Můžete volat od 1. července s Bluetooth v autě?

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Můžete volat od 1. července s Bluetooth v autě?

Symbian 12.06.06

Na MobilMania.cz vyšel článek, kde „redakce“ tvrdí, že volat z auta libovolným způsobem je dle formulace „Řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení“ telefonování nově zakázáno i při použití handsfree sady či osobního Bluetooth sluchátka. Prostě pořád. Osobně jsem jiného názoru.

S telefonem drženým levou rukou u ucha bych nikdy nevolal, to dělají jen idioti (jak často v Praze narazím na blondýnu, co ve svém Cliu či jiném miniautu jede 40km/h na silnici kde je povoleno 70km/h a z ničeho nic odbočuje, brzdí, či mění směr jízdy bez ukázání… ve většině případů má tato blbka samozřejmě u ucha telefon). Osobně z auta volám, dokonce velice často; dříve jsem používal pevnou handsfree sadu (externí mikrofon, reproduktor), ale po neustálých změnách a výměnách telefonů používám jen miniaturní několikagramové Bluetooth sluchátko na ucho.

Zákon říká, že „řidič nesmí držet“, což Bluetooth sluchátko volně položené na uchu rozhodně nesplňuje, není „aktivně drženo“, ale pasivně položeno na ucho. Stejně by mohlo být položeno na přístrojovou desku, nebo kamkoliv jinam.

Dle mého názoru je s Bluetooth sluchátkem možno volat v autě i od 1. července 2006.


Komentáře

  1. 1 vlk 12.06.06, 11:06:20
    FB

    já bych to viděl asi tak ... zde záleží jen na interpretaci příslušného příslušníka, takže buď bude průměrně inteligentní a bude to chápat jako my lidé nebo nebude a pak opravdu můžeme uchem sluchátko "držet" za což nás pokuta nemine. ono i samotné telefonování (a mluvení s řidičem, pití apod) je vlastně porušením zákona, nebot se máme "plně věnovat řízení vozidla" což lze interpretovat i tak, že jakákoliv činnost nesouvisející s řízením (třeba kouření) je spatně :-)

  2. 2 Radek Hulán 12.06.06, 11:06:26
    FB

    [1] jenže telefonování ti nikdo nemůže dokázat, maximálně sis v autě zpíval :-)

  3. 3 Danny 12.06.06, 11:06:43
    FB

    Já se divím jiné věci - pokud už někdo zakazuje telefonování, resp. "Řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení", proč se nevymyslí něco taky na kouření za jízdy, nebo na žraní ? Byly doby, kdy jsem za volantem hulil a ona to taky není žádná sláva hledat retko, zapalovač, zapalovat si, odklepávat popel, vyhazovat nebo típat vajgl. O žvejkání bagety nemluvě ...

  4. 4 Martinez 12.06.06, 11:06:44
    FB

    Každá činnost za volantem, která nesouvisí z řízením není podle mně to pravý ořechový - i při použití BT sluchátka se snižuje reakční doba - přiznejme si kdo z nás normálně zvládá dělat dvě věci najednou dobře, že? Takže by to ani tak nelogický nebylo. Na druhou stranu si ale myslím, že je to v tomhle případě akorát neobratná formulace...

  5. 5 Pavel 12.06.06, 11:06:46
    FB

    http://www.novapravidla.cz/hla...

    ...řidič nesmí za jízdy držet v ruce nebo jinak ( např. mezi hlavou a ramenem) mobilní telefon, s výjimkou použití hands free sady.

    Paragraf 7, odst. 1, c)
    Řidič nesmí
    c) při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení,

    Novela upřesňuje dosavadní zákaz, který teoreticky mohl být obcházen tím, že řidič vzal mobil mezi rameno a hlavu a nedržel ho v ruce. Pokud někdo telefonuje za jízdy, porušuje ovšem současně jednu se základních povinností řidiče – „věnovat se plně řízení vozidla“ (paragraf 5, odst. 1b).

