Špinavá Opera, komunistický Firefox

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Špinavá Opera, komunistický Firefox

Certifikovaná píča Neelie Kroesová (což je eurokomisařka pro hospodářskou soutěž) už má jasno v tom, že Microsoft porušuje hospodářskou soutěž zahrnutím Internet Exploreru do svého vlastního operačního systému (Windows), takže Firefox s 30% podílem na trhu a Opera s nula.nic% podílem na trhu se prý špatně prosazuje.

Podobně jasno měla v zahrnutí multimediálního přehrávače a udělila Microsoftu pokutu několika set miliónů EUR.

Co na tom, že Windows N bez multimediálního přehrávače se vůbec neprodávají, o Firefoxu píší média mnohem více než o IE, a každý uživatel internetu si může libovolný browser zcela svobodně a dle svého zvážení stáhnout. Neelie bude přesto nově pravděpodobně prosazovat, aby soukromá společnost Microsoft zahrnovala do svého vlastního operačního systému i jiné prohlížeče. Firefox, Opera, Safari, Hulán browser a další.

Ano Hulán browser. Naprogramoval jsem si "Hulán browser", zabralo to přesně 60 sekund. Přetáhnul jsem ve Visual Studiu 2008 komponentu IE na "plátno", dal tomu titulek "Hulán browser", nastavil hulan.cz jako nezměnitelnou homepage a zkompiloval.

Zkusil jsem se následně obrátit na Microsoft, ale vypadá to, že ten dobrovolně můj browser nebude propagovat a nabízet ve Windows jako hlavní. Nu což, právě zde Neelie pomůže! :-)

Toto chování Evropské komise považuji za hrubé porušení hospodářské soutěže a nehorázné zasahování do práv soukromého subjektu. Jeho iniciátorem je špinavá norská společnost Opera Software ASA a přidal se k tomu i "komunistický" Firefox.

Příznivcům špinavých či komunistických prohlížečů se dnešního dne (poznámka pro lidi s nízkým IQ: dnešního dne v kontextu článku znamená 25. 2. 2009) tedy bude MyEgo.cz zobrazovat s rudým pozadím.

Chcete něco podobného nabídnout i vy? Dejte si do hlavičky webu toto:

<![if !IE]><style type='text/css'> 
body{background:red!important}
</style><![endif]>

Poznámka pro čtenáře: pokud nechcete rudé pozadí, použijte nějaký slušný prohlížeč, tedy IE7 s IE7Pro doplňkem či IE8 (Beta).

Je načase dát EK najevo, že uživatelé Windows chtějí kompletní operační systém, tedy s prohlížečem, audio a video přehrávačem, aplikací pro střih videa a dalšími prvky. Je potřeba EK jasně říci, že o produktech soukromých subjektů by měl rozhodovat tento subjekt a nikoliv komunistický úředník.

Nabízet ve Windows povinně třeba Firefox je jako donutit BMW, aby na palubní desce vašeho nového auta byla velkým písmenem neodstranitelná reklama na Mercedes.


Komentáře

  1. 1 Petr Řezníček 25.02.09, 04:02:40
    FB

    Tohle jednání EK se mi také nelíbí, ale až takhle začít nenávidět ostatní prohlížeče, no nevím nevím.
    Sám jsi Operu dlouhý čas používal a dle mého má plno vlastností rozhodně lepší než IE. Je pravda, že je poslední dobou dost bugová a padá, ale na některé funkce prostě nedám dopustit (Wand, synchronizace bookmarků atd., vykreslování).
    Až bude IE umět jednoduchou obnovu naposledy otevřených tabů (bez nutnosti na cokoliv klikat), tak o něm mohu začít uvažovat. Protože faktmem je, že na práci s Live službami je samozřejmě nejlepší.

