Gothic III - obrazová recenze
Hru Gothic III zná asi každý, je to nejočekávanější RPG konce roku 2006. Gothic III je úžasný v tom, že nemá nějakou předurčenou sekvenční dějovou linii, záleží jen na Vás, co děláte, k jakým frakcí se přidáte, a jak to dopadne. Je to prostě obrovský živoucí svět.
První 2-3 hodiny mě Gothic III mírně frustroval, téměř nebavil. Byl jsem zvyklý na Oblivion, který proslul tím, že úroveň nepřátel je neustále pořád téměř shodná s úrovní Vaší. Tato na první pohled výhoda Oblivionu je ale jeho největším problémem (naštěstí snadno řešitelným pomocí Oscuro’s Oblivion Overhaul), svět postrádá výzvy.
V Gothic III je těch výzev naopak mnoho, na počátku máte problém zvládnout divoké prase či smečku vlků, na konci si bez problémů poradíte s tlupou obrů, kteří jsou pětkrát větší než Vy. Na začátku utíkáte před čímkoliv, co se hýbe, protože je to v řadě případů silnější než Vy, kdežto v Oblivionu jste si jistí, že to vždy zvládnete (a to je relativně nuda). Právě onen pocit toho, že se rozvíjíte, ten je v Gothicu III velice silný, a je odměnou za Vaše usilí.
Svět Gothicu III je nesmírně rozsáhlý, naleznete zde lesy, pouště, zasněžené oblasti, desítky měst, jeskyní, moře a jezera. Každá oblast má svoji architekturu, zvířata, specifické obyvatele, každý dům je jinak zařízen, skoro každý člověk vypadá jinak, se spoustou lidí si můžete promluvit. Pokud splníte nějaký úkol dříve, než je Vám zadán, nemusíte už znovu poslouchat jeho zadání, jako u Oblivionu, ale prostě rovnou převezmete "cenu" za jeho splnění.
Gothic III Vás udržuje neustále napnuté. Na severu se setkáte s bizony, bílými vlky, obry, na jihu pro změnu s obrovskými pavouky, hyenami, a další havětí. Každopádně procházka krásnou přírodou není nikdy klidná, člověk je pořád napnutý a ve střehu, protože je pouze součást celého systému, kdykoliv snadno napadnutelná a zničitelná.
Jediná moje zásadní výhrada u této velkolepé a bezesporu dokonalé hry směřuje k přehnaných hardwarovým nárokům Gothicu III, i s mými 2GB RAM se mi 2x stalo, že hra zahlásila "málo paměti" a ukončila se. Zřejmě je i v posledním patchi nějaký memory leak. Rovněž nutnost častého ukládání pozic je komplikována neuvěřitelně dlouhou dobou pro Quick Load / Quick Save, u jiných her to jsou sekundy.
Pokud na to ovšem máte harware, a chcete si v roce 2006 pořídit jedinou hru, kupte si právě Gothic III. Budete nadšeni.
Knižní tipy
Dan Brown - Da Vinciho kód
Já vím, teď si asi klepete na čelo, tři roky stará kniha, film uveden před půl rokem. Fakt je ale ten, že osobně mám odpor k věcem, ke kterým se strhne obrovská reklama, a proto jsem tuto knihu dosud ignoroval. Nicméně, překonal jsem se, a Da Vinciho kód si v českém překladu od Barbory Michálkové zakoupil. Knihu jsem začal číst minulý víkend v sobotu, a den nato ji dočetl.
Dan Brown je "popová hvězda" v oblasti spisovatelů, téma "Svatého grálu" podává mimořádně poutavě, zábavně, a s velkým nádechem tajemství. Co na tom, že se jedná pouze o fikci, je to skvěle napsaná fikce, a "pohádky pro dospělé" mají na knižním trhu své nezastupitelné místo. Po dlouhé době autor, který umí psát a zaujmout.
