Největší Čech aneb Historická SuperStar

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Největší Čech aneb Historická SuperStar

SuperStar

Česká televize pořádá zajímavý projekt nazvaný Největší Čech (dozvěděl jsem se to od Binárního Ládina). Někteří lidé by zde chtěli nominovat osobnosti jako je Karel IV, Jak Hus, Svatý Václav, Bohuslav Balbín či Josef Dobrovský, já mám na celou věc ale zcela jiný názor.

Je nutné se oprostit od úzkého pohledu, je potřeba se soustředit na Největší Čechy, kteří dnes něco znamenají i za hranicemi naší vlasti. Dále než "dnes" paměť většiny lidí nesahá, a přestože mám například pro takového Karla IV slabost, většina Američanů či Číňanů nemá ani potuchy, kdo to byl (v době kdy byl Karel IV císařem římským ještě ani do Ameriky běloši nedorazili).

Je tedy vcelku vhodné omezit náš pohled na posledních 50 až 100 let.

Toto je můj žebřížek Největších Čechů, aneb moje Historická Superstar:

Pořadí Osobnost
1. Václav Havel - politik a umělec
2. Antonín Dvořák - skladatel
3. Franz Kafka - spisovatel
4. Karel Čapek - spisovatel, dramatik
5. Karel Poborský - fotbalista, nejmladší SuperStar
6. Tomáš Baťa - businessman
7. Miloš Forman - režisér
8. Martina Navrátilová - sportovkyně
9. Milan Kundera - spisovatel
10. Emil Zátopek - sportovec

Podle mého názoru by Top-10 nominace na Největšího Čecha měla zohledňovat obory a osobnosti, které jsou celosvětově známé a populární, které nejsou omezeny jen na naši malou zemi, či již dávno historicky zapomenuty.

Vlastní volbu těchto lidí asi není potřeba více komenovat, pokud ale bude zájem, napíšu, proč právě tyto osobnosti budu nominovat.


Komentáře

  1. 1 noname 04.01.05, 08:01:37
    FB

    no já na to koukám ještě jinak, vybíral bych osobnosti, které budou důležité a budou něco znamenat i za dvacet padesát let a není to tedy jen aktuální pobláznění. Proto bych do svého seznamu z těch tvých nedal třeba Jágra - i když je skvělý, tak za deset let bude tak asi jaké Pelé pro dnešní mládež. Zato bych tam dal třeba Komenského, který rozhodně za našimi hranicemi známý je. Nevím jak Karel IV, ten možná není tak známý za našimi hranicemi, nicméně jeho státotvornost se rozhodně podepsala na tom, jak dnešní Evropa vypadá a rozhodně je v ČR podepsán jako největší státník daleko do budoucna (když nic jiného, tak Karlův most, Karlova univerzita či Karlštejn tu budou jeho věčným mementem). Pro to, aby ČR opravdu vznikla pak byl důležitý Masaryk, opět srovnání Masaryk / Havel by u mě zvítězil asi TGM (Havla si velice vážím i když vím, že sametová revoluce byla úplně o něčem jiném než si 99,9999% obyvatelstva myslí, ale TGM toho IMHO dokázal víc a byl pro vznik důležitější, sametovka by prošla i bez Havla).

  2. 2 Radek Hulán 04.01.05, 08:01:40
    FB

    [1] váhal jsem mezi jmény Masaryk / Havel, ale z pohledu externího světa rozhodně Havel (přestože je mi tatíček Masaryk osobně mnohem více sympatický)

  3. 3 :)) 04.01.05, 08:01:56
    FB

    hele a co takhle petr kellner je to nejbohatsi cwbh,a vsicni ho znaji a preto neznaji...

  4. 4 Ondráš aka mengelis 04.01.05, 09:01:47
    FB

    Technická-Franz Kafka nebyl Čech. Jen se tady narodil, toť vše.

