Nová prezentace: www.avicenna.cz
Dnes byla spuštěna nová prezentace www.avicenna.cz, založená na redakčním systému F-ART:CMS. Velice rozsáhlý web AVICENNA Company je zajímavý tím, že bez jakýchkoliv investic do reklamy se během 3 měsíců dostal stabilně do TOP-20 českého internetu v sekci Zdraví, a svoji pozici stále posiluje, s denním průměrem 600 návštěvníků. 90% z těchto návštěvníků přitom tvoří přístupy z vyhledávačů, zbytek jsou čtenáři vracející se, kteří přímo zadávají URL webu.
Aby se tato pozice dále posílila, celý web se redesignoval aby byl ještě více SEO friendly (podstatný text, tedy prostřední sloupec, na začátku v XHTML, drasticky méně grafiky, lepší provázání sekcí webu, a další změny), a rovněž se doplnila sekce časopis, která má přitáhnout a hlavně udržet stálé čtenáře. Sekce časopis je založena na osvědčené technologii a layoutu, který používám na tomto webu, a který je v TOP-5 českého internetu v sekci Webzines s 3.500 návštěvníky denně (opět bez jakékoliv reklamy). Nová sekce časopis nabízí i RSS a Atom exporty článků a komentářů.
Na webu je mimořádně zajímavé i prolinkování jeho částí, pokud se díváte na produkt, můžete si jednoduše zobrazit i produkty příbuzné (v pravém menu), dole si můžete zobrazit složky tohoto produktu, z herbáře, v herbáři je zase zpětný odkaz na produkty, a dále je možné vytvářet odkazy na články o tomto produktu. Tedy špičkový servis pro čtenáře / kupujícího, který chce více informací, i pro SEO. Každý produkt je možné rovněž tisknout, poslat emailem, či exportovat do PDF, včetně obrázků produktu a loga společnosti.
Součástí webu je i rozsáhlá sekce registrace lékáren a dalších prodejních míst, do budoucna je plánováno obohatit tuto sekci ještě o velkoobchod. Celý web je mimořádně rozsáhlý, jedná se o jeden z největších webů v ČR, s více než cca 1.500 stránkami čistého textu.
Technická poznámka, pokud vidíte starou verzi prezentace, nastavte si prosím
do C:\Windows\System32\Drivers\Etc\hosts
toto (osobně mám již nové DNS zpropagované):
81.0.235.28 avicenna.cz www.avicenna.cz
Testuji novou verzi pluginu NP_PostMan
NP_PostMan umí publikovat články zaslané pomocí emailu nebo přímo z telefonu, pomocí MMS. Nová verze pluginu by měla podporovat lepší resampling obrázků, v případě přítomnosti GD2, popřípadě resize, pokud je instalována starší verze GD.
A teď nějaké ty obrázky na zkoušku, focené telefonem (Siemens SX1):
Plugin NP_PostMan si můžete stáhnout zde. Pokud již máte starší verzi pluginu, musíte ji nejdříve deinstalovat.
Windows XP Reloaded jsou tu!
Zatímco Microsoft pracuje na Windows Longhorn, jiné lidé z Windows XP vědomě mažou desítky služeb a desítky procesů, aby si tak vytvořili Windows XP Reloaded, které budou dvakrát menší, a budou fungovat rychleji, bezpečněji, a především stabilněji.
Jsou tři cesty, jak to udělat:
- zastavení služeb ve Vaší současné instalaci Windows XP, a celková optimalizace Windows XP, tímto se ale zbavíte jen 20% věcí,
- použití XPLite, které umí z existující instalace Windows XP smazat cokoliv chcete, tímto se zbavíte sice 90% věcí, ale není to pak moc stabilní,
- pomocí nLite, které umí vytvořit nové instalační CDčko Windows XP Reloaded, drasticky je ořezat, integrovat do něj Service Pack 2, Hotfixy a ovladače (třeba nVidia), a udělat z něj klasické bootovatelné CD, včetně Unattended instalace, tímto se zbavíte čehokoliv, a funguje to pak dokonale.
