Útok si vyžádal 26 mrtvých a 1 vybuchlé policejní auto

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Útok si vyžádal 26 mrtvých a 1 vybuchlé policejní auto

Hry na PC 21.08.05

Tento článek není určen osobám mladším 18 let. Není Vám 18? Klikněte sem.


Byl to vcelku běžný den v San Andreas. C.J. si opět vyrazil na objížďku městem a během 15 minut stihnul zmasakrovat 24 civilistů, zabít 2 policisty, vyhodit do povětří policejní auto, a jezdit po městě jako šílenec s ukradenou motorkou, v Jeepu a potom dokonce s náklaďákem.

Ano, mluvím zde o hře, konkrétně o GTA: San Andreas, ale podobné krvavé a extrémně násilné scény, které se odehrávají v (pro hráče běžném a známém) velkoměstském prostředí, jsou přítomny v 70% všech vydaných her. Podřezávání krků, dokonce i znásilňování dětí je možné v dnešních hrách vidět.

Přestože jsem příznivce liberální pravice, bojím se těchto her, a nemyslím si, že je správné si na toto hrát. Představte si 18-ti letého teenagera, který se i bez této hry chová na silnici se svým novým autem jako naprostý magor. Teď jej posaďte na 10 hodin před GTA:SA, a zkuste pozorovat jeho reakce při následné jízdě skutečným autem. Na 100% jej to ovlivní, bude mnohem více agresivní, a z 18-ti letého magora na silnici, s nímž zkušení řidiči ještě počítají, se stane naprosto nezvladatelný a nebezpečný šílenec.

GTA: SAběžná realita v GTA:SA

Podobný problém popisuje i nová analýza Americké psychologické asociace. Místo aby si děti a teenageři hráli se svými vrstevníky, četli si, vzdělávali se, tak se osamoceně vyžívají v agresivních hrách. Pokud v Doom 3 zabíjejí mimozemské příšery, ještě se to asi dá tolerovat, přece jenom spojitost na normální svět je velice vzdálená, ale masakrování civilistů v běžném městě, to těmto lidem prostě musí v jejich mozku ve vývoji zůstat.

I když jsou hry klasifikovány až pro lidi nad 18 let, běžný teenager, kterému je třeba 14 let, si danou hru ukradne (jak jinak, software se u nás krade, lidi počítačoví se stávají zloději již v raném věku), a bez vědomí rodičů ji hraje. Pokud si myslíte, že to na ten nedorostlý mozeček nemá vliv, pletete se. Je to samozřejmě i na rodičích, tito by se měly velice zajímat o to, co má jejich dítě na počítači.

Popřípadě je tu ještě jedno triviální řešení - nekupujte vaší ratolesti počítač s výkonnou grafickou kartou, ale jen integrovanou. Na internet a MS Word to stačí, ale pokud si ratolest bude chtít pozabíjet pár civilistů, uvidí na obrazovce jen jakési čtverečkované šmouhy :-)

Nutno říci, že ne všechny hry jsou špatné a agresivní, řada z nich naopak pomáhá rozvíjet osobnost dítěte. Pro rodiče je ale poněkud složité, najít ty "správné hry" a vyvarovat dítě těch "závadných", a následně kontrolovat obsah počítače, zvláště pokud řada ratolestí rozumí počítačům daleko lépe než jejich rodiče.


Komentáře

  1. 1 t3rb1 21.08.05, 12:08:16
    FB

    Popřípadě je tu ještě jedno triviální řešení - nekupujte vaší ratolesti počítač s výkonnou grafickou kartou, ale jen integrovanou.
    hmm. a ked chce dieta hrať napr. Need For Speed: Underground alebo mať Windows Vista? alebo ked chce programovať niečo graficky náročnejšieho?

  2. 2 Radek Hulán 21.08.05, 12:08:25
    FB

    [1] nejlépe je nastavit na Windows XP minimální práva, takto má počítač jen pro sebe i moje sedmiletá dcera, sama si nemůže nic dohrát či doinstalovat, jen to, co jí já povolím. Ale na každý rodič toto umí.. ;-)

  3. 3 daniel 21.08.05, 01:08:19
    FB

    no nevim Radku, je mi 19,a Sa hraju,nijak mne to neovlivňuje,jezdím furt stejně(bezpečně)
    nemám návaly agresivity, čtu knih více než moje třída dohromady, s vrstevníky se stýkam velmi často atd. je to spíše o tom ,jak je na tom jedinec mentálně a jak je vychován. samozřejmě nesouhlasím s tím, aby se to dostalo do rukou 14+ dětí, ale....ale hodnotit věc, tak že to 100 procetně ovlivní každého 18 letého řidiče hrajícího Sa nene:-))

  4. 4 Sajfi 21.08.05, 01:08:19
    FB

    já myslím že v 18ti má člověk snad už povětšinou rozum, jestli né, jakou pak navrhujete věkovou hranici?... 21? 25? 40? .-)

  5. 5 Britt 21.08.05, 01:08:21
    FB

    Pěkná hra :-)
    Co to bylo za hudbu tam v pozadí?

