Proč si nekupovat notebooky

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Proč si nekupovat notebooky

Technologie 15.07.09

V roce 1996 až 2000 jsem si poměrně často kupoval pro práci notebooky (značkové Texas Instruments, Toshiba, Compaq, později HP a Sony), a to včetně docking-station pro zapojení externího monitoru, klávesnice a myši. Dnes je tato slepá větev vývoje naštěstí dávno za mnou, kupuji si zásadně špičková stolní PC. Notebook už není "in", má jej každý, a stává se z něj spíše nepříjemná nutnost, věc potřebná jen na občasnou prezentaci či školení, protože pracovat dlouhodobě a být produktivní se s notebookem rozhodně nedá.

Přesto si stále více lidí notebooky kupuje (zcela chybně) jako hlavní počítač, a to bez docking-station a externího monitoru a klávesnice.

Je potřeba důrazně říci následující: notebooky jsou na práci výrazně horší než stolní PC, a většina lidí by si je neměla kupovat.

notebook

Důvod je jasný, notebooky stále obestírá určité "tajemství", často si je jako hlavní počítač pro práci kupují lidé, kteří dosud na notebook z cenových důvodů neměli (protože ještě před pár lety se jednalo spíše o stovky tisíc než o desítky), popřípadě vůbec nerozumí IT a notebook je pro ně snadné řešení nákupu "vše v jednom", kdy se nemusí jednotlivě rozhodovat nad volbou PC, monitoru, klávesnice a myši.

A poté existuje samozřejmě poslední (a velice rozsáhlá) skupina lidí, co si noteboky kupují proto, že jsou dnes ultralevné, kompletní stolní PC za 13.000 Kč se totiž těžko dá pořídit, kdežto mizerný notebook ano. A zcela nepoužitelné netbooky dokonce ještě levněji.

Většina z těchto lidí ovšem notebook používá jako stolní PC, 99% času jej mají na stole doma či v kanceláři, a nikam jej nepřenášejí. Všem těmto lidem by se více hodilo stolní PC. Stolní PC je pro tuto majoritní skupinu lidí ve všech parametrech lepší než notebook. Místo zmetkovitých 12-15" displejů notebooků s rozlišením 1280x800 a TN maticí (kvalitativně je to obdoba starých 13" CRT obrazovek z roku 1986) si mohou koupit 24-30" LCD s rozlišením 1920x1200 či 2560x1600, místo mizerné notebookové klávesnice kvalitní ergonomickou externí, místo nepřesného touchpadu špičkovou citlivou laserovou myš s 3200 dpi, místo pomalého integrovaného 5400rpm disku si koupí rychlé diskové pole, a místo směšné mobilní integrované grafické karty si koupí herní grafiku s výkonem předstihujícím několikanásobně nejnovější konzole.

Notebook tak vlastně potřebují (jako hlavní PC) jen obchodní cestující a studenti, kteří se musí naučit žít s kompromisem ve formě notebooku, protože na prvním místě pro ně musí být mobilita. I zde bych ale doporučoval výkonné stroje s 15-17" displejem a rozlišením minimálně 1680x1050, a nikoliv malé 12-13" neergonomické zmetky s miniaturní obrazovkou (1280x800) i klávesničkou.

Profík, co rozumí IT, si prostě dnes koupí zásadně špičkové stolní PC (třeba za 100.000 Kč), a na notebook se nenechá nachytat. Notebook má jen jako nutné neergonomické pomalé zlo, občasný doplněk na cesty a prezentace. Pokud už člověk potřebuje "pracovat" mobilně, z 99% mu stejně stačí něco na poznámky, email, internet a messenger, a na podobné operace skvěle vyhovuje HTC Touch HD s externí BT klávesnicí, tedy mobilní telefon s vahou pod  150 gramů a výborným 3.8" displejem.

Notebooky jsou příjemné, malé, hezké, líbí se dětem. Ale oproti stolním PC je to zaostalá, zakrslá, pomalá a neergonomická vývojová větev. Ale protože je to ultralevná větev, dobře se prodává...


