Vrchol večerní kinematografie - americké seriály

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Vrchol večerní kinematografie - americké seriály

Simpsons

Američané umí natáčet skvělé seriály. Běžný díl jednoho úspěšného amerického seriálu má větší rozpočet než celovečerní český film, a je to na něm znát. Americké seriály přitahují kvalitní producenty, režiséry, herce. Ally McBeal, Simpsonovi, Ztraceni (Lost), Beavis & Butt-Head (no dobře, beru zpět, ale po pár panácích se mi to fakt líbí), Akta X, Zoufalé manželky, 24 hodin, Přátelé, to jsou všechno opravdu zábavné a promyšlené věci, které jsou nesrovnatelné se seriálovým odpadem natáčeným denně TV NOVA či Prima TV.

Američané považují každý další díl jejich oblíbeného seriálu za "film", i když trvá jen 45 minut, a mají vlastně pravdu. Propracovanost a hutnost seriálových dílů je taková, že běžný (úspěšný) český film se musí stydět.

Běžný český divák je asi podstatně primitivnější, než diváci sledující nativně americké seriály. Nekonečné slátaniny jako je Nemocnice, Ordinace či Letiště, kde se pět lidí neustále schází a rozchází, mají pro dlouhodobé sledování snad jedinou podmínku - IQ nižší než 80. Nedokážu si představit, že někdo jiný se na tyto české slátaniny dívá. Nicméně, idiotů je v ČR dost, vyrábět tyto slátaniny je nesmírně levné, a idiot je na ně zvyklý, proto se tedy produkují. Je to maximalizace zisku pomocí minimalizace nákladů a repasování "ověřených" myšlenek, typické chování pro firmy v monopolním prostředí.

Americký divák je náročnější. Stovky televizních kanálů znamenají obrovskou konkurenci, a konkurence přináší rozmanitost a kvalitu. Dobré seriály mají i Britové, jejich Haló, Haló, Jistě pane ministře, Červený trpaslík či velkolepá série Monthy Pythons patří také k naprosté špičce.

Vlastně je to docela smutné, když jediný obsah, který v českých televizích za něco stojí, je zásadně zahraniční produkce, přičemž domácí produkce je naprosto idiotská. Kromě pár českých filmů, které jsem viděl v kině, si nic pozoruhodného českého nepamatuji (a nebude to mojí pamětí, ta slouží dobře, děkuji za optání, ale tím, že prostě skoro nic dobrého českého neexistuje).

Ano, i ve Státech se produkuje hromada špatných seriálů (a ještě více v Jižní Americe), nicméně, v ČR se produkuje už jen ten odpad…

PS: nikdy, ale opravdu nikdy, se nedívám na české "zábavné show". To se nasměju více i u návštěvy zubaře.


Komentáře

  1. 1 Martin Novák 22.07.08, 06:07:13
    FB

    Souhlasím. Nejlepší seriál pro mě jsou Zoufalé manželky.

  2. 2 A B 22.07.08, 06:07:42
    FB

    Podle mě české seriály fungují na stejném principu, jako ty jihoamerické. Rozdíl možná bude v hereckém obsazení. U nás role v seriálech berou i jinak třeba regulerní herci, chtějí si přivydělat "nějakou tu korunu navíc". Problém nastane, když jeden herec hraje ve více seriálech. To pak člověk už musí být znalý problematiky, aby věděl, co sleduje.
    Jak je uvedeno v článku, kvalita seriálu je dána především rozpočtem. České seriály jsou plné známých tváří, což asi stojí dost peněz, na scénáři se pak očividně šetří a je to znát.
    Otázka kvalitního scénáře by měla být i záležitostí hrdosti jeho autora, ne jen otázka peněz. Spojení scénáristova jména s něčím tak hloupým nicméně musí být kompenzováno slušnou finanční náhradou ;-).
    Napadá mě analogie s hudbou. Pokud se u nás rozhodne někdo dělat punk-rock, dělá to proto, že neumí hrát, o hudbě neví nic a tak mu vlastně nic jiného nezbývá. Výsledkem je nehorázný shit v podobě kapel Jaksitaksi(CZ), Iné kafe(SK) a podobných ohavností. Spousta amerických kapel však i tento hudebními fajnšmekry zavrhovaný žánr umí prezentovat na velmi vysoké úrovni.

