Zpráva o stavu internetu v Čechách

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Zpráva o stavu internetu v Čechách

Technologie 27.10.04
Nokia

V posledních několika týdnech elektronická média a weblogy hodně spekulují o tom, jak moc je potřeba rychlý internet, a jak moc lidem chybí. Také jsem zastával tento názor. Nicméně, dnes jsem si jej poněkud přetvořil.

Pro rychlý internet chybí obsah, není na něj čas, a není po něm masová poptávka. Rychlý internet potřebuje (kromě profesionálů a internetových maniaků) primárně zloděj na P2P sítích, který krade ripovaná DVD do DivX, popřípadě programy a hudbu na DC++ či BitTorrentu.

Normální člověk rychlý internet nepotřebuje, tomu stačí dial-up. Uvedu dva příklady, proč tomu tak je.

Přijel jsem dnes, po delší době, s dcerou, šestiletým prvňáčkem, na Moravu, na prodlužený víkend k rodičům. Máma měla předělanou kuchyň, a v ní nové spotřebiče, troubu, myčku, a pár dalších věcí. Vše kvalitní značky, nerez ocel, trojité sklo, a tak dál…

“Kde jsi to kupovala?”, zeptal jsem se jí. “No přece na internetu, je to tam levnější!”, automaticky odpověděla. “A poradila jsem to i lidem z práce, mají radost, že ušetřili…”, dodává… Moji rodiče, máma 50 let, táta 56 let, co mají doma počítač hlavně kvůli mě (a ode mě), abych nedostal bez-internetový absťák, když tam občas přijedu, a používají internet 2 hodiny týdně, přes dial-up, si automaticky jdou sice vyhlédnout a vyzkoušet zboží do kamenného obchodu, ale pak přes google.com a seznam.cz hledají, kde to samé zboží koupí o 30% levněji, a s dovozem zdarma příští den.

Táta si pro změnu koupil nový telefon. Starému telefonu přestala fungovat tlačítka. O tátovi jsem si vždy myslel, že je sice geniální strojař (je schopen poskládat motor z Trabantu, nápravu z náklaďáku, uzávěru / diferenciál z “vé-tři-esky”, a kola ze Zetoru dohromady, a udělat z toho skvělý a funkční traktor za pár Kč), ale internetová lama. Jenže ono tomu tak není!

Táta měl na svůj nový telefon jasné požadavky. Musí mít paměť na aspoň 300 kontaktů, musí něco (hodně) vydržet, mít vibrační vyzvánění, aby v hlučném prostředí věděl, že mu někdo volá, mít velká tlačítka pro snadné ovládání, kvalitní kalendář, protože když mu někdo zavolá, a on si to nepoznamená do telefonu, který má pořád u sebe, tak to zapomene, a mít barevný displej, aby se podíval na MMS tří vnuček, a samozřejmě kvalitní psaní SMS pomocí T9. Překvapil mě. Až do této doby jsem si o něm myslel, že jen s problémem telefonuje, a on má přitom velmi vytříbený a ujasněný vkus, co potřebuje a použije.

To že má jeho mobil navíc svítilnu a MMS foťáček rozhodlo, za 9.000 Kč pro něj nic lepšího není. A má pravdu.

Navíc, svůj ideální telefon hledal na… internetu! Prošel řadu stránek, a nakonec se podle internetových recenzí telefonů rozhodl pro Nokii 5140. Mobil.cz a Mobilmania.cz si našel sám. A na jiných stránkách si Nokii 5140 objednal, a příští den ji měl. A je s ní moc spokojený.

Na jeho výběr telefonu a použití internetu bohatě stačil dial-up, nestrávil na internetu víc než 2 hodiny. Na delší brouzdání nakonec vůbec nemá čas.

Kdo vlastně tedy “potřebuje” vysokorychlostní internet? Nejsou to náhodou jen stahovači, internetoví maniaci, a profíci? A jsou masy kolem nás skutečně internetově nevzdělané, nebo si to jen ze setrvačnosti namlouváme?


Komentáře

  1. 1 Miroslav Navrátil 27.10.04, 10:10:39
    FB

    No nevim, ja mam GPRS a na stahovani CEHOKOLIV (treba linuxu) je to opravdu sileny. Na bezny pouzivani to celkem staci, ale nejlepsi je EDGE. Rychlost 100-200kbit/s uplne staci.

  2. 2 Radek 27.10.04, 10:10:43
    FB

    Já si myslím, že normálnímu uživateli už nestačí dial-up. Např. kvůli stahování vtipných videoklipů, sledování online zpravodajství a rádií, prohlížení fotogalerií, rychlému a pohotovému používání internetu. Však i celý vývoj softwaru směřuje k větší spolupráci s online vrstvou (říká se tomu pronájem aplikací? - to je jeden příklad). Pro plné využití kapacit Netu - to však předpokládá angličtinu - také člověk potřebuje rychlou odezvu a rychlost (btw CDMA je s rychlostí odezvy někdy pěkně otravné).

