Proč si nekupovat Android?

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Proč si nekupovat Android?

Android 17.05.12
Android

OpenSignalMaps web zveřejnil statistiku Android zařízení. Hezky je na ní vidět, proč si telefony s tímto operačním systémem nekupovat, a proč bude mnohem lepší upřednostnit třeba Windows Phone.

Android je totiž segmentovaný bordel. Nikdy nevíte co dostanete. A platí to pro telefony i aplikace a jejich funkčnost.

Existuje zhruba 4 tisíce různých hardwarových konfigurací, většina zařízení jede stále na starých 1.x či 2.x verzích Androidu, k tomu jsou dobastleny různé nastavby výrobců v pofiderních kvalitách, mezi zařízeními panuje velká nekompatibilita, řada zařízení má opravdu nízký výkon, nejde se spolehnout na minimální rozlišení displeje, funkce CPU či velikost RAM.

Výsledek je ten, že složité či nemožné je navrhnout nejen samotný Android tak, aby běžel opravdu rychle a nesekal se i na dualcore / quadcore procesorech, ale i aplikace třetích stran. O jejich designu a ne/konzistenci UI pro různá rozlišení nemluvě.

Není reálně možné naprogramovat aplikaci, co poběží a bude vypadat dobře na všech 4 tisíc různých konfiguracích.

Tato extrémní segmentace je příčinou, proč s velkou většinou Android zařízení nejsou uživatelé spokojeni.


Komentáře

  1. 1 Dalibor D-Bore Pekař 17.05.12, 04:05:24
    FB

    musím souhlasit s Radkem Hulánem. označení "segmentovaný bordel" je pro Android naprosto výstižné a nedovedu si představit, proč bych měl chtít používat telefon s tímhle OS, pokud nejsem příznivcem nočního flashování garážových "custom" ROM z Uzbekistánu. kromě otevřenosti systému (která je mi k ničemu a obecně je spíš na škodu) a zbytečného mass storage mi Android nenabízí nic, co by konkurence (Apple, Microsoft) neuměla líp...

  2. 2 Ladislav Šolc 17.05.12, 04:05:26
    FB

    Vystřídal jsem za dvě desetiletí ledacos. Koncem minulého roku jsem si pořídil telefon/tablet Samsung Note. Takový ten co se jen tak tak vejde do kapsy u košile. Chtěl jsem vše v jednom a nechtěl čekat na windowse, které jinak tvoří můj pracovní základ včetně milovaného Outlooku. Můj telefon mohu každému doporučit. Skvělý, nic nepadá, hezký, slušná výdrž i při wifi/gps zátěži, žádné "vícenáklady", dostatečná čitelnost i pro brejlovce. Android je user friendly, takže spokojenost. S paušálním odsouzením nemohu jako praktik a reálný uživatel (dříve HTC) souhlasit.

  3. 3 Lukáš Čambala 17.05.12, 04:05:45
    FB

    Jde o to, co se myslí pojmem výkon... Souhlasím z části s Radkem, též se mi nelíbí zatěžování zařízení pomocí uživ. nádstaveb výrobců, ale ve všech parametrech je dnes prakticky každý Android "vybavenější" než současné telefony s Windows Phone 7.5, jen na ty jádra a vše možné zkrátka není připraven systém :).

  4. 4 Radek Hulán 17.05.12, 04:05:47
    FB

    [3] k tomu "výkonu" - stačí si podrobně prohlédnout videa, kde WP z 98% vyhrává: http://www.microsoft.com/windo...

    "Výkon" je z velké části o ovladatelnosti, pak samozřejmě o OS a jeho akceleraci GPU. Záleží také na realtime UI, což Android nemá.

  5. 5 Lukáš Čambala 17.05.12, 05:05:04
    FB

    Sám mám momentálně dosluhující Android (verzí systému se raději chlubit ani nebudu) a už jen čekám, až dojdou na trh nové Windows Phone 8 zařízení (případně koupím Nokii Lumii 800/HTC Titan a budu tajně doufat v budoucí update) :). Podruhé bych do robota asi nešel.