Film jsem neviděl a nedoporučuji jej, toto téma se pro film jednoznačně nehodí, snad může mít smysl jen kvůli Audrey Tautou, kterou jsem si doslova zamiloval v "Amélii z Montmartru" a v "Bůh je velký, já ne". Čtení Da Vinciho kódu je spíše intimní věc, a dívat se na něco drasticky zjednodušeného s 500 lidmi v kině nepatří podle mého názoru k dobré zábavě.
Pokud máte rádi dobře napsanou fikci, kniha Da Vinciho kód je skvělá volba.
Bill Bryson - Stručná historie téměř všeho
Snažit se na 500 stránkách shrnout Stručnou historii téměř všeho zní rovněž jako mírně pošetilá věc, nicméně, Billu Brysonovi se to povedlo. V tomto díle laicky přístupným, populárním a velice čtivým způsobem vysvětluje události od velkého třesku, přes vznik života jako takového, až po stvoření moderní civilizace. Rovněž vysvětluje řadu nejvýznamnějších vědeckých objevů.
Není to žádná fikce, jsou to pečlivě posbíraná, pochopená, a tlumočená vědecká fakta z mnoha oborů, a je to jedna z mála knih, kterou jsem po jejím "zdolání" četl za pár měsíců znovu.
Knihu vydalo nakladatelství Pragma a přeložila Jana Novotná. Myslím, že to je skvělý tip na vánoční dárek, ostatně tlustý balíček knih by pod stromečkem neměl nikdy chybět.
Sunnysoft Backup Manager vs. SPB Backup
Česká firma Sunnysoft specializovaná na Windows CE před pár dny vydala novou verzi svého programu Sunnysoft Backup Manager 4 pro zálohování Windows Mobile zařízení, a nabídla mi jej k otestování. Dosud jsem používal SPB Backup 1.5.1.
Sunnysoft Backup Manager toho umí v několika ohledech více, a v jednom méně, než SPB Backup. V Sunnysoft Backupu si navíc můžete zvolit, přesně které složky a komponenty mají být zálohovány či ignorovány (SPB Backup zálohuje jen kompletně vše), navíc plánovač u Sunnysoftu je lepší, umožňuje nejen časové zálohování, ale i zálohování při nízké úrovni baterie. SPB Backup naopak obsahuje užitečnou utilitku pro Windows XP, která umí soubor zálohy rozbalit, a dostat z něj ven na PC soubory i obsah registrů. Dle Petra Mahdala ze Sunnysoftu se podobná utilitka připravuje i pro jejich zálohovací soubory, což bych velice přivítal.
Kromě zálohování umí obě aplikace samozřejmě i obnovu dat. V obou případech jsem udělal backup, hard-reset zařízení (tedy vymazání všech dat), a následně obnovu dat, a testoval, zda je vše řádně obnoveno. Nutno říci, že mám na svém HTC TyTN nestandardní (Cingular) ROM a hromadu Today pluginů, a přesto vše proběhlo korektně (až na pár trivialit, jako je nutnost znovunastavení klávesnice). Zařízení bylo po hard-resetu a obnově (a pár sekundách nastavování) použitelné stejně jako před ním.
Screenshoty produktu
Jednoduché rozhraní |
Plánovač záloh |
Pokročilé zálohování |
Obnova záloh |
Jak zvětšit kapacitu paměťové karty o desítky %
Pokud používáte ve svém telefonu či PDA paměťovou kartu, pravděpodobně můžete o desítky procent zvětšit její kapacitu. Není to žádný vtip, ani kouzelnický trik, je to naopak velice elementární věc po technické stránce.
Většina paměťových karet je formátována pomocí FAT32 souborového systému. Pokud se na tuto kartu ukládá jeden soubor, alokuje vždy minimálně velikost takzvaného clusteru. Tento cluster bývá továrně nastaven u 1/2/4GB karet na poměrně velkých 32kB, nicméně není problém jej změnit například na 1kB, 2kB či 4kB. K čemu to je dobré? Po změně velikosti clusteru již nebude soubor o velikosti pouhý 1B zabírat na kartě reálně 32kB místa, ale jen 1, 2 či 4kB místa. Cluster je prostě nejmenší jednotka, do níž může být uložen jeden soubor.
