Práce přináší koláče. A peníze!
Spousta lidí kolem jsou lamy. Nezvdělané. To by nebylo až tak nejhorší. I lama se může pochlapit. Něco se naučit. Nicméně, ono se těm lamám taky nechce vůbec, ale opravdu ani trochu, pracovat. Vrcholem jejich výkonu je smazání mého copyrightu z patičky. Chce se jim jen nadávat a používat to, co dělají jiní. Je pár výjímek, jako třeba Arthur (velký Malý) Dent, či Libor eLKa Krayzel.
Včera jsem si na toto téma vyměnil pár emailů s Patrickem Zandlem (který mi udělil svolení to zveřejnit, a podotknul, že pokud z toho bude problém, tak vše popře; tímto tedy preventivně popírám, že se jedná o Patricka Zandla z marigold.cz).
Tak to zde máte. Nefiltrovaná, nepředžvýkaná strava, bez dalších komentářů z mé strany. Hodnocení si budete muset utvořit svépomocí.
Patrick píše:
Ahoj, tak mám lokalizaci (PunBB fóra) hotovu, snad tam není moc chyb - je v příloze.
Já jsem nadšen:
Patricku, ta čeština je dobrá, pro PunBB, mám z ní radost. Ale hlavně mám moc radost z toho, že konečně se objevil někdo, kdo jen nestahuje, nekomzumuje, ale také něco dělá!
Patrick to komentuje:
Ono to není tak jednoduché - hodně lidí prostě neumí programovat, ale dobře umí něco jiného. Já programovat neumím, zato rozumím mobilním sítím, někdo jiný nerozumí sítím, ale zase umí programovat, každý děláme něco
A já doplňuji:
No, ono se Patricku nejedná vůbec o programování, takový BLOG:CMS může do češtiny přeložit kdekdo, ale ve skutečnosti každý jen křičí, že to není česky, a když si to pak 500 lidí stáhne, až to do češtiny přeložím já, tak poděkují na emailu přesně 3 lidi
Patrick smutně přikyvuje:
Tak to máš docela dobrý poměr. Já když napíšu jeden článek, který si přečtou stovky lidí, tak dva poděkují a deset napíše, že jsem debil, že tam mám hrubku
Tutos - (nej)lepší řízení Vaší firmy
Tutos používám pro řízení jak celé firmy, tak projektů, pro komunikaci se zákazníky, vedení bug tracku, evidenci úkolů, meetingů, a řadu dalších věcí. Tutos je poskytován v GNU GPL licenci a je to webová aplikace založená na PHP a databázi (MySQL, PostgreSQL, InterBase nebo Oracle).
Jak to v praxi funguje? Na telefonu si domlouvám meeting s Komerční bankou. Loguji se do firemní instalaci Tutose, vkládám pro klienta KB nový meeting, a posílám automaticky oznámení emailem této schůzky dvěma zaměstnancům, kteří tam budou muset se mnou být rovněž přítomni.
Hned poté se dívám na bug track, opět v Tutosu, a vidím, že jeden zaměstnanec před pár minutami zapsal servisní zásah, je právě v PPF Burzovní. Jedná se o nadstandardní zásah, Tutos tedy automaticky vygeneroval i vyúčtování. Jakýkoliv kritický servisní zásah by mi byl oznámen okamžitě příchozí (a automaticky generovanou) SMS.
Odpoledne jsem na jednání, mobil mám vypnut, zapínám si jej až pozdě odpoledne, a přichází mi na něj email, že v 18:00 mám obchodní večeři. Naplánovala mi ji asistentka, zapsala do Tutosu, a ten se automaticky postaral o zbytek.
Do Tutosu mají přístup i klienti, práva nastavena pochopitelně jen na projekty, které se jich týkají, mohou tak sledovat stav řešení jejich projektu, problémů, kontrolovat real-time odezvy.
Říká se tomu "active support scheme".
Gmail - podrobnější popis a screenshoty

Gmail pár dnů testuji a mám z něj velice pozitivní dojmy. Proč? Funguje to jako skutečná aplikace. Potom, co se v cache usadí 250kB JavaScriptů, tak je reakce okamžitá i na gprs připojení, možnost řadit (automaticky) zprávy dle konverzací, a hlavně vytváření pohledů (filtrů) je velice přínosná.