Komentáře

  1. 1 Zefram Cochrane 15.07.09, 08:07:24
    FB

    Môj dôvod prečo som prestal používať notebook - teplá klávesnica. Nemohol som sa sústrediť na prácu. Ale stále ho mám niekde v skrini pre prípad núdze. Netreba podceňovať ani neprirodzene zohnutý krk pri sledovaní obrazovky notebooku.

  2. 2 Jakub Loudát 15.07.09, 08:07:26
    FB

    Já osobně mám notebook, často s ním někde poletuji a rád si beru práci s sebou na chalupu apod. Doma je připojen k externímu monitoru, HDD, scanneru, repro, tiskárně apod. Naopak, nedávno jsem zrušil pevný počítač. Nejpoužívanější aplikace je PSpad a Photoshop. Hry nehraji. Pokud bych hrál, tak na Xboxu nebo něčem podobném. Notebook beru jako pracovní nástroj, který autem odvezu kamkoli (a zbytek cesty na rameni) a vím, že vše co potřebuji, mám s sebou.

  3. 3 Ondřej Šindler 15.07.09, 08:07:49
    FB

    Přesně. Docking station nebo prostě jenom příslušenství (myš, klávesnice, monitor) je k notebooku pro domácí práci nezbytná věc. Vůbec není od věci si ani s sebou s notebookem vozit tenkou klávesnici a nějakou malou myš.

  4. 4 Vladimír Trčka 15.07.09, 09:07:04
    FB

    Podobny clanek jsem tu cetl uz pred nejakym casem a nezbyva nez opet souhlasit. V mem okoli je halda lidi co NB maji a jenom jediny clovek ho vyuziva ke smysluplne cinnosti. Koukani na serialy ve vane...

  5. 5 Petr Sládek 15.07.09, 09:07:19
    FB

    Taktak. Možná bych až tolik neodsuzoval Netbooky, přijdou mi totiž mnohem lepší, než klasický notebook. Hlavní výhodou by totiž měla být mobilita, což malé 9-11" kousky s váhou kolem 1-1,5Kg myslím splnují. ROzhodně více než 15-17" notebook, který má i s adaptérem 4kg a na baterie vydrží sotva hodinku a půl. Pokud mluvím o netboocích, nemyslím tím samozřejmě Shitové modely s histerickým čipsetem Intel, ale mnohem použitelnější na platformě ION. Výkon IONu bohatě stačí na kancelářskou práci i internet (Což mně osobně stačí, pokud sem někde na cestě nebo ve škole) a jako bonus je možné přes HDMI připojit Netbook k televizi a příležitostně jej využít jako HTPC. Pokud se některý z výrobců konečně zmůže udělat netbook s použitelným rozlišením (1024*600 je k smíchu) a matným provedením, nebudu dlouho váhat.

  6. 6 T. S. 15.07.09, 09:07:26
    FB

    stačí nemít plastový shit typu Acer nebo Pavilion, anpř. já mám HP Compaq 2710p, a i když ten lenošný low-voltage procesor vytěžuju např. konvertováním seriálu do DivXu, tak klávesnice je stále studená, zatímco (obzvlášť spodní) hliníkový kryt je zahřátý natolik, že bych na něm pomale neudržel ruku.

  7. 7 T. S. 15.07.09, 09:07:27
    FB

    bylo myšleno na první příspěvek, asi jsem zapoměl kliknout na odpověď

  8. 8 Milan Mach 15.07.09, 10:07:01
    FB

    Je třeba brát ještě jeden aspekt - forma použití PC. Článek zaujímá roli PC jako pracovního nástroje, zde Desktop PC jasně vede: ergonomie, výkon, rozšiřitelnost. Pokud ale v rodině není potřeba žádné hlavní PC, kde se musí vypalovat a retušovat fotografie a stahovat mraky filmů (prostě většinou teen working), poslouží NTB jako taková "kniha" pro chvíle oddechu klidně celé rodině. Sám jsem to poznal na svých rodičích. Dokud se v rohu krčilo PC (i v suspend mode) připraveno kdykoliv sloužit, nebylo tak vytíženo, jako následně koupený notebook (levná šunka = přenosný nikoliv mobilní :-) tak se z něj stal frekventovaný nástroj pro chvíle pohody. Už jen fakt, že díky WiFi si jej mohla matka vzít ven ke kafíčku na zahrádku (ano jsme vesnická rodina...) nebo jen prostě vedle do kuchyně, když v obýváku vybuchovaly dělbuchy akčního večerního filmu - prostě nástroj k oddechu v kombinaci s individuálním místem. A protože občas jako "doktor" navštěvuji různé rodiny, tak použití notebooku v této rovině je ospravedlnitelné takřka všude, ne jen pro vysokoškoláky a cestovní manažery... Tolik k doplnění pohledu na použití.

