Nová silniční pravidla

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Nová silniční pravidla

Auta 13.01.11

Poslední dobou je často v médiích skloňována agresivita řidičů. Je to pravda, lidé jsou obecně frustrovaní z různých omezení na silnicích, všudypřítomných pomalých "ekologických" aut s pidi-motůrky a nesmyslných kontrol lékárniček. Frustrovaný řidič poté může chybovat.

Zamyslel jsem se nad tím, co by prospělo bezpečnosti provozu na našich silnicích a zde to je:

  • zákaz použití zadních mlhovek - zadní mlhovky jsou nástroj, kterým se oslňují řidiči jedoucí za vámi, na autě tedy zjevně nemají co dělat; pokud je řidič přesto použije na dálnici a následně nevypne ani ve městě, bude to za 8 trestných bodů, mimo město 4 trestné body; nová auta budou vyráběna bez mlhovek
  • záměrné zrychlování - pokud se chcete (nejčastěji s pražskou značkou) zařadit do kolony aut, mezi nimiž je dostatečná mezera, někteří přitroublí vesničané jedoucí do té doby "jako s hnojem" začnou najednou urputně zrychlovat "aby vám to ukázali"; 12 trestných bodů
  • zavedení minimální povinné rychlosti - někteří lidé jsou příliš hloupí, pomalí a zmatení na to, aby byli schopni jezdit po silnicích rychle a efektivně, zdržují provoz a nejsou schopni reagovat na nenadále vzniklé situace, čímž způsobují zbytečnou frustraci u talentovaných řidičů; bude stanovena přiměřeně vysoká minimální rychlost, při bezdůvodně pomalejší jízdě bude hrozit 2 - 5 trestných bodů
  • zákaz zpomalení či zastavení na prázdném kruhovém objezdu - zvláště vesniční řidiči jsou z kruhových objezdů zmateni a přestože široko daleko nic nejede, bezdůvodně brzdí, někteří dokonce před kruháčem i zastavují a zdržují provoz; 3 trestné body
  • zákaz předčasného předjíždění - řada řidičů vyjíždí z pravého do levého pruhu třeba 300 metrů před vozidlem, které se chystají předjet, zbytečně tím blokují rychlejší auta jedoucí za nimi; 3 trestné body
  • zákaz jízdy v levém pruhu, pokud nepředjíždíte - jízda v levém pruhu je povolena osobním automobilům při předjíždění, ale po předjetí je nutné se urychleně zařadit zpět do pravého pruhu, jízda ve stylu "za 1 km budu zase předjíždět, tak zůstanu v levém" vás bude stát 3 trestné body; použití levého pruhu je ovšem povoleno na D1 za Humpolcem směrem na Moravu, jde o známou část zvanou "moravský tankodrom"
  • povinnost rychlého předjíždění - pokud předjíždíte, musíte být schopni s vaším vozidlem dosáhnout rozdílu rychlostí mezi vámi a předjížděným autem o minimálně 15 km/h během 3 sekud od zahájení předjížděcího manévru; nedodržení této povinnosti znamená 2 trestné body
  • zákaz aut se slabým motorem - automobil vážící 1000 kg musí mít minimální výkon motoru 100kW, automobil vážící 1500 kg poté 150kW (vzorec je min kW = hmotnost v kg / 10); je jasné, že s méně výkonným automobilem je extrémně nebezpečné předjíždět a pohotově a efektivně reagovat na dopravní situaci, budou tedy zakázány; Fabia 1.2HTP opravdu nemá na silnicích co pohledávat
  • zákaz tuzingu - pokud nějaká automobilka svoje auto s 44kW mixérem nazve "Monte Carlo", je jasné, že si dělá z řidičů srandu; řízení je ale vážná věc, podobné tuzingové úpravy nebudou povoleny, pokud bude tuzing odhalen, je to za 3 trestné body
  • povinnost rozjet se na zelenou do 500 milisekund - pokud se neumíte rozjíždět a ani za 500 milisekund po probliknutí zelené na semaforu se kola vašeho auta neotáčejí, bude to za každou 1 sekundu zpoždění 1 trestný bod
  • povinnost zrychlit při předjíždění - jedete v levém pruhu dálnice, v pravém vedle vás jiné auto dojíždí kamión a je jasné, že pokud vy nezrychlíte, bude on muset prudce brzdit; v tomto případě je vaše povinnost maximálně zrychlit, a to v rámci "pravidla ohleduplnosti", jinak to bude za 3 trestné body
  • zákaz předjíždění pro kamióny - asi není potřeba vysvětlovat, 8 trestných bodů; pravidlo je platné na dálnici i mimo ni
  • zákaz dieselových aut - řidič, který si koupí diesel říká, že mu nezáleží na tom, co vlastně řídí a preferuje pouze spotřebu, takže stejně bude lepší, aby jezdil (ještě levněji) autobusem nebo vlakem; dieselové motory navíc produkují rakovinotvorné dioxiny a mikročástice a zabíjejí tak lidi, což opravdu nechceme (osmiválcové diesely ve velkých off-roadech a SUV je ale možné ponechat, pokud jsou dostatečně kultivované)
  • dodávky budou považovány za kamióny a budou pro ně platit stejná pravidla - dodávky s hmotností do 3.5 tuny mají často relativně výkonné motory, ale zcela tragické jízdní vlastnosti, jejich řidiči to přitom často nereflektují; většina dodávek bude sice zakázána už v rámci nepovolení karcinogenních dieselových motorů, ale to co zbude, se bude muset chovat podle pravidel pro kamióny - například nepředjíždět na dálnicích

