Firefox 3.0 - druhý pohled na věc

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Firefox 3.0 - druhý pohled na věc

Abych Firefox 3.0 nesoudil jen podle prvního dojmu, smazal jsem celou instalaci verze 2.0, smazal jsem ručně profil v Users/rADo/Appdata, a udělal instalaci zcela čistou. Poté jsem ručně stáhnul a vyhledal rozšíření (která se u verze 2.0 sama neaktualizovala). Některá moje oblíbená nefungují (třeba Mouse Gestures), ale existuje téměř pro všechno funkčně podobná verze od jiného "producenta", která ve Firefoxu 3.0 pracuje.

Použitá rozšíření: AI Roboform, FastDial, Firebug, FireGestures, Flagfox, IETab, Linkification, Personal Menu a Web Developer.

Firefox 3.0 s těmito rozšířeními zůstane stále použitelně rychlý, není to zázrak, ale pracovat se s tím už dá. První velice negativní dojem se tedy poměrně rychle zlepšil.

Osobně zůstávám u kombinace IE7 + IE7Pro + Roboform, ale při druhém pohledu je pokrok 2.0 -> 3.0 na Firefoxu znát, a to zejména v rychlosti, jeho předchozí největší bolesti.

Firefox 3.0

 

Daniel Steigerwald a Firefox

A zde je zajímavý email od jednoho programátora složitých AJAXových aplikací (třeba Amapy.cz), Daniela Steigerwalda. Koncové uživatele prohlížečů nemusí moc zajímat, ale mě zaujal :-)

Dan: Čau Radku,

posledních osm měsíců programuji dost hardcore js aplikaci, proti které amapy byly brnkačka. Podporované prohlížeče jsou big4, win i mac. Odvážím se tvrdit, že mám s programováním pro prohlížeče nemalou zkušenost. Vím, který má kde slabiny, co umí, kde selhává, atd.

FF3 je pro programátora fantastická změna. Krom toho, že ten prohlížeč je nyní děsivě rychlý (na safari ale stále nemá, na něj nemá ani opera), také výborně hospodaří s pamětí.. pro mě to je opravdu úleva, že ff3 je tak kvalitní. Opravdu sem rád, a myslím, že jeho programátoři odvedli skvělou práci.

Co se týká Opery, stejnou úlevu cítím i u Opery 9.5 (ačkoliv stále neumí rich past). Opera 9.2 měla hromadu podivných nedokumentovaných bugů, které mi prostě nesmírně komplikovali život.

Často (stejně jako u ff2), nešlo o žádné zásadní chyby (krom rich pastu), ale o otravné nepříjemnosti typu mizení kurzoru, špatné chování DOM a mnohé jiné.. Co se týká zpětné kompatibility extenzí, To Err Is Human, nežijeme v dokonalém světe. Osobně preferuji zlepšení, i za cenu problémů. Používám asi 5 důležitých extensions. Všechny už mají verzi pro ff3.

A ještě jednu věc nechápu,proč tak lezeš mase do prdele, když jí tak opovrhuješ? Proč preferuješ black přístup proti white, protože je black efektivnější? Máš to ty zapotřebí? Vlastníš mnoho talentů, proč je zneužíváš a ne využíváš, proč chceš být manipulátor? Svět není jen o manipulátorech a manipulovaných. Kdybys mi byl ukradenej, tak bych ti to nepsal, ale na rozdíl od mnoha si nemyslím, že si ztělesněné zlo.

: Ahoj,

čtu to podruhé a zaslouží si to delší odpověď :-) Ohledně "bulvárního obsahu" - ono hodně věcí je černých a bílých, pokud člověk píše osobní blog. Nevím, zda na blogu nehledáš něco, co tam prostě nepatří, tedy objektivní a vyvážené zpravodajství versus osobní názor. Když to beru do důsledku, tvůj email je stejně "černo-bílý", protože toto nereflektuje. Blog je subjektivní názor, a ten nemusí být všeobsažný, ale prostě jednostranný. Zamiluji se do černé a nemám rád bílou. Proč ne? To se v životě každého člověka děje běžně.

