Nokia dělá špatnou pověst smartphonům

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Nokia dělá špatnou pověst smartphonům

Windows Mobile 5

Nokia je v České republice téměř synonymum pro mobilní telefon. Tato společnost nevyrábí přitom nijak úžasné produkty, ale umí je opravdu výborně prodávat. Její "Series 40" telefony jsou samozřejmě velice dobře použitelné na běžné telefonování a datlování SMS pomocí T9, ale o těch zde nechci psát.

Horší je to s takzvanými "chytrými telefony", jak je Nokia sebevědomě a nepravdivě nazývá, tedy se "Series 60" (E-series, a další). Osobně jsem používal řadu "Series 60" telefonů (Siemens SX1, Nokia 6630, Nokia 6680), nicméně poté, co jsem přešel na SonyEricsson P910i se Symbianem UIQ 2.0, dotykovým displejem a hardwarovou klávesnicí, pochopil jsem, jak jsou Nokia "Series 60" zařízení v praxi velice špatně použitelná.

Ono je obrovský rozdíl, pokud v katalogu telefonů (třeba na MobilMania.cz) naleznete jen položku MÁ/NEMÁ pro emailového klienta, a pokud si takový email skutečně zkusíte napsat na 0-9 pidi-klávesničce od Nokie, a poté na špičkové hardwarové QWERTY klávesnici a dotykovém displeji Windows Mobile či Symbian UIQ zařízení. Nokia prostě "papírově" má veškeré funkce, které nabízí moderní zařízení se Symbian UIQ či Windows Mobile 5, ale v praxi jsou tyto funkce téměř nepoužitelné. Triviální hodnocení MÁ/NEMÁ, v němž Nokia slušně boduje, naprosto nestačí, zcela zanedbává použitelnost dané funkce v praxi. Pokud si vybíráte telefon jen dle katalogu, vybíráte si zcela špatně. Nokia je ve smartphonech dnes zoufale špatně, zajímavé jsou snad jen modely E70 a E61 s kvalitní hardwarovou klávesnicí.

Pokud si někdo koupí Nokia "smartphone" na základě katalogových hodnot, a bude tento telefon chtít používat na 100%, bude nutně hluboce zklamán, a jeho skepse se přenese na celý segment "chytrých" telefonů. Pokud nebude hledat dále, může na "chytré" telefony zanevřít, přestože zařízení se Symbian UIQ a především s Windows Mobile 5, nabízejí řádově vyšší (tisíckrát?) praktickou použitelnost.

V dnešní době existuje de-facto jen jediný použitelný systém pro smartphony, a to Windows Mobile 5. Symbian UIQ 3.0 je samozřejmě také výborný otevřený operační systém, ale nejsou pro něj dostupné aplikace.

Budete-li si kupovat nový smartphone, zapomeňte na nepodařené parodie na "chytré" telefony od Nokie, a kupte si něco pořádného s Windows Mobile 5. Dostanete funkce, které skutečně použijete i v praxi, nikoliv jen funkce na "chlubení se " napsané na papíře, ale v praxi neovladatelné.


Mimochodem, na SymbianForum.cz věnovanému (zejména) Nokia telefonům najdete řadu pubertálních a nezralých výkřiků, zatímco na ce4you.cz věnovanému Windows CE je diskuse o třídu kultivovanější a odbornější. Přesně to odpovídá rozdílu mezi Nokia "jako-smartphony" a Windows Mobile 5 skutečnými smartphony. Nebo je to jen náhoda? ;-)


Komentáře

  1. 1 Crozz 12.11.06, 09:11:52
    FB

    jo máte recht,sám s60 používám a už se nemůžu dočkat až přejdu na WM5

  2. 2 spiderer 12.11.06, 11:11:12
    FB

    Na jednu stranu máš pravdu, na druhou nikoliv. Každý od "chytrého" telefonu nevyžaduje to samé co ty, proto to nelze tak jednoduše určit. Osobně používám jak S60 (Nokii N70) tak WM5 (MDA Vario) a oba telefony mi vyhovují, ale poslední dobou jelikož mě už přestalo bavit sebou vláčet 2 celkem solidně velký cihly tak používám častěji N70 a Vario mám doma jako budík.

