Webdesign dnes může dělat opravdu každý - Interzen

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Webdesign dnes může dělat opravdu každý - Interzen

Technologie 16.12.04

Interzen je soutěž časopisu Interval.cz (kam píši články i já), a její ročník 2004 ukázal, že dokonale postrádá smysl.

Čtenářské hlasování

Zatímco čtenářské hlasování “vyhrál” tento web, a nemělo to přitom nic společného s webdesignem, ale jen s tím, že jsem o poslání emailů požádal čtenáře tohoto weblogu (a mé prosbě bylo vyhověno), abych trochu poukázal na nesmyslnost tohoto hlasování, jiní lidé si dle Viléma Málka založili mraky freemailů, a hlasovali z nich.

Třeba takový druhý “vítězný” web ve čtenářském hlasování, který bych na toto podvodné chování tipoval (protože byl sice druhý, ale je škaredý, a především nemá žádný obsah; ale je to jen moje spekulace!), tedy web.quick.cz/hron, je v kódu napsán jako tabulkový bastl, s perlami typu:

Jinak řečeno, čtenářské hlasování se ukázalo jako zcela neužitečné.

Hlasování “odborných” porotců

“Odborná” porota se zesměšnila už tím, že někteří z nich se na soutěž vykašlali, a ani Vilémovi neposlali výsledky, kterých pár webů se jim osobně líbí, takže výsledky nebyly zveřejněny ani 48 hodin po uzávěrce. A poté, co zveřejněny byly, tak jen sumace, přitom dílčí hlasování a metodika by byla mnohem zajímavější.

Na výsledcích je vidět jediné: webdesign, tedy naučit se XHTML a CSS, dnes zvládne opravdu každý, tento primitivní značkovací jazyk je otázkou 1 týdne na pochopení. Nic víc. Naučit se ovládat nový SmartPhone zabere více času…

Myslím tím samozřejmě webdesign ve smyslu jednoduché činnosti kodéra XHTML, plus troška té přístupnosti a “SEO”, které ovšem do dobře napsaného XHTML patří automaticky.

Na druhém místě u “odborných” porotců skončil webík 14-ti letého kluka, co udělal statickou prezentaci, s pěti (ano, jen pěti) stránkami opsaného textu, a zalámal to do XHTML. Práce na 30 minut. Navíc, tento kluk ten design webu ukradl (více na www.canlog.cz).

Takže, jinak řečeno, na druhém místě Interzenu skončil u “odborných” porotců webík s okopírovanými 5 stránkami z učebnice a ukradeným designem. Další komentář tato soutěž nepotřebuje…

Závěr - soutěž je o ničem, podstatný je obsah

Tato soutěž ukázala velice pěkně jediné, XHTML kodeřina s hlubokým porozuměním pro věc je vskutku primitivní věc, naučí se ji během pár dnů každý, a dělá ji dobře. Poněkud “mírně” více složitější je naučit se takové PHP 5, MySQL, PostgreSQL, ASP.NET, a další (Oracle včetně PL/SQL, Python, Perl, Forte C++), a nabízet například špičkové redakční systémy, které webdesign, SEO a přístupnost řeší zcela automaticky, a umožňují se (klientovi) soustředit na to podstatné, což je obsah.

Mimochodem, pokud jsme u toho obsahu, zde bych rád upozornil na projekt Jirky Plíštila (aka Kapr) na webu www.aquatab.net, podle mého názoru nejlepší web z “odborné” šestky, má totiž původní a rozsáhlý obsah.

Zbytek z šestky je o ničem, pořád ten samý design, a nulový obsah.

PS: svůj web nezaujatě hodnotit nemohu, i když, i zde je cca 1000 stran původního obsahu, který denně oceňují tisíce návštěvníků, a dokonalý XHTML/CSS/JS/PHP kód ;-).

A zde už se nedá nic ukrást, ani během týdne naučit, zde se musí něco (hodně) umět a pracovat ;-)

Vzkaz pro mladé a nadšené: lidi, vykašlete se na “obdivování” Pixyho, Pixy je jen XHTML kodér (nic proti Pixymu, fakt ne, toto je přímý útok na jeho zaslepené “fanoušky”, ne na Petra Staníčka), to dneska dělá stejně dobře každej -náctiletej kluk, a naučte se něco víc ;-)


Update: zajímavé hodnocení webů (ten Excel soubor) napsal Yuhů.