Osobně používám třetí možnost, tedy nLite, plus optimalizace Windows XP. Je to úžasně rychlé, pohodné, a pokud instaluji počítač nějakému kamarádovi tak je výborné i to, že instalace je Unattended, a to včetně ovladačů. Prostě spustíte bootování z CD, chvíli to běží samo, bez Vašeho zásahu, a je hotovo.
Leadtek 6600GT AGP - recenze karty
Před pár dny jsem dostal od BScomu jednu z nejlepších grafických karet současnoti, a to Leadtek A6600GT TDH se 128 MB DDR3 RAM, podporou pro DVI, AGP 8x a TV-out. Je to karta, co u mě nahradila postarší Sparkle GeForce FX5700 s 256MB RAM, a tento článek se podívá na to, jak se jí to povedlo. Moje PC je P-IV/HT na 3.2GHz, 2GB RAM, diNovo klávesnice a Logitech myš.
Protože každá změna hardware na Windows
XP znamená (kvůli stabilitě) nutnost
reinstalace, přehodil jsem ve skříni
Master a Slave disky, a nainstaloval Windows XP znovu (je
to instalace upravená pomocí nLite, a
neobsahuje mraky věcí, které Windows XP jen zbytečně zpomalují) a nainstaloval
tam nVidia ovladače 66.93
z originálního WinFast Leadtek CD.
Pak jsem do mechaniky postupně nastrkal dalších 100 CDček, včetně 5ti
instalačních Half-Life 2, a bylo po třech hodinách hotovo.
Ke kartě jsou mimochodem dodány i dvě plné hry, a to Prince Of Persia a Splinter Cell Pandora Tomorrow.
První dojmy
Karty nVidia 6600GT, na rozdíl od předchozí FX5X00 série, podporují nativně DirectX 9.0c, takže by z toho měl benefitovat i Half-Life 2 (mimochodem, Steam/Valve engine normálně fungoval, i po reinstalaci Windows, stačilo se přihlásit pod svůj účet).
První spuštění Half-Life 2 byla ovšem
katastrofa, a to jsem kartu v tu chvíli ani nepřetaktovával (běžela tedy
na 500/900MHz
jádro/DDR3 paměti). V pozadí hlavního menu se pohybovaly
divné blikající zelené objekty, což měli
být strážci, a celé do dvakrát na pár sekund "vytuhlo" (nereagovalo menu, klávesnice,
ani myš). Celá hra byla prostě dokonale rozsypaná.
Tipoval jsem to na problém ovladačů, a začal jsem experimentovat. Nejdříve jsem si stáhnul 66.93 ovladače, finální, přímo z nVidie, instaloval, restartoval, spustil znovu Half-Life 2 a opět to samé, tedy zelení mužíci místo strážců.
Google proti komentářovému spamu
Google se pouští do boje proti komentářovámu spamu, a to velice jednoduše, popis je v tomto článku (via Patrick Zandl), a řešení je podle Google použít tento XHTML kód:
text odkazu
Na první pohled to vypadá jako zajímavé řešení, nicméně, spammeři si z něj stejně nebudou nic dělat, čtenáři si na takovýto link bez problému kliknou, a navíc, Google není na světě sám, nebere to ohled na jiné Search Engines (seznam.cz, centrum.cz v ČR), a je to řešení polovičaté. Google by měl být sám schopen postihnout weby, na které vedou desítky tisíc spamových odkazů, a ne přenášet tuto tíhu na redakční systémy, navíc, takového hromadné řešení postihne veškeré odkazy v komentářích, tedy i ty legitimní, a těch je vždy drtivá většina.
Osobně to řeším ve své redakčním
systému jinak, koncepčně, přes NP_Captcha
(turing
test) plugin, pomocí autorizace komentářů a pomocí pluginu NP_SEO
(volitelný
redirect odkazů jen pro čtenáře, nikoliv pro google, seznam, a spol.).
