kdo jiný, že? Apple zjevně může za vše špatné v IT světě. Vtip je v tom, že všechna standardně používaná rozlišení mají poměr stran 4:3, ale Apple si prosadil svůj pitomý standard, a to 5:4, a z pro mě neznámých důvodů jej používají i výrobci 17“ a 19“ LCD.

Následně je zhruba polovina her psána tak, že počítá s fixním poměrem stran, používá se samozřejmě standardní poměr 4:3, a toto vypadá roztaženo na „skoročtverec“ 5:4 skutečně divně. Ostatní hry při poměru stran 5:4 prostě doplní pár řádků nahoře a dole, ale je to práce enginu navíc, a hodně výrobců grafických engines do toho nejde.

Rozlišení monitoruPoměr stran
640x4804:3
800x6004:3
1024x7684:3
1152x8644:3
1280x9604:3
1280x10245:4
1600x12004:3

Naštěstí existuje jedno snadné řešení, nastavíte si ovladače grafické karty a monitor tak, aby neresamploval rozlišení 1280x960 na 1280x1024, ale i na LCD použil pixel-to-pixel zobrazení. Výsledkem je poté úzký černý pruh nahoře a dole ve hře, jako když se díváte na širokoúhlý film, a špičková kvalita obrazu.

NVIDIA monitor

F.E.A.R. - 30 screenshotů z nejlepší hry současnosti

Hry na PC 22.10.2005
F.E.A.R.

Včera jsem si v JRC na Andělu koupil F.E.A.R., stojí přesně 990 Kč a je to zdaleka nejlepší hra současnosti (s Battlefield 2).

F.E.A.R. nabízí mnoho věcí, je zde vynikající grafika, která je naprosto reálná, úžasné jsou fyzikální modely, nepřátelské vojáky prozradí jejich stín, je zde reálný kouř ze střelby, prach z papírových krabic, a skutečně dokonalá umělá inteligence nepřátel. Nechápu dosud příběh a zápletku (duchové či holčička v rudých šatech), není to ale nic zjevného či přímočarého. Zatím jsem si zahrál jen první 3 levely, ale jsem z toho tak nadšen, že jsem zapnul FRAPS, hrál to znovu, a udělal 30 screenshotů. Vím, screenshoty sice neřeknou celý dojem ze hry, ten je ale opravdu mimořádně mocný, a za tu tisícikorunu to opravdu stojí. Jděte si koupit F.E.A.R. (a možná i novou grafickou kartu od NVIDIE).

Na NVIDIA 7800GTX kartě (plus přetaktovaný Ahtlon X2 a Creative X-Fi) se dá F.E.A.R. (patch 1.01) mimochodem hrát s AF 8x, AA 4x, a absolutně vše na maximum (fyzika, grafika, sound, včetně soft shadows), v rozlišení 1280x960. FPS se mění od 40 do 120, pod 40 ale neklesá, což je vynikající.

Teď tedy slíbené screenshoty (je jich tolik, že jsem je musel drasticky zkomprimovat do JPEGu, v reálu je kvalita o třídu lepší), a poté mě omluvte, mám práci, jednotka netrpělivě čeká a Razer DiamondBack Plasma Limited Edition se celý chvěje :-)

T-Mobile Internet 4G - tak toto jsme potřebovali!?

Symbian 21.10.2005

T-Mobile spustil včera s velkou pompou takzvaný Internet 4G (což není nic jiného než UMTS, tedy 3G), kde za 1.190 Kč včetně DPH měsíčně získáte v Praze modem a s ním teoretickou přenosovou rychlost 1024/256 kbps. Zní to relativně zajímavě, i když Eurotelí CDMA je levnější a stejně rychlé (ale s 2x horším pingem).

Zašel jsem tedy do prodejny T-Mobile (mám ji 50 metrů vedle) a po složení zálohy 4.000 Kč si modem půjčil.

Nutno říci, že za 1.190 Kč u T-Mobile získáte nejen 3G internet (ano, 4G je blbost, takto to skutečně nemůžeme nazývat), ale také přenos přes GPRS, EDGE a WiFi (slečna za přepážkou, Martina, mi tvrdila, že WiFi v ceně není, ale byla jinak moc sympatická, tak jsem jí to nerozmlouval). To zní jako celek docela dobře, ale jen dokud se nezeptáte na detaily. FUP u této služby je 10 GB za měsíc, což se při rychlosti 1 Mbps dá stáhnout za necelý den. A co dalších 30 dnů v měsíci? Budete omezeni na pouhých 128/64 kbps.

Další problém je, že služba potřebuje novou SIM kartu, a to nikoliv Vaši současnou SIM kartu, kterou si zduplikujete, ale je to prostě nová smlouva a zcela jiná SIMka a jiné číslo. Představa, že bych tedy používal s tímto modemem 3G (UMTS) internet a na telefonu GPRS/EDGE je zhola nemožná, jediné jak toho docílit, je žonglovat se SIM-kartami a mít podepsané dvě smlouvy.