Otázkou je, proč výrobci nenastavují pro telefony a PDA nižší velikost clusteru automaticky. Odpovědí je ten fakt, že větší velikost clusteru znamená (většinou) mírně rychlejší přenosovou rychlost, praxe je ale taková, že pro zařízení se 400-500MHz procesorem je i velikost clusteru kolem 2kB dostatečně rychlá. Snížením velikosti clusteru tedy nepřijdete o rychlost (to platí spíše pro pevné disky a jejich větší fragmentaci při menším clusteru), ale získáte místo na kartě navíc.
Formátování karty na nižší velikost clusteru
Změnu velikosti clusteru je bohužel možné provést jenom formátováním, který samozřejmě zničí veškerá data na kartě.
Pokud si tedy zazálohujete veškeré soubory na kartě, provedete její formát ve čtečce na PC následujícím příkazem (změňte písmeno M:
na odpovídající Vaší kartě), a následně nakopírujete data zpět, získáte podstatně více prostoru pro data, při (v praxi) nezměněné rychlosti čtení a zápisu.
C:\>format m: /A:2048 /FS:FAT32
Osobně jsem takto po formátu z clusteru o velikosti 32kB na 2kB místo dosavadních volných 502MB dostal pěkných 638MB volných. Méně než 2kB velikosti clusteru bych nedoporučoval, naopak můžete zvolit 4kB, pokud máte pocit, že zařízení se mírně zpomalilo.
Skoro 150MB kapacity zdarma na 2GB kartě není špatná věc :-)
SuperCID pro HTC TyTN (Hermes)
Pof uveřejnil novou verzi svého free SIM unlockeru pro HTC TyTN, který nově ve verzi 2 obsahuje i SuperCID. K čemu to je? Se SuperCID se typicky dodávají před-produkční kusy zařízení, do kterých můžete flashovat libovolnou jinou ROM bez jakýchkoliv omezení, včetně ROM s bootloaderem 1.06.
Vlastní instalace je jednoduchá, skvělý popis je na forum.xda-developers.com. Nejdříve zařízení plně nabijte, přepněte je do bootloader módu (stiskněte zároveň tlačítka Ok + Power + soft reset), připojte zařízení k počítači, a proveďte flash radio ROM 1.16.00.69 pomocí MaUpgradeUt_noID.exe
. Následně zařízení soft-resetujte, nahrajte na ně program HERM_Unlock_v2.exe
, spusťte jej, a počkejte zhruba minutu. Měl by zahlásit SUCCESS.
Výsledek bude vypadat takto:
Důležité: veškeré postupy uvedené v článku děláte na vlastní nebezpečí!
Nokia dělá špatnou pověst smartphonům
Nokia je v České republice téměř synonymum pro mobilní telefon. Tato společnost nevyrábí přitom nijak úžasné produkty, ale umí je opravdu výborně prodávat. Její "Series 40" telefony jsou samozřejmě velice dobře použitelné na běžné telefonování a datlování SMS pomocí T9, ale o těch zde nechci psát.
Horší je to s takzvanými "chytrými telefony", jak je Nokia sebevědomě a nepravdivě nazývá, tedy se "Series 60" (E-series, a další). Osobně jsem používal řadu "Series 60" telefonů (Siemens SX1, Nokia 6630, Nokia 6680), nicméně poté, co jsem přešel na SonyEricsson P910i se Symbianem UIQ 2.0, dotykovým displejem a hardwarovou klávesnicí, pochopil jsem, jak jsou Nokia "Series 60" zařízení v praxi velice špatně použitelná.