  9. 9 Michal Černoch 16.07.09, 08:07:56
    FB

    Já osobně se bez notebooku těžko obejde. Patřím do kategorie student a notebook přenáším mezi několika místy (domov, koleje, škola). Můj notebook "najezdil" za 2,5 roku cca 40 tisíc kilometrů vlakem a "nachodil" cca 2000 km pěšky.
    Je to Asus s Celeronem, integrovanou grafikou a 15,4 displejem. Kvalita nic moc, v záruční době (naštestí) se pokazilo dobíjení kvůli nějaké součástce na základní desce a ta musela být vyměněna.

    [8] Jen bych doplnil, že stolní počítač si člověk těžko vezme do postele, když si chce před spaním pustit nějaký film/seriál. Notebok bez problémů.

  10. 10 Hemerka Daniel 16.07.09, 09:07:36
    FB

    Desktop s kvalitním 20' LCD používám téměř jen na hraní her. Na ostatní činnost mi vyhovuje notebook, protože si ho můžu dát kam zrovna potřebuji (obývák, jídelna...) a spotřebuje 5x méně elektřiny, když píšu tento příspěvek.

  11. 11 Tomas Pavlatka 16.07.09, 10:07:13
    FB

    No ja nevim, já bych notebooky nezatracoval. 0sobně mám k notebooku i externí monitor, ale jen pro rozšiření pracovní plochy, kvalitní myš a jsem plně spokojen. Externí klávesnici bych si určitě nekupoval - nikdy jsem nenašel žádnou, která by mi vyhovovala - ať už klasickou nebo ergonomickou. Na práci uplně bohatě stačí rozlišení 1280x800. A mobilita je pro mne základ - proč dělat nějakou synchronizaci projektů doma a v práci, když to člověk může mít neustále při sobě v notebooku?

  12. 12 Jiří Zachar 16.07.09, 12:07:19
    FB

    Ja bych koupi notebooku zase až tolik neodsuzoval.
    Ne každý potřebuje počítač používat denně a mít jej neustále k dispozici, a mít určitý výkon.
    V mém okolí znám spousty lidí, kteří počítač používají na občasné prohlížení emailů, případné brouzdání na internetu a troufám si tvrdit, že pro tuto kategorii lidí, kterých je spousty, je notebook dostačující.
    Hlavní výhoda zde spočívá hlavně v úspoře místa, které stolní počítač neposkytuje. Notebook jednduše strčí do šuplíku a vytáhne jej pouze několikrát do týdne, když potřebuje.

  13. 13 Michal S. 16.07.09, 12:07:48
    FB

    Notebooky nejsou slepa větev. Vyvíjí se. Bohužel, dle mojeho názoru sakra špatným směrem. Levné displeje s nízkým rozlišením - ale wajd a šajny. Zprasená klávesnice na způsob jednořádkových enterů, prohozené Fň a Ctrl. A veleúžasný design z papíro-plastu... mám několik let starej nb {HP Compaq nx6125) a z dnešní nabídky notebooku bych si jen těžce vybíral :(

  14. 14 i.agree 16.07.09, 01:07:53
    FB

    "Notebook má jen jako nutné neergonomické pomalé zlo, občasný doplněk na cesty a prezentace." - asi ne. Je skvělé programovat z domu, restaurace, chaty atd. s notebookem napíchlým do korporátní sítě přes vpn. Pokud to daná společnost svým zaměstnancům umožňuje.

