Proč vlastně to (Apple) trápení podstupovat?

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Proč vlastně to (Apple) trápení podstupovat?

Apple OS X 21.04.09

(aka Otevřený dopis pro Davida Polesného, Živě.cz)

Dobrý den , Davide,

úvodem gratuluji ke kvalitnímu zpravodajství, které Živě.cz denně produkuje, neznám lepší český zpravodajský IT server :-) Ale k věci – měl bych pro vás námět na zamyšlení k dalšímu dílu „OS X“ seriálu.

Osobně mi u toho seriálu nesmírně schází  odpověď na klíčovou otázku „Proč to vlastně dělat?

Popis jak a co obejít v OS X, aby to fungovalo podobně komfortně jako ve Windows Vista či Windows 7 totiž neřeší to naprosto základní: proč toto Apple utrpení vlastně podstupovat?

OS X jsem měl a pro mě osobně to byl nepopsatelně hrůzný zážitek. Nejhůře jsem snášel extrémní nesvobodu, která je s Apple produkty spojená. Pokud bych měl (a nejen já) uvažovat o OS X, musel bych si zodpovědět následující otázky tak, aby zřejmá nevýhoda nebyla nevýhodou, ale plusem, což se mi prostě nedaří.

Zde jsou ty otázky:

  1. OS X mě zcela objektivně omezuje ve výběru příslušenství, některé tiskárny nebudou fungovat, budu si muset kupovat jablečné či jablkem posvěcené věci, budu omezen ve výběru telefonů. Proč bych toto měl chtít oproti svobodě, kterou mi nabízí Windows?
  2. Mít Apple znamená omezit se na malý výběr hardwarových konfigurací, které jsou dostupné jenom od Apple. Pokud chci quadcore počítač s 16GB RAM a rychlým RAID-5 diskovým polem, musím jít do Mac Pro, a ten stojí 4x tolik co moje PC v luxusní černé eloxované hliníkové skříni, fungující přesně dle mých představ. Můj pracovní notebook s 1920x1080 18" displejem, 1TB disky a quadcore CPU Apple nenabízí vůbec. Proč bych se měl tedy zajímat o Apple HW, když konkurence mi nabízí lepší a rozmanitější hardware za čtvrtinu až polovinu ceny Apple?
  3. Vista x64 SP1 má v současnosti nejpokročilejší kernel s výrazně lepší koncepcí, bezpečností, výkonem a správou paměti než OS X Leopard. Osobně odhaduji, že v operačních systémech zaostává Apple zhruba 3 roky za Microsoftem a Windows 7 tento náskok Microsoftu dále zvýší. V oblasti serverů, centrální firemní správy a vývoje neznamená Apple dokonce vůbec nic.. Proč bych se měl tedy spokojit se systémem, který je koncepčně zaostalejší, je určen maximálně pro primitivní domácí použití a kde klíčové Adobe aplikace běží polovičatě a v případě velkých projektů výrazně pomaleji?
  4. V podstatě veškerý software pro OS X existuje i pro Windows, ale naopak to neplatí. Pokud jako vývojář potřebuji SQL Server, Oracle a Sybase databázi, Visual Studio 2008, či ve volném čase třeba pracovat s mutimédii včetně HD videa a Blu-Ray, tak na Windows vše mám k dispozici. Na OS X to neplatí. Nemohl bych ani spustit výukové CD, které dcera dostane ve škole. Proč bych se měl vlastně spokojit s horší aplikační kompatibilitou a objektivně výrazně menším portfoliem aplikací a neustále řešit problémy a omezení, které z toho plynou?
  5. Microsoft nabízí skvělé Live.com aplikace zdarma - mám 20GB na SkyDrive, neomezený email (dříve omezený na 5GB či 10GB, dnes bez limitů), kalendář, sync 5GB souborů Live Mesh a mnohé další. Apple to samé nabízí mnohem později a v horší kvalitě jako MobileMe, a navíc placeně. Toto není jediný případ, kdy monopolní uzavření Apple platformy znamená horší a dražší služby. Proč by měl racionálně uvažující člověk tedy platit za horší Apple služby?
  6. Obecně: proč by měl někdo věnovat desítky hodin času tomu, aby se horko těžko dostal na úroveň Windows, když Windows toho stejně budou umět stále více? Teď neberu do úvahy pohled redaktora, kterého zajímá čtenost, a daný seriál čtený bude, ale pohled racionálně uvažujícího člověka.

Ano, s Apple PC se v jistých případech dá udělat podobná práce jako s mnohem lepším a levnějším Dell, HP či "Hulán" PC, otázkou je, proč toto trápení podstupovat. Ve většině případů totiž člověk neustále naráží na monopolistická omezení a nesvobodu Apple platformy.

Na tuto otázku mi váš seriál dosud neodpověděl...