    Také si myslím, že už dávno by u nás rychlý internet měl být standardem. nejenže máme zanedbané silnice jako tepny ekonomiky, ale také internet, další důležitý dopravní kanál.

  3. 3 Radek Hulán 27.10.04, 10:10:46
    FB

    [1] a podle tebe má normální uživatel čas na to, aby si stahoval Linux, a hrál si s ním, jako malej kluk? ;-)

    [2] ale pozor, já tu mluvím o lidech, jejichž práce nespočívá v sedění u počítače a brouzdání na internetu, a na to, aby si stahovali videoklipy, nemají opravdu čas. Bavím se tu o masách, ne o lidech, co čtou můj web! ;-)

  4. 4 Miroslav Navrátil 27.10.04, 10:10:48
    FB

    [1] Jeste se doplnim, nepocital jsem mezi tohle poslouchani NAROCNEJSICH (tj. vys jak 100kbit) internetovych radii, sledovani televize pres net apod. Na takovyhle vezi je fakt dobrej 512kbit a výš.

  5. 5 Miroslav Navrátil 27.10.04, 10:10:50
    FB

    [3] Ty, to nevim :-)

  6. 6 SuE 27.10.04, 11:10:07
    FB

    dial-up by nevadil, ta rychlost na prohlížení stačí, a kdyby ti ***** z telecomu nechali ten paušál, co od unora do června zkoušeli, tak su spokojená beruška. Ale co vadí, a moc, je platba za minutu. Ono se to nezdá člověku, který má peněz hodně, ale strašně to omezuje lidi, co musí počítat (a pak schovávat před drahou polovičkou účty ua telefon), a tak když je jakýkoliv paušál - třeba komunitní síť, tak jdou tam a opravdu není podstatná rychlost. Důležité je to, že nemusí jak trubky čekat do 18.00 , aby mohli surfovat levněji, že je nerozčilujou pomalé stránky - protože drahé, a podobně.

  7. 7 Jiří Macich ml. 27.10.04, 11:10:21
    FB

    Rychlejší net nepotřebuji, stačí mi paušál. GPRS budiž pochváleno.

  8. 8 mirrda 28.10.04, 12:10:49
    FB

    To jsou tví rodiče opravdu tak zkušení? Ty jo...

    Moje máma nikdy na internet nesáhla, ségra si občas (2 hodiny týdně) brouzdá po netu (většinou jen, když potřebuje něco zjistit) a táta se počítačem živí - dělá programátora/analytika - něco s Ooraclem a zdá se mi, že by dobrovolně nedokázal na netu najít co nejlevnější mikrovlnku a koupit ji (zvládnul by to, ale asi by ji nekoupil).

  9. 9 hnědka alias český xindl 28.10.04, 05:10:36
    FB

    [6] taky jsem zastaval tenhle nazor, dokud jsem se nerozhodl investovat CDMA :-). Kdyz pominu ono rychle stahovani, tak se podstatne rychlejc nacitaji stranky - kvuli nizkemu pingu.

  10. 10 llook 28.10.04, 07:10:05
    FB

    Já jsem bohužel z několika důvodů stále závislý na dial-upu. Je to příšerný, zdržuje to. Kdybych měl rychlejší připojení, věřím, že to co dnes hledám tři hodiny, bych hledal nejvýše dvě.
    Nemluvím o stahování, mluvím o prohlížení webu. Kdyby všechny stránky byly psaný s ohledem na velikost, pak by dial-up stačil.
    Bohužel se dnes setkávám spíš s názorem "Pořiď si rychlou linku, stačí si připlatit a nebudeš to muset řešit" (viz Wawbaggerův komentář k http://www.bloguje.cz/blogy/laco/77870_item.php... ).
    Jedny z nejodstrašivějších příkladů bývají e-shopy. Nejsou zase o tolik levnější, abych si radši nezašel pohodlně do krámu, vyzkoušel a rovnou odnesl.

  11. 11 PJ 28.10.04, 07:10:05
    FB

    Ona je to v zasade spravna uvaha, vidim to castecne na sobe. I kdyz me internet v podstate zivi a je to muj pracovni nastroj, staci mi moje soucasna 128 kbps linka. Sice muzu mit za stejne penize megabit, ale vubec se mi do toho nechce. Musel bych zmenit poskytovatele z bezdratu na kabel, odmontovat ze strechy antenu a tak ruzne. Z P2P nesosam, velke objemy dat moc neprenasim, takze neni duvod. Jenom skoda, ze jestli se nekdy doziju iTunes v CR, bude stazeni zaplacene skladby chvili trvat.

