Nadšení z HTML5 není na místě

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Nadšení z HTML5 není na místě

U některých lidí je možné pozorovat jisté nadšení z nehotové specifikace HTML5. Domnívám se, že není na místě. HTML5 je soubor technologií, z nichž některé jsou bezvýznamné a jiné nehotové, zaostalé a nepodporované.

HTML5 je web roku 2000, ne 2010

K těm nevýznamným inovacím HTML5 patří znovuzavedení polévky (HTML) značek (včetně povolení neuzavírání značek), zavedení pár značek nových (třeba <footer> namísto <div id="footer">), což je opravdu "úžasná" inovace, lokální úložiště, a k těm nehotovým částečná schopnost nativního přehrávání videa, ovšem už bez specifikace vyžadovaných HD kodeků (nakonec to stejně skončí u licencovaného H.264) , a jen nejzákladnější schopnosti pro 2D/3D grafiku (Canvas, SVG, WebGL).

To samé co umožní budoucí HTML5 můžete udělat na webu už dávno, a v mnohem lepší kvalitě - řešení se jmenuje Flash 10.1 a Silverlight 4. Třeba poslední verze Flash 10.1 pluginu nabízí v pouhých 2MB kódu množství funkcí, které HTML5 nebude mít ani za 10 let, nehovoře o nekonzistentní podpoře HTML5 napříč prohlížeči či dokonce operačními systémy.

S HTML5 se pojí i nulová ochrana programového kódu (plain-text Javascript či SVG - kritické pro programátorské společnosti), nulová ochrana video obsahu (kritická pro vydavatelské společnosti), neexistující vývojové nástroje (zásadní problém, zatímco pro Flash a Silverlight máme Flash Builder, Flash Catalyst, Microsoft Blend, Visual Studio 2010 a další, tak HTML5 nástroje nenajdete), nepodpora v prohlížečích (zcela kritické), nulová návaznost na serverová řešení, neexistuje ani třeba P2P streaming videa (což může významně odlehčit serverům), ale patří sem i mizerný výkon.

HTML5 není nic převratného, a už vůbec to není řešení, které by mohlo nahradit tak komplexní platformu jako je Flash či Silverlight. Pro samotné animace neexistuje žádná rozumná podpora, není zde žádný timeline, žádný slušný programovací jazyk, jen starý intepretovaný (a do celého světa otevřený) Javascript.

Diktátorský Apple proti uživatelům

K politické hře "podporujeme jen nefinální HTML5 a ostatní zakážeme" se nedávno přidal diktátor Steve Jobs. Flashe se obává z jasného důvodu - při přímém stažení SWF (Flash aplikace) z webu nezískává svých 30% v AppStore a také neprodá iAds.

A tak Jobs, navzdory přáním zákazníků, zanedbatelné podpoře HTML5 v prohlížečích, nulové podpoře ve vývojářských nástrojích a neexistence HTML5 v současných projektech webdesignérů, vytáhl do tažení proti platformě, která by zisky (Apple) mohla ohrozit. A pár hloupých lidí tomu ještě tleská...

Sám Jobs se už přitom raději nezmiňuje, že Apple ještě před pár týdny neměl v Safari žádné použitelné API pro akceleraci videa, takže třeba Adobe se mohl snažit jak chtěl, ale akcelerovat Flash v zaostalém OS X nemohl.

Co přinese HTML5

Ve finále HTML5 přinese jen náklady vývojářům - budou dělat pokročilé Flash a Silverlight verze webů pro moderní zařízení, ale (zejména v USA) i ubohé HTML5 verze pro iPad / iPhone. Bohužel, Apple je nejenom diktátorská firma, ale na severoamerickém trhu i významná, takže přestože je její politika v některých ohledech zhruba srovnatelná s Čínou, nemůže se zcela ignorovat.

HTML5 v současné podobě mi připomíná Flash někdy ve verzi 5 (rok 2000, ActionScript 1.0). V té době nedokonalý, pomalý, bugový, a nepříliš podporovaný. A vzhledem k extrémně pomalému tempu jeho vývoje se k současné verzi Flash 10.1 či Silverlight 4 přiblíží HTML5 (6?) za nějakých 15-20 let.

Budete tak dlouho čekat s vaší iPadem?

Bude HTML5 někdy podstatné?

Myslím si, že ano, ujme se, až budou vyřešené veškeré výše zmiňované problémy, což je ovšem otázka mnoha let. Problém také bude, že současné špičkové RIA pluginy budou v té době zase lepší, neustrnou samozřejmě na místě, takže HTML5 nepronásleduje statický cíl.


