Windows Phone 7 a Apple iOS - uživatelský zážitek místo funkcí

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Windows Phone 7 a Apple iOS - uživatelský zážitek místo funkcí

Windows Mobile před 5 lety

Apple s tím přišel jako první - s "chytrým" telefonem s iOS, který je vlastně poměrně hloupý. Jeho telefon ani ve čtvrté generaci neumí (bez povolení operátora - třeba v síti O2) sdílet připojení k internetu, nepošlete si na něm libovolný soubor přes Bluetooth, nemůžete jej ovládat přes PC, centrálně spravovat, dokonce nemá ani interního správce souborů. Spojení s počítačem a synchronizaci zajišťuje hudební přehrávač. Wifi router neexistuje. Nepřehraje nativně video, bez jeho konverze. Není propojen s Facebookem. Proč? Uživatelé "hloupých chytrých" telefonů by tomu jinak nerozuměli.

Chcete-li prodávat masám, musíte ořezat vše, co 90% lidí nebude běžně potřebovat a ponechat pouze pár velkých ikon. Místo toho se soustředíte na zářivé barvy a animace - nabídnete masám uživatelský zážitek z ovládání místo funkcí a masy jsou spokojeny.

Microsoft při vývoji Windows Phone 7 také pochopil, že pokud chce proniknout na masový trh běžných uživatelů, musí funkce omezit. Tedy žádné (uživatelsky viditelné) registry, žádný správce souborů, žádné sdílení internetu, žádný Wifi router, synchronizace přes známý hudební přehrávač (Zune).

A tak zde máme Windows Phone 7. Vypadá úžasně, báječně se ovládá, ale chybí mu funkce, které potřebují profesionálové - současní uživatelé Windows Mobile.

Je paradoxem, že funkčně zdaleka nejlépe vybaveným operačním systémem pro mobilní telefony je ten nejstarší - Windows Mobile. Je to řadu let takový malý počítač, nemá problém vůbec s ničím co potřebujete, nabízí neomezený Bluetooth, Wifi router, filesystém a správce souborů, vývoj aplikací není nijak omezen, vše je v něm povoleno.

Pro běžné masy je ale Windows Phone 7 darem z nebes - je krásný, graficky dokonalejší než iOS, rychlý, svěží, existuje u něj perfektní propojení s Facebookem, a vlastní telefony nabízí spousta výrobců - neexistuje jen jeden hranatý model, špatně padnoucí do ruky.

Problém je onen současný trend pouze pro pár procent uživatelů umírající Windows Mobile 6.5 platformy - další nabídka ve formě zatím horkou jehlou šitého Androidu (s mizernou podporou MS aplikací, Live služeb či Exchange a nedoladěným UI) či Symbian^3 nejsou odpověď, Bada, MeeGo a WebOS už vůbec ne.

Nejsem z takového vývoje nadšen.

Nezbývá asi než čekat, zda se zaměření Windows Phone 7 v dalších verzích nezmění, popřípadě zda Android (4, 5?) nedozraje, a zatím si užívat posledního svobodného a funkcemi nadupaného OS pro mobily - Windows Mobile 6.5.

Mimochodem, na obrázku jsou Windows Mobile pět roků dozadu s tehdejším QVGA displejem, přesně ovladatelné jen stylusem. Současné WM6.5 telefony samozřejmě už vypadají jinak :-) Současný vzhled Windows Mobile 6.5 s HTC Sense:

WM 6.5

Komentáře

  1. 1 Pavel Šimek 30.10.10, 10:10:40
    FB

    Býval jsem uživatelem Win Mobile a Pocket PC (a jak se všelijak ten OS jmenoval) v době, kdy se z PDA rodily první chytré telefony. Stejně jako Radek jsem si liboval v tom, že telefon je takový malý počítač, a považoval jsem to za samozřejmou budoucnost. Pak jsem na pár let přesedlal na iPhone a to byla studená sprcha (i když je mi jasné, že je tím, co většina uživatelů chce). Teď mám Android a znovu si užívám "malého počítače". Naštěstí nejsem uživatelem MS aplikací (nic ve zlém :) - je to myšleno právě z pohledu majitele standardně vybaveného androidího telefonu). Podstatné přece je, že Android je pro aplikace otevřený OS bez restrikcí (narozdíl od iOS), takže se nabízí - možná naivní - otázka: Jaké aplikace pro podporu svých služeb nabízí MS pro Android, resp. jaká "nepodpora" ze strany Androidu mu brání udělat další? Doufám, že svět i nadále bude fungovat tak, že výrobci OS budou dělat OS, nebudou ho nijak uměle uzavírat, a poskytovatelé služeb budou prostě pro tyto OS dělat aplikace... budou-li chtít...

  2. 2 Radek Hulán 30.10.10, 12:10:09
    FB

    [1] k Androidu mám řadu výhrad - Linuxový kernel je sice "univerzální" řešení pro cokoliv (tím, že na to jde zkompilovat), ale určitě ne optimální, podpora profi aplikací (když člověku nestačí primitivní Google email a kalendář) je špatná, a hlavně UI nevidělo odborníka na použitelnost. Otevřenost také není 100%, rootnutí Androidového telefonu je pořád časté, a rychlost pokulhává. Na spoustě mobilů není Android jako ideální volba, ale protože je zdarma a výrobce jej tam prostě "vrazil".

    Osobně moci volit jen mezi Androidem a iOS, asi jdu do Apple - aspoň má styl a podpora MS technologií je u něj paradoxně lepší. Moci volit jen mezi iOS a WP7 - pak určitě WP7 :) Omezení jsou podobná, ale UI WP7 je lepší, rychlejší, bezvadné propojení s Facebookem, plus iOS má stále otřesnou úvodní obrazovku (jen ikony aplikací, bez informací). Taky mi vadí koncept "jeden hranatý telefon s 3.5" LCD musí vyhovovat všem".

    No a volit mezi první verzí WP7 a WM6.5, tak zatím rozhodně WM6.5. Což je fajn, protože nemusím nic měnit. :)

    Ale to jsou jen moje osobní preference...

  3. 3 (deleted) 30.10.10, 01:10:30
    FB

    Takto čierno by som to zas s WP7 nevidel. Windows 7 pre PC je tiež dokonale jednoduchý, že ho vie použiť dôchodca, napriek tomu je ideálny aj pre profíkov. V tomto je MS majster, mám pocit že rovnako geniálne skombinovaná jednoduchosť so slobodou a funkciami bude aj vo Windows Phone 7. Nemám to síce ničím podložené, zatiaľ tomu slepo 'verím' :)

  4. 4 Gianluca Turturro 30.10.10, 01:10:48
    FB

    Já se obávám, aby tento trend "polidšťování (omezování)" nakonec nepohltil i nově vznikající segment tabletů/padů/slatů. Zkrátka abych se mohl s tímto zařízením, hodícím se především pro práci s digitálními dokumenty a čtením na internetu, připojit na svoje lokální úložště, zařídit VPN, nebo do něj "v terénu" nahrát a prohlédnout fotky, které později jednoduše přenesu z disku na disk po wifi. Aby z toho zkrátka nevzniklo něco, jako teď např. představuje RIM...
    Žádně ze zařízení na trhu zatím neplní to, co bych od něj čekal. Budu doufat, že jednou nějaké z těchto zařízení přijde a pak bude moje :)

  5. 5 Niky 30.10.10, 02:10:05
    FB

    "Spojení s počítačem a synchronizaci zajišťuje hudební přehrávač. Wifi router neexistuje. Nepřehraje nativně video, bez jeho konverze. Není propojen s Facebookem. "

    Ja teda nechci vyvolavat spory, ale iTunes neni PRIMARNE hudebni prehravac. Iphone video bez konverze prehraje (klasicke DIVX, nebo vse ostatni pres streaming) a facebook (at uz z prohlizece nebo specialni aplikace) na nem pristupny je.

