V Praze se jezdí a žije blaze

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

V Praze se jezdí a žije blaze

Auta 09.12.05
Corvette

Přestože je v Praze zjevně víc aut než domorodců, jezdí se tu docela dobře. Pražáci totiž umí řídit. Jsem typ člověka, který si dokáže zvyknout na to, že na Legerově, Barrandovském mostě či Milady Horákové je věčná zácpa, která mírně opadá jen ve dvě hodiny po půlnoci, ale nejsem schopen tolerovat neefektivitu a nadutost.

Abych to blíže vysvětlil. Pražáky nouze naučila jezdit (v rámci předpisů) rychle, efektivně a přitom ohleduplně k ostatním. Když chci z ulice Politických vězňů vyjet nahoru ke Svobodné Evropě, a poté nahoru na Vinohradskou, musím tak během 30 metrů překonat 4 plné pruhy a vjet do pátého, odbočovacího. Bez tolerance a mírné drzosti se to neobejde, nutno říci, že pokud je v autě za mnou Pražák, člověka vždy pustí. Pražáci si prostě vypěstovali toleranci a vědí, že když pustí on dnes mě, já pustím zítra jeho.

Když bych si něco podobného zkusil na nějaké vesnici, třeba v Brně, odměnou bude jen nečekané zrychlení onoho vesničana, který se tak pokouší sobecky zvýšit vlastní sebevědomí. Pokud ale takový vesničan jezdí delší dobu v Praze, stane se také více tolerantním. Prostředí člověka formuje.

Druhá věc, která vesničana z Brna v Praze zaskočí je rychlost a hlavně efektivita, se kterou se jezdí. Je zcela běžné, že na vesničana bude troubit auto, protože stojí za někým s 5 metrovým rozestupem, a to je moc, stačí přece jeden, maximálně jeden a půl, metru. Stejné je to při rozjezdu, pokud se já rozjedu, další auto za mnou následuje v těsném dvoumetrovém závěsu. Pokud je za mnou Brňák, vznikne tam 50 metrová proluka a na zelenou projede ani ne polovina aut, protože Brňák slovo efektivita nezná, a až uvidí, že já jedu, začne teprve hledat šaltrpáku. Zácpa se zvětší a lidé jsou naštvaní, že přijedou později domů.

Praha je rychlé město, nutí lidi k tomu, aby fungovali, přemýšleli, pracovali. Rychle a efektivně. Není to pouze na silnici. Mám rád takovéto města, nedokázal bych nikde jinde žít. Narodil jsem se mimochodem na maličké vesnici, která měla jen 50 obyvatel. Do školy jsem jezdil desítku kilometrů autobusem a dva kilometry jsem šlapal pěšky či na kole, protože autobus jezdil jen do sousední vesnice. Rodiče mají ovšem obrovskou zahradu, za ní velký les, na zahradě vlastní rybník, kde se dá v létě plavat a v zimě bruslit, taky je tam fotbalové hřiště a cosi jako tenisový kurt. Pro dítě ideální podmínky. Nicméně, není to nic pro dospělého s mojí dynamickou osobností. Praha je v ČR jediné město, které mi vyhovuje, ostatní česká sídla jsou pomalé a ospalé vesnice. Vyzkoušejte se projít v Brně po Svoboďáku v deset večer, a potom to samé v Praze, a pochopíte o čem mluvím.

Ještě raději bych trávil svůj čas v Amsterodamu (strávil jsem tam půl roku) či New Yorku (strávil jsem tam celý rok), jak Holanďané tak Američané jsou fantastičtí lidé, a jejich města jsou dokonale kosmopolitní, ale kvůli mé malé dceři to není (zatím) možné.

Jsou lidé, kteří se z Prahy stěhují na vesnici, hledají tam klid. Já se naopak stěhuji do velkoměst, a žiju v nich už 15 let, protože pomalý vesnický život nesnesu. Je dobré přijet na rodnou vesnici, nadýchat se čerstvého vzduchu, zajít na jedno či dvě do místní hospody (ano, i miniaturní vesnice o 50 lidech má svoji hospodu a internet přes WiFi), ale večer už mě to všechno táhne zpět, do nějaké akce, která se na vesnici realizovat prostě nedá.


