10 důvodů proč je Apple mnohem horší než jiné společnosti

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

10 důvodů proč je Apple mnohem horší než jiné společnosti

Apple OS X 26.05.09

Osobně jsem měl řadu Apple produktů - (firemně) několik notebooků, (soukromě) iPod, testoval jsem týden iPhone. Všechny jsem je nakonec nesnášel pro jejich mizernou funkčnost a různá omezení, která jsou pro Apple typická.

Tento článek by měl dát odpověď na to, proč je dle mého názoru Apple nejen nejuzavřenější existující IT společnost (aka diktatura), ale i technologicky nejzaostalejší.

Poznámka: pokud je váš názor odlišný, je to fajn, můžete si jej prezentovat na webech milovníků Apple.

1. OS X je zastaralý operační systém z přelomu století

Dobře se podívejte na následující graf, který ukazuje v prostředním sloupci architekturu Leoparda, tedy aktuální verzi OS X, a v pravém chystaný OS X 10.6:

OS X architektura

Uvedený obrázek je z článku na AppleInsider.com. Vtipné na něm je to, že přístup do paměti v současném OS X je pouze 32bitový s +4bitovým rozšířením pomocí PAE. Tuto architekturu používal Microsoft od roku 2000, ale v roce 2006 přešel u majoritního operačního systému určeného pro desktop (Vista x64) na plně 64bitové zpracování.

Současný Leopard používá tedy 32bitové KEXTy, 32bitové ovladače a 32bitový kernel. 64bitový kernel a ovladače přinese až Snow Leopard někdy v průběhu roku 2009 (a to pouze volitelně, defaultní bude stále 32bitový kernel). Windows  Vista x64 používá lepší architekturu než bude mít Snow Leopard už od roku 2006, tedy 3 roky před Apple.

Microsoft má ve Windows Vista také unikátní technologie pro bezpečnost, DEP, ochranu patchingu kernelu, SuperFetch (výrazně urychluje spouštění aplikací) či ReadyBoost, které Leopard zdaleka nezná.

Leopard je tedy svojí koncepcí v roce 2009 zhruba tam, kde byl Microsoft v roce 2000 až 2001. Pro spuštění pár miniaplikací vám to nemusí vadit, ale pro profesionální použití a multitasking na vícejádrových procesorech má Microsoft výrazný náskok.

2. Monopol a diktatura ve volbě předraženého HW

Pokud chcete používat OS X, musíte si koupit HW od Apple. Problém je v tom, že Apple nabízí jen pár (dle mého názoru) mizerných konfigurací, které vám nebudou vyhovovat.

Pokud chcete Apple, musíte se prostě podřídit tomu, co rozhodl Steve Jobs za vás.

Zcela ztrácíte svobodu a možnost volby, problematické je i následné rozšíření Apple PC.

Navíc za ten samý hardware v Apple PC zaplatíte několikanásobek ceny, než u jiných PC. Třeba RAID-5 kartu pořídíte u Apple za pětinásobek ceny, než pro PC jiných výrobců s tím, že u jiných výrobců rovněž máte na výběr z desítek modelů a nikoliv jen z jednoho.

V případě malých notebooků máte u Apple na výběr z Air za 40t Kč a 50t Kč, v případě PC si zakoupíte Acer s LED displejem, 4GB RAM, dualcore CPU a s výdrží 12 hodin na baterie za pouhých 13t Kč. Apple je tedy 3-4x dražší.

Běžné HP či Dell PC je svoboda, de-facto neomezený výkon a velký výběr, zatímco Apple PC je diktatura.

3. Apple reklama nabízí jen šikanu a pomluvy

Přestože Apple je pro řadu lidí synonymum pro omezený výběr, limitovaný výkon, zastaralou koncepci operačního systému a diktaturu na mnoha úrovních, reklama této společnosti často tvrdí pravý opak.

Aby se tento outsider uživil, musí se neustále strefovat a pomlouvat úspěšnější konkurenci.