Vtip je v tom, že filtr je lepší než složka. Ve složce může být jeden email právě jednou, ale filtr, je jen pohled na hromadu emailů v Inboxu a SentBoxu, takže, není problém mít filtr na emaily od XYZ, pak na emaily s videem, atd., a Gmail to v reálném čase prohledává a filtruje, a díky použití JS i okamžitě zobrazí i na velice pomalém připojení.
To, že to nemá ani Doctype je naprosto jedno. Webová aplikace se jako XHTML 1.0 prezentační web nedá napsat, webová aplikace musí používat JavaScript, a Gmail jej používá velice dobře. Zkoušel jsem Yahoo i Hotmail, ale i email.cz, seznam.cz, ale to je nepoužitelné.
Gmail je první skutečně použitelný webmail, protože si nehraje na webmail, ale v podstatě simuluje GUI aplikaci, přičemž si zachovává výhodu online dostupnosti.
To, že nyní nemá POP3 mě moc nebere, je v podstatě jedno, jestli si spustím aplikaci v browseru, nebo jako EXE soubor ;) Jinak řečeno, jako koncového uživatele mě nezajímá, zda aplikace jako API používá WinAPI, či XHTML / JS / CSS / HTTP. Navíc, nemusím se takto starat o zálohování, a pokud mám jen POP3, a přijímám emaily na více místech, tak ani o merge těch dat.
Špehuje nás Gmail?
Ne, ne, a 1000x ne. To je obava tupých lam, jinak to nazvat nemohu. Gmail jen uplatňuje počítačový algoritmus, program, který k prohlíženému emailu nabídne krátkou textovou reklamu. Nic víc. Dělá to spousta providerů, dělá to email.cz, seznam.cz, yahoo.com. Dělá to každý. Hloupé komentáře na toto téma budou mazány.
Jak tedy Gmail v reálu vypadá?
Fotbal jako válečná hra?

Patrick Zandl píše o tom, že nerozumí fotbalu. Že jej prostě vůbec nebere. Rozumím mu. Jsem na tom totiž stejně! Sledovat, jak se po obrovském trávníku plouží, oproti hokeji zoufale pomalu (!), dvě desítky hráčů, to nemá (pro mě) potřebnou dynamiku. Dosud jsem nechápal ani lidi, co je fotbal baví, proč je baví.
Nicméně, kvůli noname je to jinak. Jeho komentář mě zaujal o osvítil:
Všechny hry samozřejmě vycházejí z válečných her, je to příprava na samostatné rychlé myšlení, k tomu pohybová průprava.
Prostě, fotbal je zcela jiné paradigma. Hokej versus fotal. Rychlá akce malého S.W.A.T. komanda, pod přesným velením, versus příprava rozsáhlé bitvy a její dlouhé vedení a realizace. Hodně lidem vyhovuje ta druhá varianta. Někomu ta první. Mě osobně ta druhá varianta nudí. Mám rád rychlou akci, změnu, a tu fotbal jednoznačně nenabízí. Nedívám se na něj.
Hokej je mnohem více individuální sport, což opět vyhovuje mojí osobnosti. I proto jsem jej 10 roků hrál :) Fotbal je pro mě ztráta času, ale rozumím již tomu, proč na to mají jiní lidé jiný pohled. PS: ale americký fotbal je výborný!
Chcete rychlé a validní PHP/MySQL fórum?
Je to fórum založená na PunBB, nicméně s velice rozsáhlými modifikacemi. Celý kód, parser a funkce jsou přeprogramované aby generovaly XHTML 1.0 STRICT validní kód, doprogramoval jsem taky RSS export posledních článků, skript pro automatické zálohování a obnovu databáze, poladil pár bugů, co tam byly, a zlepšil rovněž automatický import z phpBB fóra.
