Warézáci maji problém

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Warézáci maji problém

Češi tradičně rádi kradou, ovšem pouze tehdy, pokud je minimální šance, že je někdo bude stíhat. Dělalo se to už za první republiky, maximální rozkvět poté panoval za komunismu, a nakonec i za místního socialistického kapitalismu jsme se tohoto nepěkného zvyku nezbavili. Již dříve jsem napsal článek o tom, že Warez je nemoc psychopatů, a dnes bych se k tomu rád vrátil.

Ve Velké Británii začíná první vlna lovu na nelegální domácí (firmy v drtivé většině případů software kupují) sdíleče a stahovače software. Těmto lidem hrozí minimálně 2 roky vězení natvrdo. Problém je v tom, že kdejaký uhrovitý teenager si dovolí ukrást software v hodnotě několik set tisíc Kč, protože hrozba postihu byla pro něj zatím minimální, ale ukrást v obchodě auto by se bál, tam je to riziko podstatně větší. Je to přitom ale to samé, krádež jako krádež, výrobce auta či výrobce software při krádeži, tedy jeho užívání bez zaplacení, přichází o příjem a zisk.

Znamená to například, že díky zlodějům software zkrachuje vývojářská společnost, propustí desítky či stovky lidí, a má to vliv na celý průmysl. Nebýt zlodějů, software by mohl být ještě dokonalejší a vlastně i levnější než je dnes.

Zloději software jsou zkázou a zhoubou pro celý průmysl.

Pokud ovšem zlodějům software ve Velké Británii hrozí 2 roky vězení natvrdo, je to zcela jiná situace. Zde se uhrovitý teenager začne bát. Dva roky natvrdo s natrženou „prdelí“ a stotisícovou pokutou, to už jde sranda stranou. Poté si náš teenager místo ukradeného Adobe Photoshopu CS2 stáhne třeba Gimp, místo Microsoft Office začne používat OpenOffice, a konečně si zlegalizuje Windows. Rovněž místo desítek her, které dosud nakradl, si jich zahraje a koupí jen pár ročně. Odměnou mu bude nádherný pocit, že není zlodějem, a rovněž panenská „zadní část těla“.

Jsem si zcela jistý, že podobná aktivita bude velice brzy i u nás, respektive v celé EU, a 90% teenagerů, co dnes kradou software, bude mít velký problém.

Veškeré sítě jako je DC++, Kazaa a další slouží jen k nelegálním účelům, jiné využití nemají, bylo by tudíž nasnadě tyto sítě zakázat, stejně jako to velice moudře udělali v Austrálii. Je dobře, že politikové se shodují na tom, že proti zlodějům je potřeba postupovat rázněji, budeme na tom totiž profitovat my všichni.

Méně zlodějů znamená, že dostaneme mnohem lepší a přitom levnější software.

Softwarevětšinu domácího SW mám zakoupen přes internet, ale najde se i čtyřicet krabic

Komentáře

  1. 1 Kašpy 31.01.06, 11:01:58
    FB

    Jinak s touto větou máš pravdu: | Nebýt zlodějů, software by mohl být ještě dokonalejší a vlastně i levnější než je dnes.|

    Ale myslim, že je to spíš bláhové přání, zloději byli, jsou a budou. Pokud by se nastolila nějaká přísnější pravidla, tak to možná není až tak nemožné, ale představ si, že by se najednou zrušily P2P programy, které poskytují "nelegálně" programy, muziku. Já osobně si to nedokážu ani představit - řekl bych tak 30-40% (možná sem bláhovej já, asi to je víc) uživatelů jsou "zloději" a kdybys je odtrhul od "zdroje" tak by si našli zase jiný prostředek (teď mě napadá např. stahování písniček, filmů přes tv kartu) atp.

  2. 2 kecinzer 31.01.06, 12:01:00
    FB

    Já myslím, že by nám ani nestačili basy. Znám velice málo lidí, kteří mají doma ze softu vše legálně.
    Pokud se to bude nějak řešit, tak se budou dávat pokuty.

  3. 3 Lukas Pokorny 31.01.06, 12:01:14
    FB

    Souhlasím že warezaření se promítne v celém odvětví IT, ale kdo myslíte, že bude užívat SW který je nejčastěji kraden. Samozdřejmě, že studenti. Jenom by mě zajímalo, kolik procent českých studentů si může dovolit koupit licenci na Adobe Photoshop? Potažmo kde se tito studenti mají naučit program používat. Nesnažím se tu obhájit stahování filmů a her. Za ty by měli platit všichni, tedy pokud není jejich licence upravena tak, že jsou zdarma :)

  4. 4 Radek Hulán 31.01.06, 12:01:20
    FB

    [3] existuje měsíční trial verze Photoshopu, existuje Photoshop Elements s 99% funkcemi za 2800 Kč, existují alternativy. Argumentovat "SW na učení" je pitomost, chci-li hrát hokej, musím si koupit brusle, chci-li lyžovat, lyže, chci-li být grafikem, Photoshop. Hodně hajzlíků jej ale ukradne..