  5. 5 Peta 04.01.05, 09:01:50
    FB

    ja si ale myslim ze nejvetsi cech neni nejvetsim cechem proto ze je znamy v americe. Myslim ze je nejvetsi cech protoze toho udelal moc pro "cesko"! Ale to je zase muj pohled (stranky jsem jeste ani nevidel...;o))
    Have a NICE day
    P

  6. 6 thingwath 04.01.05, 09:01:55
    FB

    Franz Kafka? To, že někdo prožil vícéméně celý život v Praze ještě neznamená, že bych ho řadil jako Čecha.

  7. 7 Sepp 04.01.05, 10:01:19
    FB

    franz kafka je taky cech ako ja...je to nemecky zid

  8. 8 Radek Hulán 04.01.05, 10:01:21
    FB

    [6] já jej mezi Čechy řadím, a je to rozhodně VELIKÁN ;)

  9. 9 adam 04.01.05, 10:01:28
    FB

    Ehm, jenom bych se zastavil u Navrátilové a Jágra. Navrátilová se stala ve svém sportu (navíc mnohem populárnějším než hokej) nejúspěšnější ženou všech dob, Jarda je "pouze" jedním z mnoha vyjímečných.

  10. 10 zombux 04.01.05, 10:01:37
    FB

    dle mého názoru byl rozhodně největším Čechem Jára Cimrman...

  11. 11 Adam Hošek 04.01.05, 11:01:05
    FB

    [10] Ano a hned po něm ještě Švejk, že? :) Nic proti oběma těmto "historickým" postavám, ale jsou to umělecko-recesistické postavy. Cimrman je sice podle mě taky nejlepší, ale skutečný význam nemá. To jsou dvě strany mince těchto pseudo-osobností. Bohužel.

  12. 12 aTeo 05.01.05, 12:01:17
    FB

    Proč Jágr ano a Heyrovský ne? No a proč né, že? V Británii např. Jágra skoro nikdo nezná - no nejsou ti Angličani ignoranti?!
    Myslím, že tahle "soutěž" nemá smysl... je to stejné jako meditovat, které číslo od 1 do 10 je důležitější...

  13. 13 Michal Tuláček 05.01.05, 12:01:29
    FB

    Jungman a Palacky... sice je asi nezna okolni svet... ale nebyt nich, svet by neznal nikoho pozdeji narozeneho, kdo by si rikal "Cech".

    Dale Premysl Otakar I. - nebyt jeho, nebyly by ceske zeme dedicne kralovstvim...

    Heyrovsky - nositel nobelovy ceny, mozna by si nejaky odbornik jeste vzpoemel

    Johan Rehor Mendel - otec genetiky, taky pomerne znamy... a mimoto si na nej dela narok i rakousko...

    a dalsi a dalsi... kazdy ma svuj zebricek.. a i kdyz zo obali nejakym zduvodnenim "svetove osobnosti" tak to je stejne furt osobni zebricek, zejmena proto, ze asi autor nezjistoval cilene znamost jednotlivych osobnosti ve svete a je to jen cisty odhad...

  14. 14 Juraj von Seireit 05.01.05, 12:01:47
    FB

    No rozhodne by ti tam nemal chybat nielen T.G.M. ale i napriklad general-pilot RAF Fajtl. I ked moc zachadzam do historie tak u mna v desiatke by nechybali "traja krali", balaban, moravec, masin. To boli jedni z najvacsich bojovnikov za cesku nezavislost.