  6. 6 Tokugawa 12.06.06, 11:06:54
    FB

    Píše se "držet". Zajímalo by mě, jak by policajt tvrdil, že jsem drřel sluchátko uchem...

  7. 7 Jiri 12.06.06, 12:06:04
    FB

    Rozhodně oni nechápou výklad:), to jiné držení je v podstatě vyloučení různých akrobatických pokusů o držení telefonu např. ramenem. Čehož nedávno jsem byl svědek, kdy bloncka ramenem telefonovala, držela šminky a stála na zelenou. To člověk netuší zda se smíchem po.. nebo na ni vlítnout a sebrat klíčky.

  8. 8 rony 12.06.06, 12:06:10
    FB

    rado, chcelo by to priamu otazku na prislusne miesta. zo zakona aj u Vas (po uvedeni mena a kontaktu) musia zodpovedat, takze tato otazka by mohla byt priamo a presne zodpovedana.

  9. 9 mart 12.06.06, 12:06:30
    FB

    myslím, že handsfree nedržíš, ale ono na drží na tobě

  10. 10 noname 12.06.06, 12:06:32
    FB

    stačí si přečíst vysvětlení k novým pravidlům. Jde o to, že stará pravidla byla obcházena tím, že si dotyčný opřel mobil o rameno. Nová úprava má donutit lidi, aby používali handsfree. Nicméně souhlasím s tím, že s doslovným pojetím by bylo vlastně i jakékoliv osobní handsfree zakázáno. Na druhou stranu, ono se to těžko popisuje, protože i osobní handsfree by mohlo teoreticky být proti pravidlům - představte si třeba bezdrátové sluchátko, které by se přes BT připojovalo k mobilu - to také nemůžete držet, i když to není telefonní zařízení.

    Jinak imho volat v autě je blbost v každém případě. Je v podstatě jedno jestli máte handsfree či ne, ona nebezpečnost je podle testů z 90% způsobena odvedením pozornosti, reakční doba se prodlužuje v průměru o 1,5 s. Samozřejmě ale úplný zákaz je neproveditelný a ani jej nelze nějak sledovat. Osobně se snažím mobil v autě nezvedat, a nebo v přehlednější situaci) hovor velmi rychle ukončit s tím, že jsem v autě a zavolám později. Když jsem na dálnici tak odbočím na odpočivadlo či pumpu a nebo když je malý provoz, tak odbočím to pravého pruhu, snížím rychlost, zachovám několikanásobný odstup než je běžné, a přesto se ještě hovor snažím výrazně omezit.

  11. 11 mato 12.06.06, 12:06:33
    FB

    Stále musíš to číslo nejako vytočiť. K tomu musíš pozerať na telefón a popr. hľadať číslo v zozname, IMHO je táto chvílka nebezpečnejšia ako keď už ten telefón pri uchu držíš. Tým ale nechcem povedať, že to považujem za správne.

  12. 12 Jiří 12.06.06, 12:06:38
    FB

    nebo jiným způsobem znamená podle výkladu držet telefon mezi zvednutým ramenem a hlavou. Proto se to do znění zákona dostalo.

  13. 13 Radek Hulán 12.06.06, 12:06:49
    FB

    [11] na vytočení čísla rozhodně a nikdy nesahám na telefon, na to je hlasové vytáčení..

  14. 14 dENIS 12.06.06, 12:06:52
    FB

    [1]opravdu můžeme uchem sluchátko "držet" V tomto případě držím za uchem taky brejle a na hlavě držím slaměný klobouk:)

    Držet něco je prostě držet něco. Pokud je ale něco fixováno (za uchem), už nic nedržíš. Spíše je tím myšleno, že si telefonující položí mobil na rameno a přitiskne jej uchem. I tuto variantu handsfree často vídám.