  5. 5 Pavel 31.01.06, 12:01:30
    FB

    [1] A co google a jeho picasa, analytics? Zdarma a perfektne zpracované a dalsi SW nabízený gratis. Třeba i Radkův redakční systém. Jak sám říká: "F-ART:CMS - nejlepší redakční systém"

    [3] Mnoho SW se nabízi studentum levněji nebo jen za cenu media (jen se nesmí použivat k vydělečným učelům). A když ani na to nemám je tu SW který je Free

  6. 6 Adamson 31.01.06, 12:01:46
    FB

    Máš opět v zásadě pravdu a já, který plánuji v budoucnosti být vývojářem, samozřejmě také věřím v legální software.

    V současné době si ukradené kopie rozpočítají v cenách produktů poctiví zákazníci...

    Pouze bych poznamenal, že sítě jako DC nejsou určené k šíření ilegálního softwaru a proto je nedoporučuji zrušit. :-)

    Je nutné uvědomit si také, že vetšina lidí, kteří kradou programy, by si je ve skutečnosti nekoupila. Z toho vyplývá také potěšující fakt, že tyto zásahy povedou k rozšíření Linuxu, Firefoxu, OpenOffice a dalších produktů, které si větší popularitu nepochybně zaslouží.

    Není krásnější pocit, než spokojenost při používání legálního programu, například hry. Obvykle totiž u kopie stejně nefungují všechny funkce.

    Nicméně situace vyžaduje, aby vstřícný krok udělali kromě uživatelů, kteří si zakoupí originál, i vydavatelé, ti musí snížit ceny na rozumnou mez.

    Jinak to může vyústit také ve značný krok zpět v oblasti techniky.

  7. 7 Mirek Burkoň 31.01.06, 12:01:46
    FB

    Máte jako obvykle úplnou pravdu, Radku. Ostatně se ale ani není čemu divit! Zločinecká SocDem dává našim dětem jenom ty nehorší příklady. Vysvětlujte potom takovému uhrovitému "synovi Parounbkovce", že krást je špatné a měl by si věci začít kupovat za peníze (které nikdy nevydělával) a že by měl přestat parazitovat na díle pracovitějších a schopnějších!

    Všechno ale nasvědčuje tomu, že nám dá budoucnost za pravdu a teenagerští paraziti budou převálcováni právě těmi pracovitějšími - novou generací slušných čechů. Už aby byli mojí synové (a Vaše dcera :-)) v produktivním věku, že?

    Mimochodem, osobně raději volím cestu alternativního a stejně kvalitního open source softwaru nebo freeware, ale poslední dobou mi udělado velkou rADost :-) vypuštění vynikající Opery/Opery Mini jako freewaru. Ukazuje to, že se stále dají najít alternativní cesty, jak skloubit produkci kvalitního, levného softwaru a zároveň dobře vydělávat.

  8. 8 wizard 31.01.06, 12:01:46
    FB

    Je fakt, že ze školy můžu zídkat Windows, Office, Matlab, Compaq Visual Fortran i třeba C++ Developer studio. všechno zdarma, ale po ukončení studií bych to měl všechno odinstalovat či koupit.

  9. 9 Radek Hulán 31.01.06, 12:01:55
    FB

    [6] Je nutné uvědomit si také, že vetšina lidí, kteří kradou programy, by si je ve skutečnosti nekoupila

    To není pravda. Pokud by za krádež pár her šel teenager na pár let do vězení, jak by to mělo být, prostě si tu jeho vymodlenou hru zakoupí. Bude méně chlastat, kouřit, koupí si levnější telefon, a koupí si i tu hru, vždyť stojí jen 1000 Kč. Dnes krade ne proto, že na to nemá, ale proto, že riziko trestu je zatím nízké a jeho morálka nulová.

  10. 10 Adamson 31.01.06, 01:01:05
    FB

    [9] Dnes krade ne proto, že na to nemá, ale proto, že riziko trestu je zatím nízké a jeho morálka nulová.

    S tím v zásadě souhlasím a přitom ... mám kamaráda, který si kvůli "nedostatku morálky" stáhne hromadu her, následně je smaže, protože zjistí, že ho vůbec nebaví...

    Když uvažuji o koupi hry, obvykle se na ni nejprve podívám v akci, zahraji si demo, přečtu recenze a pak teprve zamířím do obchodu.

    Mohu tedy svou větu spíše upravit:

    Většina zlodějů by si programy nekoupila zdaleka v takovém množství, ve kterém je kradou.

    Nezapomeň Radku, že každý není tak inteligentní, úspěšný a tedy i majetný jako ty. :-)) ;-)

  11. 11 Radek Hulán 31.01.06, 01:01:10
    FB

    [10] v tom případě je tvůj kamarád "zloděj fetišista". A znám hodně takových, hru si stáhnou, zahrají až do konce, a poté smažou, protože je přece "vůbec nebavila". Je to naprostá spodina...

  12. 12 Zdenda 31.01.06, 01:01:10
    FB

    Výborná úvaha pane Huláne,
    já jsem dříve též měl na svém počítači řadu programů "nejasného původu", zřejmě v ceně několika desítek tisíc. Postupem času, jsem ale svůj počítač očistil, tím pádem jsem očistil i sebe.

    V dnešní době opravdu nemá smysl krást - pro začátky existují kvalitní free programy, pro vývojáře vřele doporučuji Express edice od Microsoftu - http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/.

  13. 13 Adamson 31.01.06, 01:01:14
    FB

    [11] zloděj fetišista
    Hezky řečeno ... :-)) ... mám už někdy pocit, že nejde o samotné produkty, ale pouze o stahování ...