Posledním problémem je fakt, že modem funguje a bude fungovat (pokud je tedy zrovna signál) jen v Praze, a nikdy nebude fungovat s normálními telefony (Eurotelí UMTS na těchto telefonech poběží).

S těmito omezeními mi bylo jasné, že si podobnou quazi-3G službu rozhodně nekoupím, je to polovičaté UMTS, nepodporuje hlas, nefunguje na 3G telefonech jako je Nokia 6630 či telefonech od SonyEricssonu, a je to předražené. Nicméně, vratná záloha 4.000 Kč znamená, že to mohu alespoň v klidu otestovat a zkritizovat.

F.E.A.R. a Quake 4 - ATI je opět položeno na lopatky

PC Hardware 21.10.2005

Dvě nejočekávanější hry konce roku 2005 jsou bezesporu fantastické grafické orgie ve hře F.E.A.R. a potom dlouho očekávaný nový Quake 4, založený na enginu Doom 3, a tudíž používající OpenGL. Obě hry jsou ovšem zajímavé i jako pohled na to, jak high-end karty NVIDIE a ATI zvládají nejmodernější technologie.

Zatímco náskok NVIDIE v Doom 3, a tím i Quake 4, je oproti ATI kolem 30% (protože ATI OpenGL zcela neumí), tak ve hře F.E.A.R. je na tom lépe … opět NVIDIA.

Seriózní test na AnandTech.com dospívá k tomuto závěru:

Those who want to play FEAR at the highest resolution and settings with AA enabled (without soft shadows) will basically have to use the 7800 GTX, as no other card available gets playable framerates at those settings, and the 7800 GTX does just barely (if uncomfortably). If you have to play at 1600x1200 and you don’t care about AA, then the 7800 GT and possibly the 6800 GT will play well, as will ATI’s X1800 XL. However, don’t run out and buy an X1800 XL just yet because the 7800 GT runs the game better, and right now, you can buy the NVIDIA darling for less money than the X1800 XL (about $340 as opposed to $390).

This puts ATI behind again, and with games like Quake 4 coming out soon, things are looking even worse for ATI than they already have been.

Jinak řečeno, ATI je definitivně mrtvo, NVIDIA je podstatně rychlejší nejen v současných, ale i budoucích hrách, a navíc si již pár měsíců NVIDIA karty můžete koupit běžně v obchodě, ATI nikoliv. A pokud si chcete zahrát F.E.A.R. ve slušné grafice, musíte investovat minimálně do NVIDIA 7800GT.

Nový firmware 1.60-CDMA pro Asus WL-500G

PC Hardware 20.10.2005

Pokud používáte vynikající Asus WL-500G/GX router, potěší Vás nový firmware pro nejen CDMA verze 1.60, založený na oficiálním Olegově firmware 1.9.2.7-6b. Zde je download a tentokráte skutečně bohatý seznam změn.

Zítra bych měl mít zapůjčen na testování nový 3G modem od T-Mobile, snad s Asusem a firmware 1.60 poběží.

Asus 500G CDMA firmware 1.60

OpenOffice 2.0 CZ je finální!

Software 18.10.2005
OpenOffice

Nejvýznamnější software roku 2005, tedy OpenOffice, špičková kancelářská sada, se dostala do verze 2.0. OpenOffice směle konkuruje komerční Microsoft Office, tedy kromě aplikace Outlook, a je k dispozici v GNU GPL licenci.

Nejpoužívanější aplikací na PC je bezesporu Word a Excel, dosud doména Microsoftu. OpenOffice zde přináší téměř shodnou kvalitu aplikací (no dobře, ještě má co dohánět, ale už je to použitelné), ale o 15.000 Kč levněji. Významnější softwarový počin roku 2005 neexistuje.

Windows XP nepotřebují moc oprav

Windows XP 18.10.2005
yum update

Včera jsem jedné známé (výborné) doktorce reinstaloval počítač s Windows XP, protože jí zkolaboval disk i s aplikací PC Doktor a s databází pacientů. Měla naštěstí zálohu na IoMega drive. Mám na to připravenou plně automatickou instalaci Windows XP SP2 pomocí nLite, zabere asi 15 minut bez jediného stisku klávesy, prostě je to hotovo než si člověk vypije kávu.

Po instalaci následoval update hotfixů z webu Windows Update, a k mému překvapení jich bylo jen kolem 30 MB. To není příliš.

Oproti tomu instalovaná nejnovější verze Fedora Core 4 si po instalaci a následném update řekne hned o 550 MB opravných patchů. Vím, že to není férové srovnání, Fedora Core 4 toho v instalaci obsahuje poněkud více než Windows XP, ale přesto je to drastický nepoměr.