Myslím si, že uvedená opatření by přispěla k výrazně plynulejšímu, bezpečnějšímu a méně frustrujícímu provozu na českých silnicích.  Máte nějaké další náměty?


PS: není nutné brát článek 100% vážně, je to psáno jako zábavné zamyšlení a protiklad k současné mediální hysterii ohledně "silničních pirátů".


Komentáře

  1. 1 Jindra Čeněk 13.01.11, 11:01:33
    FB

    Ale no tak... Jezdím novou fabií 1,2HTP a splňuji většinu Tvých pravidel... Naopak znám několik hovad v jejich mercedesech a audi, kteří sice mají silné auto, a třeba i umí řídit, ale jezdí s ním jako kretén co mu patří silnice a ohrožuje všechny kolem. Tady jsou mnohem nebezpečnější takové ty paničky v drahých SUV. Dál si třeba myslím, že věci jako ta s mlhovkami jsou hloupost, protože jsou situace, kdy zadní světla opravdu vidět nejsou, resp. jsou ale z malé vzdálenosti. Naopak souhlasím s těmi idioty co mlhovky zapínají ve městě a akorát s nimi oslňnují. A to o dieselu? Jako hračku mám offroad s dieselem, kde ten motor určitě kvůli spotřebě není... A chtěl bych vidět auto se stejným motorem v benzínu... ;-)

  2. 2 Radek Hulán 13.01.11, 11:01:42
    FB

    [1] pomalé auto nemůže být bezpečné v aktivním slova smyslu. Když začneš s 1.2HTP předjíždět na okresce, kde je vidět max na 40 metrů, ohrožuješ sebe i protijedoucí. S rychlým autem tento problém nenastane.

    U dieselu je hlavní problém, že jeho splodiny způsobují rakovinu. Její neustále stoupající výskyt není náhoda. U moderních aut je to sice potlačeno, ale ne 100% vyřešeno.

  3. 3 Tomáš Herceg 14.01.11, 12:01:00
    FB

    Zejména bych přidal zákaz pomalého rozjíždění - 5 trestných bodů za to, když po 6 sekundách od rozjetí se na zelenou nedosahujete rychlosti 50 km/h, kromě případů, kdy to kvůli koloně nebo blbci před vámi nejde.

    Jinak k těm mlhovkám, trestné by mělo být i jejich nezapnutí, když někde mlha je anebo když hustě sněží.

  4. 4 Radek Hulán 14.01.11, 12:01:02
    FB

    [3] povinnost rozjet se do 500 milisekund na zelenou plus minimální rychlost tam je :)

    A na mlhovkách se neshodneme - když nevidím, přiměřeně zpomalím, ono tam kromě auta se zadní mlhovkou může být i něco jiného... Mlhovky nedávají smysl.

  5. 5 Michal Hlaváč 14.01.11, 12:01:54
    FB

    Tady nejde napsat nic jiného než:"Absolutně souhlasím!". Chtěl jsem to napsat CAPSem, ale vzpomínám si na jeden Tvůj nedávný tweet :-).

  6. 6 Robert Růžička 14.01.11, 01:01:10
    FB

    Tvuj web uz nejakou dobu ctu a mnohokrat i s tebou plne treba nesouhlasim, ale zatim jsem vzdy "odolal" komentarum z duvodu registrace. Ale dnes jsem to uz fakt nevydrzel. Souhlasim s tebou v cca90% tech bodu a vetsina techto veci mne fakt taky dokaze nadzvednout, polemizoval bych o dieslech ...=mam moderni a celkem vykony diesel a je to 4válec a řekl bych, ze je vykonnejsi a i sviznejsi nez mnoho benzinovych motoru (Accord 7G)-ale dobre, pises o skodlivosti.
    Ale hlavne proc pisu, tak to jsou ty mlhovky = ano, taky nesnasim, kdyz je lidi maji zapnuty, kdyz je nepotrebuji(sam zadni mlhovku na dalnici i xkrat behem cesty vypinam a zapinam=dle viditelnosti), ALE TAKY NADAVAM, kdyz v mlze(za snizene viditelnosti) je mnozi "slusny vyraz mne nenapada" nezapinaji!=je to pro jejich i moji bezpecnost a za snizene viditelnosti to je 100% prinos = preci nemohu rict, ze kvuli tomu, ze mnozi neumeji spravne pouzivat velice uzitecnou vec, tak radeji tu vec zrusim, nez abych je naucil (donutil) tu vec spravne vyuzivat!!! = tady si dle meho fakt silne ulitl. Ale naprosto neocekavam, ze by si mi dal zapravdu ;-) - ale na takovouhle hloupost jsem fakt reagovat musel.