Ono je obrovský rozdíl, pokud v katalogu telefonů (třeba na MobilMania.cz) naleznete jen položku MÁ/NEMÁ pro emailového klienta, a pokud si takový email skutečně zkusíte napsat na 0-9 pidi-klávesničce od Nokie, a poté na špičkové hardwarové QWERTY klávesnici a dotykovém displeji Windows Mobile či Symbian UIQ zařízení. Nokia prostě "papírově" má veškeré funkce, které nabízí moderní zařízení se Symbian UIQ či Windows Mobile 5, ale v praxi jsou tyto funkce téměř nepoužitelné. Triviální hodnocení MÁ/NEMÁ, v němž Nokia slušně boduje, naprosto nestačí, zcela zanedbává použitelnost dané funkce v praxi. Pokud si vybíráte telefon jen dle katalogu, vybíráte si zcela špatně. Nokia je ve smartphonech dnes zoufale špatně, zajímavé jsou snad jen modely E70 a E61 s kvalitní hardwarovou klávesnicí.
MoDaCo NoData - neplaťte v roamingu za data
MoDaCo NoData je velice triviální, ale velice užitečná utilitka, která umožňuje pracovat s datovými (GPRS, EDGE, 3G) profily na WM5 telefonech.
Pokud jste v roamingu, pravděpodobně nechcete platit (desítky) tisíc za tak "akutní" informace jako je každých 30 minut aktualizovaná předpověď počasí, a tato utilitka umožňuje prostě zvolená připojení zapnout a zase vypnout, aniž je musíte mazat či jinak deaktivovat.
Geniální a 100% funkční řešení.
Need for Speed Carbon - zatraceně dobrá hra
Včera kolem půlnoci jsem se poprvé dostal k hraní Need for Speed Carbon, a je to zatraceně dobrá hra. Opravdu mě baví, je to skvělý mix velkolepého hollywodského stylu s undergroundem a hip-hopem, arkády se skutečným závoděním, a je to prostě zábavné. EA Games se už léta daří stejné téma pokaždé jinak zpracovat. Předchozí ze série, Need for Speed Most Wanted byla rovněž výborná, ale zcela odlišná.
Moc se mi líbí drift, vedení auta pomocí smyků na ruční brzdě v horských serpentinách, možná to sice nezní moc zábavně, ale zábavné to opravdu je. Grafika by sice (na rok 2006) mohla být lepší, zejména ve srovnání na giganty jako jsou Oblivion či Gothic III, ale ve hře to vlastně ani nevnímáte, moc času na zastavení opravdu není. Výborně propracovaný je i tuning auta, je nyní mnohem lepší než v NFS MW, a skvělé jsou vychytávky ve formě GPS navigace na místo závodu a spolupráce s parťáky.
Pokud hru Need for Speed Carbon dosud nemáte, doporučuji vyrazit do obchodů a zakoupit si ji, společně s kvalitním gamepadem (nebo volantem, ale ten zabere moc místa; tato hra je navíc vyloženě dělaná pro gamepad). O této hře se bude říkat, že je "příliš krátká", ale to nikoliv proto, že by skutečně krátká byla, ale proto že Vás vtáhne do závodů a jen tak nepustí.
Screenshoty Need for Speed Carbon
PS: pokřikování zmatených teenagerů o tom, že arkáda NFS se chová jako arkáda nebudou v komentářích publikována. Více třeba na GamePlanet.cz.
NVIDIA 8800GTX - totálně rozdrcené AMD (ATi) X1950
NVIDIA dnes slaví, opět ukazuje svůj obrovský technologický náskok nad AMD (ATi), a uvádí jako první výrobce na světě grafickou kartu NVIDIA 8800GTX s plnou podporou DirectX 10.0. Tato karta má ovšem brutální výkon i pro současné hry založené na DirectX 9.0c, nejen pro chystaný Crysis či UT2007. Běžný je 2-2.5x vyšší výkon jedné NVIDIA 8800GTX karty než nabízí současná vlajková loď AMD, tedy X1950XTX. Chcete-li dnes to nejlepší, může to být jedině NVIDIA.
