Mám dotaz!!
Stavíme tichý a výkonný počítač
Řada lidí touží po počítači, který bude tichý a výkonný zároveň. Takové Pentium 4E i v nejlevnější verzi o frekvenci 3.0GHz se dá stabilně přetaktovat až na 4.0GHz, pokud se mu ovšem zajistí kvalitní chlazení.
V návrhu chlazení počítače je ovšem potřeba neustále bojovat mezi poměry účinnost chlazení versus hluk versus náklady. Pokud se ale vše podaří, získáte nejenom velice výkonný a tichý počítač, ale také stabilnější než je standard, protože řada problémů s nestabilitou (všechny?), které jsou někdy připisovány Windows XP, jsou ve skutečnosti jen problémem hardware a celkového špatného návrhu počítače.
Základ chlazení - špičková skříň
Základem dobrého chlazení je vždy kvalitní počítačová skříň. Není to tedy ani chladič a větrák procesoru, ani chladič a větrák na grafické kartě. Pokud není do skříně neustále hnán studený vzduch, a následně vyfukován ven, sebelepší chladič CPU jen víří horký vzduch v této skříni, a je tedy v podstatě zcela k ničemu.
Chlazení skříně samotné, a zajištění cirkulace vzduchu v ní, je nutné i pro chlazení komponent jako jsou pevné disky a chipset. Standardní pevný disk na 7200 rpm se bez chlazení zahřeje až na 60°C, což má za následek nízkou životnost pevného disku, a tím i možnou ztrátu Vašich dat. Neustále zvyšování teploty ve skříni znamená i složité chlazení všech důležitých komponent počítače jako je CPU či grafická karta. S dobrým chlazením skříně má Váš pevný disk ovšem kolem pěkných 30°C.
Dobrá skříň musí mít alespoň dva kusy vestavěných větráků, a to v přední části, pro nasávání studeného vzduchu do skříně a ochlazování pevných disků, a v zadní části, pro vyfukování teplého vzduchu ven a zajištění cirkulace vzduchu. Ideální je, pokud jsou tyto větráky o průměru 12 cm (další standardní varianty jsou 8 cm a 9 cm), čím větší je větrák, tím může totiž běžet (pro zajištění stejného účinku) na nižších otáčkách, a je tudíž tišší.
Třetí větrák, který ovšem není často nutný, je typicky umístěn na levé bočnici skříně, a to nad chladičem procesoru. Na tuto bočnici je často ještě napojena plastová trubice, takzvaný "windtunel", která odvádí teplý vzduch od procesoru přímo ven ze skříně (nebo přivádí vzduch chladný). Pokud ale použijete 12 cm větráky, není často "windtunel" nutný.
Většina levných skříní se prodává bez jakéhokoliv chlazení, je do nich sice možno často dokoupit a doplnit dva menší 9 cm větráky, ale přesto bývá lépe podívat se při výběru na skříně, které dobré chlazení nabízejí už od výrobce, koncepčně. Tyto skříně jsou totiž i celkově mnohem lépe a profesionálněji vyrobeny, nehledě na jejich perfektní design.
Instalace Artic Cooling NV5 na XFX 6800GT
Včera večer jsem instaloval nový chladič na kartu XFX 6800GT (s BIOSem pro 6800Ultra), jedná se o chladič Artic Cooling Silencer NV5, který má být nejenom mnohem tišší než chladič dodávaný XFX, ale také podstatně účinnější.
Artic Cooling Silencer NV5 je přímo určen pro karty typu 6800 GT a Ultra, je vysoký asi 2.5 cm, a karta s ním zabere nejenom AGP pozici, ale i téměř dva sousední PCI sloty. Navíc je karta samotná téměř tak dlouhá, jako ATX deska, takže v normální skříni za ní již člověk není schopen nainstalovat hard-disk.
