S.T.A.L.K.E.R: BSOD a chyba 0x00000076
Zkoušel jsem si včera poprvé spustit S.T.A.L.K.E.R., a poprvé jsem na Windows Vista x64 viděl BSOD, během 10 minut hraní, s chybou PROCESS_HAS_LOCKED_PAGES
, 0x00000076
. Jiné hry přitom běží hodiny a hodiny bez problémů, ať už je to Oblivion, Gothic III či Test Drive Unlimited, jen S.T.A.L.K.E.R. má zjevně hromadu problémů.
Microsoft na svém webu doporučuje pro tuto chybu zkontrolovat nově instalovaný hardware, ovladače, a další běžné věci, nicméně, to neříká proč systém kolabuje jen u jediné hry a u dalších stovek aplikací je dokonale stabilní.
Nakonec mi pomohla rada na nVNews.net fóru, jakkoliv zní řešení podivně. Použijte CFF Explorer a nastavte v sekci NT Header - File Header - Click Here podporu aplikace pro více než 2GB.
Takto to vypadá (ukázka pro Gothic3.exe):
Osobně moc nechápu důvod, ale po této úpravě již běží S.T.A.L.K.E.R. naprosto stabilně.
Rychlejší P2P (TCP/IP patch) ve Windows Vista
Je poměrně známá věc, že Microsoft ve své implementaci TCP/IP protokolu záměrně omezuje počet SYN packetů za sekundu, s cílem bránit se zneužití počítače na DDoS útoky. V praxi to poté vypadá nějak takto:
Pokud používáte například uTorrent pro stažení Linuxové distribuce, popřípadě download manažer, IM klienta, FTP, prohlížeč a web server, není problém uvedeného limitu dosáhnout, plus to samozřejmě vysloveně vadí P2P aplikacím (BitTorrent a dalším).
Defcon / SecureVista.net zveřejnil drobný patch na Vista x86 / x64 TCP/IP stack (ovladač tcpip64.sys
), který uvedený limit odstraňuje a umožnuje vám mít aktivních třeba 10.000 aktivních TCP/IP spojení v jeden okamžik.
V praxi to znamená opravdu rychlejší P2P sítě typu BitTorrent a rychlejší spojení při hromadě otevřených aplikací komunikujících přes TCP/IP.
Poznámka: instalaci provádíte na vlastní nebezpečí.
Jsou Windows Vista propadák nebo hit?
Microsoftu se daří lépe než kdy jindy, za první kvartál roku 2007 vykázal zisk téměř 5 miliard USD s obratem 14.4 miliard USD, zatímco předchozí kvartál to byl "jen" obrat 12.5 miliard USD se ziskem 2.6 miliardy USD. Za tímto vynikajícím finančním výsledkem stojí samozřejmě úspěch Windows Vista a Microsoft Office 2007, dvou klíčových produktů.
Ćástečně úspěchu Microsoftu možná napomohl i Apple, který měl za Q1/2007 tržby ve výši 5.3 miliard USD se ziskem 0.8 miliardy USD. Lidé si kupují, masírováni klamavou reklamou, počítače Apple (zejména Mac Book Pro), ale následně mažou zaostalý OS X, a kupují si a instalují na něj Windows Vista, protože se jedná o jinak zcela běžná (předražená) PC v bílém obalu.
Mám rád firmy, které fungují a vykazují zisk.
Windows Vista - operační systém bez konkurence
Pubescentům se tato věta nebude líbit, ale fakt je, že Windows Vista jsou operačním systémem bez konkurence. Jejich dokonalá stabilita, funkčnost, správa a nastavitelnost (podívejte se na nové parádní Event Logy), přepsané jádro i velice povedené integrované aplikace (přes přehrávání audia, videa, DVD, fotogalerii až po kvalitní emailový klient a správu kontaktů), jej řadí daleko před Apple OS X z roku 2000 či různé Linuxové distribuce.