  7. 7 Radek Hulán 14.01.11, 01:01:16
    FB

    [6] na té silnici, kde chceš mlhovku, může být i cyklista či motorka, jen běžné osvětlení, nebo chodec bez osvětlení, jen s reflexní bundou, dále spadnutý strom, náledí, prostě musíš jet stejně tak, aby jsi viděl a nechávat si dostatečný odstup za autem před tebou. K ničemu z toho co jsem napsal nepotřebuješ, aby tě řidič před tebou oslňoval mlhovkou. Mlhovka je zbytečný a nebezpečný prvek na autě, co tam nemá být. Bez ní lidé pojedou většinou pomaleji, ale hlavně tak, aby viděli něco více než oslňující světýlko jiného auta před nimi (což musíš uznat, není bezpečná jízda, vidět jen toto).

    Navíc 90% současného použití mlhovek je také ryze buzeračních a nesprávných, hlavně ve městě a dešti.

    A u dieselů se opakuji - objektivně vytváří rakovinotvorné dioxiny, s čímž by neměl souhlasit nikdo, ale přesto se to vyrábí a kupuje :(

  8. 8 Robert Růžička 14.01.11, 01:01:43
    FB

    [7] dobre. Ale na dalnici cyklista a chodec nemaji co delat, motorku uznavam, ale porad je prinos, ze aspon "vsechna" auta=99% provozu lip uvidim. Naledi atd. bych sem netahal, protoze to je uz o necem jinem.

  9. 9 Lukáš Duběda 14.01.11, 09:01:14
    FB

    Tak to jsem v p...

    Mám 4 roky staré BMW M5 (E60), 230 koní, 500N/m, ale diesel... :(

  10. 10 Karel Hruboš 14.01.11, 09:01:32
    FB

    [9] nechce rejpat, ale asi to nebude M5, to má vysokootáčkový V10 500PS, ale s tím bodem výkonu taky nesouhlasím, mám octávku se 102koňma a díky zpřevodování a 8ventilové technice, kdy je výkon v nižších otáčkách než normálně, zrychluje slušně.

  11. 11 Novák Lukáš 14.01.11, 09:01:35
    FB

    Tak takovej článek nemohl napsat nikdo jiný než právě zmínění "agresivní" řidič, který si jezdí v nadupané káře bez ohledu na ostatní. Vy píšete jak dieslový motor je škodlivý a přitom vám vadí pomalá ekologická auta. Vadí vám kontroly lékárniček, které v mnoha případech dokáží zachránit život. Ale co mě opravdu nadzvedlo ze židle nejsou ani tak mlhovky, i když s vámi absolutně nesouhlasím, tak hlavně ten kruháč co tu zmiňujete... nevím co máte proti lidem žíjícím na vesnici, nebo proti zpomalení před kruháčem, i když v některých případech to jinak ani nejde.

  12. 12 Radek Hulán 14.01.11, 10:01:00
    FB

    [11] já nemám proti vesnici nic, sám jsem se v jedné malinkaté narodil :)

    Objektivní fakt je to, že člověk řídící většinou jen po prázdné okresce nemá dostatečné řidičské zkušenosti, není okolím nucen rychle reagovat a rozhodovat se, a dá se tedy říci, že to není dobrý řidič.

    PS: a taky bych ten článek nebral smrtelně vážně ;)

  13. 13 Dvořák Petr 14.01.11, 10:01:09
    FB

    [7] Zadní mlhovky se nepoužívají abych víc viděl a mohl jet rychleji, ale aby byl viděn a jako ochrana před blbci, co nepřizpůsobí rychlost viditelnosti. Btw naprosto stejnou logikou byste mohl zakázat i běžná koncová světla, když předpokládáte, že ostatní jedou tak aby včas viděli nečekanou neosvětlenou překážku. A oslňovat se dá i dálkovými světly, takže ty taky můžete zakázat. Těm se navíc jako protijedoucí vyhnout nemůžu, zatímco oslnění zadními mlhovkami za snížené viditelnosti se dá jednoduše vyhnout dodržením bezpečné vzdálenosti nebo větším odstupem.