  6. 6 ne0 21.08.05, 01:08:24
    FB

    nemůžu s tebou souhlasit...
    je mi 15, GTA hraju a rád a imho mě to nijak neovlivňuje - všiml bych si, když bych teoreticky řídil auto je to NAPROSTO něco jiného než jezdit v san andreas... už jen protože v reálném životě mám nějakou zodpovědnost, v san andreas žádná zodpovědnost není. imho stačí když člověk není nějak psychicky nemocný. když je někdo magor, tak jeho magorství GTA může jen zvětšit, ale normální zdravý člověk žádné působení cítit nemůže... nemluvím o krajních případech, např. po nonstop 24hodinovém hraní carmagedonu bych za volant nesedl ;)

  7. 7 Radek Hulán 21.08.05, 01:08:26
    FB

    [6] asi pošlu email tvým rodičům, jako 15-ti letý pičmulínek bys na to neměl ani koukat..

    [3] pokud si v 19 letech myslíš, že jezdíš bezpečně, tak to jsi velice nebezpečný šílenec. ČLověk se naučí jezdit až po minimálně 100-150.000 km. Já mám najeto přes 1 mil km. Problém je v tom, že každý člověk má nějaké vrozené předpoklady, které se mohou či nemusí plně rozvinout, záleží, jak je veden rodiči, kamarády, okolím. A pokud je v něm vrozená agresitivita, takové GTA:SA může být rozbuškou, které tuto extrémní agresitivitu plně uvolní. Na tomto se shodnou asi všichni psychologové. To, že hra je pro 90% normálních lidí zcela neškodná, je fakt, ale jak poznat těch šílených 10%? ;-)

  8. 8 ne0 21.08.05, 01:08:41
    FB

    [7]
    asi pošlu email tvým rodičům
    Prosím, pošli ho, budu ti vděčný. Můžu se zeptat jak přijdeš na tu mailovou adresu?

    jako 15-ti letý pičmulínek bys na to neměl ani koukat..
    pičmulínek? wtf?
    neměl. neměl bych si číst tento článek. ale jen mi řekni jedno. proč?

  9. 9 Radek Hulán 21.08.05, 01:08:56
    FB

    [8] v 15-ti letech jsi jen puberťák, který si myslí, že je king, ve skutečnosti jsi jen človíček, co má zatím mizerné (skoro nulové) znalosti a zkušenosti, jsi příliš emoční a náladový, snadno ovlivnitelný, reaguješ nepřiměřeně..

    Pubertální teenagery je potřeba usměrňovat ve vývoji, aby se z nich v 25 letech stali normální vzdělaní lidé :-) Když se to nedělá, třeba příliš zaměstnaní či naopak hloupí rodiče, stane se z nich cosi zrůdného..

  10. 10 Jakub Smejkal 21.08.05, 01:08:58
    FB

    Nutno říci, že ne všichni 18-ti letí jsou ještě teenageri a ne všichni 14-ti letí mají nedozrálý mozek.

  11. 11 daniel 21.08.05, 02:08:05
    FB

    Radek prostě zase akorát provokuje.více svými reakcemi než článkem:-)) ale aspoň neni na netu nuda:-)