  15. 15 David Polesný 12.06.06, 03:06:44
    FB

    Telefonování v autě prostředictvím handsfree sluchátek samozřejmě bude možné i nadále. V článku na MobilManii uvádíme, že se v novém zákoně jen upravila jedna věta.

    Současné znění:
    "Řidič nesmí při jízdě s vozidlem držet v ruce telefonní přístroj nebo jiné hovorové zařízení"

    Nově:
    "Řidič nesmí při jízdě vozidlem držet v ruce nebo jiným způsobem telefonní přístroj nebo jiné hovorové nebo záznamové zařízení"

    V článku upozorňujeme především na vsuvku "nebo jiným způsobem", která znemožňuje výmluvy ve smyslu "já telefon při jízdě v ruce nedržel, já ho měl jen zapřený o rameno".

    V článku na našem serveru není o zákazu používání handsfree sluchátek ani zmínka, jen upozornění, že i telefonování s těmito pomůckami snižuje koncentraci při řízení.

  16. 16 Peter Lachký 12.06.06, 04:06:33
    FB

    Povedal by som, že telefonovanie s BT handsfree je takmer presne to isté ako keď sa vodič rozpráva so spolujazdcom, až na to, že spolujazdec môže na seba prebrať istú mieru zodpovednosti ("Dávaj pozor, ty idiot, chceš nás zabiť???") ;-)

    Napriek tomu by som bol za to, aby sa telefonovanie/fajčenie/jedenie/čokoľvek iné počas vedenia motorového vozidla zakázalo úplne. Moju fóbiu z jazdy autom to síce aj tak nevylieči, ale budem sa predsalen cítiť trošičku bezpečnejšie, aj napriek tomu, že keď priateľka šoféruje, tak ja som jej handsfree (pripaľujem, odbaľujem, dávam potiahnuť, odhryznúť, čítam a píšem sms, telefonujem...) ;-)

    Nech žije vlaková a letecká doprava!!!

  17. 17 brade-cz 12.06.06, 05:06:37
    FB

    Osobně mám taky tento názor. Je blbost aby zakazovali hfree. Jednak by to potom asi většina řidičů porušovala a taky by se do toho možná vložili výrobci a prodejci.

    Jinak k ty blondýně - ženský sou schopný volat, kouřit, malovat se a zároveň k tomu řídit. Znám spoustu žen co umí řídit mnohem lépe než leckterý muži. Ale to ty jistě chápeš.

  18. 18 kecinzer 12.06.06, 05:06:53
    FB

    Osobně bych jákekoliv volání za jízdy zakázal, protože se řidič poté pořádně nesoustředí, ať už drží telefon, nebo má handsfree. Stejně tak bych zakázal kouření a jídlo či pití.
    Mě by tedy nenapadlo za jízdy pít, ale určitě to plno lidí praktikuje.

  19. 19 spage 12.06.06, 06:06:54
    FB

    noname: zajímalo by mě, kde si přišel na zpoždění 1,5s, to je kec,mozna tak O,15s

  20. 20 hary 12.06.06, 09:06:00
    FB

    [19] Při rychlosti 50km/h (13.88m/s) vozidlo ujede celé dva metry (2.082metru) a to je pořádný rozdíl jestli to sluchátko mám a řeším rádoby důležitý rozhovor nebo ne.

  21. 21 Honza 12.06.06, 10:06:24
    FB

    Tady v Praze se dějí mnohem horší věci, než telefonování za jízdy. Úplně běžně na jižní spojce potkávám řidiče, obvykle v dodávkách, co mají na volantu rozložené noviny.

  22. 22 Mir. 13.06.06, 12:06:07
    FB

    [21] ... :))

    Jižní spojka směrem na Baranďák tam se viděj "hustý kousky" !!