Doplnění Google “řešení” do redakčního systému je otázka 1 řádku kódu a 5 sekund práce, ale, je to zcela nadbytečná věc, a nesmyslná, která při koncepčním řešení spíše škodí…
Jsem si ale jist, že se toto “řešení” Google ujme. Cokoliv, co je primitivní na implementaci, i když to je polo-funkční, se stane snadno populární :-)
Tak nám zabili Siemense, paní Müllerová
Vypadá to, že Siemens přestává zajímat jeho divize mobilních telefonů, která je jako jediná z celého obrovského impéria Siemense ztrátová, přičemž je to celosvětová čtyřka a místní dvojka (po Nokii). Došlo to tak daleko, že Siemens dle business.telegraph zřejmě do deseti dnů oznámí zrušení této mobilní divize (via MobilMania.cz) a v Německu (a v dalších továrnách) propustí 5.000 lidí.
Siemens dělá skvělé telefony, téměř dokonalé, ale nikdy jsem nechápal jeho cenovou politiku. Ve chvíli, kdy se dokonalý (na svoji dobu) SL45i prodával za 8.000, Nokia prodávala svoje polo-funkční zmetky za 15.000 Kč. Ve chvíli, kdy Nokia jedny padající střeva obalí do deseti různých obalů, a říká tomu Series 40, a prodává třeba Nokii 7110 za 12.000 Kč, se prodává mnohem lepší Siemens S55 s Bluetooth a 2MB RAM za 7.000 Kč.
Siemens, který měl vždy technický náskok, vyráběl prostě německé Mercedesy mezi telefony, měl ovšem neuvěřitelně podivný marketing, prodával sice Mercedesy, ale za cenu Fabií, a to se mu nikdy nemohlo finančně vrátit.
Vezměte si takový Siemens SX1, telefon, který je i po roce po uvedení, kromě nejnovější Nokia 6630, bezkonkurenčně nejlepší Symbian Series 60 telefon, Nokia dosud nemá rychlé GPRS, stereo MP3 a řadu dalších věcí, Siemens ovšem ano. Přesto se SX1 prodává za 7.000 Kč a Nokia 7610 za 10-12.000 Kč.
Nerozumím tomu, a je mi to líto. Podobně to kdysi vypadalo s Ericssonem, v době kdy jeho T68i byl nejlepší telefon na trhu, o rok technicky předběhl konkurenci, tak Ericsson krachoval, potom se naštěstí spojil se silným Sony, a funguje dál, a dál dělá vynikající telefony za dobré ceny.
Nokie, která sází jen na marketing, a až potom na vývoj, sice občas taky vyrobí zajímavý produkt (ona Nokia 6630), ale její masové prodeje se realizují v zaostalých zmetcích typu Nokia 3310 či nekonečných variacích Series 40 (a pěti stejných variacích na Series 60). Připomíná mi to marketing Apple. Málo muziky za hodně peněz. Každopádně, je to hodně špatná zpráva, zejména pro lidi, co si chtějí kupovat technicky dokonalé telefony.
Co si máme proboha kupovat ted?
Windows XP rychlejší a stabilnější - detailní návod
Pokud člověk své PC začne vytěžovat na 100% (což s P-IV/HT na 3.2 GHz a 2048 MB RAM jde docela těžko), dospěje k tomu, že limitem výkonu je nastavení BIOSu, nastavení Windows, a odstranění nepotřebných věcí a ovladačů z tohoto OS.
Tento článek se chce zaměřit na vyladění Windows XP do maximální formy, a to nejen z hlediska výkonu, ale i z hlediska spolehlivosti. Veškeré odkazy na drivery v článku jsou pro konfiguraci mého PC, nicméně, pokud chcete do komentářů doplnit odkazy na nejnovější drivery pro Váš hardware, uvítám to.
Software a kodeky
- pokud používáte antivirus, aktualizujte jej, proskenujte si svůj počítač, a poté jej odinstalujte a pročištěte si registry, osobně to dělám pomocí Tune-Up Utilities 2004, antivirus zabírá i na super-výkonném počítači 20-30% reálného výkonu a drtivě přispívá k celkové nestabilitě systému,
- použijte místo antiviru dobrý firewall a sandbox, skvělý je Tiny Personal Firewall 6.5 nebo ZoneAlarm 5.5 zdarma, postačí ale i Kerio 4.1 zdarma,
- odinstalujte veškeré audio a video kodeky, zejména K-Lite Codec Pack, a instalujte si například FFDShow (DivX, XviD, WMV, MPEG-1, MPEG-2), který nemá tolik problémů s kompatibilitou, Fraunhofer MP3 dekoder, Lame MP3 encoder, Ogg Vorbis, pár Microsoft kodeků, a pokud to potřebujete, tak i QuickTime 6.5.