Mám posledních pár let Microsoft více a více rád, to co programuje patří totiž ke špičce. Kdysi jsem používal Solaris a Linux na desktopu, ale Vista konkurenci opravdu utekla.
S Vista Ultimate x64 CZ si nemohu stěžovat na jedinou věc. Množství inovací oproti Windows XP je obdivuhodné, nejedná se jen o jinak přemalované XP (to šlo částečně říci v případě upgrade z Windows 2000 na Windows XP), jedná se o zcela koncepčně odlišný systém. Technologie jako ReadyBoost a SuperFetch opravdu fungují a v praxi znamenají vyšší produktivitu, Outlook 2007 či Photoshop CS3 startují během jednotek sekund, přístup na disk je díky kvalitní cache a správě paměti okamžitý, nativně jsou podporovány quadcore procesory, a spouštění a používání 32-bitových aplikací na 64-bitovém kernelu je zcela transparentní.
Profesionálové přecházejí na Windows Vista x64, protože produktivita práce s tímto systémem je prostě (nej)vyšší, zatímco některé zaostalé anti-Vista děti pořvávají a snaží se vypadat "zajímavě", v mylném domnění, že prezentace vlastní omezenosti a pár anglických vulgárních slov je zajímavými učiní.
Pokud si chcete koupit v tomto roce jediný kus software, proveďte upgrade na Windows Vista, budete opravdu spokojeni. Instaloval jsem Vista u řady známých, někteří z nich předtím měli Apple OS X, a všichni si Vista jen a pouze chválí, či jsou dokonce nadšení. Na nový počítač už ani nic jiného nepatří, Windows XP nejsou špatné, ale Vista je prostě mnohem lepší.
Windows Vista jsou navíc levné, OEM verze Vista Home Premium se dá pořídit za cca 2.000 Kč, což je podstatně méně než vás bude stát instalace, implementace a řešení problémů Linuxu či OS X s jen pár dostupnými aplikacemi.
SQLite3 a pár tipů pro vaše aplikace
Pokud převádíte vaše aplikace na použití SQLite databáze v PHP, mám pro vás pár poznatků.
Používejte PDO SQLite, nikoliv sqlite_ funkce
PHP obsahuje dvě sady funkcí pro práci s SQLite databází, jedna sada funkcí začíná na sqlite_ a druhá je implementována formou PDO. Použijte rozhodně PDO, podporuje totiž SQLite verze 2 i 3, s tím, že verze 3 již neobsahuje tolik kritických a nepříjemných bugů jako verze 2.
Vlastní sada funkcí sqlite_ je v praxi téměř nepoužitelná, podporuje jen SQLite2.
SELECT uzamyká celou tabulku
Představte si, že máte následující kód:
SELECT * FROM table LIMIT 0,1 UPDATE table SET id=1 WHERE ...
Prostě triviální kód, kde z tabulky něco načtete přes SELECT a následně na tabulku uděláte UPDATE. Nebude to fungovat.
SQLite3 to nepovoluje, po SELECTu je tabulka uzamčena dokud neprovedete kompletní fetch() předchozího dotazu nebo zavření resource dotazu. Můžete to udělat třeba pomocí funkce unset($resource).
Pokud máte SELECT na více položek a v cyklu děláte UPDATE, jediná slušná možnost jak z tohoto problému ven je v databázovém layeru zavolat funkci fetchAll(), načíst veškeré hodnoty z tabulky do paměti, resource uzavřít, a v cyklu již dělat pouze UPDATE.
Je to opravdu velice nepříjemné omezení, ale SQLite3 je takto primitivní…
VIEW neumí update / insert / delete, TRIGGER na VIEW ale ano
SQLite3 umí vytvořit VIEWs, nicméně, nelze na nich provádět UPDATE, DELETE a INSERT příkazy. Naštěstí se to dá obejít pomocí TRIGGERu s parametrem INSTEAD OF.
