TWIMTBP aneb proč je NVIDIA vždy výkonnější
TWIMTBP je značka pro partnerský program NVIDIE, který AMD/ATI zcela postrádá. Pokud si spustíte nějakou novou hru, 90% z nich bude mít v úvodu reklamu "NVIDIA - The Way It’s Meant To Be Played" a jen ojedinělé kousky budou nést rudé logo ATI.
Vtip je ovšem v tom, že TWIMTBP není pouze reklama. NVIDIA totiž v rámci programu TWIMTBP nabízí vývojářům her zdarma pomoc při optimalizaci her. Vývojářské společnosti jsou většinou spíše kreativci, grafikové, ale už ne tak dobří programátoři a výkonností optimalizátoři například složitých 3.0/4.0 shaderů.
Taková společnost poté přijde za NVIDIÍ, vysvětlí jí svůj projekt, ať už se jedná o Lost Planet (DirectX 10) či Crysis (opět DirectX 10), a parta špičkových programátorů NVIDIE pro tuto společnost zdarma napíše kód shaderů, samozřejmě optimalizovaný pro nejnovější generaci NVIDIA grafických karet.
Výsledek může být ten, že ATI 2900XT má v dané hře dvoj až troj-násobný propad, protože kód je optimalizován pro NVIDIA karty.
Samotné NVIDIA 8800GTX a 8800ULTRA karty jsou technologicky pokročilejší o desítky procent oproti ATI R600 jádru, nicméně, rozhodně ne o 100-200%. Takto astronomické rozdíly ve hrách má na svědomí právě TWIMTBP a optimalizace shaderů NVIDIÍ.
V rámci programu NVIDIA dává zdarma k dispozici i vývojářské nástroje NVPerfHUD a FX Composer. Tyto nástroje stojí NVIDIA milióny dolarů, jejich vývoj, ale dostupné jsou pro vývojáře zdarma. Dokonce i pro vývojáře pracující na ATI kartách…
Ten fakt, že se NVIDIA angažuje téměř v každé hře má za výsledek i velice vyrovnaný a stabilní výkon NVIDIA karet, zatímco ATI v některé hře funguje poměrně slušně a v jiné je absolutním propadákem a fiaskem. V průměru je například NVIDIA 8800ULTRA o 60% výkonnější než ATI 2900XT a pokud ATI bude prodávat jen (opožděný) hardware, a nic kolem něj, tato situace se na další roky nezmění.
NVIDIA se angažuje i v oblasti použití grafických karet pro masivně paralelní matematické výpočty, v programu nazvaném NVIDIA CUDA. V tomto prostředí můžete programovat 8800GTX karty v běžném C-překladači, podporována je návaznost na Matlab, jako prostředí fungují Windows i Linux. Opět, na toto se ATI může jen smutně dívat. NVIDIA poté prodává i celá hardwarová řešení, nazvaná NVIDIA TESLA, složená z 8800GTX karet, která mají výkon superpočítačů.
NVIDIA je jistota a hromada služeb kolem, AMD/ATI je a zůstane risk a vždy částečné fiasko, pokud nezmění razantně svoji strategii.
Volně založeno na: Interview: TWIMTBP, DX10 and beyond.
Poker: Texas Hold’Em a Omaha pro mobilní telefony
V posledních letech je stále populárnější karetní hra Texas Hold’Em a její náročnější varianta Omaha. Obě hry má samozřejmě největší smysl hrát se skutečnými hráči a o peníze, nicméně i hra proti virtuálním protivníkům na telefonu při čekání na oběd může být zábavná.
Aces Omaha (No-Limit) Poker
Aces Omaha pro Windows Mobile má skvělé zpracování, u stolu může být až 11 hráčů, a ovládání je snadné. Slušná je inteligence protivníků, a dokonce bych řekl, že mají i určitou "osobnost" (respektive různou míru averze na riziko).