  12. 12 Jakub Smejkal 21.08.05, 02:08:25
    FB

    [9] jo, je mi 15. To jsem se nezmínil. Nejdříve se musím omluvit, že jsem tento článek četl, a že se vůbec zapojuji do této diskuze.
    Ale k věci: Amatérsky se zajímám o psychologii a musím konstatovat, že (a to se opakuji) ne každý 15-ti a víc letý musí být puberťák. Teď mě napadá, poslouchám i vážnou hudbu a spoustu jiného, ale nespecifikuju se na skupiny atd., ale momentálně poslouchám českej hip-hop. Ti 2 kluci (oboum je víc než 20) mi připadaj svým verbálním projevem naprosto stupidní, poslouchám to, jen proto, že toho programuju a má to dobrej rytmus.
    A znovu: spoustu 15-ti a víc letých už v tomto brzkém věku myslí na budoucnost a snaží se na sobě zapracovat, aby z nich něco bylo.
    Osobně mám jen jednoho celkem dobrýho přítele ve svém věku, zbytek jsou vysokoškoláci. Je pravda že skoro všichni mí vrstevníci si hrajou na indiány, kouří (tím chci říct, že kouřit mi připadá dětinské a je to jen doplňování si sebevědomí, které těmto lidem chybí) a já nevím co ještě. Ale důležitý jsou ty slovíčka skoro všichni.
    Ještě před nedávnem jsem hodnotil lidi podle toho, jak vypadaj: třeba ti, co mají holí hlavy, kšilty nakřivo, rozkrok mezi kolenama. Jo a říkaj si "skejťáci". Řešil jsem jeden problémek v jedné "restauraci" a nikdo mi nepomohl (nebyla to opilost ;)). Dva skejťáci byli ochotní. Byli ochotní, nikdo jinej nebyl! Chápete to ?! Všichni skejťáci nejsou stejní stejně jako puberťáci.
    Hezký den

  13. 13 Non_E 21.08.05, 05:08:25
    FB

    Nenapadá mě moc věkových omezení, která by se dodržovala... To spíš 15ti letí vytváří pro rodiče účty s omezeným oprávněním.

    Na druhou stranu má-li někdo sklony k agresivitě a nedokáže poznat rozdíl mezi virtuálním a reálným světem, tak si "rozbušku" vždycky najde. Třeba ve filmech.

  14. 14 Jakub Dostál 21.08.05, 05:08:58
    FB

    Troufám si říct, že tento článek není jaksi spojen s realitou. Většina lidí ví, jak dlouhá éra hry GTA je. Za tu dobu jsem neslyšel o jediném magorovi v ČR, který by kradl auta na křižovatkách či přejížděl pro zábavu lidi. Maximálně, že se opil teenager a srazil v opilosti chodce. Ano, teenageři způsobujou více nehod, z důvodu své "nevyježděnosti", ale to pořád nemá žádnou spojitost s hrou.Je také pravda, že jsou ovlivňováni okolím a snaží se tak ukázat, co umí a to způsobí nehodu. Myslím, že kdyby ubylo hry GTA, nic by se nezměnilo. Je to individuální problém a je třeba se nad ním do hloubky zamyslet, a né jen napsat zbrkle článek.

  15. 15 Radek Hulán 21.08.05, 05:08:59
    FB

    [14] vystudovaní psychologové si zjevně myslí něco jiného ;-)

  16. 16 markon2 21.08.05, 06:08:03
    FB

    Musím přiznat, že na mě počítačové hry vliv mají. Hraji je již léta a občas byly chvíle (a moji kámoši mají to samé) kdy jsem si spletl realitu se hrou. Například jsem se kdysi pokusil přeskočit nějakou kaluž a ve vzduchu jsem chtěl udělat dvojskok, jaksi to nešlo ;)

    Ale o dlouhodobých následcích bych tu nepsal. Žádné na sobě nepozoruji, je to spíše krátkodobé. Pokud hraješ půl roku osm hodin denně, je pro tebe virtuální svět reálnější než ten reálný. Můžeš si pak i představovat sebe se sniperovkou a jen doufat, že ji nemáš, jinak bys určitě neváhal ono tlačítko stisknout.

    A jinak hodně her má i pozitivní účinek, zejména 3D akce znatelně zvyšují rychlost reakce a schopnost krizového uvažování. Například UnrealTournament je hra, která mě zbavila zcela strachu z výšek. Někdy je to až na škodu, protože si opravdu sednu na nějakou lávku na zábradlí a v pohodě kecám s kámošema a strach, že spadnu nemám. Nebo jdu po střeše a jiní se krčí a já nechápu proč.

    Takže abych byl upřímný, podle mě počítačové hry mají veskrze kladný vliv, pokud jim člověk nevěnuje více času než reálnému světu. U dětí bych doporučoval tedy za hodinu venku hodinu počítačové hry.

  17. 17 Jakub Dostál 21.08.05, 06:08:12
    FB

    Takže tu vlastně podáváš názor vystudovaných psychologů ? Nebo jseš vystudovaný psycholog ? V druhém případě budu brát tento článek ne jiné úrovni. Ale pro mě "psycholog" byl vždy zbytečný pojem, většina psychologů se tolikrát zmýlila, že bych to ani nespočítal :) ale to už je jiné téma..

  18. 18 Jakub Smejkal 21.08.05, 06:08:14
    FB

    [15] Můžu se zeptat, kde jsi na něco takového přišel ? Opravdu by mě to velice zajímalo.