Komentáře

  1. 1 neGryk 09.12.05, 04:12:18
    FB

    Marně přemýšlím kam patřím já :-)

  2. 2 Josef Průša 09.12.05, 04:12:27
    FB

    Opět souhlasím, ale nejlepší řešení je, žít ve městě a bydlet na vesnici. I když já jako mladý, miluji noční život, je pořád lepší spaní tady na vsi. Dynamičnost Prahy je jedna věc, ale kyselé obličejě pražáků druhá ;) (i když, ono pokud máte v garáži dva mercedesy, ani na vsi se na vas moc neusmivaji ;))

    PS. omlouvám se za překlepy, první text na nové klávesnici, hadejte asi na jaké :D

    Hezké odpoledne

  3. 3 YAMATO 09.12.05, 04:12:34
    FB

    No, možná v Praze jsou pražané dobří řidiči, ale když přijedou k nám (Krkonoše) v zimním období, tak se z valné míry mění na tupce, mysle si, že stejným stylem a stjně vybavenými vozy, jakými jsou zvyklí jezdit v Praze, mohou jezdit i v zimních horách. Rychle se přesvědčí o opaku. Neříkám, že tito tupci jsou všichni pražané a jenom pražané, ale rozhodně převažují...

  4. 4 Stříbný 09.12.05, 04:12:45
    FB

    Píšeš docela vtipně, u věty "nějaké vesnici, třeba v Brně," jsem se opravdu zasmál.

  5. 5 Luboš Bretschneider 09.12.05, 05:12:06
    FB

    Já bych řekl, že to nebude o tom, že ti, co nejsou z Prahy neumí řídit - jen prostě nejsou zvyklí na pražský styl řízení. Je to IMHO jen otázka praxe. Myslim si, že i Pražák by měl v New Yorku chvíli problémy, než by si zvyknul na to věčný troubení, který tam panuje :)

  6. 6 kalwi 09.12.05, 05:12:13
    FB

    Já bych neřekl, že Pražáci, jsou tupci, ale souhlasím s tím, že jejich styl jízdy je možná efektivní a "normální" v Praze, ale všude jinde ne.
    To samé platí o té toleranci, pražáci jsou na sebe zvyklí, že takhle jezdí, ale všude jinde (tj. na vesnicích, jak říká Radek :-) způsobují spíš problémy než efektivitu provozu. Mluvím např. o jízdě těsně na hranici předpisů. Typickým příkladem je to, že Pražák netolerantně předjíždí, ať v protisměru jede auto nebo ne a spoléhá na to, že řidič tohoto auta poslechne pud sebezáchovy a Pražákovi se "nějak" vyhne. Taktéž když se mi při přecházení ulice rozsvítí na přechodu červená a někdo se neudrží a začne troubit, popř. se mě bude dokonce snažit přeject, můžu si být jistý, že to je zrovna Pražák. Těchhle příkladů se dá najít spousta. Samozřejmě, že takhle nejezdí jen Pražáci, ale těch Pražáků je mezi těmito lidmi jaksi víc :-)
    Plno Pražáků má holt nos trochu nahoru a myslí si, že jsou něco extra a že celá republika před nima padne na kolena. Ať si svým stylem jezdí v Praze (já když pojedu do Prahy, tak budu očekávat, že tam bude jezdit plno Pražáků :-) a tím pádem i budu předpokládat jejich styl jízdy), ale ať nepraktikují svoje způsoby "na vesnici", kde to po nich nikdo nechce a kde se tímto akorát znechucují ostatním lidem.
    Jinak řečeno: stejně jako je pro Pražáka otravný způsob chování vesničanů v Praze, tak je pro vesničana otravný způsob chování Pražáka na vesnici.

  7. 7 Radek Hulán 09.12.05, 05:12:19
    FB

    [6] přednost chodcům se v Praze dává, naprosto maximálně, je tu (bohužel) každých 20 metrů přechod, pokud je někdo nebezpečnej na přechodu, jsou to spíše zase jen vesničané, co přechody moc neznaj..

