Benzínová mafie na dálnici D1

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Benzínová mafie na dálnici D1

Shell na D1

Vždy, když jedu po dálnici D1, tak jsem naštvaný. Mám pro to hromadu důvodů, a jen jedním z nich je fakt, že se jedná o neustále rozkopanou, v zimě neudržovanou, nebezpečnou a často ucpanou "silnici 2. třídy" mezi Prahou a Brnem. Druhým nejpodstatnějším důvodem je totiž existence "benzínové mafie" na D1.

Pokud tankujete v Praze či v Brně nejčastější Natural 95, stojí vás v těchto dnech kolem 27 Kč. Nicméně, na D1 nenatankujete pod 29.50 Kč. Shell, OMV, Aral a další, všichni drží ceny o 2.50 - 3 Kč / l vyšší než jsou obvyklé pár metrů za sjezdem z dálnice. Nákladový důvod k tomu samozřejmě není, je to pouhá "nenažranost a vypočítavost" pumpařů. Sázejí na to, že řada řidičů na 2x 200km dlouhé trase prostě natankovat musí, a sjíždět někam do přilehlé vesnice, kde je benzín za 26 Kč se jim prostě nechce. Stejné ceny na D1 umožňují benzínkám vzájemně si „nekonkurovat“.

Nejde mi tu rozhodně o těch směšných 200 - 300 Kč / nádrž, to je detail, jde zde o princip. Strašně nerad sponzoruji obchodníky, co si účtují za zboží více, než je obvyklé, aniž nabízejí lepší kvalitu, delší záruku, či lepší služby. Nechci tyto obchodníky podporovat, mám naopak přímý zájem, jako zákazník, na jejich krachu. Když už musím tankovat na D1, je to většinou "za 300 Kč", na dojezd, pumpař se na mě sice dívá jako na socku, ale já mu s klidem říkám, že pokud by neměl benzín o 3 Kč / l předražený, natankuji "plnou". Pokud to bude dělat více lidí, možná to s nimi i pohne ;-)

Druhá možnost je podat podnět na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, aby zjevně nepřiměřené a kartelové ceny benzínu na D1 prošetřil. D1 je totiž skvělý případ "kartelové dohody", kde člověk nemá možnost volby, a členové kartelu jej mohou neomezeně poškozovat.


Komentáře

  1. 1 Libor Foltýnek 28.12.06, 08:12:46
    FB

    Na jednu stranu s tebou souhlasím, na druhou - nedá se možnost tankování hned u dálnice považovat za "lepší služby" a to, že si řidič před cestou Praha-Brno nenatankuje dost benzínu, za jeho krátkozrakost?
    BTW v Brně je teď cena za Natural 95 27.70 Kč/l u EuroOilu přes cestu a 27.90 u Shellu.

  2. 2 kalwi 28.12.06, 08:12:52
    FB

    Kde je poptávka, tam rostou ceny ;-)

    Dokud je pro řidiče přijatelnější tankovat na přímo dálnicích (nevozit si s sebou kanistry s benzínem nebo sjíždět pro benzín pro vesnic), není důvod se vyšším cenám benzínu divit, to je princip trhu, nemusí v tom být ani kartelová dohoda ;-)

  3. 3 kjn 28.12.06, 08:12:59
    FB

    Co máš za auto, že se ti tam vejde 66-100 litrů?

    Počíítám to z těch směšných 200 - 300 stovek po 3 korunách...

  4. 4 fanky 28.12.06, 09:12:04
    FB

    Krásný případ smluvního oligopolu (ta mikroekonomie mě poznamenala :-) ) (neboli kartelové dohody jak píšete).
    Ona kartelová dohoda vládne na mnoha místech, je je ji težké prokázat, ale myslím, že u dálnice D1 je to přímo do očí bijící, tudíž by nebylo marné, kdyby se tím Úřad na ochranu hospodářské soutěže začal zabývat.

  5. 5 František Zajac 28.12.06, 09:12:07
    FB

    Naprostý souhlas, nedávno jsem na Shellce tankoval o 2,5 výš než mezi oběma městy na dálnici. Pumpař se na mě díval stejně, když jsem si vzal schválně jen na dojezd, tedy asi šest litrů :-) Hajzli to jsou.

