Problém dneška - aktivace software
Před týdnem jsem prodal HP notebook a koupil si jiný. Protože prodej proběhl rychleji než jsem čekal, tak jsem v kavárně před jeho osobním předáním jen zformátoval (kompletně zašifrovaný) disk a vůbec mě přitom nenapadlo, že instalovaná kopie Adobe Creative Suite 4 Web Premium bude na novém notebooku protestovat. Samozřejmě, že protestovala...
Adobe CS4 sadu můžete legálně instalovat na dvou svých strojích (typicky hlavní pracovní stroj a notebook; nesmíte na nich pracovat současně), a tento limit je bohužel tvrdě vynucován. Pokud zapomenete na deaktivaci nebo když vám třeba zkolabuje pevný disk, máte smůlu. Adobe to neumí řešit telefonicky, jako například Microsoft s automatizovanou aktivací jeho produktů. Neexistuje doba třeba půl roku, po níž by se přidala volitelná aktivace další a byla vám automaticky povolena nová instalace.
Poslal jsem email na Michala Metličku, ten jej přesměroval na technickou podporu Adobe v ČR, a ta zase na centrálu Adobe EE (easteur-custserv@adobe.com
). Přestože se jednalo o cestu spíše preferenční, celý proces zabral několik dnů, než mi bylo přiděleno nové číslo a mohl jsem produkt aktivovat (nutno říci že i bez aktivace můžete s Adobe CS4 po 30 dnů pracovat).
Proces byl zdárně vyřešen, ale drobný úžas nad složitostí zůstal.
Adobe je ale ten lepší případ. Podmínky jsou jasné a můžete uživatelsky deaktivovat.
Nicméně i pokud vám nezkolabuje pevný disk a při reinstalaci poctivě deaktivujete, můžete mít jednoho dne smůlu. Třeba zrovna Adobe omezuje nejen počet aktivací, ale i počet deaktivací, a to na 20. Není tedy možné, pokud střídáte PC, pravidelně deaktivovat třeba 1x měsíčně, protože za necelé 2 roky vaše licence pozbude platnosti.
Já vím, říkáte si, to je extrémní případ. Asi je.
Windows Mobile - ostuda pro Microsoft, sláva pro HTC
Často píšu, že dnešní Windows Mobile telefony jsou absolutní špička, která nemá konkurenci, viz třeba srovnání Touch HD telefonu na iPhone.
Ta věta ovšem není úplně přesná.
Windows Mobile je dílo Microsoftu. Je to systém s výborným kernelem, vysoce funkčním multitaskingem, enterprise funkcemi (třeba push technologií emailů v návaznosti na Exchange) a s řadou dalších dobrých vlasností. Jenže jeho ovládání je v roce 2009 koncipováno stále stejně jako v roce 2000 - tedy na dnešní dobu zastarale pro výhradní použití stylusu, nikoliv prstu.
Touch HD je ovšem tak dobrý proto, že v podstatě celé ovládání je přepsáno jednou (v porovnání s kolosem velikosti Microsoftu) doslova miniaturní taiwanskou firmou - HTC.
HTC není jen výrobce hardware. Vývojářský team této společnosti může za to, že Windows Mobile s Touch Flo 3D grafickou a aplikační nadstavbou jsou dnešní absolutní špičkou v telefonech nad 10.000 Kč. Nokia, Apple, SonyEricsson, Asus, ETEN, LG, Motorola - všichni jsou horší ve srovnání na HTC.
Firma, která může zaměstnávat 50 - 100 lidí ve vývoji software to natřela Microsoftu, který jich v dané oblasti zaměstnává tisíce, a přitom produkuje jen mírná (pro uživatele spíše neviditelná) zlepšení. Ano, Windows Mobile 6.1 jsou rychlejší než 6.0 a než 5.0, ale na vzhledu se nemění téměř nic.
Jiří Hrma na SmartMania.cz hezky popisuje současné nejnovější provedení Touch Flo 3D (mám je nainstalované i na svém Touch HD) a je hezky vidět, že z původního Windows Mobile od Microsoftu tam není vůbec nic vidět :-)
Resco má výborného správce kontaktů pro Windows Mobile
Windows Mobile telefony od HTC jsou dnešní absolutní high-end, a kromě HTC s Touch Flo 3D a Microsoftu za jejich perfektní funkčnost a ovládání může i slovenské Resco. Jejich sadu aplikací Resco Media Suite jsem popisoval před třemi roky a dnes se podívám na novinku - Resco Contact Manager 1.0.
Resco Contact Manager vstupuje na trh, kde je velká konkurence freeware i komerčních aplikací (třeba SunnySoft Contacts, iContact a další), přesto se Rescu už v první verzi podařilo tuto konkurenci, dle mého názoru, výrazně překonat.