  8. 8 Hello Marian 09.12.05, 05:12:20
    FB

    [5] No práve v New Yorku sa jazdí podobným štýlom. Ľudia sú tam zvyknutý, že ti niekto náhle vojde do pruhu (resp. prejde cez 4 pruhy) a trúbením sa neobťažujú, lebo to nemá zmysel, keď to občas musí spraviť každý.

  9. 9 Radek Hulán 09.12.05, 05:12:23
    FB

    [8] přesně, v New Yorku se jezdí naprosto pohodově, navíc jsou ulice číslované, a je tak extrémně snadná navigace..

  10. 10 kalwi 09.12.05, 05:12:52
    FB

    [7]
    No je pravda, že lidi, co bezhlavě skáčou na přechod s tím, že mají přednost (a auto nemá šanci zastavit), bych taky střílel :-) Ale to dělají lidi všude.
    Já tím příkladem narážel spíš na to, že plno Pražáků (ale nejen jich), hned jak dostane přednost, očekává, že okamžitě pro ně bude cesta průjezdná a prostě nepočkají, až budou mít volno fyzicky (tj. ne jen na semaforech) a troubí a myslí si, že se svět zboří.

  11. 11 kalwi 09.12.05, 06:12:07
    FB

    Málem jsem zapomněl, ono není třeba jezdit až do New Yorku. Stačí se podívat do Paříže. Každá průměrná rodina tam má několik aut, z nichž jedno je dražší rodinné auto (to slouží na výjezdy z města) a zbytek jsou levné ošuntělé plečky a těmi jezdí po městě.
    Nejsilnější zážitek byl asi pod Vítězným obloukem, kolem kterého je jeden obrovský kruháč a auta kolem něj jezdí naprosto neorganizovaně v asi šesti nebo snad i více pruzích, které tam ani stejně nejsou vyznačené (však taky na co :-). Tam by měl strach snad i Pražák :-)

  12. 12 Radek Hulán 09.12.05, 06:12:09
    FB

    [11] jo, v Paříži se jezdí docela hezky :-) Hlavní je ale navigace, ta je poněkud náročnější, žádné očíslované ulice ala New York, ale pokud člověk má v autě navigační systém, je to stejné jako v Praze..

  13. 13 Lukáš Prajzler 09.12.05, 06:12:31
    FB

    [11] No myslím že v takové Indii a přilehlých zemích by se taky bál kdejaký Pražák :-) V zemích, kde platí na silnici "právo silnějšího" a nové auto je takové, které bylo vyrobeno po roce 1980 by se měl bát opravdu každý.

  14. 14 Travex 09.12.05, 06:12:45
    FB

    Viděl jsem toho docela dost, akorát za velkou louží jsem nebyl. Myslím si, že pražáci a vůbec ostatní řidiči v česku se mají ještě co učit od ostatních evropských měst. Viděl jsem Londýn šílený chaos a ohleduplnost a Dublin to samé. Velký provoz je naučil jak se chovat. Třeba takový zip to je v česku věc absolutně nemyslitelná. A to bych mohl pokračovat donekonečna.

  15. 15 Wifi_jirka 09.12.05, 08:12:00
    FB

    Předpokládám, že narážka na Brňáky je součástí tvé strategie "jak mít úspěšný weblog" - odstavec o tom, že je třeba se opřít do nějaké skupiny lidí např. puberťáci (nebo brňáci) :-))))))

  16. 16 Madafaka 09.12.05, 09:12:04
    FB

    No co se týče přechodů, tak mě teda nejvíc vaděj lidi který pouštíš, voni nejdou, paxe teda rozhoupou a maximálně pomalu se uráčej přejít...to je k zešílení...pak taky lidi co na kruháku nedávaj blinkr, takže nevíš...no a vidláci? To je kapitola sama pro sebe...když někdo v Praze parkuje jako cvok, tzn. půl auta místo před sebou a půl za sebou tak je to 100% vesničan.
    Já ráda na přechodu někoho pustim, ale očekávám, že pohne zadkem a rychle z toho přechodu vypadne a né, že se bude jak naschvál loudat jak nekde na procházce. Jinak sama s přecházením problém nemám, stoupnu si na kraj a snažím se navázat vizuální kontakt s řidičem a většinou mě pustí, já mu zamávám a rychle přeběhnu a myslím, že dobrej pocit je pak oboustrannej.
    Všem vesničanům bych doporučila, aby Prahou jen projížděli, protože tady na ně nic dobrýho nečeká:D