  6. 6 Radek Hulán 28.12.06, 09:12:25
    FB

    [2] pravděpodobnost, že 15 benzínek na D1 dospěje "ekonomickou úvahou" (a nikoliv kartelovou dohodou) ke stejné ceně, shodou okolností o 3 Kč / l vyšší než kdekoliv jinde, je rovna téměř nule.. Prostě si nechtějí konkurovat, kdyby jedna jediná z nich prodávala benzín za 27 Kč/l, u ostatních nikdo nezastaví.. Takto si mohou udržovat vysoké ceny, nesnižovat si zisky, a "okrádat" zákazníky.

  7. 7 kalwi 28.12.06, 09:12:40
    FB

    [4] [5] [6] Já to chápu, že si navzájem hlídají ceny, aby se příliš nelišily od cen konkurence. Ale s tímto se bohužel nedá nic udělat, není to nijak napadnutelné, protože stále má řidič možnost natankovat u stejné značky mimo dálnici za nižsí cenu.
    Úplně jiná situace by byla, pokud by se ceny držely nahoře celoplošně a to i např. po poklesu cen ropy na světových trzích, to by již mohlo být právně napadnutelné.
    Pumpaři se přizpůsobí většině, tj. momentálně řidičům, kterým je to jedno, že je cena o pár korun dražší. Proto říkám, že dokud nebude dostatek řidičů, kteří budou tankovat jen pár litrů na dojezd nebo tankovat mimo dálnici, ceny se nezmění.
    Zodpovědnost za vysoké ceny na dálnicích nesete vy, kdo na dálnicích pravidelně tankujete plnou ;-)

  8. 8 ~ XcoRpio ~ 28.12.06, 09:12:47
    FB

    Preto behám na bicykli :D...

  9. 9 Bobesh 28.12.06, 10:12:00
    FB

    [1] Souhlas. Po D1 ujedete kolik? 200, 300 km? To ujede na "plnou z Prahy" i 120ka, takže tenhle "kartel" má jednoduché řešení - tankovat ještě před vyjetím na D1ku a oni "karteloví" pumpaři brzo spláčou nad výdělkem. A nebude potřeba ani budit pomalou a línou mrchu jménem ÚOHS...

  10. 10 MzK 28.12.06, 10:12:03
    FB

    Zrovna jsme se ve škole před vánočními svátky o kartelové dohodě bavili. Ač je tu antimonopolní úřad, jsou běžné..

  11. 11 Jarek Jesenský 28.12.06, 10:12:28
    FB

    No, konečně po 14 dnech tady něco, v čem mám od Radka odlišný názor ;-).
    Ne že bych skákal nadšením nad cenami benzinek, ale to je přece volný trh!

    Stejně nesmyslný pohled nedávno použil Blesk, který v rozsáhlém článku kritizoval, jak naprosto stejná bunda stojí v Praze o 750 Kč víc, než kdesi v minikráměčku v nějakém zapadákově. To, že redaktor - novinář bulváru netuší nic o ZÁSADNĚ rozdílných cenách podnájmu a mezd v Praze a na vesnici (a následné nutnosti podle toho tvořit ceny) a o pravidlech poptávky a cenotvorby bych pochopil, ale u Vás to Radku přičítám snad jen momentálnímu zatemnění mozku po příjezdu z D1 ;-).

  12. 12 Ursi 28.12.06, 10:12:38
    FB

    no tak tohle už jsem si vyřešil. Pokud průměrně tankuji 50l, tak i kvůli 3Kč se mi nevyplatí sjet z dálnice. Když si vezmeš, že tě to bude stát 15-20 min. Nevím kolik je tedy tvůj hodinový plat, ale obávám se, že v porovnání s úsporou o dost více.

    Jinak kartel nepodporuji, ale dokázat jej je téměř nemožné. Navíc si dokážu představit zvýšení cen i bez potřeby něco domlouvat. Je to věc trhu, pokud bude benzín na dálnici za 33 tak už ho tam asi kupovat nebudu. Je to prostě o tom co se ještě lidem vyplatí a jak je vidět jako já uvažuje asi většina lidí.