    Při cestováním "krokem" je jeden dva tefonáty skoro za odměnu ...
    ... taktéž pár doušků coly od McD. ;)

    Ale ukusovat rozpadajícího se BigMaca, namíchávat zahradní salát s dresinkem a pak ho vidličkou ujídat a ke všemu u toho číst noviny s naplno puštěným rádiem ... tak to fakt NEé !!

  23. 23 Ondřej Toth 13.06.06, 08:06:31
    FB

    [13]
    No tak to mas asi dobry telefon a hodne tiche auto. Dam priklad: Covek jede ve dve hodiny v aute (dejme tomu Škoda Felicia) po fregmentované silnici první třídy. Na tachometru má devadesát. Nemá klimatizaci a tak vetráčky jedou na 100% protože venkui je hic. A v těchto podmínkách si myslím žě těžko lze použít hlasové vytáčení. (je to jen moje zkusenost se staršími typy telefonů s hlasovým vytáčením). Ale napríklad takové vestavěné heandsfree ktere je propojené pres Bluetooth a člověk má na palubovcé jen malý displej kde si bezproblémů nájde číslo a vytočí je dobré. A když už jde o to plné věnování jízdě tak by se to dalo třeba přirovnat k ladění rádia na jinou stanici (když vezmu nějaké postarší rádio). Ale myslim že ta otázka na příslušná místa by nám všem pomohla jak napsal rony

  24. 24 Bobesh 13.06.06, 09:06:51
    FB

    IMHO není restrikce telefonů za volantem ani tak o tom, aby řidič něco nedržel v ruce (někteří řidiči dokáží jednoruč řídit lépe, než zmíněná blondýna v Cliu), telefonování za volantem je nebezpečné spíš z hlediska odvedení pozornosti řidiče...

    Jinak bych trochu rád rehabilitoval blondýny v Cliu, já osobně vídám daleko častěji s telefonem u ucha rádobydůležité pány s kravatou za volantem Superbu nebo Audiny...

  25. 25 default 13.06.06, 01:06:17
    FB

    Blondýnky sú ešte fajn, ale čo so sviatočnými dedami s hnedými klobúkmi na hlave, ktorí vytiahli svoju embéčku po roku, aby so svojimi 30-ročnými synmi, panicmi, išli poliať na Veľkú noc svojich známych (známe)?! :o)

  26. 26 Ondřej Toth 13.06.06, 02:06:11
    FB

    [24] A ty pánové v těch snobských autech to řídí jednoruč ještě hůř jak ta blondýnka v cliu

  27. 27 Miroslav Navrátil 13.06.06, 07:06:54
    FB

    [23] Co myslíš, jezdil by Radek v hlučným autě bez klimy, když už ji mají auta za 250t? ;-)

  28. 28 Kruxi 13.06.06, 10:06:02
    FB

    Není to uplně k tématu...
    Radku, používáš ještě Nokia HS-11W hands-free? Já jsem se svým velice nespokojen a rád bych si pořídil nové, kde dobře uslyším volajícího a on uslyší mě. Za případný tip předem velice děkuji.

  29. 29 Bobesh 14.06.06, 02:06:13
    FB

    [26] Myslím, že ať pán ve snobském autě, nebo bloncka v Cliu, obojí představuje zbytečné riziko. Telefonování za volantem bych zakázal úplně a hotovo. Auto není bufet, telefonní budka ani salon krásy, pokud někdo potřebuje ráno cestou v autě telefonovat, snídat, nebo se malovat, tak má holt smůlu nebo si bude muset pořídit řidiče...

    BTW bejt policajt, stoupnu si na křižovatku k Rudlofinu v Praze 1 a vsadím boty, že bych tam za den klidně 60 frajírků s mobilem v ruce u ucha za jízdy nachytal...

