Stabilní a výkonný počítač. Jak na to?

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Stabilní a výkonný počítač. Jak na to?

Technologie 15.05.04

Co je základem stabilního počítače a rychlého počítače?

Značkové komponenty

chladič

Ano, třeba F.I.C. vyrábí jakési základní desky. Inno, Inc. jakési grafické karty. Nikdy se ale stabilitou ani nepřiblíží MSI, Asusu, Herculesu a pár dalším. To samé platí o rychlých DDR400 (a více) pamětech. Levné desky používají sice třeba i stejný Northbridge chipset, ale už napájecí prvky, kondenzátory, stabilizátory, obecně veškeré ostatní součástky jsou druho, až třeti-řadé „kvality“. Levnější a méně stabilní. A doplňkové funkce, jako je špičkový MSI CoreCell chipset, ten u noname výbobců nikdy nenajdete. Nemají finance na vývoj těchto chipsetů a testování stability desek!

Kvalitní chladič CPU

Intel dodává ke svým CPU slušné chladiče, nicméně, dodává to samé pro P-IV/2.0GHz, i pro 3.2GHz. Pokud člověk dělá složitější úlohy, nebo pracuje s videem, či složitou grafikou ve Photoshopu, P-IV/3.2GHz má běžně přes 65°C. A to je moc. Za pomoci Thermaltake 7+ Xaser se člověk dostane, při zatíženém procesoru, na 55°C. Při 4.000 rpm. A to může jít až na 6.500 rpm. Při běžné práci má procesor 35°C. Použitý materiál? Měď. A Artic Silver pasta pod hladič. 25% obsah stříbra…

Silent větráčky CPU ne!

Někteří lidé si kupují takzvané „silent větráčky“. Třeba Artic Cooling Super Silent 4 Pro. K čemu to je? K ničemu! Je to jen marketingový humbuk. Takový větráček je tichý proto, že jede maximáně na 2.800 rpm, a proto „nehlučí“. Huh. Pokud procesor zatížíte, větráček nestačí. Řešením je samozřejmě větráček inteligentní, s teplotním sensorem, nebo inteligentní základní deska (třeba MSI Neo-2 se skvělým CoreCell chipsetem), která reguluje rychlost větráčku CPU podle potřeby. Pokud je CPU nezatížen, větráček jede na 1.800 rpm. je mimořádně tichý. V případě převodu DVD do DivX, jede na 6.000 rpm. Dle potřeby…

Tiché harddisky ne!

Někteří lidé si rovněž kupují „tiché harddisky“. Opět, jedná se o nebezpečný marketingový humbuk. Ta „tichost“ disku je dosažena tím, že se zvýší o 40-50% přístupová doba… Hitachi nabízí na svém webu nástroj pro aktivaci a deaktivaci tohoto Automatic Acoustic Management settings disku. K čemu to je? Pokud je AAM zapnuto, což je u hodně disků defaultně, je disk sice tišší, ale zvyšuje se přístupová doba disku. A to je hodně špatně. Uvedený feature tool Vám umožní tento „feature“ vypnout. Plus umí pár dalších věcí.

Chlazení harddisků

Dnešní harddisky, zejména ty s 7.200 rpms a více se MUSÍ chladit. Vyzkoušejte si na Váš nechlazený disk někdy sáhnout. Před disk patří zásadně větrák, který na něj žene studený vzduch zvenku. Je to tak řešeno v serverech, není důvod to tak neřešit v domácí pracovní stanici. Proč? Stabilita, stabilita, stabilita, výkon.

Case? Jedině tower…

Zapomeňte na desktopy, minitowers, a další věci. Nedá se to kvalitně uchladit. Kupte si pořádnou skříň, tower, ať je tam prostor a nemačká se všechno pár milimetrů na sebe!

Kroucené ATA kabely

Kupte si moderní, kroucené, ATA kabely, pokud již rovnou nemáte SATA. Proč? Nejenom to lépe vypadá, ale ve skříni je pak MNOHEM více místa pro proudění vzduchu.