  12. 12 vrabcak 28.10.04, 10:10:22
    FB

    [3] Už dnes má vysokorychlostní internet pro "masy" jedno využití - digitální fotografie. Digitál má dneska už skoro každý a samozřejmě se každý chce chlubit přátelům. Navíc se teď dost rozjíždějí digitální kamery. A posílat fotky ani videa přes dialup opravdu nejde.
    Že není na internetu (zábavný) obsah pro broadband je známý problém vejce a slepice. Obsah není zatím pro koho tvořit. Je to stejné jako v začátcích Internetu - jeho obsah byl prostě přizpůsoben cílové skupině jeho uživatelů. A škaorohlídi také tvrdili, že je to akademická záležitost a není po něm masová poptávka :-) Nebo si vzpomínám na začátky mobilů - každý říkal že mobil nepotřebuje a že je to jen pro podnikatele. A ejhle, dnes má každý dva. Kdo si na internetu a mobilech tehdy založil byznys, pěkně se svezl na vlně a dnes je za vodou (zdravíme Marigolda :-)).

    Navíc masovost není otázka potřebnosti a využití, ale jen a pouze ceny (viz Horst Fuchs :-)).

  13. 13 Radek 28.10.04, 12:10:04
    FB

    Pravda však také je, že pomalý internet brání rozvoji internetových služeb směrem k masám.

  14. 14 lookyn 28.10.04, 01:10:23
    FB

    Přesně souhlasím s Radkem Hulánem. Není nutně zapotřebí rychlí internet. Ten skutečně využijí a znehodnotí jen stahovači warezu. Stačí klidně dial-up, respektive GPRS, ale chce to internet za paušál. To je ten hlavní problém.

  15. 15 Vašek 28.10.04, 01:10:48
    FB

    Cyberspace je tady.
    Za chvili bude kapacita linek stacit na realne vykreslovani 3D sveta on-line a nase deti budou zit v jinem svete, nez my. Kolik lidi si to ted uvedomuje?

  16. 16 Ross 28.10.04, 03:10:39
    FB

    Nejsem profesional, ale pouzivam distribuci debian. Ten sam od sebe updatuje nainstalovane baliky. Bez rychleho pripojeni bych byl nucen vymenit distribuci. Debian je bez trvaleho pripojeni nepouzitelny.

  17. 17 Mlog 28.10.04, 04:10:10
    FB

    Jde videt, ze se moc nebavite !)

    Ale zatim tu v komentarich ani v clanku nepadlo slovo Games.
    Rika vam neco WCG? apod? Na Dial-UPu si toho moc nezahrajete, rozhodne nepocitejte s novymi on-line hrami.
    Na 33,x modemu jde hrat Doom, ale lagy budete mit tak-ci tak a jestli si chcete uzit neco lepsiho tak vam hold 56ka nestaci (a to nemluvim ve spicce-ala Telecom) =)

  18. 18 keff 28.10.04, 04:10:15
    FB

    [3] No pokud mluvis opravdu o 'masach' a nechces tim omezovat narocnejsi uzivatele, pak souhlasim s tim ze rychlost dialupu staci, ale rozhodne NESTACI levny tarif od 18:00. Ver mi ze je dost potupny cekat na vecer kdyz neco potrebujes vyridi, protoze 50-60kc/h ve spicce je fakt hodne.
    Podle me by pro masu byl idealni dialup za pausal, rekneme za 400-500kc s DPH, to by hodne otevrelo moznosti (klidne i s nejakym rozumnym limitem)

  19. 19 Adam Hošek 28.10.04, 08:10:21
    FB

    [12] Tak já mám pevnou panelákovou linku (v podstatě bezdrát a na něm nás je v paneláku několik), 64kbps a s pingama jsem nanejvýš spokojenej, sice jsem jen zkoušel Quake 3 Arena, ale myslim, že i kvalitní 64ka na hry stačí. Profi hráči už musej sahat po 128+. Jenže tady se přece nemluví o profi hráčích a jak řekl sám Radek Hulán [3], tak ani o nás, co čteme tento blog.

    Tu pevnou linku mám teprve od září, předtím jsem byl také dial-upista. Internet jsem využíval méně, protože jsem se musel hlídat kvůli penězům. Měsíčně jsem dával cca 500kč za telefonní net a teď dávám prakticky stejnou částku a nemusím myslet na to, že mě dnešní připojení stojí zase dalších 30-50kč... Vysokorychlostní internet je vážně jen na extrémy jako jsou hráči, profící, kteří s tím pracují a stahovači, jak je označuje hlavně Telecom.