  3. 3 Jimmy James 22.07.08, 06:07:43
    FB

    Já považuju za špičku sitkom How I Met Your Mother, dále IT Crowd a The Big Bang Theory.
    Podle mne se u nás se natáčeli skvělé filmy před rokem 1989 (nejsem komanč, ale filmy z té doby se mi opravdu líbí). Ovšem co se točí dnes, to je až na vyjímky opravdu odpad nejhoršího kalibru...

  4. 4 Machát Richard 22.07.08, 07:07:06
    FB

    S tím, že seriály u nás vysílané jsou špička souhlasím. Je nutné ovšem vědět, že je to špička i v USA. Během mého ročního pobytu (pravda rok 1994) jsem byl s televizními programy seznámen do hloubky a tak jako mnoho lidí u nás sleduje jihoamerické telenovely, tak i v USA je většina seriálů podobného ražení (soapoperas). Navíc reklamní bloky jsou v častějších sledech než u nás, což je skutečně unavující. Co se týče Simpsonových, tak ty jste mohli vidět až po dvacáté hodině, protože jsou PG16 (myslím). Stejně tak Beavis & Butt-Head. Popravdě jediné na čem běželo něco smysluplného bylo HBO :) Ale jak píše autor na začátku, vše je to o rozpočtu. Howg

  5. 5 Tomáš Halada 22.07.08, 07:07:08
    FB

    Má to i své výhody - nemám takovou snahu sledovat toho víc, když jejich autorské seriály stojí za ..bačkoru :) Dva-tři sledované seriály je na mě až dost.
    (Mám teda to štěstí, že lidé kolem si to na zahraničním programu spíš nepustí)

  6. 6 Machát Richard 22.07.08, 07:07:14
    FB

    [4] S tím, že seriály u nás vysílané jsou špička souhlasím. Opravuji. S tím, že seriály z USA vysílané u nás jsou špička souhlasím.

  7. 7 Josef Beneš 22.07.08, 07:07:41
    FB

    V podstatě suhlas. Až na to iq=80. Nevím čím to je(jiný, či špatný vkus?), ale v mém okolí to sledují i inteligentní ženy...Ještě sem neviděl tda chlapa, kterej to sleduje:)

  8. 8 Přemysl Vavroušek 22.07.08, 08:07:30
    FB

    Musím souhlasit z Radkem, že co se české filmové, seriálové, i hudební produkce týká, přijde mi, že těch opravdu kvalitních věcí vážně příliš není. Odmyslím-li úplné pitomosti, tak na některé věci se dívat dá, či poslouchat, ale že by to byl nějaký odvaz o kterém ještě dlouho přemýšlíte, tak to bohužel - většinou - není.

    Nemyslím si ale, že by to bylo jen neschopností "našich" něco kvalitního vytvořit, jako spíše tím, že kvalitní a nějak hodnotná díla jsou ze své podstaty menšinová a tudíž se jim nedostává sluchu, ani ohlasu (ani finanční podpory nutné k jejich natáčení a propagaci) a člověk - který danou kapelu, či autora nezná se o ní nemá příliš příležitostí dozvědět.

    Existuje zde jistě mnoho velmi kvalitních scénářů které někde leží ladem, stejně tak jako existuje mnoho dobrých kapel o nichž člověk ještě nikdy neslyšel...

  9. 9 Mikula Jan 22.07.08, 08:07:46
    FB

    Souhlásím až na jednu vyjímku. Myslím si, že seriál Četnické humoresky je kvalitní seriál a nedá se považovat za brak.

    Ještě bych chtěl říct jeden poznatek, seriály produkované českou televizí jsou pro mě o třídu lepší než ty, jež jsou produkované Novou či Primou. Sice to nejsou žádné zázraky, ale přece jenom je tam cítit větší kvalita.

  10. 10 Petr Barák 22.07.08, 09:07:40
    FB

    V podstatě souhlas, hlavní problém je v tom, že v ČR se točí jen napodobeniny jihoamerických telenovel, což je hrůza.
    Američani jsou v tomhle prostě výrazně lepší, umí vymyslet něco novýho a umí to kvalitně zpracovat + se to od nich dostane do světa.
    Ale zase bych to v ČR tak nezatracoval, mně se například líbí seriál Hospoda :-) Je to sice staršího data a nemusí se to líbit všem, ale já se u toho vždy pobavím :-)

  11. 11 Rastislav 22.07.08, 10:07:16
    FB

    Radku, buď rád, že nežiješ na Slovensku. Možno by si si potom viac vážil aj tú nešťastnú českú produkciu. Na vysvetlenie: dobré seriály tu sú, čoby nie. Ale zásadne po 22:00. A neskôr. Nie je to kvôli ratingu, ale kvôli vysielaciemu času. Proste v prime time sú iné seriály. Tie sa delia na tri druhy:

    1) Seriály ako Panelák či Ordinácia v ružovej záhrade. V podstate to, o čom si písal a o čom s tebou 100% súhlasím

    2) """Komediálne""" serály z vlastnej produkcie, ako Susedia, Normálna rodinka či Priateľky. Ok , Susedia sa dali pozerať. Prvý krát - ďalší bod je totiž

    3) Reprízy všetkého možného vrátane repríz už reprízovaných seriálov z vlastnej produkcie (takí Susedia boli reprízovaný hádam 5x a to nepreháňam!)

