MyEgo.cz - Radek Hulán webzine

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Užijte si DOOM 3

Technologie 18.08.2004

Doom 3 přináší herní zážitky děsivého sci-fi hororu. Nedoporučuje se pro zbabělé nebo bázlivé. Těm, co se odváží postavit Doomu 3, tak jak byl zamýšlen, vzkazujeme: Zamkněte si dveře. Zhasněte světla. A vytočte zvuk na maximum.


Lepší filmovou scifi-show jsem na počítači ještě nikdy neviděl.

Acronis - upgrade disku za 10 minut

Technologie 18.08.2004

Pracoval jsem dnes na instalaci svého nového počítače ve firmě, a měl jsem to hotovo, díky Actronis TrueImage, za 10 minut. TrueImage je schopen překopírovat kompletní partitions, udělat změnu jejich velikostí, nastavit správnou partition jako primary a active, a mraky dalších věcí. Prostě místo instalace Windows XP a cca 50 dalších programů, hodinové stahování věcí z windows update, a cca 10 hodin konfigurace toho všeho, mě to stálo jen 10 minut čekání. Firemní počítač je teď stejný s mým domácím. Podmínkou funkčnosti kopie disku byl samozřejmě téměř identický hardware.

Nejlepším na tom celém je, že TrueImage je trial-ware na 15 dní, vzhledem k tomu, že jsem jej používal přesně 10 minut, tuto licenční politiku vítám. :-)

Jaké byly dva týdny s Eurotel CDMA?

Technologie 16.08.2004
CDMA is pretty

Od napsání prvních a druhých zážitků s Eurotelím CDMA uplunulo zhruba 14 dnů. Jaké je sumace zkušeností s CDMA? Je to rozhodně ano, pro domácí použití, ale s pár výhradami.

CDMA se mi jeví jako řádově lepší pro domácího uživatele, než ADSL. Za neuvěřitelně nízkou cenu (899 Kč) získáte neomezené (to je zde to hlavní slovo) připojení k internetu, stabilní, a přenosné. Přístup k internetu přes CDMA bez omezení přenosu dat, znamená, že internet můžete skutečně používat, a ne se pořád obávat, jako v případě ADSL Žlutého Molocha, že překročíte limit, a pojedete rychlostí šneka (GPRS).

Proč také ne ADSL? ADSL nemáte hned. Musíte si je objednat, a pak čekat měsíce na linku. U ADSL existuje F.U.P. (fair/fuck-user policy), kdy se o pásmo nejen dělíte s cca 20 až 200 uživateli, ale pokud přenesete více než cca 10 GB, tak jste seříznuti na rychlost modemu z roku 1996. Ano, existuje i ADSL bez Fuck.U.P., a bez limitů na přenos dat, ale tam se dostanete podstatně výše než je 899 Kč.

ADSL má přesto smysl pro firmy, firma za slušné, nelimitní, ADSL připojení zaplatí cca 5.000 Kč, výhodou je zde zejména vyšší rychlost uploadu dat a možnost připojení legálně sdílet.

PHP, setlocale(), strftime() a UTF-8

PHP 16.08.2004

Tak tu řeším jeden problém s locale a češtinou v UTF-8, a nemohu se k tomu dopracovat.

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<!DOCTYPE html PUBLIC '-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN'>
<html><body>
<?php
 setlocale(LC_TIME,$_GET['a']); 
 header('Content-Type: text/html; charset=utf-8');
 echo "<h1>".strftime("%A, %d.%m.%y",time())."</h1>";
?>
</body></html>

Problém je v tom, že pokud zadám do setlocale cokoliv jiného než czech, je vše anglicky. Toto všechno nefunguje:

Czech_Czech Republic.UTF8
Czech_Czech Republic.65001
Czech_Czech Republic.UTF-8
cs_CZ.utf8
czech.65001
Czech_Czech Republic.UTF 

Předpokládám, že řešení bude naprosto triviální, ale teď je prostě nevidím. Možnost je napsat iconv('iso8859-2','utf-8',strftime(..)), ale to není řešení koncepční.

Užitečné funkce pro PHP - díl 3.

PHP 14.08.2004

Jeden z častých problémů weblogů je ten, že obsahují velké množství externích linků, takže de-facto reprezentují takovou malou link-farmu. Nic dobrého pro Google Page Rank. S PHP se to dá velice vhodně řešit. V případě BLOG:CMS je to celé možné napsat jako plugin.

Kód používá jednu z nejmocnějších funkcí v PHP, a to preg_replace_callback. Je dobré se s ní pořádně seznámit.

Vlastní implementace je pak poměrně jednoduchá. Uvedený objekt nám převede libovolný text tak, že veškeré externí linky budou směrovat na Váš vlastní web a otevírány přes proměnnou url. Ve spojení s NP_Cache je to možné dělat i za běhu serveru, nikoliv jen při ukládání.