Salexo’s No Limit Texas Hold ‘Em Poker
Salexo napsalo hru Texas Hold ‘Em, značně jednodušší než Omaha, ale přesto na pár-minutovou rychlovku zábavnou. Zatímco s Omahou můžete strávit hodinu dobré zábavy, Texas Hold ‘Em na mobilu je naopak skvělá hra na kratší čekání.
Mírně nespokojen jsem pouze s rozdáváním, mám pocit, že v této hře dostávají dobré karty jen protivníci :-)
Lost Planet: Extreme Condition vydána (DX10)
Na Steam.com si můžete zakoupit a stáhnout nejočekávanější hru polovinu roku 2007, Lost Planet: Extreme Condition. Včera se prodávala na Steam.com za $35.95, dnes se dívám, že je již za $44.95.
Tato hra nativně podporuje (pod Windows Vista) DirectX 10.0, a stává se tak nejlepší "grafickou orgií". Výkon je přitom skvělý, na jedné NVIDIA 8800GTX v rozlišení 1920x1200 a vše nastaveno na Max/High (včetně 8x CSAA) dosahuje 35-55FPS.
Výkon na ATI 2900XT bude tradičně velice špatný, ale máte zde stále možnost ochuzené grafiky a DX9, pro majitele AMD/ATI "šrotu".
InterWrite Fullscreen - kvalitní klávesnice pro PDA
Kvalitní hardwarová klávesnice je ideální pro profesionální použití telefonu či PDa s Windows Mobile, kdy takového zařízení často nahradí i notebook a přitom má jen 150g. Někteří lidé ovšem nechtějí nosit 150g těžká zařízení, ale jen 100-110g vážící, a kupují si tedy PDA bez klávesnice.
Zde nastupuje na řadu softwarová emulace klávesnice. Existuje jich celá řada, základní je samozřejmě integrovaná ve Windows Mobile, velice oblíbené od třetích stran jsou Resco Keyboard, HiKeyboard, InterWrite Keyboard, SPB FullScreen Keyboard či InterKey Pro.
Sunnysoft ovšem přišel s inovací, na kterou jsem osobně čekal, a kvůli níž jsem dosud na zařízeních bez HW klávesnice musel používat kombinaci InterKey Pro a SPB FullScreen Keyboard. Nový produkt nazvaný Sunnysoft Interwrite Fullscreen kombinuje výhodu kvalitní "malé" klávesnice (v řadě jazykových mutací), numerické klávesnice a fullscreen klávesnice na celou obrazovku.
Malá klávesnice obsahuje i poměrně kvalitní integrované doplňování slov, napíšete začátek slova a jsou vám nabídnuty jeho eventuality:
Kde hostovat video bez resamplingu?
S hostováním včerejší videoukázky Windows Mobile jsem narazil na jeden zásadní problém. Video je to v nestandardním rozlišení, žádný PAL, není to prostě film ale screencast, a veškeré známé videohostingové služby provedou jeho resampling z nativního rozlišení na zhruba poloviční PAL tak, že se na to nedá dívat.
Vyzkoušel jsem Youtube.com, Google Video, N-Joy.cz i Stream.cz. Veškeré služby jsou na takovýto "screencast" bohužel jen velice obtížně použitelné (čti: nepoužitelné). Další možnost mě napadla použití GooglePages.com pro samotné umístění prezentace (a tedy i FLV videa), nicméně, Google zkolaboval po pár hodinách odkazování z WELL.DONE. Nevím proč si Google do podmínek nenapíše „udělejte si u nás stránky zdarma, ale běda jak je někdo bude navštěvovat!“.
Máte někdo tip, kde se videa bez resamplingu na rozlišení polovičního PALu dají hostovat? S resamplingem to nevypadá moc dobře (nicméně přesto děkuji N-Joy.cz za skvělou komunikaci, jak to případně řešit).
Opera 9.21 "WELL.DONE pack"
Opera 9.21 "WELL.DONE pack" je speciální distribucí nejlepšího internetového prohlížeče, přizpůsobeného českým podmínkám a doplněného o řadu funkcí, nového menu, toolbaru, nástrojů pro webdesign, doplňování hodnot formulářů, aktivovaných gest myší a řadou dalších "vychytávek".
