Kolo je droga

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Kolo je droga

Cyklistika 11.07.08

Jsem jeden den bez kola a strašně moc mi to chybí. Chtěl bych opravdu moc vyrazit ven, ale naražená žebra to prostě neumožňují (aspoň pár dní, dle doktora na chirurgii to ale bude bolet aspoň měsíc).

Když člověk sedí každý den 12 hodin u počítače a namáhá jen mozek, tak se celou dobu opravdu nehorázně těší, až na sebe navlékne dres, cyklistické kalhoty, Shimano tretry, tep vyleze nad 150, a plíce začnou naplno dýchat. Je to úžasný pocit.

Cyklista je mimořádně svobodný člověk - na motoristu číhá za každým rohem buzerující kamera, takže se cítí neustále vydírán a šikanován, pěšák je zase pomalý a unaví se i při chůzi z kopce, zatímco cyklista je volný. Má rychlost, má svobodu, a záleží jen na něm, kam se dostane a rozhodne jet. S MTB zvládne (pokud mu to fyzička a technika dovolí) jakýkoliv terén.

Člověk, který vynalezl jízdní kolo, by měl dostat Nobelovu cenu. Byl to génius. Naprosto jednoduchá "pomůcka" umožňuje člověku pohybovat se relativně rychle, je snadno opravitelná, a masově dostupná.

To, co mě moc nebaví, je "babysitting", tedy jízda s holkou (pokud by to nebyla Tereza Huříková) nebo dětmi. Člověk musí jet opravdu pomalu (průměr klesá na 16-18 km/h), neustále se zastavuje, nuceně se kochá krajinou, na každém kopci čeká... Kolo mě baví jako sport, tedy společně s cyklopočítačem, sporttesterem (Garmin Edge 705) a zkoumáním statistik po dojezdu.

On takový GT Zaskar Carbon Expert se ani jinak nedá používat. Člověk s tímto kolem prostě nemůže dojet k vodě a jít si zaplavat, nebo to nechat se zámkem u hospody, se 100% jistotou by se s kolem totiž už nikdy neshledal. Špičková kola jsou určena pro sport, a ne pro běžné rekreační vyjížďky, a to mi dokonale vyhovuje.

Uff. Je mi prostě smutno po kole. Tak jsem se z toho musel aspoň vypsat :-)


Komentáře

  1. 1 Hušek Jiří 11.07.08, 08:07:34
    FB

    heh kdyz tak vidim jakej si naruzivej cyklista tak bych si s tebou klidne nekdy zajel ale ne na babysitting :-) normalne jak to ted ctu tak se mi zachtelo strasne na kolo ale v praze to ted vypada na bourku takze radsi nikam nejedu

  2. 2 Jan Vidím 11.07.08, 08:07:58
    FB

    Kolo je budoucnost. S ropou nelze do budoucna čekat nic než potíže, proto lidi vylezou z aut nasednou do hromadné dopravy a na kola. Chtělo by to tlačit na místní samosprávu, hlavně ve velkých a biker unfriendly městech (tj. všech českých), aby z nich udělaly cyklisticky mnohem přívětivější místa. Auta budou brzy za zenitem, ale začít budovat infrastrukturu pro cyklodopravu bychom měli už teď.

  3. 3 Radek Hulán 11.07.08, 09:07:00
    FB

    [2] Ropa se dá vyrábět i průmyslově, vědci na to objevili nějaké bakterie, které to dokážou z běžného odpadu.

  4. 4 Jan Vidím 11.07.08, 09:07:04
    FB

    [3] To jistě ano, ale ta technologie patrně nikdy nebude schopna vykrýt poptávku a hlavně není dostatečně vyvinutá - přičemž potíže začínají už nyní. Plus jedna další věc - kola znamenají žádné exhalace, takže pokud odhlédeme od CO2 a GCC, na který budeme mít patrně jiný názor, dramaticky tím zlepšíme životní prostředí ve městech.

  5. 5 Radek Podlesak 11.07.08, 09:07:27
    FB

    Některým věcem co píšeš nerozumím, s některými nesouhlasím, ale toto musím podepsat. Ano, kolo je hlavně o svobodě. A tak ti přeji brzké uzdravení.