  15. 15 marx 05.01.05, 12:01:55
    FB

    Jak je vidět , naše seznamy se příliš neprolínají, ale
    rozhodně budu uvažovat o Tomáši Baťovi. V tom mém seznamu jsou defakto dvě místa volná , čekám právě jestli mě někdo inspiruje nějakým jménem na které jsem
    zapomněl nebo přidá nějaký zajímavý a silný argument ke jménu které jsme zatím nechal stranou. Trvrzení , že Karel IV nemá na dnešek žádný vliv je obtížné přijmout. Když to hodně zjednoduším , na dědictví po něm si každé malé dítě může jít doslova sáhnout, mnohé z toho co Karel vybudoval tu dodnes je a slouží svému účelu, Univerzita, Nové město Pražské , chrám svatého Víta , Karlův most atd atp.Karlův odkaz by podle mého soudu ještě dnes vydal na knihu.

  16. 16 hnědka 05.01.05, 01:01:04
    FB

    asi si o me pomyslis neco nehezkyho, ale ja pred par dny nominoval tyto (bez poradi): Anna Gleisnerova, Mirek Topolanek, Vaclav Klaus, Sarka Vankova, Radek Hulan :-))), holt jsem tak trosku recesista ;)

  17. 17 Radek Hulán 05.01.05, 01:01:54
    FB

    [15] už jsem psal o tom proč preferuji "současné" Největší Čechy, z historických bych ale na první místo také zařadil Karla IV.

  18. 18 llook 05.01.05, 08:01:26
    FB

    Myslím, že Dvořák znamená za hranicemi mnohem více než Havel. Po Jágrovi a Navrátilový za dvacet let pes neštěkne, budou známý asi jako dnes Antonín Panenka. Zátopek je známý jenom v Česku, v zahraničí možná ještě na Slovensku.

    Chybí mi tam ještě B. Smetana a J. A. Komenský, ale jinak je to celkem dobře sestavený.

  19. 19 vrabcak 05.01.05, 09:01:54
    FB

    [16] Já bych tam rADa neřadil. Je sice pravda, že tohle jsou osobnosti, které toho hodně dokázali hubou, ale Radek na rozdíl od těch druhých umí i něco navíc.

  20. 20 Ross 05.01.05, 10:01:08
    FB

    Jagr tam nema co delat, i kdyby byl v hokeji jeste lepsi. Hokej je popularni sport jen v nekolika malo zemich. Jizni a zapadni Evropa to chape jako okrajivy sport, podobne na tom je jizni Amerika, Afrika, Asie. Pro nas je zase okrajovy golf (Anglie, Irsko, Dansko velice popularni), lakros, baseball atd.

    Precenujes vyznam hokeje. Nejpopularnejsi sporty jsou tennis, golf, F1 a v poslednich letech i fotbal. To jsou sporty, kde sponzori plati nejvic a sportovci berou nejvetsi platy.

    Proto souhlasim s umisteni Navratilove v TOP 10. Do golfu a F1 (Enge je slabota) Cesi nevstoupili. Na fotbalove spici mame par jedincu, ale ti porad nejsou takovi bohove jako je Navratilova v tenise a koneckoncu i Jagr v hokeji.

  21. 21 marx 05.01.05, 10:01:26
    FB

    Celá ta nebetyčná rozdílnost mezi různými nominacemi je v tom , jak si kdo vyloží zadání. Tak jak jsi si to zadání přeložil ty, se ti ho celkem podařilo naplnit , ovšem s jednou jedinou výjimkou, a to že místo Jágra bych v takovém seznamu rozhodně čekal Pavla Nedvěda, protože existují mraky lidí kteří v životě neslyšeli o hokeji (a to dokonce i v Americe ,kde je hokej až daleko daleko za americkým fotbalem, basketbalem a baseballem. ) kdežto fotbal znají i na tom nejposlednějším a nejzastrčenějším ostrůvku v Tichomoří a je dost pravděpodobné , že tam tudíž slyšeli i o držiteli Zlatého míče.