  2. 2 Radek Hulán 25.02.09, 04:02:42
    FB

    [1] tady nejde o prohlížeče, ale o politiku. A tam jsem jednoznačně zastánce svobody oproti zvůli komunismu. Pokud se producenti Opery a nově i Firefoxu pouštějí do politických pletich, musejí čekat odezvu. Zejména Opera Software ASA v mých očích klesla nějak na úroveň kapavky...

    Osobně opravdu nemám nic proti sofware, který produkují, ale proti způsobu, jakým se snaží nekale soutěžit.

  3. 3 Michal Vácha 25.02.09, 04:02:48
    FB

    A právníci MS s tím nic udělat nemůžou? To jako bude MS skákat, jak bude EK pískat?
    Kdyby byl MS Německá nebo Francouzská firma, myslíte že by EK postupovala stejně :-D ?

  4. 4 Radek Hulán 25.02.09, 04:02:54
    FB

    [3] proti zvůli komunismu historicky pomohla jen revoluce. "Odvolávat" se ke stejnému komunistickému funkcionáři co rozhodnul nemělo nikdy smysl... Předpokládat, že EU rozhodne sama proti sobě je prostě velice naivní. Zde nejde o právo a pravdu, ale o politiku a peníze...

  5. 5 Petr Řezníček 25.02.09, 04:02:57
    FB

    [2] Z toho pohledu souhlasím. Toto chování opravdu nechápu - jedná se přece o OS Microsoftu, který by si měl sám rozhodnout co ve Windows obsáhne a co ne. Pokud má někdo potřebu používat jiný prohlížeč, tak si ho prostě stáhne a vůbec nemusí být součástí systému. Chování EK považuji za ohavné.

    BTW. Delší dobu zvažuji přechod z Opery na jiný prohlížeč (z důvodů bugovosti, jak jsem již zmínil), tohle jejich chování k tomu jen přispívá.

  6. 6 Michal Vácha 25.02.09, 05:02:13
    FB

    [4] A co EK udělá, když MS nevyhoví těmto nesmyslným požadavkům? Zakáže prodej Windows na trhu EU? Vždyť jen z daní MS musí mít slušný příjem...
    Toto "skvělé" opatření chce EK aplikovat i na WM, přestože WM není dominantní na trhu ani IE není dominantním prohlížečem na WM....

  7. 7 Tomas Spik 25.02.09, 05:02:14
    FB

    Přesně jak říkáš jde o polituku a peníze, tak ještě doporučuji přestat komplet používat google, protože se hodlá k případu také přidat a hodlá se také chovat komunisticky, ne pardon jde o zisk tedy kapitalisticky.
    http://www.neowin.net/news/main/09/02/24/google-joins-eu-antitrust-case-against-microsoft...
    Je to smutné, ale můžeme jenom doufat, že se MS obhájí, jako se mu to už jednou povedlo

  8. 8 Radek Hulán 25.02.09, 05:02:16
    FB

    [7] proč si myslíš, že na tomto webu hledá Live.com a nikoliv Google ;)

  9. 9 Michal Trunda 25.02.09, 05:02:33
    FB

    Naprosto souhlasím s tím, že představa EK je absolutně nesmyslná, řekl bych až absurdní.

    P.S: Rudé pozadí fakt nemusím :-)

  10. 10 Mariančík Tomáš 25.02.09, 05:02:39
    FB

    Souhlasím, to co EU, potažmo na podnět Opera Software, vyžaduje, je naprosto nepřiměřené.

    Co jsem však naposledy četl, tak to nevypadá, že by představitelé Mozilly s tímto tahem plně souhlasili. Spíše zastávají zvýšení podílu na trhu pomocí kvalitního software, který uživatelům nabídne něco více (respektive něco jiného) než Internet Explorer a další konkurenční prohlížeče, jednoduše řečeno alternativu.

    Viz tento citát Mike Connora: "Opera's asserting something that's provably false. It's asserting that bundling leads to market share. I don't know how you can make the claim with a straight face. As people become aware there's an alternative, you don't end up in that [monopoly] situation. You have to be perceptibly better [than Internet Explorer]"
    http://www.neowin.net/news/main/09/02/10/mozilla-to-join-eu-suit-against-microsoft...