- přestaňte používat Outlook (Express) a MSIE, a nebudete mít problém s viry (místo toho použijte třeba Thunderbird a Firefox),
Drivery
- stáhněte si a instalujte nejnovější nVidia 66.93 ovladače, popřípadě 67.66 beta (pro Half-Life 2 fungují lépe),
- stáhněte si a instalujte nejnovější SoundBlaster Audigy 2 ZS ovladače pro zvukovou kartu.
Zakázání / Disable Data Execution Prevention (DEP)!
DEP (Data Execution Prevention) je děsivý příklad toho, jak Microsoft na Windows XP neřeší příčiny problémů, ale jen jejich následky, a to tak, že tím otravuje uživatele a zpomaluje celý počítač. Místo aby byla uplatněna skutečná bezpečnostní koncepce, která znemožní virům dostat se do systému, tak byla napsána rutina, která neustále sleduje procesy v systému, a pokud usoudí, že daný proces je virus, tak jej bez milosti sestřelí. Zabírá to zdroje a výkon počítače, a způsobuje to nestabilitu.
Podobná děsivá „taky-koncepce“ je uplatněna při synchronizaci kontaktů Vašeho telefonu na MS Outlook, při každé jednotlivé synchronizaci Vás to otravuje o žádá o povolení. Mimořádně děsivé. I proto mnohem raději používám mobical.net, je zdarma, není od Microsoftu a funguje lépe (to mi připomíná, že Windows XP jsou jediný instalovaný program of Microsoftu na mém počítači).
DEP se naštěstí dá úplně zakázat, postačí, pokud do řádky, kterou se spouští
Windows XP v boot.ini
přidáte následující:
/NoExecute=AlwaysOff
Tímto se člověk zbaví, denifitivně, nepříjemnosti zvané DEP, kterou Microsoft zavedl v neslavném SP2 pro Windows XP. Počítač bude potom fungovat rychleji a spolehlivěji.
Half-Life 2: jak zjistit FPS?
Znám pár lidí, co tvrdí, že jim jejich sestava jede v 1280x1024
v “plných detailech”, otázkou je, zda to není spíše slideshow na 25-30 FPS. Pro hraní je minimum 60-70 FPS, moje sestava jede na 65-90 FPS (podle náročnosti exteriérů), rozlišení 1280x1024
(na LCD nic jiného ani mít nemohu, resampling jiných rozlišení LCD monitorem vypadá divně), což je herní pohoda, vše na High Details
a Anisotropic Filtering 4x
(což vypadá mnohem lépe než Trilinear
).
Grafika sice není nic top, nVidia FX5700U, ovšem je silně přetaktovaná, a k tomu je 2GB RAM a P-IV/HT na 3.4GHz, což je silně znát, Half-Life 2 je jedna z her, kde je silně podstatné i CPU, nikoliv jen grafická karta. Chtěl jsem si kupovat nVidia 6600GT, popřípadě nVidia 6800, ale zjevně není důvod. :-)
Svoje FPS zapnete v konzole (`
) takto:
net_graph 3
Half-Life 2: filmová show, kde jste hlavním hercem
Včera v noci jsem se konečně dostal k tomu, abych si pořádně zahrál zakoupený Half-Life 2, a nutno říci, že to je fantastický zážitek. V rozlišení 1280x1024, plné detaily, to nevypadá jako hra, ale jako virtuální realita, film, kde se člověk stává hlavním hercem. Neuvěřitelné je, jak rozmanité je prostředí, každá stěna, každá scenérie je prostě jiná, je to první hra, kde úplně všechno vypadá dokonale reálně. Výborný je také engine, fyzikální vlastnosti předmětů.