  17. 17 Adamson 09.12.05, 09:12:27
    FB

    [15] Zkušené oko Radkova pravidelného čtenáře odhalí v každém článku mnoho a mnoho narážek na všechny možné skupiny...zvyšuje to návštěvnost a navíc je to jistě i zábavné...Radek je borec, spojil příjemné s užitečným. Že ano? ;-))

  18. 18 milhaus 09.12.05, 10:12:40
    FB

    Praha je dle mého názoru velice poklidné město, co se týče dopravy, lidi jsou na sebe daleko ohleduplnější než v jiných velkoměstech. V Paříži nebo Barceloně to bylo "o plechy" :) ale nejvíc na mě zapůsobil styl jízdy v Ammanu, tam to na mě ze začátku působilo, jako že všichni troubí na všechny - zkrátka chaos, než jsem pochopil, že to používaj jako výstrahu když přejíždí z pruhu do pruhu nebo když se blíži ke křižovatce atd. A za těch 10 dní, co jsem tam byl, jsem se nepotkal s jedinou nehodou...:)

  19. 19 Wifi_jirka 10.12.05, 12:12:22
    FB

    [17] No, mě se líbí, jak drtí PCtunning a narážky na hošíky, buberťáky a teenagery :-))) Jenže to je oblast, kde Rado nešetří padnými argumenty (screenshoty, testováním, odkazy na zdroje). Pak je tu kategorie těch článků, kde už spíš Radek prezentuje spíš svoje názory než fakta, no a tady se mi ty útoky zdají zbytečné (poslední kdo měl veřejně narážky na Brňáky byl Petřík Zvěřina z Vaclaváku (Prahy) a to myslím není Radkův favorit :-). Pravda, postupoval vlastně stejně, akorát mu nešlo zvýšit návštěvnost blogu, ale zájem o svoji osobu. Ono, Brňák nejsem, pouze se mi ty narážky zdají zbytečné - u mě to zájem o blog nazvyšuje. Ale v případě Hulanblog X Pctuning ano, to je prdel :-) a jsou tam prostě ty faktické argumety, kterými Radek útoční na PCtun.

  20. 20 Křupan 10.12.05, 10:12:37
    FB

    Ježdění v Evropě a USA to je pohodička. Co mě ale dostalo jsou silniční zvyklosti v Argentině a Brazílii. To je poprvé horor první třídy pro burana z Evropy nebo USA. Absolutně neexistuje dodržování jakýchkoli pravidel - i na červenou se běžně projíždí i v Buenos Aires - jak to jen jde. Pruhy buď nejsou vůbec nebo se ignorují. Vše se řeší troubením, přejížděním ze strany silnice zleva i zprava, blikáním a gestikulací. K technickému stavu vozidel se netřeba ani vyjadřovat. Tam jezdí opravdu muzeální kousky. Co je ale fajn je vysoká přítomnost policie na dálnicích, silních a městech a k cizincům jsou bezva a ochotní. Doporučuji vyzkoušet zimní dovolenou v Brazílii nebo Argentině - je tam fajn a pokud člověku není líto utratit pár desítek tísíc dolarů je tam i vysoký komfort a příjemný společenský život.

  21. 21 Radek Hulán 10.12.05, 10:12:41
    FB

    [20] a což teprve asijské státy, takové Thajsko, navíc se tam jezdí vlevo ;-) Měl jsem tam pronajaté auto, manuál, řazení tudíž levou rukou, přednost všude opačně, nulová tolerance řidičů (větší auto má přednost), neustále troubení :-)) Byl jsem v Asii řadu měsíců, ale nakonec jsem vždy preferoval taxík, byl totiž rychlejší, a velice levný...

  22. 22 Křupan 10.12.05, 10:12:44
    FB

    [21] Tak to já se přiznám, že na Mauriciu a v Austrálii zásadně jen a pouze taxi nebo vůz s řidičem. V Británii jen taxi. Jednou jsem to zkusil na Mauriciu a doborovolně jsem zanechal pokusů o řízení "v protisměru". Na to prostě nemám.