  6. 6 Milan Tuček 11.07.08, 10:07:44
    FB

    [2] Na kolo je úžasné Rakousko, tam totiž myslí dopředu a především hlavou. Před týdnem jsem se odtamud vrátil s manželkou, kde jsme sjezdili kus Salzburska. Silnice jak na dráze formule 1 a podél cyklistické stezky! Stovky a stovky kilometrů krásnou krajinou, na horáka i silničku pravý ráj.
    Bohužel tady u nás v Česku se toho my už nedožijeme :-(

    A v neposlední řadě, myslím, že z projektů na budování cyklistické infrasrtruktury se jen tahají peníze a nic závratného se neděje.
    Ustavil bych zákon, že při budovýní jakékoli infrastruktury, tedy silnice, musí tvořit pruch pro chodce a cykisty minimálně metr! A co doposud nechápu, proč se na dostatečně širokých sinicích nevyznačí pruh pro cyklisty, za který prostě auto nesmí! Řidiči se totiž u nás chovají jako hyeny! Už bylo dost mrtvých cyklistů nedbalým i úmyslným zaviněním řidiče!!

  7. 7 Ondřej Moravec 11.07.08, 10:07:59
    FB

    [4] Trochu OT:
    1. Ropa se dá mimo jiné vyrábět z ropných písků, ropné břidlice a uhlí. Všechny tři způsoby jsou již dnes profitabilní a první dva se začínají stále více využívat. Odhaduje se, že v ropných píscích (jejichž drtivá většina se nachází v Kanadě) leží alespoň 2/3 celkových světových zásob ropy (konkrétně 3,6 bilionu barelů vs. 1,75 bilionu barelů v konvenčí ropě). Zásoby v ropné břidlici se odhadují okolo 3 bilionů barelů (největší část v USA), tj. opět téměř dvakrát více než v konvenční ropě. Zásoby uhlí se odhadují na 900 gigatun (největší část opět v USA, polovina z toho navíc ve formě vysoce kvalitního černého uhlí a antracitu). Velká část mořského dna je v těchto ohledech stále velkou neznámou. Všechny tyto zdroje by při současném tempu spotřeby stačily na stovky let. Ten, kdo láme nohy a ruce fosilním palivům, není objektivní omezení jejich zdrojů, nýbrž vlády, které se kvótami, daněmi a dalšími prostředky snaží kontrolovat obchod s energetickými zdroji.
    2. Snažit se odhadovat, že nějaká technologie nevykryje poptávku (nebude profitabilní), je dosti ošemetné. Tvrdilo se to o 80% věcech, které dnes máte doma, s počítačem na prvním místě.

  8. 8 Jiří Chalupa 11.07.08, 11:07:03
    FB

    [4] Absolutní nesmysl. Technologie na výrobu "nafty" jsou dnes již ve velmi nadějném stádiu vývoje. Nejsou to pouze žádné pochybné studie, jsou již vystavěny (např. v Německu) pilotní jednotky, po kterých bude následovat stavba masivní produkce. Především jde o zplyňování dřeva - což je dobrá cesta k následnému zpracování odpadů, trav atd. Další možností (která byla představena na World Biofuels Summit 2008 v Praze) je využití rychle rostoucích řas, které mají za 15 (!) dní tolik produkce biomasy, jako např. stromy za 15 let. Tento postup je samozřejmě limitován intenzitou slunečního záření (vhodné maximálně pro jih Evropy, Afriku atd.). Nicméně správného fungování využití biomasy (celosvětově) je kombinace více těchto postupů. Již by se neměla opakovat situace vzniklá současnou nesmyslnou produkcí zhovadilosti jako je FAME (methyl ester řepkového oleje).

    PS: Dále nesmíte zapomínat, že takto získaná nafta je skutečně "čistá", jelikož se jedná o uzavřený uhlíkový kruh. CO2 je spotřebováváno na výrobu biomasy (fotosyntéza), při následném užití je zpět uvolněno.

  9. 9 Martin Janiczek 11.07.08, 11:07:11
    FB

    No, ať už ropa dojde nebo ne, takové kolo je prostě super věc :) Docela souhlasím s #6 (ikdyž v Rakousku jsem nejezdil). V Česku je situace šílená a řidiči ... darmo mluvit :)

    OT:
    Radku, co to je v pravém menu to podmenu Stránka (hned pod RSSkama)? Nějaký ukazatel, odkud lidi zrovna přišli? Přijde mi to jako něco nechtěného, nějaká chyba ... ale asi v tom jen něco nevidím :)

  10. 10 Mirek Novak 11.07.08, 11:07:11
    FB

    Hele Radku, zkus zkombinovat svojí duševní aktivitu s pohybem. Zkus GOLF. Ne nejsem zbohatlík který golf společensky musí. Hraji to již 20 let. A je to adrenalin a zároveň i pohyb (i když se to nezdá). A navíc je to báječný kompletní výplach počítačových věcí v hlavě.