  13. 13 Radek Hulán 28.12.06, 10:12:42
    FB

    [11] omyl, kartelová dohoda je opak volného trhu. Nejlépe to řekl Roosevelt, "kapitalismus je nejlepší možný systém, bohužel jej ještě nikdo nikdy nevyzkoušel".

    Chování majitelů benzínových pump na D1 je možné pouze díky "socialistické" politice vlády, a různým obstrukcím pro vstup na trh. Kdyby tomu tak nebylo, dávno by se vyrojila hromada benzinek na D1, co budou prodávat Natural za 25 Kč.. Vysoké ceny mají problém v jediném - v "socialismu". Trh v ČR rozhodně není natolik svobodný a volný, aby zde kapitalismus plně fungoval.

    Kapitalismus funguje jen tam, kde je relativně neomezená konkurence. Například v Praze, kde je podstatně vyšší nájem za pozemek, jsou ceny benzínu nižší. Proč? Protože jsou zde mraky pump na km2, a konkurence nutí ke snižování cen. Navíc mraky prodejců znamenají nemožnost kartelové dohody.

    V ČR je reálná míra zdanění 70%, a největším "kontrolorem výdajů" je zde vláda. Toto má ke kapitalismu bohužel hodně daleko :( V ČR máme stále spíše socialismus, nenechte se obalamutit něčím jiným..

  14. 14 Ursi 28.12.06, 11:12:23
    FB

    [13] no tak bojuj, "optimalizuj", "rozpouštěj" :-), nenech státu nic zadarmo.

  15. 15 Libor Foltýnek 28.12.06, 11:12:24
    FB

    [6] obávám se, že to není tak jednoznačné. Příklad: jedu po D1, benzinky jsou co n km (nejezdím po D1 často, nevím konkrétní čísla - řekněme co 20 - 50 km?). Já si všimnu, že je třeba tankovat, až se rozsvítí kontrolka, resp. tehdy to začnu brát vážně. Vzhledem k tomu, že nevím zpaměti, kde je která benzinka a manipulovat s navigací za jízdy je pro mě nepřípustné, zastavím u první benzinky, kterou potkám, protože nevím, jestli bych k další vůbec dojel a kdyby ano, jestli bych si pomohl. Takže bych se spíš přiklonil k principu trhu, a to, že ceny jsou všude stejné, bych přiřknul tomu, že to je asi tak maximum, co jsou lidé na D1 ochotní dát navíc.

  16. 16 Kuřátkoo 28.12.06, 11:12:45
    FB

    Včera jsem jel po D1 z Brna do Prahy a zpět a musím s Radkem souhlasit. Cena nafty všude kolem dálnice 29.90/litr. A když dojedu domů do Olomouce, cena 27.90/litr běžně :/ Samozřejmě jsem musel tankovat - za Prahou za 500 na dojezd domů :(

  17. 17 Marek 28.12.06, 11:12:58
    FB

    Příčina není ve 'vypočitavosti' pumpařů (upřímně: dělal by to někdo z nás jinak?), ale v zákonech ČR. Jakmile se objeví nadsazené ceny, přiláká to konkurenci - je to ale právě politika státem přidělovaných licencí, která tomuto 'samoopravnému' mechanismu trhu brání (= je obtížné stavět další pumpy).
    Stručně řečeno, kdyby ubylo byrokracie kolem nových licencí, ceny by byly někde jinde (jako je tomu třeba v Praze, viz Jetka na Černém mostě - litr naturalu pod 26 korun). Nedávejme to proto za vinu pumpařům, nýbrž zákonům ;)

  18. 18 Radek Hulán 29.12.06, 12:12:01
    FB

    [17] přesně ;-)

    Nakonec přesně o tomto je můj komentář [13]

  19. 19 Marek 29.12.06, 12:12:08
    FB

    [18] Však já si vašeho (tvého?) komentáře všimnul, chtěl jsem spíš zdůraznit, že vina je převážně na straně státu, ne 'kartelových pumpařích' (jak vyznívá z článku) - proto mi zmínka o stížnosti na ÚOHS připadá nepřiměřená, toť vše.