  14. 14 Libor Krayzel 31.01.06, 01:01:23
    FB

    Jsem zvědav, kolik trotlů nachytáš na ten formulář :-)

  15. 15 Jasper 31.01.06, 01:01:53
    FB

    Taky si každý nemusí kupovat nejnovejší novinky. Stačí chvíli počkat a stejně se většina dostane do budgetových regálů, kde se dají za levné prachy koupil zajímavé tituly. Nebo plné hry, co jsou přibalené k časopisům.

  16. 16 Džej Ár 31.01.06, 01:01:57
    FB

    [3]
    Předpokládám, že pokud student studuje grafiku a design a má k tomu používat třeba onen Photoshop, tak mu ho škola zajistí, stejně jako já jako student FIT na VUT mám možnost si pořídit zcela legálně zadarmo pro vlastní a studijní potřeby jakýkoliv vývojářský software a OS od MS.

  17. 17 Martin 31.01.06, 02:01:33
    FB

    jo FIT ti to poskytlo, ale celý problém je v tom, že pokud jsi použil OS na něco jiného jak výuku OS nebo programování, tak jsi také porušil licenci. Řekni mi který student si občas něco nezahraje? Pořádně si přečti tu licenci, pod kterou ti to škola poskytla http://www.microsoft.com/cze/e...
    Jaká bude reakce teď?

  18. 18 Loki 31.01.06, 02:01:41
    FB

    Docela by mě zajímal Váš názor na abandonware, např. vynikající klasika Master of Orion I - ačkoliv pochybuji, že by se umístila na Vašem počítači s pomalu kryogenickým chlazením.

    Pokud si chtějí hru zahrát, není problém si jí koupit, pokud na ní nemám, kouknu se na starší tituly (např. fallout:tactics za 399 nebo kolik to bylo). Můj HW je poměrně starý a nové hry(cca 3 roky) by stejně neutáhl.

    Jednoduchá nerovnice: hra by mě měla bavit alespoň tak dlouho, jak dlouho na ní vydělávám.

  19. 19 manos 31.01.06, 03:01:27
    FB

    Ja mám ešte takú, atypickú pripomienku. Ja som projektant a ked som skončil školu mal som problém nájsť si prácu. nikto v tedy unás nechcel v tejto brandži držať zamestnancov iba si najímať živnostníkov podľa potreby. Tak som si založil živnosť. Ale CAD soft je jeden z najdrahších. Dostal som aj dotáciu na začatie podnikania. zaujímavé však bolo, že sa nesmela použiť na nákup software. čo sa mi javilo ako totalna blbosť a vlastne mi nepriamo povedali tu máš peniaze na počítač, tlačiareň a soft si ukradni. Tak som aj určité obdobie tak fungoval a teraz ked už na to mám tak som si kúpil Soft za 200000-Sk. pretože som cítil, že takto sa seriózne fungovať nedá

  20. 20 Enti 31.01.06, 03:01:30
    FB

    Titulek článku je poněkud zavádějící, české teenagery vězení (zatím) nečeká. Navíc si myslím, že se budou první případy (pokud se bude jednat o nelegální užívání a ne o prodej kopírovaných programů) řešit podmínkami, pokutami či prospěšnými pracemi.
    Užívání nelegálních kopiích softwaru je mor, to máte pravdu, já sám se snažím využívat software legálně, někdy se však nelegálnímu softwaru nevyhnu. Existuje řada her (namátkou nba live 2006), které nemají demoverze a když nechci kupovat zajíce v pytli...
    Celý problém je samozřejmě o výchově, vzpomínám si, že nám učitelé na školách půjčovali nakopírovaná cd s programy za tisíce kč. Jaký to zanechá výchovný vliv netřeba dále rozvádět.

  21. 21 Láďa 31.01.06, 03:01:36
    FB

    Naštěstí to poslední dobou přestává být potřeba, spousta skvělých Java IDE je zdarma, Microsoft vydal Express verze svých produktů za směšných $50 (při registraci také zdarma) atd.

  22. 22 TCesky 31.01.06, 03:01:51
    FB

    Když nebudou uhrovatý teenageři moci stahovat(např. při zrušení DC, torrentů atd.) tak budou krást v obchodě je to jedno,protože to je droga.A když začnou krást hry,soft v obchodě přejdou za chvíli na jiné věci(kožichy,tiskárny...) a bude to ještě horší.

  23. 23 Nupix 31.01.06, 05:01:12
    FB

    [22] Musím nesouhlasit, o tom přeci Radek psal. Množství krádeži softwaru, stahování třeba přes DC, je dáno tím, že je to velmi jednoduché a poměrně bezpečné. Kdežto ukrást něco v obchodě si už každý netroufne.

    Myslím, že pokud by bylo nelegální stahování softwaru přes internet vysoce postihováno, bylo by méně lidi, kteří by si troufli provozovat různé Torrent trackery apod. Tím by pro obyčejného uživatele bylo méně možností ke krádeži, bylo by to prostě složitější a těžší. Nakonec by pro ně bylo jednodušší si software koupit než jej složitě shánět nelegálně, nyní je tomu přesně naopak.

