Za 6 týdnů bude mít Linux 20% podíl na trhu desktopů

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Za 6 týdnů bude mít Linux 20% podíl na trhu desktopů

Linux 27.11.07

Podle předpovědi jedné opravdu významné firmy (Siemens Business Systems) bude mít Linux v roce 2008, což je za necelých 6 týdnů, celkem 20% podíl na trhu desktopů. Tato predikce byla vyslovena v roce 2003. Musím říci, že se Linux bude muset hodně moc snažit, protože ke konci listopadu 2007 má podíl pouze vyloženě směšných 0.8%, zatímco různé verze Windows mají přes 92% (dle MarketShare.hitslink.com). Samozřejmě, ne všechny Windows stanice mají internet, takže jejich podíl bude ještě vyšší (97-98%).

Troufnu si být také vizionářem a tvrdit, že během 6 týdnů Linux ztrátu 19.2% na predikci Siemens Business Group nedožene. A nedožene ji ani za dalších pět let. Linux zemřel již při porodu, a někteří fanatičtí "pravověrní" to stále nejsou schopni pochopit.

Už  více než deset let neustále naslouchám kravinám typu "Linux porazí Windows! Už zítra!" či "Linux dosáhne pozítří významného (desítky procent) podílu na trhu!". Neděje se tak. Linux, kromě pár zmatených "pravověrných", nikdo nechce.

Lidé totiž nejsou až takové socky aby nemohli utratit 2.000 Kč (v ceně 20-40.000 Kč nového počítače) za Windows Vista Home Premium a za fantastický ekosystém, který kolem nich je vytvořen.

Ekosystém

Každý rozumný ekolog vám řekne, že člověk je součástí ekosystému, není z něj vyjmut. Hodnota člověka jako rodu je i v onom ekosystému, který je kolem něj, a který sám i cíleně vytváří a mění.

A s operačním systémem je to naprosto stejné. Hodnota OS není určena jen jím samotným, ale ekosystémem kolem něj.

Dejte si na počítač zaostalé a směšné "dětské omalovánky" OS X nebo při triviálních úkonech padající Linux (jakoukoliv distribuci), a svůj ekosystém tím drasticky omezíte na malinkatý ostrůvek uprostřed oceánu.

Nebudete si moci vybrat svobodně hardware, s kým budete komunikovat, ba ani aplikace, které si můžete zakoupit či zdarma stáhnout a spouštět. Neustále budete žít ve strachu, že váš malinkatý ekosystémek utrpí životní pohromu v nějaké tropické  bouři. Závistivě pokukujete po dospělácích z "Windows Vista + Microsoft Office + Visual Studio 2008" světa, kteří dělají velké věci a komunikují v jejich rozsáhlém ekosystému (celý zbytek světa vně ostrůvku) s kýmkoliv.

Miniaturní ekosystém nemůže nikdy porazit ten velký, zavedený, kvalitní, rozmanitý, svobodný. Miniaturní ekosystém je vždy do značné míry omezený, možnost výběru je mizivá. Nejsou zdroje, lidi, prostor, variabilita.

Lidé milují a používají Windows právě proto, že jim tento prostor dávají, že nemusí přemýšlet nad "kompatibilitou", ale prostě funguje vše, na cokoliv si vzpomenou. Když vyjde nová aplikace či nová hra, prostě si ji zahrají. Obyvatelé malého ekosystémku mezitím žárlivě koukají, a po tisící spouštějí svůj TuxRacer (dostupný samozřejmě i pro Windows, ale kdo by to se zdravým rozumem hrál).

Miniaturní ekosystémky si také často hrají na "svobodu". Je to název pro jejich náboženství, není to samozřejmě skutečná svoboda. Myslí tím, že kdokoliv se může "svobodně" naučit jak vyrábět papír, postavit si doma továrnu na papír, vyrobit si papír, na koleně si postavit tiskárnu a na ní si vytisknout po letech úmorné práce Ústavu.

Majoritní ekosystém funguje jinak, člověk může dělat to samé co v ekosystému miniaturním, ale Ústava je navíc rovněž volně dostupná v knihovnách k zapůjčení, a v každém knihkupectví si můžete za $1 koupit skvělé hotové vázané vydání. Funguje  zde konkurence a ne open-source anarchie a nezodpovědnost.

Nadávka jménem "svobodný software" aka GNU GPL virus

"Svobodný software" je nejhorší existující nadávka. Většinou to znamená GNU GPL licenci, tedy hromadně aplikovanou  nezodpovědnost (Něco nefunguje? No a co? Naučte se sám vyrábět papír, postavte si tiskárnu, a sám to opravte!) a extrémní nekompatibilitu.

Druhou částí viru jsou "svobodné" neboli "otevřené" specifikace. Otevřená specifikace je mor a inhibitor vývoje. Vezměte si za příklad komerční MSN protokol a Windows Live Messenger 8.5 klienta pro něj. A srovnejte to na zaostalý Jabber. WLM umí textové zprávy, offline zprávy, audio a video rozhovory, konference, hlasové klipy, posílání souborů, automatickou synchronizaci celých adresářů, desítky her, a to jsem vyjmenoval jen pár funkcí.