Nicméně, horší ale je, že Yuhů je schopen webík, co má jen 5 stránek, zařadit na 1 (nebo jaké) místo, a to je doslova průser. Co má být technicky dokonalého na 5 stránkách (=tedy nulovém obsahu)? Zkuste se na to dívat poněkud reálně, web, co je “odborným” porotcem hodnocem jako první nemá obsah, má ukradený design, nemá alternativní verze (WAP, Mobile XHTML, RSS 0.9/1/2.0, Atom), nemá prohledávání webu (ano, nepotřebuje to, nic tam není), a mraky dalšího. Jak je tento web možno označit za kvalitní, když tam nic není?

Já vím, kde nic není, není ani co pokazit, ale.. tady se Yuhů projevil jako poněkud (hodně) neodborný porotce. Tedy, spíše jej podezírám, že na celou věc měl 15 minut, a vůbec o tom nepřemýšlel ;-)


Komentáře

  1. 1 Ladislav Thon 16.12.04, 10:12:32
    FB

    Dovolil bych si poznamenat, že autor toho "druhého" webu v čtenářském hlasování na to šel podobně -- požádal o hlasování lidi na IRC plzeňských vysokoškolských kolejí :)

  2. 2 Jiří Sekera 16.12.04, 10:12:44
    FB

    Není nad to se umět dobře pochválit...

  3. 3 Juro 16.12.04, 11:12:32
    FB

    S tym 2. webom mas pravdu. Je to paskvil a este okopirovany. Mne v tej sutazi chybaju fakt designerske skvosty, vsetkych 6 webov je na jedno kopyto.

  4. 4 Michal Tuláček 16.12.04, 12:12:34
    FB

    Takže, jinak řečeno, na druhém místě Interzenu skončil u “odborných” porotců webík s okopírovanými 5 stránkami z učebnice a ukradeným designem.

    Trosku silne hodnoceni, ne? Urcite to ma informacni hodnotu, nevypada to nejhur, kus je zalozen na vlastnim pozorovani, a zbytek bych prosil ukazat konkretni opsanou ucebnici...

  5. 5 Radek Hulán 16.12.04, 12:12:40
    FB

    [4] ale jo, nějakou hodnotu to má, ale tak na 28. místo, ne 2. místo, a to pokud bych neviděl, že design těch 5 stránek je ukradený..

  6. 6 Michal Tuláček 16.12.04, 12:12:48
    FB

    [5] No tak ono stejně nevidím nějaký větší smysl podobných soutěží, než si nakonec nechat od kolegů webmasterů poklepat na ramena jací jsme ale dobří... Zákazníky to nepřinese, prachy taky ne, a za měsíc po soutěži neštěkne pes... možná za rok u dalšího ročníku...

  7. 7 Martin Kopta 16.12.04, 01:12:28
    FB

    Mně chyběly designérské skvosty už mezi přihlášenými weby. ;-)

    (Zlotřilý porotce, který zdržel vyhlašování)

  8. 8 Jan Lenčo 16.12.04, 02:12:16
    FB

    [5] Ten 14-ti letý kluk je už 16-ti letý a rozhodně není zlodějem. Nechal jsem se inspirovat několika stránkami. Neokopíroval jsem jejich kód. Kód jsem sestavil podle vlastních metod. Obsah jsem stránky pečlivě připravoval se svým učitelem na základě vlastního pozorování.
    Doufám, že se tímto vaše tvrzení na moji práci změní. Přeji pěkný den.

  9. 9 Radek Hulán 16.12.04, 05:12:49
    FB

    [8] Jane, ono to, že 5 stránek s designem, který se jinde "inspiroval" získá 2. místo z řady webů, které mají vlastní design, a hlavně rozsáhlý obsah, to je hlavně průser porotců, ne tvůj..

  10. 10 marx 16.12.04, 06:12:08
    FB

    Ve webdesignu se moc nevyznám , nevidím tomu pod sukně ,ale Well done vypadá vymakaně a člověk by to poznal i kdyby tu nečetl furt dokola tvojí sebechválu. Takže jsem se docela divil, že se vůbec chceš rovnat s takovou NEkonkurencí.

