MacBook Pro vs ThinkPad T420s: recenze dvou notebooků za 35.000 Kč

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

MacBook Pro vs ThinkPad T420s: recenze dvou notebooků za 35.000 Kč

ThinkPad 31.08.11

MacBook Pro 13" je svým určením profesionální notebook prodávaný za stejnou cenu jako jiný profesionál - ThinkPad T420s 14".

ThinkPad používám zhruba měsíc jako svůj hlavní notebook a jsem s ním moc spokojen. Zajímalo mě, jak moc shodný či odlišný zážitek by nabídnul MacBook Pro. CZC.cz mi toto subjektivní srovnání umožnil.

Základní srovnání

Hardwarově je na tom v podstatných věcech lépe ThinkPad:

  • kombinace 80GB SSD a 320GB 7200rpm HDD ve ThinkPadu je mnohem rychlejší než 500GB 5400rpm pevný disk v MacBook Pro,
  • displej ThinkPadu má vyšší rozlišení (1600x900 vs 1280x800),
  • displej ThinkPadu je matný (u Apple lesklý a vše se v něm tak odráží),
  • BlueTooth je ve verzi 3.0 namísto 2.0 u Apple,
  • USB porty jsou verze 3.0 namísto 2.0 u Apple,
  • jsou přítomny VGA a DisplayPort porty klasické velikosti, bez nutnosti používat redukce,
  • napájecí zdroj Thinkpadu je menší,
  • možnost instalace druhé baterie namísto DVD-RW mechaniky,
  • nižší váha,
  • čtečka otisků prstů pro rychlé přihlášení,
  • lepší 7řadá klávesnice plnohodnotné velikosti,
  • možnost používat (multitouch) TouchPad i TrackPoint, hardwarová tlačítka touchpadu,
  • osvícená klávesnice (dají se číst dokumenty),
  • zaoblená přední hrana, neřezající do ruky jako ostrá hliníková u Apple,
  • 3letá záruka, možnost rozšíření až na 5letou NBD garanci včetně neúmyslného poškození,
  • (pro někoho) vzhled.

MacBook Pro má výhody v:

  • nepatrně rychlejší procesor (2.7GHz dualcore i7 vs 2.5GHz dualcore i5),
  • Firewire rozhraní,
  • podsvícená klávesnice (nesvítí lampička na displej),
  • (pro někoho) vzhled.
váhaThinkPad T420s je lehčí než MacBook Pro

MacBook Pro 13" - hardware

MacBook Pro 13"MacBook Pro 13" - lesklý displej, 5½řadá klávesnice

MacBook Pro je známý především pro svůj celohliníkový case. Na papíře i v reklamách to zní moc dobře, Apple to neustále zdůrazňuje jako obrovskou výhodu, realita ovšem až tak úžasná není.

První dojem z notebooku je skvělý - báječně vypadá, tělo je opravdu pevné, nic se nikde nehýbe ani nevrže a když jej vytáhnete u klienta, nebude si určitě myslet, že umíráte hlady.

Pokud vám jde o tento první dojem, MacBook Pro jej dokonale splní.

Pokud jej zkusíte používat namísto ThinkPadu, začnou problémy... Hliník je hezký materiál, ale v ruce klouže (notebook vám chce vypadnout z ruky při každém přenášení), váha nad 2kg u 13" notebooku je více než očekáváte, přední hrana je ostrá a řeže vás do ruky při psaní (někteří uživatelé to řeší pilníkem), spodek notebooku má při zátěži nepříjemných 60°C a horní část naopak studí.

ostrá hrana MacBook Pro je velice nepříjemnáostrá hrana MacBook Pro je velice nepříjemná

Nepříliš podařená je pouze 5½řadá klávesnice. Chybí jí klíčové klávesy Home, Delete, PgUp, PgDown a další, F1 až F12 klávesy jsou polovičního rozměru a nejsou oddělené po čtveřicích, samotné klávesy jsou malé, ploché a s velkými mezerami mezi nimi. Opravdu špatně se na ně trefuje prstem.

Samotnému OS X nestačí klávesa Shift, Ctrl a Alt, ale potřebujete i Command, který je ovšem dost daleko od levého Shiftu pro pohodlný stisk. Klávesa Enter je příliš úzká. Neexistují dedikované klávesy pro ztlumení mikrofonu, reproduktorů a také zde není praktický softwarový i hardwarový přepínač pro vypnutí Wifi a Bluetooth.

Klávesy jsou podsvícené, podsvícení je regulovatelné. To je pro změnu mírně lepší koncept než osvícená klávesnice ThinkPadu (v horním okraji víka je u něj LED lampička), protože světlo zbytečně nezáří i na displej.

Displej MacBooku Pro 13" má nízké rozlišení (1280x800) a je lesklý, takže v něm vidíte odraz vašeho okolí. MacBook Pro displej je nejlépe použitelný v šeru či ve tmě, když sedíte ve své kanceláři, mobilní etalon to není.

V notebooku není nic výměnného - nemůžete vysunout třeba DVD-RW mechaniku a dát místo ní druhou baterii, uživatelsky snadné není ani doplnění pamětí či výměna pomalého (5400rpm) HDD za SSD. Kombinace HDD a SSD také není možná.

TouchPad u MacBooku je příjemně velký, takže pohyb kurzoru je relativně přesný a snadný. Klikání není ale tak citlivé jak by mělo být a stisk vpravo dole pro pravé tlačítko myši je nesnadný, občas to není registrováno správně (klik na touchpadu dvěma prsty současně funguje dobře). Jedná se o lehce nadprůměrný touchpad, srovnání s ThinkPadem přesto nesnese, ten nabízí i TrackPoint a větší variabilitu i citlivost. Otravné taky je, že OS X špatně registruje pozici kurzoru u horního menu, přestože je kurzor už 2-3px v horní šedé zóně, menu nereaguje na kliknutí. A menu "Nápověda" se načítá pomalu.

MacBook Pro nemá VGA, DVI-D či DisplayPort porty. Popravdě, netuším jak bych prezentoval u klienta na jeho projektoru, asi je nutné dokoupit a nosit zvlášť nějaké redukce. ThinkPad má VGA i DisplaPort vestavěn.

Můj subjektivní dojem z MacBook Pro 13" je, že se jedná sice pěkný kus hardware, ale neergonomický, nepracuje se mi na něm vůbec dobře. ThinkPad T420s je praktickou použitelností úplně jinde.

ThinkPad T420s 14" - hardware

ThinkPad T420s 14"ThinkPad T420s 14", matný displej, 7řadá klávesnice

ThinkPad T420s zaujme na první pohled spíše znalce. Před klientem budete působit, že vám jde o výsledek práce, nikoliv o to, jak se budete při jeho dosahování lesknout.

Originální konstrukce ThinkPadu pochází od legendární IBM se stoletou zkušeností a podřizuje se ergonomii a použitelnosti při práci. Šasi ThinkPadu je tvořeno magnéziem a uhlíkovými kompozity a je pevné, na povrchu je ovšem matná guma a měkčený plast. ThinkPad neklouže v ruce, je o 10% lehčí než MacBook Pro (přestože má 14" displej namísto 13"), lépe se nosí, a je příjemnější na omak.

Klávesnice ThinkPadu je zřejmě ta nejlepší co vůbec existuje. Je 7řadá, klávesy jsou všechny plnohodnotné velikosti, nejsou mezi nimi mezery, jsou drobně prohnuté pro přesný stisk a mají výrazný feedback.

ThinkPad T420s 14"ThinkPad T420s klávesnice je skvělá

Špičková je u ThinkPadu jeho TouchPad a TrackPoint kombinace. TouchPad je citlivý, podobně jako MacBook Pro podporuje multitouch (zoom, gesta se dvěma či třemi prsty, rotování obrázků, atd.), ale jeho spodní hardwarová tlačítka jsou lepší pro kliknutí než nepřiznaný klik u "beztlačítkového" MacBooku Pro.