  14. 14 Radek Hulán 14.01.11, 10:01:17
    FB

    [13] nesmysl. Praxe je taková, že spousta blbců použije zadní mlhovky i když jen drobně prší a oslňuje a oslňuje, to je 95% použití kdy se (chybně) zapínají a ZHORŠUJÍ viditelnost ostatním. I z diskuze je vidět, že takovýchto lidí je moc :( Takový člověk je nevypne ani ve městě, kde ostatní stojí za ním v koloně.

    Dokážu si představit použití mlhovek za obrovské sněhové bouře, ale i tam je to spíše kontraproduktivní, lidé poté jedou příliš rychle, protože si myslí, že uvidí auto před nimi o 5 metrů dříve. Problém, že havarované či nesvítící odstavené auto neuvidí, stejně tak neuvidí člověka u silnice (okreska). Absence mlhovek = (pomalejší) bezpečnější jízda, větší rozestupy.

    Pokud má někdo problém orientovat se před sebou, i když se nepoužívají mlhovky, nemá co dělat na silnici, popřípadě jede nepřiměřeně rychle.

  15. 15 Philip Fry 14.01.11, 10:01:19
    FB

    [12] Já mám spíš dojem, že to bereš jako co není Praha je vesnice =)

    Ale jinak pravidla hezké, některé i smysluplné a rozumné, ale kdo je bude uplatňovat (hlídat)? Takové věci se strašně blbě dokazují, navíc když všichni víme, co naší policisté raději dělají... kontrolují lékárničky.

    Spíš než takovou spoustu šílených pravidel bych nedával řidičák kdejakému hňupovi, nebo někomu nervově labilnímu. Jezdím po dálnici denně cca 40 kilometrů a na idioty a německé turisty narazíte na každém druhém kilometru. Ale nikdy bych sebevíc pomalejší vozidlo nepředjel třeba zprava nebo ho nepřibrzďoval. Ano, on mě nase*e, on mě donutí zbytečně brzdit (omezí mě), prostě jinými slovy je to idiot co neumí řídit, ale to neznamená, že se budu chovat stejně. Zanadávám si a jedu dál, nebudu se s hňupem přece ještě zdržovat víc, než musím.

  16. 16 Dvořák Petr 14.01.11, 10:01:43
    FB

    [14] Je hezké, že ten co se neorientuje před sebou nemá na silnici co dělat, ale když to do mě zezadu napere, protože mě včas neviděl, tak mi to nepomůže. Jestli jedou tak, že přehlédnou havarované nebo nesvítící auto nebo někoho přejedou je smutné a odsouzeníhodné, ale pro mě je podstatné, že nepřehlédnou mě.
    "Absence mlhovek = (pomalejší) bezpečnější jízda, větší rozestupy" je možná hezká teorie, ale v praxi to tak nefunguje. Já už takového dobráka co nedodržel bezpečnou vzdálenost v kufru měl (já to ubrzdil, on už ne). Možná by naopak ostrá zadní mlhovka ostatní donutila, aby si ten bezpečný odstup udrželi, protože jinak na to velká část řidičů dlabe.
    btw pokud bych měl vycházet z vašich předpokladů (jede se tak aby se za žádných okolností neoslňovalo a jede se tak, že bezpečně zastavíte před každou nečekanou překážkou), tak na dálnici v noci nepojedete víc jak 50km/h.

  17. 17 Radek Hulán 14.01.11, 10:01:47
    FB

    [16] nemám chuť reagovat a opakovat se, vše je řečeno v komentářích výše. Mícháte věci jdoucí logicky proti sobě.

  18. 18 Dvořák Petr 14.01.11, 10:01:55
    FB

    [17] Obávám se, že bych mohl napsat úplně to samé co Vy. A opravdu rád bych věděl, co podle Vás míchám proti sobě.

  19. 19 Jiří Erban 14.01.11, 11:01:30
    FB

    Super, takže než aby se mladej naučil řídit rychle a efektivně, rovnou mu sebereme body a řidičák. Geniální řešení. I když ono to u nás nebude tak horký, protože policisté přeci nevidí všechno a v několika bodech by byli proti sobě. Východisko? To rovnou zakážeme jezdit všem, krom profesionálních závodníků. Ty mají hbité reflexi, často výkonná auta, žádné diesly, no a silnice bude bez těch pomalých a otravných blbců.

