Počítačové hry jsou pro inteligentní a aktivní lidi, ne pro důchodce

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Počítačové hry jsou pro inteligentní a aktivní lidi, ne pro důchodce

Hry na PC 16.05.08

Vždy když píšu něco o grafických kartách, XBoxu 360 či o počítačových hrách, tak se najde nějaký zaostalý „chytrolín“, který touto činností naoko pohrdá. Raději totiž pasivně kouká na telenovely na Primě či Nově, místo aby se aktivně účastnil „akce“, tedy nějaké počítačové hry. Podle těchto „chytrolínů“ jsou počítačové hry jen pro děti.

Jenže ono je to jinak. Pohrdání (tím co dotyčný nezná) není znakem moudrosti, ale mnohem častěji rozvíjející se debility a zaostalosti. Hrát počítačové hry je velice moderní a pokrokové. A televize je hrubě out.

Podle výzkumů 40% dospělých američanů hraje hry. Hraní her je totiž mnohem aktivnější činnost než „čumět na bednu“. Vyžaduje to soustředění, rozvíjí inteligenci, pozornost, kombinační schopnosti a mnoho dalších dovedností. Ve hře je člověk ústřední postavou, kolem něj se odvíjí děj, ovlivňuje jej, a není pouze pasivním divákem dalšího dílu Dallasu ležícím na gauči a pijícím české pivo či v lepším případě francouzské víno.

Největší potenciál se navíc skrývá v online hraní, kde kromě těchto pozitivních aspektů přistupuje i interakce s desítkami či tisíci dalších skutečných postav, ovládaných místo umělé počítačové inteligence reálnými lidmi. A to již je skutečné soupeření, reálný sport.

Online si nakonec můžete zahrát i šachy nebo poker. Ale nemusí jít jen o takovéto hry, kde je přínos zjevný... Místo aby se člověk díval v televizi na Kmotra, tak si jej může přímo zahrát. Místo aby se z gauče díval na závody F1, či na rallye, tak si zajede The Grid, Burnout Paradise nebo aspoň Need For Speed a pokud je dobrý, může změřit svoje síly a „řidičské umění“ online s náhodnými protihráči z celého světa či s kamarády na LAN party.

Místo aby se koukal na šedesátý osmý díl pořád stejně tupé detektivky, tak si zahraje Condemned: Criminal Origins a stane se „skutečným“ detektivem. Místo aby sledoval naučný kvíz s deseti primitivními otázkami, tak si zahraje tahovou strategii Age of Empires 3.

Možnosti jsou opravdu nepřeberné. Místo čtení úpadkové beletrie od Viewegha se stane součástí obrovského nového fantastického světa Oblivionu.

Každopádně pokud chcete být „in“, přestaňte se koukat na televizi, a kupte si třeba některou z následujících počítačových her (všechny běží i na starším PC), popřípadě něco pro XBox 360 (GTA IV, Burnout Paradise, ale také Texas HoldEm či Chessmaster Live):

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Age of Empires - strategie, kolonizace, rozvoj oblastí
Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Call of Duty 2 - II. světová válka „online“
Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Condemned: Criminal Origins - detektivní příběh
Free Image Hosting at www.ImageShack.us
F.E.A.R. - trochu jiné pojetí výsadkového komanda
Free Image Hosting at www.ImageShack.us
The GodFather - hra na mafii
Free Image Hosting at www.ImageShack.us
GTA San Andreas - gangsta rap
Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Need for Speed Most Wanted - arkádové honičky aut po městě s policií
Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Oblivion - nový a obrovsky rozsáhlý svět, jedinečné RPG
Free Image Hosting at www.ImageShack.us
Quake 4 - brutální masakr pro odreagování mozku po práci

Sledovat televizi je dnes hrubě „out“, to už dělají jen zaostávající důchodci. Ale taky je dobré koupit si kolo, a jet se projet ven ;-)


Komentáře

  1. 1 Ondra Nekola 16.05.08, 10:05:01
    FB

    Řekl bych, že je to dobrá pozice, ale špatné argumenty. Je unfair srovnávat to nejlepší z her s přinejlepším průměrem z ostatních žánrů. Pokud by za seriály nekopal Dallas ale Twin Peaks, za spisovatele Vievegh ale Simons a přidaly se třebas komiksy od Straczinskeho, tak by to nedopadlo minimálně tak jednoznačně.

