MyEgo.cz - Radek Hulán webzine

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Google milovníci jsou 5 let pozadu

Google 26.04.2012

Připadá mi úsměvné podívat se občas na Google+ (pokus o sociální síť) a vidět tam halekání lidí, co si myslí, že jsou early adopters a geeks, protože používají Google. Vždyť je to přesně naopak... Lidé co milují Google jsou ve skutečnosti v IT zhruba 5 let pozadu (což není tak úplně chyba, ne každý rozumí IT).

Pojďme si to rozebrat:

  • Google představil před pár dny Google Drive, síťové úložiště. Microsoft je nabízí v mnohem lepší podobě už od roku 2008, pod jménem Live Mesh, nově SkyDrive, konkurence jako Dropbox samozřejmě také řadu let. Google EULA je výrazně nepřátelská, SkyDrive má větší kapacitu a je levnější.
  • Online kancelářská sada Google Doc těžko může funkčností konkurovat online Microsoft Office a desktopovým aplikacím. Sync dokumentu z Google Drive vytvoří jen odkaz na Javascriptové udělátko, v případě Microsoftu můžete ovšem použít shodně fantastickou webovou i super komfortní desktopovou aplikaci (Office 2010) a být produktivnější. Google se zde ani nesnaží soutěžit...
  • Google před půl rokem představil svoji sociální síť Google+, která nepokrytě kopíruje Facebook, včetně velké profilové fotky, chatu vpravo a podobného layoutu. Facebook byl založen už roku 2006 a dnes má miliardu uživatelů. Google+ kromě pár "Google milovníků" nepoužívá nikdo.
  • Google Talk, neúspěšný IM klient, vznikl řadu let po Live Messengeru, Skype a dalších. Používají jej zhruba 3 lidé na světě. Průkopnické ICQ netřeba zmiňovat.
  • Poměrně populární email Gmail má velice nepřehledné UI, zobrazí jen pár emailů a funkčně zaostává za etalonem v této oblasti - Microsoft Exchange (na trhu už od přelomu století), fantastickým Office 365 i Hotmailem. Google Apps jsou zdarma jen pro 10 uživatelů a mají hodně ořezané funkce, Microsoft Custom Domains umí zdarma hned 500 lidí na každé doméně. Navíc správa kontaktů a kalendář je u Google jako z roku 1998, neuvěřitelně hrozná.
    Google je ale nutno přiznat jedno pozitivní prvenství - masově nabídnul relativně velký (1GB) prostor zdarma. Microsoft na to zareagoval v Hotmailu prostorem rovnou neomezeným...
  • Google před pár měsíci spustil své Play, což není herní zóna pro děti, ale online obchod. Ten také vzniknul dlouho poté, co nákup aplikací online masově proslavil Apple (vlastní online obchod měl ještě dříve Microsoft, byť tržně nepříliš úspěšný). Google v Play drží nicméně prvenství v bezkonkurenčně nejohavnější grafice. Asi by měl konečně zaměstnat nějakého grafika.
  • Současný Android 4.0, založený na upraveném Linuxu a dumpingově nabízený zdarma libovolným výrobcům mobilů, umí zhruba to co Windows Mobile v roce 2006. Akorát je tam reklama od Google a sbírání vašich dat v různých Google službách, pokud je používáte. Ve skutečnosti toho WM uměl funkčně více než dnešní Android, což byl drobný problém pro větší rozšíření - masa na to nebyla připravena a telefony byly hodně drahé.
  • Google Chrome prohlížeč vzniknul jako linuxové KHTML, které si vzal a upravil Apple, nazval to WebKit, pak to poskytnul jako open-source, a následně si to vzal Google a dobastlil kolem své UI. To už bych více ocenil třeba čínský Maxthon, který programují asi 2 lidé...

Když někdo dnes miluje Google, plyne z toho jediné -> pravděpodobně konečně dospěl tam, kde náročný uživatel byl už před pěti lety.

Google je výborná a výdělečná reklamní agentura (95% příjmů plyne z reklam, na sbírání vašich dat a personalizaci reklam je Google životně závislý - a osobně jej právě proto nepoužívám), ale "nové" služby co představuje jsou typicky něco, co je dávno známo v lepší podobě.

