Microsoft představuje novinky pro Xbox 360
Spojení hudby a hraní
Hry jsou tu od toho, aby lidem umožňovaly plnit si své sny a prožít zcela výjimečná dobrodružství. Kdo by alespoň jednou v životě nechtěl být známým zpěvákem, rockovou hvězdou nebo se vydat na turné jako bubeník slavné skupiny?
Lips(iNiS/Microsoft Game Studios) – jednou z nejvíce očekávaných novinek je hra Lips, ve které se hráči promění ve špičkové zpěváky a s pomocí bezdrátového mikrofonu dostanou příležitost ukázat, co v nich opravdu je. Mikrofon je vybaven pohybovými senzory a hráči budou mít možnost nahrávat i skladby ze své vlastní sbírky, což zaručí téměř neomezenou zábavu pro milovníky všech žánrů. Hra se na pultech obchodů ovjeví ještě v průběhu tohoto roku.
Guitar Hero World Tour (Red Octane/Activision) – až letos přijdou dlouhé podzimní večery, spojí se u pokračování legendárního rockového nářezu Guitar Hero armády nových kytaristů, bubeníků a zpěváků. Další díl nejprodávanější herní série roku 2007 přinese sadu bezdrátových nástrojů, mezi kterými nebude chybět nový model elektrické kytary, bubny a mikrofon. Důležitou inovací bude tzv. Music studio, které umožní skládání vlastních písniček a jejich nahrávání se skupinou přátel.
Rock Band 2(Harmonix/MTV Games) – exkluzivně pro Xbox 360 se již v září objeví ve Spojených státech druhý díl legendárního Rock Bandu, který má všechny předpoklady navázat na úspěchy svého předchůdce. I v novém pokračování se hráči dočkají sady hudebních nástrojů, které bude možné použít nejen na přehrávání nových skladeb, ale také na hraní písní z prvního dílu.
Staré hry byly primitivní, škaredé a špatně ovladatelné
Občas se setkávám s názorem, že "jo dříve, to byly ale hry, tam šlo o hratelnost, ne grafiku jako dnes!". Naprostá hloupost. Hry před deseti, patnácti či dvaceti lety, to byl neuvěřitelně odporný zážitek, jen to naše očekávání bylo řádově menší, zkušenosti také, a nároky vlastně nulové.
Cokoliv bylo tehdy dost dobré oproti komunistické televizi skládající se ze dvou propagačních kanálů!
Psal se rok 1986 a já jsem poprvé u bratrance (Mirek Hulán) viděl Sinclair ZX Spectrum, neboli gumáka. Hra se načítala z kotoučového magnetofonu Tesla zhruba dvacet minut, což byl běžný loading time, a výsledkem byla pixelová kravina, bez fyzikálního modelu, kde skupinka dvaceti žlutých pixelů představujících třeba Indiana Jonese skákala na skupince třiceti hnědých pixelů představující žebřík, a občas spadla do spodní skupinky čtyřiceti červených pixelů představujících rozžhavenou lávu.
Všechno se to ovládalo neuvěřitelně neergonomickou mrňavou gumovou klávesnicí, popřípadě (později) šílenými joysticky (třeba na mém Commodore C128 s disketovou jednotkou 5.25").
Hry byly koncepčně i programátorsky špatně navržené, spoustu času člověk strávil jen tím, že hledal skrytý neexistující východ, který "grafik" zapomněl namalovat či programátor implementovat, a často to spadlo.
Hry dříve byly prostě děsné, ale stejně jsem, jako 12leté dítě, u toho seděl do 3:00 do rána, dvacet minut pln očekávání koukajíce na zrnění televizní obrazovky než se hra z kotoučáku načte.
Zkuste si osvěžit paměť, jaký to dříve byl hnus:
TrueCrypt 6.0a - praktické testy výkonu šifrování diskového pole
Otestoval jsem nasazení TrueCrypt 6.0a šifrování na svém diskovém poli tvořeném ze 4x Hitachi 500GB pevných disků v RAID-5 zapojení (výsledná kapacita je tedy 1.5TB), na dedikovaném Adaptec 3405 SAS/SATA PCIe řadiči.
Výsledek v HD Tune je poměrně zajímavý, pokles průměrné rychlosti čtení je z 163 MB/s na 122 MB/s, což je velice dobré, ovšem za cenu zvýšení zátěže CPU z 3.5% na 43%. Při testu se mimochodem procesor nedostal ze snížené frekvence 2.0GHz (Intel Speedstep), jeho maximální takt je jinak 3.0GHz, a ani TrueCrypt 6.0a jej tedy neumí zatížit na 100%.
Ale to je nakonec dobře, při frekvenci procesoru 3.0GHz by zatížení samotným TrueCryptem dosáhlo na zhruba 28%, a 72% zůstává stále pro ostatní procesy, při rychlosti čtení ze šifrovaného disku 122 MB/s.
Troufnu si tvrdit, že toto zdržení nemáte při běžných operacích (kromě editování HD videa, ale to není nutné šifrovat) poznat.