  22. 22 Radek Hulán 05.01.05, 10:01:51
    FB

    [21] máš pravdu, Jágr půjde na trestnou lavičku, a bude někým nahrazen. Popřemýšlím kým, ale místo Nedvěda bych tam viděl spíše takového Železného. Nebo možná i Karel Poborský, nejmladší SuperStar ;)

  23. 23 tomas 05.01.05, 11:01:35
    FB

    Radku v článku si slíbil, že vysvětlíš pokud bude zájem svůj výběr. Můžeš říct co tě vedlo k zařazení Kafky? Nejde mi o původ, jenom obecně je známo, že jeho význam je značně přeceňovaný.Co jsi od něj četl zajímavého a jak si to vnímal?

  24. 24 Radek Hulán 05.01.05, 01:01:04
    FB

    [23] i ty Brute, slíbil, tak plním, od F.K. jsem četl 3 knihy (Nezvěstný, Proces, Zámek), a v jeho knihách jsou prostě dokonalé úvahy u hříchu, naději, smyslu existence, utrpení člověka. Moc zajímavé čtení. F.K. a Hayeka (Právo, zákonodárství a svoboda) mám asi nejraději :-)

  25. 25 Anonymous1 05.01.05, 03:01:23
    FB

    [19] Tomu se rika analni horolezectvi, ze? Nemam nic proti tomu, byt to nedelam, ale tvrdit, ze osobnosti vyse dokazaly neco pouze "hubou" je docela relativni.

    Tomas Bata nerozsiril jeho firmu pouze "hubou". Stejne tak jako Emil Zatopek nebo Martina Navratilova, za kterymi staly stovky hodin treninku.

    Vaclav Havel a Antonin Dvorak take nejsou zadnymi suchary, Dvorakem zije Amerika (vim to, pisi z Ohia), Havel je vyznamna osobnost, jejiz vahu si Cesi jeste neuvedomuji.

    Misto M. Formana, sic drzitele Oscara, bych nominoval Jana Amose Komenskeho, ktery toho udelal take hodne a ovlivnil skolstvi. Navic to udelal i v Nizozemi.

    A s jakou nominaci nesouhlasim? Pan Macich predvedl peknou znalost jmen z fotbaloveho prostredi, ale nemyslim si, ze by Baros, Cech, nebo Bruckner byli nejak vyznamni. Ivan Hlinka byl vyborny kouc, ale taky mi neprijde, ze toho udelal tolik, co Vaclav Havel. Daniel Landa je podprumerny zpevak, to nemuzete vyvratit.

  26. 26 petiar_co_zabudol_heslo 05.01.05, 03:01:28
    FB

    Prepacte, ze sa vam do toho miesam, ale chyba mi (aspon v diskusii) meno Bohumil Hrabal.

  27. 27 PJ 05.01.05, 04:01:42
    FB

    [20] Ale to vite, ze i do golfu Cesi vstoupili, to byste musel znat jmena jako Hanuš Goldscheider, coz evidentne neznate.

    Krasny soupis osobnosti je treba na VUCAKO, ale obavam se, ze to je na nas narod trochu moc narocne.

  28. 28 daniel 05.01.05, 05:01:58
    FB

    ahoj.. co takhle Otto Wichterle??
    vite kdo to je vubec??
    ..
    vynalezl kontaktni cocky!!!!!doma v obyvaku!!!a dnes je uziva buhvi kolik milionu lidi po celem svete.....

  29. 29 Michal Tuláček 05.01.05, 07:01:05
    FB

    [26] Pravda!

    A jeste Pavel Pavel - Rozchodil Moai

  30. 30 Juraj von Seireit 05.01.05, 07:01:55
    FB

    I Rubikovu kocku vynasiel cech ale predal patent jednemu feferonovi z madarska ktory sa volal Erno Rubik. Nic to, mal som tu kocku rad za mlada.

  31. 31 Anonymous1 05.01.05, 09:01:55
    FB

    [28] Hm, Wichterle, to mas pravdu, ten vynalezl kontaktni cocky, bohuzel ve spatnou dobu na spatnem miste. Myslim, ze kdyby je vynalezl nekde na Zapade, tak si o nem vi daleko vice lidi. Ptal jsem se mych znamych, kdo kontaktni cocky vynalezl, ale nemeli ani nejmensi tuseni. Ale Kunderu, Havla, Dvoraka, tady znaji skoro vsichni.