  6. 6 Jan Frič 17.05.12, 05:05:25
    FB

    Jako uživatel HTC One X si nemohu stěžovat. Ostatně ani LG O2X nebylo obzvláště problémovým (i když výkon v GUI vzhledem k absenci akcelerace oslnivý nebyl, tedy ve srovnání s iOS nebo WP7) Nicméně věci jako Mass Storage a podobně považuji za nutnost.
    Kapesní počítač mi má nahradit pokud možno co největší množství zařízení (mimo jiné flashku) Otevřenost je fajn. Nicméně faktem zůstává že lowendové HW konfigurace Androidu (který je pro mě nejpoužitelnějším právě díky customizaci a širokému výběru skutečně různých zařízení) dělají špatné jméno. Na paušální odsouzení to také nevidím, nicméně kdo chce stroj s průměrným HW a nechce si jej ladit k obrazu svému, souhlasím že by měl jít spíše pro WindowsPhone......iOS přece jen raději ne....

  7. 7 Tomáš Ivan Nejeschleba 17.05.12, 06:05:53
    FB

    Abych taky přidal trochu do diskuze tak:
    Vesměs s Radkem souhlasím, ale zároveň mám taky nesouhlasy. Bohužel jsem neměl možnost WP zkusit i přes fakt, že jsem za 10 let používání mobilního telefonu vystřídal 27 kousků na různých platformách (kromě Bady a WP snad všechno) a teď mám už čtvrtý kousek s robotem.
    Co se týče nováckého koláče, tak Android 1.x už je minimum zařízení vzhledem ke stáří přístrojů, který tenhle systém používají a 4.x je v podstatě "novinka" a proto tak málo zařízení. Je jasné, že teď spousta lidí čeká na to, až jim výrobce nasolí konečně novou verzi s pár fíčurama, ale jinak 2.x je v podstatě vyladěný systém (bez sense a dalších kůl grafických nástaveb od výrobců) a většina (jo, většina) uživatelů stejně nepozná rozdíl mezi 2.2 nebo 2.3 (ta menšina jsou ti, kteří se v telefonu šťourají a potřebují všechno aktualizovat), pokud aktualizace neobsahuje vyloženě to, co ve stávající verzi chybí.
    Z mýho pohledu jde o rozporuplnost, jestli koupit nebo ne. Android sám o sobě je customizovatelnější, než iOS nebo WP, to je základní kámen, kterej mi chybí ve WP (o iOS nemluvně - výpis aplikací chci v menu a ne na hlavní obrazovce). Rád si hodím na hlavní stranu hodiny, pod to počasí, pod počasí hlavní složky s aplikacemi, na levou stranu kalendář s úkolovníkem, na pravou stranu ovládací prvky a další kraviny. Zefektivní mi to rozhodně práci s telefonem.
    Jde spíš o vnitřní pocit člověka, do čeho by chtěl jít a co upřednostňuje, jestli:
    1. iOS - uzavřená platforma, proklínané iTunes, jeden model akorát novější, stabilita
    2. WP - tady mě nenapadá - neznám (asi stabilita ? :)) )
    3. Android - customizace, otevřený systém, občas si spadne, spousta výrobců, různé parametry
    A taky je samozřejmě faktorem náročnost uživatelů - ti, kteří si koupí telefon na volání, sms, internet a focení, tak je v podstatě jedno do čeho půjdou a hlavně - to nejsou právě uživatelé, kteří se pídí po aktualizacích a neřeší workflow systému. Pak jsou ti, kteří se zajímají o mobilní segment a to jsou právě uživatelé mobilně znalí a ví, jak si telefon upravit podle obrazu svého.

    Takže jak z toho - určitě bych neodsuzoval Android jenom podle koláče, nestability apod., ale je taky fajn vytáhnout pozitivní vlastnosti oproti jiným platformám, protože každá má něco do sebe a nebýt "pár" milionů uživatelů s robotím telefonem, tak by nemělo ani smysl něco psát, ale ...

  8. 8 Radek Hulán 17.05.12, 07:05:34
    FB

    [7] "Bohužel jsem neměl možnost WP zkusit" - možná stačilo napsat toto. Zbytek komentáře pak není moc relevantní ;)

    Výhody WP jsou v nejlepší funkčnosti (integrovaný Office, SkyDrive, Facebook, Twitter, Xbox, povedený Zune), jednodnosti OS a aplikací, rychlosti, designu a absolutní stabilitě.