    Já nikdy nechtěl mít extra rychlou linku (třeba 512kbps). Už vůbec ne s nějakým omezeným datovým přenosem. Sice bych za 128ku byl rád, ale nemám na ní - 64ka stačí, zvláště když to jede furt. Myslím si, že kdyby i Telecom nabízel ADSL třeba 128/64 bez omezování objemu přenesených dat, tak by to hodně lidí bralo. Za nějakejch 400-500kč určitě.

    Jeden můj známý má od Telecomu ADSL 512kbps (nevím přesně, jakou konkrétní verzi) s limitem 250MB na týden. Pingy na české herní servery má přes 50, často i kolem 100ms. A k čemu mu to je? Já na své 64ce mám pingy na české servery pod 50ms a hraní jde bez potíží.

  20. 20 Miroslav Navrátil 28.10.04, 10:10:26
    FB

    [19] 250MB na týden? IMHO tohle není. :) Ale o to nejde. On rychlej internet není špatnej, ale je to na stahování věcí jako videokonferencí, internetový rádia a podobný kraviny. ALE PRO PRÁCI (ve většině oborů) není potřeba.

  21. 21 SuE 28.10.04, 11:10:14
    FB

    [17] huh? nebavíme? já su těžký diablo závislák, na b.netu jsem hrála i hardcore přes dial-up - to byl adrenalínek s těma lagama (ping 400+) ale těch peněz za foun :-(
    teď už jsem naštěstí ze spárů žluťáka pryč :-)

  22. 22 Emo 29.10.04, 12:10:15
    FB

    [16] Souhlas, ja pouzivam gentoo a situace podobna. Tahat treba KDE nebo kernel pres dialup, to by se mi fakt nechtelo. Mam doma 2048/256kbps a tak si nestezuju, ale kdyz jedu na vikend na barak a jsem pres dialup (gprs tam je vzhledem k signalu nepouzitelne), je to celkem palka za cely vikend online, navic ta rychlost v porovnani s 2M doma ... Jeden mesic, kdyz se doma probihala rekonstrukce, jsem byl v druhem byte pres GPRS, ale to je na tom zle zase s RTT. SSH pres GPRS je celkem porod. Jinak neni pravda, ze rychly net vyuziji jen P2P tahaci a profici. Kolik maji treba updaty pro widle (ja nevim, nemam je)? Je malo free sw, ktery se da stahnout z netu? Co treba kdyz budu poslouchat radio na 128k a pritelkyne si bude chtit zavolat pres VoIP? Pak tu jsou opravdu veci, ktere pouzivam k praci jako VNC do kanclu, nebo up/download sql dumpu mezi servery apod. Ale IMHO 'rychlejsi' net vyuziji i 'normalni' lidi.

  23. 23 Tomáš Kubát 29.10.04, 12:10:04
    FB

    Člověk chce stále víc a víc. Ten kdo nikdy neměl net a najednou získal dial-up, tvrdi, že jemu to stačí. Ale časem pošilhává po lepším ... pořídí si paušál GPRS a zase chválí ... a pořád dokola ... linka 64kbps ... linka 256kbps ... linka 2mbps ... až dospěje do toho pomyslného maxima, tak se snaží šířit názor, že tu linku opravdu využije (přitom si myslím, že on sám má pochybnosti, ale uspokojil své potřeby a přece nebude shazovat sám sebe). S jídlem prostě roste chuť ...

    Masy se nevěnují ve většině času počítačům a tak upgradují jiné věci (telefony, auta ...). Každá skupina lidí se nechá něčím "strhnout" a potom nastupuje do toho kolotoče, který jsem zde uvedl.

    Závěr? Masy opravdu vysokorychlostní inet nepotřebují. Jedna se o mou asociaci a nikomu jí nenutím :)

    Já vysokorychlostní inet potřebuji, protože ho nemám :)

  24. 24 Wejn 03.11.04, 01:11:23
    FB

    [7] ssh na tebe! :-) Myslim, ze by te to z GPRS vylecilo stejne rychle jak me. Preci jen ping time ~ 1-2sec je fakt super.

  25. 25 Collier 07.12.04, 03:12:35
    FB

    Pokud bych souhlasil s názorem, ze vlastne není rychly Internet vubec treba, je to stejne jako bych souhlasil ze nepotrebujeme auta, vzdyt nam prece k svezeni staci osvedceny zebrinak s parem krav - taky se svezem. Pouzival jsem dial-up leta, bylo a je to drahe o rychlosti ani radeji nemluvim. Takze jsem vubec nevahal kdyz jsem mel moznost prejit na mikrovlnu. Za polovicni penize rychlost 128 kb/s. Na dial-up se opravdu telefonovat do ciziny nevyplatilo :-) ovsem na mikrovlne se pres Internet vola vlastne zadarmo.