  32. 32 Ross 06.01.05, 08:01:53
    FB

    Co tahle Dr. Jan Janský, který objevil krevní skupiny (0, A, B, AB). Tím umožnil provádět transfůzi krve. Svým objevem zachranil, zachrnuje a ještě zachrání spoustu lidských životů, které by bez transfuze vyhasly. Janského zásluze se nikdo nevyrovná.

  33. 33 marx 06.01.05, 10:01:22
    FB

    [31] Já jsem pochopitelně věděl kdo je Wichterle a co vynalezl. Ale skutečně si myslíte, že člověk, který zbavil lidi nutnosti nosit brýle a nabídl jim možnost předstírat že je nepotřebují, přinesl světu něco neocenitelného? Oto Wichterle byl nepochybně inteligetní muž nadprůměrných schopností,ale jeho přínos světu je stejný jako přínos kteréhokoliv šikovného plastického chirurga. (Něco jiného je, že jeho vynález jistě státu vydělal nějakou tu korunu ,ale podle přínoso do kasy jsem tedy já určitě nevolil)

  34. 34 Radek 07.01.05, 12:01:36
    FB

    pokud to vezmeme nejak meritelne tak největší Čech byl obr Drásal

  35. 35 vladimir.kozelka 07.01.05, 04:01:57
    FB

    Co třeba Milada Horáková?

  36. 36 carpenter 07.01.05, 08:01:35
    FB

    [7] německý žid? docela zajímavé spojení. Řekl bych spíš, že to byl český občan židovské národnosti píšící německým jazykem.

  37. 37 Vašek 11.01.05, 09:01:55
    FB

    Celé je to hloupost. Jak chcete "měřit" něčí velikost? (Pokud neměříte jeho fyzickou výšku - a i ta se během života mění.) Je větší Havel, Kundera, nebo Masaryk? (Vážím si každého z nich a ještě spousty jiných.) Je to hodně humbuku kolem běžné bulvární ankety, která měří jen popularitu, což o případné velikosti nic nevypovídá. Je mi smutno, že to pořádá Česká televize.

  38. 38 vlastenci 13.01.05, 04:01:09
    FB

    Pojďme volit opravdu ty největší Čechy, tedy ty, co opravdu ovlivnili světovou kulturu a myšlení (buďme k sobě jako národu upřímní – Pravda přeci vítězí!):
    Sigmund Freud (Příbor na Moravě), Bernard Bolzano (žil a pracoval v Praze), Edmund Husserl (rodák z Prostějova), Georg Mendl (žil a pracoval v Brně), Egon Schiele (1911 maloval v Českém Krumlově, odkud pocházela jeho matka), Franz Kafka (co k tomu dodávat), Johannes Keller, Robert Desnos (žil a zemřel v Terezíně), Albert Einstein (přednášel v Praze), René Descatrtes (bojoval na Bílé hoře), Gustav Mahler (rodák z Kaliště u Humpolce).
    Bezesporu lze dodat další

    Roman Černík a Pavel Brenkus

  39. 39 jilm 01.02.05, 07:02:21
    FB

    Největší Čech ten, kdo je nejvíce znám v zahraničí? Největší Němec Hitler? Má to být největší Čech, nebo největší atrakce? Člověk, který je významný pro nás, nemusí být významný pro svět a naopak.
    Mimochodem neznámější Čech v zahraničí - musí to být nyní? Takový HUs jistě ve své době byl v zahraničí dost znám, to že tomu nyní tak není je prostě jen tím, že už nestřílí dost gólů, ale nepíše výzvy světu ve francouzských denících...
    O tom podivném konkrétním výběru ani nemluvě...