Internetový referer marketing! Existuje?
Plaváček píše o záhadě zpětných odkazů, refererů (mimochodem, ve slově refererů mají být, správně anglicky, dvě r, nicméně, v IT branži se ustálilo používání jen jednoho, víte někdo proč?). Dle mého názoru je celá věc nový marketingový směr, který bych nazval, referer marketing. Jak to funguje?
Před nějakou dobou jsem na svém blogu veřejně ukazoval referery. Tedy, odkud lidé chodí na můj blog, a to top-5 refererů pro celý blog, a rovněž posledních 5 refererů pro danou stránku. Teď to dělám jen pro přihlášené uživatele do redakčního systému Nucleus.
Tak 1-2x denně se mi stávalo, že jako referer se mi na titulce objevila nějaká stránka, kterou jsem naprosto neznal. Co jsem udělal? No, kliknul jsem na ten odkaz. Většinou to byla XXX sajta, na níž, samozřejmě, odkaz na můj blog ve zdrojáku nikde nefiguroval.
A jaký je můj závěr? Jedná se o marketing některých firem, které tímto způsobem lákají na svůj web návštěvníky. Typicky firmy provozující erotické sajty, kasína, firmy prodávající Viagru.
Mimochodem, poté, co jsem referery zneviditelnil, pro běžné uživatele, je výskyt takovýchto podivných odkazů podstatně menší, jen tak 1 odkaz týdně...
Alternativní CSS styly a jejich přepínání lépe - objektově
Předchozí řešení, přepínání CSS stylů, které jsem popisoval, je plně funkční a komfortní. Lepší přístup je nicméně, místo pár funkcí s parametry, vytvořit si třídu, objekt styleSwitcher.
Pokud budeme předchozí skript používat pro jeden, jediný projekt, není zrovna nutné psát třídu, nicméně, je to, obecně, vhodné. Proč? Třídy jsou o znovupoužitelnosti programového kódu. Za měsíc, dva, budete dělat další projekt, a myslíte si, že je vhodnější pokaždé mírně upravovat zdrojový kód, nebo mít jednu otestovanou třídu, které jen předáte parametry, popřípadě některé funkce podědíte? Samozřejmě, správným řešením je objektové programování :)
Tento článek je reakcí na jeden konkrétní, nepovedený seriál na Interval.cz, který obsahuje značně neforemný a nedotažený skript.
Přepínač CSS stylů (PHP skript) na straně serveru
Na Interval.cz vyšel článek, jak na alternativní CSS styly stránek pomocí serverového skriptování. Domnívám se ale, že pro začátečníka je takovýto seriál málo podrobný, obsahuje pár faktických nedostatků, a pro pokročilého programátora je k ničemu. Ten to dávno zná.
V čem je tento skript podstatně lepší:
- funguje i v Internet Exploreru a jeho nadstavbách.
- automaticky generuje formulář, pro volbu a změnu stylu.
- doplňuje textové popisy stylů.
- zajišťuje verzování stylů, nutné pro měnící se weby.
- řeší situaci, kdy v cookie je již neexistující styl.
Nově jsem napsal i třídu styleSwitcher, pro přepínání CSS stylů, je to lepší řešení, podívejte se na ně.
Top-10 software pro web
Yuhů se ptá na svém weblogu, v čem kdo tvoří web. Moje sestava je poměrně tradiční:
- PSPad - jeden z nejlepších editorů pro text, potřebuji-li psát něco v PHP, používám rozhodně PSPad. PSPad má rovněž integrované htmlTidy a podporuje dobře CP1250, ISO-8859-2 a (ne až tak dobře) UTF-8. Pro UTF-8 jej nedoporučuji!
- Macromedia Dreamweaver MX 2004 - pro psaní webových stránek, ale i PHP, CSS, a hlavně management řady webů (FTP, verzování). Jeho WYSIWYG sekci moc nepoužívám, ale.. občas se hodí. Dělat rozsáhlou tabulku (tam, kde má tabulka opodstatnění!) je rozhodně lepší vizuálně, než psát <tr>, <td>, ale i třeba takový <ul>, <li> se mi nechce psát. DWX podporuje nativně unicode, UTF-8. Podporuje ladění PHP, online validaci, rozdílové funkce jednotlivých browserů, integrovanou správu webu, verzí, FTP, a mraky dalších věcí. ;)
- Macromedia Fireworks MX 2004 - znám Adobe Photoshop, i Jasc PhotoPaint, nicméně, Fireworks je pro webovou grafiku bezkonkurenčně nejlepší. Macromedia Flash MX 2004 - nutnost pro animace. Celý balík koupen firemně (Studio MX 2004).
- Total Commander 6.0 - nejen pro mě nejlepší správce souborů pro Windows, s podporou FTP, komprese, atd. První licenci jsem si koupil už za dávné verze 4.0.