  30. 30 IRQ 15.06.06, 06:06:51
    FB

    [29] No telefonovat jako telefonovat. U novějších aut můžeš vyřídt hovor aniž by jsi vůbec sundal ruku z volantu. Na volantu jsou tlačítka pomocí níchž vytočíš číslo a dobrý mikrofon, pomocí kterého vyřídíš co potřebuješ.
    Souhlasím, že auto není salon krády a bufet, ale jedna věc je si lakovat nechty a druhá loknout si koly na křižovatce.

    A pokud i toto by se někomu nelíbilo (používat výše uvedenou verzi handsfree), tak to potom by asi člověk musel jezdit v autě sám a nejlépe s černými skly, na kterých by pouze zeleně zářili auta a krajnice, protože člověka může ovlivňovat i příroda kolem.

  31. 31 Bobesh 15.06.06, 08:06:02
    FB

    [30] Aha, děkuji, právě jsem přišel z pralesa a myslel jsem, že jediná možnost je mít "utržené sluchátko" :D

    Ne vážně, o možnostech "nových aut" vím, nicméně to stále neřeší otázku, že telefonování odvádí řidičovu pozornost (když např. něco řešíš a přemýšlíš, co tomu druhému odpovědět, po telefonu...) a nejde vůbec o ruce na volantě nebo na sluchátku...

    Jistě, příroda tě může taky rozptýlit, nicméně s tím asi nic neuděláš, kdežto s telefonováním ano...

    Loknutí si coly na křižovatce tu neřeším, zas je nějaká rozumná mez, že, ale když vidím občas borce, co za JÍZDY (tj. nemyslím čekání na semaforu) upíjejí kafe a k tomu jedí koblihu, tak bych je nakopal do prdelí a sebral jim papíry...

    Abych to uzavřel, jsem striktně proti telefonování za volantem v jakékoli podobě, protože to řidiče zbytečně rozptyluje a někdy i půlsekunda je hranice mezi životem a smrtí...

  32. 32 franta 18.06.06, 01:06:36
    FB

    mam pevne handsfree, plne se venuji rizeni, pokud telefonuju, komunikuji tak abych se porad plne venoval rizeni,
    tzn. jedes rovne po dvouproudovce a nikdo nekde, tak se muzes plne venovat rizeni a jeste mluvit (to je samozrejme ruzne, ridic od ridice, kazdy ma kapacitu vnimani jinou...) pokud je dopravni situace vyhrocenejsi, reknu moment, a dal se plne venuji rizeni... jakmile bych vsak se snazil resit vecit v telefonu, uz se nevenuji plne rizeni.

    z toho plyne, kazdy at se stavi na ucho, ale musi se pritom plne venovat rizeni.

  33. 33 Jan Andreas 20.06.06, 08:06:00
    FB

    Chtěl bych se zdejších čtenářů zeptat, jaké handsfree používají, nebo jaké mají zkušenosti. Co jsem se tak bavil s lidma, né každé bezdrátové handsfree funguje dobře, spíš naopak. A co preferuje rADo - stále Siemens HHB-600.

  34. 34 Tomáš Martínek 26.06.06, 12:06:07
    FB

    Zdravim,
    redaktoři na mobilmania.cz se velice mýlí. Nemají přesné informace a uvádějí pouze spekulace! Přináším oficiální stanovisko Policie ČR(tiskové oddělení). Měl jsem dotaz ohledně této citace zákona "nebo jiným způsobem".

    Handsfree nebo bluetooth se při telefonování můžou používat. Pod pojmem "
    nebo jiným způsobem " je vlastně používání, držení telefonu jinými způsoby než je handsfree( např. přidržování telefonu u ucha pomocí ramene apod. ).

    Zdroj: tiskové oddělení PČR Pelhřimov

  35. 35 Tomáš Martínek 26.06.06, 04:06:41
    FB

    [34] Ještě bych doplnil, že na mobilmania.cz existuje cenzura! Nijak jsem neurážel redakci, jenom jsem napsal komentář, který je velice podobný tomu, který jsem uvedl výše. Během několika hodin se mezi komentáři již nevyskytoval :(