TrackPoint (onen červený "joystick") je ovšem obrovská výhoda - v případě MacBooku musíte svoji pozici a pohodlí přizpůsobovat notebooku, v případě ThinkPadu si vyberete, zda je pro vás právě lepší používat TouchPad nebo TrackPoint (včetně jeho spodních tlačítkek a tlačítka k zoomování).

Displej ThinkPadu je matný, neodráží se v něm okolí a má rozlišení 1600x900.

Bezvadná věc u ThinkPadu je i čtečka otisků prstů. S jeho pomocí můžete notebook spustit a zároveň se přihlásit do Windows. Samotný MacBook Pro s OS X se spouští pomaleji než ThinkPad s Windows 7 (ThinkPad je zhruba o 5 sekund rychlejší), následná nutnost ručního zadání hesla u Macu jeho spuštění dále prodlužuje.

Hardwarová rozšiřitelnost ThinkPadu je mnohem lepší, snadno vyměníte hlavní baterii, doplníte druhou baterii namísto DVD-RW mechaniky, doplníte paměť na 8GB, interní 3G modem či SSD disk ke stávajícímu HDD.

Konektory

Velký problém MacBooku Pro je nejen nepřítomnost základních konektorů (VGA, DVI-D, HDMI, či DisplayPort plné velikosti), ale i to, že existující konektory jsou tak blízko u sebe, že člověk do nich nezasune ani dvě tenké USB zařízení - zjevná preference vzhledu nad ergonomií a funkčností:

MBP konektorydvě tenká USB zařízení jsou u MBP problém

Konektory u ThinkPadu mají dostatečné rozestupy, je přítomno VGA i DisplayPort rozhraní, matný povrch notebooku nezáří, neleskne se, nehřeje se, nestudí a je příjemný na omak. Lenovo myslí na použitelnost při práci, Apple na prvotní lesk:

ThinkPad konektorylepší konektorová výbava ThinkPadu

ThinkPad T420s nemá se zásunem libovolných zařízení žádný problém, také obsahuje USB 3.0 port, zatímco MacBook Pro jen pomalejší USB 2.0.

ThinkPad konektorydostatečné rozestupy mezi konektory

MacBook Pro 13" - software

MacBook Pro 13" není dodávám s Windows 7, ale OS X 10.6. Jedná se o systém poněkud starší koncepce, který má být ovšem brzo modernizován pod názvem "Lion" (OS X 10.7).

Související: Apple OS X 10.6 - opravdu je to etalon uživatelské přívětivosti?

Pro používání notebooku jsem si samozřejmě nainstaloval Microsoft Office 2011, trial Adobe Creative Suite 5.5 Design Premium, Textmate a další aplikace. Jak samotný OS X, tak Microsoft Office jsou dostupné pouze anglicky, zvládají ovšem českou klávesnici a fonty. Pokus o instalace české lokalizace OS X mimochodem skončil chybou.

Práce s OS X není úplně snadná, protože správa souborů a práce s okny aplikací je zastaralá. Pokud si třeba chcete vedle sebe otevřít dvě okna, musíte složitě ručně upravovat jejich velikost přes titěrný trojúhelníček v pravém dolním rohu okna, nemění se přitom nijak kurzor myši.

OS X a Word s ExcelemOS X a Word s Excelem

Na ergonomii OS X je poznat, že vznikla jako koncept více než 10 roků dozadu a od té doby nebyla (zatím) zásadně změněna.

Povšimněte si také odhadované výdrže provozu na baterii - zhruba 5 hodin.

Pro jednodušší a neprogramátorské potřeby OS X může dostačovat, nakonec Windows 7 si samozřejmě na MacBook Pro můžete kdykoliv doinstalovat, jedná se o běžnou Intel platformu s podobnými komponentami jako HP, Dell či Lenovo.

Více bych otázku software asi neřešil.

ThinkPad T420s 14" - software

Na ThinkPadu jsou předinstalované plně české Windows 7 x64 CZ Professional. Microsoft Office 2010 bude také plně česky, stejně tak další aplikace.

Zobrazit si vedle sebe dvě aplikace je snadné, stačí jednu přetáhnout vlevo a druhou vpravo, Windows 7 automaticky upraví jejich velikosti. Dolní Taskbar je přehlednější než Dock v OS X, bezvadné jsou také živé náhledy aplikací.

Windows 7 a Word s ExcelemWindows 7 a Word s Excelem

Ve ThinkPadu mám nainstalovanou druhou baterii namísto DVD-RW mechaniky, výdrž je kolem 8 hodin.

Odlišný přístup k záruce

MacBook Pro se dodává s běžnou 2letou zárukou se zákonnou opravou do 30 dnů. To je na high-endový model pracovního notebooku nedostatečné.

ThinkPad má už v základu lepší záruku - 3 letou - a navíc si můžete přikoupit 3letou nebo 5letou NBD garanci, která pokrývá nejenom opravu případných vad, ale dokonce i neúmyslné poškození. Notebook si samozřejmě technik vyzvedne u vás.

Spadne vám ThinkPad na zem a připlatil jste si 2.600 Kč za NBD + Protection? Dostanete zdarma nový. Spadne vám MacBook Pro na zem? Kupujete si nový. Dle mého názoru dost významný rozdíl.

ThinkPad je lepší

Závěr je dost jednoznačný - ThinkPad T420s 14" je mnohem lepší. Pro MacBook Pro 13" hovoří vlastně hlavně to, že je prvoplánovitě hezký. ThinkPad T420s je ovšem ergonomičtější, má mnohem lepší klávesnici, příjemný povrch, méně se zahřívá, je lehčí, displej je matný a s vyšším rozlišením, dá se ovládat nejenom přes TouchPad ale i TrackPoint, má vyšší výdrž provozu na baterie, a modernější (a plně český) operační systém i kancelářskou sadu.

Samozřejmě, jedná se pouze o moje subjektivní dojmy a neznamená to obecně, že MacBook Pro je špatný notebook. Vaše dojmy mohou být odlišné.


Komentáře

  1. 1 Růžička Roman 19.06.11, 09:06:24
    FB

    Co se týče té češtiny na OS X, tak je nejdřív nutné aktualizovat OS a až potom instalovat češtinu. Já to řešil celé hodiny! Nakonec jsem musel zavolat do jakéhosi AppStore tuším v Ostravě, kde mi to ten génius poradil.

    Za mě též jednoznačně Lenovo, rozhodně Vám kombinaci T420s + SSD závidím.

  2. 2 Radek Hulán 19.06.11, 09:06:33
    FB

    [1] aktualizace jsem instaloval, čeština je hlavně koncepční problém, překládá stejně jen menší část OS X a není dodávána v systému. Zatím... Myslím, že ty softwarové nedostatky by mohl částečně pořešit Lion, bude česky a zlepší se práce s okny po vzoru Windows.

    Osobně bych stejně nemohl OS X používat, nechci se tomu více věnovat, potřebuji věci jako IIS, SQL Server, Visual Studio a další. Český Office je také výhoda. Zajímá mě fakt primárně srovnání HW.

  3. 3 Roman Sladecek 19.06.11, 10:06:41
    FB

    "Samotný MacBook Pro s OS X se spouští pomaleji než ThinkPad s Windows 7"
    to je mozno fakt (aj ked isty si nie som ani tu), ale moj macbook startuje do 1 sekundy. Macbooky sa uspavaju, nevypinaju. Je to dokonca odporucane vyrobcom.

    "živé náhledy aplikací"
    Poznas Expose?