HP, Dell ani Sony se nemusí snižovat k tomu, že v reklamách neustále někoho "šikanují", posmívají se či hloupě pomlouvají, jenže Apple si na tom postavil svoji marketingovou politiku. Je schopen přechod na Intel procesory oslavovat téměř fašistickými slovy "dosud byl Intel CPU uvězněn v malých tupých boxech, ale až počítač od Apple mu umožní ten jediný správný rozlet!". Nevím jak vy, ale já v tom slyším odkaz na tu "jedinou správnou rasu".

4. Mizerné spouštění aplikací

OS X má zastaralou koncepci jeho UI. Chcete-li spustit nějakou aplikaci, musíte nejdříve aktivovat Finder (obdoba Průzkumníka z Windows), zde stisknout Command+A.

OS X aplikace

Představce si, že máte instalováno 200 aplikací a her a chcete si je zde vybrat jen pomocí myši. Nemožný úkol. Oproti tomu je Start menu ve Windows úžasně pohodlné a vždy dostupné (což Finder není).

Alternativou pro toto aplikační okno je samozřejmě klávesová zkratka Command+Space (Spotlight, vyhledávání) a použití klávesnice pro vyhledání aplikace, ale to můžete udělat i na Windows, a dokonce jednodušeji, postačí jediná klávesa Win.

5. Mizerná práce s okny na OS X

V OS X není možné maximalizovat okna, jen "cosi jako maximalizovat". Systém opět rozhoduje za vás.

Rovněž není možné změnit velikost okna tažením za libovolnou stranu - tuto častou akci lze provést jen tažením za miniaturní pravý dolní roh, a navíc se přitom vůbec nemění kurzor myši (při najetí na ten roh). Prostě neustále vidíte graficky ohavnou šipku, a to i když můžete zrovna měnit velikost okna.

Tato nedomyšlenost práce s okny se táhne celým OS X. Pracovat s více aplikacemi na velkém 30" monitoru v OS X téměř nejde.

Pokud jsou základní funkce operačního systému moderní a stabilní 64bitový kernel dokonale využívající HW a komfortní a ergonomická práce se spuštěnými aplikacemi, tak v obou věcech OS X zcela selhává.

6. Jen jediné horní menu v OS X

Opravdu zastaralým prvkem v OS X je pouze jediné horní menu pro veškeré aplikace. Toto mohlo vyhovovat v době, kdy multitasking byl sprosté slovo pro Mac (Windows měly kvalitní multitasking mnohem dříve), ale rozhodně ne dnes.

Představte si, že na velkém 2560x1600 monitoru máte otevřen v pravém dolním rohu textový editor, v dalších segmentech správce souborů, prohlížeč a třeba kalkulačku. Když chcete vybrat jednu akci z menu textového editoru, musíte nejprve najet myší na tuto aplikaci, aktivovat ji, poté přejet myší na horní okraj obrazovky, vybrat akci z menu, poté opět přejet myší na pravý dolní roh a pokračovat v práci.  A po chvíli si to zopakujete pro aplikaci v levém dolním rohu.

V praxi téměř nelze OS X efektivně ovládat myší, protože jeho koncepce počítá s HW z roku 1998 (VGA monitůrek), ale ne s moderními velkými širokoúhlými obrazovkami.

7. Nedokonalé rozlišení běžících aplikací od neaktivních

Pokud se podíváte na předchozí obrázek, tak u první ikony v dolním docku (Finder) vidíte malou modrou tečku. To je jediný příznak, který u OS X říká, že daná aplikace je spuštěna. Téměř neviditelné...

A aby to bylo ještě horší, pokud spustíte více instancí jedné aplikace (třeba editor se třemi dokumenty), budete mít v docku tři identické ikony a vůbec nebudete tušit, která ikona otevře jaký soubor, takže je to zcela nepoužitelné.

OS X zjevně není zaměřen na lidi, kteří opravdu pracují, jeho koncepce počítá s velice  nenáročným uživatelem, kterému musí stačit jedno menu, jedna spuštěná aplikace, a jen pár aplikací instalovaných.

8. Mizerná bezpečnost OS X

Když se nedávno konala "hackerská" konference, kde měl být pokořen OS X, Windows a Linux, všichni se shodli na tom, že nejméně bezpečná platforma, do které se dá nabourat během jednotek sekund, je OS X a Safari.

