Všichni jsme si nerovni

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Všichni jsme si nerovni

Je dost možné, že většina lidí s tvrzením v nadpisu nesouhlasí. Pravdou však zůstává, že v naprosté většině věcí si nerovni jsme. Otázkou tedy zůstává pouze to, kdo za to může…

Možnost vs. Výsledek

Stále se mluví o rovných možnostech. Je však zásadní rozdíl mezi rovnou možností a rovným výsledkem. Rovná možnost spočívá v právem garantované svobodě konání, ovšem výsledek je založen právě na rozdílnosti konání každého z nás. Toto je neustále chybně zaměňováno. Většina neúspěšných lidí stále hlásá, že kdyby měla „ty možnosti“ jako ti úspěšní, tak by byla také bohatá atd. – je to ovšem většinou pouze v závisti kořenící domněnka, kterou si lidé omlouvají a vysvětlují svůj neúspěch. Přesně tyto možnosti totiž každý má, rozdíl je pouze v tom, jakým způsobem je konkrétní jedinec schopen je využít. Čísla hovoří jasně – 70% úspěšných lidí se narodilo v bídě – rozdíl mezi úspěšnými a neúspěšnými tedy není ve startovní pozici, ale v cílové pásce. Stejně tak se naprostá většina lidí hloupými nenarodí, hloupými se pouze svou nečinností během života stane.

Oni za to můžou…

 Takové to typické: „Kdybych měl tolik peněz jako on, tak bych taky..“ nebo „Jemu se to lehce říká, když má tolik…“. Vina je dávana zákonodárnému sboru, špatnému počasí, špatné době,…zkrátka všemu kromě sebe samého. Každý ví naprosto jasně, jak změnit všechno a všechny kolem sebe ke svému prospěchu – avšak nemá žádnou představu o tom, jak změnit sebe samého. V horším případě si ani neuvědomuje, že je chyba v něm samém. Zkrátka vždy bude platit následující: Úspěch nebo výmluvy.

„Pokud chcete být úspěšní, musíte převzít stoprocentní zodpovědnost za všechno, co vás v životě potká.“
- Jack Canfield

Viník za humny

 Ve společenském či pracovním postavení popř. finančním zabezpečení si zkrátka rovni nejsme a podle všeho ani dlouho nebudeme, což ovšem nemění nic na tom, že v naprosté většině případů je viník za tento stav určen špatně a je hledán mnohem dál, než ve skutečnosti je.


Komentáře

  1. 1 Gabriel 10.10.11, 04:10:10
    FB

    Aneb jak říkaval táta:
    "Kdo chce, hledá způsoby. Kdo nechce, hledá důvody."

  2. 2 Prokop Jan 11.10.11, 11:10:46
    FB

    No, s tím se dá vcelku souhlasit, až na malou nepřesnost. I když záleží na tom, co si představujete pod výrazem hloupý :-) Pokud je to inteligence, tak bohužel ta je vrozená, ale je pravda, že i to lze trošičku ovlivnit. A bohužel člověk, který se narodí s iq pod 70, tak asi těžko půjde na Harvard :-) I když je pravda, že odborníci a psychologové tvořící různé testy tvrdí, že vysokou školu lze vystudovat i s dvouciferným iq a že u stejných lidí se výsledky liší až o 30 bodů pouze změnou grafiky testu. Takže se to strašně přeceňuje. A bohužel náš život tyto vrozené předpoklady, které si nevybíráme dobrovolně, ovlivňují. Ale možná ještě více ho ovlivňuje naše okolí, které si mnohdy člověk také nemůže vybírat. Když se někdo narodí do rodiny alkoholiků, kteří ho týrají, tak asi moc neplatí rčení "každý svého štěstí strůjcem". A když jsme u těch rčení, tak myslím, že to, z kterého vychází Váš nadpis, se nemá chápat v tom "technickém" významu. Protože v takovém významu je snad každému jasné, že to pravda není. Tedy to, že jsme si rovni. Jenomže v takovém významu to myslím myšleno není. A na té startovní pozici též hodně záleží. Jako i na mnoha dalších okolnostech. Bída sama o sobě, co se financí týče, není vůbec rozhodující vliv. Mnohem více záleží na prostředí a mezilidských vztazích. Dobrý příklad je třeba Steve Jobs. Matka ho sice odložila, ale měl obrovskou kliku. A to jsou geny a vynikající, hodní a obětaví adoptivní rodiče. Takže jeho startovní pozice byla paradoxně velice dobrá :-)

  3. 3 Vít Matějka 11.10.11, 12:10:13
    FB

    [2] Hloupost je v článku myšlena jako neznalost, nikoliv IQ. Nikomu nepřijde hloupý novorozenec, který nezná hlavní město ČR, pokud ale někdo ve 30ti letech neví, kde se nachází USA je to už horší:-)
    Co se týče Vašeho příkladu ohledně dítěte vyrůstajícího alkoholika...Ivo Toman vyprávěl jeden příběh v jedné ze svých přednášek - *Jeden alkoholik měl dva syny, jeden z nich byl stejný alkoholik jako otec, druhý ovšem naprostý opak - zodpovědný člověk. Když se obou synů zeptali, jak si vysvětlují tento svůj životní vývoj, oba shodně odpověděli: "To není žádný div, když mám takového otce."*
    Ještě k té startovní pozici - jak už píšu v článku - 70% úspěšných začínalo tam, kde ti neúspěšní, dokonce až 20% úspěšných trpí zdravotním handicapem. Stejně tak se zkuste třeba podívat na podíl Židů mezi nositeli Nobelových cen...Souhlasím s Vámi, že okolí má na jedince vliv, stejně tak jsem ale přesvědčen, že vždy záleží na konkrétním jedinci, jak se s tímto vypořádá.