  20. 20 Robert Růžička 14.01.11, 12:01:17
    FB

    [14] "Absence mlhovek = (pomalejší) bezpečnější jízda, větší rozestupy." = s tím slovem větší to bude asi nějaký překlep, ne? Jak můžu mít větší rozestup od něčeho, co neuvidím (chápej jako uvidím(daleko) později) ;-)

  21. 21 Radek Hulán 14.01.11, 12:01:21
    FB

    [20] rozestupy jsou přece vždy relativní, vztažené k rychlosti. 30m rozestup v 20km/h je větší než 100m rozestup ve 160km/h... Respektive, rozestup by se mohl měřit v sekundách, ne metrech :)

    V praxi je zajímavé, že když na oslňujícího blba se zapnutýma mlhovkama člověk posvítí dálkovými světly, aby je vypnul, pochopí to jen mizivá menšina, tak 5%. A z této diskuze jsou tito lidé poznat ;) Zjevně nechápou, takže jediné řešení je opravdu zákaz mlhovek. Zkušený řidič chápe...

  22. 22 Karel Hruboš 14.01.11, 12:01:40
    FB

    Pár pravidel jde určitě proti sobě, nebo spíš tobě, protože většina aut vyráběná tvými oblíbenými značky MB a Volvo by nemohla vyjít na trh. e.g. S - klasse 320CDI. Většina "pravidel" je dobrá a je to pouze subjektivní názor autora, tebe, ale proč si ničit článek jednou věcí, která rozčílí spoustu lidí a vznikne z toho děsnej flame.
    PS: pokud to je ovšem záměrné, tak se to výborně povedlo.:)

  23. 23 Radek Hulán 14.01.11, 02:01:15
    FB

    [22] však k S-klase se 320CDI vůbec nehodí. Luxusní limuzína má mít sametový benzín (šesti / osmiválec), ale proč proboha diesel? Ten bych pochopil u off-roadů, kde je potřeba krouťák, a naopak tolik nezáleží na sametovosti běhu motoru.

  24. 24 Mark Given 14.01.11, 02:01:56
    FB

    V podstate souhlas, jen SUV jakozto tezka neobratna auta s vysoko umistenym tezsitem bych zaradil rozhodne mezi dodavky - tedy kamiony.

  25. 25 Jan Klat 14.01.11, 03:01:05
    FB

    Souhlasím v podstatě se vším, až na to rozjíždění - ne všichni musí mít tak rychlé reakce a 500ms je dost krátká doba. Může se stát cokoliv - dítě zařve na zadní sedačce, půjčené auto u kterého nejste zvyklý na jinak reagující spojku, těhotná matka na sedadle spolujezdce hekne, zazvoní telefon, na 500ms odvrátíte oči od semaforu, a co začínající řidiči... někdy se to přeci musí naučit a ne všichni jezdí po absolvování jako Schumacher..

  26. 26 (deleted) 14.01.11, 04:01:36
    FB

    K tým Dieslovým autám sú jediný argument tie rakovinotvorné látky, alebo ešte niečo? Z článku to vyznelo, že onen problém je len sekundárny.

    Samotné tvrdenie mi príde navyše príliš, 'zjednodušené', bolo by dobré detailne preskúmať, či je množstvo týchto látok dostatočné na to, aby mohlo spôsobiť reálnym spôsobom v časovom a priestorovom rozsahu života človeka vôbec pozorovateľnú ujmu na zdraví. Rovnako ako naprostá väčšina sklenníkových plynov je prírodného pôvodu, ľudksá aktivita je zanedbateľná.

    Náhradné sladidlá sú takisto v niektorých prípadoch preukázateľne jedovaté a z toho dôvodu by 'mali byť' škodlivé; v skutočnosti sú pri bežnej konzumácii neškodné a to s dosť veľkou rezervou. Naopak, ľudia konzumujúci 'prírodný' cukor (v skutočnosti extrémne priemyselne upravený toxín) trpia obezitou, cukrovkou druhého typu, zvýšeným krvným tlakom a zvyškom ťažkostí tvoriacich tzv. metabolický syndróm.

  27. 27 Radek Hulán 14.01.11, 05:01:33
    FB

    [26] významné procento, zhruba 1/3 produkce, a neustále se zvyšuje tím, jak více a více lidí kupuje chrochtáky

  28. 28 i.agree 14.01.11, 05:01:34
    FB

    Ještě bych přidal dvě pravidla.

    Jestliže je někde na dvouproudové komunikaci zúžení na jeden jízdní pruh, řidiči z nepochopitelného důvodu obsazují pouze ten jízdní pruh, ve kterém nemusí před zúžením změnit pruh, aby mohli pokračovat. Místo např. kilometrové kolony tak vznikne dvoukilometrová kolona (která např. zbytečně blokuje více nájezdů) jedním nevytíženým pruhem, místo aby byli obsazeny oba pruhy a řidiči najížděli do zůžení střídavě. Když se některý z řidičů zachová přísně logicky a využije nevyužitý pruh k přímé jízdě až ke zůžení, je ostatními potrestán za to, že nepočkal ve frontě jako ostatní.