Základem telefonování je snadná volba konktaktu, zde Resco Contact Manager pomůže snadnou volbou kontaktu z oblíbených, ze všech kontaktů, či z databáze uskutečněných hovorů. Vybírat si kontakt můžete i pomocí "T9", kde klidně za jízdy v autě jen klikáte prstem na 0-9 číselník a Resco filtruje odpovídající kontakty:
Proč IE musí být neodinstalovatelnou součástí Windows?
Někteří lidé bez základních IT vědomostí v poslední době neustále žvatlají cosi o tom, že Internet Explorer by měl být odinstalovatelnou součástí z Windows. Toto prostě není možné. Internet Explorer, zejména jeho renderovací jádro Trident (obdoba Webkitu v Safari, Gecko ve Firefoxu či Presto v Opeře) je součástí naopak naprosto klíčovou.
Spousta aplikací by bez něj nefungovala. Trident jádro se totiž používá v tisících aplikací třetích stran a Microsoftu. Provázání na Trident API používá třeba Google Talk, Maxthon, Microsoft Outlook, RealPlayer, herní Steam klient od Valve či Windows Media Player.
Chcete jiný příklad? Vytvořil jsem Hulán Browser. Můžete si jej stáhnout zde, má jen 7KB.
Důvodem pro tuto miniaturní velikost je fakt, že daná aplikace používá komponentu WebBrowser vloženou ve Visual Studiu 2008 do formuláře a s přednastavenou URL adresou na hulan.cz. Ona komponenta není nic jiného než volání Trident jádra ve Windows, proto je celá aplikace tak miniaturní.
Podobně se chová řada dalších aplikací.
Verze Internet Exploreru a jádro spolu úzce souvisí, nové číslo verze IE znamená i jinou verzi jádra, podobně jako Firefox 3.0.2 obsahuje jinou verzi Gecko jádra než 3.0.3.
Jádro Internet Exploreru používají nejen intranetové systémy, ale i běžné aplikace třeba pro zobrazování nápovědy. Bez jádra Internet Exploreru se obrovská spousta aplikací prostě neobejde, je to stejně důležitá součást Windows jako samotné WinAPI.
Moc dobře to nakonec ví i tržně neúspěšná Opera Software ASA...
Hostuji na ASPOne.cz: W2k8 Server, IIS7 a PHP s FastCGI
Po dnešním kolapsu Hostmonster.com hostingu jsem se rozhodnul uspíšit přesun veškerých prezentací někam jinam. Co se vlastně stalo? Na Hostmonster.com došlo k porušení databáze (MySQL tabulek). Tabulky nemůže porušit programátor SQL příkazem, toto je vždy chyba databáze samotné, hardware či pochybně upraveného Linuxového kernelu. Vzhledem k všeobecně známé problémovosti MySQL bych si ale tipoval databázi, k porušení tabulek v MySQL dochází zcela běžně.
Nabořené tabulky znamenaly, že SQL dotazy trvaly neůměrně dlouho. Hostmonster.com se tuto chybu MySQL programátorů či jeho adminů rozhodl vyřešit poněkud svérázným způsobem - suspendoval celý můj (dopředu zaplacený) účet, takže neběžel žádný web. Ani ten, na kterém jsou ryze statické stránky.
Když jsem to zjistil, rozhodl jsem se okamžitě migrovat jinam.
Mám to usnadněno v tom, že striktně odděluji DNS providera (regzone.cz), emailového providera (Live.com Custom Domains a Hosted Exchange) a webhosting providera (dříve Hostmonster.com).
Už předtím jsem jednal s ASPOne.cz o W2k8 VPS serveru na Windows a s Banan.cz o VPS na Linuxu (s Hostmonster.com to nebyl první problém, viz výpadky, ale ty předchozí nebyly takto brutálního rozsahu). Windows 2008 Server s IIS7 je výborné prostředí, bezvadná je možnost spouštět ASP.NET aplikace i PHP skripty, na druhou stranu na Linuxovém hostingu by nebylo nutné předělávat žádné skripty, migrovat data a provádět další práce.
Nakonec rozhodla spíše náhoda, Radovan Kaluža byl na dovolené, telefonická podpora Banan.cz o dohodě s VPS nic netušila a neuměla ji rychle zrealizovat (šlo opravdu o minuty, což není zrovna běžný požadavek), tak jsem zvolil Hyper-V VPS Enterprise hosting od ASPOne.cz, protože tam jsem testovací prostředí měl již dva týdny zřízené.