    "Apple s tím přišel jako první - s "chytrým" telefonem s iOS, který je vlastně poměrně hloupý. Jeho telefon ani ve čtvrté generaci neumí (bez povolení operátora - třeba v síti O2) sdílet připojení k internetu, nepošlete si na něm libovolný soubor přes Bluetooth, nemůžete jej ovládat přes PC, centrálně spravovat, dokonce nemá ani interního správce souborů"

    Veril byste tomu, ze presne tohle jsou funkce, ktere vyuzije tak 1 % uzivatelu? Mozna ani to ne. Ja jakozto zkuseny uzivatel WM od doby PocketPC2002 jsem nic takoveho nepotreboval a proto jsem dalek od toho, abych iphone4 za to kritizoval Kdyz chcete telefon s temito funkcemi, obratte se prosim nekam jinam - co vam v tom brani? Takovych telefonu mate hodne. Iphone zjevne neni urcen pro vas a uprimne nechapu, proc s tim mate takovy problem? Ale pokud je to jenom vase póza pro verejnost, pak tomu rozumim dokonale.

  6. 6 Radek Hulán 30.10.10, 02:10:33
    FB

    [5] já nemám s ničím problém, vlastním blog a mám tu reklamu. Problém (s mým názorem) mají lidé, co jej musí komentovat (protože jsem pro ně tak významný, že k mému osobnímu názoru musí zaujmout nějaký postoj) ;)

    PS: Facebook není o aplikaci, oddělené od kontaktů. I ty "staré" WM mají v podání HTC dokonale integrované kontakty s Facebookem - u kontaktu vidím nejen klasické
    údaje, emaily, MMS, SMS, ale i událostti z Facebooku, avatar, status updates, atd. V dnešní době nutnost, jen iPhone je zde pozadu.

  7. 7 i.agree 30.10.10, 03:10:18
    FB

    Omlouvám se za mírný offtopic, ale btw. jaký telefon by jste teda v současnosti doporučil, pokud bych chtěl variantu a) bez a za b) s hardwarovou klávesnicí ? HTC HD2 mi přijde už jako trošku starší kousek a třeba takový HTC Desire působí na pohled skvěle, pokud zde nejde pouze o marketing.

    V současnosti jsem majitelem HTC Touch Pro a chtělo by to provést změnu. Dost mi vadí, že telefon má jenom jediný USB vstup, takže po nasazení do nabíjecí kolíbky si nemůžu pustit rádio, Pro někoho to můžou být detaily, ale to je jedno. A jak jde psaní na HD2 bez hardwarové klávesnice ? Uvažuju totiž mezi Touch Pro 2 a HD 2 nebo ten Desire ...

  8. 8 Radek Hulán 30.10.10, 05:10:04
    FB

    [7] Desire má identický HW jako HD2, až na menší displej (u Desire). To spíše Desire HD. A osobně bych žádný telefon nikomu nedoporučil, protože každý má trochu jiné preference ;)

    HDC HD2, HTC Desire HD, iPhone 4, HTC HD7, Nokia N8, Samsung Galaxy S, vše to jsou použitelné telefony. Pokud mu stačí obyčejné Google služby, pak asi Android, pokud používá Live / Exchange, poté HD2 nebo HD7, pokud má hranatou ruku, pak iPhone, pokud neví co vlastně používá (a rád fotí), pak Nokia N8 :)

  9. 9 Filip Marvan 30.10.10, 09:10:29
    FB

    Souhlasím. Také se jen smutně dívám, kam jen se to ten vývoj ubírá (naprosto mimo mé požadavky). WM6.5 byl fajn, funkčně neomezován, díky dlouhé historii poměrně vyladěn a jelikož jeho GUI nebylo navrženo pro ovládání prsty, vešla se i na malý displej spousta informací. Snad jen HW náročnost/spotřeba mohly být lepší.