Napájecí zdroj

Kupte si pořádný zdroj. Doby, kdy stačilo 200W jsou dávno pryč. Dnešní P-IV/3GHz má ztrátový výkon 100W. Váš zdroj musí mít minimálně 400W. Počítač se Vám může restartovat i díky tomu, že Váš zdroj v proudových špičkách nestačí.

Zapomeňte na notebooky

Osobně mám Apple Powerbook G4 jen pro prezentace, nikoliv pro práci. Dobře to vypadá, ale používat se to nedá. Seriózní práce se s pomalým, přehřátým, předraženým notebookem dělat nedá.

Kupte si UPS

Ano, na Praze 1 už elektřina nevypadla ani se nepamatuji. Ale prasklá žárovka, vadná žehlička nebo varná konvice občas dokáže divy ;)

K čemu to všechno je? S takovýmto hardwarem Vám počítač nespadne. Nikdy. Chcete-li stabilitu, je dobré si postavit takový malý server. :)


Komentáře

  1. 1 Miroslav Navrátil 15.05.04, 03:05:49
    FB

    Hmmm... Noťasy jsou na nic? Tak nevím, ale mně pro běžnou práci stačí (já ale neripuju DivX apod.)

  2. 2 Radek Hulán 15.05.04, 03:05:59
    FB

    [1] ano, podle mě jsou notebooky dobré jen na prezentaci, ale rozhodně ne na práci. (a tím nemyslím DivX ;) )

    Notebooky jsou, principiálně, pomalé. Mají pomalé paměti, pomalé disky, špatné chlazení... I ty nejlepší.. Měl jsem notebooků hodně, i výkonné a vážící 900 gramů, ale.. je to jen hračka. Pro mě!

  3. 3 Ondřej Kokeš 15.05.04, 04:05:07
    FB

    Mam notebook skoro rok, delam na nem X hodin denne, obcas se mi pracuje pomalu, ale to je vse. Mam ho proto, ze casto cestuji a ukazuji a prenasim ostatnim nejaky veci ... Notebook je pro me idealni, JEDINE co me na nem vadi je, ze vidim barvy jinak nez ostatni, LEPE.

  4. 4 Radek Hulán 15.05.04, 04:05:09
    FB

    [3] nic ti nebrání mít u stolního počítače Eizo LCD, a vidět barvy ne LÉPE, ale NEJLÉPE ;)

  5. 5 Ondřej Kokeš 15.05.04, 04:05:14
    FB

    [4] Tys me nepochopil, mne jen vadi, ze proste LCD zobrazuje barvy jinak nez CRTcko, takze nemuzu delat grafiku, ale MNE se tyto barvy libi, ale jsou SPATNE.

  6. 6 Radek Hulán 15.05.04, 04:05:24
    FB

    [5] hm. Na práci jsou potřeba hlavně 4 věci: výkonný počítač, super stabilný stroj, perfektní klávesnice, perfektní myš. Ani jedno z toho notebook (samotný) nesplňuje.

    Dřív mě notebook taky bavil, měl jsem i docking station pro HP Omnibook, a napojení na externí LCD, a externí klávesnici, abych měl všechna data "pořád u sebe". Pak jsem pochopil, že to je nanic. Z 99.9% to nikdy nepotřebuji, a když jo, máme tu DVD-RW, a USB-dongles (256MB! a více). Používat notebook jako přenašeč dat mezi prací a domovem ja na.ovno. Lepší je mít super stroj doma, super stroj v práci, a data přenášet jinak... ;) Lépe.

    Pro práci je potřeba špičkový stroj. Notebook je jako jezdit závody F1, kde jedou nadupaná P-IV a Atlhony 64 s růžovým kočárkem ;)

    Ale pár let mě to bralo. Myslel jsem si, taky, a nesprávně, že nevýhody notebooku vyváží výhoda mít "data pořád u sebe". Ne. Jsou lepší řešení...