  4. 4 Diagon Swarm 19.06.11, 10:06:48
    FB

    Tvoje recenze mi, Radku, vždy připadaj až moc vyhraněné, nicméně asi všechno, co tu zaznělo (byť to zdaleka není nic objevného), vnímám stejně. Sám bych to napsal stejně, kdybych považoval srovnání MacBooku Pro s ThinkPadem za zajímavé. Pro většinu ThinkPadistů (a majitelů jiných korporátních NB) jsou MacBooky nezajímavé (chybí klávesy PgUp/..., malý enter, místy ergonomicky nedomyšlené, žádná dokyna, nulové možnosti rozšíření záruky o další služby) a jediné, čím některé dokážou nadchnout, je lepší displej... bohužel lesklý.

    [3] ThinkPad také startuje do 1 sekundy, pokud jej jen uspíš. To tak umí notebooky už 20-25 let.

  5. 5 Radek Hulán 19.06.11, 10:06:48
    FB

    [3] Exposé není to samé co živý náhled v taskbaru. A jo, znám je, používám i na Windows, zdarma:
    http://myego.cz/item/switcher-pro-windows-7-vyrazne-lepsi-nez-expose...

    K vypínání - bude video ohledně rychlosti startu. A uspání a následné probuzení znamená ještě zadání hesla, jen blázen používá notebook bez něj. Na ThinkPadu ovšem jaksi heslo nemusím zadávat, má čtečku otisků prstů sloužící pro tento účel, takže je probuzení v praxi mnohem rychlejší.

    [4] k tomu displeji - X220 s IPS :)

  6. 6 Karel Hruboš 19.06.11, 11:06:05
    FB

    MacBook mě moc nezajímá, ale vím, že jsi měl HP Compaq a zajímalo by mě, jestli bys pocitově ještě dokázal srovnat klávesnice HP Compaq vs. ThinkPad. Já mám už 3 roky HP Compaq a ještě jsem nenarazil na klávesnici, na které by se mi psalo lépe. (Pravdou je, že na ThinkPadu jsem nepsal). Říká se totiž, že tyto dva typy notebooků mají ty nej klávesnice na světě. (co se pohodlí a ergonomie týče)

  7. 7 Radek Hulán 19.06.11, 11:06:07
    FB

    [6] měl jsem HP 6710b (business notebook) a HP 5103 (netbook). Mají oba dobrou klávesnici, ale ta Thinkpadu T je dle mého ještě lepší. Plus TrackPoint.

  8. 8 Štěpán Pazderka 19.06.11, 11:06:49
    FB

    Radku, píšete, že MacBook nemá DisplayPort - rád bych uvedl, že sice nemá DisplayPort, ale má MiniDisplayPort, který je kombinovaný s Thunderboldem.

  9. 9 Radek Hulán 19.06.11, 11:06:49
    FB

    [8] já vím, ale žádný projektor nemá miniDisplayPort... VGA všechny, DisplayPort některé. Je prostě nutná nějaká redukce.

  10. 10 Demčák Marek 20.06.11, 01:06:47
    FB

    Ano, MBP13" má své nevýhody, v podstatě s nimi souhlasím (zejm. malé rozlišení displeje, zahřívání a ostré hrany). Ale aby to bylo skutečně férové srovnání, tak mám pár poznámek:

    - klávesnice je jiná než u Windows / Linux strojů, čím líp umí člověk na klasické klávesnici psát, tím hůř se mu na MBP zvyká - mně to trvalo možná měsíc a dneska už na ní nedám dopustit - chybějící klávesy nakonec nechybí (snad jen občas delete) a speciální znaky se píšou rychleji (zejm. při českém qwertz rozložení)
    - výměna HDD je na MBP velmi jednoduchá, při instalaci a následné odinstalaci SSD (po 3 měsících odešel) jsem opravdu ocenil Migration Assistant, který převedl všechna data i nastavení - trvalo to sice pár hodin, ale pracovalo to po pár kliknutích bez mého zásahu; upgrade na 8 GB RAM jsem taky zvládl bez obtíží (těch 10 šroubků nestojí za řeč)
    - obrovskou výhodou je MagSafe napájecí konektor (škoda že není něco podobného i na sluchátka...) - to předpokládám ThinkPad nemá
    - spíš milá blbinka - pokud do MBP připojím sluchátka s dálkovým ovládáním, tak dálkové ovládání (kupodivu) funguje
    - docela velký problém MBP 13" je pouze jeden použitelný USB port - jak se do jednoho z těch dvou něco dá, tak už se do toho druhého nic nevejde (výjimkou jsou jenom USB kabely a ty nejmenší USB flashky)

  11. 11 Vít Šesták 20.06.11, 08:06:14
    FB

    Software komentovat nebudu, já asi přejdu po návratu notebooku z Archu na Gentoo a celkově jsem mimo cílové skupiny obou OS. Spíš si říkám, že je škoda, že jsem neviděl ThinkPady bez OS a dalšího SW vybavení za tomu odpovídající ceny.

    TrackPoint - no, kdysi jsem si to vyzkoušel, ale nadšení se nedostavilo. Ale asi to zavazet nebude. Naopak jsem si oblíbil touchpad (v mém případě na HP 4710s) pod mezerníkem, který je na rychlé použití mnohem blíže než případná myš.

    Chybějící klávesy jsou na MBP prostě bez diskuse. Rozestupy bych ale ocenil, byt jen mírně. Na mobilu s celkem malou QWERTZ jsem poznal, jak mohou být vynikající, protože zmenšují oblast (obvykle) nechtěného současného stisku více kláves současně. Ale u notebooku to asi nebude hrát až tak velkou roli.

    S baterkou a zárukou souhlasím, to jsou killer features. Teda jak pro koho, ale třeba u baterky jsem si říkal, že je škoda, že jsem to jinde než u TP neviděl.

  12. 12 Ondřej Kokeš 20.06.11, 08:06:44
    FB

    Opravdu se tu srovnává rychlost bootování jednoho laptopu s plotnovým diskem a druhého s SSD? Pokud by člověk volil MacBook Pro s nižším taktem procesoru a menším diskem, může dokoupit rychlé SSD a stále být pod zmiňovanou částkou 36 tisíc.

    Ostatní srovnání je fér a beru je, ale tohle je trochu mimo. Sám jsi tweetnul

    "MacBook Pro startuje o 5-10 sekund pomaleji než ThinkPad. Na to, že má jen HDD a ne SSD je to slušný výkon."

  13. 13 Peter Adamec 20.06.11, 10:06:02
    FB

    Jsem letitej uživatel X řady TP (od X31 po X200 asi všechny), poslední 2 roky jsem na MBP/MBA s Win systémem. Sice se vracím opět k Wintel platformě i z pár zde uvedených důvodů, ale ne vše zde je úplně korektní vůči oběma řešením.

    - pogumování nemusí vyhovovat každému a rychle se ošoupe při denním vkládání a vytahování z brašny/batohu

    - klávesnice má sice větší mezery, ale plochy pro prsty jsou to hlavní, to, že na TP je vyplněna i mezera skosenou hranou klávesy je jen optická záležitost, naopak, konstrukce ala Apple (a Sony, který to snad pouźíval dříve) umožňuje pevnější uchycení a je menší problém s prohnutím klávesnice v místech, kde nemá oporu konstrukce pod ní

    - ani IBM/Lenovo nedělá vše bez chyb, X200 mi praskla 3x (palmrest v levém rohu u PC Card slotu)..a to je u notesu za 35tis smutné, prostě levný plast...dá se to pochopit, třeba notebooky řady X, nebo takový Compaq N410c svého času byli s cenami s dockem kolem 100tis, dnes kolem 40, takže šetří se všude

    - IBM sice 100 let existuje (jako značka ale kratší dobu), jenže 100let zkušeností s notebooky nemají určitě ;-)...nemluvě o tom, že je známo, jak i TP řada (svého času jen profi) klesá na kvalitě, protože i cena klesá...kde jsou doby, když můj X41 stál kolem 70tis, nebo takový Compaq N410c s dockem kolem 100tis...