  11. 11 letinka 16.12.04, 07:12:54
    FB

    K odborné stránce věci se jako naprostý laik nemohu a nechci vyjadřovat. Doufám, že nevadí, že na odborný web koukám v jiné rovině - té lidské.

    a nemělo to přitom nic společného s webdesignem, ale jen s tím, že jsem o poslání emailů požádal čtenáře tohoto weblogu (a mé prosbě bylo vyhověno),

    Nejsem tady poprvé a tak vím, že tento web navštěvují lidé inteligentní, schopní a bystří. Většina jich je navíc (narozdíl ode mě) zdatná i odborně.

    Myslím, že se bez problémů shodneme na tom, že chytří lidé své konání řídí především vlastním rozumem, tedy vyhodnocují situace na základě vlastních postřehů a myšlenkových pochodů. Neznám chytrého člověka, který by jako tupé hovádko nepřemýšlel o tom, co se od něj žádá.

    Pokud si tedy Radku myslíš, že jen tvé stádo bez přemýšlení poslechlo prosby svého pána, jsi podle mě úplně mimo.

    Jsem přesvědčená o tom, že ti co hlasovali to udělali proto, že se jim tvůj web líbí (viz velmi pěkná první věta příspěvku 10). A pak to dle mého laického úsudku má s webdesignem hodně společného.

    Možná by ti prospělo kdybys uměl na chování lidí kolem sebe koukat i jinýma očima. Třeba by ti došlo, že ne všechno se vztahuje jen k tvé osobě.
    Třeba by sis pak všiml, že tvou práci pochválil někdo jiný než ty sám.

    P.S.
    Už jsem ti říkala, že zbytečně generalizuješ. Použiješ hloupé slovo a úplně tím degraduješ obsah, který by jinak třeba měl myšlenku.

    Nerozumím vůbec tomu, co Pixy dělá a ani rozumět nechci. Jsem si, ale naprosto jistá, že ti přivedu zástupy náctiletých, kteří to nedělají stejně dobře jako on. Jenže tvé každý - to znamená všichni. Pěkný nesmysl.

  12. 12 Radek Hulán 16.12.04, 08:12:15
    FB

    [11] Pokud si tedy Radku myslíš, že jen tvé stádo bez přemýšlení poslechlo prosby svého pána, jsi podle mě úplně mimo. - to jsem nikde nenapsal... ;-)

    Ale ne, nicméně, kdybych na rovinu napsal, že můj názor je takový, že dobrý web je webem navštěvovaným, a zde vcelku nemám konkurenci, plus technické zpracování je bezesporu dokonalé, takže je tento web jeden z nejlepších, a že porotce, který jakýsi ukradený web bez obsahu ocení lépe, než mnohé jiné, je IMHO vůl, nestíhal bych mazat nenávistné reakce. ;) Protože by to byla pravda..

  13. 13 letinka 16.12.04, 09:12:40
    FB

    [12] Doslova jistě ne, ale co jiného z té citované věty vyplývá ? Zkus zapřemýšlet.

    A ještě jeden můj osobní laický pohled. Opravdu si nemyslím, že tvůj argument, že navštěvované rovná se automaticky kvalitní by obstál. Tvá návštěvnost v porovnání např. s pornoweby je nicotná a osobně bych na jejich kvalitu příliš nesázela ( i když pravda, nenavštěvuji je, takže jde o pouhý předpoklad).

    Dále je třeba si uvědomit, že abychom mohli objektivně sázet na to, že návštěvnost se rovná kvalita, nemohl bys být tak kontroverzní a konfliktní osůbka. Spousta lidí je jen zvědavá, co zas provedeš. A návštěvnost ze zvědavosti se také nerovná kvalita Radku.

    Vůbec jsi nepochopil co jsem se ti snažila říct.
    Ty jsi si zřejmě vůbec nevšiml, že jsem tě pochválila, řekla ti, že se zřejmě tvůj web hlasujícím libil. Co kdybys z toho zkusil mít radost místo toho, aby ses vychvaloval ? Je moc fajn, že se umíš pochválit za dobře odvedenou práci. V tom nevidím nic špatného.

    Jenže Radku unikají ti dva veledůležité momenty :
    a) samochválu si nemusíš zasloužit, chválu od druhých ano. Proto je cennější (Tím ovšem netvrdím, že lidská cena stojí a padá s názory ostatních. Spíš je to na tom, jak reálně člověk umí vnímat sám sebe).

    b) že když má někdo odborně či lidsky jiný pohled na věc nemusí to být skot. Třeba jen věci vidí z jiného úhlu než ty. Neříkám, že z lepšího nebo horšího, prostě z jiného. Trocha tolerance by neškodila, nemyslíš ?