    Ono je to vlastně i logické, protože Firefox dosáhl poměrně významného podílu bez jakýchkoliv podobných taškařic, snažících se o jeho defaultní začlenění do operačního systému Microsoftu.

    Současně sice právě používám Firefox, ale i Internet Explorer s IEPro byl mým společníkem po několik let, stejně jako nyní Opera Mobile na PDA. Nejdůležitější je právě možnost volby, kdy si každý vybere co se mu líbí a co mu vyhovuje. Jednomu sedne IE, druhému Firefox, dalšímu zase Opera, Maxthon, Lively Browser, Konqueror atd., ale netřeba nekonečných válek o to, který z nich je nejlepší, či podobných nesmyslných žalob a pokut pro Microsoft.

    Kdo chce alternativu k IE, tak si ji stáhne, kdo o žádných alternativách ani neví, zřejmě o žádné stejně moc nestojí, protože kdyby mu vestavěný prohlížeč nevyhovoval, určitě by se pokusil najít jiný.

  11. 11 Martin Lalosak 25.02.09, 05:02:49
    FB

    [11] jenže kdo určí, co tam má být a co ne?? Přeci jen proč tam má být Opera či Firefox a ne "Hulán browser"??? Tak jak to je, je to ideální. Kdo chce IE, použije IE, a kdo ne, tak si pohodlně stáhne Operu a na IE už nesáhne. Nechápu tyto kroky a je mi z toho zle...

  12. 12 Štěpán Pernický 25.02.09, 05:02:51
    FB

    S chováním evropské unie směrem k Microsoftu už delší dobu sledují a přijde mě naprosto nevhodné a stupidní a se vším zde napsaným souhlasím. Jen se mě nelíbí, že uživatelům jiných prohlížečů se zobrazuje rudé pozadí na těchto stránkách. Myslím si, že takové jednání není zapotřebí a přibližuje se k chování k EU i když jen vzdáleně, když Radek Hulán trestá těm co si zvolily jiný prohlížeč odporným rudým pozadím. Myslím, že v dnešním demokratické době má každý volbu a právo si zvolit svoji variantu, která je pro něho vhodnější a neměl by být na těchto stránkách nějak znevýhodňován. Toť můj názor

  13. 13 Radek Hulán 25.02.09, 05:02:53
    FB

    [13] buď rád, že jsem mu nedal ještě blikající marquee ;) Každopádně já jsem soukromý subjekt, který má plné právo nastavit si na svém webu červené pozadí, to je pravý opak úředníků EK rozhodujících o tom, co má soukromý subjekt dělat.

  14. 14 Vlastimil Waic 25.02.09, 05:02:58
    FB

    Tuhle akci rád podpořím, aspoň na pár dní :-) Třeba se najdou i další...

    http://www.mujzune.cz/odmitam-oportunismus-a-nedustojny-eurosocialismus.aspx...

    Jen si to zkuste s non-IE prohlížečem :-P

  15. 15 Ondřej Moravec 25.02.09, 06:02:01
    FB

    [7] "Hodlá se chovat komunisticky" je správně. Kapitalisté svůj majetek nezískávají násilím, nýbrž prodejem produktů, které si ostatní kupují. "Ziskový motiv" s nástupem komunismu nezmizel, jen se změnily prostředky k jeho realizaci - z dobrovolné směny v rámci majektových práv na násilné odebírání majetku pod pohrůžkou násilí.

    Iniciativu EK založenou na (z drtivé většiny scestném) "antimonopolním zákonodárství" samozřejmě považuji za nesmysl. Nesdílím však názor, že by se uvedené společnosti lišily ve své uvědomělosti ohledně majetkových práv. I Microsoft využívá zákonů a nařízení neslučitelných s kapitalismem/svobodným trhem. Uvědomělí by měli být především tvůrci práva, těžko lze očekávat, že soukromé subjekty (až na výjimky) nepřijmou pravidla, která je v dané situaci zvýhodňují před ostatními.