  24. 24 Tonio 31.01.06, 05:01:27
    FB

    [22] Ale vůbec ne! Tady jde o tu relativní anonymitu a beztrestnost, kterou internet poskytuje. Krást zboží v krámě na regálu je diametrálně odlišná věc.
    Problém je v tom, že počítač, tedy jeho sofware, je brán veřejností jako jiný svět - ne ten skutečný a reálný. Podle mě se tu vytvořil takový názor, že program nebo film není zboží v pravém slova smyslu a je to takové jiné. Dokonce se setkávám s názory, že jen proto, že odmítám používat dc++ a jiné sítě, tak jsem divný. "Tobě to nejde?" "Když ti to jde, tak proč to nepoužíváš? Vždyť je tam všechno!" Takže nakonec jsem divný já, protože nekradu a ne oni, protože kradou.

  25. 25 Hujer 31.01.06, 05:01:33
    FB

    Je to fakt... per2per sítě by se měli zrušit,s tím souhlasím. Ale stejně to budou řešit jinak (nechtěji kožichy :-),chtějí nejnovější verze nejlepších programů),vždycky se najde trouba co si nějakej soft koupí a rozšíří ho dál. Tím stylem jako že to vypálí jednomu "kámošovi" a ten dalšímu atd.,pak to šíření stejně poroste kvadratickou ne-li kubickou rychlostí. Stejně jako tomu bylo dřív, když internet nebyl tak rozmohlý.
    Ale ruku na srdce nemám právo kázat... Moje PC taky neni z nejčistších :-(

  26. 26 dENIS 31.01.06, 05:01:42
    FB

    [22] Dovolím si oponovat. Tvrzení budou krást v obchodě je stejná hovadina, jako že je marijuana přestupní stanice k heroinu nebo jako rčení "Kdo lže ten krade a kdo krade může i zabít". Na stahování nelegálního sw není třeba nic jiného než připojení k internetu, případně vypalovačku pro kopírování cd/dvd - nulová námaha - vysoká efektivita. Krádež v obchodě již vyžaduje "odvahu" a osobní nasazení. Mezi krádeží v obchodě a krádeží sw je takový rozdíl, jako když se vysereš v houštině v lese anebo na nádvoří Pražského hradu. Parametry exkrementu budou v obou případech stejné. Krádež je krádež, tady podle mě platí "Příležitost dělá zloděje". Houštiny jsou plné h0ven...

  27. 27 Džej Ár 31.01.06, 05:01:42
    FB

    [17] no jasně, ale tak předpokládám, že OS měla, stejně jako já, většina lidí zakoupen již dříve, jen jsem to tam zmínil, protože i OS jsou tam ke stažení.

  28. 28 JP 31.01.06, 05:01:52
    FB

    A největší sranda je to že u nás ve škole je nelegalniho software za 100ky tisic, s vědommím vedení školy :D pak se není čemu divit...

  29. 29 Michal Tulacek 31.01.06, 05:01:54
    FB

    [17] Blbost.... MSDN AA je určená studentům kteři mají zapsaný předmet který se zabývá programováním ve windows... Produkty (windows, visual studio....) se smí nainstalovat jen na počítač studenta, který nevyužívá nikdo jiný a který neni komerčně využíván... ale licence mi neřiká co mám na tom počítači dělat... je plně v souladu s licencí, když si tam budu bastlit své prográmky, pokud je nebudu pak prodávat nebo je jinak nevyužiju ke komerci... je víceméně také v pořádku pokud to vůbec nepoužiju k programování... i když tím pak ten program ztrácí smysl... Student může po celou dobu studia upgradovat software z MSDN AA, po skončení studia mu software ZŮSTÁVÁ, jen už nemůže upgradovat pomocí MSDN AA...

    Jaká bude reakce teď?

    No, reakce je, než něco podobného plácnete, a pak sem pastnete pravidla pro katedru jak má software distribuovat studentům a jak na něm má přímo učit, tak si zjistěte jak to funguje, třeba u Vašeho administrátora progamu MSDN AA (pokud teda studujete VŠ) a nebo u microsoftu...

    PS: Nikdo mi ale nevyvrátí, že tvrdý postih za to že nějaký student používá třeba Photoshop se nakonec obrátí proti autorovi Photoshopu, protože ten člověk se pak upne třeba na Gimp a pak až někde bude pracovat (nebo prostě dospěje, zlegalizuje komp a začne podnikat) jako grafik, tak bude furt Gimpovat a Photoshop ostrouhá... což jistě není to, po čem by Adobe prahlo (a samo jiné společnosti také)

  30. 30 JP 31.01.06, 06:01:00
    FB

    [22] To není pravda, když něco ukradneš v obchodě, je velké riziko, že tě někdo chytí. Když si přepálíš CD, stejně jako všichni tvoji kamarádi, na 99,9% se ti nic nestane. Navíc je to drtivou většinou lidí absolutně tolerované.

    Článek je nejspíš příliš optimistický. Než se tohle dostane do ČR, bude to ještě dost dlouho trvat.

  31. 31 Shippy 31.01.06, 07:01:00
    FB

    K článku žádné výhrady nemám, zajímá mě ten formulář.
    Skladuješ někde to, co volil každý jednotlivý člověk? Protože to je statistika, která by měla smysl, takhle ty data bez kontextu dalších voleb daného uživatele žádný smysl či spíš reálnou vypovídací hodnotu nemají. Vážně, zajímalo by mě, kolik lidí pod 18 let má zároveň koupený legální SW, a tak podobně...
    Díky za odpověď.