Cituji: "It's really simple. Safari on the Mac is easier to exploit. The things that Windows do to make it harder (for exploit to work), Macs don't do. Hacking into Macs is so much easier. You don't have to jump through hoops and deal with all the anti-exploit mitigation you'd find in Windows."

Uvedené moc hezky kontrastuje s reklamou Apple (viz bod 3. tohoto článku), která naivním lidem bulíkuje pravý opak.

9. Neexistence oficiální češtiny na OS X

Když člověk používá Windows Vista, tak je zvyklý na dokonalé pohodlí a plně automatické aktualizace. Vše je plně česky, od klávesnice, přes písma, po prostředí operačního systému a aplikací.

Na OS X je všechno jinak. Čeština v systému nativně neexistuje, a pokud si ji doinstalujete jako dodatečný balíček, můžete zapomenou na snadnou aktualizaci systému - vše si budete muset ručně stahovat z jakéhosi českého webu či FTP.

A to není celé.

Čeština na OS X také dle mnoha ohlasů může znamenat sníženou stabilitu a nefunkčnost některých aplikací.

Microsoft je řadu let v lokalizacích mnohem dále.

10. Aplikace zdarma Microsoftu versus placení za mizerné služby Apple

Apple toho zdarma moc nenabízí. Jeho HW je předražený, SW (dle mého názoru) zaostalý, a navíc za cokoliv dalšího musíte platit. Za pozdě uvedenou službu MobileMe musíte platit $99 ročně, a přitom toho umí výrazně méně než mnohem dokonalejší (a delší dobu na trhu) Live.com služby Microsoftu zdarma (navíc Live.com  můžete zdarma používat  i na vlastní doméně a zahrnuje neomezený email, kontakty, kalendář, Live Mesh pro synchronizaci, SkyDrive s 20GB pro soubory a mnohé další, včetně podpory na Windows Mobile telefonech).

Microsoft dokonce nabízí i uživatelům 8 roků starých Windows XP moderní aplikace jako je Windows Live Mail, Windows Live Messenger, Windows Live Fotogalerie či Desktop Search 4.0 zcela zdarma.

U Apple něco takového nehrozí, každou chvíli si musíte kupovat novou verzi OS X, jinak nebudete mít nové funkce a řada aplikací třetích stran nebude fungovat.

Shrnutí

Uvedené shrnutí je můj osobní pohled na Apple, poté co jsem jej aktivně používal. Neříkám, že to je objektivní a jediný možný výklad věci, naopak, je to pouze můj názor.

Osobně po hrozné zkušenosti s Apple vyloženě miluji Microsoft, svobodu, rozlet, stabilitu, bezpečnost a hromadu aplikací a služeb které mi zdarma či komerčně nabízí.

Microsoft pro mě znamená svobodu a pokrok, Apple zaostalou diktaturu.

Dle mého názoru Apple používají převážně lidé, kteří nerozumí IT a nechají se obalamutit hromadou marketingových lží a pomluv, které kolem sebe Apple šíří.


Komentáře

  1. 1 Ondřej Žáček 26.05.09, 10:05:31
    FB

    no musím říct, že v něčem s Vámi souhlasím v nečem budu oponovat. Rozhodně souhlasím s prostředím, které kolem sebe Apple vytváří. Obchodníci z Applu jsou rozhodně skvělí ve své profesi, jinak by nedokázali prodat průměrný HW za nadprůměrnou cenu.

    Musím se přiznat, i já podlehl jakémusi nátlaku okolí, pro které je logo nakousnutého jablka znakem dokonalosti (asi pro exkluzivitu, moc se to tu nevidí), a jeden ze starších iBooku si koupil (model G4). Nekonalo se žádné skandování ani žádné zklamání. Nic světoborného. Spíš jsem se utvrdil v tom, že Apple programuje svůj OS jako vývojaři scriptují své hry. Máte přesně a přísně dán postup, jakým můžete postupovat..jiný neexistuje. Má to své pro i proti.