Výsledek vypadá nejenom pěkně, ale je to i velice rychlé. Na rozdíl od phpBB, InvisionBoard, či vBulletin je moje modifikace PunBB s pouhými 500kB kódu podstatně rychlejší, má layout dělaný plně v CSS, a je to snadno udržovatelné. Nemluvě o tom, že je to validní. Plně. Není problém včlenění ani do XML aplikací.
Domovská stránka PunBB je na http://www.punbb.org/ a fórum je na adrese http://forums.punbb.org/.
Podpora pro moji rozsáhlou modifikaci PunBB je na adrese http://forum.blogcms.com/, a download je na sourceforge.net.
Instalace?
http://.../install.php
Konverze z phpBB?
http://.../convert/index.php
XHTML 1.0 STRICT validní fórum
Včera jsem psal o PunBB, sympatickém fóru, které je dostatečně flexibilní pro většinu potřeb. Dnes jsem upravil cca 500kB jeho kódu, a udělal z něj fórum, které je XHTML 1.0 STRICT validní. Podívat se na ně můžete na forum.blogcms.com, včetně trasferu příspěvů z nabobtnalého phpBB. Pokud bude zájem, dám PunBB v mojí úpravě na sourceforge.net k downloadu.
PunBB - sympatické a rychlé fórum
PunBB je fórum, které není zatíženo žádným grafickým balastem, tar.bz2 download má jen 90kB (!), je extrémně rychlé i na pomalých linkách a má přitom vše, co potřebujete, včetně exportu posledních příspěvků v RSS/XML formátu. Navíc, je vydáno v GNU GPL licenci. Na naprostou většinu potřeb je phpBB zcela zbytečně nabobtnalé, PunBB je zde vhodnější. Dostupný je dokonce i konvertor z phpBB do PunBB :)
Co je nového v PHP 5 (díl 4/5)
V tomto díle se podíváme na další objektová rozšíření PHP 5. Jedním z nich je podpora pro konstanty v rámci třídy. Příklad?
class _trida{ const constant = "constant"; } echo "_trida::constant = " . _trida::constant . "\n";
V PHP 5 je možno odkazovat v návratových typech funkcí na metody instancí tříd, což v PHP 4 možno není. Příklad?
class _prvni{ function doSomething() { print "prvni\n"; } } class _druhy{ function doSomething() { print "druhy\n"; } } function _cislo($cislo) { switch ($cislo) { case "prvni": return new _prvni(); case "druhy": return new _druhy(); } } _cislo("prvni")->doSomething(); _cislo("druhy")->doSomething();
Nejrychlejší počítače světa
Díval jsem se dnes na statistiku top-500 nejrychlejších počítačů světa. Na prvním místě je počítač s 5.120 CPU, od NECu. Dělá na "earth-simulation". Docela náročný úkol :)
Zajímavá na top-500 je pozice Intelu, konkrétně jeho špičkových procesorů Itanium2, běžících na 1.4GHz, a potom Opteron2. Druhý nejrychlejší stroj je složen právě z těchto inteláckých CPU, konkrétně jich tam je (pouze) 4.096. Intel CPU najdeme i na místě 5, 9, 10, 12, 15, 16, 17, a mnoha dalších. Intel je úžasná společnost.
Pár strojů běží i na PowerPC 440, od IBM, nicméně, vzhledem k jejich nízké frekvenci (stovky MHz) jich je potřeba mnohem více. Na specializované úkoly a specializované clusterové operační systémy to nicméně až tak nevadí. Na desktopu již ano, tam PowerPC hrubě nestíhá...
Co je nového v PHP 5 (díl 3/5)
Se slušnou podporou objektů v PHP 5 souvisí i podpora pro lepší typovou kontrolu tříd. Konečně! Nicméně, není to podpora ve fázi kompilace, ale pochopitelně ve fázi runtime, tedy běhu programu. Tento příklad nám ilustruje "class hints":
interface _prvni { function a(_prvni $_prvni); } interface _druhy { function b(_druhy $_druhy); } class _treti implements _prvni, _druhy { function a(_prvni $_prvni) { // ... } function b(_druhy $_druhy) { // ... } } $a = new _treti; $b = new _treti; $a->a($b); $a->b($b);