Jen si uvědomte, že celá bezpečnost zde stojí a padá na složitém hesle, neexistuje bohužel podpora pro TPM či eToken.
Update: Microsoft BitLocker je mnohem rychlejší než TrueCrypt
Adaptec 3405 + 4x HDD bez TrueCryptu
Kung-Fu Panda je neuvěřitelná zábava
Kung-Fu Panda je film, u kterého jsem se skoro celou dobu smál. Líbí se dětem, ale svoje pokročilejší momenty a narážky si v něm najdou téměř neustále i dospělí. Je až neuvěřitelné, jak dobře se autorům podařilo nespadnout do klišé, přehnané parodie, nudy, naopak doslova každou sekundu se u tohoto filmu bavíte.
Tento pandastický zážitek prostě doporučuji! (společně s Wanted a Hancock)
Levné věci vyjdou draho
Přestala mi na autě svítit žárovka. Banální závada. Náhradní sadu žárovek vozím, ale netušil jsem, že pro tuto konkrétní H7 žárovku je potřeba vyndat i baterii, protože jinak se člověk nedostane šroubovákem k pojistnému šroubu žárovky.
V kufru běžně vozím jen rezervu a páku na výměnu kola, další nářadí jsem neměl, nechávám cokoliv na servisu. Nicméně je sobota, servis zavřený, tak zastavím u Shellu a jdu si koupit základní nářadí do auta. Vypadalo to nějak takto, nic lepšího tam neměli:
Nasadím na T-klíč dvanáctku nástavec, zkouším odšroubovat baterii, ale klíč ihned praskne a začne se v umělé hmotě protáčet jako čamrda. Nějaký nablblý Číňan usoudil, že udělat i samotný kovový klíč do tvaru T (aby se nezačal protáčet a neurval se při prvním záběru) by jej stálo o 50 haléřů navíc, a tak prostě ušetřil.
Donesu to do Shellu zpět, a chci novou sadu. Diví se, prý jsem první, kdo si stěžuje. Otevírám druhou sadu, zkouším povolit šroub baterky, a pochopitelně se to opět urve a protáčí se to.
Třetí sadu už mi nechtějí dát, vracejí raději peníze a dívají se na mě, jako by to byla moje vina, že mají na prodejně zmetkovité zboží.
No nic, jedu s jedním světlem, a v OBI si kupuji pořádné nářadí za 2.000 Kč (10x dražší než Asist zmetky, ale zato funkční), pořádná ráčna a dobré klíče. Žárovka během 5 minut vyměněna, nářadí se bude hodit, ale celou dobu přemýšlím, jakého blba může napadnout prodávat kovový šroubovák usazený v kusu plastu bez jakékoliv opory.
Každý člověk ví, že to nemůže fungovat, přesto se to běžně prodává...
Kolo je droga
Jsem jeden den bez kola a strašně moc mi to chybí. Chtěl bych opravdu moc vyrazit ven, ale naražená žebra to prostě neumožňují (aspoň pár dní, dle doktora na chirurgii to ale bude bolet aspoň měsíc).
Když člověk sedí každý den 12 hodin u počítače a namáhá jen mozek, tak se celou dobu opravdu nehorázně těší, až na sebe navlékne dres, cyklistické kalhoty, Shimano tretry, tep vyleze nad 150, a plíce začnou naplno dýchat. Je to úžasný pocit.
Cyklista je mimořádně svobodný člověk - na motoristu číhá za každým rohem buzerující kamera, takže se cítí neustále vydírán a šikanován, pěšák je zase pomalý a unaví se i při chůzi z kopce, zatímco cyklista je volný. Má rychlost, má svobodu, a záleží jen na něm, kam se dostane a rozhodne jet. S MTB zvládne (pokud mu to fyzička a technika dovolí) jakýkoliv terén.
Člověk, který vynalezl jízdní kolo, by měl dostat Nobelovu cenu. Byl to génius. Naprosto jednoduchá "pomůcka" umožňuje člověku pohybovat se relativně rychle, je snadno opravitelná, a masově dostupná.
To, co mě moc nebaví, je "babysitting", tedy jízda s holkou (pokud by to nebyla Tereza Huříková) nebo dětmi. Člověk musí jet opravdu pomalu (průměr klesá na 16-18 km/h), neustále se zastavuje, nuceně se kochá krajinou, na každém kopci čeká... Kolo mě baví jako sport, tedy společně s cyklopočítačem, sporttesterem (Garmin Edge 705) a zkoumáním statistik po dojezdu.
On takový GT Zaskar Carbon Expert se ani jinak nedá používat. Člověk s tímto kolem prostě nemůže dojet k vodě a jít si zaplavat, nebo to nechat se zámkem u hospody, se 100% jistotou by se s kolem totiž už nikdy neshledal. Špičková kola jsou určena pro sport, a ne pro běžné rekreační vyjížďky, a to mi dokonale vyhovuje.