  23. 23 Václav Štrupl 10.12.05, 03:12:58
    FB

    Nečekal bych, že sem jednou do komentářů napíšu něco ve smyslu "Mluvíš mi z duše.", ale dnes je to tak.

    Musím souhlasit snad s každým odstavcem tohoto článku a kdo mě zná, slyší ode mě věty, které v něm zaznívají, skoro denně :-).

  24. 24 GeorgK 10.12.05, 07:12:35
    FB

    No zkuste si třeba projet Kolín, doprava jak na magistrále, ale řidiči vesničani:) Prostě něco šílenýho. Můj děda, když jsem dostal řidičák, prohlásil že jsem h... řidič pokud nebudu schopný jezdit po Praze a je fakt že nejvíc jsem se naučil při brigadách, kdy jsem ji sjížděl celou.

    p.s Právě jsem si koupil a píšu na Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000 jak jste pasal luxus:)

  25. 25 vojtec 10.12.05, 08:12:56
    FB

    Jojo, mě se vždycky líbilo, jak jsem byl překvapenej čím dál složitějším provozem... Nejprv člověk přijel z Brna do Prahy, a hned to bylo o něco komplikovanější, po Praze západní Evropa - Amstrdam či Paříž s mnohapruhovýma kruhovýma objezdama - o další stupeň výš - a letos jsem si užil Severní Afriky a dopravy v místních městech - Casablanca, Marakéš apod.: hafo malinkatých taxiků jezdících přes všechny pruhy a troubících jak o život, do toho velký starý mercedesy (tzv. "dálkový" taxíky) a pak spousta náklaďáků a autobusů a sem tam povoz s oslem :) Jsem zvědav, jakej provoz mě překvapí příště... Že by Indie?

  26. 26 Bochi 11.12.05, 08:12:51
    FB

    Některé pasáže článku jsou celkem výstižné, ale v zásadě souhlasím spíše s [6]. Pražáci sice jsou pro provoz v hustějším městském provozu jako řidiči většinou lepší, ale zase mívají slabiny kvůli svému častému pocitu nadřazenosti a typické velkoměstské neurotičnosti.

    Přidám jednu malou osobní statistiku - na kole jsem najezdil opravdu hodně kilometrů, převážně v místech cca 100-200 km vzdálených od Prahy (takže četnost výskytu praských řidičů se dala počítat na řádově max. jednotky procent). Přesto pokud na mě nějaký neurotik zatroubil, zhruba v polovině případů to byl právě pražák. V tomto ohledu jsou tedy pražští řidiči tolerantní dost málo. Dojem, který jsem si pak časem potvrdil i ježděním v autě, z toho mám ten, že pražák sice v domácím prostředí jezdí, řekněme, efektivně (víceméně zištně, přesně jak píšete: příště pustí zase on mě), ale "margináliemi" typu nepražský řidič nebo nedejbože cyklista pohrdá a je jejich přítomností na silnici iritován ("co mi tu ten jouda překáží?").

    Toť moje zkušenost.

  27. 27 Radek Hulán 11.12.05, 11:12:33
    FB

    [26] aha, Pražáci na tebe troubí, když jedeš na kole po vesnici? A troubení je prý neuróza? To je nádherný názor vesničana :-))

    V Praze je různých cyklistů a mopedistů spousta, a nikdo na ně netroubí, pokud troubí na tebe, asi moc "vandruješ" po silnici, a chtějí tě upozornit na to, abys toho nechal. Nechtějí tě prostě přejet, je to pro tvé vlastní dobro. Vesničan netroubí, protože mu to ani nedojde..

  28. 28 Jakub Dostál 11.12.05, 03:12:13
    FB

    No já bych to zkrátil. Brňáci jsou "béčka" jak na "SPZtkách", tak i "béčka" na silnicíh mimo svou vesnici :)

  29. 29 Tex 11.12.05, 08:12:50
    FB

    Nevím zda-li se v Praze jezdí dobře či špatně ale ve Vídni se jezdí naprosto stejně jako v Praze to je celekm zajímavé. Třeba v něměcku např. v Mnichově se jezdí ohleduplněji a člověka pusít rychleji z pruhu do pruhu stejně tak v Kolíně na Rýnem a nebo v Hannoveru.