- Opera 7.50 - registrovanou Operu 7 používám jako hlavní browser, email klient, RSS čtečku, news, chat, poznámkový blog, i občasný download manager. MyIE2 - pokud už musím používat jiný browser než Operu, je to právě zdarma poskytovaný MyIE2. Firefox ani Mozilla mi nevyhovuje, používám je jen pro občasné testování.
- LeechGet 2004 - download manager, zdarma, s pluginy i pro Operu.
- Nero 6 - pro vypalování CD-R, CD-RW , DVD-R, DVD-RW, dostal jsem je přibalené k vypalovačkám a plně vyhovuje.
- Winamp5 - na přehrávání audia, a špičkový PowerDVD na přehrávání videa.
- WinCVS (standard pro vývojáře, sledování změn), používám jej pro Nucleus, a samozřejmě Putty (telnet, ssh klient), pro commit změn na sourceforge.net.
- Nucleus CMS - velmi komplexní, rozsáhlý, publikační systém. GNU licence. Tak 60% z celkového kódu XE verze jsem napsal...
K čemu je skutečně validita webu?
V dnešní době, kdy každý browser na trhu nějak sežvýká i zcela nevalidní web, dokonce i bez uvedeného <doctype> je otázkou, proč dělat weby validní.
Někteří ve validitě a přístupnosti vidí novou modlu. Někteří, což je mnohem lepší chápání, příležitost pro generování zisku.
Firmu X, která prodává, například, dveře, nebo i celé domy, validita nemusí vůbec zajímat. Stačí jí, že se její web zobrazí, nějak, srozumitelně, ve všech browserech, tedy IE, Opeře, a Mozille, klidně ať má fonts v textu a používá tabulky.
Tato firma platí milióny korun ročně za reklamu v tisku a jiných médiích, a už dávno pochopila, že internetová reklama má velice nízkou návratnost, na webu tudíž neinzeruje, vlastní web má jen proto, aby na něm zájemci o dům získali základní představu o nabídce, cenách, a hlavně kontaktní telefony. Nikdo si přece dům nekupuje na dobírku Českou Poštou, či neplatí VISA kartou a nechává si jej následně doručit FedExem. ;)
Řadu takovýchto komerčních prezentací validita skutečně nemusí zajímat. A taky je nezajímá. Příklad? Google.com, Yahoo.com, Amazon.com jsou nejlepší, praktické, důkazy toho, že web nemusí být validní. Ani jeden z těchto webů nemá dokonce specifikován <doctype>. A jsou mimořádně úspěšné. Podstatné jsou nabízené služby, účel webu, ne forma!!
Ten zmíněný dům, či třeba jen kus dveří, si nikdo nebude vybírat a kupovat přes PDA. A pokud ano, rozhodně to nepřinese firmě 100.000 Kč zisku navíc, které by stálo překopání celého jejich webu. Navíc, on i ten browser v PDA i nevalidní stránku poměrně slušně zobrazí ;)
Je tedy validita vůbec k něčemu? Jasně, že ano.
1. Je to "debugger pro webdesignéry". Vzhledem k tomu, že browserům je naprosto jedno, zda je kód validní, či ne, ale občas, při kódu nevalidním, se některé z nich chovají nedeterminovaně, a neřeknou Vám chybovou hláškou proč, jsou W3C validátory dobrou pomůckou. Odhalí, kde máte <div> navíc, a proč je text od tohoto bodu dál špatně formátován.
2. Je to obchodní model. Pár firem si na "validitě webu" postavilo svůj, úspěšný, obchodní model. Jsou to firmy, co mají svoji skulinku na trhu.
3. Je to "in". Je to móda. V určité komunitě (kam nepatří normální lidi), je módní mít na triku nápis, tedy, na webu, W3C valid, a odkaz na validator.w3.org/check/referer. A lidi chtějí být "in", ne?
Smyslem komerční prezentace je generovat zisk
Magambi, na civilizace.cz, píše článek o tom, že kvalitní a správný web není jen hezká schránka. Nadpis dobrý, nicméně, zase jeden článek psaný jako beletrie, sice pěkná beletrie, ale v zásadě, pro web-design, článek o ničem.
Článek, který zcela opomíjí to hlavní: bazíruje na technologii, jako hlavním smyslu existence webové prezentace, a zcela opomíjí její účel.
Jako bych o podobném zpátečnickém uvažování některých web-designérů nepsal pár měsíců dozadu. Ne každý web-designér je ale takto odtržen od reality (plavacek.net) a ekonomické stránky (té hlavní!) problému.
Takže, krátce. Jsem pořadatel hip-hop party a mám možnost:
- mám udělat levný, validní, textový web pro všechny?
- nebo nákladnější, flashový web, s hudbou a animacemi, přístupný pro 99.9999% příznivců hip-hop party?
Rozumný pořadatel se rozhodne pro druhou možnost, přes rady zpátečnických web-designérů ;) Proč web-designéři preferují čistý text? Protože je mnohem snadnější jej vyrobit, pro ně! Zabere jim to mnohem méně času. Ale ne vždy je tato manipulace web-designéra klientem za účelem maximalizace zisku klienta. Spíše jde o minimalizaci práce webdesignéra ;)
Dobrý web-designér poradí pořadateli hip-hop party klidně nepřístupný a (třeba i) nevalidní Flash, samozřejmě po kalkulaci nákladů a potencionálních zisků!