  15. 15 Daniel Skopalík 16.07.09, 10:07:47
    FB

    Radku proč tak odsuzuješ netbooky? ano je to něco mezi notebookem a mobilem (samozdřejmně je to absolutně nepoužitelné jako hlavní PC) ale jako takové skoro kapesní surfovadlo ideální. ale hlavní výhoda netbooku oproti mobilu je x86 kompatabilita. takže ve velké nouzi můžeš spustit jakýkoli program co na normalním pc (což na windows mobile ne).

  16. 16 Radek Hulán 16.07.09, 11:07:10
    FB

    [15] netbooky mají tak miniaturní a mizerný displej, že jsou déle než 10 sekund bez zvracení nepoužitelné.. Je tedy třeba zcela jedno, že vydrží pár hodin, protože tak dlouho je nikdo (kdo má na skutečný notebook) nikdy nevydrží používat.

  17. 17 Tomáš Čakloš 17.07.09, 11:07:18
    FB

    Píši tento komentář ze zcela nepoužitelného notebooku (pořízeného levněji, jak za 13 tisíc korun, jak definoval článek), který téměř rok spokojeně používám.
    Jednoduše, nesouhlasím, že pod 13 000 se nedá koupit použitelný notebook.
    Můj stál dokonce méně než 12 (na podzim). Je značkový - HP Compaq, na baterii si nestěžuji, protože vydrží 4 a půl hodiny. Disponuje matným displejem, dvouvrstvou dvd vypalovačkou, čtečkou karet, wifi, bluetooth, expresscard, 250 GB HDD, 2 krát 2 GHz CPU, 2 GB RAM, bla bla bla. A ještě jsem k němu dostal kvalitní brašnu.
    Používat se dá skvěle, je spolehlivý.
    Tak mi netvrďte, že všechny notebooky za nižší cenu jak 13 000 Korun jsou zcela nepoužitelné, protože to není pravda.

  18. 18 Přemysl Novák 17.07.09, 04:07:05
    FB

    S autorem článko ve většině nesouhlasím.
    1)velikost displeje,nechápu jak můžete psát ,že se vyplatí monitor 25-30??To záleží co v tom počítači každý dělá.Jestli někdo píše něco ve wordu a hledá na internetu tak mu stačí 17.Větší je už zbytečný(na úkor ceny a spotřeby elektřiny).Já mám 15,4 notebook(modeluji na to by byl lepší 19,21),ale je to kompromis mezi cenou,hmotností,velikostí a spotřebou.
    2)Profík co rozumí IT si koupí PC za 100 000 Kč???Tak to nechápu.K čemu???Řekl bych,že 80% firemních počítačů slouží k textovýmu editoru,hledání na internetu. Proč tak drahý??Zbytečný vyhození peněz pro většinu lidí.
    3)klávesnice na notebooku-nevím co Vám na tom vadí,ja myslím ,že je dostatečná.Některé NT mají i numerickou klávesnici.Ja tedy ne,ale používám fci fn.
    4)Když se vypadne proud,tak stolní počítač standartně bez záložního zdroje spadne,notebook s baterkou ne
    5)rozlišení-1280x800 si myslím ,že je plně dostačující
    6)notebook zabíra méně místa než stolní PC
    7)cena notebooku je o dost menší
    8)NT je mobilnější

  19. 19 Láďa Škramlík 17.07.09, 06:07:56
    FB

    Radku notebook není vůbec špatná věc ... např. v obchodě s PC když jsi je lepší si tam vzít vlastní třeba 15" notebook než se trapit na krámskym PC ...

    a na montáže internetu je pro me nejlepsi 10" EEE který ma velkou vydž baterky a můžes ho nechat když ti zvoni telefon klidne viset za UTP a nestane se mu nic ani neurves kabel ...

    ale je jasný že domam mám tichy PC (noctuy) a vykonný PC (pro tebe s neoblíbenou AMD platformou 720BE,4G DDR3 a 4870

  20. 20 Radim 17.07.09, 08:07:37
    FB

    ja porad nechapu, proc nekteri lidi vidi vsechno cernobile ...