    - když máte smůlu (jako já u x200), tak vržou tlačítka u trackpadu (WD40/teflon je řešení)

    - podsvícení u MBP není o málo lepší, ale je luxusní proti ThinkLight, nebo jak tomu říkají u Lenova, nejde jen o display (i MBP podsvícené se odráží od displaye), ale třeba i o hrany kolem kamerky, které vrhají pak odlesk a stín (opět X200)...

    - Apple má command, TP zase Win key, takže taky bez rozdílu

    - servis Apple je opravdu problém asi díky tomu, že to nemá oficiální zastoupení, protože i prasklá klávesnice se nahrazuje tak, že se objednává snad z Holandska, tady nemají asi žádný díl...NBD, ani jiná rozšíření nejsou k dispozici, ty z USA tu jsou nepoužitelné, pokud vím...

    - konstrukce MBP není jen o vzhledu, pravdou je, že materiál je někdy nepříjemný a i vodivý - zkuste hohy dát na topení a dlaněmi projíždět pod klávesnicí :-) mně se líbí, že je to vše kompatkní, nikde díry na větrání, do kterých se dostane prach, chlupy z břecha a nohou při noční práci v posteli a podobně...ale zase to odnáší teplota, které je odváděna tělem...

    - aktuálně již měsíce má Apple nedořešen ovladač pro touchpad z Bootcampu, takže není možné udělat plnou aktualizaci Win7

    - některé nástroje na Apple nefungují (Acronis True Image snad až od verze 2010 je nějak použitelný bez myši)

    - Logitech Unifying má problém se signálem, když jde přes celý Macbook

    - pro MBP existuje řešení dalšího disku, sice je to "neoriginální" řešení, ale je možné nahradit mechaniku diskem (kolem 100USD myslím)

    - MBP má i s Win, které jsou větší žrout, lepší výdrž, než běžné Wintel notebooky (beru se standardní baterkou)...

    - absence kláves je asi o zvyku, běžně to nevadí i jsou/byli notebooky i Wintel, které byli na to podobně...ale třeba v Excelu, když chcete vybírat sloupce do konce a podobně je to již docela "porod"

  14. 14 Tomas 20.06.11, 10:06:03
    FB

    S vela vecami sa da suhlasit, s vela nie (kedze som aktivnym pouzivatelom MacBook Pro a dlhe roky som bol aktivnym pouzivatelom IBM a Lenovo rady T).

    To, ze z tohto suboja vyjde Lenovo u Radka Hulana vitazne, o tom som nepochyboval, ale naozaj uprimne, velmi ma prekvapilo, ze podla autora recenzie ma Lenovo lepsi Touchpad. Toto snad nemoze mysliet nikto vazne... Toto sa neda prisudit ani prilis kratkemu casu na pracu s MacBookom, pretoze ten rozdiel je citelny na prvy "dotyk". Prisudzujem to naozaj len a len velkej zaujatosti voci Apple produktu :)

    Len par veci by som skomentoval:
    - ostra hrana na MacBooku, ano, ked som ho chytil prvykrat do ruky, skoro ma vystrelo a tiez som to nechapal, ale po par hodinach prace mi ta hrana prestala vadit a realne, nevnimam ju, ruky si asi zvykli. Neobhajujem ju, nemusele by tam byt, ale realne, nevnimam ju a nevadi mi.
    - existuje dedikovana klavesa na stlmenie reproduktora, dokonca aj na zmenu hlasitosti
    - chybajuce klavesy? hm, ano, chybaju, v porovnani s Windows klavesnicou. Tak isto sa da Windows klavesnici vycitat absencia klavesy Command, porovnava sa tu neporovnatelne.
    - leskly displej - to ze bol autorovi zapozicany notebook s lesklym displejom, nie je chyba MacBooku ale fakt... v reale sa da MacBookPro kupit aj s matnym diplejom, opat, porovnanie, ktore nema zmysel.
    - este k tej klavesnici, moja skusenost je, ze po dlhsom pouzivani (rok a viac) niektore klavesy (tie najcastejsie pouzivane, alebo tie, ktore stlacam na krajoch, medzernik a pod) na IBM/Lenovo klavesnici proste zacnu vypadavat a treba ich nahradit novymi (ten plast navrchu), MacBook zatial drzi a nebadam podobny efekt...

    Celkovo, oba notebooky su skvele. Len tato recenzia j az prilis zaujata, skoda...
    (minimalne teda hodnotenie touchpadu ma o tom presvedcilo)

  15. 15 Diagon Swarm 20.06.11, 10:06:36
    FB

    [14] Nedovedu si představit, co s tou klávesnicí děláš, ale vypadávání kláves po roce používání opravdu není běžná závada ThinkPadích klávesnic.

    Sám na tom píšu jak na stroji všema deseti deně několik A4 textu a ani po třech letech se žádná klávesa nerozhodla opustit úchyt. Situaci kolem ThinkPadů sleduju a hlavní problémy se točí kolem jiných věcí, ale ne kolem vypadávajících tlačítek.

    Pokud jde o ostrou hranu - nikdy jsem si na ni nezvykl a na celém MB mě štve asi nejvíc spolu s chybějícím PgUp/PgDn/Home/End, který třeba na externí Apple klávesnici (s numerickým blokem) normálně mám a necítím, že by se práce v textových a tabulkových programech pod MacOS tak zásadně lišila, aby jejich absence nebyla k naštvání.

  16. 16 Peter Adamec 20.06.11, 10:06:51
    FB

    Hrana je i dle mně problém, ono časem asi nevadí, ale ruce a oběh asi trpí, i proto jsme pak z MBP přešel na MBA, který ji má taky, ale docela nad stolem a tak mi vadí je v posteli :-) S klávesnicí u TP X200 i starších problém byl i u mně, ale ten, že velice rychle byla "oleštěná", to je ale vlastnost asi normální, problém je, že pak odchází popis. To samé touchpad, jako bych ho leštil a leštil. Klasvesa na zvuk, podsvícení diplaye je a myslím, že dokonce i pro podsvícení klávesnice. U pod Win v Bootcapmu jde nastavit, jestli bude toto přes FN, nebo bude přes FN F1-F12. Nativně je přes FN to F.
    U MBP 13 myslím nejde obejdnat matný display, jen o 15 a více.

  17. 17 Václav Chalupa 20.06.11, 11:06:03
    FB

    Dva roky jsem používal ThinkPad, samozřejmě starší model. Nemohl jsem si ho vynachválit. Ergonomie skvělá, čtečka otisků, software od lenova. Všechno běhalo jak má. Nejvíc jsem asi ocenil klávesnici, která je na TP bezkonkurenční.

    Ale začali se objevovat drobné problémy. Vrzání, čtečka občas odmítala spolupracovat, notebook se nechtěl uspávat či probouzet atd. Největší nedostatek byl ale rozhodně windows. Po instalaci W7 se situace sice zlepšila, výdrž notebooku se zvedla.Vždy jsem tíhnul k unixovým systémům a bashi. Na TP je poměrně snadné dostat nějakou linux distribuci vedle windows, ale nikdy se nepodařilo rozběhat všechny vlastnosti TP.