Související: 10 důvodů proč je Apple mnohem horší než jiné společnosti


Komentáře

  1. 1 Enzo 21.04.09, 09:04:14
    FB

    Mohl bych se vás zeptat jaký máte notebook? :-) Jen tak pro zajímavost.

  2. 2 Eda Franek 21.04.09, 09:04:23
    FB

    Apple a Microsoft jdou podle mě každý jinou cestou. Apple razí filozofii pokud možno co nejvíc closed source, zaměřuje se jen na funkce a vlastnosti které uživatel nejčastěji využívá a nezahlcuje ho dalšími věcmi, a než by přidal polovičatou funkci tak ji tam prostě nedá (mluvím například o iPhone vs. WM ) prostě v jednoduchosti je krása. MS se snaží naopak o co nejuniverzálnější produkty s mnoha funkcemi, bohužel však kolikrát chybí ergonomie a efektivita používání. Každému ale vyhovuje něco jiného a proto prosím už zakopejte válečnou sekeru Apple vs Microsoft.

  3. 3 Radek Hulán 21.04.09, 09:04:25
    FB

    [3] to není "válečná sekera" a není to o telefonech. Někomu se Apple nesvoboda na desktopu může líbit, omezený výběr mu stačí a předražený hardware v pár konfiguracích mu nevadí a já mu to neberu. Zde je pouze můj pohled na věc a několik zcela objektivních otázek, které by si člověk měl nejdříve zodpovědět (a kterých se Apple prodejci bojí jak čert kříže).

    Pokud si někdo "sedá na zadek" z mého názoru, pak má problém sám se sebou:
    http://myego.cz/item/nejvyznamnejsi-clovek-na-ceskem-internetu-3128...

  4. 4 Novák Samuel 21.04.09, 09:04:30
    FB

    To já také to trápení raději nepodstupuji, nedokázal bych bez Windows žít, jsem prostě PC. Ale jelikož přeci jen potřebuji občas ten pitomý Mac OS X (v mém případě Snow Leopard), tak jsem si ho zprovoznil pod VmWarem a je to opravdu skvělé. Podařilo se mi zprovoznit nativní podporu pro Darwin, takže neprovozuji žádné hacklé Mac OSy a předpřipravené image, a systém jede nativně a na 98,9% původní rychlosti, takže spokojenost :-)

  5. 5 Jurkovič Michael 21.04.09, 09:04:40
    FB

    APPLE je pro lidi co si chcou hrát a WINDOWS je pro lidi co chcou pracovat.

  6. 6 Martin Janiczek 21.04.09, 09:04:40
    FB

    [3][4] Souhlasím s Edou.

    Některým lidem prostě vyhovuje to, co Mac nabízí, bez ohledu na to, co nenabízí. Já sice Mac ještě pořádně nevyzkoušel, ale nejspíš by mi ta uzavřenost nevadila - pro to, co na počítači dělám, by mi stačil.

    Možná by se to dalo přirovnat k linuxákům, co svým prarodičům instalují na počítač Ubuntu, protože na prohlížení mailů a internetu a poslouchání hudby jim bude stačit (jako bych už slyšel "tak proč platit za Windows?" :-) ).

  7. 7 Radek Hulán 21.04.09, 09:04:43
    FB

    [6] tomu moc nerozumím. Na Windows existuje asi tak 100x více her, a pro multimédia jsou také mnohem lepší (třeba nativní podpora HD a Blu-Ray).

    [7] uzavřenost a nesvoboda vadí vždy. Je to jako s politikou - nikdo rozumný a slušný nemůže být spokojen v komunismu.

  8. 8 Martin Janiczek 21.04.09, 09:04:54
    FB

    [8] Některým lidem žít v komunismu nevadilo. Zahrabali svědomí, dělali, co se po nich chtělo, a žilo se jim dobře.

    Podobně to může být s Macem (až na to, že na používání Macu není nic morálně špatného ;-) ) - ta nesvoboda mi vadit nemusí. Naopak, Mac má některé super programy, které kdybych měl na Windowsech, ani neceknu. A pokud si na uzavřených Macech najdu vyhovující alternativu za programy, které jsem používal na Windowsech, tak nač si stěžovat?

  9. 9 Blatecký Lukáš 21.04.09, 09:04:56
    FB

    [7] Pro to, co na počítači děláte, by Vám Mac stačil. V pořádku, ale to by zase bylo zbytečné do toho vrážet tolik peněz, kolik za svá "dítka" Apple chce. Úplně stejně by Vám postačilo tedy levnější PC a za ušetřené peníze byste si mohl třeba udělat pěknou dovolenou :-)
    Tímto samozřejmě nenarážím na Vás osobně, jen jsem chtěl reagovat na tu Vaši větu ;-)

  10. 10 Martin Janiczek 21.04.09, 10:04:02
    FB

    [10] Chápu. Kolik do toho vrazím peněz, je ale moje rozhodnutí.