  32. 32 Radek Hulán 31.01.06, 07:01:02
    FB

    [31] ano, interně mám samozřejmě uložené veškeré jednotlivé hlasy (plus jména v cookies, IP adresy), takže se z toho dají teoreticky spočítat velice zajímavé věci :-) Nakonec ono i z logu Apache serveru se dají dozvědět zajímavé věci...

  33. 33 Jasper 31.01.06, 07:01:17
    FB

    A jaký máte názor na šíření TV seriálů, které někdo nahrál z televize a umístil na internet. Vetšina těch seriálů se v ČR nevysílá a koupit na DVD ta také nedají všechny...
    A pokud je objednám ze zahraničí, tak zase nemám CZ titulky, což většinou u stahovaných mám, jelikož kolem těchto seriálů jsou určité komunitní skupiny, které titulky dělají.

  34. 34 Marekzprahy 31.01.06, 08:01:42
    FB

    Jo, musím uznat, že po nainstalování legálních XP a Office se mi hodně ulevilo. Taky jsem v rámci legalizace objevil spoustu perfektního freeware. Ale jsem rád, že je zatím legální stahovat audiovizuální soubory, to bych už tak čisté svědomí mít nemohl... P.S.: Polovinu teenagerů nečeká kriminál, protože ještě nejsou trestně odpovědní, a druhou půlku může zachránit rodina. Neexistuje kolektivní vina a je možné odmítnout výpověď proti členovi rodiny. Budou-li doma aspoň dva počítačově gramotní, bude na ně zákon mít málo zubů, nebude-li úplně bezzubý...

  35. 35 Lada 01.02.06, 12:02:24
    FB

    Ukradnout rohlík v marketu si každý nedovolí. Šlohnout přes torrent SW i s crackem může každý - téměř bez rizika. Sakra, vždyť máte dema, trial verze, proč lidi kradete? Také nemám na poslední model Humwee, to znamená, že si ten auťák prostě ukradnu a budu to omlouvat tím, že jsem student nebo socka???? Já si také nemůžu dovolit SW za xtisíc, to ale neznamená, že si ho ukradnu! Prostě si najdu free variantu, která je mnohdy lepší než drahé komerční programy. A navíc - MÁM ČISTÉ SVĚDOMÍ... Mimochodem, kdybych kradl soft, za ušetřené náklady mám super PC... Paralela - kdybych nekouřil a nenasával, tak na ten soft mám také...

  36. 36 Jirka Pech 01.02.06, 12:02:59
    FB

    Radku, díky za inspiraci.

  37. 37 vlk 01.02.06, 01:02:33
    FB

    V zásadě souhlasím že krást se nemá - jen mám k tomu všemu co zde bylo řečeno dvě připomínky:

    1) Stažení software není krádež (ve smyslu trestního práva), je to porušení autorských práv, jedná se úplně jiný (hospodářský) přečin a je také úplně jinak souzen. V zásadě je to podstatne mírnejší skutek než krádež tak jak ji chápeme. To mylné pojmenování to hodně nafukuje :-)

    2) Praxe v opravdu velkých softwarových společnostech které fungují v rámci korporace jen a jen čistě jako "softwarové centrum" které musí umět "všechno" je naopak poněkud proti tomu, co je zde uvedeno - ano, drtivá většina BĚŽNÉHO software je licensována (většinou centrálně za celou mezinárodní firmu, MSDN apod), ale tím to končí. Jelikož se developerské týmy skládají převážně z cca 5 až 20 lidí, běžně se vám stane, že na jednom patře vám sedí 30 různých skupin lidí, z nichž každá má absolutně jiné požadavky. Každá z těchto skupin se snaží svou práci maximálně zefektivnit - tedy udělá logicky to, že začne používat legální nástroj (pokud ho již má k dispozici - běžně se stává že se tým urgentně sestaví během 2 dnů, a sw není k dispozici - uvedu kontrétní příklad - práce pro Adobe -> plugin do InDesignu, samo Adobe nebylo schopno dodat oficiální CD pro všechny platformy tak, abychom stihli delivery a dodnes mám mail přímo od Adobe -> ... "use some P2P do download, not to hard to get it" ...) a k tomu začne hledat a stahovat tunu "věcí" z nichž některé se ukáží jako velice prospěšné - teď přichází krok 2 -> pokud je projekt úspěšný a hlavně trvá déle (je běžné, že je požadavek ze dne na den pro outsourcing nějaké dcery (rozuměj dceřinné společnosti) a jedná se např o práci v délce 100 člověkohodin, tudíž na tom 5 lidí bouchá 2 dny) a developeři začnou po vedení požadovat koupi license v počtu X kusů s tím, že to práci opravdu urychlí. Jeden příklad za všechny - TotalCommander. Používají ho snad všichni a přesvědčit vedení že koupě licence pro několik set programátorů se vyplatí trvalo téměř rok ... a věřte mi, pokud by jeden z argumentů nebyl "podívejte se co a jak jde líp, už rok se o tom denně přesvědčujeme" tak to asi neprošlo nikdy ...

    takže asi tak .. krást se nemá, ale porušování aut. práv někdy vede i k tomu, že se daný SW nakonec koupí

  38. 38 Viktor 01.02.06, 02:02:59
    FB

    [4] Nicméně ani brusle, ani lyže nestojí 20, 50 nebo dokonce i stovky tisíc korun. Chci-li se naučit řídit, taky si nemusím koupit auto. Nebylo by pěkné zavést možnost čehosi jako... půjčovny software, aby měli všichni možnost se ho naučit a na vlastní licenci si vydělat?