NVIDIA má nad AMD už pár let náskok v uvádění nových technologií, její SLI nemá konkurenci, karty se SM3.0 uvedla NVIDIA jako první, a rovněž jako první uvádí DirectX 10.0 kartu.
AMD čekají hodně smutné dny, na takto extrémní výkon bude velice těžko hledat odpověď, v oblasti grafik je rozdrcena NVIDIÍ a v oblasti procesorů Intelem s jeho Core 2 Duo… Navíc je možné předpokládat, že po optimalizaci ovladačů výkon NVIDIA 8800GTX poroste o dalších 30-40%.
Výkon v moderních hrách:
Kdo dělá nejlepší software na světě? Microsoft…
Poslední tři až čtyři roky se Microsoft mimořádně snaží. Té změny si musel všimnout každý. Steve Ballmer zjevně Microsoftu svědčí. V minulém tisíciletí (a s Billem Gatesem s hlavním slovem) to byla společnost, která měla výborný marketing, ale jen průměrné produkty (například OS/2 byl objektivně lepší než Windows 95/98 a kdysi dávno bylo AmiPro lepší než Microsoft Word). V tomto tisíciletí se ale Microsoft jednoznačně orientuje na prosazování nikoliv pomocí marketingu, ale pomocí kvality. Produkty Microsoftu dnes patří mezi absolutní špičku, a pokud chcete mít to nejlepší, kupujete si Microsoft produkty. Pokud chcete průměr, používáte open-source či konkurenci Microsoftu.
Když porovnám nové Microsoft Office 2007 na OpenOffice 2.0, ocitám se v open-source software o 10 let zpět. Nový Microsoft Windows Live Messenger 8 nemá rovněž konkurenci, při srovnání na poslední verze ICQ, Yahoo či AIM. Nový nástroj pro webdesignéry Microsoft Expression Web Designer konkuruje více než dobře dosavadnímu etalonu této oblasti, Adobe Dreamweaveru 8. Sada programovacích nástrojů Visual Studio a .NET zničila dříve špičkové, ale dnes beznadějně zastarávající, produkty Borlandu. Windows XP SP2 jsou mimořádně stabilní systém, který nikdy nepadá, na rozdíl od konkurence ve formě nestabilní "splácaniny" Mac OS X s Finderem, a ve výrobě je luxusní novinka jménem Windows Vista. Microsoft Outlook nemá konkurenci jako osobní organizér. Windows Mobile 5 jsou nejlepší operační systém pro mobilní zařízení, se kterým se Palm OS či Symbian OS nemůže srovnávat. Nový Windows Media Player 11 je opravdu vynikající přehrávač audia a videa, a ve hrách nemá DirectX 9.0c / 10.0 rozhraní konkurenci v OpenGL.
Klávesnice a myši Microsoftu patří (vedle specializovaného Logitechu) v oblasti hardware dlouhodobě k těm nejlepším. I na trhu hudebních přehrávačů je nový Microsoft Zune funkčně a kvalitativně jasně lepší než dosavadní jednička Apple iPod. Nový X-Box 360 dokázal solidně "zatopit" společnosti Sony, a není to opět jen díky marketingu, ale díky jeho kvalitě.
Myslím si, že trend kvality je v Microsoftu s příchodem Steve Ballmera jasně vidět, není to již jen největší světová softwarová společnost, která má dobrý marketing, je to nově i společnost, která má objektivně nejlepší software.
Pokud jsem před pár lety koukal po Linuxu, a napsal o něm desítky článků, a používal chvíli Apple s jeho zaostalým Mac OS X, dnes nemám jediný důvod.
Nemám problém platit za kvalitu, a protože ji Microsoft poskytuje, používám jeho produkty. Patří k tomu absolutně nejlepšímu, co je na trhu.