    Mohl bych třeba převést Vaši větu na Radka - koupil si jízdní kolo za 85 tisíc Kč, ikdyž si mohl koupit kolo za 10 tisíc Kč nebo i méně. Úplně by mu tedy postačilo levnější kolo a za ušetřené peníze by mohl jít na dovolenou, že?

    Ono totiž s věcmi od Applu se většinou (subjektivně) kvůli většímu důrazu na UI a UX pracuje trochu jinak, než s programy na Windows ;-) Taková ... přidaná hodnota, stejně jako na kole za 85 tisíc Kč se bude jezdit lépe než na kole za 10 tisíc Kč.

  11. 11 Blatecký Lukáš 21.04.09, 10:04:04
    FB

    [11] Tak u kola souhlasím, že to rozdíl bude extrémní. U Mac programů posuzovat nemůžu, protože pracuji hlavně s Windows a na OS X jsem už pěkně dlouhou dobu nesáhl.
    Chtěl jsem tím jen říct, že ta otázka peněz je tam opravdu hodně cítit.

  12. 12 Vojtěch Mráz 21.04.09, 10:04:06
    FB

    Otázka není OS X či Windows, ale OS X či Linux. S Windows se ani neden ze systémů srovnávat nemůže - >90 % trhu je prostě >90 % trhu (přestože pluralitní podíl zákazníků si kupuje PC bez znalosti OS = tzv. IT negramotnost).

    OS X bych tedy funkčně a po stránce použitelnosti srovnával výhradně s Linuxem. Jakákoli konfrontace s Windows nemá smysl ;-)

  13. 13 Radek Hulán 21.04.09, 10:04:07
    FB

    [11] jenže u OS X není důraz na UI (to je oblíbený, ale zcela chybný mýtus), ale na primitivnost. Například jen jedno menu aplikací - toto bylo ok v době VGA displejů, ale ne v době 2560x1600. Mac prostě zaostává. Mám vedle sebe dvě otevřené aplikace na Windows, zvolím akci z jednoho menu, popojedu kousek, z druhého menu. Na OS X musím aktivovat první aplikaci, jet myší nahoru do menu, pak druhu aplikaci, zase jet myší nahoru do menu.. Děs a hrůza z pohledu UI. Dolní dock mi zabírá obrovskou plochu, navíc není pořádně poznat co je spuštěné a co ne. 2cm tlusté stíny jsou už dokonalý výsměch. UI OS X je opravdu zaostalé. Je dělané na efekt, vánoční pozlátko, ale s produktivitou to nemá co dělat.

    Produktivní, levnější, s více aplikacemi a ve všech směrech svobodné jsou Windows. :-) Proč se tedy trápit s OS X?

  14. 14 Martin Janiczek 21.04.09, 10:04:14
    FB

    [14] O UI se hádat nebudu, na Macu jsem nikdy moc nedělal, takže nebudu říkat, že něco vím na 100%.

    Ale znovu, co ty aplikace, které jsou na Macu a na Windowsech ne? Třeba takový Logic Pro? Co když mi užitek z těchto pár aplikací, co nejsou na Windowsech (a dejme tomu, že nemají ekvivalent stejné kvality, respektive s tím ekvivalentem prostě pracovat nebudu), převáží ty nevýhody Macu, o kterých mluvíte?

  15. 15 Ľuboš Kmeťko 21.04.09, 10:04:19
    FB

    Ja si myslím, že mnohí ľudia používajú Mac preto, že sa im zdá "cool" a potom si o sebe myslia, že sú cool. Keďže ide o minoritnú platformu, môže im to dávať pocit istej výlučnosti voči ostatným. Stačí sa pozrieť na typológiu ľudí, ktorí majú Apple. Stavím sa, že keby bol hypoteticky pomer opačný a Apple by mal podiel ako dnes Windows a Windows ako Apple, tak by veľa z nich práve kvôli tej výlučnosti používalo Windows. Ak to má takéto iracionálne dôvody, tak tam potom rozumné argumenty, resp. otázky nezaberajú.

    Osobne mi to môže byť jedno, so svojou Vistou 64b som úplne spokojný, bohužiaľ títo ľudia majú dosť veľké zastúpenie v oblasti webdizajnu, čo prináša niekedy zbytočné problémy. Človek by čakal, že keď niekto robí webstránky tak ich bude robiť na platforme, z ktorej si drvivá väčšina užívateľov tie stránky bude aj pozerať.