  39. 39 MaReK 01.02.06, 08:02:36
    FB

    Radku souhlas, ale ne 100%.
    Teenageři budou krást pořád, protože na tolik her, které za rok uhrají prostě nebudou mít finance. Nikdy.
    3 roky jsem zkusil učit programování a koukali na mě divně, když jsem jim párkrát sebral CD se "záložní kopií" hry, to přelomil (docela náročná operace přelomit CD :-)) a vyhodil do koše. Nechápali, že software je za peníze, někoho vývoj něco stál (čas, peníze) a pokud se tento nerozhodl dát jej k dispozici pod některou OSS licencí, tak je to krádež, jako když ukradnou auto.
    U dospělé části populace je, naštěstí, povědomí o legálnosti jiné a lidi, které počítač nějakým způsobem živí, či jim je programování koníčkem, mají postoj, že pokud to jde legálně, tak koupí.
    Já provozuji na svých počítačích převážně Linux a na vývojovém serveru NetBSD, ale jsa vývojář, platím třeba i MSDN, protože potřebuju obhospodařovat mé WinOvečky. Licence mi umožňuje požívat Win2000Pro, svých pár oblíbených titulů si ročně kupuji (NHL 2006 naposledy, Formula 1 Grand Prix x (už zase pár let nevyšla nová verze)), holt jsou to hry, které než uhraji, tak pomalu vyjde další díl, eventuálně jsou na internetu k dispozici volné updaty na další sezony a jinak mám na počítači všechen software, který potřebuji, pod některou z OSS licencí. Dokonce i vývojáři OSS mají docela přísná měřítka na legálnost svého software.

  40. 40 MaReK 01.02.06, 08:02:53
    FB

    [25] per2per sítě by se měli zrušit,s tím souhlasím. ... A co je bittorrent? Zrušil bys jej? Já osobně nikdy, dost pomáhá, když třeba vyjde nová verze distribuce Linuxu a při stahování z pár centrálních serverů bychom pročekali měsíc.
    Filmy a muzika to je jiná, bylo by třeba vyřešit legalní a levné distribuování. Pohybuji se téměř vždy kolem počítačů, nebo s mp3/ogg přehrávačem, CD si koupím vyjímečně a jen u pár kapel, které mám opravdu rád, když dám za skladbu do 25,- (ale chci celé album, takže násobtěž počtem písniček), nebude se mi líbit a je adeptem na smazání, bude mě to sakra mrzet. Přiznám se, že dost muziky a filmů jsem stáhl ze sítí DC++, ale něco mě zaujalo, že jsem byl ochoten koupit originální nosič, řada z toho po jednom zkouknutí, občas necelém, nebo poslechu šlo do /dev/null.

  41. 41 mepp 01.02.06, 10:02:36
    FB

    Tak nějak ve zkratce, doma používám Linux takže anketa ikdyž jsem jí vyplnil asi trochu mimo, nicméně na p2p poměrně užitečná věc ani né tak na nové distrubuce, přetížený server nebo na dc++ 90proc lidi brzdí kvuli limitům, takže časově spíše nastejno.. Spíše mi to pomáhá když něco hledám, např Amarok, že obvykle lidi mají pohromady všechny zavyslosti, protože né vždy ruzné URPMI atd fungují tak jak mají..Teenegerům, vždy budou krást, tomu nezabrání žádná vláda, zákon atd na světě, maximálně to omezí..a p2p sítě se stáhnou více do undergroundu.. Spíše nejen represe, ale i motivace aby ten teeneger co po čase dospěje z těchto praktik vyrostl..

  42. 42 Bubak 01.02.06, 12:02:11
    FB

    [16] No, na VŠ možná ano. Ale nedávno za mnou přišla "kamrádka kamarádky", zda by ji nedal na PC nějak Corel. Když jsem se zeptal, jak myslí "nějak", odpovědí bylo: no, přece se dá někde stáhnout. Po dalším povídání z ní vypadlo, že na učilišti dostali úkol navrhnout něco v Corelu a přímo učitel jim řekl, že si mají Corel opatřit u známých nebo stáhnout z Netu. To je pak těžké, když škola sama nabádá k něčemu takovému...

  43. 43 Adamson 01.02.06, 03:02:01
    FB

    [34] Ale jsem rád, že je zatím legální stahovat audiovizuální soubory, to bych už tak čisté svědomí mít nemohl...

    Cože? Pokud myslíš hudbu a filmy, tak jsem nějak nepostřehl, odkdy je jejich stahování legální ... ?

    Je pravda, že u nás jsou postihy tohoto ještě vzdálenější než u softwaru, ale znamená to, že je kradení hudby legální?

    Na audiovizuální soubory se podle mého názoru (uvítám, když mě někdo opraví) vztahují rovněž autorská práva.

  44. 44 Shippy 01.02.06, 05:02:51
    FB

    [32] Ano, ale přeci jen... mohlo by to být téma na další článek :) ApacheLog je přeci jen něco jiného, ne tak úplně živého... tohle by alespoň mohlo trošku rozčeřit tvou tezi o tom, že všichni puberťáci jsou hloupí a špatní - což například mě, jakožto jednoho z této skupiny teenagerů, trošku deprimuje.