Skoro mi připadá, že Google je naprosto neschopen inovací. Těch pár dobrých služeb co provozuje (Analytics, Youtube) koupil, jen mapy jsou jeho (povedené!) dílo, hledání naprosto pokazil "personalizací" pomocí Google+ spammingu. Zbytek je nepodařená kopie konkurence (či minimálně "inspirace") spuštěná o řadu let později.

Nová prezentace - SYNTEX.cz a SYNTEX.sk

Webdesign, CMS 16.04.2012

Dvě domény, SYNTEX.cz a SYNTEX.sk, tři jazykové mutace (česká, slovenská, anglická), eshop ve dvou měnách - Kč i €, ale jen jeden redakční systém, kterým se vše opravdu snadno ovládá - MyWebdesign.cz.

SYNTEX

Nová prezentace - HANA-KYTICE.cz

Webdesign, CMS 16.04.2012

MyWebdesign.cz spustil novou prezentaci HANA-KYTICE.cz - eshop s květinovými dekoracemi, dekoracemi pro svatbu i zajištění aranžmá stolů i celých svateb.

Doporučuji si prohlédnout krásné fotogalerie. Myslím, že to zaujme nejen ženy, muži tam mohou objevit vhodný dárek :-)

HANA-KYTICE.cz

Mezi Kalouskem a ČSSD. Aneb koho volit?

Následující rozhovor s Pavlem Kohoutem by si měli povinně všichni přečíst, sdílet, pochopit a podle toho také v budoucnu volit. Tedy pravděpodobně dospět k tomu, že jedno z mála možných řešení současného levicového kolapsu a soudobého nevolnictví jsou Svobodní.cz.

Více v rozhovoru: MEZI KALOUSKEM A ČSSD

Potřebujete nové kolo a nevíte jaké si vybrat?

Cyklistika 20.03.2012

Potřebujete nové kolo a nevíte jaké si vybrat? Zkuste novou verzi eshopu ŠTĚRBA-KOLA.cz. Jednodušší výběr, než jaký jsme pro Štěrbu udělali v MyWebdesign.cz, snad ani nemůže existovat :-)

ŠTĚRBA-KOLA.cz

Výborné tarify T-Mobile!

T-Mobile nabízí výborné tarify. Za 400 Kč dostanete:

  • neomezené volání do vlastní sítě + 1 000 minut zdarma do ostatních sítí
  • neomezené SMS do vlastní sítě + 1 000 SMS zdarma do ostatních sítí
  • rychlý 3G internet s FUP až po přenesení 3 GB dat, rychlost se poté sníží na stále velice pěkných a dobře použitelných 128 kbps
  • pokrytí 80% území 3G signálem

Jedná se o běžnou nabídku T-Mobile Austria.

O 100 km vedle, v Česku, je to jinak. Místní operátorské mrdky pochopitelně pokrývají jen zhruba 5% - 10% území 3G signálem (jsme datově nejzaostalejší zemí v EU) a účtují si zhruba 5x vyšší ceny.

3Gpokrytí 3G v ČR je tragédie

Co je nového v Adobe Lightroom 4?

Adobe a grafika 06.03.2012

Video podrobně popisující co je nového v Adobe Lightroom 4.

Multihosting od Active24 - pět domén za 129 Kč

Webdesign, CMS 17.02.2012

129 Kč + DPH je cena, kterou vcelku běžně platíte za jednu doménu. U Active24 si za tuto cenu v rámci "Multihosting" programu můžete hostovat domén až 5, a to buď na Linuxu anebo na Windows (s MySQL i SQL Serverem). K dispozici máte 5GB prostoru celkem, 5 databází, PHP, na Windows i ASP.NET, k tomu samozřejmě FTP účty, emaily a další funkce.

Vytvoření domény

Pro tuto recenzi jsem si zvolil Windows variantu. Po přihlášení do klientského centra si můžete přidávat (až) oněch 5 domén:

Multihosting

Použil jsem moji testovací doménu AppleKlub.cz. Doména byla přidána během 3 hodin a emailem jsem obdržel přístupové údaje k FTP, MySQL databázi a emailům. Dobrá rychlost.

Automatické načtení sídla firmy a verifikace DIČ (VAT) pro celou EU

PHP 13.02.2012

Minulý rok jsem publikoval krátký článek ohledně automatické načtení sídla české firmy a DIČ podle zadaného IČ z ARES XML pomocí PHP a jQuery. Uvedenou službu je možné snado rozšířit na celou EU pomocí webové služby dostupné na adrese ec.europa.eu. Tato službá má totiž veřejně dostupné WSDL a pomocí SOAP klienta ji snadno můžete dotazovat.