  16. 16 Radek Hulán 21.04.09, 10:04:20
    FB

    [15] jistě, existutuje pár aplikací, které jsou jen pro OS X. Ale těch -jen- pro Windows je tisíckrát více.. Pokud píšu článek, neznamená to, že platí pro 100% čtenářů. Řekněme tomu, že pro 99.9%. Inteligentní lidé to pochopí i bez nutnosti to explicitně napsat ;)

  17. 17 Blatecký Lukáš 21.04.09, 10:04:29
    FB

    [16] Souhlasím, že Apple jako takový je opravdu o designu. Spoustě lidem lesklá bílá bouří hormony, např. takový iPhone se vzhledově zamlouvá i mně, ale kam proboha dali vývojáři OS X oči a designové cítění? Vždyť ten systém je už dlouhou dobu naprosto graficky odporný. Skoro by se dalo říct, že do "politiky" Applu moc nezapadá :-)

  18. 18 Miko Daniel 21.04.09, 10:04:47
    FB

    Len malá poznámka - na skydrive máš 25 giga.

    Inak tiež by ma zaujímal ten notebook o aký typ sa jedná.

  19. 19 Jan Novak 22.04.09, 12:04:04
    FB

    Nemůžu se zbavit dojmu, že Michal Houdek působí na videu jako marketingová příručka od Apple.. Cenu né a né zmínit :-)

    Jinak počítač od Apple jsem nezkoušel, opravdu pochybuji o tom, že by mi to mohlo jakýmkoliv způsobem zvednout produktivitu. Produkty MS mi připadají skvělé, některé dokonce dokonalé (Mesh, Workspace) a používám je hojně i k práci.

    Situaci hodnotím podobně jako Radek - racionálně ;-)

  20. 20 jan nemecek 22.04.09, 12:04:11
    FB

    Nechápem, prečo máte potrebu niekoho presviedčať, že MAC OS, je zlý a Windows je dobrý. Každý človek má predsa svoj rozum a väčšinou vie, čo chce, takže Vaše rozumy s ním nepohnú. IMHO každý používateľ MACu už aspoň raz robil s Windowsom, tak predpokladám, že vedia, prečo ho nepoužívajú. Každému vyhovuje niečo iné.

    PS: mne napríklad Windows prípde tiež z určitej časti obmedzujúci. Viď Windows 7 Starter, ktorý bude inštalovaný na netbooky (bez možnosti výberu iného) a dovoľuje mať spustené naraz len 3 aplikácie. Aj keď nechápem ako to dosiahnú.

  21. 21 Radek Hulán 22.04.09, 12:04:24
    FB

    [21] bobečku, Windows Starter Edition se v EU a USA vůbec neprodávají :-) Je to specifický produkt pro rozvojové trhy v ceně jednotek USD.

    Viz: http://www.microsoft.com/windows/windows-vista/compare-editions/starter.aspx - Windows Vista Starter is not available in developed technology markets such as the United States, the European Union, Australia, or Japan.

  22. 22 Michal Horniecký 22.04.09, 01:04:25
    FB

    Odpovědí na otázky zmiňované v dopise je jedna věta: Protože Mac není PC.

    Můžeme si koupit počítač od HP, Aceru, Dellu atd, ale nemůžeme si koupit počítač od Apple. Od Applu si toti můžu kopit iMac nebo MacBook. Možná se to může zdát jako kravina, ale zkuste se zamyslet kolil lidí si se rozhodne koupit si nové Studio od Dellu a kolik si prostě kupí notebook o kterém se až poté co si ho podle parametrů vybere dozví jak se vlastně jmenuje a jaký je jeho výrobce?

    Protože podobných 6 otázek jaké by si Radek Hulán položil před pořízením počítače Apple se dá položit i třeba před koupít Ferrari. Neexistuje jediný racionální důvod pro koupi Ferrari, protože je drahé, má omezené možností servisování, má vysokou spotřebu, jsou auta s lepšími jízdnímy vlastnostmni adt., ale pokud bychom uplatňovaly pouze ty radionální argumenty tak budem všichni jezdit v Škodě Octavii a Dacii Logan. A přiznejme si kdo chce jezdit v Dacii?

    Mac prostě není lepší počítač než jiné. Mac OS jení lepší než Visty. Mac prostě nabízí jiný druh přidané hodnoty, podobně jako Ferrari.

    Ps.: Pro případné blbečky, Ferrari je pouze přiklad. Nechci provnávat Mac ke sporťáku a Windows k Dacii. Jde pouze o srovnání na kterém chci vyjádřit různé druhy přidané hodnoty.

  23. 23 Jurkovič Michael 22.04.09, 01:04:33
    FB

    [8] Dá se na apple pracovat ze 100% nasazením aniž by člověk u tohoto velkolepého nástroje nepoužil jediný vulgární výraz. Opravdu pochybuju. Apple je prostě hračka na kterou má člověk čas.