  4. 4 Prokop Jan 11.10.11, 12:10:49
    FB

    Tak to jo, v takovém smyslu to je hloupost :-) Ale s tou startovní pozicí. Zapomínáte na jednu věc a to je psychika. A člověk nemůže předstoupit před zrcadlo a říct "abrakadabra buď odolný bulldog" :-) Jistě dá se to změnit, když na sobě člověk pracuje, ale z přecitlivělého depresivního neurotika se pohnete většinou k méně přecitlivělému neurotikovi s občasnými depresemi a to ještě pokud celý život bude pod lékama. A to je také "věc", kterou si člověk nevybere. Ani zdravotní handicap nemusí být překážka, pokud jste typ člověka, který neřeší a žije. Ale když je řídící centrum v háji, tzn. hlava, tak je to špatné. Já mám známou, která trpí úzkostnou poruchou, depresí a psychotickými stavy. Využívá všechny dostupné prostředky, aby se toho zbavila, ale je to k prdu. I vysokou školu kvůli tomu opustila. Často to končí bezvědomím a nakonec odvozem do Bohnic. Co s tím asi tak více může dělat. Na druhou stranu, člověk s kterým jsem chodil na základku u té základky skončil a dá se říct, že je úspěšným a vysmátým podnikatelem, neřeší, žije. Možná ta psychika měla vliv u toho příkladu dvou synů. Ivo Toman je také dobrý příklad. Jiný člověk by takové postižení třeba psychicky neunesl, ale těžko bych takové člověka za to odsoudil. Za to, že není tak odolný. Jinak já nemám taková rčení jako "všichni jsem si rovni", "každý svého štěstí strůjcem", atp. vlastně vůbec rád :-) Jsou to takové zjednodušující a podle mě nepravdivé a populistické fráze a hesla, která platí jen pro určité konkrétní případy.

  5. 5 Jarda.Michna 11.10.11, 08:10:51
    FB

    Docela by mne zajímalo, na základě čeho jsou vybírány články jiných autorů než pana Hulána k prezentaci na tomto webu. Velmi rád tyto stránky navštěvuji, protože získávám přehled v oblasti využití moderních technologií při organizaci času apod. a jsem za tuto možnost opravdu vděčný. Není běžné, že lidé, kteří ví o čem mluví, jsou ochotni své znalosti poskytovat tímto způsobem ostatním - samozřejmě jsem si vědom, že na návštěvnosti autor webu profituje, takže se mu vlastně i vyplatí.

    Na druhou stranu články obsahující rádoby úvahy na téma vývoj společnosti s obhajobou liberalismu, co jsem tu poslední dobou zaznamenal, považuji za - autor článku možná nepromine - velmi slabé.

    Vybrat si toto komplikované téma (nebo dříve rovnou daň) a "v 5 odstavcích" vše zhodnotit a vlastně říct mám jasno a není o čem, to dle mého názoru vyžaduje dost velkou jednoduchost v uvažování.

  6. 6 Vít Matějka 11.10.11, 11:10:18
    FB

    [5]
    Články jsou vybírány na základě uvážení admina tj. R.Hulána:-)
    Co se týče Vašeho názoru na články - s naprostou pokorou jsem ochoten přiznat, že pro člověka, který disponuje větším množstvím znalostí a má větší přehled (což Vy vzhledem i ke komentáři pod mým předchozím článkem zcela určitě jste), mohou být mé články velmi slabé. Stejně tak ale trvám na tom, že pro spoustu čtenářů jsou přínosné (soudě podle reakcí) a prezentují můj náhled na věc, který v nich třeba vyvolá zamyšlení, což je i cílem většiny článku, což ostatně uvádím i v samotných článcích.
    Primárně považuji blog za místo, kde mohu prezentovat svoje názory a pohledy na určité věci - někdo s nimi souhlasí, někdo ne.
    Co se týče Vaší zmínky o "5 odstavcích": Konkrétně v článku o prog. dani píšu hned na začátku, že není cílem detailní analýza daňového systému - cílem článku je vyvedení z omylu naprosté většiny obyvatel, která žije v iluzi, že v ČR jsou všichni daněni stejně resp. stejnou mírou.

  7. 7 Jarda.Michna 12.10.11, 12:10:51
    FB

    Máte pravdu, že blog je místem pro vyjádření názorů a to jsme oba udělali. Vy článkem a já reakcí na něj. Máte také pravdu s Vaší připomínkou týkající se článku o daních, to spojení se mi moc nepovedlo. Přesto zůstávám u názoru, že "vyvádění většiny obyvatel z iluzí" články tohoto typu nepovažuji za vhodné a na tomto webu mne překvapují, ale to je samozřejmě pouze můj osobní názor. Dobrou noc.

  8. 8 Afnan Mursalin 27.05.20, 11:05:43
    FB

    Thank You for your information https://www.treeleeds.co.uk/ https://www.edinburghtree.co.u...

  9. 9 Willie Tucker 21.04.21, 03:04:57
    FB

    Liking this post with my feet, cause I'm using my hands to clap.
    https://www.masonrydavis.com/

  10. 10 Wayne Ogilvie 12.05.21, 11:05:59
    FB

    It is a controversial issue but I will definitely agreed with the title, you discussed your point pretty well and I hope to more amazing topics from you! https://www.desmoinesiafence.c...

Nový komentář