Opera je odporná firma s komunistickými manýry (update)

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Opera je odporná firma s komunistickými manýry (update)

Osobně jsem velice alergický na komunistické (či komunismus připomínající) chování. Pokud chcete vyjádřit svůj nesouhlas s odporným chováním Opera Software ASA, která požaduje aby její dlouhodobě neúspěšný prohlížeč byl nasazen "úředním rozhodnutím" do operačního systému třetí strany (konkrétně Microsoft Windows), můžete se stát fanouškem Facebook skupiny We demand IE8 in european version of Windows 7.

Rovněž odinstalujte Opera prohlížeč z vašeho PC. Používáním Opery totiž podporujete firmu, která je dlouhodobě neschopná se prosadit, a tak se neštítí doslova komunistických manýrů proti lepší konkurenci. Stáhněte si místo toho skvělý Internet Explorer 8 a mouse gestures.

Zajímavé je, že tento krok Evropské komise a Opery nepodporuje snad nikdo (včetně uživatelů Opera prohlížeče), tedy až na pár úředníků, kteří budou inkasovat případnou pokutu.

V této souvislosti je vhodné připomenout i fiasco, které Evropská komise zažila už s Windows N, tedy Windows bez multimediálního přehrávače. Úředníci tehdy rozhodli, že Microsoft zahrnutím Windows Media Player do základní instalace Windows prý zneužívá svého postavení a znesnadňuje prodej konkurenčních přehrávačů, zejména špatného komerčního Real Player, a následně donutili Microsoft nabízet verzi Windows bez přehrávače multimédií. Je historií prokázané, že o toto úřednické rozhodnutí neměl trh zájem, Real Player stále nikoho nezajímá, nicméně úředníci si přišli na pěkných pár set miliónů €. A dnešní situace s prohlížečem je podobná.

Nabízí se i otázka, co přijde na řadu dále. Integrovaná defragmentace? Kalkulačka? Wordpad? Střih videa? Proč Microsoft, jako soukromá firma, nemůže v Evropě dodávat takový operační systém, jaký uzná za vhodné? Proč úředník rozhoduje o něčem, co trh zjevně nechce? Proč se úředník stejně nenaváží do Linuxových distribucí / Firefoxu a Appple / iTunes / Safari?

Z mého pohledu se jedná o další zásadní porušení práva na soukromé vlastnictví, což je znakem právě komunismu.

Rozhodnutí Evropské komise a žaloba Opery jde proti zájmu všech uživatelů, jedná se pouze o komunistické zneužití pravomocí nepostižitelných úředníků, kteří si podávají ruku s Opera Software ASA. Volný trh je nejlepší metoda jak určit zájmy a potřeby 700 miliónů obyvatel Evropy, ale rozhodně ne názor jednoho úředníka diktující soukromé firmě, co by podle něj měla dělat!

Microsoft je v této kauze jediný, kdo si zachoval morálku a čest. Na Evropské unii a Opera Software ASA naopak ulpěla další špína.

Související: EU Plans to Prosecute Microsoft On More Antitrust Charges Despite IE Decision


Komentáře

  1. 1 Stružský Martin 12.06.09, 03:06:08
    FB

    Pod tohle se, ač uživatel Firefoxu, klidně podepíšu. Tohle chování Opera Software a Evropské komise mi leze krkem.

    Místo diktátu monopolního Microsoftu tady máme diktát EK, který rozhoduje, čím může soukromá společnost vybavovat svůj operační systém a čím ne?

    OS už dávno není jen spodní vrstva pro spouštění dalších aplikací a uživatelé Linuxu, Mac OS X a samozřejmě i Windows očekávají základní funkčnost, tj. (mimo jiné) například možnost přístupu na Internet. Monopolní chování by bylo, kdyby Microsoft BRÁNIL ve stažení a používání alternativních prohlížečů, to ale samozřejmě nijak nedělá...

  2. 2 Martin Janiczek 12.06.09, 03:06:15
    FB

    Mně se líbí, jak to Microsoft vyřešil po svém... http://r.im/1sc3

  3. 3 Michal S. 12.06.09, 03:06:16
    FB

    Tohle chování Opery mě taky pěkně štve, je to fakt demence. Ale používat kvůli tomu IE ani FF? To rozhodně nehodlám, jelikož mi nenabídne množství funkcí, rychlost a pohodlí, na který jsem zvyklej za několikaletý používání Opery...