  30. 30 Pepak 12.12.05, 08:12:51
    FB

    [13] Nevim jak v Indii, ale v takove Indonesii to je velice zajimave. Na prvni pohled to vypada jako naprosty chaos a dzungle (pravo silnejsiho atd.), ale kdyz si na to clovek trochu zvykne, zacne se ukazovat, ze to vubec neni spatne usporadani (nikde na svete jsem nevidel tak malo nehod jako v Indonesii). Je to cele zalozene na tom, ze auto ma byt na silnici videt (takze v noci se pri predjizdeni zasadne blika dalkovymi svetly, a na toleranci - vsichni to berou tak, ze kdyz nekdo specha, tak pro to ma duvod, a proto mu uvolni misto.

  31. 31 Honza 12.12.05, 04:12:24
    FB

    [5] Nemyslím si, že by měl pražák nebo brňák v NY problémy. Sám tam občas zajedu a jezdí se tam docela pohodově. Je to spíš otázka drzosti a styl je tam celkem podobný jako v Praze před pár lety (než jsem se odstěhoval). Asi nejhorší je příjezd a výjezd NYC ať už tunelem nebo přes most.

  32. 32 patas 12.12.05, 05:12:15
    FB

    [7]
    V Praze je sice spousta přechodů, ale ještě více "pražáků", kteří chodí mimo ně. Není problém vidět chodce, který přechází třeba i 5 m vedle.

  33. 33 Bobesh 13.12.05, 11:12:39
    FB

    [26] No, možná by se taky slušelo uvést JAK na tom kole jezdíš... Osobně při jízdě v autě cyklisty-frajery nesnáším, ale není to v tom, že bych měl něco proti bicyklům. On je totiž cyklista celkem neodhadnutelné individuum, a když vidím kokota, jak to "šňeruje" po krajnici, tak jsem taky celkem na nervy... ale netroubím, protože člověk zatroubí a frajírek se lekne a spadne mu pod kola...

  34. 34 Tomas J Stehlik 18.12.05, 12:12:41
    FB

    [22] Nechápem, čo máte s jazdením na ľavej strane? Bývam v Británii, a ľavá strana s pákou vľavo a blinkrom vpravo bola otázkou asi 15 minút. Taxíky? ;-) Jedine ak som bez auta.

  35. 35 Martin Koudela 23.03.06, 09:03:37
    FB

    ...no, člověče, doufám že tento článek nemyslíte vážně. Někde byl odkaz na Vaše stránky a tak jsem se sem nechtě (...no vlastě chtě;-)) dostal a některé Vaše články si přečetl. A jakkoliv jsem neměl potřebu na ně reagovat, cokoliv vyvracet či popírat, byť ve většině případů jsem naprosto odlišných názorů (konec konců jsou to Vaše stránky, že), tak tenhle článek byl moc i na mě. Také jsem jedním z oněch "vesanů" a podobných dle Vás patrně druhořadých existencí, a to dokonce "vesan" ne z Brna ale z vesnice abych tak řekl klasického typu a měl jsem tu pochybnou čest dva roky v Praze pobývat a na vlastní kůži zažít tamní dopravní ruch. A není to nic co bych komukoliv přál. Mimo jiné právě kvůli Vámi tak oslavovanému stylu jídy "ostřílených pražských riderů". Když jsem měl možnost shlédnout kterak nějaký podobný, odpusťe to slovo, pomatenec málem smetl na přechodu paní s bílou holí, bylo mi zle. Ano, i u nás jezdí lidé jako hovada a je mi z nich taky nanic, stejně tak jako z lidí kteří k takové jízdě nabádají.

    S pozdravem Martin Koudela

  36. 36 Franta Jetel 27.09.06, 04:09:58
    FB

    Po přečtení se cítím jako kokot. Díky Radku, žes mi otevřel oči. Hezky se starej o svojí malou, ať je také taková mladá a perspektivní jako ty!!!