Takže můžete psát třeba následující:
CREATE TRIGGER foto_users_delete INSTEAD OF DELETE ON foto_users BEGIN DELETE FROM forum_users WHERE username = OLD.username; END;
Proč používat Outlook 2007 místo Thunderbirdu?
Mozilla Thunderbird je poměrně slušný emailový klient dostupný zdarma, funkčně podobný Outlook Expressu dostupnému zdarma ve Windows XP. Doporučuji jej k instalaci v malých firmách, kde zaměstnanci potřebují jen občasný přístup k emailu a nepotřebují si (jednotlivě či centrálně) příliš plánovat čas, a dále samozřejmě pro jednotlivce v domácnosti.
Thuderbird je totiž tak jednoduše (nikoliv ale primitivně!) navržen, že jeho použití je opravdu snadné i pro počítačové neznalce.
Na opačné straně emailových klientů stojí TheBat!, má doslova stokrát více funkcí než Thunderbird, ale také se vyznačuje poměrně složitou použitelností pro "lamovské" uživatele. Těch voleb je v TheBat! prostě moc, a lama se snadno ztrácí. Tam, kde se Thunderbird zaměřuje na začátečníky, se TheBat! zaměřuje na profesionály, vzájemně si nekonkurují.
Outlook 2007 - skutečná produktivita práce
Hodně lidí přitom zapomíná na emailového klienta, který stojí opodál, umí toho nejvíc, a je přitom snadno použitelný - Microsoft Outlook 2007. Outlook 2007 je dostupný jak samostatně, tak ve variantě Office Basic 2007 OEM, kdy za 4.900 Kč dostanete kromě Outlooku i Word 2007 a Excel 2007.
Osobně si myslím, že tato investice zhruba pět tisíc Kč se okamžitě zaplatí, Outlook 2007 totiž okamžitě zvyšuje vaši produktivitu a efektivitu práce.
Outlook 2007 není jen "hloupý" emailový klient, přečíst email a zahodit, ale umí s emaily i dále pracovat a zařazovat je do kategorií, kalendáře, úkolů, kontaktů. Například přijmete email s podklady k nějakému projektu, přiřadíte jej do kategorie "Webdesign", a nastavíte mu příznak "zpracovat tento týden". Outlook 2007 tímto automaticky vytvoří úkol, který se vám bude zobrazovat v kalendáři. Stejně tak můžete propojit událost s kontaktem, naplánovat meeting a poslat jej danému kontaktu, případně přiřadit meetingu určité zdroje.
Pokud s emailem skutečně pracujete, jsou to naprosto základní operace, bez kterých se opravdu neobejdete.
Bad-Ass: Infected Mushroom - Vicious Delicious
Infikované houbičky aka Infected Mushroom mám moc rád. Vlastním veškerá jejich alba. V tom posledním, vydaném před pár týdny, s názvem Vicious Delicious, mají podstatně výraznější a "tvrdší" zvuk než bylo dříve zvykem.
Názory se asi budou lišit, ale podle mého názoru se tento nový izraelský export opravdu povedl, a je lepší než předchozí "IM The Supervisor", či debutové "The Gathering" nebo "Converting Vegetarians" z roku 2003 (moje dosud nejoblíbenější deska).
Hip-hop začíná být nuda, a hybrid na pomezí rocku, trance a psychedelic, tedy Vicious Delicious opravdu zaujme. Dá se to opakovaně poslouchat, takže doporučuji k zakoupení či ke stažení (samozřejmě pouze pro osobní použití).
Úděsná Miranda / Jabber a kvalitní Live Messenger
Zhruba dva roky používám namísto směšného ICQ s plain-text heslem o maximální délce 8 znaků a Jabberu (Google Talk) jen MSN protokol, konkrétně Windows Live Messenger 8.1, a jsem velice spokojen. Live Messenger má nejlepší funkčnost ze všech známých aplikací, podporuje offline zprávy, sdílení souborů, synchronizace souborů i na neveřejné IP za NATem, audio a video hovory, desítky online her, a to celé je dokonale stabilní a funkční, což prostě žádný jiný protokol / klient nenabízí.