  14. 14 Radek Hulán 16.12.04, 09:12:48
    FB

    [13] ale všimnul, mám IQ 150, chápu, že jsi mě pochválila.

    Re: návštěvnost, neměl jsem čas vše vypisovat, tvoje srovnání s porno-weby je OT, pochopitelně je nutné sledovat návštěvnost v daném oboru / zaměření webu.

    PS: chvála od druhých mě netěší, z 99.9% to jsou lidé, co chápou díky nižšímu IQ, znalostem a zkušenostem věci hůře než já. A jak mám mít potom radost z jejich pochvaly? ;) Z čeho mám skutečně radost je, když slyším, "tatínku já tě mám ráda", upřímné, dětské, nehrané...

  15. 15 Raven - not logged in 16.12.04, 09:12:55
    FB

    Mno take si neco reknu... S vysledkem souteze nejsem zrovna spokojen a cekal jsem, ze se Radek umisti lepe, ne ze bych tenhle web nejak uctival nebo si myslel, ze je nejak perfektni, ale v te "konkurenci" bych ho rozhodne vybral. Jina vec by byla, kdyby se tam objevily stranky od skutecnych profesionalu a ne ty, ktere maji mizernou grafiku a jsou "inspirovane" necim jinym... Ech jo, minuly rocnik byl dobry, tenhle rocnik dopadl hodne bidne... :-/

  16. 16 Petr Bříza 17.12.04, 02:12:13
    FB

    Vyjímečně s tebou Radku souhlasím. Interval má svůj pohled na tvorbu webu (jednoduché stránky s čistým kódem a střídmým designem) a tato soutěž neocení jiné rysy - např. že je pod pokličkou systém, který z pouhého webu dělá komplexní aplikaci. Je to prostě úzká kategorie stránek, lze-li to tak říct. Nevěš hlavu, že jsi nevyhrál, tys ani vyhrát neměl. Prostě je tam jiná cílová skupina.

    Btw nějakou občas sleduji vaše rozhovory s letinkou a přidávám se do početné skupiny jejich obdivovatelů, zatím je to asi nejzajímavější osoba, na kterou jsem na internetu narazil. Tolik inteligence, vyrovnanosti a tolerance pohromadě jsem ještě neviděl ;-)

  17. 17 Radek Hulán 17.12.04, 10:12:58
    FB

    komentář Yuhůa:

    [9] Mně je líto, že jsem jako nejlepší web označil něco, co se mi teď jeví jenom jako obkreslená šablona. Jak jsem asi
    měl vědět, že existuje něco jako Library of Congress...?

    Nezapomeň, že porotci jsou jenom lidé. Mimochodem -- jak jsi to našel ty? Dobrá práce!

    Ten text se mi nejeví jako opsaný.

  18. 18 Tiranis 17.12.04, 05:12:07
    FB

    No nějak se nemohu přihlásit (Raven), tak píšu pod jiným jménem.

    Myslím si, že on ten projekt není ani moc dokonalý po kóderské stránce. Ostatně na to, že to je pět stránek super lehkého designu (který je horší kopií již uvedeného webu) je tam chyb až moc. Používání zcela absurdního B v tagu menu, zcela nesmyslné použití DL, ne zrovna čistý CSS a mnoho dalších chyb... Nevím, ale to mi moc jako dobrý web nepřijde.

    Jinak souhlasím s Petrem - jiná cílová skupina, jiné hodnocení.

  19. 19 Jan Kučera 18.12.04, 01:12:01
    FB

    Zbytek z šestky je o ničem, pořád ten samý design, a nulový obsah.

    Zajímalo by mne co je špatného na obsahu http://www.gvp.cz, pokud si myslíte, že tam nějáke informace chybí prosím napište mi co, já osobně si myslím že gvp.cz je taky poměrně rozsáhlý web, ale můžu se samozřejmě mýlit.
    Popřípadě mě můžete napsat kritiku na další věci na gvp (technické chyby?), rád si to poslechnu, a pokud to bude opodstatněné opravím to ...

    S přáním hezkého dne, Jan Kučera.

  20. 20 letinka 18.12.04, 08:12:36
    FB

    [16] Tvá slova mne opravdu moc potěšila a poctila. Mám nově vlastní stránku a budu se moc snažit, abys nikdy neměl pocit, že napsat je byla chyba. Díky za to pohlazení.