    Druhý problém je absence v používání blinkrů. Člověka nic nenadzvedne tak, jako když čeká na vjezdu na kruhový objezd a čeká až projede vozidlo, které se nachází na kruhovém objezdu. To ale nevyhodí blinkr a odbočí z kruhového objezdu ven na předcházejícím vjezdu.

  29. 29 Luděk Sladký 14.01.11, 10:01:34
    FB

    Ahoj,

    druhý bod "záměrné zrychlování" už ve vyhlášce je:

    (4) Řidič předjížděného vozidla nesmí zvyšovat rychlost jízdy ani jinak bránit předjíždění.

    Pěkný večer

  30. 30 Radek Šima 15.01.11, 12:01:34
    FB

    me se nelibi zakaz predjizdeni kamionu :) podle me toto resi pravidlo, ze pri predjizdeni musi byt minimalni rychlostni rozdil 15km... a takovych hovadinek je vic, ale jinak je to celkem pekne :)

  31. 31 Jaroslav Čehovský 15.01.11, 12:01:45
    FB

    Pobavil jsem se, reflektuje to situaci na českých silnicích opravdu hezky :) A to i když mám Fiat Grande Punto 1.2 :D Nejsem z chudé rodiny, ale jako student jsem si zatím našetřil pouze na toto a jízdu tomu přizpůsobuji. To znamená, že na dálnici (kde rozhodně nejedu tachometrových 130, většinou jezdím kolem 140-150 podle GPS, rychlejší jízdou by se to auto rozpadlo) jezdím vždy v pravém pruhu a předjíždím jen tehdy, pokud neomezím nikoho za sebou. Stejně tak na okresní silnici předjíždím jen tehdy, pokud vidím alespoň půl kilometru před sebe a je volno (to auto prostě nejede, zrychlení z 90 na 130 je žalostné). Převodovku to má ale vcelku dobře poměrovanou pro město (v rozmezí 0 - 70 kmh to táhne solidně), takže rozjezdy z křižovatek mám v městském provozu daleko nejrychlejší, čehož využívám právě pro plynulost a rychlost dopravy ve městech. Co tím chci říct? I s onou Fabií 1.2 HTP by tvá představa mohla počítat počítat, je to většinou spíše o (de)mentalitě řidičů, než o tom, jaké má jejich vozidlo motor. I když je pravdou, že taková auta většinou řídí lidé, které nemáme oba rádi, není tomu tak vždy. Čím jste například jezdil vy po dobu svých studí? :)

  32. 32 Martin Rendl 15.01.11, 01:01:23
    FB

    Já bych třeba přidal zákaz nechávat na semaforech mezi autem před sebou a svým vozidlem 2 metry mezeru. Na nemálo místech jsou pruhy pro odbočení na světelné křižovatce krátké, stoupne si tam pár takových géniů, fronta začne (zcela zbytečně) zasahovat do pruhu rovně, tam se to začne štosovat a je zaděláno...

    Pak třeba zákaz parkovat jako totální idiot a tím zabrat pokud možno ne jedno, ale dvě místa (zvláštní cena pro borce, kterým se povede zabrat tři)... Sice to vysloveně nesouvisí s jízdou jako takovou, ale je do dost klíčová věc (zvlášť v centru).
    Ale jinak ve vážné rovině, zákazy, body atd. houby vyřeší, dokud řidičák dostane kdejaká ovce. Stádo buď musí odstřelit slabé jedince (nedávat jim papíry) a nebo těmto přizpůsobit rychlost svého pohybu (všude ve městě 30, na dálnici možná 70, zákaz se při jízdě bavit se spolujezdcem, při stahování okýnka povinně zastavit, atd.), protože oni zkrátka nedokáží zvládnout volnost. A vzhledem k tomu, že už dávno nepanuje vláda silnějšího a že těch slabších je několikrát víc, tak je to předem prohraný boj...

  33. 33 Ondřej Mašita 15.01.11, 09:01:40
    FB

    [32] Mě se v předchozím autě stalo, že první vjel do křižovatky, sešlápnul brzdu na krev a úplně zastavil. Byl on, pak auto předemnou, já a pak několik aut za mnou. Ten předemnou to ubrzdil tak tak, protože se rozjel pozdě, já to neubrzdil a udělal mu škodu asi za 500Kč, nárazník (stará alfa), ale ten za mnou (Ford Transit) mi auto zlomil. Viník nehody toho předemnou jsem byl samozřejmě já, protože on nezastavil bezdůvodně. A ten vpředu, který za to skutečně mohl, protože zastavil bezdůvodně, prostě odjel. Takže mám pocit, že tohle prosté pravidlo by nebylo všelék.