    Android to objektivně nenabízí. Počasí, kalendář, aplikace a další si člověk samozřejmě na homepage WP7 telefonu dá, od toho jsou "Live tiles", aktivní dlaždice. Více viz http://mywindows.cz/

  9. 9 Tomáš Ivan Nejeschleba 17.05.12, 08:05:08
    FB

    No na jednu stranu jsem chtěl lehčím způsobem obhájit Android i přes svoje mouchy. Co se týče funkčnosti služeb, tak já jsem nadmíru spokojen i s Androidím prostředím - prozatím žádný zásek, ani zpomalení ze strany systému a defaultních (pro mě) důležitých aplikací (samozřejmě mám v telefonu spoustu redundantních aplikací, ale to je "hračičkování").
    Když porovnám funkčnost zmíněných aplikací Android vs. WP:
    integrovaný Office - Polaris Office
    SkyDrive - Google Docs
    Facebook - Facebook
    Twitter - Twitter

    Design systému je záležitost jedinců - proti gustu žádný dišputát. Jednoduchost aplikací a OS vidím spíš v rychlosti pochopení prostředí - stejně tak jako u Androidu, je určitě první věcí u WP seznámení se s OS, jeho nastavením a zkratkami. Pokud si člověk přisvojí tlačítko menu, zpět, hlavní nabídku, systémové nastavení, tak pak nevidím důvod srovnávat zmíněnou "jednoduchost" aplikací. Já vím, že Robert Varga je v jednoduchosti mistr a aplikace optimalizuje s minimálními "obtížnostmi", co se týče složitosti ovládání aplikací ale ... Android je přeci má taky ... right?

    Nechci tady donekonečna vyzdvihovat Android nad všechny ostatní OS (o to mi ani nejde), jde mi spíš o obhájení systému jako takovýho a nepasovat ho do "šedý kupní zóny".

    A Androidí blázen taky nejsem - už jsem přemýšlel nad WP, ale SGSIII mě asi znova přemluví zůstat u gůglu.

  10. 10 Radek Hulán 17.05.12, 08:05:20
    FB

    [9] někdy si WP7 zkus. Je to jiná liga, vše co píšu je propojené a integrované a designově doladěné. Dobastlené Android aplikace se tomu skutečně neblíží.

  11. 11 Frantisek Šitler 18.05.12, 10:05:57
    FB

    Věta "Nikdy nevíte co dostanete" je poněkud zavádějící :-) . Každé zařízení má ve specifikacích uvedeno jaký systém má a je tak jen na kupujícím, jestli do toho půjde nebo ne.
    Jinak částečně souhlasím. Nicméně nezatracoval bych tuto platformu. Spoustě lidí prostě vyhovuje a je fajn mít volbu mezi několika systémy.
    Osobně mám Android rád právě díky volnosti, kterou mi jiný OS nedá. (a taky kvůli provázanosti s Google účtem, který mi je také bližší než MS řešení - a´t už je na něj Váš názor jakýkoliv :-) )

  12. 12 Radek Šima 18.05.12, 11:05:47
    FB

    Tady je problem s levnyma androidama. Za malo penez hodne muziky nikdy nedostanete. V cenove hranici 7000 a vys uz clovek dostane pouzitelny android. WP7,5 ma obrovskou nevyhodu v nepouzivanosti-neznam v mem okoli nikoho kdo by mel wp, za to android ma snad kazdy.