Co umí Jabber? No, v praxi skoro nic, jeho specifikace je "otevřená" a kromě jádra také volitelná, formou extensions. V praxi to znamená, že většina klientů implementuje jen text, a z jednoho na druhého si pošlete maximálně tak textovou zprávu, jako v roce 1996, a na cokoliv jiného můžete zapomenout (je to "volitelné", takže minimálně to nebude za všech situací 100% kompatibilní mezi různými sítěmi a klienty).

Silná firma podnikající v majoritním ekosystému bude vždy pro přemýšlející a pragmatické lidi zajímavější než banda "uhříčků" plácajících se a hádajících se kolem základní specifikace, nemohoucí se dohodnout na ničem navíc.

Ve "svobodném" světě GNU GPL nemá nikdo za nic zodpovědnost, kdokoliv s nulovými znalostmi může cokoliv změnit, a podle toho to také vypadá. Když v komerčním světě něco pokazíte, letíte z práce, a někdo jiný chybu opraví. Když něco pokazíte v GNU GPL programu, tak ten prostě spadne, a nikoho to nevzrušuje. Klidně si můžete vyrábět a šířit do světa další chyby.

"Svobodný software" je částečně jako komunismus, a je vědecky dokázáno, že tato extremistická utopie nefunguje (naopak vedla k povraždění více než 100 miliónů lidí).

Pravověrní

Skandujte se mnou: "Linux! Linux! Linux! Linux! Linux! Linux! Linux! Linux! Linux! Linux! Linux! Linux! Linux! Linux! Linux! Linux! Linux! Linux! Linux! Linux! Linux! Linux! Linux! Linux!"

... byl, je a bude mrtev. Žádných 20% na desktopu. Zapomeňte konečně na to a naučte se pracovat s Windows (Vista).

A sektářské ovce shlukující se kolem OS X jsou a budou navíc i směšné (přestože sledovat jejich vzdychání a rituální tanečky nad každým novým zjevením ega Steve Jobse bývá naopak velice zábavné).


Komentáře

  1. 1 Radek Hulán 27.11.07, 12:11:16
    FB

    Upozornění: tento článek by někdo mohl chápat jako flame. Chtěl bych upozornit, že skutečný flame či případné hlouposti v komentářích budou nejen mazány, ale autor(ka) takového žblebtu dostane ban na svůj účet i IP adresu. Už se sem prostě nikdy nepodívá (pokud neznásilní korejskou či čínskou proxytutku).

    Jsem velký demokrat z majoritního ekosystému, a tento pozemek je moje domácí hrouda, vlastím ji :-)

  2. 2 Jan Baštýř 27.11.07, 01:11:39
    FB

    Zrovna jsem se před pár hodinami snažil jednomu pseudolinuxákovi (člověk, která má linux z důvodu, že si myslí, že se tím stane jiným a uznávaným) vysvětlit, že Linux na desktopu nemá pro koncového uživatele (neplést se slovem nikoho) žádný přínos - tedy krom ceny, ale o tom mám také své mínění. Marně. :(

    Jestliže má Linux podíl 0.8%, tak si troufám tvrdit, že je zde cca 0,05% - 0,1% lidí, co jeho možnosti opravdu využijí, zbytek jsou náctiletí, co se snaží být "něco víc"...

  3. 3 MaReK Olšavský 27.11.07, 06:11:40
    FB

    Pokud se nepletu, tak za Linuxovými portály stojí v drtivé většině lidé, kteří drobet nezapadají do popisu hloupých a fanatických ovcí. Ta statistika, kterou jsi uvedl v ČR poněkudsi neplatí, je tu 1% linuxových desktopů, ale to je v průměru, o víkendu tyto počitadla vykazují kolem 3% návštěv. Nejsou to proti MS Windows úchvatná čísla, ale nejsou to mizivá čísla.
    Otevřené/svobodné systémy jsou podporovány velikými firmami, například SUN Microsystems, Intel, IBM, Novell, Red Hat, ... Nemyslím, že by to byly firmy slepé, nebo fanatické a na GNU software prodělávali.
    VS200x nechval zase tak moc. Jsem za ním (ve firmě placené MSDN) od verze 2003 a těch slabin jsem už našel až moc. Bohužel takové NetBeans tyto nedostatky nemají, jen jsou pro jinou platformu.

  4. 4 MaReK Olšavský 27.11.07, 06:11:50
    FB

    [3] Ano, souhlas, GNU/Linux je často na počítačích uživatelů, kteří chtějí být in. Pohybuji se v divné společnosti, ve které je GNU/Linux pracovním nástrojem, pořádně využívaným.
    Kolega říká, že slušný administrátor GNU/Linuxu, BSD, nebo OpenSolarisu zvládá MS Windows lépe než lecjaký slušný administrátor MS Windows.
    Mimochodem, kolik místních čtenářů opravdu ví, jak mají MS Win promáklý bezpečnostní model? Je propracovaný tak hodně, že je z větší části vypnut, protože BFU by neudělal nic.

  5. 5 Radek Hulán 27.11.07, 07:11:35
    FB

    [6] v ČR má Linux také miniaturní ekosystémek, v průměru kolem 0.8%: http://toplist.cz/global.html

  6. 6 Václav Seidl 27.11.07, 08:11:09
    FB

    Tedy já Radku nechápu, co ti na Linuxu tolik vadí? :) Linux vznikl jako svobodný klon Unixu, jež s úspěchem na většině míst nahradil - nebyl vytvořen pro vymícení Windows z trhu.