  45. 45 jk 02.02.06, 04:02:04
    FB

    [43]
    dle autorského zákona do autorského práva nezasahuje ten, kdo pro svou osobní potřebu zhotoví rozmnoženinu díla zvukového a zvkukově-obrazového.
    Držitelé autorských práv jsou kompenzování, když dostávají určitou částku z prodaného CD, vypalovačky, HDD, MP3 přehrávače..

    Podobná úprava by mohla vyhovovat i výrobcům počítačových programů (ne však her).

  46. 46 José Ernando 02.02.06, 07:02:14
    FB

    [37] Souhlasím. Navíc člověk rád ocení kvalitní práci vývojáře i kdyby mu žádný postih nehrozil (na otestování SW bohatě stačí trial). Ale co starší hry? Nevím jaké jsou Vaše zkušenosti, ale já např. originálku Fragile Allegiance (vynikající strategie) sháněl 2 měsíce...

  47. 47 czhunter 03.02.06, 01:02:36
    FB

    Jen takovej zajímavej tip pro extrémně čestné majitele MP3 přehrávačů:
    Víte, že vytvoření si MP3 z legálně vlastněného audio CD je větši přečin proti zákonům, než její stažení z Internetu?
    Protože jak už bylo řečeno, v zákonech jsou jisté kličky týkající se stahování filmů a hudby pro vlastní potřebu, ale jakákoliv změna audiovizuálních děl je striktně zakázaná - a to i ztrátová komprese.

  48. 48 zombux 03.02.06, 02:02:44
    FB

    [43] dle českého práva je legální stahovat audiovizuální díla (hudbu...) pro vlastní potřebu, ne však už ji sdílet. čili pokud budu mít na disku hromadu muziky v mp3 tak je to dle českého práva naprosto legální. pokud ji budu sdílet, to už je protizákonné jednání. co se týká software, toto již pochopitelně neplatí, zákony týkající se software jsou mnohem striktnější

  49. 49 vlk 03.02.06, 09:02:20
    FB

    [48] nemáte pravdu - sice si můžete pro vlastní potřebu udělat kopii a pokud ji nebude šířit, je vše v pořádku - zde je paradoxní, že ta kopie nemusí být z vámi vlastněného nosiče, musí ale být pro vaši potřebu. nicméně, musí to být přesná kopie, tedy např ISO nebo RAW (v případě hudby tedy WAV) - konverze do MP3 je přísně zakázána - nesmíte dílo nijak upravovat, natož ztrátově kompresovat... jak už zde bylo napsáno, to je daleko větší hrích než nelegální kopie :-)

  50. 50 sendro 07.02.06, 05:02:51
    FB

    I když možná mírně OT, kromě krádeže softwaru pociťuji dost velké zklamání nad tím, že dnes mnoho lidí přepaluje také CD hudební nosiče. Pro mě osobně je to velká ztráta a rád bych věděl, že nikdo z vás nikdy nic takového neudělal... Toto je velmi snadná krádež a je to stejné jako u softwaru...

  51. 51 José Ernando 08.02.06, 01:02:37
    FB

    [9] A Radku, jaký názor máte na aplikace typu TrialWare Forever? Abych citoval z návodu: "Od nastaveného data přičítá datum i čas, po kterou jste aplikaci používali (tzn. že při dalším spuštění pokračujete od času předchozího ukončení) a po ukončení aplikace se datum vrací na skutečné. Využijete tak plnou zkušební lhůtu." Viz http://www.slunecnice.cz/produ...

  52. 52 Radek Hulán 10.02.06, 02:02:02
    FB

    [51] pokud tato aplikace neporušuje licenční podmínky výrobce SW, neviděl bych v ní problém (většinou je ale porušovat bude)

  53. 53 Bobesh 11.02.06, 01:02:59
    FB

    [50] Myslím, že tohle by se dalo odstranit docela jednoduše - kdyby 70pct z ceny CD netvořily marže pro nenažrané distributory a kdyby typické CD neobsahovalo kromě 4 dobrých skladeb ještě 8 a víc vycpávek, aby počet byl tak +/- 12-15 skladeb... A přitom většina z nich stojí za velký....

    Nemám problém si koupit CD svoji oblíbené kapely, jenže vzhledem k výše uvedenému "plnění nosičů" si to rozmýšlím víc a víc... Řešením podle mě bude legální stahování MP3 za drobné poplatky. Písničku si poslechnu, když se mi bude líbit, tak si ji stáhnu.. Takových 10-15 Kč/skladbu která se jim líbí by podle mě spousta lidí dala daleko radši, než 500 za CD ze kterýho se jim líbí 20%...

  54. 54 Lukfi 14.02.06, 11:02:23
    FB

    [53] Jenže oni ti distributoři se používají jako móc dobrá výmluva. Jedna skupina warezáků řekne "no a co woe, koho to se*e?", ale zbytek se třeba pokusí argumentovat tím že ty hry, SW i hudba jsou hrozně drahé atd. Myslíš, že kdyby hry zlevnily, šli by si je všichni koupit? Ruku na srdce. Uvedu jako příklad Far Cry - dneska už value edice za tři stovky, ale kolik lidí si ji i po té slevě stáhlo? A kolik lidí co si jí stáhlo ještě když stála 1000Kč a víc si jí teď šlo koupit? Hmmmmm?
    Tím samozřejmě nechci zpochybňovat tvůj názor, ale většina lidí podle mě takto nesmýšlí...