Windows Vista - symlink, hardlink, junction
Windows Vista zavádí řadu pokročilých souborových a adresářových propojení nad NTFS, které jsou jinak běžně známé (desítky let) z NIXových systémů.
Zatímco dříve (na Windows XP a Windows 2000) se používala externí utilita junction pro propojení adresářů a symbolický odkaz na soubor byl možný jen ve formě netransparentního LNK odkazu, tak Vista se dodává s utilitou mklink, která umí vytvářet symbolické odkazy na adresáře a soubory, pevné odkazy na soubory a spojení adresářů.
Pevný odkaz neboli hardlink je vlastně více jmen pro jeden soubor; hardlink je tak nutně přímo svázán se zdrojovým souborem, pokud smažete hardlink, smaže se i zdrojový soubor, rovněž přístupová práva jsou pro všechny hardlinky identické.
Symbolický odkaz je pouze relativní ukazatel na soubor či adresář, jeho smazání nemá přitom na zdrojový soubor či adresář vliv.
Výhoda hardlinků je v jejich teoreticky mírně vyšší rychlosti, u symlinků zase můžete nazávisle nastavovat práva a atributy (například „Ke čtení“ či „Skrytý“).
Spojení adresáře (junction) je ve Windows Vista doplněno symbolickým odkazem na adresář, a doporučuji používat spíše /D
parametr než /J
.
Příkaz mklink má následující použití:
MKLINK [[/D] | [/H] | [/J]] Cíl Odkaz bez paremetrů Vytvoří symbolický odkaz na soubor. /D Vytvoří symbolický odkaz na adresář. /H Vytvoří pevný odkaz namísto symbolického odkazu. /J Vytvoří spojení adresáře. Odkaz Určuje název nového symbolického odkazu. Cíl Určuje cestu, na kterou nový odkaz odkazuje.
Špinavá Opera, komunistický Firefox
Certifikovaná píča Neelie Kroesová (což je eurokomisařka pro hospodářskou soutěž) už má jasno v tom, že Microsoft porušuje hospodářskou soutěž zahrnutím Internet Exploreru do svého vlastního operačního systému (Windows), takže Firefox s 30% podílem na trhu a Opera s nula.nic% podílem na trhu se prý špatně prosazuje.
Podobně jasno měla v zahrnutí multimediálního přehrávače a udělila Microsoftu pokutu několika set miliónů EUR.
Co na tom, že Windows N bez multimediálního přehrávače se vůbec neprodávají, o Firefoxu píší média mnohem více než o IE, a každý uživatel internetu si může libovolný browser zcela svobodně a dle svého zvážení stáhnout. Neelie bude přesto nově pravděpodobně prosazovat, aby soukromá společnost Microsoft zahrnovala do svého vlastního operačního systému i jiné prohlížeče. Firefox, Opera, Safari, Hulán browser a další.
Ano Hulán browser. Naprogramoval jsem si "Hulán browser", zabralo to přesně 60 sekund. Přetáhnul jsem ve Visual Studiu 2008 komponentu IE na "plátno", dal tomu titulek "Hulán browser", nastavil hulan.cz jako nezměnitelnou homepage a zkompiloval.
Zkusil jsem se následně obrátit na Microsoft, ale vypadá to, že ten dobrovolně můj browser nebude propagovat a nabízet ve Windows jako hlavní. Nu což, právě zde Neelie pomůže! :-)
Toto chování Evropské komise považuji za hrubé porušení hospodářské soutěže a nehorázné zasahování do práv soukromého subjektu. Jeho iniciátorem je špinavá norská společnost Opera Software ASA a přidal se k tomu i "komunistický" Firefox.
Příznivcům špinavých či komunistických prohlížečů se dnešního dne (poznámka pro lidi s nízkým IQ: dnešního dne v kontextu článku znamená 25. 2. 2009) tedy bude MyEgo.cz zobrazovat s rudým pozadím.
Chcete něco podobného nabídnout i vy? Dejte si do hlavičky webu toto:
<![if !IE]><style type='text/css'>
body{background:red!important}
</style><![endif]>
Poznámka pro čtenáře: pokud nechcete rudé pozadí, použijte nějaký slušný prohlížeč, tedy IE7 s IE7Pro doplňkem či IE8 (Beta).
Je načase dát EK najevo, že uživatelé Windows chtějí kompletní operační systém, tedy s prohlížečem, audio a video přehrávačem, aplikací pro střih videa a dalšími prvky. Je potřeba EK jasně říci, že o produktech soukromých subjektů by měl rozhodovat tento subjekt a nikoliv komunistický úředník.
Nabízet ve Windows povinně třeba Firefox je jako donutit BMW, aby na palubní desce vašeho nového auta byla velkým písmenem neodstranitelná reklama na Mercedes.