  24. 24 Vratislav Harabiš 22.04.09, 01:04:41
    FB

    Je úsměvné, jaké flamewary se dokážou rozpoutat kolem Mav vs Win :-) Kdo si může koupit Apple produkt? Ten, který je s ním spokojený. Pokud s nim nebude spokojený, asi by si ho nekoupil. Já jsem prostě spkojený s Q9300 a Vistama x64. Radku na Mac můžete mít jakýkoliv názor, ale to je všechno co můžete :-) Jobs si ani z mého ani z vašeho názoru na prd*el nesedne, a pokud lidi Macy budou kupovat, budou se vyrábět. Nicméně článek aspoň přitáhne čtenáře, protože většina čtenářů ráda flamuje :-)

  25. 25 Jurkovič Michael 22.04.09, 01:04:44
    FB

    [23] Já bych windows přirovnal k mému americkému snu FORD F-650

  26. 26 Jurkovič Michael 22.04.09, 01:04:51
    FB

    Ikdyž to nebude k tématu, ale stejně by mě zajímalo proč je v USA největší koncentrace apple ?
    Je to tím, že je to prostě "cool" nebo je to pro lidi z USA výhodnější ?

  27. 27 Tomáš Herceg 22.04.09, 08:04:26
    FB

    [27] Nejspíše proto, že Apple se nejvíc zaměřuje na americký trh. Zbytek světa dělá jen tak "aby se neřeklo".

  28. 28 Jiří Leifert 22.04.09, 08:04:39
    FB

    Fajn článek. Ono sledovat "komunitu" jablíčkářů je někdy vážně jablečné. Třeba včera jsem narazil na článek http://pixy.cz/pixynergia/2009/ctvrtstoleta-petrifikace-podle-pana-nortona/... a dost jsem se bavil. Nějaký pán (ano vím dobře o koho se jedná) tam píše něco o dvoukrokovém procházení adresářů apod. Nedovedu pochopit asi jen to, proč někdo má energii věšet lidem nesmysly na nos a zároveň nemá polovinu času si otevřít nastavení a trochu si vyhrát. Nebylo by od věci nezakazovat k takovým článkům komentáře, jistě by se našla dobrá duše, která by ráda poradila :-)

  29. 29 Peter Lachký 22.04.09, 10:04:16
    FB

    Odhliadnúc od faktu, že sa jedná o typický MFA článok musím zodpovedne prehlásiť, že jediná vec, ktorá mi na Macu neskutočne chýba je slušný filemanager. Existujú nejaké pokusy napodobniť TC a jemu podobné, či dokonca (a to je ešte horšie) vylepšiť ho, ale je to bieda, poväčšine nepoužiteľné. Za týmto účelom som si kúpil lacný PC notebook, kde mám PSPad a TC, na ňom v posteli bršlím weby. :-) Žiadne ostatné problémy tu popísané som nikdy nespozoroval.

  30. 30 Libor Novotný 22.04.09, 10:04:20
    FB

    Jablíčkáři jsou prostě jiní=divní. Onehdá pro nás dělal externě jeden grafik nějakou práci. Po zadání úkolu se rozhořčeně ozval, že na svém Macu nemůže otevřít zadání zaslané ve wordu - docx. No, už pro nás nedělá, a na naše doporučení už nedělá pro více firem. Když chce chcát proti větru, ať chčije sám :-)

  31. 31 Peter Lachký 22.04.09, 10:04:48
    FB

    [31] To je tak trochu paradox, pretože jedny z naj aplikácií pre OS X robí práve Microsoft (http://www.microsoft.com/mac/products/Office2008/default.mspx...) :-)

  32. 32 Jirka Koroptev 22.04.09, 11:04:10
    FB

    No ... mě celkem přesvědčilo, že v oficiálním prodejním stánku apple produktů v centru Chodov ... mají prodejci na svém apple NB naistalovany windows !!!

    Apple je opravdu v tuhle chvíli tvrdě předražený, ale jeho marketingové politice se musím poklonit. Apple NB je prostě jenom modní doplněk ... poměr cena/výkon má totiž strašlivý (zvláště v ČR)

  33. 33 Hmm.. Trochu drze ziadat skutocne meno, nie? 22.04.09, 11:04:19
    FB

    Radek Hulan myslim, ze ty nepotrebujes odpovedat na tieto otazky. Ty sa iba snazis ozivit svoj blog, uz zopar poslednych clankov naznacovalo, ze ti klesa navstevnost, tak to musis nejak rozprudit.

    Ale pre ludi, ktori naozaj nechapu, co na tom Macu vidime:

    Microsoft a vsetok softver sa zameriava na moznosti. Na to aby pouzivatel nebol nijak obmedzeny. Zoberte si taky Total Commander. Kopa tlacitiek, vsetky mozne funkcie. To je teda fakt uzasny softver.

    Apple vsetok kvalitny softver pre Apple to robi uplne inak. Im vobec nezalezi na tom, ci clovek dokaze robit vsetko co sa da na tom pocitaci. Ved napriklad nedokazem ani zapisovat na FTP cez Finder.