    Lidem, kteří rádi používají počítač i pro něco jiného než poslech hudby, prohlížení obrázků, prohlížení webu (Java ve verzi 1.6 a výše pro OS Tiger neexistuje, takže pokud máte problémy s prohlížením videa na netu z důvodu zastaralosti Javy...rozbijte prasátko a hurá pro Leoparda - pokud máte ale Intel platmoformu tak to jde zdlouhavým a hloupým postupem nainstalovat) tak si rozhodně kupte klasické PC

    Jinak osobně jsem z výrobku od Applu již doslova unaven. iPhone se pro mě stává cetkou na hraní...k čemu, z praktického hlediska, jsou multi-touch gesta?!....k čemu je tam bluetooth, když nepošlu soubor kamarádovi na mobil?...já nevím, kouknu se na starší HTC Touch a příští týden si ho jdu koupit...pořádný mobil se Skynet (nadnárodní označení Google Android) čeká ještě na výrobní linku...

    Apple není ale ve výsledku tak hrozný, jen je určen pro typické američany...stejně jak US auta...vypadají skvěle, stojí dost ale praktické nejsou ani za mák..

  2. 2 Filip Klasna 26.05.09, 10:05:37
    FB

    ondrej: co je na US autech probůh drahého? a málo praktického? Jezdil si vůbec někdy nějakým? O MacOS se nepřu, vypadá jako systém z mobilu(i když z něj právě píšu), ale na US auta nešahej:-)

  3. 3 Ondřej Žáček 27.05.09, 05:05:33
    FB

    nemyslím si, že nemá smysl tady rozebírat auta, sem to nepatří...ano jezdil, dokonce jsem jeden vlastnil (Dodge Caliber) - když chcete americký vůz srovnatelný s evropskou konkurencí zaplatíte daleko více. Co je praktické na obřích benzínových motorech? Co je pokrokového na listovém odpružení (tento podvozek používá třeba Corvette)?

  4. 4 cpy 27.05.09, 07:05:25
    FB

    Jediné plus ma apple čo som schopný uznať je možnosť na notebooky nalepiť toto:
    http://news.cnet.com/i/bto/20090401/snowwhite.jpg...

  5. 5 Jaro O. 27.05.09, 09:05:55
    FB

    Zdravim, som ako by ste povedali apple ovca ale rad citam clanky aj tu, aspon viem ako vidia veci ti ostatny..

    No ono to nieje zasa take horuce ako sa to tu pise...

    1. O zastaralosti systemu sa priet nebudem, lebo sa v tom nevyzam, ale podaktore veci, co vyvyja microsoft sa mi niekedy zdaju, akoby ich mac mal uz davno... neviem si pomoct.. A podaktore si myslim, ze su typicke pre MS. Napr. super fetch. Zacalo to pri Win XP a Vista to zlepsila... lenze ja ked pustam nativne apps na macu, tak sa tiez pustaju celkom rychlo... za par sek. co je dost slusne na to ze mam len obyc. macbook

    2. diktatura HW... mozem hovorit len za moj macbook a mac pro co mame v robote na video... este som nevidel ze by si niekto menil procak, maticnu alebo graficku na notasi.. a tie ramky a HDD si pohodle vymenim aj ja.. len je tu prirodzene ten strach, ci to bude fungovat :D ale nastastie je dost For a plny net navodou a clankou, kebyze som si neni isty... A na macu pro sa toho da vymenit dost.. a vsetko extremne pohodlne, bez srobovaka.. ale kto by menil 2 x 3ghz XEON a 16 gb DIMM ramiek.. ze ano :) a ta 8600 tam staci... na 30 palcovom monitore sa zle hraju hry..

    3. moze byt.. ale je mi to jedno

    4. to tiez nieje az take horuce, stlacim cmd+space a zacnem pisat a aplikaciu najdem aj keby som bol uplny ***. ked niesom isty, otvorim zlozku tak ako je to napisane v clanku, zabere to asi 2 sekundy casu..