    Pár dokumentů a publikací jsem o této tématice viděl. A pokud chcete slišet předčasný závěr: Je to blbost.

    Jinak: Pokud je víchava z psychologického hlediska správaná, s mladým člověkem to nic nedělá, umí dobře rozeznat realitu od virtuální reality. Pokud ne, tak je to ovšem chyba rodičů, a nemůžeš to dávat za vinu dětem.
    Že hry škodí dětem jsem slišíval od lidí, co většinou hry nehrají, od Tebe jsem to opravdu necekal.

  19. 19 Radek Hulán 21.08.05, 06:08:15
    FB

    [17] http://www.psychologymatters.org/videogames.html...

    Dr. Anderson and colleagues have shown that playing a lot of violent video games is related to having more aggressive thoughts, feelings, and behaviors (Anderson & Bushman, 2001). Furthermore, playing violent games is also related to children being less willing to be caring and helpful towards their peers. Importantly, research has shown that these effects happen just as much for non-aggressive children as they do for children who already have aggressive tendencies (Anderson et al., under review; Gentile et al., 2004).

  20. 20 Jakub Smejkal 21.08.05, 06:08:34
    FB

    [17] Psycholog není zbytečnej. Jsou to moc chytři lidi, ale jsou to jenom lidi. ;)

  21. 21 Abelundio 21.08.05, 07:08:07
    FB

    Ahoj, mě je 13 roků a San Andreas hraju 8-14 hodin denně už skoro dva měsíce. Je to super přejíždět lidi a střílet na poldy! A co se týče toho vlivu na moje chování, ven nemám čas chodit, takže jsem celkem bezpečný pro své okolí:-))

  22. 22 Jakub Smejkal 21.08.05, 08:08:33
    FB

    [21] Vážně by jsi toho měl nechat, na něco si zakládáš, už jen to, že necodíš ven kvůli hře je zralý na odborníka. Neříkám že za to můžeš ty, ale je to veliká nezodpovědnost ze strany tvých rodičů, že tě od toho krámu nevykopou!

  23. 23 Pepino 21.08.05, 10:08:00
    FB

    Tak s tímto článkem vůbec nesouhlasím. Mám bratrance je mu 5 let. GTA SA hraje už asi měsíc.. sám neumí ani pořádně mluvit ale cheaty do SA už zná všechny na zpaměť a nepociťuju na něm že by byl více agresivní nebo tak. Mě osobně je 15 a hry na PC mě už přestali bavit.. Byly časy kdy jsem pařil Monhunt a podobné:) Teď si už jen užívam na CS mám clan hrajem zápasy ale že bych šel po ulici a začal řvát ať si všichni lehnou nebo je zabiju.. mno takové ani představy nemám. Osobně mám takový názor.. Takové články jako je tenhle může psát akorát takový člověk který si něakou akční hru na PC nikdy nezahrál.

  24. 24 dENIS 21.08.05, 10:08:21
    FB

    Já jsem na počátku devadesátých let po pár hodinách síťové Duke Nukem 3D s kolegy v práci, trpíval lehkou virtuální nevolností. Teď jsem čistý, už jsem hodně let žádnou hru nehrál. Nevolnost nyní mívám převážně po nadměrném požití chlastu. Je skutečná:) a trvá déle.

  25. 25 Radek Hulán 21.08.05, 11:08:22
    FB

    [23] 5 let? chudák kluk, to musí mít pěkně idiotské rodiče. A sám to musí být pěkný hajzlík, když jej baví zabíjet lidi ve hře pro 18+. Normální dítě má rádo hezké věci, úsměv, a pomáhá..

  26. 26 Abelundio 22.08.05, 12:08:01
    FB

    [22] Dneska už jsem byl venku! Na půl hodiny! A začal jsem hrát Postala. Taky super nářez! Motorovka - vruuum:D
    Odborníka? Já jsem sám odborník, poradím si sám!