  2. 2 Radek Hulán 16.05.08, 10:05:02
    FB

    [1] srovnání je košer, běžný (na hry nadávající) důchodce sleduje české TV (běžné pozemní vysílání) tak 4-5 hodin denně, a tolik dobrého materiálu tam nenajdeš ani za celý týden / měsíc, natož denně...

  3. 3 Milbach Tomáš 16.05.08, 10:05:11
    FB

    Také si myslím, že vybrané tituly na obou stranách vypadají jako souboj extraligových hráčů s místním odbočkou Sokola.
    Osobně nemám nic proti seriálům ani hraní her. Ale je potřeba si uvědomit, že každá činnost je jiná a pokud člověk tráví u počítače osm hodin v práci, tak si asi s chutí moc nezahraje něco "akčního", ale raději se koukne na nějaký "tupý" seriál, který ho má za cíl pobavit a hlavně odvést jeho myšlenky.
    Na Dallas, Tak jde čas nebo Ulici se nekoukám, neboť nemám televizi, ale některé seriály nebo filmy v DivX rád uvidím, neboť přemýšlet u nich příliš netřeba. A o to po osmi hodinách programování jde, ne?
    I dělník ve šroubárně si může přečíst Vergilia v originále, takže hraní her je in hlavně pro ty, co netráví celé dny u PC. A pokud hrají převážně tito, měli by se zamyslet, kouknout se z okna a vyjít na sluníčko mezi reálné lidi. A nezapínat ani televizi ani PC doma.

  4. 4 cpy 16.05.08, 10:05:29
    FB

    Počítačové hry sú zábavka aj pre deti ale žiaľ psychológia niektorých rodičov ktorý pamätajú ešte časy keď hry boli len nejaké skákajúce kúsky pixelov ktoré veľa nevraveli rodičom, nechávali hrať svoje deti, a stále žijú v tom, že to je aj dnes ešte tak. Nedajú si tú námahu pozrieť že dnes je to už úplne niečo iné, proste stále je to pre nich zábavka pre deti, no neviem či zrovna hra z M17+ je zábavka pre deti ale budiš, nechávaju veselo hrať svoje deti tieto hry. Problém je v tom že hry sa začali vyvíjať prv pre deti, pretože v tej dobe to nebolo schopné zaujať dospelého človeka, až natoľko. To už taký rodičia možu nechávať deti pozerať telku aj keď pojdu nevhodné relácie pre nich. Ignorancia je pekne pozorovateľná na dnešných rodičoch. Ale hlavne že keď im niekto ukáže, že čo všetko sa dnes dá prostredníctvom internetu, hier a programov, tak tam začnú sedieť viac ako ich deti. A je veľa prípadov čo deti ani neukážu nepodelia sa zo svojimi skúsenosťami s rodičmi pretože vedia že by im niektoré veci zakázali alebo by sa museli o to deliť, dokiaľ nemajú doma viac ako 1 pc.

  5. 5 Aleš Km. 16.05.08, 10:05:42
    FB

    [3] moc nechápu argumentaci, že pokud sedím celé dny u PC (tj. živím se prací s PC) neměl bych hrát hry. Proč bych zrovna já měl po práci chodit na sluníčko a řekněme dělník ve šroubárně by měl mít větší nárok hrát hry než já ? Myslíte že si v práci snad ty hry hraju ? (to mimochodem neznamená že na sluníčko nechodím, nicméně tuhle argumentaci slyším každou chvíli a je mi absolutní záhadou proč si tohle lidi myslí)

  6. 6 Michal Tuláček 16.05.08, 11:05:20
    FB

    [5] To není o nároku.. jen ne každý je schopen se dobít u toho, u čeho se celý den vybíjí...

    Jinak Age of empires není tahová ale real-time strategie a do výčtu her bych přidal Mafii, která je sice starší, ale přesto dokonalé perfektní dílko tuzemské firmy s perfektním dabingem a příběhem...