    No rado, co se seznamu týče, překvapuje mě, že tam není nějaká tisícibodová položka týkající se souběžné jízdy. Jakmile jedu ve městě a Favorit s aerodynamickým raménkem stěrače na zadním okně mě chce "vytrestat", takže přejede do levého pruhu, když vpravo jede něco podobného (Fabia, nebo cokoliv jedoucí stejnou rychlostí), vesele si vyprďujě 50 a má pocit nedotknutelnosti. V tu chvíli mám chuť do to něj zezadu naprat a pak mu "osvětlit paměť", jako se o tom kdysi psalo na iDnesu, ale tam se myslím i střílelo.

  34. 34 Ondřej Mašita 15.01.11, 10:01:00
    FB

    A ještě jsem zapomněl na svícení. Pominuvší od zbytečnosti denního svícení, okamžitě ze silnic odstranit všechny, kteří mají ledky přimontované tak hrozně, že už za šera oslňují, nebo naopak nejsou vůbec vidět. Pak ti, kteří mají na autech paraboly z Británie, takže svítí do protisměru, a pak tuneři, kteří mají vybroušená skla, ale nějak jim nedošlo, že ty mapy v nich tam nejsou proto, aby byla výroba složitější. Předposlední jsou mlhovkáři. V Evropě ještě pořád nejsou mlhovky standardní výbava, takže náš český Franta chce, aby všichni viděli, že si připlatil za stotisícový paket na svojí Škodovku, který má kromě mlhovek taky zadní stěrač a přípravu na rádio. Ale co dodneška nechápu, je oslňování v důsledku prostého neseřízení jinak dobrých světel. Američani pochopili, že řidič není mechanik s měřákem, a už v roce 90 bylo úplně normální, že americká auta měla buď naklápěcí světlomety, nebo hydraulické listové pružiny, takže auto se při zatížení buď samo narovnalo, nebo nastavilo světla na správně. Evropani si pořád montujou pod volant zázračný kolečko, takže Franta, když jede v neděli z chalupy, oslňuje všechny auta po cestě, protože už v kufru neveze kubík dřeva.

  35. 35 Taan Stari 16.01.11, 01:01:29
    FB

    Plno řidičů, kteří zrovna udělali autoškolu, prostě nemají odhad. Neodhadnou, kdy předjíždet, jak rychle se rozjíždět atd... Jak by se to řešilo u nich? Já například mám řidičák cca 3 měsíce a podle vašich pravidel bych přišel o řidičák snad 2x. A myslím, že nejsem sám. Neříkám, že ta pravidla jsou špatná, ale dokuď se řidič "nevyjezdí" tak nemá šanci...

  36. 36 Jaroslav Čehovský 16.01.11, 01:01:21
    FB

    S tím mě napadlo další pravidlo:

    Zákaz vjezdu a průjezdu vozidel autoškoly do hlavních tahů a křižovatek.

    Buď jede autoškola s neumělem - pak nemá co pohledávat v nejhustším ostrém provozu, nebo jede s již poměrně zkušeným žákem, pak není důvod nutit ho jet 30 kmph.

    Autoškole, jejíž vozidlo je přistiženo na hlavním tahu při jízdě 49 kmph a méně, je odebrána licence.

  37. 37 Martin Jindřišek 17.01.11, 04:01:29
    FB

    velice pěkné! moje přítelkyně chvíli nevěřila, že jsem to skutečně nepsal já :-) bohužel tyto situace nastávají mimo jiné i proto, že v autoškolách učí staré struktury a je úplně jedno, že podle nových pravidel (instruktor: "... radši mi děti jezděte pěkně pasivně a pomalu, jen ať se nedostanete do žádného problému"), ... že neprobíhá přeškolování řidičů (co je probůh za argument, že lidi si sotva stíhají vyměnit řidičáky, tak ještě aby stíhali přezkoušení) ... že "škola smyku" ještě není tak rozšířená a bezpečné chování se nevštěpuje do uchazečů o ŘP už od začátku, atd. atd. takže::
    - zákaz použití zadních mlhovek - souhlas
    - záměrné zrychlování - souhlas
    - zavedení minimální povinné rychlosti - souhlas
    - zákaz zpomalení či zastavení na prázdném kruhovém objezdu - souhlas
    - zákaz předčasného předjíždění - souhlas
    - zákaz aut se slabým motorem - tohle je trochu spekulativní, pokud bude splněna podmínka "povinnosti rozjet se do 500 ms" a řidič dosáhne neprodleně povolené rychlosti (teď je otázka, jestli té maximální nebo "nové" minimální :-D), ať si slabá auta klidně dál jezdí. s každým autem se dá jezdit tak, abych nikomu nepřekážel a jezdil bezpečně.
    - zákaz tuzingu - každopádně ano, a to nejen u nově prodávaných zmiňovaného typu, ale platilo by to i pro montování dřevotřískových nárazníků a "křídel", koncovek výfuku ala plechovka od párků apod.
    - povinnost rozjet se na zelenou do 500 milisekund - souhlas
    - povinnost zrychlit při předjíždění - spíše ano
    - zákaz předjíždění pro kamióny - je předjíždění a předjíždění, pokud ale toto trvá 5 minut, je něco špatně. posuzovat individuálně
    - zákaz dieselových aut - ano, nafta patří bezpochyby do kamen, ale spíš bych povolil jen diesly s filtrem pevných částic
    - dodávky budou považovány za kamióny a budou pro ně platit stejná pravidla - to není tak jednoznačné. mnohé dodávky mají nejen výkonnější motory, ale jsou celkově mnohem "schopnější", než kdejaké auto na dnešní silnici. asi bych to takto nekvantifikoval.