    Lidé, co Linux ze svobodné vůle používájí, jsou s nim spokojeni (jinak by ho nepoužívali) a rozhodně nepřejdou na Visty když si přečtou Tvůj článek ;) Oni dobře vidí pokrok za těch 5 let (2003-2008), tak proč přecházet, když je Linux na dobré cestě? S hardwarem už rozhodně není takový problém a jádro se opravdu aktivně vyvíjí; je proto vcelku nespravedlivé, že má Linux "pouze" 0.8%

    Každopádně, používání jakéhokoliv OS je o zvyku. Někdy stačí jen trochu tolerance.

  7. 7 Radek Hulán 27.11.07, 08:11:45
    FB

    [10] Linux mě nevadí. Jiné to už je s "pravověrnými" a "ovcemi", ti mi vadí, to ano ;-) Chtěl jsem jen na jasném příkladu poukázat na to, že každý Linuxák už 10 let řve, jak získá světovou nadvládu, a ono prd. Nikdo to pořád nechce.

  8. 8 Tomáš Vítek 27.11.07, 09:11:10
    FB

    Linux je geniální systém... ale ne na desktop. Jako server.

    Jinak co se týče VS vs. NetBeans. Tak myslím, že obě tyto pro vývojová prostředí mají své chyby, ale IMHO VS je na tom o něco lépe (i když NetBeans je také pěkná záležitost, tím spíš, že za ním stojí češi :). Pro mě je ale NetBeans zabitý tím, že je pro Javu.

  9. 9 MaReK Olšavský 27.11.07, 09:11:40
    FB

    [12] Tak VS používám dost dlouho a některé věci mě zaráží, třeba neexistence profileru, jak je k NB, opravdu jsem hledal a nic tak dobře zaintegrovaného jsem nenašel, docela mi vadí, když ročně dám za MSDN kolem 50.000,- a takovéto doplňky musím za sta dolarů kupovat ještě jinde.
    Zajímavý je i postoj MS k vývojářům doplňků. Jeden napsal pluginu, která dělala něco jako jUnit (prostě testy kódu), napřed jej ocenili jako přínosného vývojáře a posléze se s ním chtěli soudit, když zjistili, že doplněk funguje i v Express edici (ta je zdarma). Tuto kauzu jsem podrobně nestudoval, ale základní informace jsem pochytal.
    MS mi občas přijde trochu zmatený v tom, jaké dělá kroky.
    Mimochodem, koncept Javy se mi zamlouvá více, než koncept .NETu, byť bytecode má .NET mnohem čistší a rychlejší.

  10. 10 Tobiáš Potoček 27.11.07, 11:11:46
    FB

    Srovnávat "svobodný software" a komunismus mi přijde už trochu silné, ale budiž, je to vaše hrouda:-) Osobně si svůj život bez svobodného softwaru nedokáži představit. Úkoly/referáty do školy píšu v OpenOffice a následně exportuji do pdf. Problém s kompatibilitou? Žádný. Potřebuju na nastavení pár nadpisů a odstavců Office za několik tisíc? Ani ne. S Gimp vs. Photoshop je to uplně to samé. Za kvalitu se musí platit, ale potřebuji tu kvalitu vždy?

    Znám spoustu lidí, co bez (kradeného) Photoshopu nedají ani ránu. Kdejakou blbost v tom malují. Pak jim stači ukázat nějaký ucházející "výtvor". Oni se ptají, v čem jsem to udělal. Řeknu Gimp, a ejhle...Gimp rulez a chtějí ho taky. Situace na linuxu je částečně způsobená mizernou propagací.

    Windows XP byl už v roce 2001 stabilní a "bfu-friendly" systém. V té době k tomu měl linux daleko (jsem nevěděl, že existuje). Za posledních 7 let učinil ale obrovský skok, zatímco Windows je pořád "jen" bfu-firendly:-). Takže pokud bude tento trend pokračovat, tak za pár let dosáhne linux stability a podporovanosti hw WinXP. A většině lidí se nechce přecházet na nový systém (statisticky) a platit za něj, když jim ten starý stačí. Takže jednou možná se linux dostane do podvědomí lidí jako levná funkční alternativa k Windows.

  11. 11 Jan Baštýř 27.11.07, 12:11:05
    FB

    [7] Já si připadám, že nikdo pořádně nečte co napíšu. :(
    Nikde jsem neřekl, že Linux je všeobecně k ničemu, ani že pro nikoho nemůže být přínosem. Ale dle mého názoru pro obyčejného koncového uživatele (což se nerovná správce sítí, programátor atd.) nemá žádný přínost (pro rejpaly znovu opakuju: kromě ceny). Ještě je to možná otázka bezpečnosti, ale i tak je negativ několikanásobně více, než pozitiv.
    Mám několik málo přátel, kteří opravdu Linux využívají k práci a lepší alternativa pro ně není. Jenže právě tito lidé jsou jedniní, kteří jsou schopni uznat, že Linux má také oblasti, kam nepatří. Ale pokud na mě někdo pokřikuje, že "Linux rulez" a když se zeptám proč, tak mi odpoví, že v tom dělá 14dní a lepší systém není...
    Myslím, že téma je Linux na desktopech - a to je právě ta oblast, kam by se podle mě Linux neměl cpát (krom pracovních desktopů výše zmíněných).

  12. 12 Jiří Voseček 27.11.07, 12:11:49
    FB

    Dovolím si nesouhlasit s tím, že pro koncového uživatele nemá linux žádný přínos. Koncovému uživateli se ten počítač nastaví a on mu funguje a není třeba nějaký reinstall. Opravdu to tak je. To je ten přínos.