Musel jsem ovšem, z určitých důvodů, opět zprovoznit i Jabber, takže nastala otázka zda používat Trillian, WELL.DONE Miranda Pack, či Windows Live Messenger společně s PSI či něčím podobným.
Po pár hodinách boje s Trillianem 3.1 Pro a jeho špatným Jabber protokolem jsem strávil chvíli s PSI, rovněž dost děsná věc, a nakonec skončil u Mirandy IM ve verzi 0.7.0 Build #32 v mé vlastní modifikaci.
Když se člověk vrací k open-source, teprve poté dobře chápe, jak úžasný software dělá Microsoft. Miranda stále neumí offline zprávy na MSN, přenosy souborů jsou pokus-a-omyl, audio a video rozhovory nedáte ani omylem, ale ani implementace otevřeného Jabberu nenabízí skoro nic.
Open-source komunikační aplikace často znamenají jediné - každý si implementuje jen malou část funkcí, a celek není nikdy 100% kompatibilní a stabilní, zatímco silná komerční firma, jakou je Microsoft, může skutečně vybudovat 100% kvalitu. Open-source to, principiálně, neumí a nikdy umět nebude.
Přestože řada pubescentů stále řve "fuj Microsoft", skutečnost je zcela jiná. Chci-li dnes kvalitu, stabilitu a integraci, nemám jinou možnost. Microsoft je v kvalitě a funkčnosti nejlepší. Je škoda, že pár open-source fantiků si to neuvědomuje, a prosazují zaostalá open-source řešení na úkor špičkové (komerční) konkurence, která je dostupná zdarma. Open-source a otevřenost není modla, je to děs a noční můra, často totiž znamená, že nic nefunguje pořádně, protože za to nikdo nenese (finanční) zodpovědnost.
Fakt je ten, že ještě před 2-3 lety Microsoft mírně zaostával. Konkurence dělala v řadě oblastí lepší software. Dnes ovšem Outlook 2007 jako emailový klient a PIM, Word 2007 jako textový editor, Excel 2007 jako spreadsheet, Windows Live Messenger jako IM klient a implementace MSN protokolu, Windows Mobile 6 operační systém pro telefon, a Vista Ultimate x64 jako operační systém pro PC prostě nemají konkurenci.
Dříve jsem používal téměř jen ne-Microsoftí software, dnes nemám důvod. Pokud chci to nejlepší, dělá to právě Microsoft, a rád si to koupím. Onen dobrý pocit z "otevřenosti open-source" mi zbastlenou aplikaci nepodporující pořádně žádný protokol (Miranda IM) opravdu nenahradí…
Intel Penryn - o 40% výkonnější než Core 2 Duo!
Intel Core 2 Duo / Quad jsou absolutně nejvýkonnější procesory dneška, s dostupností v dualcore a quadcore variantách na 65nm (brzo přibude i 65nm singlecore Celeron založený na Core 2 Duo technologii, samozřejmě podstatně rychlejší než dražší zastaralé Athlon 64 / Opteron modely).
Intel Penryn je kódové jméno pro nový Core 2 Duo / Quad, ovšem silně upravený a založený na 45nm architektuře. Více o Penrynu a výhledech Intelu třeba na SvětHardware.cz [1] a [2]. Penryn bude uveden v Q4/2007.
Penryn na 3.33GHz s 12MB L2 cache, podporou SSE4 a 1333MHz FSB bude dle Intelu o cca 40% výkonnější ve hrách a cca 40% ve video enkódování oproti současnému top-modelu QX6800 na 2.93GHz, viz arstechnica.com. Nejlepší se stane ještě lepším.
AMD/ATI má opravdu velký problém, není schopno vyrábět DirectX 10 grafické karty, ATI chipsety se příliš neprodávají (Intel chipsety a Intel CPU jsou obecně považovány za svatyni stability), a AMD procesory tragicky výkonově zaostávají.