    Kdyby fotbalisté týmu A měli obecné právo přerazit nohu nejlepšímu fotbalistovi týmu B, aby hra "byla vyrovnanější", zřejmě to udělají,pokud v sázce bude velká hodnota. Těžko však uvidíme lepší fotbal...

  16. 16 Petr Václavík 25.02.09, 06:02:06
    FB

    Zásahy EU jsou nesmyslné, trh funguje. A červené pozadí v mé Opeře se mi líbí. Odpovídá vášnivé rétorice webu :).

  17. 17 Miko Daniel 25.02.09, 06:02:39
    FB

    S článkom viacmenej súhlasím, ale doplnil by som drobnosť.

    Žaloba zo strany Opery bola postavená na troch bodoch a spomenutý bol v článku iba jeden - ten najnespravodlivejší.

    Bod 1: už spomínané, že IE je priamo v operačnom systéme - súhlasím s článkom, každá firma by mala mať právo si do vlastného OS dať browser aký chce. Samozrejme je tu možnosť to riešiť podobne ako na Linuxe nejakým správcom balíčkov typu synaptic, kde by si človek vybrať aký browser chcel, ale prečo by to Microsoft robil?

    Bod 2: že Internet Explorer sa na rozdiel od iného softwaru nedá normálne odinštalovať. To je podobná situácia, je to vec Microsoftu, že previazal svoj prehliadač s ďalšími komponentami v systéme a teda ani v tomto bode s Operou nesúhlasím.

    Bod 3: že internet Explorer nedodržiava webové štandardy (ostatne toto je myslím jediný bod ku ktorému sa pridala Mozilla). Tiež sa dá samozrejme povedať, že je to súkromná firma, tak nech má štandardy aké chce, ale potom vzniká situácia, tak ako dnes, že obrovské množstvo stránok je ešte stále optimalizovaných primárne pre IE6, čo je starý prehliadač z roku 2001. Keďže Microsoft ho tak neuveriteľne dlho neinovoval, tak v podstate brzdil rozvoj webu, kde nemohli byť použité určité funkcie, pretože IE6 ho jednoducho nezvládal. A napriek hrozbe karmy -29 či ešte nižšej musím povedať, že v tomto bode s Operou/Mozillou súhlasím.

    A ohľadne červeného pozadia - je to súkromný web a majiteľ si môže na ňom pochopiteľne robiť čo chce - otázkou ostáva, či dosiahne želaný efekt. V tomto prípade si myslím, že skôr nie.

  18. 18 Lojza Masox 25.02.09, 06:02:47
    FB

    Když si teda podle vás každý může vybrat prohlížeč který chce, proč musím s Firefoxem čumět do té hnusné červené. Sem snad komunista nebo co?

  19. 19 Jakub Beneš 25.02.09, 06:02:56
    FB

    Ha, sám jsem na toto téma zamýšlel článek, ale jak vidím, nejsem jediný kdo si toho všimnul(díky bohu!). Naprosto ve všem souhlasím s článkem. A abych řekl pravdu - stydím se, že používám Operu. To co si vymysleli je neslýchané a prostě vůbec nechápu jak to nemůže MS nevyhrát? Sakra jednou je to jejich OS tak snad mají pravo se systémem naistalovat i jejich browser, nechápu...

  20. 20 Štěpán Binko 25.02.09, 07:02:00
    FB

    Viděl jsem to ve zprávách a zrudnul vzteky. Obrat "certifikovaná píča" ovšem nemá chybu, ostatně jako slovo "frustrát".
    Přemýšlím, jestli nebude za chvíli nutné nařídit Škodovce, aby do svých vozů montovala alternativní volanty z BMW, KIA nebo Ford, protože je to to samé. Co si tam má Škodovka montovat co se jí zachce, že jo :-((((((((((