Přesto s tebou ale souhlasím, posun do bulvární (= polarizující až nad úroveň mých osobních pocitů a názoru) roviny u MyEgo.cz vyjímečně je, a je záměrný, nicméně tvůj email je přesto slušná pobídka pro zvážení - zda a jak moc velké "polarizující pojetí" má smysl. Ono psát dobrý bulvár není snadné, je to mnohem složitější než tupě opsat zlepšení Firefoxu ze stránek producenta. To druhé je primitivní rutina, přesto si tím autor získá pověst "odborníka" (i když je to jen "opisovač"), zatímco na dobrý bulvár nesmí chybět kreativita, znalosti (kdo zná Netscape a rok 1998?) a nadhled (jinak je to jen tupý flame, a ten, na MyEgo.cz zase tak moc není), přesto jej pár desítek % lidí nenávidí, protože neodpovídá jejich pohledu na svět (jsou to samozřejmě netolerantní bulíci).

Jinak k Firefoxu - osobně jsem byl fakt hrozně zklamán tím, že Mozilla Foundation není schopna zajistit zpětnou kompatibilitu pro pluginy. Firefox bez pluginů je, a na tom trvám, mizerný browser, jeho síla roste jen s pluginy (gesta myší, firebug, roboform), ale když jich 80% nefunguje, je zde problém. Toto je velice špatná koncepce, a jak napsal na Weblogy.cz velice vtipně Marek Prokop, tak "Since introduction of plug-ins, every (Firefox) upgrade is actually a downgrade".


Komentáře

  1. 1 Radek Juřica 19.06.08, 01:06:56
    FB

    "Since introduction of plug-ins, every (Firefox) upgrade is actually a downgrade"
    Takže toto není problém pouze trojkové řady?:-O

  2. 2 Jakub Bouček 19.06.08, 06:06:33
    FB

    Radku, zajímavě přehodnoceno. Ke druhému pohledu Vás přimělo skutečné prozkoušení FF3, nebo až Danielův dopis?

    Je pravda, že právě rozšíření jsou to, co dělá FF tím, co je (v pozitivním i negativním slova smyslu). Mě to vyhovuje, můžu si poskládat to, co potřebuju.

    "Since introduction of plug-ins, every (Firefox) upgrade is actually a downgrade" - vtipné a pravdivé.

    Já stále stojím na FF2, protože zbývají ještě 2 neaktualizovaná rozšíření, bez kterých pro mě není Firefox prohlížečem.

    [1] Ne :-) Když vzpomenu na bolesti s přerodem 0.9>1.0>2.0 a teď 2.0>3.0, a mnoho bolestí bylo i při přechodu majoritních verzí. Nechápu totiž úplně, proč autoři některých rozšíření omezují použitelnost rozšíření pouze na poslední vydanou revizi prohlížeče a přitom jim trvá týdny, než zareagují na změnu - naštěstí toto se dá snadno obejít drobnou úpravou rozšíření.

  3. 3 Jozef Bacik 19.06.08, 07:06:23
    FB

    Přesně tak, není třeba soudit hned podle prvního dojmu. Podobné to bylo s Vistou. Na první pohled si všichni mysleli jestli to má být vtip, jestli to s tím UAC myslí fakt vážně... vůbec, všichni na Vistu nadávali. A druhý pohled? A hele, ono to není tak zlý systém jak se tvrdilo.

    Jinak řečeno, přechod na novou majoritní verzi jakéhokoliv programu býva většinou vždy bolestivý.

  4. 4 Libor Foltýnek 19.06.08, 07:06:28
    FB

    Tento článek mně udělal opravdu radost. Souhlas s každým slovem (teda až na AJAX, tomu nerozumím natolik, abych mohl souhlasit :-))
    Souhlas i s tím, že bez pluginů je FF nepoužitelný, ovšem na to, je FF3 je venku 2 dny, je použitelnost pluginů mnohem lepší, než jsem původně čekal. A za dalších pár dnů to bude, doufám, úplně v pohodě.
    P.S. Microsoft také neudržuje plnou kompatibilitu Windows, a to ani v rámci service packů, vzpomeňme na SP2 pro XP. O přechodu na Vistu ani nemluvě.