    Apple kasle na features. Oni sa nepretekaju kto ma viacej moznosti, oni chcu mat kazde jedno tlacitko dokonale. Vsetko perfektne fungujuce, a velmi velmi pouzitelne. Nedavaju do softveru viac, prave naopak, davaju menej funkcii.

    Apple nepodporuje vsetok mozny hardver, nema notebooky o vsetkych velkostiach, Apple ich ma menej ale ma ich dokonale.

    A to plati aj pre vyvojarov softveru. Je uplne jasne ze im predovsetkym zalezi na tom, aby clovek, ktory 5 minut pouziva dany softver bol z neho taky danseny, ako su oni sami. Oni sa snazia robit veci, ktore ti vyrazia dych.

    Ja pouzivam niekolko uzasnych aplikacii, pre ktore na Windows neexistuje ziadna alternativa. Ziadna Windows aplikacia sa neda pouzivat tak jednoducho a tak rychlo ako Mac aplikacie.

    Moje oblubene:
    - TextMate, editor
    - Versions, SVN klient
    - The Hit List, todo list
    - CSSEdit
    - Espresso, web editor
    - ForkLift, file manager

    Najdite si nejake demo a uvidite, ze v ziadnom Windows softveri nedokazete robit take zazraky ako v tychto programoch.

  34. 34 Michal Frostie 22.04.09, 02:04:58
    FB

    [31] docx neotvorite ani na PC kde nie je office2008, k office 2003 treba doinstalovat update kompatibility, o ktorom nie kazdy vie.

    [34] ako poznam pana Hulana, tento Vas koment sa tu neohreje ani do vecera. Totiz to, pan Hulan rad 'provokuje' svojimi sarkastickymi drzymi a casto napadajucimi a urazlivymi komentarmi a clankami vsetkych, no zial na jeho osobu sa nic take diat nesmie :-) vid. zmazanie mojho komentaru pri inom clanku. a pocitam, ze zmizne aj tento :-D

    Vitajme v demokracii :-D

  35. 35 Filip Hanák 22.04.09, 02:04:59
    FB

    Zprvu bych chtěl říct, že jsem spokojený uživatel veškerých Microsoft aplikací, s používáním Apple systému Hack OS X mám hodně zkušeností, avšak víceméně negativní vztah.

    Rozhodl sem se okomentovat tento článek, protože se mě jednoznačně taktéž nezamlouvá. Podle mého názoru by se měl Radek už konečně přestat navážet do Apple, jelikož si poslední dobou svými názory u mě získal takovými výplody negativní dojem. Z chytrého člověka s hlavně skvělými názory, psajícího zajímavé články, ať už pro vývojáře, či širší skupinu lidí - se skvělými Windows poznatky se stal naprostý kritik jablečného všeho. Osobně, je mi líto těch lidí, kteří Apple výrobky používají každý den, jsou podřízeni určitému monopolu a closed-source aplikacím, nebo mají systém protože je cool, případně vypadá pěkně. Radek by si měl uvědomit, že Apple se takovýmto směrem vydává a proč jej nerespektovat? Ano, já osobně cítím k Apple určitou úctu a obzvlášť ke geniálnímu obchodnímu přístupu a strategii Steveho. Doporučoval bych shlédnout pár dílu Digitu, kde se zajisté dozvíte více informací.
    Ten chytřejší čtenář MyEga jistě pochopil, kterým směrem se Radek Hulán vydává a čeho chce docílit. Já bych mu určitě z pozice běžného čtenáře doporučil zaujmout poněkud kontroverznější přístup, který mu přinese byť možná méně čtenářů, avšak také uštědří kritiky, dlouhých spamů v komentářích tohoto typu a jednoznačně vnese pocit, že Radek Hulán je ten chytrý člověk, s osobitým názorem, kterému náležitě patří pozice nejvýznamnějších lidí na internetu a s úctou ke společnostem, které zrovna v lásce nemá.

  36. 36 (deleted) 22.04.09, 04:04:37
    FB

    [8] Nativna podpora Blu-Ray vo Windows Vista nie je, pokial ide o filmy. Mam pravidelne aktualizovany Windows Vista x64 a na prehravanie Blu-Ray filmov som si musel kupit PowerDVD (mimochodom skvela vec). Ako je to s Windows 7 netusim, ale vo faze beta testovania si dovolim nepokladat to za 100% pouzitelny OS (uz len koli casovej obmedzenosti).

    Co sa tyka Apple, podla mojho nazoru vyraba, jednoducho povedane, produkty pre nizsiu inteligencnu kategoriu a tomu zodpoveda aj druh nimi pouzivanej reklamy a "inovacii" (obvykle doslova zbytocnosti schopne zaujat "jednoduchsich" ludi; tym nechcem nikoho urazit).