    Keď si človek potom o jedenástej v noci zapne Jericho alebo Prison Break, tak už zničený tým neruveriteľným humusom, čo na neho vreštal z obrazovky v prime time proste zaspí...

    Výsledok je jednoduchý - televízor používam najmä na pozeranie filmov či seriálov vo formáte DivX (resp. Xvid a pod.). Z televízie prežijem ešte spravodajstvo, ale ostatné proste hnus, humus, hrôza, des...

    Bohužiaľ, hovorím o komerčnej televízii, ktorej cieľom nie je podporiť inteligenčný rozvoj národa, ale zabezpečiť čo najväčšiu sledovanosť. A pokiaľ sa budú - s prepáčením - jemne pribrzdení spoluobčania, ktorí tvoria drvivú väčšinu divákov v prime time rehotať nad 5x opakovaným vtipom, tak televízia nemá zájem na tom niečo meniť - peoplemetre im vyukážu dostatočnú sledovanosť, aby predali reklamu a viac im netreba...

  12. 12 Lukáš Novosad 22.07.08, 10:07:17
    FB

    Naprosto souhlasím. U mě vede Futurama, na kterou jsem zde v seznamu kvalitních seriálů bohužel nenarazil.

  13. 13 Mikšů Vojtěch 22.07.08, 10:07:24
    FB

    nejlegračnější českou produkcí jsou Novácké zprávy a "akční " reportéři :)

  14. 14 A B 22.07.08, 10:07:30
    FB

    [8] Vím jak to myslíš, ale musím oponovat. Mluvím teď o hudbě. Kvalitní a nějak hodnotná díla NEMUSÍ BÝT ze své podstaty menšinová, stejně tak jako ne všechna menšinová díla musí být kvalitní. To je jen takový trend téhle doby, že když přijede nějaký šaman z amazonského pralesa na Colours of Ostrava, všichni jsou z toho jakože hotoví, i když to až tak kvalitní třeba není. Podobné je to i s různými alternativními styly (progresivní rock, jazz apod.) Ne každá kapela orientující se na tyto styly je kvalitní. Jak jsem psal ve svojem příspěvku #2, i popmusic se dá dělat dobře.

    Jinak kvalitní hudbu je možné, narozdíl od filmu, dělat i téměř bez peněz.

  15. 15 Přemysl Vavroušek 22.07.08, 10:07:50
    FB

    [14] Rozhodně souhlasím. Nemyslel jsem to nijak vyhraněně ve smyslu co je menšinové je kvalitní a naopak. Samozřejmě se i "velká populární scéna" dá udělat dobře, ovšem myslím, že jen v rámci určitého středního proudu. Menší a okrajové žánry se nemohou stát masovou scénou, byť mohou být sebekvalitněji podané.

    Určitě je při počtu tisíců malých kapel jasné, že mnoho z toho je brak a proto o nich také nikdo neví. Problém je ovšem v tom, že to dobré co třeba někde v malém městečku, nebo vesničce vzniká zůstane povětšinou nepoznáno, mezi oním brakem, protože dotyčná kapela nemá dost prostředků na svoji propagaci a i když bude hrát po různých klubech, atd., tak ji stále bude znát jen uzavřený okruh příznivců - nikoliv masa v rámci celého národa. Navíc mnoho lidí se pak na tyto malé a neznámé kapely dívá skrz prsty jako na "vesnický brak", aniž by je třeba někdy alespoň slyšeli a mohli tak posoudit, zda se jim jejich hudba zamlouvá, či ne.

    Chci tím říct, že v dnešní době už zcela neplatí to, že kvalita se prodává sama. Je to totiž tak, že mnoho je otupělých očí a uší pod nánosem nekonečně vnucovaného braku tvořeného jen s vidinou zisku, nikoliv pro umění samo, takže můžeme být i ke kvalitě hluší...