  5. 5 Libor Foltýnek 19.06.08, 07:06:30
    FB

    [2] osobně ten přístup autorů oceňuju, jako příklad bych vzal Tab Mix Plus, který byl omezen na 3alfa a ve final verzi opravdu nefungoval. Je lepší napsat, že něco funguje do verze, kterou jsem měl skutečně možnost otestovat, než abych napsal,m že to funguje na všem a pak lidi nadávali, že jim to třeba boří prohlížeč.

  6. 6 Jiří Komoň 19.06.08, 07:06:31
    FB

    Docela překvapení žes FF3 ještě prubl a nezanevřel na nastálo tak jak prvně, ale o tom jsem psát nechtěl. Co se týče těch nefungujících Mouse Gestures - taky mě dost namíchlo že se nenechaly nainstalovat do FF3, a FireGestures se musely složitě nastavovat tak, jak jsem byl zvyklý z Mouse Gestures. Pokud ale FF3 necháváš (pro ladění etc.), můžeš i do trojky Mouse Gestures snadno doinstalovat. Známý trik - stáhnout .xpi pluginu, otevřít např. WinRARem, v souboru install.rdf upravit omezení pro max. možnou verzi, tj namísto:

    <em:targetApplication> <!-- Firefox -->
    <Description>
    <em:id>{ec8030f7-c20a-464f-9b0e-13a3a9e97384}</em:id>
    <em:minVersion>1.0</em:minVersion>
    <em:maxVersion>2.0.0.x</em:maxVersion>

    nahradit poslední řádek:
    <em:maxVersion>3.0</em:maxVersion>

    Pak stačí uložit, vrátit zpět do .xpi a plugin nainstalovat. Někdy to tak samozřejmě nemusí vyjít, protože plugin skutečně koliduje se změněnými součástmi novější verze, to však není případ Mouse Gestures. Luxusně funguje, což je kýžený efekt.

  7. 7 Martin 19.06.08, 07:06:37
    FB

    Prišiel niekto na to ako vyexportovať bookmarks vo formáte JSON aj s favicons?

  8. 8 Vladimír Maudr 19.06.08, 08:06:28
    FB

    U FF (teď myslím FF2 protože FF3 jsem ještě nezkoušel) se mi líbí jediná fíčura - Ctrl+F. Žádné dialogové okno, ale průběžné prohledávání textu. Nenajde se pro IE něco podobného? U mě by tím FF skončil.

  9. 9 Jan Smetana 19.06.08, 09:06:26
    FB

    Nevím jaký konkrétní plugin na mouse gestures používáte (All-in-one-mouse-gestures to asi není), ale mě Mouse gestures plugin normálně funguje dál - http://www.mousegestures.org/

  10. 10 Radek Hulán 19.06.08, 09:06:36
    FB

    [2] podíval jsem se na to až kvůli Danovi, jeho amapy.cz považuji za velice podařené dílo. Člověk nemá moc důvodů ztrácet čas s něčím, co nefunguje na poprvé (a bez hodně úsilí ani na podruhé)...

  11. 11 Jakub 19.06.08, 09:06:42
    FB

    Osobně používám asi 20 různých rozšíření (z toho tak 15 z FF2 a zbytek jsem si nainstaloval nově) a všechny mi fungují. Je pravda, že asi polovina se neupdatovala sama, což bylo sice otravné (neboť mozilla web byl dost přetížený), ale dalo se to přežít.

    [9] Já all-in-one gestures používám a sice bylo potřeba updatovat maxVersion (nebo si stáhnout neoficiální update) a funguje bez problému. Těch 15 minut, co jsem tam myší gesta neměl jsem se při browsování cítil jak bezruký :)

  12. 12 Radek Hulán 19.06.08, 09:06:58
    FB

    Mimochodem, dá se nějak (bez instalace nekompatibilních Tab Mix plus) zajistit přepínání tabů jen na focus (přejetí) myši?