  37. 37 Tomáš Herceg 22.04.09, 05:04:03
    FB

    [34] No jen se tady nerozplyňte nad tím, jak vývojáři applu s láskou a péčí dělají svoje aplikace, aby je všichni milovali. To je totální kravina. Všechny aplikace, které popisujete, mají plnohodnotnou náhradu na Windows, akorát ty alternativy možná neznáte anebo neumíte ovládat. To, že má něco funkcí míň, je téměř vždycky nevýhoda, bohužel se tenhle trend občas dostává i do Microsoftího softwaru a dobré a užitečné funkce se vypouštějí nebo předělávají tak, aby toho uměly méně.
    A mimochodem applí notebooky taky nejsou nic moc, k dokonalosti mají rozhodně daleko. Zkuste se trochu vrátit do reality.

  38. 38 Michlovský Jakub 22.04.09, 05:04:59
    FB

    Apple dle mě zastává strategii: "Zapni, používej a nic víc nechtěj". Proto dám radši polovičí peníze za PC s Windows a nemám svázané ruce. Můžu to samé, co na jablíčku a ještě mnohem, mnohem víc.

  39. 39 PK 22.04.09, 06:04:58
    FB

    Dobrý článek, BTW už na něho je i odpověď http://apple.blog.zive.cz/2009/04/proc-na-jablon-aneb-odpoved-nejen-pro-radka-hulana/...

  40. 40 jan nemecek 22.04.09, 06:04:59
    FB

    [31] by ma zaujímalo koľko vašich zákazníkov/obchodných partnerov je ochotných prejsť na Office 2007 ak ho ešte nemá, len preto, že sa vám nechce uložiť dokument vo formáte 'doc'. Tipnem si: žiadny.

  41. 41 Radek Hulán 22.04.09, 07:04:16
    FB

    [23] to je naprosto zcestné přirovnání. Ferrari má obrovskou přidanou hodnotu - jede kurva rychle. To Mac, ten je pomalý, neohrabaný a nesvobodný, oproti mému ultratychlému sexy PC.

    Uvedené otázky naštvou pár Apple ovcí právě proto, že jsou ... nechutně na tělo a pravdivé.

    Neexistuje recionální důvod, proč se trápit s Macem. Existuje ale pár neracionálních důvodů, a ty mohou být docela fajn.

  42. 42 Daniel Bystřický 22.04.09, 10:04:29
    FB

    [23] - podle toho co píšete nepřímo přiznáváte, že do Apple investuje jen proto, "Protože Apple"

    [21] - promiňte, ale to mi trošičku přijde, jako taková ta informace, co se šíří mezi fanouškama, sice se nezakládá na pravdě, ale hlavně že "nakydá špínu" na druhou stranu. Člověk neznalý ji bere jako fakt a tak ho i dále presentuje.

    [11] - srovnávat kolo za 10k,- a 85k,- je naprosto nesmyslné! Jde vidět, že kolo znáte možná jen z obrázku. Je to stejné, jako by jste argumentoval "Na co kupovat GF GTX 295, když můžete hrát (piškvorky) na GF 8400...!

  43. 43 Vladimír Trčka 23.04.09, 09:04:38
    FB

    Je to trosku OT, ale nechtel byste pane Hulane napsat nejaky vyvoj ve vasi PC sestave (pokud probehl). Vase clanky o hardware sem cetl celkem se zaujetim a docela casto sem se inspiroval (napr RAID polem). Popripade napsat nejaky clanek jak byste nakupoval v dnesni dobe, kdybyste kupoval nove PC? Ci jak se zmenil vas nazor na vykon PC obecne (nekde ve vasich starsich clancich jsem cetl ze diky Xboxu jiz napriklad nemate potrebu tak casteho upgradu graficke karty). Zajima me hlavne jaky mate nazor na "novy hardware" core i7, DDR3, nove GK, SSD, X58 a potencionalni zisk vykonu pri prechodu na nej. Dik za nejaky clanek predem.

  44. 44 cpy 24.04.09, 07:04:16
    FB

    [44] Tiez by som privital nejaku recenziu tohto tipu, a hlavne recenziu na bozsky dell 3008WFP ako sa po dlhsom pouzivani sprava. Proste subjektivny pocit z neho. Ja som sa inspiroval kupou C2Q6600 velmi vyhodna kupa to bola!