    5. nieje tragedia, este som za 10 mesiacov co mam 13` macbooku neriesil, ze sa neda pracovat s oknami ako na Win. A v praci na rozliseni 2550x1600 je sialenost mat nieco maximalizovane, final cut pro a imovie je na celu plochu hned po spusteni, takze neni problem...

    6. do toho menu pachnem tak raz za tyzden, ved naco su kl. skratky? a casto pouzivane funkcie by mali byt na ploche hl. okna.. ale to je subjektivne, ja neprogramujem DB ani nenastavujem serveri ani nic ine...

    7. ked mam napr. biele pozadie, tak je naozaj zle viditelne, ktora aplikacia je v docku spustena a ktora nie, ale kedze sa spustaju dostatocne rychlo, tak to ani neriesim, aj kebyze sa prekliknem na este nespustenu... a ked mam otvorene v textedite 5 okien a kliknem na tu jednu ikonku, tak sa mi do popredia daju naraz vsetky. a ked sa neviem orientovat stlacim koleck mysi a spusti sa mi expose a vidim vsetky aj na malom 13` displaji

    8. o bezpecnosti nic neviem, ale virusy nemam, tak neriesim ;) a nestahujem piratsky soft, co mi treba je free alebo stoji max 20 eur

    9. neviem posudit, tych 5 anglickych slov co treba vie uz aj moja mama a slovencina je na macu stiahnutelna a nic zle sa nestane.. viem ze s cestinou je problem.

    10. no asi zacnem pouzivat sluzby LIVE, vyzeraju lakavo a su zdarma :) treba si vyberat len to najlepsie... ;)
    Toto su moje skromne skusenosti s vecami, s ktorymi mam moznost pracovat. S macom existujem zatial len 10 mesiacov a som spokojny ale je pravda, ze nerobim take veci ako autor tohto clanku, ja len obcas daky web, flashovu hru pre seba, chatujem a surfujem. v praci striham video, staram sa o weby a riesim problemy s nielen mojim PC...

  6. 6 Matias Sandor 27.05.09, 11:05:42
    FB

    Niektore veci sa tu prezentuju ako chyby a su skor vyhody a naopak o niektorych chybach sa tu nepise: napr. bod 4. Nie je problem nastavit si na otvorenie spotlightu lubovolnu jednu klavesu napr F12. Zvacsovanie a zmensovanie okien je ovela lepsie riesene v macovi. Ved naco je skype na celu obrazovku? V macovi sa zvacsi tak aby bolo vidno vsetky kontakty. Bod 7 to je ako by som to povedal, znasilnenie maca na sposob windows. Naco minimalizovat aplikacie? Vsetky okna su zobrazne akurat, a ked ich je vela tak staci si nastavit nejaky roh na zobrazenie okien a ked mysou vojdete do toho rohu tak sa zobrazia vsetky okna. Ja mam rozlisenie 1920x1200 takze vsetky okna mam vidim normalne a nemusím moc tuto fciu pouzivat.
    Problemy: Pomala hibernacia ak chcete po hibernacii uplne vypnut notebook. Neexistencia databazovych frameworkov priamo v systeme.
    Dalsie vyhody: system je na baze unixu tak oproti windows v zaklade obsahuje toho ovela viac. Napr ruby, python a rozne frameworky. Je potom jednoduchsie robit aplikacie lebo taka aplikacia bude bezat vzdy a vsade bez nutnosti nieco doinstalovat. Neexistencia systemovych registrov - System sa casom nespomaluje. Niektore velmi uzitocne apliacie nemaju pod windows nahradu (Textmate, Opacity, PixelMator)

  7. 7 Radek Hulán 27.05.09, 11:05:47
    FB

    [7] neexistence systémových registrů je zásadní nevýhoda, protože je tím značně znesnadněna centrální firemní správa (proto firmy milují Windows desktop/server). Spravovat tisíce textových či XML souborů na různých místech, které něco konfigurují, je zastaralá a složitější metoda. A to, že 20MB soubor registrů prý zpomaluje, je pouze mýtus, bez jakéhokoliv reálného opodstatnění. :)

    Díky nástrojům jako je (příkazová řádka) PowerShell se dá registr navíc procházet objektově a pracovat s ním daleko lépe než s tisíci porůznu poházených textových souborů (to je prastará koncepce z roku 1960).