  7. 7 Jan Dvořák 16.05.08, 11:05:44
    FB

    [5] no můj sobjektivní názor je trochu jinej, studuju vysokou, u PC sedim prakticky nonstop. Nepopírám že zahrát si každej den něco na hoďku-dvě není fajn (nic jinýho mi neuvolní tak myšlenky), ale zase na víkendy jezdim co nejdál od PC-ček, du ven s mladou, když je teplo tak hezky na paloučku ... :)) a všechno krásně venku. Tohle mi zase perfektně pročistí hlavu od všeho. Prostě každej má svůj životní optimální cyklus, kterýho se drží. Nikdo nemůže nikomu říct že tak jak žije že je špatně, prostě mu to tak vyhovuje. Nechápu proč se strká z každý strany do tý druhý. My rádi hrajem, oni zase zevlí u Ulice :)

  8. 8 Jirka Koroptev 16.05.08, 11:05:48
    FB

    Jasně hry jsou daleko lepší než sedět a tupě čumět na televizi. Vsadím se, že 95 procent kritiků bude považovat šachy za přínosnou věc, ale počítačová strategie jim bude připadat jako největší zlo (v praxi je to velice podobné). Je to prostě o tom, že tady existuje spousta pověr o počítačovém hraní. Jsem rád, že takovýhle článek občas vyjde na blogu, který je trošku seriozní.

    Naopak podle seriozních studií má počítačové hraní pozitivní efekt na inteligenci a koordinaci, Online tituly vám umožní přímo narážet na ostatní lidi a nutí vás rychle reagovat na cizí strategie a hry ve velkých skupinách (travian, red dragon) vám o chování lidí ve vetších skupinách řekne hodně. Osobně zkušenost z hraní her používám v 50 procentech svojí pracovní náplně.

    Jasné je, že se to nesmí přehánět. To ovšem člověk, který si váží sám sebe nikdy neudělá, ale pokud to tak chce, je to prostě jeho volba.

  9. 9 cpy 16.05.08, 02:05:12
    FB

    [8] Áno ale znižujú socializáciu a výkon v školských laviciach ak tam trávi veľa času, takisto znižuje niektoré schopnosti, ale o tom sa veľa nepíše. Nuž a samozrejme kondičku ale to je hádam snaď každému jasné. Takisto ako človek čo presedí celý svoj volný čas v posilovni nebude zdokonaľovať svoju logiku. Takisto šachista kreativitu. Záleží aj na tom aké hry hráme.
    Veď aj hry časom omrzia najmä ak sú na jedno kopyto :) ale na to je riešenie. Veď prečo neomrzí futbal keď je to stále dookola to isté? A tu prichádza MP a MMO.

  10. 10 VP 16.05.08, 02:05:31
    FB

    Mám na počítačové hry stejný názor, jen mě taky trošku překvapila argumentace. To srovnání celkem chápu, beru to jako nadsázku, která má hodně zdůraznit, že počítačové hry jsou opravdu lepší než například ten Dallas. Ale argument, že počítačové hry jsou pro dospělé apod., protože je hraje 40% dospělých američanů mě skoro rozesmál.

  11. 11 cpy 16.05.08, 03:05:17
    FB

    [10] Áno sú aj pre dospelých. To mi chceš tvrdiť že môžeš decku pustiť porno na pc pretože veci na pc sú pre deti že? Alebo mu ukázať ako z motorovou pílou popravíš niekoho v GTA? Je toto podla teba hra robená pre deti?

  12. 12 Jiří Suchý 16.05.08, 04:05:16
    FB

    Omlouvám se za OT: Poraďte mi, nějaký solidní web v čštině s recenzemi, návody, hodnocením (není podmínkou vše najednou) her.