  45. 45 Štěpán Binko 24.04.09, 12:04:12
    FB

    Krásný flejmík, opravdu! Už mi to chybělo :-). Osobně je mi to fuk. Mám MacBook Pro, protože se mi líbí. Mám rád věci, které se mi líbí. Nemám ho proto, že je to nejlepší notebook na světě nebo proto, že je cool. Není cool. Není to nejlepší notebook na světě a ve skutečnosti je to zcela obyčejné pecko, ale zabalené do elegantního obalu, který mi navíc vyhovuje svými rozměry. Jestli se někomu nelíbí? Klíďo, kupte si, co se líbí Vám.
    Visty jsou Visty a jsou super. Pracuju na nich taky. Až se k principům z Vist přidá rychlost W7, nebude to mít chybu. Zálibně po nich pošilhávám.
    Na Macu je toho hodně, co oceňuji, ale rozepisovat to zde, to nemá cenu. Přece nečekáme, že se všichni navzájem přesvědčíme, k čemu by to také bylo, že? Mně Mac svými funkcemi bohatě dostačuje, ale pravdou je, že bez aplikací Microsoftu (Office, Messenger) by pro mě nebyl alternativou. Existují dvě aplikace, kvůli kterým ho mám - Aperture a Final Cut a jeho rozhraní se mi líbí a z hlediska ergonomie vyhovuje. Že někomu ne? Budiž, každého věc. Hry na počítači nehraju, zajímá mě pár aplikací a to mi stačí. Kdybych ovšem ještě programoval, Mac by mě neuspokojil ani z 10%, takže asi tak.

  46. 46 To není těžké zjistit 25.04.09, 01:04:16
    FB

    Léta jsem byl dealerem Apple a musím říci, že máte ve většině pravdu. Spousta věcí je o image a kultu a macy k tomu patří.

  47. 47 Miro Jurčík 25.04.09, 09:04:24
    FB

    Pri práci s videom a videotechnikou som odkázanýž práve na Mac, napr. pri praci s AVCHD alebo AVC-i je podpora zo strany Panasonicu, ale aj iných výrobcov, zameraná oveľa viac na Mac ako na PC. Napr. aj čítačka P2 kariet sa na Mac pripaja cez firewire a na PC cez usb, pretože Panasonic ine ovládače nevydá a časový rozdiel pri kopírovaní 64GB karty je dosť významný. Samozrejme je to sprostosť, keďže každé PC má firewire, bohužiaľ, je to politika výrobkcu. Ako aj vyššie dakto spomínal program Final Cut, keďže s ním počíta aj samotný Panasonic a akákoľvek náhrada na win je nemysliteľná už aj kvôli zákazníkovi, ktorý chce komplet funkčné a na prvý krát fungujúce riešenie prakticky priamo od výrobcu.

  48. 48 Daniel Cipra 10.05.09, 10:05:25
    FB

    Zajímavé.
    http://www.pown.it/1073?r=55117...

  49. 49 (redakčně smazáno) 21.05.09, 11:05:36
    FB

    Proč podstupovat trápení s Apple, na to si zřejmě někteří uživatelé svoji odpověď našli. Používám Apple. A POUŽÍVAL jsem MacOSX. Už nepoužívám. Radku, srovnáváte s Windows. Protože si třeba myslíte, že Windows jsou nejlepší. A jsou i lidé, co si myslí něco jiného. Já si myslel, že nejlepší je MacOSX. Proto jsem si ho koupil. A byla to setsakramentsky drahá koupě, jsem jen student. Po roce a půl nadšení jsem už nemohl snést ikonkové rozhraní, některé dementnosti (nejde zobrazit PDF na šířku v režimu celé obrazovky..prostě nejde), nízký výkon, zastaralost opensource softwaru a celkovou nebezpečnost a děravost. A nadával jsem si, že mám takovou cihlu, když EFI odolávalo pokusům nainstalovat single-boot linux konfiguraci. Zabojoval jsem a mám předražený (ale moc hezký :-) ) hardware, mnohem výkonnější systém (konečně při šifrování domovské složky systém 64bitově využívá výkonu procesoru a taky na nic nečeká, je to několikrát rychlejší než masox), lepší podporu multimédií (gstreamer má kodeky snad na všechno), mnoho mých oblíbených aplikací ZASE KONEČNĚ (byl jsem linuxák i před macem), několikrát rychlejší start a skvělou podporu hardwaru (kupodivu)... A původní otázka, proč jsem to trápení podstoupil? Protože jsem byl zvědavý, protože jsem se potřeboval SÁM přesvědčit, že ta horká plotna je horká a protože jsem se jako ovce nechtěl spokojit s tím uzavřeným systémem; nakonec, trápil jsem se i s konfigurací alternativního systému, který jsem si postavil *podle sebe*, to je nejlepší systém - pro mě. A bylo to k něčemu? Ano, mám názor na další skupinu věcí (apple neodsuzuju, ale mám k němu vyhraněnější postoj) a poučení do budoucna. Posunul jsem svůj názor na to, co je (pro mě?) nejlepší. Nemá příliš smyslu odrazovat od něčeho, co lidi obecně láká, nebo dráždí...Stejně to někdo zkusí.