Zkuste si na to vzpomenout, až budete nadávat na aktualizace Windows XP. Jsou naprosto minimální…

Abit AN8 Ultra - socket 939 s heatpipe

PC Hardware 17.10.2005
Abit A8N Ultra

Abit AN8 Ultra je inovativní základní deska pro socket 939 (Athlon 64, Athlon FX, Athlon X2) zaměřená nejen na segment overclockerů, ale i ty z nás, co chceme především tichý počítač. Většina výrobců řeší chlazení hodně hřejících NVIDIA NFORCE4 chipsetů aktivním větráčkem, který po pár měsících používání ve svých 7.000 rpm nepříjemně bzučí a vrčí, ovšem Abit se u desky AN8 Ultra vydal cestou pasivního chlazení pomocí heatpipes.

Nutno říci, že podobné řešení, tedy chlazení pomocí heatpipes, nabízí na svých deskách již delší dobu Asus, a to konkrétně na svém topmodelu Asus A8N-SLI Premium - nForce4 SLI v ceně 5.700 Kč (s DPH).

Abit AN8 Ultra je na tom s cenou 4.400 Kč podstatně lépe než Asus, obsahuje ovšem jen levnější chipset NFORCE4-ULTRA, namísto NFORCE4-SLI (nicméně pokud nehodláte provozovat dvě NVIDIA grafické karty v SLI zapojení, ten rozdíl nepoznáte), pouze jednu 1Gbs síťovou kartu, méně použitelných PCI slotů a nemá dodatečný SATA řadič. Pro běžné použití je ovšem jeho výbava zcela dostatečná.

Layout a výbava Abit AN8 Ultra

Abit AN8 Ultra mě přivítal v brčálově zelené krabici, která moc kladných emocí nevzbuzuje. Kdybych Abit neznal jako společnost vyrábějící velice kvalitní a „overclockers-friendly“ základní desky, podle obalu bych si ji nekoupil. V základním balení jsou i 4 SATA kabely, jeden PATA kabel, a jeden FDD kabel.

Dokumentace k desce je společná pro všechny socket 939 desky od Abitu, a přestože je srozumitelná, z důvodu mixování několika základních desek v jednom manuálu není zrovna ideálně přehledná. Nezbývá než podotknout, že třeba zmíněný Asus dělá podobné věci lépe, je zde vidět, že Abit se přece jenom řadí k těm menším výrobcům, kteří díky omezenému rozsahu produkce musí šetřit na nákladech v těch méně podstatných věcech.

KrabiceAbit AN8 Ultra

Jak mít navštěvovaný weblog?

HIM

WELL.DONE je nejnavštěvovanější seriózní weblog v ČR (neptejte se, proč je zařazen mezi webziny). Chcete vědět, jak dosáhnout toho samého u Vašeho plátku, který zatím čte jen 20 lidí denně? Tento článek by měl na tuto otázku přinést definitivní odpověď.

Nejdříve je ale nutno vyvrátit oblíbenou a často prezentovanou myšlenku, že „na návštěvnosti mi nesejde“. Tuto úžasnou myšlenku můžeme slyšet z úst těch, kteří mají právě těch 20 návštěv denně, ale přitom neustále komentují a linkují na jiných webech, aby si jich někdo všimnul. Psát bez čtenářů je jako hrát divadlo bez publika. Dá se to, ale nikoho to nebaví. Hrát divadlo je show a slyšet divácký potlesk je následná odměna. Pro spisovatele a novináře je zase odměnou mít čtenáře, a to nejlépe stálé.

Položím tuto otázku ještě jinak - pokud Vám na návštěvnosti skutečně nesejde, proč se registrujete na Toplist.cz? ;-)

Za sebe mohu ovšem zodpovědně prohlásit, že na návštěvnosti WELL.DONE mi skutečně nesejde. Jestli nějaký den je tu o 1,000 lidí více, a nějaký den zase o 1,000 lidí méně, je mi to skutečně lhostejné, stejně je tu pořád hromada lidí co si čtou archívy. Dokud je návštěvnost vysoká, „nesejde“ mi na ní. Důležité je jen udržet si tempo růstu, nezakrnět.

Druhou oblíbenou průpovídkou plátků co nikdo nečte je, že „nejčtenější neznamená automaticky nejlepší“, popřípadě formulovaný jako „nikdo mě nečte, ale ta kvalita, jó, ta kvalita“. Nerozumím tomu. Máme tu konkurenci. Na webdesign, Linux, Windows, bezpečnost, PHP, hardware, tuning PC, píchání mladých svěžích kusů a další věci se zaměřuje spousta webů, nikoliv jen tento. A pokud je tento nejnavštěvovanější, je zjevné, že v masivní konkurenci si jej volí nejvíce lidí, protože odpovídá nejlépe jejich potřebám, a je tudíž nejlepší.

Ano, je mi to líto, WELL.DONE je lepší než Váš průměrný plátek.