Mimochodem, osobně nikdy nepoužívám cheaty, jsou lidé, co si pustí „trainer“, celou hru si projdou s maximálním zdravím, a s max zbraněmi již od počátku, ale to jsou jen turisté. Pokud by se přihlásili do MP, nebudou mít šanci. Herní turistika mě nebaví. ;-)
Měl jsem problém s tím, že občas se hra zasekla, bylo slyšet opakovaný zvuk, a pomohl jen Ctrl+Alt+Delete. Nakonec se to vyřešilo, Half-Life 2 si nějak nerozumí s K-Lite Codec Pack, stačilo jej odinstalovat (stejně z něj potřebuji jen DivX a Xvid, který je lépe instalovat ze zdroje) a vše jede v pohodě, plus jsem Fraunhofer IIS MPEG Layer-3 kodeku nastavil prioritu 1, aby byl ve Správci zařízení / Zvukové kodeky na prvém místě, a vše jede stabilně.
Takový Doom 3, Far Cry či Thief III jel stabilně již předtím, Half-Life 2 je rozhodně více náchylný na konfiguraci počítače, rezidentní programy, ovladače, a kodeky.
Konfigurace PC, které s Half-Life 2 nemá problémy v maximálních detailech (což je zajímavé, ta grafická karta již dnes není žádný zázrak, ale zatím zjevně není důvod ke změně):
P-IV/HT 3.2GHz (přetaktováno na 3.4GHz) nVidia GeForce FX 5700U / 256MB RAM 4x512MB DualChannel DDR450 RAM (takže žádný swap file) SoundBlaster Audigy2 ZS zvuková karta
OpenSource je tvrdě komerční věc, nikoliv altruismus
Open Source hnutí není o altruismu, není to nakonec ani hnutí, je to ryzí komerce. Open Source je o tom, že velké firmy přicházejí na to, že ceně zdarma se hodně špatně konkuruje, tak hledají business model, který bude úspěšný. Chtít porazit Microsoft tak, že bude Váš produkt 2x levnější než Windows, je bláznovství. Nikdo by si Váš produkt nekoupil. Kvalitní produkt jako je Windows XP Home stojí jen 3.000 Kč, takže pokud si nebudete moci stáhnout Fedora Core 3 zadarmo od Red Hatu, koupíte si jej za 1.500-3.000 Kč? Drtivá většina lidí to nikdy neudělá…
Jediná možností, jak konkurovat Windows a Office, je rozdávat věci zdarma.
Hodně lidí se domnívá, že Open Source je jakési hnutí. Není. Open Source je nový obchodní model mamutích, komerčních, firem. Příspěvky do světa Open Source od jednotlivců jsou zanedbatelné. Původní jádro Linuxu, pár tisíc řádků kódu, by sice neexistovalo bez nechutně přeceňovaného Torvaldse, ale Linux v dnešní podobě, tedy milióny řádků kódu, by naopak neexistoval bez komerčních společností jako je RedHat, Novell, IBM či HP.
Chcete více příkladů? Kancelářský balík OpenOffice není nic jiného než komerční produkt Sunu, nabízený zdarma. Java není nic jiného než konkurence pro .NET, nabízená Sunem zdarma. Prohlížeč Firefox není nic jiného než komerční produkt AOL/Netscape nabízený zdarma. Emailový klient Thunderbird není nic jiného než část Netscape Navigatoru nabízená zdarma. Linux v dnešní podobě není nic jiného než komerčně vyvíjený operační systém nabízený řadou firem zdarma. Nvu WYSIWYG editor, konkurent Microsoft FrontPage a Macromedia Dreamweaveru, není nic jiného než komerční aplikace od Linspire, poskytovaná zdarma.
Tyto firmy sází na to, že produkt zdarma dosáhne tak významného podílu na trhu, že budou moci svého postavení na trhu využívat a zneužívat, jak to (zcela přirozeně a ekonomicky) dělá v dnešní době Microsoft.
Zajímavé je pro tyto firmy i to, že vývoj produktu nemusí financovat osamoceně, ale mohou očekávat i příspěvky (poskytované různou formou) od dobrovolných dárců, které potom zakomponují do svých řešení poskytovaných již jen na komerční bázi.
Co to znamená pro uživatele? Především to, že se nemusí Open Source produktů bát. Jsou to z velké většiny komerční řešení, které jsou dostupné za velice sympatickou cenu. Zdarma. A bonus, v podobě dostupných zdrojových kódů, ten není pro určité procento uživatelů také zanedbatelný.