Po instalaci chladiče klesla ve 2D teplota o 6°C, což není moc. Zalman VF700-Cu, který jsem montoval na 6600GT kartu, je prostě z hlediska účinku lepší. Ale po spuštění 3D akce jsem sledoval, že teplota příliš neroste, maximum bylo 72°C, což je na 6800GT kartu pořád hodně dobrý výsledek (taktována byla na 410/1150
, po zahoření ji zkusím taktovat víc). Se standardním chladičem byla teplota při 3D kolem 85°C.
Karta XFX 6800GT se sundaným chladičem
Nebezpečný open-source
Někteří lidé v souvislostí s open-source softwarem argumentují, že je bezpečnější. Nemyslím si to. To, že vystavíte zdrojové kódy na internetu (kde si je kdokoliv může stáhnout) bude znamenat, že zkoumání slabých míst ve vašem software je mnohem snazší než u closed-source produktů. Zastánce open-source komunity zde sice ihned namítne, že zájemce si reportovanou či jím objevenou chybu může sám opravit, protože má k dispozici zdrojové kódy, ale to není ona podstata problému, to je demagogie.
Reportovaný problém
Bezpečnostní problém open-source aplikace, který je veřejně reportovaný hackerem, bezpečnostním konzultantem či vývojářem (sám jsem reportů podal několik, zejména na PunBB a NucleusCMS, ale vždy vývojáři, nikdy veřejně) se ve velice krátké době objeví na webech jako je třeba securitytracker.com. Vezměme si třeba příklad tohoto reportu zneužití PunBB ve verzi 1.2.3. Na první pohled tento report vypadá jako bezvadná věc, nicméně, opak je pravdou. Ještě před tímto reportem je možné, že u desítek či stovek fór byla daná chyba zneužita, odcizena data, a až potom chyba reportována, a i poté, co je chyba reportována, naleznete na internetu stovky PunBB fór, která nejsou ve verzi 1.2.4, která tuto chybu opravuje. Stačí si udělat malý google-search a můžete se stát "hackerem", zvládne to i malé dítě.
Reportovaná chyba tak významně přispěje k rizikovosti používání tohoto open-source software, a pokud neodebíráte nějaký security-bulletin, či nesledujete denně stránky všech aplikací, které provozujete, jste velice snadno napadnutelní.
Skrytý problém
Říká se, že v každém programu je alespoň jedna chyba. Otevřené zdrojové kódy ovšem komukoliv, kdo umí jen trošku programovat, umožňují hledat a nalézat chyby ve stávajících aplikacích, a tyto zneužívat ve svůj prospěch, aniž jsou povinni tyto chyby komukoliv oznamovat. Je dobrým zvykem špičkových programátorů, že tyto chyby reportují nejdříve tvůrci aplikace, a dají mu čas na jejich odstranění, nicméně, i po jejich odstranění zase uživatelé systému narážejí na již zmíněný paradox "Reportovaného problému" a praktickou nemožnost včasného upgrade všech instalací napadnutelného systému.
Aplikace s uzavřeným kódem, oproti tomu, je napadnutelná řádově méně snadno, útočník nemá k dispozici zdrojové kódy, a musí postupovat spíše velice pomalou a nespolehlivou metodou pokus-a-omyl než jednoduchým prozkoumáním zdrojových kódů.
Proč je closed-source software lepší?
Jediným, velice teoretickým, plusem open-source software je fakt, že může být psán "lépe" než software, který je closed-source, protože špičkový programátor počítá s tím, že zdrojové kódy jsou k dispozici, kdežto closed-source programátor se může spolehnout na to, že jeho zdroják jen tak někdo neuvidí.
Toto je ale skutečně jen teorie, v praxi člověk spíše narazí spíše na to, že open-source software, zvláště ten v GNU GPL licenci, je psán narychlo, bez řádného testování, což většinou u closed-source komerčního software nemůže projít. Testování je potom až veřejné, udělá se prostě nový release, na fóru GNU GPL software se zjistí, co nefunguje, tak se to opraví, a udělá se opět nový release a tak pořád dokola.