  13. 13 Jan Koniarik 16.05.08, 04:05:43
    FB

    takze,nazor cloveka ktereho se to taky tyka,aneb je mi 14 let...

    souhlasim s nazorem ze sedeni u PC a hrani her je lepsi nez sedeni pred TV...muj duvod: u PC musi clovek myslet a poznava nove lidi...

    uprimne,diky PC jsem ziskal dost kamaradu(jak diky W3 ktere hraju tak i pres IRC a ICQ) a taky se diky Wikipedii hodne naucil,uprimne,nekdy staci zajit na nejake zpravodajni servry a hned se clovek dozvi veci... ktere by z TV neziskal

    a ted k hl.veci:
    ICQ/IRC/Skype/E-mail
    vsechny tyhle "programy" jsou uzitecne a myslim ze aji pomahaji,nekdo si stezuje ze neposilame dopisy apod... ale proc bysme meli? pres tyhlensto zpusobi je to levnejsi a rychlejsi... a navic si clovek vic popovida s danou osobou
    ja osobne travim na ICQ/IRC 90% casu(na pece jsem asi 6H denne) co jsem na PC a kecam klidne i s dospelima lidma o vecech o kterych se bavi oni...
    a navic,ja osobne jsem na Gymnplu,co znamena ze zbytek tridy je roztrousen po meste,jak bych se s nima mel dorozumivat kdyz je to 50km od nich? prece pres Net,zapnu ICQ a uz to je...

    pokud mi nekdo rekne ze jsem valici se koule,tak ho zklamu,i pres takovou dobu u PC nejsem tlustej a ani slabej,jde o to ze denne jezdim do skoly a zpet(na kolobotech)... pravidelne jezdim na snowboard a v lete na raft...
    P.S:pisu to aby nektery skeptici vydeli ze clovek muze byt zdrav(coz ja jsem) a zaroven byt u PC(diky cemu ziskavam prehled o denni ve svete,pratele...)

  14. 14 Vit Tauer 16.05.08, 05:05:18
    FB

    >> Místo aby sledoval naučný kvíz s deseti primitivními otázkami, tak si zahraje tahovou strategii Age of Empires 3. <<

    V okamžiku, kdy bude hrát AoE3 jako >tahovou< strategii, tak ať onen člověk radši zůstane u AZ-kvízu. ;)

  15. 15 Obadálek Jan 16.05.08, 05:05:45
    FB

    @autor: Vypadáte že váš vkus ve hrách je poměrně podobný tomu mému, zkoušel jste již COD4? Mohu jedině doporučit.

  16. 16 Jiří Suchý 16.05.08, 06:05:19
    FB

    [13]
    Z tvého názoru usuzuji, že musíš mít hodně konzervativní okolí kolem sebe.
    Na druhé straně, pokud trávíš denně 6H na PC, to je po skončení vyučování, transportu domů, obědě od nějakých 15 hod do 21 hod, čili krom školy zadupaný den u PC. To je na 14 let tvého věku hodně jednotvárný život, PC ti sice intelekt určitě rozvíjí, ale co pak s ním, když ho nemáš kde zužitkovat v praxi v běžném životě.

  17. 17 Vojtěch Kubínek 16.05.08, 06:05:21
    FB

    [13] U studenta gymnázia se čeká také znalost českého jazyka :) Nebo si znovu přečíst, co napíšu. To nás hold hry nenaučí a když už si 90% času píšeš na icq/irc, mohlo by tě to naučit brát ohled na lidi, kteří potom čtou tvé výplody :)

    Osobně znám lidi kolem padesátky, co hrají hry a berou to jako výbornou zábavu. Bohužel jich je značná menšina a já pořád doufám, že se to změní.

  18. 18 Jan Koniarik 16.05.08, 07:05:16
    FB

    [16] kdyby byl jednotvarny,tak mas pravdu a neco s tim delam... tu jde o to ze mou denni rutinou je reseni problemu spoluzaku...(vztahy apod...) co jsem psal tech 6 hodin je bezny den,krom ctvrtka(kdy se venuju kresleni) a samozrejme vzdy je tam vyjimka(akce ze tridou(bowling,kino,park)) akce skolni atd...
    jednotvarne to rozhodne nenni :-D
    [17] s tou gramatikou to je pravda... ale:"neni dulezite jak text je napsany,ale co vyjadruje"

  19. 19 Tobiáš Potoček 16.05.08, 09:05:53
    FB

    [18] Trochu tě vyvedu z omylu. Tvůj předchozí příspěvek, který nepochybně obsahuje hodnotné myšlenky, jsem po první větě přestal číst právě kvůli "humusáckému" stylu psaní. Pokud trávíš tolik času u pc, chtělo by to znát aspoň základní typografická pravidla;)

    Jinak tedy na TV nekoukám vůbec, sleduji pouze různé seriály stažené z internetu (pozn. britský humor vede:)) U pc trávím víceméně veškerý svůj volný čas a ano, tak třetinu toho času strávím hraním, ačkoliv se tomu snažím všemožně bránit:)

  20. 20 zero0xxx 16.05.08, 10:05:57
    FB

    Tak toto je riadna blbosť,

    normálny človek, ktorý za počítačom *pracuje* sa nebude odreagovávať hraním hier. Teda ja si radšej vyjdem vonku...