    Rovněž prastarý NIX-like kernel (podivná kombinace XNU/Mach + BSD, nad tím kus Carbonu, Cocoa, Quartz a Javy) je zásadní nevýhoda, protože NT-kernel je modernější, výkonnější, bezpečnější a rychlejší. Nehovoře vůbec o MinWin :)

    OS X opravdu nejlépe popisuje slovo zaostalost. V dnešní době PAE? Heh...

    No a představa, že primitivní textový editor TextMate nemá prý na Windows náhradu? Eh. Příště budu podobnou hloupou demagogii rovnou mazat. Zkoušel jsem. Mnou používané UEStudio má 100x více funkcí :) A to je jeden z několika desítek špičkových editorů (hromada je jich navíc zdarma)... Na OS X je jen ten primitivní placený TextMate. Windows = svoboda a možnost volby z desítek či stovek free či komerčních editorů, OS X = jeden mizerný TextMate. Super!

    Je zajímavé pozorovat, jak se na OS X lidé mohou štěstím pominout z toho, že mají jeden editor, to si pak nedokážu představit, jak nadšení by byli z neomezených možností Windows :-)

  8. 8 Petr 27.05.09, 10:05:43
    FB

    Já jsem měl k dispozici MacBooka a ta ostrá hrana kolem dokola klávesnice mi při psaní podřezávala žíly na zápěstí. Toho designéra bych poslal zpátky do školy.

  9. 9 Rasputin Putin 28.05.09, 11:05:58
    FB

    Jak je to s rozšířeností 64 bit OS na počítačích? Nevím o nikom ze známých, kdo by je používal. Jak je to třeba ve velkých firmách nebo výzkumných stanicích?

  10. 10 Radek Hulán 28.05.09, 12:05:09
    FB

    [10] dnes se cca 35% Windows Vista prodává v 64bitech. Všichni IT odborníci mají x64 verze. Pro použití 4GB a více paměti je 64 bitů nutných, a 4GB/8GB je dnes majoritní množství prodejů.

    Windows 7, odhaduji, bodou mít min 50% prodejů v x64.

    Navíc 64bitový systém je to nejlepší možné i pro 32bitové aplikace - jedině na Vista x64 má totiž 32bitová aplikace k dispozici plných 4GB RAM (maximum, co 32 bitů umí adresovat), a pokud si jich spustím více a mám dostatek RAM, běží mnohem rychleji než na 32bitovém systému, kde se musí dělit o adresní prostor.

  11. 11 Alois Nebel 28.05.09, 01:05:41
    FB

    UEStudio je zajímavý tip! Díky. Nějakou dobu už hledám něco slušného pro psaní v C (minoritně C++). Visual Studio je tomhle směru pod psa a s Eclipse jsme si nesedli.

  12. 12 Michlovský Jakub 28.05.09, 10:05:27
    FB

    iPod bych viděl jako to nejmenší zlo. Ale po dvouleté zkušenosti a možnosti srovnání s lepšími mp3 přehrávači, už tuhle chybu neudělám. Mluvím teď o iPod s originálním FW, iTunes, otravném Quicktime a Safari, co se mi pořád přes Apple Updater snaži naramovat do PC.

  13. 13 Tomáš Karnold 29.05.09, 03:05:52
    FB

    [11] no to jsem rád, že jsem taky IT odborník :) - v práci Vista64bit-Business/4GB RAM a na W7 se vyloženě těším.

  14. 14 Tomáš Karnold 29.05.09, 03:05:58
    FB

    [15] Souhlasím, že Apple SW se na wokna vubec nehodi - Safari, Quicktime ani iTunes tam prostě necpěte.

  15. 15 (deleted) 29.05.09, 06:05:57
    FB

    Porovnávať počítač s Windows Vista x64 s Mac-om je ako porovnávať švajčiarsky nôž s príborovým.