GNU GPL je zdarma, ale za kvalitu je většinou nutné platit. Vím to i ze svého vývoje, takový BLOG:CMS, poskytovaný právě v GNU GPL licenci, je pro mne zábava. Naopak, F-ART:CMS, to je business. Pokud vím, že je v BLOG:CMS nyní stará verze PunBB (kterou dělá Rickard Anderson a je součástí BLOG:CMS), která je napadnutelná, je mi to vcelku jedno, je na uživatelích, aby si stáhli novou verzi PunBB . Jenže většina lidí to neudělá, a raději si počká na nový release BLOG:CMS, který toto bude obsahovat.
Nicméně, bezpečnostně to již může být pozdě.
Oproti tomu, komerční F-ART:CMS, ten je o zodpovědnosti a zárukách. Veškeré problémy jsou automaticky ihned řešeny, a klientovi je automaticky a zdarma proveden upgrade systému. A v tom je asi hlavní a typický rozdíl mezi open-source a closed-source software. Open-source produkt je často jen zábava, může to být mimořádně rozsáhlý a fuknčně dokonalý produkt, ale je bez garancí a záruk, zato closed-source (F-ART:CMS) je komerční produkt, a s ním je automaticky spojen business model a garance.
Papež umřel…
Papež umřel, a je mi z toho smutno. Ještě před pár dny jsem si říkal, že i on má svoje vady, a byl jsem tak trochu zvědavý, kdo nastoupí na jeho místo, pokud zde někdy on nebude, a jaký bude postoj toho nového člověka třeba k antikoncepci či potratům. Ale přitom jsem někde ve skrytu duše doufal, že tu bude věčně…
Ale pan Karol Wojtyla, tedy Papež Jan Pavel II, už tu s námi není a mě došlo, že i přes pár věcí, kdy jsem s ním nemohl souhlasit, to byl úžasný, mravně čistý a moudrý člověk, a člověk plný energie.
Budiž mu země lehká. Jsem ateista, ale Karol Wojtyla zůstane navždy zapsán v našich srdcích.
Rekurze je sexy!
Rekurze je rozhodně velice sexy, protože se s minimem kódu dají dělat mraky operací velice jednoduše :-)
function copyIt($a,$b){ $c = scandir($a); foreach($c as $d) { if ($d != '.' && $d != '..') { $e = $b.$d; $f = $a.$d; if (is_dir($f)) { mkdir($e); copyIt($f.DIRECTORY_SEPARATOR,$e.DIRECTORY_SEPARATOR); } elseif (is_file($f)) copy($f, $e); } } }
Otázka pro PHP začátečníky: víte, co tento kód dělá?
Hrajete hry? Ne? Tak hrajte!
Pokud běžnému člověku řeknu, že je mi více než 30 let a pokládám počítačové
hry za naprosto úžasnou věc, a extrémně perspektivní, a že mě dokonce baví
zhruba 1 hodinu
týdně tyto hry hrát, začne většina z těchto lidí
mnou intelektuálně opovrhovat (zhruba tak za deset minut je to přejde, tedy
ihned poté, co to zapomenou).
A mě je to naprosto lhostejné. Proč? No, jednak tito lidé neví, co to moderní počítačová hra je, většina „zná“ hry jen jako pár stereotypů z novin, nikoliv z praxe (a nemají na moderní hry ani dostatečně výkonný počítač a grafickou kartu), a jednak má takový člověk moc málo tolerance pro odlišné názory než ty středo proudé a „jediné správné“.
Moderní hra, to je umělecké dílo, virtuální realita, a moře emocí k tomu. A emoce ve všech formách jsou krásné. Bez emocí je člověk mrtvola. Takový Half-Life 2, Doom 3, PainKiller či Manhunt je úspěšný právě proto, že dech beroucí grafika (v podstatě to je realita) je spojená s vytvářením tak hutné atmosféry, že ji v běžném životě jen těžko zažijete.