  13. 13 Jakub Adamec 18.05.12, 12:05:28
    FB

    Předem tohoto komentáře bych měl zmínit, že jsem pravidelným čtenářem všech článku na MyEgo.cz a většinou se s názory Radka dokážu bez problémů ztotožnit. V tomhle případě se tak ale nestalo a tentokrát cítím neuvěřitelnou touhu se k tomuto vyjádřit. Takže, už poměrně dlouho vlastním HTC HD7 a tedy i WP7, respektive 7,5 Mango. Měl jsem i různé Androidy a proto si myslím můžu dovolit drobné srovnání: WP7 jsou plynulejší i na relativně pomalém hardwaru a systém co do svižnosti opravdu nemá konkurenci. Vše se děje ihned, to je paráda. Velikou výhodu vidím také v synchronizaci s různými sociálními službami (FB, Twitter apod.) ale také bezchybně fungující synchronizaci s Outlookem a jinými emailovými službami. Tam má android ještě co dohánět a rozhodně to není tak bezproblémové, jako u WP7. Oceňuji taky správu kontaktů přes hotmail, který funguje taky lépe, než v případě Googlu. Mno a to by z mého pohledu byly asi tak všechny výhody oproti Androidu. Live tiles sice hezký, ale kde jsou rychle přepínače pro bluetooth, mobilní data, wifi apod. Myslím přepínače na jedno kliknutí, aby člověk nemusel nikam lézt? Kde je podpora flashe v prohlížeči? Já osobně bych jí velmi uvítal a mám smůlu, protože nebude, jelikož Adobe trucuje. A když už si jí tam nějaký výrobce prostřednictvím svým updatů implementuje, tak mu ho Nokia dalším updatem "zabije" Tohle je pro mne prostě naprostý fail u moderního systému, jakým jsou WP7. Další kapitola sama pro sebe je Zune. Radek pořád píše, že se jedná o svižný a intuitivní software. Používám a nesouhlasím. I na poměrně slušném hardwaru (X6 8GB ram) a čistém OS, je tento software dle mého opakem svižnosti. Nemluvě o tom, je používání jakéhokoliv synchronizačního softwaru mi přijde dost zcestné a to z jednoho prostého důvodu. Je to velmi svazující. Můžete pracovat s daty jen na svém PC, tudíž odpadá možnost si třeba od kamaráda nahrát do telefonu hudbu, která se Vám zrovna líbí, protože byste museli instalovat nějaký software. Pro mě nepraktické. Mass storage je v tomhle k nezaplacení. S tím samozřejmě souvisí i podpora nebo vlastně nepodpora paměťových karet. To jsou ale samozřejmě všechno omezení, se kterými musí každý potencionální zájemce o WP7 počítat a i já jsem tak učinil. Nicméně až v praxi jsem si plně uvědomil, jak jsou tato omezení svazující. Sice jde asi o úhel pohledu, protože to, co já považuji za jasnou nevýhodu, může být pro někoho výhoda tak jak se ukazuje i ve článku výše. Souhlasím s tím, že některé nástavby od výrobců telefonů a Androidem jsou děsné (prostředí SE. Touchwiz) ale některé se mi zase zdají dost povedené (Sense) Abych to nějak shrnul, tak oba systémy mají své veliké mouchy a v mnoha ohledech si opravdu nemají co vyčítat. Já za sebe doufám, že na obou systémech se odvede ještě veliký kus práce a že v případě WP7 dostane MS někdy rozum. Předem říkám, že bych tímto svým komentářem nerad vyvolával nějaký flame typu Android je nejlepší/WP7 nejhorší apod., jedná se samozřejmě jen o můj osobní názor a nikomu ho samozřejmě nevnucuji. Články na MyEgo mám rád a rozhodně si je vždycky rád přečtu.

  14. 14 Radek Hulán 18.05.12, 12:05:37
    FB

    [13] pokud je pro tebe zásadní výhoda Androidu, že jej používáš jako flasku (což mimochodem u nejnovějších Android telefonů nejde, ani nemají paměťové karty - viz Galaxy Nexus), pak je lepší jít do výrazně lepší WP a koupit si flashku za 500 kč ;) Kupovat si telefon za 15t jako flashku je blbost. Doba je jinde, dnes je hlavní cloud.

    http://mywindows.cz/item/pokud...