Komentáře

  1. 1 Radek Šima 06.05.10, 11:05:32
    FB

    nemel by se pouzivat HTML5 jako standard pro vsechny prohlizece? srovnavat html5 a flash me pripada blbost :). Na miste mi prijde logicke srovnani html4 s html5. krom toho silverlight stranku jsem zadnou nevidel (predpokladam ze jich bude max par desitek v čr ) a s html5 to dopadne naprosto stejne.

  2. 2 Radek Hulán 06.05.10, 11:05:46
    FB

    [1] HTML5 nemůže být standard, protože nemá zatím ani finální specifikaci. Navíc i ta specifikace nedělá některé věci povinnými, třeba konkrétní kodeky pro video. Implementace SVG či WebGL může (a bude) také provedena různě.

    V praxi je (a bude) skutečný RIA standard Flash a Silverlight.

  3. 3 Jiří Pospíšil 07.05.10, 12:05:27
    FB

    RH: Maximálně s Vámi souhlasím! Vše přesně a stručně řečeno, Jirka

  4. 4 Tobiáš Potoček 07.05.10, 08:05:04
    FB

    Když mluvíte o té nepodpoře HTML5 napříč systémy, tak popravdě řečeno, Flash běží dobře akorát pod Windows. Silverlight jsem blíže nezkoumal, ale vzhledem k tomu, že se jedná o Microsoft technologii, pochybuji, že se Microsoft bude nějak hnát za optimalizovanou implementací pro ostatní platformy. Kdyby HTML5 přineslo jen tu nativní podporu videa, byla by to paráda.

    A obecně k technologiím Flash/Silverlight. Když se zamyslím, tak za poslední měsíc brouzdání jsem narazil asi na 2 stránky, které využívaly Flash nějak normálně. AdSense a YouTube. Na grafy z AdSense bude canvas jako stvořený a na YouTube se zase bude hodit nativní přehrávání videa. Všechno ostatní jsou reklamní bannery či prezentace filmů/her s nulovou informační hodnotou. A o informace nám jde především :-)

  5. 5 Petr Lazar 07.05.10, 09:05:24
    FB

    Souhlasím, Flash a Sliverlight fungují dobře (dobře, nikoli výborně!) akorát pod Windows. Jinde to stojí celkem za kulové, a i MS se od Flashe odklání (např. oficiální podpora pro Windows Mobile 7 ze strany MS nebyla potvrzena). Navíc podle mých zkušeností např. HTML5 tag video funguje lépe, hlavně co se zátěže na procesor týče, než flashová alternativa.

    Když nad tím tak přemýšlím, tak Flash je vůbec dosti náročná záležitost, aneb když si člověk čas od času zahraje nějakou flashovku, tak má pak vytížení procesoru, jako by hrál Doom 3...

  6. 6 Radek Hulán 07.05.10, 09:05:26
    FB

    [5] i nejnovější Flash 10.1 RC existuje v poslední verzi pro veškeré OS - Windows, Linux, OS X:
    http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10.html...

    To, že třeba akceleraci pomocí GPU neuměl Apple v API není chyba Adobe, ale Apple.

    Flash pro WM7 také bude. Občas si říkám, zda podobné nesmyslné komentáře prostě nemazat, než ty blbosti vyvracet... ;)

    A výkon Flash vs HTML vs Canvas vs SVG si každý může otestovat zde. Doporučuji předem instalovat Flash 10.1 RC, bude nejrychlejší ze všech (nehovoře o dalších výhodách z článku).

  7. 7 Honza Skýpala 07.05.10, 11:05:42
    FB

    V historii (jakékoliv) lze najít bezpočet příkladů, kdy se neprosadilo to dokonalejší, ale navzdory zdravému rozumu zvítězilo řešení horší, kvůli nějakým jiným důvodům (typicky kvůli obchodní síle, ale bývaly i jiné důvody). Proto je zcela bezpředmětné porovnávat technickou dokonalost Flashe a HTML5, tento parametr bude mít v jejich bitvě naprosto zanedbatelnou váhu, maximálně bude zajímavý po skončení bitvy opět do knihoven dějepisu. Nejdražší položkou každého dnešního výrobku (včetně webové stránky) je lidská práce a pokud bude mít Apple se svými non-Flash produkty dostatečně obchodně významné zastoupení na trhu, výrobci webových stránek (kteří díky dostatečnému podílu non-Flash zařízení na trhu budou muset udělat i non-Flash variantu svého výrobku) budou velmi dobře zvažovat, jestli se jim investičně vyplatí dělat dvě verze (jednu HTML5 a druhou dokonalejší Flashovou) a nebo jestli se z finančních důvodů nespokojí pouze s tou jedinou, která bude fungovat všude, byť za cenu menší funkční dokonalosti.