Uvedený prohlížeč je řádově efektivnější a rychlejší pro práci s internetem než zaostalý Firefox s 20 pluginy, či základní instalace Internet Exploreru 7.
Takto vypadá Opera WELL.DONE po prvním spuštění:
Instalace:
- stáhněte si instalační soubor opera_well.done.exe (5.9MB)
- spusťte tento soubor, vytvoří automaticky adresář
C:\Opera
a do něj nainstaluje Operu WELL.DONE pack; případné soubory se stejným názvem v tomto adresáři budou přepsány - podívejte se do adresáře
C:\Opera
a přetáhněte odkazOpera.lnk
třeba na Plochu
Uvedená instalace neovlivní Vaši stávající instalaci Opery či jiného prohlížeče, je možné je provozovat současně, rovněž neprovádí žádné zápisy do registrů. Pokud chcete na uvedenou distribuci odkázat, je to možné, ale odkazujte na článek jako celek, lokace EXE souboru ke stažení se bude měnit.
Upozornění: Opera 9.21 je copyright Opera Software ASA. Doplňky ve WELL.DONE Opera packu mohou být v copyrightu jejich autorů.
NVIDIA 8800GTX a Thermalright HR-03 Plus
Měl jsem tu možnost testovat Thermalright HR-03 Plus chladič pro Asus 8800GTX kartu, současný top model mezi GPU (pokud pominu nedávno mírně slevněnou 8800Ultra). Thermalright to má opravdu těžké, protože NVIDIA 8800GTX obsahuje velice povedený heatpipe chladič, který navíc horký vzduch vyfukuje ven.
Byl jsem tedy velice zvědavý, jak si chladič za dost brutální cenu 1800 Kč z chlazením poradí. Osobně jsem čekal malý zázrak a pokles teplot z 90°C ve 3D minimálně o desítku stupňů.
Kdo je tu vlastně ten „hodný“?
Disclaimer: uvedený článek je subjektivní názor. Váš názor se může lišit.
Google je hodný, Microsoft je zlý. Nebo je to naopak? Microsoft je hodný a Google je zlý? Když jsem přemýšlel o dnešní roli Google a Microsoftu, vyšlo mi z toho jediné - Google je především geniální společnost na marketing. Podobně jako Apple. Nic víc. Jeho produkty jsou (kromě hledání a AdWords) většinou mizerné, ale maskuje to více než dobře dokonalou virální reklamou.
Před 10 lety měl Google skvělý nápad, udělal opravdu dobrý vyhledávač. Za posledních pár let se na jeho vyhledávači ovšem moc nezměnilo, ale pocit, že Google je "dobrá společnost", protože nabízí kvalitní vyhledávání zdarma, u řady lidí zůstal. Co na tom, že skvěle vyhledávat umí i Live.com, Ask.com či Yahoo.com (tip: zkuste si vyhledat Paris Hilton na Ask.com)?
Google nikdy nechtěl peníze od uživatelů svého vyhledávače, je pro všechny "zdarma", chce peníze od bohatých inzerentů, a to je "dobré". Google apeluje na "socialistické struny" v řadě lidí. Proto je "dobrý".
Fakt je ten, že Microsoft svůj úspěch založil před 15 lety nejen na (často jen průměrných) produktech, ale i na marketingu. Dnes má stále poměrně dobrý marketing, je to velice silná společnost, ale už málokdo vidí, že i naprosto nejlepší produkty na trhu. Microsoft ze zlepšil a nikdo to nechce vidět. Proč? Microsoft chce za své produkty peníze od koncových uživatelů, a to je pro post-komunistickou Evropu téměř nemorální (v sympaticky kapitalistických a svobodných USA je Microsoft mnohem více oblíben, jako společnost). Když má někdo hodně peněz, neměl by chtít přece další!