  16. 16 David 22.07.08, 11:07:11
    FB

    Přiznám se, že občas nějakou tu "ulici" či "ordinaci" taky skouknu když u toho třeba večeřím nebo tak něco, ale stačí tak jednou za třicet dílů a člověk je během deseti minut zase v obraze :-) Nechápu lidi, co na to koukají každý díl, to je fakt mozkodlab :-)

    Jinak souhlasím, Simpsonovi a Dr. House je snad jediné co v TV sleduju pravidelně :-)

  17. 17 Peter Orosz 23.07.08, 07:07:21
    FB

    USA má všetko lepšie...

    Dráma? House (alebo aj Doktor House)

    Komédia? Legendárne Cheers, alebo ešte legendárnejší spin-off Frasier

    Sci-Fi? Battlestar Galactica

    Sú to všetko brilantné USA/Kanada seriály, prepracované do posledných detailov. Snáď jedinou podmienkou kvalitného zážitku je nepozerať ich s dabingom, ktorý je najmä v ČR hrozný. Ale to je snáď každému jasné.

  18. 18 Petr 23.07.08, 08:07:34
    FB

    Taky se divím tomu, že se pořád otíráme o "blbé" američany. Ale srovnej třeba Nemocnici a Dr. House. Z komediálních u mě vede My Name is Earl.

  19. 19 David 23.07.08, 09:07:34
    FB

    [18] V tomhle případě srovnáváš naprosto nesrovnatelné... Každý seriál je totálně jiný postavený na naprosto jiných principech a stylu natáčení... A když to vezmu, tak "Nemocnice na kraji města" je v porovnání se slátaninami typu OVRZ či VKV ještě docela slušné dílko...

    [17] Dabing je v ČR kvalitní tak leda po technické stránce (tam ano a jsme mezi špičkou), ale kam se proboha vytratila dramaturgie? Proč například takový Dr. House postrádá půlku hlášek a i "jadrnost" jazyka je tak neskutečným způsobem vyhlazena? To si někdo myslí, že po polední debatě s Topolánkem či Paroubkem a večerích zprávách na Nově by pár jadrnějších slov někoho vyvedlo z míry? :-)

  20. 20 Peter Orosz 23.07.08, 09:07:44
    FB

    [19] Jednak to, a jednak, množstvo hlášok sa ani preložiť nedá. Jednoducho, vzhľadom na stavbu českého/slovenského jazyka je to nemožné.

  21. 21 Pavel Novák 23.07.08, 09:07:48
    FB

    Český dabing je dobrý ve srovnání s konkurencí, nikoli s originálem.

  22. 22 Peter Orosz 23.07.08, 10:07:08
    FB

    [21] Samozrejme, že je dobrý v porovnaní s Poľskom alebo Ukrajinou, avšak na európsky dabingový štandart (Francúzsko, ak sa podarí, tak aj Nemecko,...) jednoducho nemá.

    IMHO nemá už ani na slovenský, filmy ako Bathory či Harry Potter sú u vás nepozerateľné, kdežto náš dabing obidvoch spomínaných filmov bol veľmi dobrý. A k seriálom sa tiež nevyjadrujem, naposledy som zahliadol tuším Stargate, a bolo to otrasné... Možno e za komunizmu ste mali navrch, predsa len Fantomasovia a všetci Žandári zo Saint Tropez ste mali výborných, alebo také Maléry pána účtovníka... Ale dnes, myslím si, že náš dabing je lepší.

    Každopádne, naozaj dobrý dabing sme schopní zostrojiť len pri veľkej filmovej produkcii. Občas nejaký ten kvalitný seriál, napríklad Frasier sa, samozrejme, na originál nechytá, ale je to jediný dabing na úrovni, ktorý som pri slovenskom seriáli videl.

  23. 23 Michal Tuláček 23.07.08, 11:07:02
    FB

    Četnické humoresky, Zdivočelá země, Konec velkých prázdnin, Ranč u zelené sedmy

    to se se mnou nikdo nehádejte, ale tyhle seriály z domácí produkce jsou prostě perly. Mají hlavu, mají patu, mají myšlenku.

    Ano, trávím dost času u zahraničních seriálů - HIMYM, Numb3rs, IT crowd, Black Books, Red Dwarf, The Office, Battlestar Gallactica, Heroes, apod, ale ty české zmíněné se myslím nemají za co stydět.

    České telenovely typu křehké vztahy (či jak se to teď jmenuje), nemocnice po 120 letech ani další teda pravda nesleduji, tolik času zase nemám... :D

  24. 24 Jakub Zelenka 23.07.08, 11:07:08
    FB

    Nejlepší jsou ,ale japonský seriály a filmy. Maj v sobě něco co my evropané nedokážeme nikdy pochopit a příběhy to má vážně silný.