    Když vezmu v potaz, že od chytrého telefonu vyžaduji pár základních funkcí - telefon, email (drtivá většina bez odpovědi nebo s odpovědí - "Beru na vědomí, ok.."), nouzové připojení k internetu, navigace (způsobem start-cíl bez nutnosti změn..), občas kontrola excel/word dokumentů (se změnami řádově několik znaků), mp3, diář, tak pro mě oba telefony udělají tyto funkce stejně, navíc n70 je kompaktnější. Samozřejmě pokud budu mobilní masochista co denně brouzdá několik hodin na netu, píše desítky emailů, vytváří a edituje od základů excel dokumenty, snaží se z telefonu udělat nejlepší dvd video přehrávač atd. tak si samozřejmě vyberu MDA protože mi to tuhle "PRODUKTIVNÍ" práci udělá alespoň trochu příjemněji ;-)

    Jak říkám, je to otázka priorit, proto bych nezatracoval ani jedno z těchto řešení, každé z nich si najde svoje uživatele..

  3. 3 RedBaron 12.11.06, 11:11:16
    FB

    Já mám pocit, že Nokia se zaměřuje spíše na zařízení do kapsy a ne taková, kde už člověk rozmýšlí, jestli si radši nekoupí notebook.

  4. 4 phaeton_esc 12.11.06, 11:11:39
    FB

    tak s tímhle článekm se nedá jinak než souhlasit. po přechodu z s60 na WM5 - konkrétně N6260-> MDA Vario, jsem opravdu zjistil co znamená pojem "chytrý telefon" (i když mám spíš komunikátor :D ). s60 je neskutečne omezená platforma :-/

  5. 5 Radek Hulán 12.11.06, 11:11:40
    FB

    [2] stačí zapsat si schůzku do diáře na WM5 s dotykovým displejem, nebo dokonce s HW klávesnicí, je to řádově kratší doba oproti psaní pomocí 0-9 na Nokia Series 60. Nehovoře o možnosti psaní na PC, a lepší synchronizaci (ActiveSync) u WM5 zařízení.

    Nokia má určitě svoji klientelu, ale jsou to spíše lidé, co neustále tahají telefon i notebook, a onen telefon by mohl být klidně "hloupý" (Series 40).

    Pokud někdo nechce tahat notebook, je WM5 dnes jediné seriózní řešení, neboť Nokia si na "chytré" zařízení jen hraje. Bohužel, řada lidí si jej jako "chytrý" telefon kupuje, a pak je zklamána nepoužitelností v praxi. Nokia tím bohužel dělá špatnou pověst všem chytrým telefonům.

  6. 6 Petr 13.11.06, 05:11:29
    FB

    Windows Mobile je sice možná hezká věc, ale já jsem si už zvyknul na Siemens SX1 a jeho Symbian 6 :)
    Není na něm vlastně nic co by mi scházelo, telefon přehrává MP3, Ogg, Avi ve vysoký kvalitě, díky Opeře Mini si prohlížím internet, na email se dostanu s vynikajícím Profimailem, a zároveň si dost vyhraju přes emulátory ZX Spectra, C64, Segy, Nese, popřípadě třeba s Doomem.
    Je možné že komunikátory s WM5 jsou opravdu lepší na práci - dotykový a větší displej s větším rozlišením, lepší klávesnice, vymakaná synchronizace s Windows (aby ne, OS od stejný firmy).
    Ale já si na toho svýho miláčka už za ty pomalu 2 roky zvyknul a budu měnit možná až to bude opravdu starožitnost - nebo až mě k tomu někdo doopravdy přesvědčí :)

  7. 7 Bob 13.11.06, 08:11:42
    FB

    Neházel bych všechny nokie do jednoho pytle. E61 je vhodná na práci, bez dotykového displeje se dá dost dobře žít, je rychlá a pidi klávesničku rozhodně nemá.

