Ergonomie notebooku a co k tomu mému všechno připojuji

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Ergonomie notebooku a co k tomu mému všechno připojuji

Je o mě obecně známo, že dávám přednost malým notebookům. Odrostl jsem v době, kdy notebooky ještě byly velmi drahé a kupovali si je jen ti lidé, kteří vážně potřebovali něco mobilního. Kupovat si místo stolního PC 17" obludy z rozmaru prostě nebylo v módě.

Dneska je situace jiná. Takový domácí notebook s úhlopříčkou 17" lze sehnat pod 20 tisíc a s trochou snahy už ani nebude mít integrovanou grafiku. Takové notebooky si koupí pouze ten, kdo je používá místo stolního počítače. Trochu tyto lidi obdivuji a trochu s nimi i soucítím. Ačkoli jsem velký zastánce notebooků obecně, tak jsem přesvědčen, že z hlediska ergonomie to prostě žádná velká bomba vážně není.

Displej

Jednou z věcí, co notebook jasně vymezují, je právě displej. Ty osazované v noteboocích bývají vždy na úrovni maximálně nejlevnější třídy stolních panelů. Průměrný notebook má úhlopříčku 15,4". Největší běžné notebooky mají 17,1". U stolních počítačů si ale kde kdo kupuje 19–22" a to je obrovský rozdíl. Malá úhlopříčka často znamená i nízké rozlišení, přestože to není pravidlem. Jsou i displeje (ty dražší), které mají vyšší rozlišení na stejnou úhlopříčku. Je to ale vážně taková výhra, či jen kompromis? Domnívám se, že jen to druhé. Vyšší rozlišení sice dostanete, ale daní za to budou velmi drobné pixely. Nakonec zjistíte, že se u notebooku hrbíte a mžouráte na to (ti šťastnější jedinci už budou mít zrak zdeformovaný – na dálku budou vidět špatně a na blízkost zas nebudou mít s podobnými displeji problém).

Vysoké rozlišení na malém displeji má výhodu v programech, kde jsou například velké toolboxy a je potřeba vidět, co nejvíce informací na jedné obrazovce. Dále ho ocení lidé, kteří potřebují mít na obrazovce dva programy vedle sebe. Pro mnoho dalších činností je ale zbytečné. U programování ve VS.NET a NetBeans jsem zjistil, že cokoli nad 1440x900 je skoro zbytečnost. Dívat se ale na miniaturní písmenka je akorát na škodu. Při psaní dokumentů, dělání tabulek a čtení webových stránek je to obdobné.

Mimo malé úhlopříčky, mizerného barevného podání a slabých pozorovacích úhlů přináší samotný notebook ještě jednu nevýhodu (dle mého názoru skoro nejpodstatnější). Správně by měl člověk mít horní hranu displeje přibližně ve výšce očí (ti z vás, co tento zápisek čtou z notebooku, nechť ho zkusí nadzvednout do této výšky a ucítí úlevu v oblasti krční páteře). U notebooku něco takového není možné. Klávesnice je vždy jen malý kousek od displeje a přitom každá z těchto součástí by měla být jinde. Displej vysoko a klávesnice zas nízko.

Z tohoto důvodu jsem počínaje svým posledním notebookem (FS Amilo Pro V3205) změnil preference. Radši budu mít rovnou celý malý notebook a doma ho budu používat v kombinaci s externím LCD (u těch předchozích už jsem tak stejně konal). Zvolil jsem jeden z těch nejdražších běžných displejů s úhlopříčkou 21" a rozlišením 1680x1050. Za tuto volbu jsem moc rád. Dokonale rovnoměrné podsvícení, úžasné pozorovací úhly (obraz vypadá ve většině použitelných úhlů barevně identicky) a geniální hloubka barev (vnitřně panel pracuje s 8bit barvami – všechny notebooky mají 6bit displeje). To vše zásluhou S-PVA obrazovky, která je kvalitativně o několik řádů jinde než cokoli, co se do dnešních nových notebooků montuje.