  4. 4 Radek Hulán 12.06.09, 03:06:33
    FB

    [3] osobně si myslím, že slušný člověk by neměl podporovat komunistické manýry, a tedy Operu ze zásady odinstalovat

  5. 5 Miroslav Novák 12.06.09, 03:06:56
    FB

    Používám prohlížeč Maxthon (používá jádro IE), takže defacto využívám IE8 a to, že nebude ve Win7 je pro mě akorát další zbytečné zdržování při instalaci. Nechápu, jak může člověk využívající aspoň část svého mozku podporovat Operu a dávat jim za pravdu při soudech atd.

  6. 6 Jan Slavík 12.06.09, 04:06:06
    FB

    Radku, v článku píšeš, že Opera je dlouhodobě neúspěšný prohlížeč. Ale určitě bysme našli dost příkladů toho, že to co je úspěšné nemusí být to nejlepší.

    Jeden příklad za všechny je iPhone. Většina jeho majitelů si myslí, že vlastní to nej na trhu. Všichni ale víme, že do hih-endu iPhone patří pouze cenou.Nebo RDRAM - na svou dobu úžasně pokroková a rychlá paměťová sběrnice, kterou zabila drahá licenční politika Rambusu. Nové pohony aut už jsou pak důkazem, jak zájmy velkých korporací mohou ovlivnit společnost, zbrzdit inovaci, a to vše pro vidinu

    Takže znovu: to co je úspěšné není nutně to nejlepší.

  7. 7 Vít Meloun 12.06.09, 04:06:20
    FB

    [1] Ne, ani to by monopolní chování nebylo ;).

  8. 8 bojim se paroubka 12.06.09, 06:06:26
    FB

    I negativní reklama je reklama :)

    IE8 je pro někoho nepoužitelný a možnost jedním klikem získat nejnovější prohlížeč by byl skvělí (IMO). Stejně tak jako další software (jako v některém distru Linuxu). Tohle beru jako výhodu uživatele - pohodlnost.

    Dnes tohle nemá moc smysl, stejně se tomu MS vyhne. Smysl by to mělo do Vist, kde bylo "teprve" IE7. (míněno z pohledu podporovaných standardů)

  9. 9 Daniel Bystřický 12.06.09, 06:06:32
    FB

    Myslím si, že MS udělal výborné řešení celé situace a chtěl bych vidět výraz toho komunistického šéfa, když si četl jejich stanovisko.

    Jinak nad něčím podobným jsem se dříve také zamýšlel, ale sklidil jsem -6 bodů :-)
    http://myego.cz/item/proc-ie-musi-byt-neodinstalovatelnou-soucasti-windows/category/webdesign-cms/group/webdesign#comment40253...

  10. 10 (deleted) 12.06.09, 06:06:36
    FB

    Absolutne suhlasim s celym obsahom clanku, MS ma narok dat do svojho systemu IE, aj keby to bol najhorsi prehliadac na svete (co uz iste roky neplati).

    Na druhej strane, nemali by sme spajat tieto spinave praktiky Opera Software s kvalitou prehliadaca.. Myslim si totiz, ze Opera ma voci ostatnym browserom navrch, prva prisla s tzv. "tabmi", ktore nasledne okopiroval Firefox, potom IE. Automaticke vyplnanie formularov, to iste, snad sa nemylim. Ako inteligentny clovek som schopny si Operu stiahnut a pouzivat, aj ked nie je sucastou Windows. Nepouzivat ju ako formu protestu a prejav nesympatie voci ich praktikam to berem, ale zase neprehlasovat ze je to "dlhodobo neuspesny prehliadac" je neobjektivne.

    Mimo ineho, ked uz odsudzujeme komunizmus, nemal by som sa ako "spravny" ucastnik slobodnej trhovej ekonomiky zaujimat cisto len o to, co je pre mna najlepsie, bez ohladu na to, ci sa nejaka spolocnost sprava cestne a poctivo? Podla vacsiny teorii je kvalita fungovania trhu zalozena na tom, ako slobodne je jednotlivec schopny sledovat *svoje* zaujmy. Takymito umelymi dovodmi nepouzivat Operu len umocnujeme situaciu, ktora uz je, hoci je to mozno browser hodny pouzivania.

  11. 11 Jiří Krupička 12.06.09, 06:06:44
    FB

    Nevíte někdo, jaké argumenty používá EK pro to, aby byl součástí Windows prohlížeč Opera?
    Osobně si myslím, že naprostá většina lidí nemá ani páru o tom, který prohlížeč je lepší, ale vybere si ten hezčí.
    Nutit soukromou firmu k něčemu takovému je nesmysl. Nakonec, Opera ASA si klidně může vytvořit svůj operační systém a integrovat svůj prohlížeč do něj, nikdo jim v tomto bránit určitě nebude.
    Tohle chování je podle mě drzost.