    Já dnes z nouze používám nedotykový Symbian 3rd s HW klávesnicí, který výměnou za pár omezení vyřešil problém se spotřebou i při použití takových funkcí jako je e-mail push (ať už na běžné schránce nebo exchange) a Nokia má navíc bezkonkurenčně nejlépe vyřešeno psaní na HW klávesnici s českou diakritikou. Ale tomu asi taky dlouho pšenka nepokvete a dotykový Symbian se mi nelíbí. Kvalitní ovládání pomocí HW kláves prostě ani sebepromyšlenější patlání prstem po displeji nenahradí :)

    Android plně zapadá do portfolia Google služeb - je to "betaverze" na kterou se nedá zatím spolehnout, GUI je hrozné a stějně jako u iPhone a WP7 nechci žádné očesané "push" notifikace místo plného multitaskingu. Takže mé naděje se u příští výměny telefonu budou nejspíš ubírat směrem k Blackberry, se kterým zatím nemám zkušenosti a tak nějak doufám, že z toho, tak jako všichni ostatní, neudělají hračku pro masy.

  10. 10 Radek Šima 30.10.10, 10:10:32
    FB

    Srovnat Android a Windows nejde- za prve Android je tu s nami 2 roky a za druhe MS ma obrovske zkusenosti s programovanim OS a proste tu byl prvni-takze kupa aplikaci atd atd. Mimochodem android se kazdou novou verzi zrychluje a pridavaji se funkce a kroky delaji podle me obrovsky. Me android sedi-ja zadny live ci dalsi MS vyrobky nepouzivam :) ale na druhou stranu mi taky sedi windows-na mym htc touch pro si ho nemuzu vynachvalit (mam wm6.5), ale je to hlavne aplikacema a ne samotnyma windowsama. Vyborne OS s mizernou podporou aplikaci brzy zanikne-mizerne OS s obrovskou podporou aplikaci nezanikne (treba iOS je sam o sobe mizerny OS, ale diky aplikacim z neho dela skvost :) )

  11. 11 Peter Lachký 31.10.10, 07:10:22
    FB

    Toto bola otázka času, kedy si MS uvedomí, že ten najväčší zisk produkujú práve tie masy, ktorým stačí pár základných funkcií a pekné ikonky. Otázka teraz je, či už nie je neskoro - Apple má celkom solídny náskok.

    Mimochodom - kúpil som si konečne, po veľmi dlhom váhaní iPhone (3Gs) a musím povedať, že ho naozaj naplno využije a ocení len človek, ktorý používa Mac OS X. Moju "sekretárku" tvoria dve aplikácie - jedna je GTD aplikácia (Things), druhá má na starosti databázu klientov, projektov, meria čas strávený na konkrétnych úlohách, na základe toho vie generovať (personalizovateľné) faktúry, zaznamenávať platby, prípadne zálohy, atď (Billings). K obom mám teraz verziu pre iPhone a je to skutočne ako sekretárka vo vrecku - nič viac mi nechýba. Toľko k tvrdeniu že to nie je telefón pre profesionálov. ;-)

    Tie nedostatky, ktoré tu vypichol Radek tam sú, áno, ale zatiaľ pre mňa nepredstavovali nijaké obmedzenie. Akurát mi tri dni trvalo kým som prišiel na to ako funguje multitasking a tiež som pekne dlho nevedel prísť na to ako odmietnuť prichádzajúci hovor ak je telefón zablokovaný. A ešte som nevedel prísť na to kam mám písať text sms keď som chcel nejakú napísať - píše sa to do okienka ktoré vyzerá úplne ako Search okno a defaultne vidieť len jeden riadok, takže mi vôbec nenapadlo že TAM to mám písať. Toľko k tomu "užívateľskému zážitku".