Pokud se rozhodnete pro obdobné řešení. Zjistěte si od stávajících uživatelů, jak je na tom s kvalitou VGA výstup notebooku, který jste si zvolili. Mohli byste být při vyšších rozlišeních nepříjemně překvapeni. Volba modelu s DVI (můj případ), nebo HDMI výstupem je pak úplně nejlepší.

Klávesnice

Velmi malý prostor je důvod často značně neergonomických klávesnic. Některé notebooky (hlavně těch věhlasnějších značek) mají klávesnice o mnoho lepší než lecjaký noname. Při výběru notebooku je dobré dát klávesnici velkou prioritu, pokud si nechcete přivodit nějaké problémy. Není to jenom o rozložení a velikosti kláves. Důležitý je i jistý chod a správný zdvih kláves. Obecně ale zas i u toho nejlepšího notebooku je problém, že malá klávesnice nutí nepřirozeně ohýbat zápěstí, která tak velmi trpí.

Protože můj vlastní notebook má klávesnici dost mizernou, externí byla celkem jasnou volbou. Na klávesnici píšu ohromná množství textu, takže jsem zvolil Microsoft Wireless Multimedia Natural Keyboard – „zlomenou“ klávesnici určenou pro náročné psavce. Mám ji od roku 2004 a zatím jede na druhý pár baterií. Absolutní spokojenost. Dřív jsem měl problémy, že mě zápěstí občas dokázala pěkně zabolet. Od doby, co používám tuto klávesnici, už žádné takové nemám.

Samozřejmě to neberte tak, že každá klávesnice je lepší než to, co má notebook. Pokud se budeme bavit o levných běžných klávesnicích, tak si vůbec nepomůžete.

Touchpad (a jiná polohovací zařízení)

Tady je znát kompromis notebooků asi nejvíce. Asi každý si ke svému notebooku nějakou tu myš nakonec dokoupil. Na cesty jednu také mám, ale nepoužívám ji. Touchpad mi přijde jako geniální způsob polohováním a nemohu si ho vynachválit. Jen je potřeba vybrat notebook, kde není problém se zpožděním kurzoru. Na touchpadu jsem tak zvyklý upravovat fotky, vytvářet prezentace a dělat veškerou běžnou práci. Dohrál jsem na něm dokonce i několik 3D akčních her :-). Cestovní mini myšku od Microsoftu nechávám doma v šuplíku a beru ji jen výjimečně.

Když jsem doma, tak samozřejmě používám velkou pohodlnou myš. Konkrétně MS Wireless Explorer 2.0. Je to poměrně velká a těžká myš přesně tvarovaná pro praváky. Mám dlouhé prsty, takže jiná než velká nepřipadá v úvahu. Tuto myš používám i při modelování a kreslení v kombinaci se svým Wacom Graphite 3 tabletem. Konkrétně tato kombinace je při mých kreativních náladách nepostradatelná. Malá „notebooková“ myš by mi byla stejně k ničemu jako touchpad.

Reproduktory a zvuková karta

Jestli má samostatný (stand-alone) notebook v něčem obrovskou nevýhodu, tak to je jednoznačně kvalita reprodukce zvuku. Kvalitně hrající reproduktory bohužel potřebují mnoho místa a to v notebooku nikde není. Od roku 1995, kdy se zvukovky v noteboocích konečně rozšířily, se pokročilo maximálně v tom, že je zvuk stereofonní (mimo subnotebooků, tam je stále jen jeden reproduktor). Byl jsem překvapen, kolik lidí ke svému notebooku vůbec žádné reproduktory nepřipojuje a opravdu si vystačí s tím, co notebook má. Jediný notebook, kde reproduktory za něco stojí, je Toshiba Qosmio (testoval jsem G40).

U mě byly naopak reproduktory hned druhou součástí, co jsem k notebooku připojil (hned po myši). Od jednoduchých bedniček jsem přešel před mnoha lety na 4.1 repro soustavu Creative Cambridge Soundworks FS1500 a u té jsem nakonec nějak zůstal, protože mi vyhovuje. Protože většina notebooků neumí analogem vyvést prostorový zvuk (můj předchozí ASUS A6Km to ale uměl), tak ji používám dohromady s externí zvukovkou Creative SoundBlaster Live! 5.1 External k maximální spokojenosti.