    Jako nový kompromis jsem proto zkusil MacBook Pro 13. Má ho skoro rok a považuji to za nejlepší rozhodnutí, které jsem udělal. Ano, ovládání oproti W7 je opravdu jiné, ale pokud jste ke změně otevřeni, zjistíte, jak moc je MacOs X lepší. Zásadní rozdíl je ten, že macbook a mac os x spolu dokonale spolupracují. Není to jen nasazení HW na univerzální OS, ale jde o vzájemné doplnění ovládání.
    Přechod na klávesnici byl opravdu těžký, hlavně z TP, ale jakmile se trochu zvykne, jedná se o výbornou klávesnici, hlavně způsob podsvícení se nedá s tím na TP srovnat (a přijde mi ted až komický). Některé klávesy chybí a je dost težké se s tím smířit. Každopádně delete funguje přes fn, a jsou i klávesové kombinace pro home a end. Když používám mac doma, mám stejně připojenou ext. klávesnici (od applu - k macbooku nemá smysl připojovat klasickou), která již tato tlačítka obsahuje. Co se týče commandu, je to jen otázka zvyku, když nyní přijdu na windows, nadávám, že je ted stupidní ctrl tak daleko, když chci kopírovat. Navíc přítomnost commandu přidává další operace a ctrl je současně také funkční. Na macu je pak výborné psaní dalších znaků pouze přes klávesu alt.

    Rozhodně nemůžu souhlasit, že trackpoint je lepší než touchpad na macbooku. Klikání do rohu kvůli pravému tlačíku myši nemá smysl, je výhodnější si nastavit klik dvěma prsty, či držet ctrl. A zde je ta výhoda, touchpad umožnuje velmi pokročilý multitouch, není nic krásnějšího, než procházet v prohlížet zpět, vpřed pomocí gest. Stejně tak snadno lze vyvolat expose či zobrazit plochu. Skrolování je rozhodně mnohem lepší, než s trackpointem, kdy musíš držet tlačítko - zde jen popojíždíš dvěma prsty současně. Gesta je možno libovolně nastavovat. Stejně tak lze vyvolávat akce při pozici kurzovu v rozích (např expose.) Když pak připojíte i magic mouse, některé gesta zůstávají.

    To, že se Mac Os x nechodí na práci je naprostá kravina. Opravdu, to je fakt blábol. Nemám absolutně žádnou potřebu přepínat se kvůli práci do windows. Jedině kvůli hrám nebo EnterpriseArchitectu. Zde ale apple opět nabízí perferktní řešení - bootcapm. Umožňuje nainstalovat windows a současně dodává veškeré ovladače. Navíc je možnost přistupovat na takto nainstalovaný systém rovnou z mac os pomocí wm ware fusion (je tedy třeba dokoupit, ale opravdu se vyplatí). Pak můžete mít windows navirtualizované a používat přímo v mac os x (třeba na další ploše), nebo do nich přímo nabootovat. Jedná se ale pořád o jeden a ten samý systém. Když to srovnám s instalací linuxu na TP....
    Výborný je v mac os x finder - opět je třeba si trochu zvyknout, ale náhled dokumentů pomocí mezerníku je nádhera. A hledání v mac os s se s tím ve windows také nedá srovnat. Aplikace spouštím v podstatě jen pomocí toho.

    UI v mac os x je lepší, rozhodně lepší, než window. Je to jiné, musí se zvyknout. Navíc jsou dostupná rozšíření, není tak problém dostat do mac os x resizování oken, jako je ve windows 7. Stačí tak 2 minuty hledat. Např: HyperDock je asi nejlepší a nejkompletnější rešení - přitahování oken k okrajům, náhledy na programy při najetí do docku.
    Navíc je podpora několika ploch. Celý systém působí graficky mnohem lepším dojmem, všechno je v detailech - třeba složka download v docku. Instalace applikací jednošuje.

    Hlavním rozdílem je přítomnost bashe i balíčkovacího systému. Práce jako v unixu.Ve windows?

    Aktualizace. Představte si, že Vás mac os x nenutí je každou chvilku odkládat a když si toho náhodou nevšimnete, tak nedojde k restartu. Pokud je nechcete instalovat, tak se neinstalují, ani když systém vypínáte. Nenastane pak situace, že chvátáte a při vypínání vyskočí - instaluje se 1 aktualizace z 36...

    Co se týče konektorů, je to trochu peklo. Připojení monitoru přijde na dalších 1000Kč za redukci. Ale přiznejme si, že DVI nebo AVG konektor vypadal v tom hliníkovém tělě dost divně. Ostrá hrana vás aspoň donutí psát správně:D

  18. 18 Radek Hulán 20.06.11, 12:06:06
    FB

    [14] Lenovo má TouchPad + TrackPoint, zkus lépe číst a méně fanaticky chápat psaný text. Tato kombinace je dle mého názoru skutečně lepší než samotný MBP Touchpad. A 13" má pouze lesklý displej. Jinak osobně rozhodně zaujatý nejsem, nejsem majitel MBP abych si jeho vady musel "racionalizovat" (protože s tím budu muset žít dalších pár let) a třeba v ostré hraně řezající do ruky vlastně hledat výhodu. Další rozebírání toto věci považuji za zbytečné a nebude publikováno.

    [12] nevidím důvod proč nesrovnávat. Thinkpad T420s s SSD + HDD stojí 36t Kč, MacBook Pro s HDD stojí 36t Kč. Je jasné, že by s SSD nebyl handicapován, ale to je problém Apple, že v této ceně SSD ještě neumí. Není zrovna nízká.

  19. 19 Peter Adamec 20.06.11, 12:06:40
    FB

    [17] Co se týče práce, není to blábol, je to otázka potřeb každého. Ano, Virtualizace je možností, jak toto pořešit, možné Vám to vyhovuje. Velké firmy mají často vlastní řešení a přechod na jiný, než Win OS je nemyslitelný. Často je problém i přejít na novější prohlížeč a to je co říct. Office taky nejde dle mně srovnávat, stejný výrobce, ale pomalu jiný produkt. Představa, že by do fimy někdo koupil 50macků, k nim virtualizační nástroj a k němu ještě licenci Windows (ano, jsou multilicence, ale i tak, proč?) je nesmyslná. Takže, dle mého to blábol není, je to jen otázka osobních potřeb/možností v rámci pracovního procesu. Já bych teoreticky mohl, ale jak jsem pár dnů s MacOS dělal, nevidím jediný důvod. Neříkám, že tam nejsou dobré věci, nebo i lepší, ale jako komplet by mi to nepřineslo nic a jen odneslo. Ale jiným třeba ano, pracují jinak, nesedí půlku dne u MS Access a jiných, na OSX nedostupných aplikacích.

  20. 20 Václav Chalupa 20.06.11, 12:06:54
    FB

    [19] S tím co píšete souhlasím, ale vydávat Mac OS X za systém nepoužitelný na práci blábol je. Je to jak říkáte - každý potřebuje pracovat v takovém systému, kde pracovat může. Já bych třeba do windows J2EE programovat nešel, Mac Os X mi pro to nabízí mnohem lepší prostředí. Pokud bych ale programoval v C# (nebo pracovat v microsoft programech), stejně bych do windows musel. Mac Os X je ale naprosto plnohodnotný systém, není to na koukání a jakmile potřebuju do wordu, musím do windows.

  21. 21 Ondřej Kokeš 20.06.11, 02:06:17
    FB

    [18] Ale umí. MBP 13" za 28 tisíc — http://www.czechcomputer.cz/product.jsp?artno=92497,... prostor 8 tisíc na SSD.