  12. 12 Daniel Skopalík 12.06.09, 07:06:07
    FB

    i když IE používám pouze na stažení firefoxu tak absence jakéhokoli prohlížeče ve windows by znamenala nepříjemné zdržení (musel bych ho stahnout jinde, dát na flash, ...)

    ano na jedné straně by se mi líbila možnost výběru browseru při instalaci windows ale na druhé straně proč by měla evropská komise mluvit microsoftu do toho co ve windows být má a co ne.

  13. 13 Hodoval Pavel 12.06.09, 10:06:18
    FB

    Chování EK je nepřípustné, Microsoft je soukromá firma a může si dát do svého OS svůj prohlížeč.
    Musím se však přidat k několika názorům tady v komentářích, nemůžete přece osduzovat samotný prohlížeč podle chování šéfa sedícího v křesle... Já sám Operu používám – nabízí mi rychlost, stabilitu, komfort a bezpečnost. Není přece problém hned po instalaci OS zajít přes IE na stránky prohlížeče a okamžitě si ho stáhnout.

  14. 14 Miko Daniel 12.06.09, 11:06:55
    FB

    [15] Imbecilné je najmä to, že mne firma A podá sťažnosť na firmu B. V prípade že sa uzná že firma A mala pravdu a firma B pochybila musí firma B zaplatiť pokutu - ale nie firme A, ale mne. To znamená, že ja ako sudca sa budem veľmi snažiť aby som firmu B uznal vinnou.

    V praxi je to tak, že koľko peňazí sa podarí EU vyzbierať z iných zdrojov, o toľko sa môžu znížiť členské príspevky jednotlivých krajín. A miliarda od intelu, ďalšia miliarda od Microsoftu, plus ďalšie miliardy z odvetví ktoré nám možno nie sú také blízke... Ja ani neverím, že to Opera robí len s takým cieľom akým hovorí, že na tom nemá nejaké ďalšie finančné cieľe... to by bolo do neba volajúce, keby som bol šéf firmy a bez uváženia podám takúto žalobu (to nehovorím o morálnych zábranách) a vidím že to vyvolá tak obrovskú vlnú nevôle (veď s tým nesúhlasí pomaly ani komunita okolo Opery samotnej), tak čisto z marketingového hľadiska tú žalobu stiahnem, lebo mi škodí... to je niečo ako škôlka ktorá prizná že zamestnáva pedofilov a ešte verejne priznáva, že chce zamestnať ďalších, pretože sú fajn pri práci s deťmi - to by bola zámerna sebadeštrukcia, ktorá musí mať aj iné pozadie.

  15. 15 Jakub Karásek 13.06.09, 05:06:06
    FB

    Opera pro mně tímto krokem přestala existovat a doufám, že i pro většinu (lépe všechny) její stávající uživatele. Je to škoda, prohlížeč je celkem dobrý, ale jednání Opera Software je neskutečné. Používám momentálně IE8 a Firefox. Nicméně mám otázku, existuje pro IE8 doplněk (a ideálně i v 64 bitové verzi), který umožní pamatovat si poslední otevřené taby a po znovuspuštění IE je automaticky otevře? IE7PRO mně bohužel zklamal, dělá problémy a nic jiného jsem na toto nenašel.
    Předem děkuji.

  16. 16 Adam Přáda 13.06.09, 02:06:39
    FB

    Sice ne vždy souhlasím se články na MyEgu, nepožívám IE a dokonce ani nijak moc nemiluju Windows, ale nyní musím stoprocentně souhlasit.

    Microsoft se nám snaží dodat co nejlepší systém, kde toho budete moct udělat co nejvíc hned po instalaci bez přidávání dalších programů, a EK s Opera software se rozhodnou, že vám instalaci dalšího softwaru ztíží ještě tím, že dá pryč internetový prohlížeč (nemluvně o WMP, takže si nepřehrajete ani písničku).

    Místo aby všichni podporovali přidávání dalších co nejkvalitnějších programů do OS, tak někdo "tam nahoře" rozhodne kolik toho dostaneme.

    A pak, že zákony mají být pro blaho obyvatelstva/uživatelů.

  17. 17 Kuba Chromec 14.06.09, 04:06:45
    FB

    Ač jsem uživatelem Apple, s tímto přístupem EU opravdu nesouhlasím. Socialistické organizace, jako je právě EU, by se opravdu neměly plést do těchto záležitostí. Sice nejsem fanda IE8 a už vůbec ne Microsoftu, ale tohle je už vrchol. Uživatelé by si měli vybrat sami a na to IE8, které by se dalo odinstalovat, bohatě stačí.