Dvě Pinguin bundy za cenu jedné
iQSPORT.cz, prodejce outdoor a sportovního vybavení, má zajímavou akci - při zakoupení velice kvalitní Pinguin Parker zimní bundy dostanete zdama vpínací SoftShell bundu Pinguin Element. Více o akci v novinkách.
Webovou prezentaci a e-shop pro iQSPORT.cz vytvořila F-ART AGENCY s.r.o.
HTC opět dokazuje, že je několik let před konkurencí
Praha — 16. února 2009 — Společnost HTC Corporation, světový lídr v mobilních inovacích a designu, dnes představila dva nové produkty, HTC Diamond2 a HTC Touch Pro2. Díky inovativní jednoduchosti, unikátnímu Touch Diamond2 stylu a intuitivnímu uživatelskému rozhraní disponují přístroje vyváženou kombinací funkcí, vzhledu a moderních technologií s důrazem na komunikaci a mobilní internet.
„HTC Touch Pro2 a HTC Touch Diamond2 představují nejmodernější způsob mobilní komunikace mezi lidmi, a sice formou hlasu, textových zpráv nebo e-mailu,” říká Peter Chou, prezident a CEO, HTC Corp. „HTC přináší zákazníkům v širokém portfoliu mobilních telefonů nejnovější sofistikované technologie, které lidem pomáhají žít, pracovat a komunikovat.”
HTC TOUCHFLO 3D PROPOJENÉ S WINDOWS MOBILE
HTC Touch Diamond2 a HTC Touch Pro2 využívají poslední uživatelské rozhraní HTC TouchFLO 3D. TouchFLO 3D bylo hlouběji včleněno do upravené verze Windows Mobile 6.1, což znamená větší soudržnost díky aplikacím a menu Windows Mobile. TouchFLO 3D přináší snadnější a více intuitivní ovládání včetně rychlého přístupu ke kontaktům, zprávám, e-mailům, fotkám, hudbě a počasí. Jako součást tohoto vylepšeného systému byly rozšířeny dotykové oblasti, aby bylo ovládání dotykem ještě příjemnější.
SBLIŽOVÁNÍ LIDÍ
HTC Touch Diamond2 a HTC Touch Pro2 představují nový přístup ke komunikaci zaměřený na lidi. Nabízí pohled na jednotlivé kontakty a zobrazuje individuální historii konverzace bez ohledu na to, zda se jednalo o telefonát, textovou zprávu nebo e-mail. Tyto detaily lze zobrazit z kontaktní karty nebo z obrazovky přijatých hovorů během telefonické konverzace, což zaručuje, že poslední komunikace je u všech kontaktů vždy k dispozici.
JEDNODUCHÝ PŘÍSTUP K INFORMACÍM
HTC Touch Diamond2 a HTC Touch Pro2 naplňují vizi HTC a usnadňují používání mobilního internetu díky technologii HTC Push Internet. HTC Push Internet pomáhá při pomalém stahování a zobrazení webových stránek na mobilním telefonu. Uživatelé mohou předvolit oblíbené webové stránky a získat k nim okamžitý přístup, když potřebují.
Krize je pro webdesign požehnáním
V F-ART AGENCY s.r.o. máme obrovské množství práce. Neznamená to, že by jindy nebylo co dělat, právě naopak, ale množství webových prezentací a velkých projektů, které se začínají vyvíjet v posledním půl roce prudce narostlo. Každý pracuje na maximum. :-)
Osobně mám pocit, že celosvětová krize webdesignu vyloženě svědčí.
Pokud má majitel libovolné firmy propad prodejů o desítky procent, tak potřebuje rychle udělat dvě opatření - snížit náklady (typicky na zaměstnance, kteří přijdou o prémie) a povzbudit prodej, tedy zlepšit marketing.
Jedna z nejúčinnějších forem marketingu při zachování relativně nízkých nákladů je přitom moderní webová prezentace, dokonale optimalizovaná pro SEO, s kvalitními texty, které budou prodávat.
Před rokem řada firem neměla problém prodat veškerou svoji produkci a neznala pojem skladové přebytky, tudíž jejich motivace pro lepší řešení marketingu (včetně toho internetového) nebyla tak silná. Dnes je situace odlišná, a řada firem chápe, že webová prezentace s kvalitním redakčním systémem v ceně od několika desítek až po pár set tisíc Kč je věc, která může být pro přežití doslova kritická.
Podobné signály o téměř horečné webové aktivitě mám i od firem zajišťujících reklamní kampaně, není to jen naše věc.
Je to pozorohudné. Zatímco v časech dobrých se webdesignovým firmám daří dobře, tak v časech špatných se jim daří dokonce výtečně :-)