    Nicméně: máme každý jiné potřeby. Pro studenta notebook smysl má i jako hlavní počítač! Kupovat si notebook a k tomu tower je často mimo finanční možnosti studenta, či rodičů... v 25 letech už taky nebudeš notebooky mít tak rád ;) Natož v 31 letech ;)

  7. 7 Ondřej Kokeš 15.05.04, 04:05:34
    FB

    Na práci jsou potřeba hlavně 4 věci: výkonný počítač, super stabilný stroj, perfektní klávesnice, perfektní myš.
    - vykonny? proc? na webdesign a programovani ne...
    - super stabilni? notebook stabilni je, ja v pohode ukladam, stabilni byt nemusi, teda musi, ale ne nejvic.
    - perfektni klavesnice? kdyz se naucis na notebookove, pise se ti na ni lepe nez na normalni, otazka zvyku
    - perfektni mys? mozna na precizni retuse ... to jo, ale programatorovi staci normalni, zatim nic sloziteho na co potrebuji skvelou mys nedelam, az budu potrebovat, tak si koupim MX700, no problemo.

  8. 8 Radek Hulán 15.05.04, 04:05:46
    FB

    [7]
    - ano, i na webdesign je potřeba výkonný počítač. Dělat grafiku jinak moc nejde, tedy, jde, ale pomalu. Natož něco překládat v C++..
    - ano, stabilita JE základ. Po pár zkušenostech, za pár let, to pochopíš ;)
    - ne, notebooková klávesnice NENÍ lepší. Nikdy. Já píšu všemi 10.. Velice rychle.. Notebooková klávesnice má malý zdvih a není lomená, takže se na ní dlouhodobě nedá pracovat, a nemá podložku pod ruku. Opět, později to pochopíš, až budeš mít bolesti v rukou...
    - ne, perfektní myš je potřeba na cokoliv jiného než na psaní textu

    Ale opakuji: máme každý jiné potřeby. Pro studenta notebook smysl má i jako hlavní počítač! Kupovat si notebook a k tomu tower je často mimo finanční možnosti studenta, či rodičů... v 25 letech už taky nebudeš notebooky mít tak rád Natož v 31 letech ;)

  9. 9 Hekerle Vitezslav 15.05.04, 05:05:02
    FB

    Nevim, LCD me nelaka. Pomerne trefne to kdesi shrnul M. Kubeček - proste predstava ze si koupim LCD, doma zjistim ze jsou na nem 4 mrtve zobrazovaci body a pri reklamaci mi reknou 'sorry ale 4 body jsou jeste v norme' me nelaka. Kdybych mel zarucen ze kazdy vadny pixel = vadne LCD pak bych v tom nevidel problem. Takhle si muzu jen poklepat na celo s predstavou ktery blbec mohl takovouhle 'normu' schvalit.

  10. 10 Radek Hulán 15.05.04, 05:05:22
    FB

    [9] ano, to je problém LCD. LCD nesmíš nakupovat poštou. Ale jen tak, že si je PROHLÉDNEŠ a vybereš si kus, který je SUPER. I u Eizo se najde 1-2 mrtvé body.. Ale na mém ne ;)

    Jinak, on kvalitní 19" CRT monitor, Trinitron obrazovka, je rovněž super...

  11. 11 Jiří Macich ml. 15.05.04, 05:05:53
    FB

    [6] Osobně preferuji pro přenos větších dat menší disky (8 - 15GB) nebo běžných dat flash disk (128MB). No a když kdu k cizímu počítači (třeba do net kavárny) a chci se tam cítit jako doma, tak si dám na flash disk pár souborů vygenerovaných Průvodcem přenesením souborů a nastavení nebo si strčím do kapsy CD s Knoppixem. :idea:

  12. 12 llook 15.05.04, 06:05:45
    FB

    Nejdřív věcná poznámka k rozdělení skříní: Pokud vím, tak tower je obecné označení pro "stojaté" počítače a předpony jako mini-, midi- nebo big- označují počet děr pro různý disketovky, CDčka apod., ale neříkají nic o rozměrech skříně.
    ---
    Jinak na mě ten článek působí asi takhle: "Nejlepší počítač = nejdražší komponenty, o stupínek horší počítač je k ničemu".