Potíž je v tom, že se řítíme do propasti. Pokud Google vyhraje bude to katastrofa. Nikdo jej totiž nekontroluje, nikdo nevidí do jeho serverů. Microsoft aspoň nechává data uživatelů u nich doma…
Nejlepší zvuk ve hrách na Windows Vista jen s X-Fi
S vydáním Windows Vista a zrušením EAX přes DirectSound se paradoxně zvýšila potřeba lidí kupovat si Creative X-Fi zvukové karty.
Jak je známo, Windows Vista již neobsahují kernel ovladače pro DirectSound, a prostorový EAX zvuk s nimi nefunguje jinak než přes OpenAL (jenže OpenAL používá zatím jen pár her). Tedy, EAX přes DirectSound nefunguje pro majitele všech karet kromě Creative X-Fi..
Creative totiž pro X-Fi Elite Pro, XtremeGamer, Platinum a XtremeMusic (nikoliv ale pro nejlevnější XtremeAudio, tato karta je oholená o DSP!!) přišel s aplikací Creative ALchemy, která podporuje překlad EAX přes DirectSound do OpenAL, a hra tedy funguje s plně prostorovým zvukem v 5.1 a s hardwarovou akcelerací zvuku.
Pokud máte jakoukoliv jinou kartu než Creative x-Fi, řada her vám poběží jen v softwarem renderovaném stereu, a pouze X-Fi zaručí plně prostorový zvuk a 5.1 podání. Skoro to vypadá na komplot mezi Creative a Microsoftem jak zcela vyřadit ze hry konkurenci :-)
Creative má dnes pro Vista velice dobré finální ovladače, i samotná ALchemy je ve finální verzi, a neoficiálně se dá stáhnout i celé 600MB oficiální CD aplikací plně podporující Vista a pracujících s novými kartami (nejedná se o warez, stejné CD dává Creative k novým kartám a můžete jej získat od prodejce).
Pokud dnes chcete kvalitní herní zvuk, máte v zásadně možnost používat stávající zvukovou kartu ve Windows XP, nebo přejít na Vista a koupit si X-Fi. Problém je, že 3.500 Kč za zvukovou kartu je poměrně hodně…
Jak se naučit řídit auto v pěti bodech?
<toto na silnici opravdu nedělejte>
Pokud si myslíte, že umíte řídit auto, pravděpodobně se pletete. Pokud vaše auto nemá přes 400hp, není červené, a nemá náhon na zadní kola, ani se tomu často nedá říkat auto (no dobře, čtyřkolky bych vzal na milost, ale "předohrab" ne, navíc často s traktorovým, pardon, dieselovým, motorem).
Sám jsem najezdil kolem 1 miliónu km, bez nehody, a často to bylo v rychlostech 250-300 km/h. Je to docela zábava, letíte si po německé dálnici na Frankfurt či Hannover, a kolem vás "postávají" ostatní autíčka jedoucí kolem 150 km/h. Jsou tam jako patníky, vy mezi nimi kličkujete, realistický losí test. Za chvíli vám to přijde zcela normální a rychlost kolem 200 km/h považujete za odpočinkovou, kdy vám jej při jízdě přítelkyně může bezpečně kouřit…
Jet po dálnici 300 km/h je opravdu bezpečné, absolutně kdokoliv, kdo vás uvidí ve zpětném zrcátku, ihned prudce uhne. Máte tak před sebou dokonale volnou cestu. Jediný problém bývá vybrat si dobře spolujezdce či spolujezdkyni, aby vám nepozvracela sedadlo (ano, i to se stává, někteří lidé na rychlost kolem 300 km/h a kličkování mezi patníky nejsou zvyklí).
Takže, základem dobrého řidiče je rychlé červené auto se zadním náhonem.
Druhým požadavkem je brutálně vysoká inteligence a schopnost se rychle rozhodovat. Jeden můj kamarád, geniální matematik, jezdí pouze podle statistické pravděpodobnosti. To není špatná metoda, ale záleží, kolik měření jste už provedli a jak ta data zpracováváte. On jich moc neprovedl a je málo risk-averse, a proto se v jedné zatáčce srazil s Tatrovkou, která tam dle veškeré statistické pravděpodobnosti rozhodně neměla být.