  15. 15 Jakub Adamec 18.05.12, 12:05:50
    FB

    Díky za odpověď. Ano, to je všechno určitě pravda, ale i tak Android ICS umí alespoň MTP režim, který není vázaný pro práci s daty na žádný software, čili je to přece jen trochu svobodnější přístup, než v případě WP7. S tím cloudem je to pravda (pro mě sice hořká, ale je) jenže, pro cloudová řešení je potřeba neustálé připojení i internetu, pokud chce mít člověk ke svým datům přístup ihned a v současné době, kdy se výrobci telefonů předhánějí, kdo bude mít v telefonu kolikajádrový procesor, není bohužel možné mít permanentně zapnuté Wifi, nebo datové služby, protože telefon pak vydrží asi tak 20 hodin používání což je prostě málo i pro toho kdo má pořád nějakou "šnůru" u sebe.

  16. 16 Michal Gigi 18.05.12, 03:05:22
    FB

    Android ICS samozřejmě umí i Mass storage, jen je tato funkce dobře schovaná (viz. Nastavení > Bezdrátové sítě > Další > Nástroje USB > Připojit... )

    I nové Androidy mají paměťové karty, viz Samsung S3, LG Optimus 4X HD. Sice je otázka, zda je dobré používat pomalé paměťové karty, ale pokud to uživatel chce, tak je to možné.

  17. 17 Ondra David 21.05.12, 10:05:55
    FB

    [13] "Můžete pracovat s daty jen na svém PC, tudíž odpadá možnost si třeba od kamaráda nahrát do telefonu hudbu, která se Vám zrovna líbí, protože byste museli instalovat nějaký software."

    Jinými slovy Microsoft, stejně tak jako Apple před ním, úspěšně zabraňuje rozkrádání hudby a jiných médií. Jsem si vědom, že ne všechno, na co člověk chce využít Mass Storage má co dělat s kopírováním nelegálního software (já rád bych si do svého telefonu nahrál .pdf prezentace, abych je mohl kontrolovat na cestě), ale obzvláště u nás tyto případy neplatí.

  18. 18 Radek Hulán 21.05.12, 11:05:08
    FB

    [17] dříve měl USB Mass Storage smysl, nebyl cloud. Dnes se SkyDrive / Sharepoint / Dropbox či třeba i Google Doc má člověk dokumenty co potřebuje touto cestou...

  19. 19 Jarolím Žáček 21.05.12, 09:05:41
    FB

    [14] Nuž a v zahraničí mi je Cloud asi tak na dve veci :) lebo roaming nie je pri týchto cenách reálny.
    Galaxy Nexus - mass storage nie je vôbec problém, stačí pripojiť kábel a zapnúť ho.
    Čo sa týka WP a Zune - pripadá mi to už ako iPhone a iTunes.

  20. 20 Jan Novák 22.05.12, 08:05:32
    FB

    Na android jsem přešel z dnes již překonaného WM 6.5. Při rozhodování mezi Mangem a robotem hráli hlavní roli omezení ze strany Microsoftu - chybějící Mass Storage , podpora pro paměťové karty a nemožnost výměny baterie abych jmenoval pro mně to nejdůležitější. Všechny tyto vlastnosti aktivně vyuzivam. Nicméně vyladění systému je na výborné úrovni což asi nelze popřít. I tak nakonec vyhrál robot - vyladit si systém totiž pro průměrně gramotného uživatele není problem a to včetně použití aplikací na které je uživatel zvyklý. Nativní podpora pro Microsoft služby a jejich integrace v systému není rozhodující - běžný uživatel bude preferovat aplikace na které je zvyklý,ne ty které mu určí systém.

  21. 21 Pavel Bureš 23.05.12, 10:05:24
    FB

    [8] Nevíte náhodou, kdy dostanou Windows Phone webový prohlížeč ve verzi pro smartphone a ne pro 10" tablet? Ve verzi 7.5 je tam něco, co se na 3,6-4" displeji používat nedá.

  22. 22 Standa Pio 06.07.16, 10:07:11
    FB

    WP je stabilní, ale například hudební přehrávač za nic nestojí a ve storu žádný použitelný také není. Poweramp je aplikace bez které si nedovedu telefon představit. ANO WP APLIKACE NESAHAJÍ TĚM ANDROIDÍM ANI PO KOTNÍKY. Dále podpora Google kalendáře je ve WP dost mizerná a za Outlook nehodlám ty nekřesťanské peníze platit. Google služby jsou narozdíl od těch MS zdarma.