    Nekteri lidi proste tomu nerozumi a tenhle clanek rozhodne nedava zadnou radu, jak to napravit. Pochybuju, ze pro bezneho cloveka je potreba "100 palcovy displaj, 40 jadrovy procesor, 10GB RAM a nejnovejsi GK" ...

    vyhody notebooku jsou jasne, malo mista, moznost premisteni ...

    uz 4 roky pouzivam jediny notebook jako plnou nahradu za stolni pocitac. V te dobe byly jen jednojadra - co vic ted potrebuju? Nic. Displaj je 15ka 1400x1050, coz je slusna hodnota, na praci idealni. Lepsi lze u notasu bezne tezko najit. Stolni klavesnice jsou na 2 veci, notebook style rulezz. Mys si kazdy dokoupi (VX Nano k notebooku, laser).
    Tohle mi staci uz 4 roky na hrani par normalnich her (CoD4 opravdu nepotrebuju). Vaha 2,5kg, vydrz po 4 letech 3 hodiny. Takze po tak dlouhe dobe super pracovni masina, ktera se da prenaset.

    10 a mene palcove notebooky jsou celkem zbytecne, na kratkou praci ok, ale dlouhodobe se vam akorat zkazi oci.

    a ted ... Kdo ma na to, aby si koupil stolni masinu, ktera zabere cely stul (a stejne to nevyuzije), a jeste k tomu stejne drahou vecicku do ruky (HTC) a jeste notebook na obcasne prezentace ... no vetsina lidi se urcite rozhoduje podle penez, mista a vyuziti (i kdyz treba do toho tolik nevidi).

    Doufam, ze autoruv 50ti jadrovy Intel je vhodny na psani PHP v textaku ;) a pardon - jeslti pouziva Javu, tak na krap je potreba opravdu silna masina

  21. 21 Václav Kovařík 17.07.09, 10:07:27
    FB

    Zdravím. Osobně jsem vyměnil stolní počítač za notebook a jsem velmi spokojen. Pro práci mám připojen 24" kvalitní monitor, kvalitní myš, kvalitní klávesnici, repro. Mám udělaný stojánek na notebook tak, že mi jeho obrazovkla slouží jako druhý monitor ve stejné výši s hlavním monitorem.

    Pravda, notebook není žádné ořezávátko a je rychlejší než stolní počítač, ze kterého jsem upgradoval. Co uznávám, tak disky by mohly být rychlejší. Uvažuji, ze si do něj koupím druhý, rychlejší disk. Mám 18,4" Full HD model, tak je tam místo pro dva disky. Rozlišení 1920x1080 je na této úhlopříčce snesitelné.

    Maximální výhodu vidím v tom, že si notebook nosím po bytě, jak potřebuji, večer do postele, do kuchyně k vaření ... prostě svoboda. Když jedu na návštěvu, sbalím notebook a můžu ukázat na návštěvě fotky, podívat se na Blu Ray video ... za letních podvečerů si sednu do zahrady, kam až wifi dosáhne ... toho se stolním počítačem nedočkám.

  22. 22 Vojtěch Kotík 17.07.09, 11:07:12
    FB

    Mno já měl nějakého levnějšího acera a z něho jsem párkrát měl i menší popáleninky z klávesnice, ono procesor na 90°C to uměl pěkně rozpálit. Teď už mám půl roku IBM Thinkpad T40 a neměnil bych. Je to sice už 5 let starý model ale i tak mi stačí na vše co potřebuju plus utáhne i nějakou tu hru. Mám i slušný desktop a používám oboje dle potřeby, ale přece jenom, notebook se mnohem snadněji bere do postele nebo třeba na balkon. Možná bys Radku měl taky zkusit nějaký Thinkpad. Známý si nedávno koupil T500 (teď už samozřejmě Lenovo) a pořád to ještě hoši umějí udělat fortelný :-)

  23. 23 Filip Procházka 22.07.09, 03:07:15
    FB

    Tím jestli na notebooku můžeš být produktivní ,nebo ne záleží na době strávené u toho notebooku a přizpůsobení . Člověk je od začátku přizpůsoben Deskopu , začal na něm hrát první hry , psal první programy a až poté se objevily notebooky . Myslím , že je každého věc co používá a dávat ti něco za zlé je zbytečné . Každopádně tvuj nadnesený názor chápu ,ale z vlastní zkušenosti jako programátor , který pracoval i v terénu ti můžu z klidem na srdci říct , že je jedno na čem pracuješ , ale jakou máš chuť pracovat . To , že ty neumíš na notebooku a že máš na zbrusu nové PC součástky , které jsou ti na práci stejně zbytečné , tedy pokud si nehraješ ... Notebook je výhoda , je to výhoda i pro mě jako programátora , že můžu na svých projektech pracovat kdekoliv a jsem maximálně mobilní.