  11. 11 Jan Vidím 11.07.08, 11:07:45
    FB

    [8] Reagoval jsem na jednu konkrétní zmíněnou technologii, ne na obecný výzkum a vývoj. Ani to však nic nezmění na tom, že jízda na kole znamená čistší vzduch, menší hluk a zdravější tělo. To nezpochybní nikdo z vás :-)

  12. 12 Bílek Michael 11.07.08, 11:07:55
    FB

    [4] Za tu dobu co tu ropu máme bylo již vynalezeno mnoho dalších prostředků pro pohon automobilu, jenom jsou ti lidé placeni aby udrželi tajemství a neprosadili ho na trh, aby se kvůli nim nezhroutila celá ekonomika...

  13. 13 Jakub Hurt 11.07.08, 11:07:59
    FB

    [12] Tak tak, už jsme mohli jezdit v elektromobilech sto let. Chudák Tesla.

  14. 14 Ondřej Moravec 12.07.08, 12:07:30
    FB

    [12] Zajímavá, avšak zcela nesmyslná konspirační teorie. O tom, zda určitá technologie bude uvedena na trh, nerozhoduje její samotná existence, nýbrž již zmíněná profitabilita. Ta se zjišťuje kalkulací očekávaných výnosů a nákladů v rámci tzv. manažerského účetnictví. Kdyby tyto alternativní zdroje byly výnosnější než konvenční pohony, můžete si být jist, že kapitalisté by ani na sekundu nezaváhali.
    Změny na trhu se nedějí ze dne na den a není důvod, proč by se přechodem na minimálně stejně profitabilní technologie mělo něco hroutit. Fakt je totiž ten, že alternativní technologie zatím nejsou ani zdaleka stejně profitabilní jako konvenční (např. solární panel vs. jádro, spalovací motor vs. elektromobil atd). Náklady, výnosy a racionální kalkulace, o to jedině tu běží. Nikoliv o Akta X či Matrix.

  15. 15 Žalud Petr 12.07.08, 10:07:28
    FB

    [2] Já jen doplním že tento model funguje už asi třicet let v Japonsku a obliba kol je tam čím větší. Samozřejmě je tomu také přízpůsobena krajina a cesty. Není výjmkou že před místní malou školou je "zaparkovaných" 300 kol.

  16. 16 Porsche Design 12.07.08, 12:07:11
    FB

    Nejpve jsem četl "kola je droga", to je taky.

  17. 17 Miroslav Navrátil 12.07.08, 12:07:29
    FB

    [10] Je otázka, jestli golf poskytne takovou zátěž jak kolo, však mrkni jak Radek jezdí: http://myego.cz/img/garmin-edge-705/Garmin-Training-Center_map.png...

  18. 18 hledající a nalézající 12.07.08, 09:07:23
    FB

    ... ano, ano, pohyb je potřebný, zvlášť když někdo sedí dlouuuuuho u počítače ... ale jen kolo to také není ono! ... je lepší druhy vytrvalostního pohybu střídat ... kolo = horské nebo silniční podle chuti, (na silnici pod 20°C nejdu), koloběžka = silniční a terénní, běh, plavání (dá se spojit s pohyby předtím nebo samostatně = navíc pěkný triatlonový neopren prodlouží sezónu svobodného venkovního plavání od března do listopadu) ...
    ... dnes jsem si odpoledne plánoval výlet na kole s vykoupáním v rybníku, místo toho v lijáku v pěkném lese pěkná projížďka na terénní koloběžce = paráda

  19. 19 Martin Šavel 13.07.08, 06:07:09
    FB

    Naražená žebra nejvíce bolí první 3 až 4 dny to je opravdu peklo po týdnu se da začít s lehkou fyzickou záteží stále to bolí a po 14 dnech už je člověk celkem použitelný

  20. 20 Petr Chutný 18.07.08, 08:07:27
    FB

    Vzpomněl jsem si na tvůj pád když mě na týden starém kole předevčírem srazilo auto ve městě. Prohlídl jsem mu zblízka kapotu a následně zem poblíž, kupodivu jen naražené zápěstí a koleno, kolo to odneslo zlomeným rámem vzadu, zrušenýma kolama a pár maličkostma. Najeto ani ne 200 km a je po srandě minimálně na 2 týdny ..