    Mimochodem dnes vyšel na lidovkách překrásný článek: http://www.lidovky.cz/...

  38. 38 Jaroslav Kaněra 17.01.11, 10:01:06
    FB

    Gratuluji, i když co se týče počítačů jsou Vaše názory kontroverzní, tohle mi mluví z duše. Jen by mě zajímalo jaké auto má autor článku?

  39. 39 Lukáš 18.01.11, 12:01:01
    FB

    Zrovna dneska jsem se zase naštval. Jezdím do práce cca 20 kilometrů, z toho asi 15 kilometrů po dálnici, vesměs do táhlého stoupání. To že se právě v tomhle stoupání neustále předjíždní kamiony a vytvářejí kolony, na to už jsem si tak nějak zvyknul...
    Ale dneska mě neuvěřitelně vytočil nějaký trouba... Jedu si pohodově tachometrových 140 km/h, sem tam předjedu nějaký ten kamion nebo dodávku. Ráno holt moc velký provoz nebývá. Najednou v levém pruhu oktávka - předjíždí kamion. Ok, hodím taky blinkr a najedu vlevo a jedu za ní, ona jede tak 100 km/h.... no dobrá, počkám až ho předjede, nic se neděje, jenomže oktávka pokračuje dál levým pruhem i když v pravo nic nejede...já pořád čekám.... Aha, za půl kilometru další kamion, nechce se mu uhýbat. Předjedeme ho tedy oba, další auto je v pravém pruhu asi za kilometr, oktávka pořád neuhýbá, takže ji probliknu. ...nic. Probliknu víc....nic. Zatroubím...nic. Zase probliknu....a borec produpne brzdu, abych se jako držel dál. Takže logicky následovalo to, že jsem taky porušil předpisy, dupnul na to, podjel ho zprava a jel dál....oktávka stále v levém pruhu .... No prostě ****.
    Nějak jsem nepochopil co si tím ten člověk dokazoval....

    A nejlepší jsou mlaďasové s kšiltovkou. Začnu na dálnici předjíždět, on naschvál zrychluje a zrychluje....nechce se dát......a když už mu to víc nejede a já mu mizím vepředu, všimnu si že háže blinkr a sjíždí z dálnice:-).
    Další specialita je, když mi jeden máčo z ulice přejede ve tři ráno pod okny se zapnutou aparaturou a tuctuc bednou...

    A včera mlha, jedu z práce, ve městě 20 m přede mnou auto zapnuté mlhovky, že jsem přes ně skoro nic neviděl, ..tak ho probliknu, nic..probliknu znova...nic... Asi si myslel, že ho na ten kousek nevidím a že si přisvicuju na cestu:-)).

    No, že mě tu ještě vůbec vzrušuje, co?.-)

  40. 40 Láďa Škramlík 21.01.11, 09:01:49
    FB

    [7] cyklista pokud má obyčejnou Smartku blikačku (myslím, že jí máš taky) vidět určitě bude :) možná i dřív než auto s mlhovkama

  41. 41 Jiří Špryňar 18.01.13, 09:01:01
    FB

    tak toto normalní řidič nepochopí to zase někdo myslel co poděla a podlose tyto předpisi sou padlé na hlavu ta minimální povolená rychlost je dobrá ale to zakázané předjíždění dodávek a že se bude dodávka brát jako kamion to už není normalní nezlobte se namě ale věřím tomu že tyto pravidla dlouho nevydrží protože je bude nevědomě i vědomě porušovat občas každý coš se těch semaforu týče tak kdo má čerstě řidičsky průkaz tk se neumí rychle rozjet tak by ste měli mýt pochopení a u těch Dieslových motorů je zajímavé že tyto zjištění se objevyli až teď a Diesli nam tu jezdí už pár let ale je to strašnej problem pro vas najednou... no proberte se lidi