    Radku tenhle článek nedává smysl ...

  24. 24 Ondra Chmelař 26.07.09, 06:07:38
    FB

    Mnoho lidí chce notebook jednoduše proto, že je malý. Většinu lidí nezajímá takt procesoru a podobné parametry. Na "seznam.cz" jim stačí cokoliv, tak proč nevzít něco malého, tichého, módního...
    Osobně mám sice 12,1" subnotebook, ale bez externího monitoru (22"), klávesnice, myši a disků bych to nevydržel. Na cestách mobilní, doma bez kompromisů.

  25. 25 Ogr Mar 27.07.09, 01:07:00
    FB

    "kompletní stolní PC za 13.000 Kč se totiž těžko dá pořídit, kdežto mizerný notebook ano" - Tak to zásadně nesouhlasím. Kompletní stolní PC v pohodě seženete (i když v některých předražených obchodech které rozesílají letáky jen dost slabé)a mizerný notebook? Za 13 000 se dá sehnat slušný C2D (2.0 nebo 2.1 Ghz), 2 GB RAM, 250 GB HDD apod., který stačí naprosté většině uživatelů, řekl bych že většina má ještě tak o polovinu slabší. Každý nepotřebuje čtyřjádrový NB, 4 GB RAM, 1 TB HDD apod.

    "I zde bych ale doporučoval výkonné stroje s 15-17" displejem a rozlišením minimálně 1680x1050, a nikoliv malé 12-13" neergonomické zmetky s miniaturní obrazovkou (1280x800) i klávesničkou." - Další. Když chodíte s NB do kanceláře a zpět domů třeba i několikrát denně s NB přes rameno, min. 3 kg 15 - 17 NB vás budou opravdu hodně otravovat, již zmíněné rameno bude poměrně dost zatěžováno protože v tašce s již tak dost těžkým NB budete mít třeba ještě pár dalších kg zdroje a papírů k práci. Znám lidi, kteří dokážou se 13" i hrát hry apod.

  26. 26 Josef Němec 15.12.09, 10:12:03
    FB

    V práci big komp, ale doma mám notebook (zásadně bez jakýchkoliv periféfií) - mám doma prcka, který všechno použije jako tahacího kačera.

  27. 27 Martin Zajíček 20.07.10, 12:07:55
    FB

    Já bych na to šel trochu jinak, aneb proč si kupovat notebook.

    Osobně jsem student VŠ a IT je můj největší koníček. Přesto vlastním pouze notebook.
    Kdybych měl dostatek volných financí, neváhal bych si přikoupit minimálně 22" LCD, nebo nejlépe celé PC s velkým výpočetním výkonem. Prozatím mi notebook dostačuje. Je to 3 roky starý HP Compaq, nepoškozený, stále dost výdrží a přehraje 1080p. Používám jej především na Office, C, LaTeX, Gnuplot a různé jiné zpracování dat, jelikož jsem fyzik. Nemusím asi dvakrát zdůrazňovat, jak je pro studenta důležitá baterie v notebooku a to, že když vypadne proud, může pokračovat ve zpracovávání svých úkolů bez ztráty dat.
    A spotřeba energie takového herního počítače je také o řád vyšší...

  28. 28 Karel Funda 11.05.12, 02:05:57
    FB

    Myslím, že je to pouze subjektivní názor a nekvantifikoval bych jej na obecnou rovinu. Z mého okolí je stolní počítač k ničemu a výkon notebooku je více než dostačující. Můj Macbook Pro stolní PC na většinu práce postačí.