    A ke konci článku: "když ve "svobodném světě něco zkazíte", tak to někdo jiný opraví, stejně jako v tom komerčním. Akorát že v mnoha případech rychleji.

    Okolo linuxu je také ekosystém, jasně, není tak rozsáhlý, jako Win Ekosystém, ale je dost velký na to, aby běžnému uživateli stačil. K čemu 50 FTP klientů, když v tom mém ekosystému si vyberu ze tří dobrých? Naco 12 dobrých klonů Total Commanderu, když mi stačí dobrý klon Krusader? Total Commander je dobrý software, stejně jako jeho klony. Nejsem Linux fanatik, ale vím, co mi stačí a podle toho se chovám. Nekoupím si licenci XP, protože mi stačí Kubuntu tak, jak jsem si ho nastavil a pracuju na tom.

  13. 13 Jan Baštýř 27.11.07, 01:11:11
    FB

    [16] S tím reinstallem máš tak trochu pravdu, ale u Windows, pokud se k nim nechováš vyloženě jako prase, a pokud se s takovou pílí jako Linux nastaví pro koncového uživatele, bude výsledek skoro totožný.
    A jsou tu fakta, který onen "přínos" sráží, kupř. nefunkčnost bankovnictví, mizerná podpora nového hardwaru, účetnictví na tom také žádné pořádné nemáš...mohl bych pokračovat (je to opřené o zkušenosti lidí, kteří rozhodně s Linuxem umí a používají je po několik let). Vím, že něco není chyba Linuxu, ale vývojařů, jenže to už nemá s přínosem nic společného.
    Pro koncového uživatele (pokud to nemá pouze na přehrávání mp3 a občasné prohlížení stránek) je negativ několikanásobně více, než pozitiv.

  14. 14 Mariančík Tomáš 27.11.07, 03:11:17
    FB

    Zajímavý článek, víceméně s ním také souhlasím.
    Mimochodem zmiňovaný TuxRacer jsem kdysi hrál (nepřipadá mi to jako zrovna nejhorší hra), ale pouze na Windows.

    Při mých pokusech s Linuxem (na normální práci používám Windows, teď jsem si nedávno koupil Vistu a jsem plně spokojen) jsem tuto hru našel v několika distribucích. Bohužel, po spuštění hry, se zobrazila jen černá obrazovka a nic...
    Zřejmě nějaký problém s ovladači. Jenže koho baví něco hodiny složitě nastavovat a ručně konfigurovat, aby to fungovalo?

    Ve Windows Vista stačí stáhnout instalátor grafického ovladače, nainstalovat (obrazovka jen párkrát zabliká - není potřeba žádný restart) a TuxRacer (a všechny další hry) bez problémů beží.

    Stějně tak Beryl (nebo je to teď sloučené s Compiz Fusion? Něco jsem o tom četl, ale moc to nesleduji) pod Linuxem.
    Jedná se o velmi často prosazovaný program pro Linux, že "to Windowsáci nemají".
    Jenže je tu opět ten samý problém. Zkoušel jsem akcelerované 3D prostředí v Linuxu (v několika různých distribucích) rozjet, protože jsem to chtěl vidět naživo a ne jen na několika videích na YouTube.

    Jenže opět to nefungovalo. Jen bílá obrazovka, či zamrznutí systému. Řešení - složitá konfigurace, ruční editovaní souborů, psaní nějakých příkazů - děkuji nechci. Nemám čas se patlat s těmito složitými nastaveními. Možná je Beryl (Compiz Fusion?) velice graficky vyspělý a má velmi hezké efekty, problém je však v tom, že je většinou docela složité to vůbec rozchodit.

    Kdežto ve Windows Vista jen pár kliknutími nainstaluji grafický ovladač a hned mi běží Aero, které je velice hezké na pohled.
    A virtuální plochy na 3D krychli? Ty bez problému nahradí skvělý program DeskSpace. Sice není součásti Windows a je placený, ale myslím si, že cca 20USD není zas tak moc a 6 virtuálních ploch (na každé může být i jiná tapeta a dokonce i ikony, i když ti ikony zatím moc propracované nejsou) dokáže velice zpřehlednit práci, při spoustě otevřených oken.

    Beryl sice má virtuální plochy na krychli také, ale opět je tu ten samý problém - není jednoduché to rozběhat, kdežto DeskSpace stačí jen nainstalovat, spustit, nastavit si pár drobností (klávesové zkratky, start s Windows, chování apod...) a už jen pracovat. Vše nastavené během pár minut.

    Jediné co tomuto programu (zatím) chybí, jsou živé náhledy, ale to je už spíše kosmetická vada, jež funkčnost tohoto programu o moc nesnižuje.