Špatný web-designér vydává, i pro libovolný komerční web, přístupnost a validitu za hlavní modlu a smysl webu. Tak to ale není! Smyslem komerční prezentace je generovat zisk. Kdy to zpátečničtí web-designéři pochopí?
PS: povšimněte si, že se zde důsledně bavím o webu komerčním, ne o webu státní správy.
CSS Diagram Schemes :: CSS verze 4.0!
Moose je (nejen) webdesignový génius :) Na základě jednoho požadavku dělal diagramy v CSS. Pikantní na tom je, že vyřešil i to, aby nadřazený prvek, v diagramu, byl centrován (vertikálně) oproti předem neznámému počtu prvků v něm obsažených.
No, lépe to popíše ukázka. Rozhodně se podívejte na CSS a prostudujte si jej. Pečlivě... (ten příklad samozřejmě není funkční pro zastaralý IE, ale ani pro poněkud modernější Mozillu 1.7beta; nutný je nejlepší browser, tedy Opera)
Bloggeři jsou úžasní človíčci!
Pavel Kout, www.webface.cz mi poslal jeden moc pěkný email, a doufám, že se nebude zlobit, že jej zveřejním. Smazal jsem jeden článek, protože s Lukášem Mačím jsme si daný, konkrétní, problém vysvětlili.
A Pavel Kout mi k tomu napsal:
To je dobře, Radku. Víte - bloggeři jsou úžasní človíčci. Když člověk dělá, tak nemá čas sledovat ty mraky odborných serverů a pátrat po novinkách. Tihle človíčci to dělají a o své poznatky se nezištně dělí s ostatními, což je od nich fantastická pomoc.
Já osobně jsme jim za to nesmírně vděčný a proto jsem ten spot také komentoval.
Zkuste příště volit méně konfrontační tón a vyděláte na tom - ostatní s vámi budou vřele komunikovat a kromě novinek si také nezávazně skvěle "pokecáte", což je při rutinní práci docela příjemné...
Mějte se hezky a příště raději poraďte majitelům telefonů Sony Ericcson, jaký sw použít na synchronizaci a zálohování address-booku apod. (Konkrétně jednomu nešťastníkovi, jehož T300 záhadně ztrácí kontakty, případně je míchá dohromady
K tomu telefonu, já používám FMA, naprosto skvělý software (pro můj SonyEricsson T630). Tento software funguje ale i pro starou SE T68i, snad nová T3x0 by neměla být problémem.
Web X, Web Y a viry
Na www.virusy.sk vyšel zajímavý článek, jako reakce na můj seriál o bezpečnosti počítačů s Windows. Doporučuji ke čtení!
Na Lupa.cz pro změnu vyšel znovu Pixyho článek WebX a WebY, jako reakce na můj článek Mám rád Flash.
Z reakcí na tento článek mě zaujal zejména komentář Marka Prokopa. Cituji:
Ačkoli je tento Petrův článek fajn a stojí za to se k němu občas vracet, má jednu nepříjmenou vadu -- zbytečně proti sobě staví Flash a HTML. Na diskusi výše (a za chvíli určitě i níže) to je víc než patrné. Přitom o Flash vůbec nejde. To je jen nevinný nástroj.
To, o co jde, je onen antagonismus zábavy a funkce. Ten je podstatný a na ten se, bohužel, příliš často zapomíná. Ne že by nešlo okořenit účelnost trochou zábavy, jenže lidí, kteří to dokážou, aniž by účelnost narušili, je jak šafránu.
Proto je tolik firemních webů a eshopů, kde se možná dobře baví jen jejich autor a snad i majitel, ale všichni ostatní skřípou vztekle zuby, protože se jim nedaří snadno a rychle dosáhnout svého cíle. Přitom na těch webech Flash většinou ani není.
Naproti tomu jsou weby, kde je radost si pustit flashovou tour, protože tak člověk pochopí nabízený produkt mnohem rychleji a lépe než z textu. Taková Flash ovšem nemá se zábavou nic společného.
Ve stroze utilitárním hypermarketu také může stát hezká slečna a nabídnout vám malou kostičku sýra na ochutnání. Problém by byl, kdyby se přes zástup slečen nedalo dostat k regálům.
Používejte media = ‘screen, projection’ !
Proč? No, pokud si dám v Opeře zobrazení na celou obrazovku (fullscreen), tedy stisknu klávesu F11, tak, pokud linkujete stylesheet jen přes media=’screen’, zobrazí se fullscreen bez stylů!
Jak má vypadat správný zápis?
<link rel='stylesheet' type='text/css' href='my.css' media='screen,projection' title='default' />
nebo:
<style type='text/css' media='screen,projection' title='default' /> @import 'my.css'; </style>