  22. 22 Radek Hulán 20.06.11, 02:06:29
    FB

    [21] bohužel, tak to není.. Apple částečně podporuje TRIM, ale jen pro své SSD, dodat vlastní SSD je pak často problém nejen s absencí TRIM (SSD za chvíli zkolabuje), ale i s nekompatibilitou. Není prostě úplně snadné si jít do CZC koupit Intel 320 SSD s 160GB a vrazit je tam a doufat, že bude fungovat déle než pár měsíců. Nehledě na to, že když tam vrazím SSD se slušnou kapacitou, zdvojnásobí to cenu notebooku, kombo SSD + HDD nejde. Také ten odkazovaný procesor je výrazně horší model než i7, nemá třeba virtualizaci a hardwarové AES. i5 ve Thinkpadu ano, ten se liší jen 1MB L3 cache. Věci jsou krapet složitější než se jeví na první pohled ;)

  23. 23 Martin Macek 20.06.11, 02:06:58
    FB

    Celkem by me zajimalo, co je v tom MBP za grafiku a pokud je to nVidia, tak jestli bezi Optimus. Mam Dell E6420 s Core i7-2720QM, 8GB DDR3, nVidia NVS 4200M a ponekud jsem si tam prehodil disk za OCZ Vertex 2 120 GB a jsem uplne stestim bez sebe :-) Moc nemuzu komentovat klavesnici, jak v praci, tak doma mam zadokovano, takze romany na ntb klavesnici pisu minimalne, ale moc se mi libi napr. vydrz baterie, ke ktere prispiva hodne nVidia Optimus (+dobre resene napajeci profily, do klasickeho Windows napajeciho menu se pridaji Dell settings, kde jde tunit procesor, hlucnost vetraku atd. + se prida par prednastavenych profilu). Grafika zvladne treba i CoD MW2 na 1920x1200. Tam jde samozrejme vydrz dolu :-) Vykon je diky Core i7 pomerne brutalni. Muzu doporucit. Jedina nevyhoda je cena, s nasim korporatnim kontraktem to firmu stalo nejakych 30 bez dane, ale zkousel jsem neco podobnyho nakonfigurovat na ceskym Dellu a celkem se mi protocily panenky, neco pres 50 bez dane (a to tam samozrejme neni ten Vertex 2). Ten ThinkPad parada, ta klavesnice vypada hodne luxusne, ale ten vzhled teda nemusim. Jsem taky spise pres strohe tvary, ale ThinkPady vypadaji uz od sameho zacatku stejne. Pro nekoho vyhoda, pro me skareda piksla :-) To se mi zas libi na Dellu a na HP, ze si obcas zaexperimentujou.

  24. 24 Radek Hulán 20.06.11, 03:06:09
    FB

    [23] je tam integrovaná Intel HD 3000, stejná jako ve Thinkpadu. Je slabší než NVIDIA, ale určitě méně náročná na napájení. Pokud člověk nepracuje s CUDA (což moc lidí ne), není důvod mít grafiky dvě.

  25. 25 Ondřej Kokeš 20.06.11, 03:06:20
    FB

    [22] Průšvih s TRIM se týká i SSD od Apple, to prostě nezvládli a je to chyba. Ty disky, kterýma osazuje Apple své laptopy se liší od těch kupovaných zvlášť jen tím, že jsou dražší a pomalejší :-) Takže je mnohem výhodnější koupit si ho takhle bokem, nainstalovat a stávající dát do šuplíku. TRIM snad bude vyřešen v Lionovi.

    Co se týče toho srovnání... podle mě je férovější srovnávat MBP s horším CPU a srovnatelným diskem, protože přeci jen lidé (tím nemyslím tebe, ale běžného uživatele) poznají spíše rychlejší odezvu disku.

    Je vidět, že máš MBP teprve dva dny a zatím jsi neobjevil, jak náramně se dá zasvinit ta velká černá lišta kolem displeje. Občas to vypadá, jako by člověk na tom laptopu obědval.

  26. 26 Radek Hulán 20.06.11, 03:06:27
    FB

    [25] "TRIM snad bude vyřešen v Lionovi" -- tak prosím nenuť SSD nyní jako možnost, co je dobrá a vhodná koupit k OS X 10.6, to je tebe nedůstojné ;)

    Osobně je mi jedno, zda notebook startuje 10 sekund do login screenu nebo 15 sekund. Není to podstatné. Spíše ale je v některých lidech přesvědčení, že Windows jsou v náběhu mnohem pomalejší, což zjevně není pravda. Více jsem tím říct nechtěl. Ono díky čtečce otisků prstů a nezadávání hesla jsou v praxi dokonce 2x rychlejší...

    PS: zasviněnou obrazovku znám. Proto je celomatný ThinkPad (mnou) tak ceněn.

  27. 27 Peter Adamec 20.06.11, 04:06:43
    FB

    [20] Zde jde o subjektivní pocity a autor, steně tak já říkáme, že pro nás (mně a RH) je to prostě nepoužitelné. Tedy přece nejde o objektivní (ač bych to samozřejmě ocenil u autora více nadhledu, ale prostě je, jaký je) pohled. Kdybych psal podobné srovnání já (a jakože jsem psal mnoho krát, ale ne zde), tak bych to formuloval, že pro mně a mé potřeby to použitelné není, ale jiným to vyhovovat může (jako třeba vám a dalším).

  28. 28 Honza Skýpala 25.06.11, 05:06:57
    FB

    Šest let jsem v práci používal ThinkPady (postupně T40 až T60), maximální spokojenost. Před dvěma roky firma (zahraniční matka) rozhodla o přechodu na (tehdy novou řadu) HP EliteBook a od té doby skučím. Nyní jsem spatřil notebook, který dostanu v lednu jako náhradu současného: HP EliteBook 2560p, to je takový vizuální klon Applu, stejně hrozná klávesnice. ThinkPad je špička, sice na první pohled nezaujme, nevypadá supermoderně, ale kdo dlouhodobě vyzkouší, už nikdy nechce nic jiného.

  29. 29 Roman Rogner 15.07.11, 03:07:37
    FB

    Jaký byste doporučili tichý notebook 12"-13" tak do 16 tisíc?

  30. 30 juraj šiška 20.08.11, 11:08:00
    FB

    Pokusim sa pridat par postrehov z mojho uhla pohladu. Kedze vsak budu trochu viac v "apple pozitivne", dufam ze to nesposobi vymazanie tohto prispevku zo strany recenzenta a aj ostatni citatelia budu moct reagovat :-) Niektore mnou spominane veci sa uz vyskytli aj v inych prispevkoch.