Externí zvukovka do USB dnes vyjde asi na 1000–1500,- Kč s DPH a nejde tedy o nic drahého. Zvukovka se dá také dokoupit do ExpressCard, či PCMCIA slotu. USB je ale dle mého názoru lepší volba, protože k notebooku stačí připojit jen jeden kabel a nepřekáží vám okolo kabely.

Co dál? Jsou notebooky správnou volbou?

Pokud má člověk k notebooku všechno to, co jsem právě vyjmenoval, tak už se ergonomií dostal na úroveň stolního počítače. Faktem je, že podobnou výbavu si určitě nedokoupí každý, protože cenou převyšuje běžné levnější notebooky (ty nejlevnější třeba dvakrát). Je to holt o prioritách, co vlastně člověk chce. Výhodu pak má ten, kdo přechází ze stolního počítače a všechno už má dokoupeno.

Pokud jde o mě, tak bych „stand-alone“ notebook asi nikomu nedoporučil jako primární počítač na dlouhodobou práci. Je sice určitě stylovější, ale ničíte si u něj své tělo a to není dobře.


Komentáře

  1. 1 Ondra[sej] Sýkora 15.01.08, 10:01:32
    FB

    Zrovna na vývoj ve Visual Studiu nebo libovolném podobném IDE bych 1440x900 bral jako minimum pro rozumnou práci. Zvlášť pokud človek používá všechny ty toolbary a postranní panely a zároveň chce mít na obrazovce aspoň trochu kódu. Na ještě menších displejích už je potřeba většinu panelů schovat (nebo zmenšit tak, že je nutné je často scrollovat). Obojí je poměrně nepříjemné a při práci to ruší.

    Jinak souhlasím s tím, že, pokud člověk potřebuje být mobilní, tak nejrozumnější řešení je malý notebook+velký externí monitor.

  2. 2 Diagon Swarm 15.01.08, 01:01:53
    FB

    [1] Já si nějak nemůžu pomoct, ale na takový 15,4" už mi 1680x1050 moc nesedne pro pohodlnou práci. Takže nakonec si člověk stejně zvětší písma a moc si nepomůže. Obecně je to na notebooku stejně o kompromisech. Buď do toho budeš mžourat s očima nalepenýma na displej, nebo se ti tam všechno nevejde.

    Pokud jde o mě, tak já si teda radši některý ty toolbary prostě schovám a radši ať se mi na displej dobře kouká.

  3. 3 Eduard Veleba 15.01.08, 02:01:03
    FB

    Koukám, že na rozlišení a velikosti displeje existuje spousta názorů :) Já mám displej 14" a 1024x768 a naprostá spokojenost, větší rozlišení by mi už vadilo (musel bych zvětšovat písma a tak). A vejde se mi tam všechno, co zrovna potřebuju (4 virtuální plochy to řeší ;)

  4. 4 Diagon Swarm 15.01.08, 04:01:37
    FB

    [3] Mám taky doma 14" notebook s 1024x768 displejem (DELL D600) přijde mi ta velikost pixelu už přehnaná. Ono totiž i 17" stolní LCD, resp běžný 15,4" notebook s 1280x800, má menší pixely a to už o něčem svědčí.

  5. 5 Ondra[sej] Sýkora 15.01.08, 07:01:28
    FB

    O čitelnosti v rozlišení 1680x1050 na 15,4" displeji se hádat nebudu (i když 1400x1050 na stejné úhlopříčce jsem celkem dlouho spokojeně používal) a není o tom ani ten můj komentář.

    To, co jsem chtěl říct je, že při delší práci ve VS a podobných IDE je vyšší rozlišení (na dostatečně velké obrazovce) žádoucí, může podstatně zpříjemnit a zrychlit práci (například proti 1280x800). A že každá trocha místa navíc se hodí.