<?php
class SEO {
 // inicializace
 function SEO(){
   global $_SERVER;
   $this->server = $_SERVER['HTTP_HOST'];
   $this->redirect = '/redirect/';
 }
 // převede externí linky v textu na
 // URL typu /redirect/?url=http://externi
 function _SEO(&$text){
   $text = preg_replace_callback(
   '/<a(.*?)href=[\"|\'](.*?)[\"|\']/',
   array(&$this, 'myLink'),
   $text);
 }
 // callback funkce, převede linky, které nejsou na moji
 // doménu, a obsahují URI na SEO-friendly formát
 function myLink($m){
   if (strstr($m[2],$this->server) || 
       ( !strstr($m[2],'http://') && 
         !strstr($m[2],'//') &&
         !strstr($m[2],'ftp://') ) )
     return '<a'.$m[1].'href="'.$m[2].'"';
   else
     return '<a'.$m[1].'href="'.
      $this->redirect.'?url='.$m[2].'"';
 }
} // end class SEO
?>

Obtěžuje Vás spam? Mám tu řešení!

Technologie 14.08.2004
Taky Vám chodí spam?

Hodně lidí na internetu kóduje svoje emailové adresy do hexa sekvencí, nebo místo . píší (dot), namísto @ píší (at) nebo dokonce %40. Proč proboha? To si opravdu myslíte, že spamboti jsou tak triviálně naprogramovaní, že nedokáží převést %40 na @? Nebo (dot) na tečku? Samozřejmě, že dokáží. Navíc, z mé zkušenosti, tyto skrývané a kódované emailové adresy spamboti zjevně pokládají za důležitější, a posílají na ně spamu mnohem více.

Emailové adresa, která je v nekódované podobě viditelná na webu firmy, o té se dá předpokládat, že je proti spamu ošetřena. A že ji čte jeden, k tomu určený člověk. Tato adresa není zajímavá. Spamboti ji ignorují. Jak ale narazí na adresu muj(dot)email_NOSPAM_(at)doma(dot)cz, tak ji ihned převedou na správný tvar, a zařadí do své databáze, dá se totiž předpokládat, že ji daný člověk čte pozorně.

Kdysi jsem používal takto kódovaná adresy v news (NNTP) konferencích, a přestože můj email byl kódován, tak na něj chodilo mraky spamu, zatímco na nekódovaný a každému volně přístupný email na hulan.info doméně spam prakticky není. Maximálně jeden, dva kousky denně.

Obávám se, že doba primitivního kódování proti spamu je dávno pryč, oficiálně zveřejněný email spamboty netáhne, navíc, pokud nějaký spam přesto dostanete, a zásadně na něj neklikáte, ani se nenecháte nalákat na unsubscribe možnost (čímž jen potvrdíte spambotům, že jste jejich email skutečně četli, a oni jej draze prodají jinam, již jako existující, zaručeně čtený, a potvrzený email), tak nebudete vědět, co je to spam.

XHTML, JavaScript a document.write()

Technologie 13.08.2004
JS DOM is poetry

K JavaScriptu je potřeba v XHTML dokumentu přistupovat o hodně odlišně, než v HTML (tedy jakýkoliv dokument, s MIME typem text/html, bez ohledu na jeho DOCTYPE). Protože XHTML již není ona směs znaků, ale well-formed kód, není možné jej v reálném běhu jen tak doplňovat o další, potencionálně neuzavřené, tagy. Jediný možný přístup je přes DOM. V tomto článku bych chtěl ukázat, jak si vytvořit, za pomocí DOM, jednoduchý toolbar pro snadnější vkládání komentářů, tak aby fungoval v XHTML.

Nejdříve příklad definice CSS:

#toolbar {
  display:block;
  margin:5px 0 5px 0; }
#toolbar a:link,#toolbar a:visited{ 
  display: block; 
  float: left; 
  width: 50px; 
  height: 15px; 
  background: blue; 
  color: white;
  border: 1px outset; 
  margin: 3px; 
  text-align: center; 
  font-size: small; }
#toolbar a:hover{ 
  background: red; 
  color: yellow; 
  border-style:inset }

Cílem našeho DOM skriptu bude vytvořit následující menu které budeme vytvářet pomocí DOM, nikoliv přímým zápisem v XHTML, ale ani pomocí document.write, důvodem je, aby se toto menu nezobrazovalo pro browsery, které JavaScript nepodporují, či jej má uživatel zakázán, a aby bylo použitelné v XHTML:

<div id='toolbar'>
 <a href='javascript:ct("[strong] [/strong]");' >bold</a>
 <a href='javascript:ct("[em] [/em]");' >italics</a>
... a další značky ...
</div>
<form method='post'><fieldset>
  <textarea id='idbody' name='body'></textarea>
  <input type='submit' value='Odeslat komentář' />
</fieldset></form>

Dobrý kód je poezie

Technologie 12.08.2004
poetry

I když moje oficiální práce není programátor, programování mě baví. I proto pracuji stovky a stovky hodin na BLOG:CMS. Psát dobrý kód, je něco jako psát kvalitní poezii. Správná báseň má být well-formed. Stejně tak jako XML kód. Většina redakčních systémů generuje kód, který poezii nepřipomíná ani vzdáleně. Mrzí mě to. A taky jsem s tím něco udělal. Podívejte se třeba do kódu tohoto článku. Je to generovaný kód. Včetně komentářů. Ne, není to ještě dokonalý kód, je to teprve mladá báseň, je nutné ji ještě pilovat, ale již je to docela podobné (modernímu) umění :-)

V kódu, který vypadá jako báseň, se dá mnohem lépe vyznat. Špičkový programátor musí být zároveň i umělec. Nevytváří jen věci funkční, ale i hezké. Krásno je možno spatřovat v tolika věcech, ne? :-)

A zde je hlavní rozdíl mezi text/html, a application/xhtml+xml.

HTML postrádá jakýkoliv, byť jen náznak, poezie. HTML je "tag soup", písmenková polévka, bez smyslu a výrazu. XML je mnohem více. Nejedná se o neuspořádanou, náhodně zamíchanou směs písmenek, směs bez pravidel, jedná se o strukturu, která je v podstatě samo-popisná. XML je poezie, HTML nikoliv. Někteří lidé nechápou, jaký je mezi XML a HTML rozdíl. Někteří lidé prostě nerozumí poezii.

SonyEricsson K700i - nový telefon

Technologie 11.08.2004

Mám moc rád SonyEricsson telefony. Měl jsem T39i, T68i, T610, T630. Na rozdíl od primitivních a kazových Nokií pro teenagery (až na vyjímky jako Nokia 7610), či předražených Samsungů bez základních funkcí, je SonyEricsson zaměřen na profesionální uživatele. Každý SonyEricsson telefon má mimo jiné i Bluetooth, až vyzkoušíte BT spojení s počítačem a BT handsfree (HBH-65), nebudete chtít jinak. Bluetooth několikanásobně zvyšuje hodnotu mobilu.

K700i je špičkové zlepšení již tak velice dobré a populární T610/630, je tu nádherný aktivní displej, 40MB paměti, samozřejmě Bluetooth, ne bez zajímavosti je FM rádio, a mraky dalších věcí. Jedná se bezesporu o nejlepší telefon současnosti. Na rozdíl on Nokie, se SonyEricsson nesoustředí tolik na marketing, jako na kvalitu telefonů. Vřele doporučuji!

SEO (optimalizace pro vyhledávače) v praxi

Technologie 11.08.2004

F-ART AGENCY před 2 týdny dokončil nový web www.avicenna.cz. Samozřejmou součástí nového webu je, kromě špičkového redakčního systému, i optimalizace pro vyhledávače. Jedná se přitom o optimalizaci na stovky slov a spojení, s cílem podpořit nárůst prodeje a ziskovost firmy. Jak se tato optimalizace povedla? Během 2 týdnů je www.avicenna.cz na řadu sledovaných výrazů v první desítce z několika tisíc, a to jak na seznam.cz (nejpodstatnějším pro český trh), tak na google.com. Stejné nebo lepší pozice jsou realizovány i na atlas.cz, centrum.cz a quick.cz.

Jak tedy vypadají konkrétní klíčová slova?

Vyhledávač Slovo Pozice Celkem nalezeno
seznam.cz slinivka 3 5.863
seznam.cz menstruace 6 25.988
seznam.cz vláknina 2 10.317
seznam.cz cukrovka 24 68
seznam.cz celulitida 6 23.496
seznam.cz dýchací cesty 2 24.364
seznam.cz močový měchýř 6 9.730
seznam.cz revmatoidní artritis 2 42
seznam.cz nadýmání 3 9.253
seznam.cz withania 2 182
jyxo.cz hemeroidy 2 9.914
google.com krevní tlak 6 20.200
google.com elastitica žil 1 10
google.com svaly 3 38.800
google.com poruchy trávení 1 8.440
google.com peristaltika 1 734
google.com menopauza 3 14.400
zoohoo.cz relaxace 10 6.000

O tom, jaké technologie jsou na webu použity, jsem psal již dříve v článku "Jak kvalitní je Vaše SEO?", zajišťuje je přitom zcela automaticky redakční systém F-ART COMPANY.