Uff. Je mi prostě smutno po kole. Tak jsem se z toho musel aspoň vypsat :-)
Nabídněte: zasílání informačních SMS přes webové API
Pro jeden nový projekt E-SHOPu (obchod se sportovními a turistickými potřebami) potřebuji integrovat zasílání SMS zpráv. Při změně stavu objednávky bude automaticky zaslána SMS zpráva na mobilní telefon klienta, případně i provozovatele obchodu. Jedná se (zpočátku) o desítky zpráv denně, rozhodně ne tisíce.
Pokud podobnou službu s jasně definovaným API přístupným pro PHP provozujete, uveďte ji klidně do komentářů, popřípadě mi zašlete nabídku na email.
Update: tyto služby nabízí smsbrana.cz s phpSMS a mobilem.cz s jeho API
Expression Web 2 - podpora pro PHP jako lákadlo na C#
Když Microsoft představoval v Las Vegas podporu pro PHP v jeho výborném webovém balíčku Expression Studio 2 (viz také recenze Expression Studio 1), byl jsem opravdu potěšen. Nová Expression 2 verze následovala velice rychle po té první, která nabízela skvělou podporu pro W3C validní XHTML a CSS, plus ASP.NET, a rychlé tempo rozvoje mělo být udrženo i nadále.
Bohužel, podpora pro PHP je zjevně jen marketingové lákadlo, ale příliš použitelná v praxi není.
Aby nedošlo k omylu, samotné Expression Studio 2 je výrazný upgrade, nabízí nové verze programů Blend 2 (nová podpora pro JavaScript, vertex animace a embedded fonty), Media 2 (velice dobrý správce a katalog médií), Design 2 a Encoder 2 (ten umí nativně VC-1 kodek, funkce post-produkce a export například do SliverLightu), ale samotný Expression Web 2 se od verze 1 moc neliší.
eBanka je od dnešního dne RaiffeisenBANK
RaiffeisenBANK mám rád, používám tuto banku od roku 1994. Nabízela totiž v dobách nejistých solidní jistotu toho, že vklad na účtu se nedočká krácení kvůli krachu banky. Později jsem testoval i eBanku, a musím říci, že její vpravdě revoluční online bankovnictví (ještě s HW klíčem, "kalkulačkou") nemělo (a vlastně stále nemá) konkurenci.
Ostatní banky sice mohou zdánlivě implementovat online systém na internetu pro klienty, ale když je napojen na jednou za 24hodin spouštěný dávkový systém back-endu, tak je to jen hra na online, a ne skutečný online bankovní systém. Stabilita relativně malé eBanky, občasné "zaručené zprávy" o jejím krachu, a časté změny majitele ovšem byly zcela jiná věc.
Oznámené sloučení eBanky a RaiffeisenBANK jsem uvítal, protože tento subjekt nabízí stabilitu RaiffeisenBANK s vynikajícím software od eBanky, třeba v novém produktu eKonto.
Samozřejmě jako při každé změně se ozve skupinka depresivních individuí, jejichž smyslem života je nadávat, ale to není podstatné. Osobně se domnívám, že spojená banka nabízí to nejlepší z obou "svatebčanů", a jsem s tímto sloučením spokojen.
Samozřejmě i zde jsou drobné detaily, jako mediálně propagované eKonto, které se dosud nabízelo na bankovní kód eBanky (2400) a nyní se bude zase měnit u všech klientů na Raiffeisebank (5500), ale zřejmě to nešlo lépe smluvně a systémově vyřešit.
Každopádně přeji nové bance co nejméně softwarových, systémových a personálních problémů, protože sloučit dva zcela rozdílné bankovní systémy je obrovská spousta práce...
ATI 4850 a 4870 versus NVIDIA GTX 260, 280 a 9800GX2
Na ExtraHardware.cz vyšla nová mimořádně podrobná recenze (31 stran) současných špičkových karet od ATI a NVIDIA.
Výkonově to tedy vypadá standardně, ATI 4870 se přibližuje odspodu NVIDII GTX 260, ATI 4850 zase odspodu NVIDII 9800GTX+. Zcela bez konkurence jsou samozřejmě NVIDIA 9800GX2 a NVIDIA GTX 280.
Osobně mi z toho jasně vychází výkonnější NVIDIA, přes její oprávněnou mírně vyšší cenu (v ceně celého PC to bude zcela nepodstatný rozdíl; při téměř nutném pořízení lepšího chladiče pro ATI pak nulový).
Stabilita ovladačů, CUDA, PhysX, nízká spotřeba, lepší chladiče, možnost vyššího přetaktování, to vše hovoří pro NVIDII, nicméně pokud máte opravdu hlubuko do kapsy a občasný pád či nefunkčnost hry vás nevzrušuje, i ATI řešení se dá konečně koupit.
Osobně bych vás ale od ATI odrazoval kvůli ovladačům, současné NVIDIA Forceware 177.xx jsou opravdu špička, zatímco Catalysty občas ani nejdou nainstalovat a v Crossfire je s nimi moře potíží (NVIDIA SLI je jasně vyzrálejší technologie).