    Myslím, že při nákupu počítače by každý měl brát vpotaz především poměr výkon/cena. Zda počítač dražší o pět tisíc mu přinese opravdu o tolik vyšší výkon, že se mu to vyplatí.

  13. 13 Ondřej Kokeš 15.05.04, 06:05:56
    FB

    [9] Ja mel na LCD 2 vadne pixely a rekli mi, ze to reklamujou az od 7 ;) Nyni uz je jen jeden. Radku, myslim, ze i jini programatori pisou desetia notebook jim prijde idealni, Radku, JE TO OTAZKA ZVYKU. Delal jsem asi 4 roky na normalni klavesnici a prechod na notebookovou mi delal problemy, ale fakt se na to pise dostatecne rychle. Vim, ze mas rozdelenou, protoze potrebujes misto pro vsechny prsty a pekne rozdelene, dobre, neberu ti to, ty jsi u kompu nejak pres 15 let, ja neco pres 5, neda se porovnavat, ale nerikej mi, ze normalni klavesnice je lepsi, to mi prosim necpi.

  14. 14 Radek Hulán 15.05.04, 07:05:06
    FB

    [13] je lepší, uvidíš, až ti bude 30 ;) Taky jsem si to jako teenager nemyslel a měl rád notebooky :) Ale zásady ergonomie platí OBECNĚ. To není jen můj dojem. Notebook máš minimálně 1.5cm vysoký, a utnutý, ruce ti de-facto visí ve vzduchu. To NENÍ ergonomická poloha psaní. Malý zdvih kláves a jejich pozice v rovině, nutící ruce zastávat nepřirozenou pozici "rovnoběžně", je rovněž ergonomicky špatně. Zeptej se Pavla Kouta, potvrdí ti to...

    [12] ne, tento článek není "nejdražší je nejlepší" (i když, korelace zde určitě je). Kvalitní chladič na CPU, vetráček před HDD, velká skříň, kroucené ATA kabely, kvalitní zdroj - to jsou stokoruny. A drasticky ovlivňují STABILITU počítače. ;)

  15. 15 Ondřej Kokeš 15.05.04, 07:05:14
    FB

    [14] ruce ti de-facto visí ve vzduchu. ???

    --Ano, ruce ti visí ve vzduchu při psaní na notebooku a jsou v nepřirozené pozici. To je fakt. Hele, Ondro, já ve 14 letech taky NIKDY neuznal, že lidi ve 30 mají (vždy, oproti mě) pravdu. Ale oni mají ;) Protože znají a pamatují si nejenom vše ze svých 14 let, ale i mnohé navíc... Dnes již pozorně naslouchám vyprávění sedmdesátiletých. Nejsou to senilní lidé, jsou to lidé, co mají VÍCE zkušeností než já.. Jako teenager jsem na jejich názory docela kašlal.. ;)--

    Jinak ja psal na normalni klavesnici s podlozkou pro ruce a psalo se mi vyborne, takze nebudu rikat, ze notebook je lepsi, ale kdyz si na jedno z toho zvyknes, tak to nejde zlomit ;)

  16. 16 dld 15.05.04, 09:05:24
    FB

    [15] Ja mam osobne ruce opreny o notebook ... a ke stare klavesnici se mi vubec nechce vracet ... prave kvuli tem rukou ... po 13 - 14 hodinach u normalni klavesnice .. ma ruce jako konve ... oprene o notas jsou jeste ve skvele forme a noc je teprve predmnou ... rozhodne si bez notase nedovedu predstavit zivot (kompilace v C++ .. uplne v pohode ...). Problemem sice je Oracle9i (Developnemt suite ... postavene na jave je dosti zatezove, ale videl jsem i na P4 ... a tam to taky nestihalo(podle me predstavy)). Ale proti gustu zadny disputat ... jako stabil mam starou k6 a tam bych vubec nic z toho delat nemohl ...