  20. 20 Radek Hulán 29.12.06, 12:12:11
    FB

    [19] žijeme v částečném socialismu, ÚOHS a nakupování jinde jsou jediné dvě cesty jak se bránit..

  21. 21 Jefferson 29.12.06, 12:12:39
    FB

    [3] I 15 let staré bmw má nádrž na 95L, takže rozdílu 3 kč na litru si člověk jaksi všimne ;)

  22. 22 kelvin 29.12.06, 01:12:03
    FB

    [13] I kdyby se jednalo o kartelovou dohodu způsobenou státem, těžko jí stejný stát dokáže potlačit. Udělá se komise, ta bude podplacena, vymyslí třeba "maximální povolenou cenu benzinu", třeba na třiceti Kč, možná okrade prodejce benzinu o nějakou pokutu.
    Řešení hledat, dole nemotat do toho stát, který to zavinil.

  23. 23 MarB 29.12.06, 10:12:47
    FB

    No, souhlasím s Radkem. Ale nejde tu jenom o licenci. Kdybych v kapse našel pár miliónů a řekl si:"Marku, teď budeš dělat dobro". Otevřel bych si benzinku na 66km D1 a nasadil tam přiměřenou cenu, abych zrujnoval konkurenci. Bál bych se toho, že konkurence přijede a já budu donucen zvednout cenu, abych konkurenci neškodil. Nevím na kolik je tato varianta možná, ale i v ČR je nějaká ta mafie a v benzinkach je hodně peněz. Samozřejmě je to na zákaznících, kde natankují a jestli jim to bude stát za to utratit 100-300Kč za nádrž, protože každá správný ekonom ví, že velké peníze se skládají z malých peněz.

  24. 24 Turbo 31.12.06, 11:12:53
    FB

    Na síti čerpacích stanic je zajímavé to, že oblíbenost a navštěvovanost každé konkrétní stanice není exaktní záležitost. Tzn. že se nedá předem říct, jestli na tom místě, kde stojí, budou řidiči zastavovat nebo nikoliv. Samotné ceny paliva nejsou tím jediným faktorem, který tento stav výrazně ovlivňuje. Pokud je samozřejmě cena "v mezích" aktuálních cen. Jestliže někdo nabízí benzín o 2Kč levněji než jakákoliv jiná stanice v okolí 20km, tak určitě stáhne část zákazníků, kteří chtějí ušetřit. Dříve jsem párkrát nabral levné palivo v noname stanici a můžu s klidem říct, že peníze ušetřené při nákupu se velmi rychle vrátí v podobě zvýšené spotřeby. Je to důsledkem nedostatku a nekvalitních aditiv. Ale k tématu návštěvnosti benzínek. Všimněte si, že síť stanic je u nás mnohonásobně hustší, než například v sousedním Německu. Proč to tak je? No v Německu to bylo v minulosti stejné jako u nás. Ale postupem času byly méně efektivní a výnosné stanice zrušeny. Váže se to k první větě mojí úvahy. Když chcete mít na nějakém území sít čerpacích stanic, tak jich musíte postavit mnohonásobně víc, než kolik jich chcete mít a během cca 10-15 letého procesu zjistíte, které se Vám vyplatí a které ne. I když vyberete skvělé místo, tak nikdy nemůžete vědět jestli u Vás budou auta zastavovat. Já mám ve svém okolí 4 zhuba stejně vzdálené stanice. A vím, že jezdím většinou jenom k jedné z nich. Popravdě nevím proč. Sortiment zboží i ceny mají zhuba stejné. Ale jedna benzínka je mi prostě sympatická :) A kupodivu to není ani dáno vyvinutou obsluhou :)

  25. 25 n/a 01.01.07, 06:01:27
    FB

    Vtipné k tomu je, že člověk sjede z D1, vjede na A2 v Rakousku a tam je benzín v přepočtu tak o 2Kč levnější než v ČR. Je to pochopitelné, chudí rakušáci s malými mzdami = nízké náklady tamních benzínek = nižší ceny. :-(