Pokud se díváte na ten nejlepší horor v televizi, budete se v porovnání se situací, kdy o půlnoci zůstanete sám v rozlehlém domě, zhasnete světla, zvuk a subwoofer dáte na maximum, a spustíte si k tomu Doom 3, dokonale nudit.
Doom 3 Vás pohltí (a slabší jedince zničí), horor v televizi Vás pak maximálně jen rozesměje.
Stejné je to s Half-Life 2, desítky různých prostředí, jízda ve čtyřkolce po dokonale vymodelovaných krajinách, kdy se na Vás sápou zmutované zrůdy všude kolem, to je co do množství produkce endorfinu ve Vašem těle srovnatelné zhruba s tím, že si vezmete reálně Chevrolet Corvette s motorem o výkonu 400 hp a v noci si jdete maximální rychlostí (a jen při zapnutých potkávacích světlech) projet stovky zatáček po staré cestě z Třebíče do Jihlavy.
Ale i takové primitivně brutální likvidování stovek a stovek příšer, které lezou z hrobů ve střílečce PainKiller má něco do sebe, je to prostě požitek z toho, že máte plně saturovaný Váš zvířecí instinkt. Člověk který nevyzkoušel neuvěří jaký to je bezvadný pocit počkat si až odporný hnusák přijde těsně k Vám, a pak mu spravedlivě raketometem či kolíkovačem rozmetat hlavu po celém širém okolí.
Firmware 1.55 pro Asus 500g s CDMA a Wifi
Na stránkách koppel.cz/cdmawifi byl uvolněn firmware verze 1.55 pro Asus 500b/g/gx. Changelog naleznete zde.
Lepší Windows s nVidia ovladači
nVidia 76.10 ovladače umí moc užitečných věcí, a přitom tyto funkce skoro nikdo nepoužívá. Kromě standardní podpory pro DirectX 9.0c a OpenGL 2.0 obsahují totiž i naprosto dokonalou správu virtuálních desktopů, perfektní utilitu pro kalibraci monitoru a vytvoření ICM profilu, hardwarové dekódování DVD videa díky technologii PureVideo, či horké klávesy pro lepší management oken ve Windows.
Kalibrace monitoru a ICM profil
První věc, kterou bych každému doporučil udělat, je v sekci Nástroje si
zvolit Průvodce optimalizací displeje. Díky tomuto průvodci
budete schopni nastavit optimálně jas a kontrast displeje, a následně táhnutím
pásů s R-G-B barvami si vytvořit i patřičný ICM profil pro Váš monitor a nastavit
automaticky gama
obrazu.
Pokud si z PowerToys pro Windows XP nainstalujete i Clear Type tuner pro naladění vyhlazování písmen (antialiasingu), dostanete naprosto perfektní obraz, přizpůsobený pro Váš hardware, a uvidíte ostrá a kontrastní písma, z nichž Vás nebudou bolet oči a bude vypadat bezvadně.
Kolik Vám Windows XP obsadí paměti?
Dva měsíce dozadu jsem psal o optimalizaci Windows XP pomocí nLite a také o jejich celkové optimalizaci, a jsem s touto konfigurací po 2 měsících naprosto spokojen. Perfektní stabilita, a po startu mám zabráno méně naž 100MB z celkem 2048MB fyzické RAM. A to se mi při startu spouští takové paměťově nenažrané věci jako je WIDCOMM BT ovladače, či ovladače pro Logitech klávesnici a myš.
Ono na tom celkovém množství skutečně záleží, člověku se Windows takto nejen spouští rychleji, ale také v nich neběží mraky procesů, které je celé zpomalují a činí nestabilními. Mám pocit, že jsem z Windows XP udělal dokonalý systém (samozřejmě i za pomoci Cygwinu, bez toho se na Windows naprosto nedá pracovat!). Jak jste na tom Vy?
PS: o Cygwinu v nejbližší době něco rozhodně napíšu.