    V kombinaci s Aerem nemá Beryl žádnou šanci. Jediná jeho výhoda je, že je zadarmo, ale tomu taky odpovídá kvalita...
    Mimochodem zmiňovaný OpenSource, bych zas tak moc nezatracoval. Sice zmiňovaný Jabber nesahá WLM ani po kotníky , ale existují i docela dobré a užitečné opensource programy.
    Třeba takové Audacity (sice to na profesionální programy nemá, ale mi třeba na jednoduché úpravy stačí a proč platit za nějaké komerční programy když to stejně nevyužiju), nebo OpenOffice. OpenOffice se sice taky moc s MS Office srovnávat nedá (MS Office 2007 je jasně lepší, měl jsem tu čest pracovat s veřejnou betaverzí), ale mi osobně třeba bohatě stačí. Kancelářskou sadu používám minimálně a když už, tak většinou píšu (nebo otevírám) jednoduché texty či tabulky, bez nějakých složitostí a MS Office by pro mě byly v podstatě jen vyhozené peníze.
    Neříkám že je časem nebudu (třeba kvůli škole) potřebovat, ale zatím si plně vystačím právě s OpenOffice :)

  15. 15 Peter Kotrčka 27.11.07, 04:11:17
    FB

    Za 6 týždňov (rok 2008) bude mať Linux podiel 0,81 percenta :-)

    ale nie, samozrejme má článok vo väčšine pravdu. dobre, mám rád KOffice, ale je to dôvod na prechod? Nie je. Väčšina ľudí proste kúpi (ukradne) win+office a píše v tom. a dôvod? lebo keď im Jurko z Hornej dolnej prinesie (z kúpeného/ukradnutého) office prezentáciu, tak ju proste otvorí. Keď si tí istí ľudia budú chcieť zahrať hru, tak si ju zahrá (ak práve nie je jeden z tých, ktorí ešte v roku 2007 používajú win98). jednoducho sa ľudia nechcú vzdať pocitu, že s drvivou väčšinou zbytku ľudí budú bez problémov kompatibilní. a stojí im to buď za tých pár korú za licenciu alebo za námahu na ukradnutie (a berme to tak, že sa to vo veľkom aj deje).

    P.S.: Radek, prosím, na TuxRacera mi nesiahajte :-)

  16. 16 Tomáš Herceg 27.11.07, 05:11:49
    FB

    [13] Plácáte nesmysly. Visual Studio má jak profiler, tak i nástroje pro unit testy. Akorát možná nejsou v těch nejnižších edicích, což je ale poměrně logické, ty jsou pro začátečníky a neprofesionální použití. Profiler a testovací nástroje použijte ve firmách na velkých projektech.
    Jinak Java má bytecode, který je interpretovaný, kdežto .NET se před spuštěním zkompiluje, a to je poměrně velký rozdíl, hlavně v tom výkonu.

  17. 17 Jiří Voseček 27.11.07, 05:11:56
    FB

    [18] Bankovnictví jede ve Firefoxu bez problémů. A před pár dny se k tomu dohrabala i Komerční banka. Takže tento argument padá. Hardware - snad jen TV karty, ty se musí vybrat podle toho, která funguje.
    Obyčejný uživatel účetnictví nedělá, ale vím, že to je problém a je to dost škoda.

    Jistě, spousta možností v Linuxu není, ale jsou to celkem specializované věci, které babička nevyužije. Máš pravdu, že dobře hlídané XP fungují taky dobře, ale ani to není úplně jisté a navíc je to o dost víc práce.

  18. 18 Morpheus 27.11.07, 07:11:30
    FB

    [23]
    1) A PROČ bych si měl vybírat TV kartu podle toho, jaký mám OS? Za těch cca 13 let co používám Windows se mi nestalo, že by nějaký HW vůbec nefungoval v nějaké +/- "zajeté" distribuci tohoto OS (tím míním to, že nelze vinit Microsoft za to, že dnes koupená karta nejede ve Win95, prostě vývoj jde dál)

    2) Jaké "o dost víc práce"? Rodičům jsem nainstaloval PC s XPčkama... Podotýkám, že máti je šikovná na leccos, ale v IT je totální "lama"... Instalace XP jim tam jede v pohodě bez nejmenších problémů už rok a půl... Za tu dobu byl s tím PC jeden JEDINÝ problém - odešla GK... Takže prosím nemystifikuj, není to pěkné :-) Rozhodně odmítám, že při stejné úrovni uživatele jsou po dvou týdnech z Win nefunkční s**čky a Linux jede v pohodě dál :-)

  19. 19 Jan Baštýř 27.11.07, 08:11:00
    FB

    [23] Nesouhlasím. Hardware není jen TV karta, ale například nové wifi karty v noteboocích a povětšinou veškerý opravdu nový hardware má potíže. Software se také nedá omezit jen na účetnicví, například nenainstaluješ pro své dítě žádný výukový program, nebudeš mít plnou podporu pro MSN (žiju v UK a tady nic jiného neznají, takže argument o ICQ je irevelantní a Miranda umí opravdu jen textové zprávy), synchronizace s PDA, popřípadě kominukace s mobily. Často jsem slyšel od uživatelů Linuxu cosi o špatné podpoře kodeků (to ber jako nepodložený argument). Mimochodem zkus si v OpenOffice udělat prezentaci, která ti poté bude spolehlivě fungovat v Microsoft Office, když budeš muset přednášet o nějakém tématu. Těhle zdánlivých drobností je natolik moc, že bych o tom mohl napsat slohovou práci a ty mi řekneš, že s Windows je více práce. :)

  20. 20 Smith John 27.11.07, 09:11:36
    FB

    Tak já se článkem dost souhlasím. Radek to vystihl přesně a i když nemusel až tak přehánět ty superlativy protože si tím spoustu lidí popudil tak má víceméně recht.