  8. 8 H4RV 13.11.06, 10:11:21
    FB

    Dobrý den.
    Bohužel nemám momentálně čas pročítat ostatní příspěvky, ale tentokrát musím s panem Hulánem jen souhlasit. Nokia ač velmi prodávaná podle mě nemá mezi smartphony co dělat, její "smarty" spíše považuji za jakési přeplácané nekvalitní mobilní telefony, do kterých bych zajisté nešel. Osobně jsme tedy ten co neustále tahá notebook, ale pokud bych kupoval smartphone, určitě ne z finska.
    Toť můj názor.

  9. 9 Jat Laham 13.11.06, 10:11:49
    FB

    Já bych si dovolil vyjímečně se zapojit do diskuze.

    Osobně vlastním Nokii E70 a jsem schopen říct, že zařízení s lepším poměrem cena/výkon není. Nepoužíval jsem Nokii od dob 6210. Dlouhodobě jsem testoval zařízení od řady výrobců (i dnes již neexistujících) a Nokií jsem vysloveně opovrhoval. V momentě kdy však přišla nová generace symbianových zařízení (konrétně N80) začal jsem se opět o Nokii zajímat.

    A teď k přímému srovnání. Ono dotykový display je zbraň skutečně dvousečná. Měl jsem několik zařízení s dotykovým displayem a kromě tablet pc jsem měl se všemi nějaké problémy. Mobilní telefon s sebou nosím stále a všude. A pokud jeho celou přední část tvoří dotykový display nějakému tomu setkání se s ostrou hranou se nevyhne.. Opravdu nemám potřebu s sebou nosit komunikátor vážící 150 g a ještě ho balit do koženého/plastového/hliníkového pouzdra.

    S posledním SE jsem se skutečně nesetkal. Jako poslední jsem měl v ruce P910i. Zařízení zajímavé avšak zda je jeho klávesnice použitelná bych se hádal (T9 je zde zřejmě použitelnější). Přece jenom vedle klávesnic jaké mají třeba Nokie 9300 nebo Vario(rozuměj i jeho klony) jde prakticky o výsměch.

    Momentálně jsem tedy vlastníkem Nokia E70 a směle prohlašuji, že na trhu není lepší zařízení. Jediné v čem skutečně zaostává je fotoaparát - ten by potřeboval alespoň AF. Skladba menu se dá upravit avšak přiznávám, že práce s s60 může být pomalejší než s přístroji s dotykovým displayem. Ovšem i zde je opět prostor k debatě - za svižné chůze či držeje se v metru bych fungoval zřejmě rychleji než osoba tapující nepřesně stylusem. Osobně víc vítám dvojnásobné rozlišení proti běžně dostupným WM komunikátorům. Určitě by se dala vyzvednout i řada included softwarových řešení, avšak s přihlédnutím k tomu, že jde o zařízení s operačním systémem, by neměla taková debata smysl.

  10. 10 Radek Hulán 13.11.06, 11:11:00
    FB

    [9] ano, Nokia E70 a E61, tedy zařízení s použitelnou HW klávesnicí, jsou výjimka, bohužel na všechny ostatní telefony od Nokie tento článek platí..

    Navíc absence dotykového displeje opravdu vadí i u E70 a E61, a to nejenom na hraní her, ale především pro navigaci. Nakonec i pokud mám v diáři 10 položek, jedno kliknutí na displej stylusem je mnohem rychlejší než 10x stisknout tlačítko "dolů", ale to si majitelé Nokia telefonů těžko přiznají ;-)

    Nezbývá než opakovat, že zařízení s WM5 jsou skutečné chytré telefony, kdežto Nokia dělá (většinou) parodie na chytré telefony.

  11. 11 fanky 13.11.06, 02:11:52
    FB

    Zdravím, jistě máte pravdu s hodnocením Mobilmanie. Povrchní hodnocení, které nebere v úvahu porovnání. Už před pár lety jsem na to redakci Mobilmanie upozorňoval, avšak žádné reakce se mi nedostalo. Myslím, že Nokia za to nemůže, spíš povrchnost a lenost redaktorů na Mobilmanii.