  6. 6 Robert Pšenko 15.01.08, 07:01:38
    FB

    Na IBM klavesnici nemuzu rict kriveho slova, preferuji ji i oproti full-sized microsoft klavesnici. Ovsem displej prilis nizko skutecne dava moji pateri zabrat, trefne bylo "Nakonec zjistíte, že se u notebooku hrbíte a mžouráte na to...". Jen co jsem si tento radek precetl tak jsem se zase narovnal:)
    S dokovaci stanici zatim nemam zadne zkusenosti. Pozna notebook, ze je pripojen k dokovaci stanici, aby se nauspal pri uavreni vika? Zajimalo by mne predevsim neco takoveho (http://www.abaka.cz/fotocache/mid/00133882.jpg...) z hlediska prostoru na pracovnim stole. Pripadne tipy mi udelaji radost.

  7. 7 Diagon Swarm 15.01.08, 08:01:04
    FB

    [6] Taky jsem se narovnal, když jsem tu větu dopsal :-D.

    Notebook (i Windows) to samozřejmě pozná, že je připojen na dok. Mimo to akce při zavření je plně nastavitelná.

    [5] Pozor 1400x1050 na 15" displeji nemůžeš srovnávat. Ono totiž 15,4" wide displej je na výšku dokonce i menší než 14" (klasický) displej, přitom je tam na výšku taky 1050px.

  8. 8 Maros 16.01.08, 12:01:15
    FB

    cely clanok sedi, tiez to tak doma mam, velky monitor, normalna klavesnica. dost lutujem ludi co si kupia notebook a nic k nemu - sediet pri tom cely den je ohubu.

    inak k tej mysi - ked booka prenasam, mam so sebou bluetooth mys a zatial som spokojny, touchpad som pouzival celkom dlho a bol som spokojny, ale s mysou je to predsalen lepsie. predtym som mal dratovu, to bolo nanic - stale odpajat kabel ma uz nebavilo, staci zapnut bluetooth mys ide ;)

  9. 9 Robert Pšenko 16.01.08, 01:01:39
    FB

    [7] Samozrejme je nastavitelna, ale mam nastaveno uspani a nechci jej v zadnem pripade menit. A zaroven nechci, aby se uspal, kdyz je zavreny a v doku. Je toto vlastnosti Windows?
    Trochu jsem nad doky premyslel (uz kvuli vyse prectenemu ergonomickemu podnetu - to narovnani me uplne zasahlo) a zajimalo by mne, zda existuje neco ve stylu Logitech Alto ovsem jako dok, do ktereho by byl zapojeny sitovy kabel, mys+klavesnice a nejlepe i napajeni, pro nas notebookove zavislaky. Displej mi pri druhem pohledu totiz pomerne vyhovuje a prece jen by zabiral na stole hodne mista.
    Ja stale hledam nejakou vhodnou bluetooth mys, ovsem jakoby se po nich slehla zem. Chci cernou (musi ladit s IBM), s co nejvice tlacitky (2+kolecko je pro me trochu malo) a s moznosti pripojeni USB kabelu v pripade nizkeho stavu baterie.

  10. 10 Diagon Swarm 16.01.08, 07:01:00
    FB

    [9] Já nevim, co máš konkrétně a notebook, ale pokud chceš plnohodnotnou dokovačku, tak se budeš muset podívat, co má v nabídce výrobce pro tvůj model. Bude to ale jen normální stanice, na kterou to nacvakneš. Nic víc.

  11. 11 Žemlička Jirka 16.01.08, 11:01:59
    FB

    Další výborný článek s kterým souhlasím.
    Sám mám 15,4" s 1680x1050px, používat se to dá, ale když je hodně titěrné písmo tam ho musím zvětšit. A příští notebook bude nejspíše 13,3" (kvůli mobilitě) a stoprocentně k němu hned chci dokovací stanici a alespoň 20" monitor. TKvůli doku se stejně musím poohlídnout po něčem dražším, láká mě Sony Vaio, jen si musím ještě chvíli počkat. Toto je můj první notebook, takže jsem přesně nevěděl co chci.
    A když notebook používám doma na stole, tak ho položím na takovou větší knihu, aby byl displej dost vysoko. Pak připojím externí klávesnici a zároveň většinou přojuji i USB 160GB HDD. A zvuk mám vyveden do AUX vstupu mikrosystému Thompson.
    Všude, jak doma, tak kdekoliv na cestách používám BT myš od Logitechu V270. Baterky v ní vydržejí skoro 3 měsíce, jsem s ní plně spokojen.

Nový komentář