    Já sám to tvrdím na základě dlouholetých zkušeností s oběma platformami. S Linuxem jsem často seknul po dnech praní, kdy nešly nastavit elementární věci a víceméně jsem ho měl vždycky na hraní ze začátklu na šrotech a později na virtuálních strojích. Na desktop se nehodil a ani poté co prošel, musím uznat opravdu rapidními změnami, se pro desktop fakt nehodí.

    Asi jako největší výtku bych měl - ani né tak nekompatibilitu nebo nestabilitu HW, to už má docela vyřešené, ale roztříštěnost a nestabilitu instalátoru - tj. primitivní instlace, odinstalace čehokoli, instalace dalšího - šup a je rozmr* systém, že už ho nedáte dohromady nikdy.

    Co se týče neexistence rozumného softwaru, pod to se můžu podepsat taky. Sice pro běženého člověka ?asi stačí, ale já potřebuju poměrně dobře celej Office skriptovat a používat provázaně. Asi nejvíc mi vadí jako Outlookofilovi, což asi prosíklo už z mých dřívějších komentářů, neexistence Outlooku ani jiného programu, rozumějme né poštovního klienta, ale Outooku jako malé personální univerzální semistrukturované nerelační synchronizované databáze malých formátovaných kategorizovaných položek.

    Bej něj ani aspoň nějaké chabé náhrady, si nedovedu představit práci s počítačem, nějaký IMAP klient typu Evolution mi ani náhodou nestačí. Kromě toho vweškeré návaznosti, tj. výrobci mobilních telefonů apod. pak dělají sw který nespolupracuje s Linuxem, nebo až na druhém místě.

  21. 21 Smith John 27.11.07, 09:11:37
    FB

    (2. díl)
    Co se týče standardů, opravdu, totalita a monopol v tomto případě jednoznačně pro mě představuje pokrok, přínos a výbornou použitelnost i přes několik věcných a docela důležitých věcí, které mi vadí musím konstatovat, že v Linuxu otevřenost a standardy paradoxně vývoj brzdí a to tak že hodně. Např. v oblasti Lotus-Lotus nebo Exchange-Outlook neexistuje pro Linux nic. Podobné je to u vícero produktů. Zkrátka vývoj něco stojí.

    Samozřejmě nejde navážet se do Linuxové komunity tak jak to dělá Radek a to s takovou razancí. Jsem rád, že nějaká alternativa existuje - možná v oblasti serverů....hmmmm ze zkušenosti spíš také ne když spočteme co nást stojí odborník Linux co už něco musí umět anebo Win co sice není guru, ale udělá spoustu věcí brutální silou a za daleko menší peníze a tedy pro firmu nesrovnatelně výhodněji.... tak já bych tu oblast spíš bral jako hezké hraní si.

    Dokonce mě samotného Unix tak trochu živí a docela i já podléhám jeho kouzlu na příkazové řádce. Běda ale jak se spustí grafika !! prchám prchám Je to opravdu nepodařené a přeju si v duchu aby autoři KDE a GNOME aspoň nějak věrněji (i co do reakcí - nejen potěmkin vzhled) opajcovali trochu z Windows. Rovněž jak jsem psal, jak udělám jednu odinstalaci, balím si raneček a tiše se plížím ze dveří protože čekám, kdy se v Linuxu rozsypou ty zbývající balíčky.

    Roztříštěnost komunity pak způsobuje utápění se v ohromném množství aplikací, sice free, ale kvatita jednoznačně na úkor kvality.

    Já sám mám i několik kamarádů, o kterých vím, že Linux opravdu používají a opravdu na práci a opravdu jako primární systém. Chudáci ale musejí mít instalovaný virtuální stroj a aplikace, které jim zaměstnavatel cpe, tam spuštějí jako štvanci protože v dnešním světe se aplikace vytvářejí automaticky pro Wokna. Ještě mě dere že se vytvářejí jako tzv. otevřené, běží v IE prohlížeči!!! ale nefungují jinde než právě v jediné a konkrétní verzi Internet Explorer od Microsoft :-) to je paradoxní situace co?

    No ale to odbíhám trochu mimo. Na nových Vistách mi vadí zase spousty zbytečností, které jsem se ale naučil povypínat, trochu jsem si zarýpal v resource DLL, abych odtranil úchylný obrázek před přihlášením, povypínal některé věci, ochrany apod. a pčřestože je o něco pomalejší, ano myslím že malý krůček vpřed znamená, zase bych to ale nepřeceňoval. Po odházení skořápky vidím stará dobrá Windows XP, která jsou nejpodařenější v celém řetězu.

    Já osobně se těším až jednou Microsoftu vyjde implementace WinFS, což by mělo nějak prolnout tu mojí synchronizaci a ukládání dat podle více než jediného kritéria. Tam se Linuxová komunita nemůže nikdy dobelhat ani za 100let, zato monopol imho ano.

    Ještě mě nedá abych nezmínil druhou stránku monopolu, resp. masového rozšíření. Podle mě je takové uspořádání zranitelné a nebezpečné protože neuplyne ani tak dlouhá doba a někdo někde bude mít přiměřenou motivaci takový systém napadnout a stačí například jediné podvržená automatická aktualizace (já vím, digi podpisy apod., ale motivate je vskutu ohromná) a pak nechci vidět ten dopad takového "teroristického útoku" na takto unifikovaný svět. I proto fandím Linux světu a proto se snažím najít alternativu tam kde to jde, ať už je to firewall na Win stanici, vypnuté automatické aktualizace, což je často přeháněné bezpečnostní opatření, apod.