    Okrem toho keď sme pri deťoch, tak hry na ne maju oveľa horší vplyv, ako si väčšina ľudí myslí. Všetky násilnosti a krv sa uchovávaju v *podvedomí*, takže aj keď sa nezdá, že by to niekoho ovplyvnilo, raz sa to prejaví.

    Jediné, čo si zahrám, sú hry, ktoré sa dajú hrať multiplayer, cez sieť s priateľmi.

  21. 21 Radek Hulán 16.05.08, 11:05:34
    FB

    [20] a ony všechny hry obsahují násilí a krev? Opravdu? I Sims 2 či Krteček? Hm.. Šachy jsou taky krvavé? A poker je násilný?

  22. 22 VP 16.05.08, 11:05:37
    FB

    [20] To, že ty máš jiný názor neznamená, že je to blbost. Já mam zase jiný názor než ty, ale taky neřeknu, že to co jsi napsal je blbost, i když podle všeho je. Většina lidí si totiž naopak myslí přesně to co ty - hry jsou pro děti škodlivé. Stejně jako většina se i ty mýlíš. Žádné negativní duševní následky nebyly na dětech pozorovány. Dětská kriminalita například nemá žádnou spojitost s tím, jestli hrají nasilné počítačové hry či ne. Každé dítě (pokud se nejedná o labilního jedince) totiž už od velmi útlého věku velmi dobře rozlišuje realitu od fikce. A to i přesto, že to dospělému na první pohled nepřijde. V podvědomí se mohou klidně uchovat z her silné podněty, ale ty tam vnikají i při sledování akčních filmů či při hraní fotbalu s přátely.

  23. 23 Jiří Suchý 17.05.08, 12:05:07
    FB

    [20]
    Máš tvé tvrzení podložené nějakým korektním argumentem, třeba nějakou studií dětí nebo je to jen plácání o ničem, které je na internetu hafo, když už tvrdíš, že to je riadna blbosť?
    Jinak se totiž nemůžu zbavit přesvědčení, že budeš onen "důchodce" popisovaný v článku.

  24. 24 zero0xxx 17.05.08, 06:05:45
    FB

    [22] [23] "Blbosť", tým som nemieril ku deťom. To sa týkalo toho "hranie hier je in", čo podľa mňa vôbec nie je pravda. "In" je reálny život. Informačná technika má slúžiť nám, nie my jej. Je pravda, že keď za počítačom nič nerobím, iba chatujem, pozeram stránky, tak sa mi vôbec nechce ísť von. Ale keď pracujem aspoň 2 hodiny, je to naozaj super pocit sa prevetrať. Nenapadlo by ma robiť si prestávku hraním hier.

    A čo sa týka tých hier, nenamietam, že sú aj "pekné" hry. Ale ktoré decko bude hrať šach? Alebo Krtek? Ja tu nehovorím o deťoch do 5 rokov. Myslím 10 a viac. Takéto deti chcú násilie.

    Podľa mňa je problém v tom, že tieto obrazy z hier sa potom spájajú s realitou. Predstavte si, že sa na vás pozrie dieťa. Vy si myslíte, že ste pekný alebo čo, ale ono si v skutočnosti predstavuje ako by k vám prišlo a rozkopalo vás (myslím na štýl GTA, nikdy som to nehral, ale videl som niekoľko ukážok) A toto vôbec nie je nereálne.

    Je mi ľúto, že nemám žiaden fakt, alebo nejakú stránku s vedeckým výskumom, ale skúste mi to vyvrátiť.

    Myslíte si, že keď 4 hodiny hráte nejakú hru, a potom vyjdete von, tak na ňu ani nepomyslíte?