  16. 16 Kokol Kokolov 22.10.09, 01:10:00
    FB

    Ja jsem presel na Mac pote co uz nebylo mozne koupit nove PC s XP, vsude tlacili Vista a to bylo PEKLO. Je to strasnej system, plnej hnusne grafiky, ikon, pripomnel mi prvni graficke shells na Linux z prelomu stoleti.

    Do te doby sem byl striktne pro Windows a Macy celkem ignoroval, hlavne kvuli cenam. Nakonec me ale ta hruznost od MS donutila jeden poridit a behem tydne se mi zmenil (pocitacovy) svet. :)

    Jsem web designer a programator, pracuju v programech od Adobe, plus testuju weby na cca 10 ruznych browserech, nektere uvnitr VirtualBoxu s Windows Xp ... Tedy dohromady mam treba otevrenych az 20 aplikaci na dvou operacnich systemch, vsecko na jedinem MacBooku se 2 GB RAM. A slape to a ovlada se to nesrovnatelne jednoduseji nez Vista.

    Takze pro me je to jasny - tech par penez navic za Mac se mi rozhodne vyplati, protoze Mac OS mi setri cas - SPOUSTY CASU. Plus, nechce se mi pri kazdem pohledu na monitor zvracet, jak je tomu u Win Vista nebo 7. :)

    Davam ti za pravdu v bode 10 - u Macu me dost otravuje, ze hodne aplikaci je delanych jen pro tu posledni verzi OS a treba ted sem musel koupit novej pocitac s OS X 10.6 aby mi tam behaly nejaky novy aplikace ktery potrebuju. Tak to je trochu otrava - to je fakt ...

    Anyway - Windows ma svoje vyhody, ale u me proste vitezi Mac pro jednoduchost ovladani, usporu casu, jednoduchost nastaveni vseho, spolehlivost.

  17. 17 Radek Hulán 22.10.09, 01:10:05
    FB

    [27] přímo top lidé od Adobe ti na rovinu řeknou, že na OS X jsou Adobe aplikace pomalejší než na Windows. Flash je MNOHEM pomalejší, Photoshop také (jen na Windows je mimochodem 64bitový).

    Spousta lidí s Macem si něco namlouvá, nevidí zaostalost, ale fakta jsou prostě jiná. Nicméně grafici typicky nerozumí vůbec IT a tak se často nechají na zaostalejší Mac stále obalamutit.

  18. 18 alfah4ns 06.11.09, 12:11:05
    FB

    Ač v nejednom názoru s panem Hulánem nesouhlasím, v tom, že je win proti Macu, souhlasím. Chvíli jsme si "hrál" s macbookem, no upřímně, OS X me absolutně nepřesvědčil o tom, že by měl být v čemkoliv uživatelsky lepší proti win.

    Celé prostředí mi připadalo jako preferující design (ano, ten je opravdu zdařilý) před funkčností. V té "liště" se spuštěnými programy jsem se taktéž nedokázal zorientovat. Celý pracovní prostor mi navíc přišel dosti nevyužitý (zbytečně velké ikony, různé grafické udělátka, jejichž jediným cílem je, že dobře vypadají), vše se mi jevilo takové, jakoby ve stylu "tady přesně musíš kliknout myší" (např. me překvapilo nemožnost maximalizace okna pouhým poklepáním na horní okraj okna).

    Co mě dost zklamalo, byla klávesnice - kde jsou tlačítka home, end, pg up/down, delete... ve win i v linuxu výrazně urychlují orientaci v textu... vlastně pokud to pro mě není nutné, na myš ani nemusím kolikrát ani šáhnout...
    Docela mě překvapilo, že čísla bylo možné psát jedině pomocí čísel nad písmeny. Něco jako "numeru" místo jkl-uio-ýáí jsem hledal marně (toto osobně na svém notebooku dost využívám, mám to nastaveno tak, že pouhým přidržením Fn se mi dočasně přepnou písmena na čísla. Roztažený řádek s čísly nad písmeny je pro mě nepraktický, jelikož používám čísla hodně, externí numeru mám, ale nechce se mi všude tahat, i když zřejmě je to psaní čísel dost o zvyku).