    Doufám, že vyřazování n ablacklist Radek ukrutor neprovádí na základě délky příspěvku, to už bych byl odepsán. Jo, po odklepnutí komentáře mě redakční systém oznámil, že mám dlouhý příspěvek a po navrácené zpět mi ho smazal :-) taky taková minicenzůra, jen pro trpělivé....

    čus

  22. 22 Smith John 27.11.07, 10:11:35
    FB

    A napadla mě další věc. Poměrně často omílané argumenty Linuxářů, že v jejich systému se všechno nastavuje krásně z textových souborů.

    Já si teda naopak zvykl z Windowsového světa na registr a na to, že mám udržovanou svojí TXT podobu REG souboru s komentáři. Po instalaci Win kdekoli pak jen importuju svojí větev, která povypíná všelikde všechno možné a tam kde to jen jde a to !!selektivně - jen třeba jedinou hodnotu proměnné - tj. zbytek "nechá jak bylo" - tj. "jak bylo" rozumnějte i tak, že když si větev importuje Franta z Hrní dolní, nezruší si to nastavení, na které je zvyklý ale jen se mu změní to, co mu pošlu v REG souboru.

    Například povypíná služby, které nikde nepoužívám. Nebo bublinky. Nebo Autobackup u Outlooku. Nebo přepne typ přihlašování apod.

    Tohle v Linuxu takto elegantně dělat nejde a ani mi nikdo nenamluví, že práce s milióny malých souborů je efektivnější než práce "jakkoli implementovaného" pseudo-databázového stroje....

    Pravda, ono jádro pudla je někde jinde: totiž že v Linuxu je v těch textových souborech všechno krásně popsané a zdokumentované - často i s příklady. Nojo ale pohybovat se mezi soubory a hledat kde to je - je na palici. V regeditu včetně fulltext vyhledávání a skákání jen pomocí klávesnice a svižně najdu a změním hodnotu popř. provedu export, pošlu kamarádovi, dám na web apod. velice rychle a možná i efektivněji.

    Problém ale je s tím popisováním. To Microsoft nedělá a bohužel plný web je různých podomácku udělaných tzv. slavných "tweaků" které spočívají jen v tom, že si vlastně někdo dá tu práci a pro ostatní najde to, co měl Microsoft zdokumentovat už dávno.

    Já sám často trávím dlouhou dobu s Regshotem, tj. nějakou verzí programu který střílí stavy registrů a pak je porovnává, abych zjistil kde to slavné nastavení je. Také se divím co všechnio za smetí a jak pomíjivé a podivné smetí operační systém a jak často do registru také zapisuje a tím ten koncept trochu nakopává. Ale je fakt, že takto pracně zjištěné nastavení pak opakované používám a to co jsem zjistil na Win2000, přes Win XP až do Win Vista je de fakto stejné nebo podobné. To samé pro Officy.

    Taky jsem narazil na situace, kdy nastavení je v registrech zakódováno tak, že to ještě nikdo, včetně mě nebyl schopen ani dohledat, ani jinak zjistit, ani na stránkách MS po letech najít jak to myslel :-) Jeden příklad za všechny: Jak vypnout v průzkumníku levou část s náhledem. Všechna ostatní nastavení jsou přehledně a logicky v registru, ale tohle je někde v binární větvi jako nějaká bitová maska součástí něčeho většího.

    No a další příklad "prasárny" u vist je pak obrázek wallpaper, který se objevuje při loginu. Nejde jen o vizuální hledisko, ale mě to například pomalu prolejzá po síti když se připojuju vzdáleně na svůj komp kde běží virtuální stroj s Vistama :-)

    Ale těchto situací je skutečně málo - tahle věcná kritika oproti nefunkčním věcem v Linux je skutečně zanedbatelná a ke kladům patří i zápory a je třeba o nich mluvit.

    A na export a úpravu větve registru člověk zase nějaký zvláštní guru být nemusí. Dle mého názoru i registr je velmi užitečná věc.

    Při poškození systému jsem ještě osobně nikdy nenarazil na to, že by byl registr poškozený - co do struktury - nečitelnosti vlastních dat tam zapsaných. To že se data o konfiguraci zapíší špatně a pak systém nejede - nepočítám v Linuxu se děje taky. Ale od té doby co jsou známé i recovery procedury zavaděče pro Windows, Live distribuce na opravy systému a offline editory registu apod. už se nebojím ani nepřístupnosti registru a i tato obava odezněla a je lichá.

  23. 23 Radek Hulán 27.11.07, 11:11:21
    FB

    [28] registr je samozřejmě skvělá věc, všechna konfigurace na jednom místě, snadno zálohovatelná, snadno spravovatelná přes Active Directory, namísto tisíců textových souborů umístěných na různých místech je to prostě jeden logicky větvený strom. To je velká výhoda Windows oproti zastaralému konceptu *NIXu.

    Navíc přes Windows Power Shell se dá procházet stejně jako běžná adresářová struktura..

  24. 24 pajas 27.11.07, 11:11:37
    FB

    [28] S poškozeným registrem jsem se setkal. Uživatelka PC to způsobit nemohla. Nemá práva, PC na zálohované napájecí větvi. Při poškozeném registru Windows nenastartují, spadnou do modré obrazovky a restartují se. A tak pořád dokola. Stačilo nabootovat z CD pustit v recovery cmd a CHKDSK.