  17. 17 Jiří Macich ml. 15.05.04, 09:05:51
    FB

    Já obecně preferuji stolní počítač s velkou skříní (nyní big tower), silnějším zdrojem (nyní 350W a UPC cca na 30 minut) s větráčky na strategických místech.

    Skříň chci odhlučněnou. Jeden z disků ve skříni je starý a normálně by dělal strašně kraválu. Teď ho vůbec neslyším a mám ucho asi tak 60cm od skříně. Ta skříň (upravená na míru) je super.

    Notebook mi nedává volnost. Dává mi sice volnost s pohybem, ale já radějí volnost s možností upgradu čehokoliv a kdykoliv.

  18. 18 Miroslav Navrátil 16.05.04, 10:05:57
    FB

    > Notebooky jsou, principiálně, pomalé. Mají pomalé paměti, pomalé disky, špatné chlazení... I ty nejlepší.. Měl jsem notebooků hodně, i výkonné a vážící 900 gramů, ale.. je to jen hračka. Pro mě!

    Radku, to bych neřek. Já třeba teď dělám na Celeronu450, 64RAM, 6GB HDD. Webdesign s tím dělám v pohodě (sice pomalu, ale dělám). Kamaráde, když si vezmeš Centrino 1.5 GHz, 512RAM, 30/40 GB HDD tak je to úplně v pohodě - pokud si ten noťas koupíš značkovej (já uvažuju o DELLu), tak nemáš problém. Já u noťasu vidím jedinej problém - blbá grafika (ale já nejsem grafik a hry nehraju, čili pro mě to taky moc aktuální není - a to co dělám s Photoshopem to zvládne).

    A něco o těch blbých klávesnicích a myších vůbec není pravda. Noťasovská klávesnice je skvělá a teď když jsem si k noťasu koupil MX700 tak je úplná pohoda.

    Věř mi, já nepotřebuju takový dělo jak ty. Mě stačí když to zvládne naráz PsPad,Photoshop,Mirandu,TheBat, Winamp a Operu (a MyIE2 pro ladění v IE ... :evil: ). A to ten noťas s Centrinem 1.5, 512RAM pohodově zvládne. 8)

    Taky je ale něco jinýho, když člověk potřebuje cestovat. Jak jsem měl ještě stolní PC, tak cestování bylo děs a hrůza (data jsem neměl po ruce, pořád jiný prostředí apod.). Když si vezmeš dobrej noťas, tak máš postaraný - můžeš cestovat, dostaneš kvalitní pc (k tomu skvělý LCD [už nikdy CRT! - nedá se to srovnávat] a skvělou klávesnici...).

    Mě to teda absolutně vyhovuje a nemám problém. Ale co, každej potřebuje něco jinýho. Howgh! :wink:

  19. 19 dgx 16.05.04, 02:05:58
    FB

    Špatná myš a můj pracovní výkon klesne na polovinu.

    Špatná klávesnice a místo programování opravuju překlepy.

    Špatný monitor a zničním si oči.

    Špatný motherboard+CPU a přijdu o nervy.

    Jestli na něčem fakt nezáleží, tak je to vizuální design té bedny, co mi leží pod stolem. A přitom právě ten často o koupi počítače (v TESCO nebo Hypernova) rozhoduje. ... Tak se liší profesionál od amatéra. :wink:

  20. 20 Miroslav Navrátil 16.05.04, 04:05:13
    FB

    [19] Dobrý :-) Třeba já:

    - myš: Logitech MX700 (skvělá, 2500 Kč)
    - klávesnice: noťasovská integrovaná
    - monitor: noťasovský LCD ( 14", 1024x768 )
    - zákl. deska a všecko kolem: konfigurace s win98 děs a hrůza! :evil:

  21. 21 Radek Hulán 16.05.04, 04:05:47
    FB

    [18] Mirku, můj Apple Powerbok G4 je jeden z nejlepších (pokud vůbec ne nejlepší) notebook vůbec. Display 17". Špičkový. Rychlý. Dobrá klávesnice.