  25. 25 Vojtěch Kubínek 17.05.08, 08:05:10
    FB

    [24] Reálný život je "in", stejně jako hraní her je "in". Koukání na TV je podle článku "out", což bylo myšleno takhle: je lepší zahrát si nějakou hru (aktivní zábava), než polehávat před stupidní nabídkou televize (pasivní zábava). Neříkám, že je v TV stupidní vše, ale minimálně 80% programu je.

    GTA a podobné hry hrají miliony dětí na světě. Z toho se jednou za pár let najde magor, který rozstřílí své spolužáky nebo udělá podobnou kravinu a nějaký šťoural řekne, že hrál počítačové hry (třeba jen občas a nedej bože, aby hrál zrovna GTA)-> můžou za to, co provedl. Ale taky koukal na filmy (akční, romantické pro tyhle lidi asi nebudou) a třeba měl i psychycké problémy.
    Nabízí se otázka proč se nezastřelí sám a musí s sebou do hrobu vzít i pár nevinných (mladých) lidí. Jo jasně, vlastně hrál Counter-Strike a chtěl si zkusit jaké to je dát Headshot. Proč člověk, který se chce zabít skočí pod vlak kolem druhé hodiny odpolední na hlavní trase a ještě k tomu pod pendolino? Nemůže se zabít v noci na nějaké zahrabané koleji?
    Logika a psychyka lidí je těžko odhadnutelná věc.

    Zajímavý je také fakt, že hraní her se vždy uvalí na mladé zločince. Když čtyřicátník zastřelí pár lidí a pak sebe o hrách nepadne ani slovo.

  26. 26 Chvojka Jan 17.05.08, 12:05:36
    FB

    [24] V dětství jsem trávil hraním her dost času. Težko říct, jak moc objektivní názor budu prezentovat, jelikož mě hraní bavilo. A bavilo by i teď, ale není čas.

    "Predstavte si, že sa na vás pozrie dieťa. Vy si myslíte, že ste pekný alebo čo, ale ono si v skutočnosti predstavuje ako by k vám prišlo a rozkopalo vás (myslím na štýl GTA, nikdy som to nehral, ale videl som niekoľko ukážok) A toto vôbec nie je nereálne."

    Ehm...co to má být? To pak není normální dítě, to je psychopat. Stejně by se mohl podívat nějaký úchyl, co si na tobě potřebuje ukojit nějakou "sexuální" potřebu. Kdyby šlo ve hrách znásilňovat, bylo by jednoduché to svést na hry, ale myslíš si, že by ta hra byla prvotní příčinou?

    Ve hrách jde překvapivě o to vyhrát, překonat překážky a být nejlepší. To si lidé kritizující hry nejspíše neuvědomují. Kdysi dávno jsem se skvěle bavil u hry jménem Blockout (3d tetris) a překvapivě sem se za pár let nato skvěle bavil u hry Carmageddon. Bavilo mě vymýšlet nové způsoby, jak efektivně najet do lidí tak, aby z toho byl co největší bonus.

    Zatím mě nepřepadla touha ukrást auto a najet s ním do lidí. Proč? Protože to v reálnem životě cool není, nedostanu za to žádné body, nebudou mě obdivovat kamarádi. Ve hře naopak tento postup znamená cestu k vítězství. Ano, chtěl sem vyhrát a tom hry jsou, jsou o soutěžení. Některé vyžadují postřeh, jiné inteligenci. A jestli se k cíli dostanu přes potoky krve a rozbitých aut jako v GTA, nebo jako v adventuře The Longest Journey, mírumilovným klikáním myši a vžitím se do fantastického příběhu, je mi v celku jedno...

    Ještě jedou, hry jsou o soutěžení a vynalézavosti. Znám spoustu lidí, kteří s počítačem vyrostli. A všichni odsuzují násilí. Za to mám kamaráda, který je schopen zmlátit v opislosti někoho jen proto, že kouří trávu. Hry viděl jen zdálky. Může za to GTA!?

    Já se hrou bavím, pokud v tom nějaký psychopat hledá něco jiného, jeho věc. Nejspíš by mě zastřelil/zmlátil/znásil/přejel tak jako tak, i kdyby žádnou hru v životě neviděl.