  13. 13 Ľuboš Kmeťko 19.06.08, 10:06:02
    FB

    Zas na popise toho ako Ben Goodger vytváral Firefox som sa dobre pobavil, objektivita skrátka môže byť niekedy nudná.

    Je ale zrejmé, že sa snažili niečo robiť s využívaním pamäte http://blog.pavlov.net/2008/03/11/firefox-3-memory-usage/...

  14. 14 Patrik 19.06.08, 11:06:10
    FB

    [8] Umí to IE7 + IE7Pro viz. http://myego.cz/item/internet-explorer-7-pokrocila-konfigurace-s-ie7-pro-a-roboform...

  15. 15 Jan Smetana 19.06.08, 11:06:44
    FB

    [12] Prošel jsem pár scriptů a takový jsem nenašel :(
    Btw, o jaký problém jde s Tab Mix Plus? Při verzi 0.3.6.1.080325a mi přepínání se zaplým nastavením (Nastavení - Myš - Pohyb myši - Zobrazit panel při najetí myši přes něj) tato vlastnost funguje a ani jsem nezaznamenal nějaký konflikt s kompatibilitou.

  16. 16 Martin Šimko 19.06.08, 11:06:59
    FB

    Mě tedy jedou Mouse Gestures i pod FF3, samy se aktualizovaly, sice až napodruhé, ale aktualizovali. Ručně jsem ale musel instalovat RoboForm, protože jsem měl starší verzi a ta pod FF3 nejela (delší dobu jsem neaktualizoval). Musím plně souhlasit s tím, co Radek píše, že RoboForm je skvělý soft a stojí za to si ho zaplatit...

  17. 17 Radek Hulán 19.06.08, 11:06:59
    FB

    [16] ah, oficiální verze nejede, ale pokoutně umístněná dev ano:
    http://tmp.garyr.net/dev-builds/...

    [17] RoboForm je ale výrazně rychlejší pod IE7, ve FF trvá cca 0.8 sekundy u každého tabu než se Roboform toolbar překreslí, což je vzhledem k častému otevírání nových záložek hodně nepříjemné zdržení.. Pod IE7 je zobrazení okamžité, žádné překreslování není poznat.

  18. 18 Martin Šimko 19.06.08, 12:06:04
    FB

    [18] To překreslování je pravda a přijde mi, že je stejné jak u FF2 tak u FF3... Třeba to v budoucnu napraví

  19. 19 Radek Hulán 19.06.08, 12:06:05
    FB

    [19] já se obávám, že to nejde. Roboform pod Firefoxem je pomalý interpretovaný JavaScript / XUL, kdežto pod IE7 je to rychlý nativní C++ kód (ActiveX). Zde se projevuje výhoda IE7..

  20. 20 Sebastian 19.06.08, 12:06:12
    FB

    [8] doinštaluj si do IE7Pro a môžeš s FF skončiť ;)

  21. 21 Sebastian 19.06.08, 12:06:18
    FB

    Inak v IE mi chýba jediná vec, ktorá bola ako extension vo FF a to aby boli linky v hornej lište bez textu...len favicons..existuje také niečo na IE ? Potom by už bol dokonalý

  22. 22 Šmilauer Michal 19.06.08, 04:06:57
    FB

    Jaká je adresa toho "Překlad do CZ" v screenshotu?

  23. 23 Taan Stari 19.06.08, 05:06:14
    FB

    Chtěl bych se zeptat 1. dá se v FF3 "scrollovat" stiskem kolečka? Jak? A 2. je možné nastavit, aby se pod URL řádkem zobrazovaly jen adresy bez názvů stránek?

  24. 24 Miroslav Hylš 19.06.08, 05:06:43
    FB

    Člověk, který umí na základě nových znalostí uznat, že jeho názor byl unáhlený a přehnaný, má nárok na respekt. Vám náleží zcela jistě!

  25. 25 Petr 19.06.08, 06:06:38
    FB

    Zkusil jsem si FF3, zrychlení znatelné, ale spotřeba paměti velká. Navíc zůstává v paměti i po uzavření okna. Vracím se k Opeře.