    P. S. Ale to rudý pozadí mě sere :-).

  21. 21 Jan Nepomutský 25.02.09, 07:02:01
    FB

    Naprosto souhlasím s článkem. Proč třeba naprosto uzavřený Apple nemá problémy s EK?
    Bylo by dobré kdyby někdo (třeba Vy pane Huláne) udělal ministránku o tomto tématu na kterou by se odkazovalo z ostatních stránek. Ještě by jste mohl dát do komentářů detekování prohlížeče :)

  22. 22 Petr Jurik 25.02.09, 07:02:18
    FB

    Ja byt ma miste MS, tak bych pohrozil, ze z CELE evropy stahnu sve podnikani (vc. vsech pobocek). Pochybuju, ze by EK dokazala obhajit, ze kvuli svym vymyslum prislo o misto nekolik desitek tisic lidi po cele evrope a nejvetsi SW gigant evropu opustil. Navic neverim tomu, ze by EK neco takoveho mechala probehnout. EK jedna tvrde, ja bych na miste MS jednal stejne tvrde.
    Sice pouzivam Firefox, ale jak tento 'pripad', tak i pripad WMP je podle meho nazoru jednoduse podlost smerovana na uspesneho (skoro bych rekl, ze ten proces 'vytvorili' nasi politici ... ti se taky zamerne snazi znicit nase uspesne podnikatele a podporuji parizitickou luzu).

  23. 23 Jan Tichava 25.02.09, 07:02:47
    FB

    [8] akorát, že v Opeře ten úžasnej Live search nefunguje

    proč má třeba i Safari červený pozadí? co to s tim má společnýho?

    btw, samozřejmě známe všichni UserCSS, takže pozadí tam mam normální :-)

  24. 24 Jan Nepomutský 25.02.09, 08:02:02
    FB

    [24] Safari má být také distribuovány ve Windows.

  25. 25 Lubos Klopytko 25.02.09, 08:02:05
    FB

    Musím s pánom Hulánom súhlasiť. Aj keď sám IE nepoužívam, tak si myslím že Opera svojimi vyhláseniami sa naozaj stala "špinavou" (takto si konkurenciu nepredstavujem) a ešte sa do toho zamiešal aj Firefox. Myslím si že ako Mozila Foundation tak aj Opera softvare sa nemali chytiť každého stebla a robiť vyhlásenia ako urobila EK dobre a podobne, to na nich vrhá len zlé svetlo.

    A btw: na mago EK: Prečo to nemohlo ostať tak ako bolo veď kto chcel požívať iný prehliadač mohol si ho stiahnuť a myslím že integrácia IE do Windowsu vadí len fanatickým Linuxákom (a EK:-D) . Normálnemu človeku to je jedno.
    PS: niesom žiadny obhajca MS ani IE, (Používam Linux a Operu, ktorých obhajca tiež niesom).

  26. 26 Nestarej Se 25.02.09, 08:02:23
    FB

    Já naprosto nechápu jak může někdo cpát Microsoftu svůj prohlížeč a pokud se nepodřídí tak tím porušuje hospodářskou soutěž. Ať si lidi z Opery a Firefoxu udělaj tedy svůj operační systém a necpou ho jiným. Jinak já jsem šťastný uživatel Opery a nemůžu si ji vynachválit, je stabilní a rychlá (měl jsem nějakou dobu IE, ale při více otevřených oknech bylo pomalý a někdy i padalo >> 64-bit Vista)

  27. 27 Hmm.. Trochu drze ziadat skutocne meno, nie? 25.02.09, 08:02:42
    FB

    Haha aj moje Safari 4 pod Macom je komunisticke? Muhehehehe

  28. 28 jan nemecek 25.02.09, 08:02:44
    FB

    To, že to inciovala Opera chápem, veď má pár percent trhu. To, že sa do toho zapojila mozilla už je dosť divné, keďže sa dokázali presadiť a majú slušných 20% (30% v Európe).
    Keby v MS romýšlali, tak založia nejakú fiktívnu firmu, ktorá by "robila" nejaký prehliadač (zhodou okolností podobný IE) a ten by zobrala do svojho systému podobne ako to robia linuxové distribúcie s firefoxom.