  8. 8 Radek Hulán 07.05.10, 11:05:51
    FB

    [7] to je jasné, až na to, že právě HTML5 je verze, která minimálně 5-10 let nebude fungovat všude, zatímco Flash ano. V Evropě se dá HTML5 ignorovat, v USA budou muset dělat pro iPad zvláštní verzi webu.

    Anebo to dopadne tak, že antimonopolní úřad donutí Apple změnit jeho diktátorský postoj ;)

  9. 9 Peter Lachký 07.05.10, 03:05:10
    FB

    [7] Presne toto som chcel napísať, súhlasím!
    [8] A nemyslíš si že práve potreba robiť dve verzie webu paradoxne pomôže rozšíreniu HTML5? Mimochodom - prečo len v USA?

  10. 10 Tomáš Herceg 08.05.10, 11:05:38
    FB

    [8] Aby to nedopadlo tak, že EU nebo antimonopolní úřad dají pokutu Microsoftu za to, že IEčko neumí HTML 5.

  11. 11 Radek Šima 09.05.10, 08:05:37
    FB

    [10] to se podle me stat nemuze :) to ze ue neumi html5 nema s antimonopolnim uradem nic spolecnyho. A u EU kor :) a navic MS chysta podporu HTML5 (v IE9?), tak jim vubec nic nemuze hrozit :)

  12. 12 Michal Landsman 09.05.10, 02:05:42
    FB

    [10] To kdyby se stalo, tak je být MS žaluji (u tamních úřadů, né v EU) .
    Celkově se to diktátorství začíná zase rozmáhat. Nebylo by na škodu, kdyby se pár Applistů sebralo a požadovali podporu Flashe (prakticky stejná záležitost jako kauza MS vs Opera). Dělat dvě verze stránek, jen kvůli hloupoučkým zařízení je stavění se na hlavu. Bohužel dokud se něco převratného nestane bude to tak.

  13. 13 Jakub Karásek 09.05.10, 04:05:58
    FB

    V zásadě souhlasím, Flash a Silverlight je mnohem lepší než HTML5, ale problém je, že v Silverlightu jsem toho moc nepotkal a Flash je neskutečně náročný na výkon a ne zrovna dvakrát stabilní. Ale radši budu používat náročný Flash, který mi akceleruje video přes GPU než nedokonalé HTML5.

  14. 14 peter pan 17.05.10, 12:05:22
    FB

    ako ste sam napisali, html5 nie je hotovy standart, preto ho nie je mozne porovnavat s niecim co uz hotove je.

    ako web developer s vami nemozem suhlasit, za prve flash ani silverlight nie je standartnou sucastou kazdeho pocitaca a je nutne ho doinstalovat, z vlastneho okolia viem ze existuje hromada uzivatelov ktori ani netusia co flash alebo silverlight je a mozno ani nie su schopni si to nainstalovat. html5 (ked bude dokoncene) bude standartne podporovane kazdym prehliadacom bez nutnosti instalovania cohokolvek.
    a z druhej strany, na vytvorenie flashovej stranky je potreba mat licenciu od adobe, u html5 nic take potrebne neni a nebude.

  15. 15 lepi pepi 21.05.10, 11:05:17
    FB

    Myslim si, ze lide obvikle zapominaji brat v potaz cilovou platformu. Flash na pocitacich Apple byl a vzdy bude.

    U mensich zarizeni typu Ipad nebo Iphone je na miste otazka zda je flash dostatecne uzitecny, stabilni a bezpecny a posleze i jaky ma jeho pouziti vliv na rychlost a vydrz pristroje.

    Je jasne, ze se Apple nelibi financni vliv, ktery by flash mel na AppStore. Musim ale uznat, ze ani me by se ten vliv nelibil ale z jineho duvodu - app store by byl preplneny spousty malo (pokud vubec) uzitecnych applikaci z ruznych zdroju.

    Otevreni Apple AppStore se muzeme dockat hned pote co MS otevre office formaty (doc, xls...) - jinymi slovy nikdy.

    Az mi bude chybet flash v IPhonu tak si samozrejme koupim Androida. Otazka je tedy spis - proc flash naproste vetsine lidi nechybi?