U Intelu se navíc dají očekávat razantní slevy, fantastický quadcore Q6600 (beze změny napětí taktovatelný na současný topmodel model QX6800) poklesne z $850 až na $260, a podobné slevy se očekávají i u dalších Core 2 Duo procesorů. Dát $260 (cca 7.000 Kč v e-shopu v ČR ) za quadcore procesor je opravdu velice zajímavý nákup.
Myslím si, že nikdy dosud zákazník nedostal tak obrovský výkon za tak málo peněz… Jiná věc je, že zatížit na 4x100% procesor typu QX6800 opravdu není snadné, většinu času se všechny procesory prostě flákají :-)
Přetaktování NVIDIA karet ve Windows Vista (x64)
Přetaktování NVIDIA karet ve Windows Vista x64 není nic jednoduchého, řada utilit sice existuje (nTune, ExperTool, RivaTuner, ATi Tool), ale nepodporuje nejnovější (a mimochodem velice podařené) Forceware 101.70 ovladače. Jedinou plně funkční cestou pro přetaktování grafiky tak zůstává modifikace BIOSu karty.
Celý proces není ovšem vůbec složitý, vše potřebné naleznete na www.mvktech.net. Základem je NiBiTor 3.3, tedy editor NVIDIA BIOSů. Poté budete potřebovat zdroj BIOSu vaší karty, pro Asus 8800GTX-768 kartu je k nalezení opět na mvktech.net. Pokud nenaleznete vaši konkrétní kartu, můžete použít NiBiTor ve Windows, či nvFlash v MS-DOSu, pro odzálohování vašeho současného BIOSu a jeho následnou úpravu.
V aplikaci NiBiTor následně upravíte hodnoty frekvencí pro jádro, shader a paměti, například takto (pro konzervativní "letní" přetaktování):
Upravený BIOS uložíte (nedělejte žádné jiné změny!), a pomocí aplikace nvFlash 5.50 a bootovací diskety či USB flash disku naflashujete do grafické karty. Syntax pro nVFlash je jednoduchá, nvflash.exe bios.rom
.
Upozornění: celou úpravu a flash BIOSu děláte jen na vlastní nebezpečí!
Windows Vista WEI - index uživatelských zkušeností
Windows Vista obsahují svůj vlastní integrovaný bechmark, který je schopen otestovat výkon počítače a není jen samoúčelný. Nazývá se "Windows Experience Index" (WEI) či "Index uživatelských zkušeností" (IUZ). Toto skóre je užitečnější než většina ostatních benchmarků, je na ně navázáno rozhraní Aero, a na základě jeho celkové hodnoty se můžete rozhodovat i o tom, zda vám poběží náročnější aplikace (typicky hry).
WEI se skládá z testů rychlosti procesoru, testů rychlosti paměťového subsystému, 2D a 3D výkonu grafické karty a přenosové rychlosti primárního pevného disku. Maximální dosažitelné skóre je (zřejmě) 5.9 v každé z oblastí, s tím, že celkové skóre je rovno nejmenší dosažené hodnotě v libovolné měřené položce, je tedy kladen důraz na celkové "sladění" výkonu počítače.
Následně je zajímavý "Správce her", který načítá automaticky z internetu minimální a doporučené požadavky na každou hru, popřípadě umí zobrazit software, který výkonem vašemu počítači vyhovuje. Takto například vypadá zápis pro Supreme Commander, s minimálním skóre 4.0 a doporučeným 5.0 (pro maximální zážitek ze hry).
WEI je dobrý koncept, který se do Windows Vista dostal, a s tím, jak jej začnou používat stále více výrobci her a aplikací, získá na větším a větším významu, zejména pro běžné uživatele, kteří se věčně ptají "pojede to na mém stroji?". WEI jim na to dává poměrně jasnou odpověď…
Do budoucna se dá předpokládat, že minimální a doporučené WEI číslo budou na obalech uvádět nejen výrobci her, ale i producenti ostatních náročnějších aplikací.