  12. 12 WAV 13.11.06, 07:11:30
    FB

    Jsem právě v přechodu :-)
    a to z N6630 na HPrw6815. Dovolím si zde uvést krátké postřehy. Možnosti HP jsou několikanásobně vyšší! ALE !!!
    Je třeba dokoupit softu za dalších pár tisíc aby to opravdu k něčemu bylo a SD.
    mám tedy:
    mSD 2GB ,BT GPS Navilock
    Pocket Informant (dal se vybrat jako bonus od HP)je dokonalý ale dost složitý
    pBreeze - nezbytnost
    iLauncher - nezbytnost pro pBreeze :-)
    pWeather - obešel bych se, ale jsem trochu hračička
    conatctBreaze - mohl by být dokonalý, ale nejde mapovat na hw tlačítko (ovládání jednoruč) dle infa od výrobce se na tom bude dělat tak uvidíme
    PZPmám zatím jen trial a chci jej porovnat s phoneAlarmem (co je podle vás lepší pane Huláne ?)
    WishBar Advance - to jsem asi vyhodil peníze. Chtěl jsem mít ještě dokonalejší screeny než pan Hulán, ale nejsem spokojen se stabilitou a rychlostí (možná se k tomu ještě časem vrátím)
    SPB Timer - výborná aplikace a screensaver - přestal jsem nosit hodinky.
    GPS Tuner - jeden z nejlepších softů na navigaci v terénu a GX.
    TomTom routeplaner každý zná
    Co ještě pečlivě vybírám je klávesnice. Co je podle Vás pane Huláne lepší :
    Resco,
    nebo HiKeyboard,
    nebo FullScreen od SPB
    ta defaultní je na QVGA téměř nepoužitelná
    pro jistotu ještě odzkouším HW BT od HP stojí cca 15stovek (sem tam lituji, že jsem si nepřiplatil za TyTN)
    Jojojo, je to super strojek ale zatím mi víc času a potažmo peněz sežral než přinesl.

  13. 13 Radek Hulán 13.11.06, 07:11:34
    FB

    [12] zakoupil jsem si nejdříve PZP, ale nakonec jsem šel do phoneAlarmu, jeho hlavní vývojář má také TyTN a je to znát na stabilitě... Jinak s tou investicí do software je to samozřejmě pravda, nicméně to platí pro libovolný smartphone. Osobně mám jen tu výhodu, že většinou stačí poslat výrobci SW email, a mám licenci zdarma, výměnou za odkaz či recenzi na mém webu.

    Jako softwarovou klávesnici používám kombinaci Sunnysoft InterWrite (je v ceně zařízení), protože má nápovědu a doplňování slov při psaní (jako jediný) a k tomu SPB FullScreenKeyboard, pro který jsem ovšem musel vyrábět portrait verzi (při landscape mám HW klávesnici), pro CZ nebyla. Také jsem si do SPB FulLScreenKeyboard zkonvertoval slovník z InterWrite, je cca 4x obsáhlejší. HiKeyboard je parádní, asi nejlepší SW klávesnice, ale nemá právě ono doplňování slov v nefullscreen režimu. Psal jsem výrobci, že bych si ji rád zakoupil, pokud to doplní.

    Jinak je to vynikající výběr SW (jen potvrzuji, že WisBar jsem testoval cca 30 minut, a poté dal pryč, děsně zpomaluje), ještě bych snad doporučil SPB Backup, 100% funkční záloha se více než hodí...

  14. 14 WAV 13.11.06, 08:11:13
    FB

    [13] Nějaká ta tisícovka za softy mě nezabije a jsem rád, že můžu přispět na vývoj něčeho smysluplného. Vy to vlastně taky nemáte zadarmo ;-).
    Mě mrzí jen neuváženě a nadarmo vydané finance.
    Jediné na co si opravdu nemohu zvyknout, je absence možnosti jednoručního "esemeskování". Hodí se na boku v posteli a na zadku v autě (-nesmí se ale dělá se).Možná je nějaká aplikace co to umí.

    Jinak jsem zkoušel hlasové příkazy a je to nesmírně komické vyslovat česká jména anglicky. Víte kdo to je například kól Elinkej ?