  26. 26 Vít Šesták 19.06.08, 06:06:47
    FB

    Místo mazání profilu asi stačilo smazat "%userprofile%\local settings\data aplikací\mozilla\firefox\profiles\*\*.mfl" (platí pro české WinXP, snad to ve FF3 nepřejmenovali, ještě jsem nevyzkoušel, ale už se těším) To je vhodné kdykoli se Mozilla * "unaví".

    [12] Určitě by na to šlo použít jednoduché XBLko.

    [25] Také můžu říct, že zvlášť u Hulána mě to příjemně překvapilo.

  27. 27 Jan Vinárek 19.06.08, 08:06:04
    FB

    [24]
    ad 1 - V menu -> Nástroje (nebo Úpravy, záleží na OS) -> Rozšířené -> zaškrtnout Použít automatické posunování.

    ad 2 - about:config v adresním řádku -> změnit předvolbu browser.urlbar.matchOnlyTyped na true (třeba dvojklikem) [24]

  28. 28 Jan Vinárek 19.06.08, 08:06:12
    FB

    [24] Ještě k tomu, aby tam nebyly adresy - doplněk oldbar - https://addons.mozilla.org/cs/firefox/addon/6227...

  29. 29 Sebastian 20.06.08, 01:06:11
    FB

    [29] naozaj neexistuje nieco take aj pre IE ? Neverim ze na celom svete nikto nenaprogramoval takyto doplnok :) ja som bohuzial nic nenasiel :(

  30. 30 Rocky Balboa 20.06.08, 06:06:29
    FB

    mna by zaujimalo ci sa nedaju v IE7 nejak zoradit navstivene stranky podla poctu navstivenia a nie podla abecedy? dik

  31. 31 Petr 20.06.08, 08:06:33
    FB

    Již byla ve FF 3 objevena kritická chyba: http://www.betanews.com/article/First_reports_of_a_Firefox_3_vulnerability/1213889433...

  32. 32 Jan Smetana 20.06.08, 10:06:14
    FB

    [32] No, co k tomu dodat. Snad jen, že si teď asi někdo rýpne s tím že "Opeře a IE by se to určitě nestalo".
    http://www.zive.cz/Bleskovky/Novy-Firefox-3-obsahuje-kritickou-bezpecnostni-chybu/sc-4-a-142330/default.aspx...

  33. 33 Tomáš Herceg 20.06.08, 12:06:02
    FB

    [33] To je kravina, chyby obsahují všechny programy. Směrodatné je pouze a jen to, jak se k tomu Mozilla postaví a jak rychle vydá záplatu.

  34. 34 Vladimír Štill 21.06.08, 06:06:12
    FB

    osobně firefox používám od 1.0RC1 a FF3 noční verze asi od beta1. Zrychlení je pozorovatelné bohužel ff stále bere dost paměti ale i to se lepší. Jinak zůstávám u něj hlavně kvůli rozšiřitelnosti a některým specifickým funkcím (prohledávání již prohlížených stránek přes adresní řádek,...), navíc IE ani opera se mi nelíbí, preferuji kompaktní vzhled.
    Jinak fakt je i to že bez rozšíření by byl (pro mě) ff nepoužitelný.
    Operu jsem skoušel několikrát a nesedí mi. IE 7 s IEpro je použitelné ale stále mi nevyhovuje a navíc nepodporuje stále dostatečně standarty, ale IE 8 vypadá slibně tak uvidím co po jeho vydání.

  35. 35 Jakub Karásek 24.06.08, 04:06:35
    FB

    FF jsem naposledy zkoušel nějakou 0.9.x a totálně mě znechutil, nemám potřebu ho tedy zkoušet znovu (stále ještě mi vadí, že kvůli FF se zlikvidovala výborná Mozilla Suite). Takže od té doby jsem používal Operu a před několika měsíci jsem přešel na Maxthon, který mi přijde z prohlížečů nejlepší (spousty věcí umí už v základu, jsou pro něj i pluginy, Roboform v něm též funguje stejně jako v IE7). Pro mě je prostě Maxthon browser no. 1.