  27. 27 dENIS 22.08.05, 12:08:38
    FB

    No, já si myslím, že moralizování a diskuse s výše prezentujícími se náctiletými vysedávači u monitoru nemá žádný smysl. Májí svůj (pubertou silně ovlivněný) názor na svět, který jim podobní starci jako my (od třiceti nahoru:) nemůžeme narušit. Každá doba má své. My jsme běhali sklepeními se špejlovými samostříly a lovili podkany. Pokud vím, tak nikdo z naší tlupy není v base. Dokonce si myslím, že mnoho způsobů zábavy v době mého dětství bylo o dost více o hubu, než plané čumění na monitor. Tam spíše hrozí karpální tunel a skolióza:) Jen tak naokraj - některá klíčová slova z mého dětství: travex, suřík, výpravy do hraničního pásma, slepé patrony na kolejích, výroba vodíku z HCl a hřebíků pro model vzducholodi apod... Asi můžu mluvit o štestí, že vidím vlastníma očima, co píšu vlastníma rukama na klávesnici:)

  28. 28 mepp 22.08.05, 08:08:40
    FB

    [27] Ono tak jak dnes pro pubertáky jsou lákadla vražedné hry, tak za našich mladých let, to byl Malí chemik a podobně inspirativní knížky, taktéž se připojuji k Denisovi, že je zázrak že dnes ještě vidim.. Asi to v té době bylo hloupe, atd.. ale proste stalo se proto si myslim, že všemožné zakazy stejně nezabrání hraní her 18+ pubertakovi, stejně tak jako mě tenkrat shánění síry ču dusičnamu draselnemu.. a nějak sem si nevšimnul, že by z nás vyrostli nebepečný psychopati.. Apropo k šilencum na silnicích - Pokud je člověk narušen, muže jeho šílenství spustit GTA , ale i cokoliv jineho.. jakýkoliv hloupi americký serial , nebo jen čisté posazení do nadupané káry.. Mě poslední dobou štvanice kolem GTA připomíná obdobnou jako dřive byla okolo Carmadeonu či ještě dříve u Doomu..Vysledky pochybné a výrobce těhle věcí to stejně neodradilo...

  29. 29 Lokutus 22.08.05, 08:08:46
    FB

    Nesouhlasím s článkem. Znám děti, které hrají takovéto hry. Sám jsem je kdysi hrával, když mi bylo 19+ a hrávali je tehdy i mladší děti 14+, které jsem znal. Já jsem normální v rámci normy a ti známí, kteří jsou dnes již také dospělí, jsou také normální.
    Když jsem měl první auto, tak samozřejmě nastala první euforie a já jezdil jako blázen. (ovšem po silnici, jak se má, nebo po poli, jako rallye) Pak jsem se vyjezdil a dnes jezdím naprosto normálně. Nemám tendence přejíždět lidi, nebo bourat popelnice.

    Myslím si, že je to zbytečné moralizování. Děti se k tomu beztak dostanou, pokud budou chtít a taková krize s jejich výchovou to skutečně není. Spíše bych to bral tak, že se vyblbnou a pak mají menší roupy v reálném životě. A pokud je někdo schopen přejet člověka, nebo zbořit popelnici v reálu, aby viděl, co to udělá, má to prostě v sobě a byl by toho schopen i bez té hry. To je jako když je teplej. Taky se s tím narodil.

  30. 30 Lokutus 22.08.05, 08:08:52
    FB

    [27] Souhlasím. My jsme zase běhali s věrnými replikami zbraní a hráli si na válku. Když jsem na kolegu zakřičel "jsi mrtvej" a on že ne, že jsem ho netrefil, tak jsme se porvali.
    Nebo jsme slepovali modely aut a domů z ABC, pak jsme to postavili na zahradu, vytvořili jsme ulici a hromadnou havárii, celé jsme to polili technickým benzínem a zapálili.
    A naši fotrové po sobě házeli šutrákama a mydlili se klackama. Myslím, že proti tomu je GTA:SA taková televizní selanka. :-)

  31. 31 Jakub Smejkal 22.08.05, 10:08:16
    FB

    [25] Opravdu, za toto můžou jen neschopní rodiče !

  32. 32 ne0 22.08.05, 11:08:12
    FB

    [25] jakože s tebou s článkem nemohu souhlasit, tak toto je asi pravda... imho ten věk 13-19 let se hodně ruzní, někdo může být psychicky vyspělejší než ten druhý... např já si hodně rozumím s někým kdo je starší než já, ale znám i mladší co jsou rozumější než kdejaký 18 letý člověk... ale vím jistě, že dítě, kterému je 5 let by GTA hrát nemělo... ale je pravda, že moje názory jsou "pubertou silně ovlivněny", takže asi nemám normální názory, nebo jak to je? (viz [27] ).
    btw, rADo, dokážeš se bavit s někým, komu je třeba 15 jako s člověkem sobě rovným??

  33. 33 xfish5 22.08.05, 11:08:51
    FB

    [25] Pravda, ono je lepší dítě pozadit za PC. Ono se děcko samo samo a neotravuje...

    Jinak souhlas Radku!!!