  12. 12 Pavel Kaplan 01.11.10, 12:11:14
    FB

    "Apple s tím přišel jako první - s "chytrým" telefonem s iOS, který je vlastně poměrně hloupý."

    Nevím, kde na tento názor RH přišel. V roce 2007 Apple uvedl první iPhone. První iPhone s "iOS" 1.0 byl iPod s GSM modulem. Tedy to, co si desítky milionů uživatelů iPodů tajně přálo a Apple udělal tento evoluční krok. To, že v ČR, kde jsou zvyklí na to, že jedno auto v domácnosti musí umět vše (od nákupu vedle z krámu po odvoz fošen na chalupu) potřebují "krabička co umí vše" nemusí nějaký Apple, MS, Google aspol. moc zajímat. Trh je různorodý, tak jako potřeby lidí.

    BTW. z výběru mobilních OS na současném trhu je iOS jednoznačně nejpokročilejší, takže tvrdit, že je iPhone hloupý smartphone je dost zcestné. Jen třeba nesplňuje něčí požadavky, tak jako nově uvedené Ferrari, atd...

  13. 13 Pavel Kaplan 01.11.10, 12:11:18
    FB

    [8] Pokud se bavíme o těchto modelech (hi-end), předpokládá se, že nebudou používané "rozbal a funguj", ale uživatel se bude řadit mezi pokročilejší/náročnější, tedy toto použití ho neuspokojí. A vzhledem ke stavu platformy WM, Symbianˆ3, WP se opravdu zdráhám říci, že jsou zařízení vybavené těmito systémy použitelné... Po vybalení možná, pak ale selhávají.

  14. 14 Vácha Štěpán 01.11.10, 10:11:41
    FB

    [9] Možná ste zaspal dobu, ale iOS má v současnosti nejlepší plnohodnotný multitasking na trhu. Rychlost přepínání aplikací je úchvatná a multitasking nežere baterku.

  15. 15 Pavel Kaplan 02.11.10, 01:11:34
    FB

    [14] Pro upřesnění, "plnohodnotný" (zařízení má jen jeden procesor, tedy tak jako tak jde jen o přepínání vláken podle priorit) a z pohledu OS "plnohodnotný" ve smyslu Applem definované oblasti, které toho mohou využít (např. práce s GPS, audio atd.). Nicméně, pro 99% touživších po !multitaskingu" je již toto řešení plně dostatečné.

  16. 16 Vácha Štěpán 03.11.10, 06:11:10
    FB

    [15] Což samozřejmě zahrnuje taky aktivní běh aplikací na pozadí, které skutečně něco zrovna dělají, jako třeba něco stahují, nebo sělají cokoliv jiného. Není to jen minimalizace.

  17. 17 Filip Marvan 04.11.10, 11:11:20
    FB

    [14] Máte pravdu, v poslední verzi (než si to Steve zase rozmyslí) má iPhone nyní konečně multitasking v pořádku. Ale v mých očích a pro mé potřeby ho diskvalifikuje celá řada dalších omezení, problémů a nedostatků. Ostatně pár z nich je vyjmenovaných na začátku článku. Používat iPhone na práci prostě nejde (respektive jde, ale znamená to více kompromisů než jsem ochotný udělat).

  18. 18 Ladislav Škramlík 06.11.10, 07:11:37
    FB

    Ahoj Radku.

    nedokázal by jsi mi poradit jak deaktivovat SW tlačítko na display na položení hovoru když telefonuji? ... spolehlive si totiž položím hovor popruhem od přilby ... WM6,5 HTC Touch2

    děkuji

  19. 19 Pavel Kaplan 06.11.10, 09:11:37
    FB

    [18] Headsetem za 100,-?

  20. 20 Ladislav Škramlík 10.11.10, 09:11:33
    FB

    [19] treba ale takhle to vyresit nechci :) vykecavat hodinu na kole se fakt nechci :)