    Ale - stolní počítač je (jak ti potvrzuje i dgx), základ. Jen stolní počítač má špičkovou klávesnici a špičkovou myš. Mít ruce u těla, zdvižené nad notebookem, to je šílená pozice. Nemluvím tu vůbec o doplňcích k notebooku, pak se dostáváme zase, pomalu, ke stolnímu počítači ;)

  22. 22 Ondřej Kokeš 16.05.04, 05:05:01
    FB

    [21] a špičkovou myš.
    A tu si k notebooku nekoupis?

  23. 23 Radek Hulán 16.05.04, 05:05:09
    FB

    [22] ale jo, koupíš, k notebooku si můžeš koupit externí klávesnici, externí rychlý disk, externí myš a ... máš z toho pomalý desktop. :!:

  24. 24 Ondřej Kokeš 16.05.04, 05:05:17
    FB

    Ale mys je normalni prislusenstvi, to je k notebooku samozrejmost! Stejne jako sluchatka.

  25. 25 Jiří Macich ml. 16.05.04, 09:05:08
    FB

    [24] Sluchátka ... ehm ... minimálně 5.1 rulez 8)

    Já se compem také živím. Dobrá a pohodlná klávesnice, dobrá optická myš ... to je ... základ :!:

    Nebudu si kupovat noťas, abych k němu dával všechno externí. To si mohu koupit jednoutak levnější desktop ... dvakráttak výkonný :P

  26. 26 Ondřej Kokeš 16.05.04, 09:05:40
    FB

    Ja tu mam minivez, 5.1 u kompa, takze ke svymu notebookcku mi stacej sluchatka ;)

  27. 27 tavvva 14.07.04, 01:07:23
    FB

    Miláčkové ... všichni tu řešíte teplotu Intelu větrákem s 4000RPM a podobně. Uvědomte si, že nejlepší řešení je snížit mu napájení. Vzhledem k tomu, že reálně dodávané napětí může kolísat, tak má Intel značné rezervy (myslím směrem dolů). Já jsem na svém Prescottu 2.8GHz s HT shodil napájení o 2 desetiny pod Default (a to je na něm ještě reálně o 50mV méně, než je v setupu nastaveno). Čili napájím ho přibližně 1.13V, což udává deska jako změřenou hodnotu. Provozní teplota slezla asi o 12 stupňů Celsia a při zátěži se pohybuje stále pod hranící 50 stupňů. A teď perlička - mám tam origoš BOXovaný chladič před který jsem předřadil odporový dělič, takže jsem mu snížil otáčky na polovinu (přibližně 2200RPM). Větrák nejde slyšet ani v noci v nejhlubším tichu.

  28. 28 knox 18.01.05, 06:01:13
    FB

    mozem sa spytat k tomu chladeniu HD? doteraz som mal suflik a v tom bol vetrak - HD sa mi ale pokazil a bolo mi povedane ze sufliky nie su nic moc...
    ako by som mal vyriesit to chladenie?(som amater)

  29. 29 Radek Hulán 18.01.05, 06:01:26
    FB

    [28] mini-větráček v šuplíku nemá výkon, základem je dobrá skříň, já mám před dvěma HDD postaven 12cm větrák, velký, a fouká na ně neustále hromadu vzduchu zvenku :-)

  30. 30 OndraSter 09.01.06, 03:01:44
    FB

    Já teď mám nový pokusný stroj, Celeron 633MHz, 64MB RAM, 10GB disk a 4MB ATI Rage64 3D a na praci to staci.. disky nechladim, jen na procesoru a MB mam teplotní čidla.. CPU má věšinou okolo 37°C a MB má okolo 45°C.. a vetrak mi jede pod 5k RPM... I po zahrátí si CounterStrika se to nezvýšilo.. (a to ten větráček umí i okolo 6k RPM)