    Závěrem, OS X jsem měl v rukách jen chvíli, nejsem zarytý windowsák, když jsem poprvé okusil linux, začal jsme se uživatelsky orientovat daleko rychleji (zkoušel jsem Mandrivu, Suse), v OS X jsem zezačátku dost tápal. Připadá mi, že snaha "až příliš zjednodušit ovládání" přinesla s sebou i dost negativní prvky - nutnost držet se striktních postupů, připadal jsme si jako "otrok" systému, ne jeho pán (a to mě někdy mnou zatím používané XP umí taky hodně vytočit...)
    Vistu jsem záměrně přeskočil, neboť nesplňovala mé kritéria ryhlého OS vhodného pro rychlou a efektivní práci, na kterou jsem zvyklý ze svých, dle mě dobře odladěných, XP. Co se týče upgradu, který chystám (přeci jen XP mají své časy pomalu ale jistě téměř za sebou), určitě půjdo do win7, možná bych se nechal zlákat na linux, ale OS X určitě ne.
    (Přitom hliníkový macbook se mi zpočátku docela líbil, ale z důvodu mě nevyhovující klávesnice do něj taktéž určitě nepůjdu).

  19. 19 Jan Záhlavský 03.12.09, 09:12:27
    FB

    Nuže,nebudu se vyjadřovat k technickým parametrům či 64bitovým verzím systému,protože tomu sám dost dobře nerozumím a tudíž nemůžu vést kloudnou diskusi.Nicméně pár protiagrumentů bych k článku při jenom měl.

    1)Já osobně jsem před časem přešl od Windows XP (a později jsem zkoušel i Windows 7) k Mac OS X,a rozhodně si nemůžu stěžovat na jakoukoli nedotaženost v intuitivnosti ovládání.Funkce typu Spaces nebo Corners práci urychlují a zjednodušují,kdežto Windows své Aero představil až v pomalých a náročných Vistách.

    2)Dále k vašim výhradám-nevím jestli je pro vás rozdíl když zmáčknete klávesu Win,nebo dohromady klávesy Cmd+Space,když jsou umístěny vedle sebe.Navíc se funkce dá přenastavit na jinou,samostatnou klávesu.Navíc vybrat si aplikaci pouze pomocí myši samozřejmě NENÍ nemožné-jednoduše si nejpoužívanější složku umístíte do Docku (a když o tom tak mluvím,nestačí jenom zajet do Docku a kliknout na ikonku Finderu,a pak už jen vesele hledat?).Souhlasím že Windows 7 rozhodně eliminoval velkou část rozdílů mezi Macem a Windowsem,ale netvrďte mi,že tolik urážený a chybný systém Windows Vista byl technologicky před OS X 10.5 (když už jsem načal Spotlight, vyhledávání ve Windows Vista bylo rapidně pomalejší).

    3)Přijde mi trochu urážlivé přirovnávat marketing a reklamu Applu k fašismu.Když se nad tím zamyslíte-Apple JE skutečně jediná společnost která OS X nabízí,takže co se týče té vaší ubohé asi asociace k "jediné čisté správné rase",jediná rasa to opravdu je,a jestli jste si nevšiml,marketing je o tom předsvěčit zákzníka,že váš produkt je nejlepší (a skutečně nevím o tom že by Apple používal jakékoli prostředky reklamy hraničící s fašismem).

    4) Úplně nerozumím tomu proč se vám nabídku počítačů od Apple zdá nedostačující.v Současné době jsou nabízeny tři kategorie notebooků a stolních počítačů,přičemž každá kategorie má několik možností výkonu procesoru.Co se týče RAM paměti,ta se dá dostat ve většině případů (teď nemluvím o Macu Pro) na 4 GB,což je pro většinu lidí víc než dostačující.Máte pravdu,že cenz od Applu jsou relativně vysoké,ale značka si dokázala uchovat punc exkluzivity a ceny zřejmě nejsou zas tak vysoké,když uvážíte že se firma pohybuje pouze ve třech oblastech (MP3 přehrávače,mobilní telefony a počítače),přičemž ve všech patří k nejprodávanějším.