    Co sa tyka klavesnic, je to vo velkej miere vec zvyku. Ak je niekto dlhodobo zvyknuty na klavesnicu Lenova, tazko si za par hodin skusania zvykne na inu. Trochu som porovnaval obe klavesnice a je evidentne, ze tie vrchne (dotykove) plosky klaves na macbooku su vacsie ako na lenove, klavesy na lenove maju zasa bocne skosenie a v spodnej casti su zas trochu vacsie ako na macbooku. Ale pri dotyku prstov su vdaka tym vacsim vrchnym ploskam pocitovo vacsie klavesy na macbooku ako na lenove. Prikladam aj taku malu fotomontaz pre predstavu, klavesnice su tam v mierke (dufam , ze nebude problem s pouzitou fotkou macbooku z tejto recenzie)
    http://dl.dropbox.com/u/36819188/klavesnice.jpg...
    Vytka, ze na macbooku je enter mensi, je pravdivy, ale zas nie je nepouzitelne maly.
    Ostra predna hrana je problem, to je pravda ... najma na 13" (na 15 a 17" nie, na vrchnu plochu sa v pohode zmesti cela ruka a neopiera sa tak o hranu)
    Co sa tyka chybajucich klaves page up, down, home, end ... tak ony tam nechybaju, ich funkciu normalne plnia klavesy so sipkami vpravo dolu. Staci pridrzat klavesu fn a zo sipiek mate page up, down, home, end. Takisto je tam aj Delete, tiez treba pridrzat fn.
    Ako dobra pomocka, co sa tyka klavesnice, je menu "Show keyboard viewer"
    http://dl.dropbox.com/u/36819188/menu.jpg... ... po jeho vybrati sa vam na ploche zobrazi klavesnica so vsetkymi klavesami a pri postupnom stlacani klaves fn, ctrl, alt, command pekne vidite ktore klavesy maju viac funkcii.
    Takisto je tam aj klavesnica na regulaciu hlasitosti reprakov (v recenzii sa pise, ze nie je), aj wifi a bluetooth sa jednoducho softverovo vypinaju a zapinaju v hornom menu (recenzia tvrdi, ze to tam nie je).
    Nizke rozlisenie displeja - áno, je to tak ... pri 13" je rozlisenie mensie ako pri 14".
    Leskly displej - je to dost velky problem. Ja sam mam matny.
    Este k porovnaniu klavesnic: ak ma macbook 5 aj 1/2 radovu, tak klavesnicu lenova by som kludne oznacil za 5 aj 1/2 aj 1/2 radovu - tiez su vrchne dva rady klavesnic mensie ako ostatne. Plne chapem to, ked niekto potrebuje na kazdu funkciu samostatnu klavesu, pre toho je lenovacka klavesnica kralom. Funkcie z tej poslednej rady klaves na lenove su na macbooku "rozdistribuovane" na ostatne klavesy (a shortcuty). Zo strany apple zas ocenujem snahu o cisty a minimalisticky dizajn bez zbytocnych tvarov, vystupkov a vycnelkov. Napriklad dva trciace haciky na displeji lenova nevyzeraju prilis profesionalne. Macbook ma fixovanie zatvoreneho displeja vyriesene magnetmi, takisto aj sietovy adapter sa pripaja magneticky. Takze nehrozi ziadne strhutie zo stola ani poskodenie kabla, ked napriklad decka poletuju okolo stola a zakopnu o kabel.
    K vydrzi baterie: neviem ci je spravna metodika porovnavat vydrz macbooku s jednou baterkou s vydrzou lenova s dvoma baterkami. Podla obsiahlych testov vydrze bateriek (http://www.anandtech.com/show/4205/the-macbook-pro-review-13-and-15-inch-2011-brings-sandy-bridge/15...) v roznych podmienkach vychadza tato pri macbooku od 6 do 9 hodin, co je skoro tolko ako pri lenove s dvoma baterkami. Taktiez predpokladam, ze po instalacii druhej baterky sa hmotnost lenova zvysi, takze argument o nizsej hmotnosti tiez asi neobstoji.
    Nedostatok roznych portov ... ano, macbook v porovnani s lenovom vyzera ako chudobny brat. Pripojenie napr. projektora treba riesit redukciou, ktora sa este donedavna standardne dodavala s macbookom, teraz ju treba kupit za cca 28 eur.
    Co sa moznosti rozsirenia tyka, do macbooku sa da miesto optiky dat dalsi HDD, avsak za pomoci montazneho kitu tretieho vyrobcu, samotne apple vsak taketo zasahy nedoporucuje.
    A hadam aj stacilo :-) Este raz podotykam, ze som tu prezentoval svoje osobne nazory a skusenosti, nikomu ich nevnucujem ako jedinu pravdu.

  31. 31 Radek Hulán 31.08.11, 04:08:12
    FB

    [30] Thinkpad je vážen v prezentované konfiguraci, přesto je o více než 200 gramů lehčí. MBP je prostě opravdu těžký notebook.

  32. 32 Bílek Petr 01.09.11, 10:09:37
    FB

    Nemuzu porovnavat MCP, ale mam nyni firemni HP Compaq 8510p. Byl jsem spokojeny, fajn klavesnice WIN7 Enterprise, rychly, slusna vydrz na baterii. Ted jsem cca pred 3 tydny "nafasoval" :-) novy LENOVO T520. A musim souhlasit, ze LENOVO, i kdyz vzhled je dost out, tak ta ergonomie je o nekolik radu jinde. Fantasticka klavesnice, opravdu velmi prijemne plasty na omak. Netopi to tak jak HP (i kdyz HP ma chlazeni vymysleny fakt spatne, alespon ve verzi 8510p). Na HP me vzdy stvalo , ze me tlacili ruce, ta hrana. Na Lenovu je je to do takoveho oblouku, velmi prijemne. Ale at HP nehanim, jako pracovni stroj jsem s nim byl moc spokojeny, ale Lenovo je proste lepsi, co se ergonomie tyka.

  33. 33 Tranta Vojtěch 01.09.11, 04:09:09
    FB

    Víte co mě napadlo? Zkuste najít konkurenta novému Macbooku Air 13", docela by mě zajímalo, jak to vidíte Vy. Štve mě sice vysoká cena (bral bych orientační cca. 26 tisíc korun, jako originální cenu Applu), u nás 31 tisíc za 13tku. Ale opravdu marně hledám konkurenta, protože žádný notebook s Win7 nenabízí takový výkon a takovou výdrž jako MBA spolu s takovou váhou.
    Díky

  34. 34 Radek Hulán 01.09.11, 04:09:18
    FB

    [33] třeba Lenovo X220. Mnohem výkonnější (2.5GHz Core i5 vs 1.7GHz), mnohem větší výdrž (9h vs 5h), skvělý matný IPS displej vs lesklý TN odpad v Macu, plnohodnotná klávesnice, Trackpoint i Touchpad. Váha pod 1.5kg. Integrovaný DisplayPort i VGA (Mac nemá nic, člověk nemůže prezentovat u klienta), Ethernet, čtečka otisků prstů, atd. Za 3t Kč možnost 320GB HDD + 80GB SSD.

    http://www.alza.cz/lenovo-thinkpad-x220-4287-2sg-d236180.htm#popis...

    Lenovo je úplně jiná liga než jabka. Air je 2x předražený na to málo co nabízí, to že je o 150 gramů lehčí při tom co nemá je irelevantní.

  35. 35 juraj šiška 01.09.11, 07:09:59
    FB

    [31] moje tvrdenie o nižšej hmotnosti beriem späť... až neskôr mi trklo, že aj tá vybratá optická mechanika niečo váži, takže hmotnosť s druhou baterkou môže byť cca taká istá ako pred výmenou.

  36. 36 juraj šiška 01.09.11, 09:09:07
    FB

    [34] na tej istej stránke, kde je špecifikácia spomínaného lenova, je v "Poznámke" ďalší link - "Podrobnosti o výdrži při provozu na baterie" http://www.alza.cz/Publish.asp?idpm=2989,... kde pri 6-článkovej batérii uvádzajú výdrž 4-6 hodín ... čo sa mi zdá reálnejšie ako uvádzaných 9 hodín. Taktiež pri tom mba výdrž batérie závisí od vyťaženosti procesora a grafiky, porovnanie nájdete tu: http://www.anandtech.com/show/4528/the-2011-macbook-air-11-13inch-review/13... (v tom teste im to vychádza od 3,5 hodiny pri najväčšej záťaži, až po 7 hodín pri bežnom internetovaní a počúvaní hudby). Pri porovnávaní týchto notebookov (Lenovo a MacBook Air) si treba aj uvedomiť, že každý je určený pre inú skupinu používateľov. Ešte k hrúbke: MBA je aj na najhrubšom mieste tenší (hrúbka 0,3 až 1,7 cm), ako Lenovo na najtenšom mieste (hrúbka 1,9 až 3,4 cm). Takže to je aj vysvetlenie, prečo má MBA omnoho menej portov a je aj ľahší (1350g) aj napriek väčšiemu displeju.

  37. 37 Radek Hulán 01.09.11, 09:09:18
    FB

    [36] ten odkazovaný článek o bateriích je obecný, nikoliv specifický, popis od Alza.cz, je pod každým notebookem, od Apple, přes Acer, po MSI či Dell.

    MBA je pro jinou skupinu uživatelů - lidé, kteří jsou zmanipulovaní marketingem a chtějí si koupit něco tenkého, nikoliv lidé co potřebují špičkový notebook. Pokud se bavíme o noteboocích, je X220 jednoznačně lepší (objektivní důvody viz výše). A když se bavíme o něčem tenkém, bude lepší sešit ;) Jako notebook je v praxi MBA téměř nepoužitelný (třeba chybějící Ethernet a DVI/VGA je katastrofa pro mobilní stroj, kde se potřebuji napojit třeba u klienta), roli psacího stroje lépe zastane HP 5103 za 8.000 Kč.