    To červené pozadie, no ak nás chcete trestať za niečo za čo nemôžeme + podsúvať nám IE, tak prosím, mne osobne to nevadí a viem to obísť. Je to však Vaša vizitka a veta: "každý uživatel internetu si může libovolný browser zcela svobodně a dle svého zvážení stáhnout" vyznie kvoli tomu ako skvelý joke. :)

  29. 29 Ondřej Slámečka 25.02.09, 08:02:46
    FB

    Na jednu stranu Radku chápu, že se ti nelíbí, že ti EK něco "nutí". Na druhou stranu ty "nutíš" mě používat IE, tak kde je rozdíl? Zkus se na to podívat tak, že EK bude teď nutit Firefox, tak ty si stáhneš IE… a si na tom stejně jako když Firefoxák chtěl doposud Firefox. Problém vidím v té reklamně Mercedesu na palubní desce BMW. Microsoft je "svobodná" firma, tak si snad bude dělat reklamu kde chce a jak chce, pokud to neporušuje (demokratický) zákon, nevidím důvod proč jim to zakazovat. V tom je chyba.

  30. 30 Jan Vinárek 25.02.09, 08:02:46
    FB

    Hm. Takže všechny prohlížeče s vyjímkou Internet Exploreru jsou špinavé nebo komunistické? Nezdá se vám to nespravedlivé, takhle je tím podmíněným komentářem házet do jednoho pytle?

  31. 31 Rajs Patrik 25.02.09, 08:02:59
    FB

    Také naprosto nesouhlasím s podobnými praktikami antimonopolního řízení a to i přes to, že IE jakožto webdesignér i uživatel nesnášim a prefuruji onen "komunistický" Firefox...

  32. 32 Hmm.. Trochu drze ziadat skutocne meno, nie? 25.02.09, 09:02:33
    FB

    Ale treba uznat, ze ten vzhlad to velmi nekazi. Ten sa uz viacej pokazit neda :D

  33. 33 Ondřej Brandejs 25.02.09, 09:02:43
    FB

    Je opravdu hloupé že se EU do toho plete. Zakázat MS aby do svého vlastního systému dala vlastní program je směšné.
    Chápu snahu upozornit a žádný způsob není dost drastický, ale zhoršovat použitelnost webu lidem, kteří s tím nemají nic společného a většinou s vámi stejně souhlasí je škoda, to si nezaslouží. Zvlášť když zkušenější uživatel tohle stejně obejde. Určitě najde někdo mnohem elegantnější řešení, já jen v rychlosti vytvořil uživatelský script který snad někomu zmírní utrpení - http://userscripts.org/scripts/show/43097...

  34. 34 Miroslav Pavelek 25.02.09, 10:02:10
    FB

    Tohle je podle mě jenom začátek.
    Za chvíli to budeže k winům dostnau plno dalších sraček.Už vidím např. Windows Media Player,ten je myslím dáván k windowsům,to je taky zvýhodnění WMP.

  35. 35 Martin Král 25.02.09, 10:02:39
    FB

    [25] MSIE je taky... :)

  36. 36 Jan Tichava 25.02.09, 11:02:16
    FB

    imho by nebylo špatný, kdyby MS udělal instalator ve stylu Win98, kde se daly zaškrtat různý fičury ... je řada věcí, který jsem nikdy nespustil a nikdy je nespustim; teď nemam na mysli zrovna webovej prohlížeč, ale nějaký programy na nahrávání zvuku, editaci videa a podobný blbosti

  37. 37 jan nemecek 25.02.09, 11:02:17
    FB

    konečne dizajn ladí s obsahom :D - adblock to istí :D

  38. 38 (deleted) 26.02.09, 01:02:45
    FB

    Mal by niekto zalovat Apple za Safari v OSX a Nintendo za Operu vo Wii.