  25. 25 Ondra K... 23.07.08, 12:07:12
    FB

    Souhlasím, že dobrých českých seriálů je jako šafránu, možná ještě méně. V zahraničí se prostě dělají lepší seriály, nejen kvůli rozpočtu, ale také kvůli tomu, že na s*ačky co vysílají naše televize (Rodinná pouta, Ordinace, Nemocnice po 20 letech) by se proste nikdo nekoukal. No a s filmy je to podbné.Ano, máme pár dobrých režisérů, ale většinou točí filmy, které zaujmou jen část diváků (Zelenka - Rok ďábla, Vorel - téměř všechno atd.) No a ty napodobeniny akčních filmů jsou spíš k pláči. Třeba jednou český divák 'vyroste' a bude chtít lepší 'potravu' a tvůrci se přizpůsobí. Ta doba je ale zatím v nedohlednu a mezi tím nám nezbývá než koukat na zahraniční tvorbu, pokud možno v původním znění s titulkama. Protože třeba dabing Ztracených je IMHO naprosto otřesný.

    PS:Radku jak to teda máš s tím pitím? Piješ nebo ne? V článku píšeš, že po pár panácích se Ti Beavis & Butt-Head líbí a když jsi psal o bugu v synchronizaci s live, zmínil ses o své několikaleté abstinenci.

  26. 26 Ondřej Matoušek 23.07.08, 12:07:25
    FB

    Souhlasim (mimo ty LOST - to je kravina na entou), to je opravdu trefně sepsané. Osobně jsem sledování TV tady v čechách eliminoval na minimum - není oč stát.

  27. 27 Tomáš Kovařík 23.07.08, 04:07:12
    FB

    Kvalitních seriálů není mnoho, ale určitě by se nemělo zapomenout na seriál Cesta do Neznáma.Někdy se i ty kvalitnější seriály stanou ke konci agresivní vůči divákovi, a dále pak mužeme sledovat místo špičky pouze průměrný výsledek.

  28. 28 Vaňous Michal 23.07.08, 04:07:26
    FB

    Jenže toto jsou seriály které se proslavili u nich a tím pádem se dostaly k nám.
    Ale i mi máme dost dobrých seriálů.Třeba Čestnické humoresky, nebo starý československý Záhada hlavolamu, Bylo nás pět, Náštěvníci.Pak se mě jako malému líbili Smolíkovy ale teď už je to pro mě nuda.
    Jinak že Ordinace nebo Letiště stojí za piču máš pravdu.Horší seriál snad ani natočit nejde.
    Ale třeba seriál Tak jde čas je tak dementní že u toho musí udělat špatně snad každému.

  29. 29 Jirka Koroptev 23.07.08, 04:07:45
    FB

    1/ Neřekl bych, že v US mají nějak výrazně vyšší úroveň kvality seriálů. Oni jich jenom prostě natočí miliony a ty nejlepší si můžou dovolit být velice kvalitní a pořádně drahé. K nám se miliony špatných seriálů nedostanou nebo se dostanou do časů, které mě nezajímají. Z toho plyne, že seriály vysílané u nás jsou špička špiček US (ale na většinu z nich bych tak jako tak nekoukal). Nicméně kromě zmińované Futuramy bych ještě doporučil seriál Dexter - zcela perfektní.

    2/ Česká tvorba současná je mizerná, to je fakt. Ale když si vzpomenu třeba na starší Chalupáře, Písaře nebo Slovácko sa nesúdí tak to byla kvalita (je mi 26 takže to opravdu není z nostalgie ke starým časům :D). Jediné na co se dalo první série koukat byly Četnické humoresky. Osobně televizi nesleduju už asi 2 roky takže mi i nějaký dobrý mohl uniknout.

  30. 30 Michal Tuláček 23.07.08, 05:07:48
    FB

    [28] Smolíkovi jsou madarský seriál, ostatně ani česky ani slovensky ten Pišta Hufnágl nezní..

    A přemýšlím, jak jsem mohl na Bylo nás pět, záhadu hlavolamu nebo návštěvníky zapomenout.

    To jsou seriály u kterých je vidět, že se nemusí vyhodit miliony na to aby vzniklo něco pěkného. Ale zase to jsou seriály jiného typu. Podle dříve napsané knihy, nemají "nekonečný potenciál telenovel" a je to kontinuální příběh.