  38. 38 Tomáš Bryja 01.09.11, 10:09:51
    FB

    [4] těch 20-25 let uspávání notebooků je hodně přemrštěných. V té době u nás panovalo období osmibitů.

  39. 39 juraj šiška 01.09.11, 11:09:00
    FB

    [37] To je pravda, ľudia čo potrebujú špičkový notebook s maximálne rôznorodou konektivitou, si MBA nekúpia. Ani ja sám by som si ho nekúpil, lebo by bol pre moje potreby nepostačujúci. Myslím, že to ani nie je otázka marketingovej manipulácie, ale proste sú ľudia, ktorí nemajú problém zaplatiť veľa peňazí za menej muziky, ale v imidžovom kabáte :-) Takisto ako sú ľudia, ktorí si kupujú Ferrari a nadupané bavoráky, hoci z praktického hľadiska by pre nich bola možno lepšia škodovka za omnoho menej peňazí. Ešte k tej prezentácii u klienta, osobne si myslím, že VGA konektor má už svoj zenit dávno za sebou, a do budúcna všetko smeruje skôr k wireless pripojeniam. Tak ako sa vyrábajú wifi tlačiarne, foťáky s wifi, tak sú aj projektory s wifi a týchto wifi zariadení bude iba pribúdať. Osobne nie som stotožnený s úplne všetkým čo firma Apple robí, ale treba im uznať, že skoro vždy vedeli vopred odhadnúť technologický vývoj a vyťažili z toho maximum. Pamätám si, ako v prvých iMacoch vypustili disketové mechaniky a nechali iba optickú. Po pár rokoch sa to stalo štandardom aj u iných výrobcov. Preto si myslím, že ich zámer pri MBA bol taký, že keď sa s ním chce niekto niekam alebo na niečo pripojiť, tak použije wifi, alebo bluetooth (4.0) alebo thunderbolt (pre ktorý sa periférie už začínajú objavovať), čiže sa snažia o kompatibilitu smerom do budúcna, kým ostatní chcú byť kompatibilní aj smerom do minulosti, čo si vyžaduje celú paletu rôznych konektorov a čítačiek rôznych kariet. Inak, ja osobne som ešte nikdy s prezentáciou u klienta nemal problém, aj keď používam MBP (primárne tam mám OSX a virtuálne aj win XP a win7) bez vga konektora, keďže klient mal k projektoru aj DVI kábel. Tým som chcel naznačiť to, že sa to nedá len tak jednou vetou napísať, že niečo je na nejaký účel nepoužiteľné. Ten, kto si svojich klientov váži, sa pripraví tak, aby s problém s prezentáciou nemal ... vo Vašom prípade to rieši vga konektor a v mojom dvi konektor. Ešte celkom na záver, MBA nie je notebook pre IT profíka - z dôvodov, ktoré ste už uviedli .... je to notebook pre niekoho, kto si chce občas stiahnuť fotky do neho, chce si napísať maily, robiť v kancelárskych aplikáciách, posurfovať po nete (cez wifi samozrejme), popočúvať muziku a popri tom chce mať pocit, že má v rukách kus elegantného hardvéru a keď niekam ide, tak vie, že nemusí brať so sebou skoro 4 centimetrovú tehličku, ale sa mu v pohode zmestí aj do tenkej spisovky. Je už na jeho zvážení, či mu to za tie peniaze stojí :-)

  40. 40 Radek Hulán 01.09.11, 11:09:30
    FB

    [39] jenže MBA není Ferrari. Je to předražená Škodovka s jen 1.7GHz CPU, která je pouze "tenká", což je ryzí marketing, protože málokdo má tašku s tloušťkou menší než 3cm (ale jen 2cm). Ve skutečnosti se tašky s tloušťkou 2cm vůbec neprodávají, i ty "ultratenké" mají tak 5cm.

    "Odhadnout vývoj" je také hezké povídání, ale ve 100% případů je v zasedačce klienta VGA, DVI-D či HDMI, ale nic jiného. V některých hotelech je stále internet přes Ethernet. V řadě kaváren chci sedět proti slunci a na MBA s lesklým displejem nic neuvidím.

    Notebook musí fungovat v různých podmínkách, je mobilní. MBA nefunguje ve většině podmínek. Je to špatný koncept.

    MBA je prostě pro lidi, co chtějí "tenké", ne co chtějí "notebook". Zjevně takový segment trhu existuje a osobně s tím nemám problém, jen bych MBA neoznačoval za "notebook".

  41. 41 Michal Ptáček 03.09.11, 06:09:55
    FB

    Radku když už tady zmiňujete například vyšší rozlišení u lenova, tak já také zmíním něco na co jste zřejmě cíleně zapomněl :).

    Macbook: 16:10

    Lenovo: 16:9

    Pro mě osobně dost velký důvod proč jsem koupil Macbook, protože 16:9 je prostě na pracovnim stroji hnus a je mi jedno, že je to dnes už standard.

  42. 42 Radek Hulán 03.09.11, 06:09:58
    FB

    [41] co je to za demagogii? Rozlišení 1600x900 je u ThinkPadu vyšší šířka i výška než 1280x800 u 13" MBP... (je to o 40% více pixelů). Pokud tvým cílem bylo mít více plochy na práci, včetně výšky, nedomyslel jsi to... Dokonce i 15" MBP, který je skoro o kilo těžší než ThinkPad T420s, má jen 1440x900.

  43. 43 Teddy Mach 06.01.13, 01:01:29
    FB

    vím, že tento článek už jse dost starý, ale připadá mi, že už do téhle sekce dlouho nic nepřibylo. Tak mě napadlo se zeptat, jestli třeba neplánuješ porovnání ThinkPadu X1 s MacBookem Air 13" současné generace. Oba jsou to dle mého názoru poměrně zajímavé stroje...
    Co se týče Maca, klidně ti ho na den zapůjčím k testování (konfigurace: 1,8GHz i5 vPro, 8GB RAM, 128GB SSD, HD4000 512MB), k tomu ekvivalentní thinkpad X1 by sis ale musel opatřit sám (doma mi leží akorát stará R60 :) )

  44. 44 Tomáš Kolomazník 17.01.13, 02:01:53
    FB

    Vždy jsem byl zastáncem (a i pracovníkem) Lenova a musím říct, že třicítková řada byla pro mě jasný impulz přejít na MAC. Ta chiclet klávescnice je strašná.

  45. 45 Teddy Mach 22.01.13, 12:01:36
    FB

    Je fakt, že ten Lenovácký chiclet by potřeboval vylepšit, proti klávesnicím na MacBoocích je to fakt hadr, ale na druhou stranu, je to pořád lepší, než to, co se dává do nových latitude (a to chiclet není!). jeden shodou okolností vlastním (E6430) a musím říct, že kdyby se T430 nabízela se čtyřjádrovou i7 jako můj Dell, u lenova bych zůstal, i přesto, že dell už nabízí většinu thinkpaďáckých vychytávek - ale jak se říká - když dva dělají totéž není to totéž. klávesnice thinkpadů si může proti té staré být jakkoliv špatná, nicméně mi přijde, že to co je pod krytem prošlo poměrně zásadní evolucí, tentokrát k lepšímu.
    Kdyby jen chtěli vrátit zpět možnost displejů 16:10. Ty moderní 16:9 nudle jsou fakt otravné...

  46. 46 Jan Trnka 10.04.13, 02:04:43
    FB

    Já osobně používám macbook pro 13'' s retina displejem (iphone 4s a Ipad mini) a je výborný, lepši než lenovo. Kamarád má lenovo a je na nic. Já mám za 22 sekund zaplej počítač i s zadáním 13místného hesla a on za 53 sekund. Prostě za peníze které jsme dal za macbook bych nikdy nedostal tolik kvality u Lenova.