  55. 55 havy 17.02.06, 01:02:50
    FB

    http://games.tiscali.cz/news/n...

    Myslím, že hrám, které obsahuji Starforce se do budoucna obloukem vyhnu. Resp. asi bude nutné sehnat nějaké "cracky" :-((( Opravd by společnosti mohli vypouštět po čase (třeba zmiňovaný půlrok) patche na hry, které by umožňovaly hrát bez CD.

    Stejně je většina her za zhruba půl rok až rok dostupná s velkými slevami - viz třeba Far Cry, o kterém pochybuji, že by ho kdokoliv soudný v dnešní době sháněl nějak nelegálně, když si může koupit originál za pár korun.

  56. 56 havy 17.02.06, 01:02:52
    FB

    [54] Hodně známých, kteří Far Cry do téhle doby nehráli si ho najednou koupila. Až mě to překvapilo, kolik lidí ho najednou začalo hrát (taky je pravda, že na přelomu roku většinou upgradovali své počítače)... Ale rozhodně je to IMO i dnes jedna z nejlepších (ne li nejlepší) fps, které je možné hrát.

  57. 57 Libb 28.02.06, 12:02:46
    FB

    [3] a proč si myslíš, že s emají studenti učit právě ten Photoshop, na který nemají? Proč je nenaučit práci v Gimpu, který sice není tak dokonalý, ale je zadarmo? A kdo se bude chtít grafikou živit, jistě si s Photoshopem poradí lehce, nemyslíš?

    Možná to už zaznělo: kdo si ukradne Photoshop, nepoškodí ani tak firmu Adobe, jako menší firmičky, které vyvíjejí jednodužší a levnější software. Osobně jsem ochotný dát za grafický program asi 3000 Kč. Váhám, co koupit, asi nakonec nevezmu Adobe Photoshop, ale spíš např. Paint Shop Pro. Vidíte, kam směřuju? Pokud si šlohnu Photoshop, proč bych dával vydělat firmě, která dělá dobrý soft v nižší cenové relaci? Adobe to nepocítí, jejich drahý soft bych nekoupil v žádném případě (grafika mě neživí, chci něco na domácí úpravu fotek), ale připravím o zisk nějakou jinou firmu. A to je na tom to nejhorší. Malé firmy nemají motivaci vyvíjet lepší soft a dopadá to tak, že tu je pár free a levných projektů, které za moc nestojí a drahý Photoshop, na který většina lidí nemá peníze, pár profíkům se vyplatí ho zaplatit a zbytek ho ukradne. A není nic mezi :-(

  58. 58 Libb 28.02.06, 12:02:51
    FB

    [9] dovolím si vřele souhlasit s upřesněním, že spousta dobrých her stojí dnes kolem 300-700. Nikdo nikoho nenutí mít Dooma 3 v den vydání. Díval jsem se na Serious Sama 2 (teprve před 2 týdne jsem upgradoval PC natolik, aby mi to běželo) a stojí asi 700 Kč. To mně nepřijde přehnané za řekněme týden, dva zábavy. Kdybych chodil na stejnou dobu do hospody nebo do kina, utratím víc. A taková Civilisa II, kterou jsem hrál víc jak 10 let... (BTW nevíte někdo, jestli se dá Civ2 někde sehnat? V době, kdy byla aktuální, jsem bohužel neměl ono uvědomnění a dnes ji marně sháním - legálně samozřejmě)

  59. 59 oldsoft 18.03.06, 12:03:12
    FB

    [58] Civilizaci 2 jsem před nedávnem koupil na CD v Levných knihách v Praze na Florenci za 49 Kč.

  60. 60 clarke 21.03.06, 05:03:45
    FB

    Logicky by bez warezu měl byt software levnějši, ale v praxi to tak nefunguje. Tam kde si vyrobce může diktovat ceny beze strachu že si lidi hru vypálí to končí jen jeji vyšší cenou. viz hry pro konzole. Vidina M$ jak zlevňuje sve produkty jen diky nulovemu pirátsví je taky absurdní.

  61. 61 BigB 17.12.06, 12:12:24
    FB

    Ten kdo psal tenhle text je pěkná dylina lol až hry budou stát přibližně tolik kolik stojí jejich výroba a nebude to jen cucák na nový HW a nové hry tak to podporovat nebudu VIVA WAREZZ!!! ,,/,

  62. 62 Radek Hulán 17.12.06, 12:12:30
    FB

    [61] díky za zveřejnění svojí IP adresy, pitomče ;)

  63. 63 k k 17.10.09, 02:10:00
    FB

    [3] Je docela zajímavé že ty "kurvy" který si kradou filmy navštěvují kina zhruba o 30 % více. Ono se totiž při cenách filmů okolo 500kč moc nedá si ze sledování filmů udělat zálibu. Naproti tomu ti co stahují se v oblasti filmů více pohybují a tak logicky ví o více novinkách, které se zdají tak skvělé, že doma by to prostě nebylo ono. Ano sice se na naše televize také dostane pár zahraničních filmů, ale většinou jsou to filmy pro diváky na úrovni novy. To jsou ty jejichž děj se dá shrnout: "drsná akce", milostná scéna, znovu "drsná akce" a na závěr zabití zlého bosse. A superman, který vyvraždil celou armádu bude žít šťastně až na věky. Spolu s nováckým dabingem a čtvrthodinovými reklamami skvělý zážitek.