    Asi tak jednou za rok, když není v práci do čeho píchnout, tak si nainstaluju nějakou distribuci Linuxu a hraju si. Letos to bylo Ubuntu. Denně pracuju s AIX, tak "trošku" s příkazovou řádkou umím :-)

    Rozchodit se mi povedlo všechno, ale kolik jsem toho musel přečíst a kolik fór prolézt než se mi povedlo rozchodit grafiku a zvuk. Chvilku jsem si s tím hrál (pár dní), podíval se kam se to posunulo a pryč s tím. Pro obyčejné uživatele to ještě dlouho nebude. Pokud vůbec někdy.

  25. 25 mpx 28.11.07, 01:11:48
    FB

    [22] I pro javu je JIT (just-in-time) kompilátor, který přeloží bytekód do spustitelné podoby (obdobně jako v .NETu)

    [23] KB se k tomu dohrabala ne proto, že se jí zželelo uživatelů bez IE ale hlavně proto, že jejich Java applet nefungoval v IE7 a Vistách (odkud již MS podporu Javy odstranil)

    [26]Jo, roztříštěnost je celkem nevýhoda. Já třeba používám Debian a když se někdy dostanu k jinému Linuxu (třeba RedHat) tak dost konfiguráků je tam někde jinde a některé věci (instalace software, updaty ..) tam fungují taky jinak.

    [29]Snadno zálohovatelná? Registry hives jsou bohužel ve windows zamčeny pro čtení a pokud se nepoužije nějaká finta (např. zkopírování pomocí volume shadow copy, nebo udělání snapshotu a následné vykopírování z aresáře "System Volume Information"), nedají se zazálohovat (export do .reg souboru neberu jako plnohodnotnou zálohu, neboť neobsahuje třeba permissions a další informace). Pravda, jakmile si člověk zjistí jak, tak to zálohovat už jde. Ale na "hromadě textových souborů" jsou zase lépe vidět změny a lépe se vrací ke starším verzím (stačí to nacpat do CVS nebo SVN nebo jiného verzovacího systému). Jak registry, tak chrchel textových souborůmají své výhody i nevýhody....

    Ono to není o systému jako takovém, ale hlavně o aplikacích. Většině lidem je vcelku fuk na jakém běží systému, zajímá je jestli tam pustí hry, jestli tam poběží účetnictví, jestli jim tam běží to co potřebují. Značná část linuxových aplikací je opensource a ty většinou někdo dřív nebo později stejně naportuje pod Windows, takže z hlediska programů které lze spustit na Win vs. Lin zatím Windows vyhrávají. Dokud na linuxu nebudou "pořádné" hry (jako třeba Bioshock) a účetnictví, tak asi moc rozšířen mezi lidi nebude.

  26. 26 Michal Jirků 28.11.07, 03:11:32
    FB

    Ja bych linux na desktopu zas tak nezatracoval. I z linuxu se da udelat docela obstojny desktop a zvladne to kazdy amater napriklad podle navodu na http://www.howtoforge.com/. Problem je v tom ze lidi sou liny a nejsou schopny co koliv menit ucit se neco novyho atd. Napriklad kdyz jsem se snazil vnutit mladsimu bratrovi (standartni domaci uzivatel mp3 mail net obcas nejake text filmy tisk icq ) Ubuntu ktery by mu slozilo uplne stejne jako xpka ktery ma. Vysledek ? Totalni neuspech je na wokna zvyklej a nechce to menit. Aby na ne nebyl zvyklej prijde dite do skoly co vidi na kompu okna. Prijde do prace okna, Pak se neni cemu divit ze linux ma 8 procent.
    Kdyby na skolach bylo napriklad vice pri hodinach it predstavovan linux tak si myslim ze by bylo pro linux vic lidi nez ted. Osobne bych se nebal nasadit linux v mensi firmne (5-10) ktera nemapouzive nejake specialni nastroje pouze beznou kancelarskou cinnost Linux. Tim usporit znacnou cast nakladnu na porzeni vybaveni.

  27. 27 MaReK Olšavský 28.11.07, 10:11:02
    FB

    [22] No nevím, jestli je Professional Edition zrovna tou amatérskou verzí zadarmo. Profiler je u té vyšší verze, ale tu jaksi ve firmě neuživíme. Unit testy ve VS máme, ale nepsal jsem o jednom nástroji, nýbrž o postoji MS k někomu, kdo stejný nástroj vyvinul a fungoval i v té nejvyšší verzi. Vyplatilo by se Vám přečíst si co jsem napsal pořádně, než zareagujete.

  28. 28 Franta Č. 29.11.07, 02:11:10
    FB

    Obecny problem vidim ne v OpenSource ale v jejich uzivatelich.
    Dyt uz diky nim vznikl novej pojem "Linuxak" a bere se jako nadavka.
    Diky tomuto SW ale zase vznikaji nadejni programatori a konkurenci to nuti vytvaret nove aplikace.
    Je v tom pro a proti.
    Ja osobne radeji zaplatim za kvalitni software nez abych x dni resil jak to rozjedu.
    Samozrejme jsou vyborne i free varianty produktu napr. pspad.

  29. 29 Franta Č. 29.11.07, 02:11:17
    FB

    [3]
    Horsi problem vidim v tom jak se na skolach windows prezentuje. Pritelkyne mi ukazovala zapisky z prednasek a padal sem do kolen.