  15. 15 Black Wolf 13.11.06, 09:11:45
    FB

    Nokie imho nemá zas tak špatné telefony, i když je pravda že většinou lze u konkurence sehnat srovnatelně vybavený přístroj za nižší cenu.
    Ono záleží co od toho telefonu člověk chce – pokud na tom chci rychle psát, jakýkoliv telefon který nemá kompletní klávesnici bez ohledu na značku pro mě bude nepoužitelný. Tyhle telefony nejsou dělané pro časté psaní dlouhých textů. Spíš mi přijde že většina Nokií je zaměřena na teenagery a jejich potřeby plní více než dobře (ti plnou klávesnici nepotřebují). Kritizovat telefon s klasickou klávesnicí za to že se na něm píše pomalu je zhruba stejné jako nadávat na malou ruční pilku že se s ní blbě kácí metr tlustý strom;) Třeba na mojí Nokii 9300 se píše docela dobře;) Každopádně příště si pořídím něco s woknama, protože jsou na tom nesrovnatelně lépe s množstvím dostupných aplikací (pro Symbian Series 80 se shání docela blbě).

  16. 16 WAV 14.11.06, 01:11:48
    FB

    [15] Nesháním, kupuju ;-)

  17. 17 Bobesh 14.11.06, 01:11:37
    FB

    Mě osobně připadá, že Nokia byla docela hodně dobrá značka, dokud se dělaly telefony s černobílým displayem a základními funkcemi. Jak se přešlo na barvu, chytřejší telefony a víc funkcí a přišlo víc konkurence, tak ta značka dost tápe...

    Pamatuju se, že tak kolem roku 1999-2000 to bylo tak, že byl problém vybrat telefon Nokia, aby to byl vyloženej pr...ser. Teď je to naopak, přijde mi, že Nokia dělá leda designérský úlety pro frikulíny nebo na druhé straně zase absolutně "osekané" telefony, které ovšem nabízí za cenu neodpovídající jejich "sociální" výbavě (myslím tím "jedničkovou" řadu).. Nějakej střední segment kde nic tu nic a v "chytrých" telefonech prostě konkurenci nestíhá...

    Zvláštní... Asi se pokusili pod tlakem konkurence o větší diferenciaci výroby a zabrání více tržních segmentů, ale spíš mi přijde, že vybrat si telefon od fy Nokia je čím dál tím složitější...

  18. 18 Black Wolf 14.11.06, 08:11:10
    FB

    [16] Sháněním myslím stahování free softwaru a kupování placeného, nemyslím tím prolézání warez fór a hledání cracknutých programů;) Jakožto programátor znám cenu softwaru moc dobře, tudíž za kvalitní a užitečný produkt rád zaplatím. Ovšem ono je pro to problém sehnat obecně cokoliv včetně placeného softu, výběr programů je poměrně malý ve všech oblastech. Když už něco je tak několik málo aplikací, s výběrem který je pro jiné platformy se to nedá srovnat - programů pro win je tak o řád víc a pro palma aspoň o dva řády:).

  19. 19 Slonik 15.11.06, 12:11:26
    FB

    [10] No pokud má člověk ten stylus zrovna v ruce tak asi ano. Ale jinak nevím, nevím ...

    Jsem vcelku spokojeným majitelem E61 a musím říct, že mi dotykový displej ani moc nechybí. Kdysi jsem používal PDA, takže určité srovnání mám.

    Byl jsem kdysi docela zapřísáhlým odpůrcem Nokie, ale právě řada E mě docela oslovila. I modely E50 a E60 byť bez alfanumerické klávesnice jsou vcelku povedené. Není to sice na dlouhé psaní, ale zase jsou rozměrově přijatelnější a pro čtení e-mailů a drobné editace docela dobře poslouží. Ostatně spisovat cokoliv delšího na PDA a podobných zařízeních je opruz. Kdo něco takového činí nejspíš investuje do BT externí klávesnice, která by měla fungovat i s těmi zatracovanými telefony s klávesnicí 0-9