Zjednodušený kód produkující stejný výstup jako dříve odkazovaný skript pro ARES může vypadat takto - vstupem je dvouznakový kód země a IČ (přesněji DIČ bez počátečního kódu země, což v praxi bývá IČ):

<?php 

header("Content-Type: application/json; charset=UTF-8");

$a = array();
try {
 $ic = $_REQUEST['ic']; // IČ
 $country = $_REQUEST['country']; // Country code
 $soap = new SoapClient(
  'http://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/checkVatService.wsdl');
 $params = array('countryCode' => $country, 'vatNumber' => $ic);
 $result = $soap->checkVatApprox($params);
 if (!$result->valid) {
 	$a['stav'] = 'DIČ '.$country.$ic.' nebylo nalezeno';
 } else {
  $a['ic'] = strval($result->vatNumber);  
  $a['dic'] = $country.$a['ic'];  
  $a['firma'] = strval($result->traderName);  
  if (!$result->traderCity && $result->traderAddress) {
   $t = explode("\n",$result->traderAddress);
   $result->traderStreet = $t[0];
   $result->traderCity = $t[1];
   $result->traderPostcode = $t[2];
  }
  $a['ulice'] = strval($result->traderStreet);  
  $a['mesto'] = strval($result->traderCity);  
  $a['psc'] = strval($result->traderPostcode);  
  $a['stav'] = 'ok'; 
 }
} catch (Exception $e) {
 $a['stav'] 	= 'EC služba právě není dostupná';
}

echo json_encode($a);

?>

A výstupem třeba pro Mladá fronta a.s. je takovýto JSON:

{
  "ic":"49240315",
  "dic":"CZ49240315",
  "firma":"Mlad\u00e1 fronta a.s.",
  "ulice":"Mezi Vodami 1952\/9",
  "mesto":"PRAHA 12 - MOD\u0158ANY",
  "psc":"143 00  PRAHA 412",
  "stav":"ok" 
}

Autorské poplatky za prázdná média jsou pro nás neuvěřitelně výhodné

Koupíte si 2TB pevný disk, v ceně 3.400 Kč s DPH, jako fyzická osoba. V ceně toho disku už je povinně započítán poplatek, který jde na účet OSA a dalším autorským organizacím:

  • 0,15 Kč za každý načatý 1 GB do 1 TB
  • nad 1 TB 150 Kč a 0,1 Kč za každý 1 GB nad 1 TB

Jedná se tedy o 250 Kč, které platíte za tento disk navíc. Bez "výpalného" pro OSA by ten pevný disk stál 3.150 Kč s DPH. Firmy mimochodem autorské poplatky dle rozhodnutí Evropského soudu z roku 2010 platit nemusí, jedná se o fyzické osoby. Fyzické osoby za to získávají obrovské výhody -> de-facto legalizaci stahování.

Osobně se mi to zdá zatraceně výhodné pro uživatele a velice nevýhodné pro autory.

Na 2TB disk si můžete uložit (dle našeho právního řádu "pořídit kopii pro osobní potřebu") zhruba 6 700 CD ve FLACu s velikostí 300MB každé. I kdyby jedno CD stálo v prodejně jen 100 Kč, jedná se o 670 000 Kč, které člověk nezaplatil, oproti 250 Kč "výpalnému", které zaplatil.

Výhodné, ne?

Osobně se mi nezdá správná ani jedna strana -> ono současné autorské "výpalné" je extrémně nízké oproti tržní ceně průměrné audio / video kolekce, kterou má typická fyzická osoba pořízenou pro osobní potřebu. Na druhou stranu je autorské výpalné principiálně špatné, protože zavádí "presumci viny".

Každopádně, autoři si tímto současným výpalným nepřijdou na žádné obrovské částky. Jeho hodnota je relativně směšná.

Osobně jsem pro to podpořit takový systém, kde povinné výpalné zmizí (princip existence OSA výpalného je od počátku špatný), ale ani kopie pro osobní potřebu nebude legální. Autorům se ve finále dostane výrazně více peněz. Od nás. Morální a etické je dostat za svoji práci zaplaceno od každého uživatele, pokud si to autor přeje.

ACTA tento problém neřeší, je potřeba jít mnohem dál a trošku jinou cestou.