Navigace: TomTom 6 nebo iGO 2006?

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Navigace: TomTom 6 nebo iGO 2006?

navigace

Jednou z mnoha výhod skvělých HTC telefonů je možnost instalace těch nejmodernějších navigačních aplikací. Řada HTC telefonů (ať už je to TyTN II aka Kaiser, Touch Cruise, Artemis či úžasné mikro-notebooky a tablety Advantage a Shift) obsahuje integrovanou vysoce citlivou GPS, a ke starším modelům je možno ji pomocí Bluetooth modulu snadno doplnit. Je to mimochodem velký rozdíl oproti zaostalému Apple iPhone, který GPS neobsahuje ani ji neumí používat jako externí (plus samozřejmě neumí instalovat dodatečné aplikace).

Vlastní navigační software (plus často i mapy) pro Windows Mobile dodává a dělá TomTom, iGO, Destinator, SmartMaps, Navigon, Route66, Mio-Tech, OziExplorer, Google Maps, Vito Navigator IIBeeLineGPS a mnozí další. Konkurence je v tomto odvětví prostě obrovská, a zákazník si má z čeho vybírat (což opět neplatí u zaostalé iPhone hračky).

Osobně pro automobilovou navigaci používám zmíněný TomTom 6 (s mapou celé střední / východní a západní Evropy) a střídám jej s iGo 2006 (používám jen mapu států střední Evropy, ale existují samozřejmě pro celý svět), na geocaching mám naopak OziExplorer s SHOCart mapou celé ČR a k tomu ortofoto mapu Prahy.

K čemu je navigace?

Kdo jednou navigaci vyzkoušel, nemůže bez ní žít. Pokud jedete ke klientovi, papírovou mapu na sedadle spolujezdce, na křižovatce šátráte po řadící páce i mapě zároveň, stresovaní z přejetí významné odbočky, popřípadě při jízdě máte otevřenou obrovskou mapu mezi oknem a volantem a nic nevidíte, tak si představte pohodu s automatickou převodovkou, pohodlné kožené sedadlo a klidný hlas který vypočítá během pár sekund optimální trasu a poté vám už jen říká "za 300 metrů odbočte doprava", "jeďte 3 kilometry rovně" a "dojeli jste na místo určení".

Navigace je nejen o pohodlí, ale i o efektivitě a zábavě, cesta s navigací vám zabere méně času, můžete si ji snadno dopředu během pár sekund naplánovat, zjistit jak dlouho vám  zabere, nechat se po cestě upozorňovat na stacionární radary i místa častých kontrol, na překročení cedulové rychlosti (navigace měří rychlost přesněji než rychloměr v autě), popřípadě zjistit ve vestavěných zájmových bodech, kde je nejbližší čerpací stanice PHM, či krásný zámek nebo hrad pro výlet s rodinou, kterou již nebaví sedět v autě.

Zní to jako fráze, ale navigace vám dává více možností a příležitostí, jak si cestu (a život) užívat.

Základní popis TomTom 6 a iGO 2006

HTC dodává s Kaiserem TomTom 6 aplikaci zdarma, a stáhnout si dále můžete zdarma mapu jednoho města a okolí. Mapa EasternEurope.680, v níž je všechno od České republiky až po Litvu, stojí 1.600 Kč, což není mnoho. Jedná se o velice podrobné mapy včetně čísel domů ve větších městech.

iGO má mapy podobné, ale jiný princip k jejich uložení, zatímco TomTom má jednu velkou mapu pro celou oblast (EE, WE), tak iGO na to jde jinak, přes jednotlivé mapy států, a následně umí navigovat i přes jejich hranice. V případě TomTom používáte buď EE mapu nebo WE, takže při jízdě z Prahy do Amsterodamu musíte na hranicích s Německem ručně přepnout z EE na WE.

Naprosto odlišný je i přístup k ovládání, TomTom sází na několik málo velkých přehledných čtverců, matici 2x3, které se snadno stisknou i prstem za jízdy v autě, zatímco iGO sází spíše na design, a jeho ovladatelnost při jízdě je poněkud horší.

úvodní obrazovka TomTom 6úvodní obrazovka TomTom 6
úvodní obrazovka iGO 2006úvodní obrazovka iGO 2006

iGO prostě vypadá lépe na pohled a na screenshotech, ale na to se při jízdě moc nehraje, TomTo se lépe ovládá, do pravidelné a velikostně předimenzované matice se strefuje snadněji než do podivných patvarů tlačítek v iGO.

Zadání cíle pro navigaci

Jak TomTom tak iGO umožňují zadat jak jeden cíl cesty pro jednoduchou navigaci, tak si  rozepsat celý itinerář, tedy zastávky, jimiž musíte projet.

iGO při zadávání názvu ulice sympaticky zobrazuje jen ta písmena, která v názvech dále existují, zase je ale klávesnice pro zadávání znaků mírně menší a zpočátku se tak ovládá hůře než u TomToma.

Obě navigace umí také definovat adresu "Domů" či "Do práce", popřípadě další oblíbené položky, takže se snadno dostanete odkudkoliv na nejčastější místa. TomTom má dle mého názoru pokročilé plánování ale lépe vyřešeno, nezahrnuje uživatele tolika volbami jako iGO (které jsou v danou chvíli třeba zbytečné) a pracuje se s ním celkově snadněji.

vložení pozice v TomTomvložení pozice v TomTom
vložení pozice v iGOvložení pozice v iGO

Vlastní navigace

Při jízdě osobně opět preferuji TomTom, nemá sice antialiasing na čáry u ulic, takže je to zubaté, ale to v autě nevidíte, takže hezčí iGO je spíše rozptylující, protože zobrazuje příliš mnoho věcí, které jsou zcela k ničemu (různé ikonky, šipečky, zbytečně nevyužitá horní lišta), a to, zda máte z dálnice po sjetí jet mírně vpravo či mírně vlevo uvidíte lépe (tedy větší a výraznější) v TomTomu.

TomTom také umí zobrazit více údajů na dolní liště (iGO je omezeno na tři), jako je čas dojezdu, aktuální čas, počet zbývajících kilometrů, počet zbývajících minut, aktuální rychlost, cedulová rychlost a další.

Tedy, s iGO se jezdí také parádně, jsou to drobné nuance, ale obrovská tlustá silnice ukazující směr jízdy v TomTomu je prostě z místa řidiče zřetelnější.

iGO naopak boduje v hlasových povelech, na TomTom existuje česky jen unuděný (i když zřetelný) hlas "Miloslava", zatímco na iGo jsou těch kvalitních hlasů desítky, a to mužské i ženské (na TomTom nově existuje i hlas "Eliška", ale zatím je pro některé navigace bugový).

TomTom při jízděTomTom při jízdě
iGO při jízděiGO při jízdě

Mnohem lépe jsou v TomTom ovšem zpracovány zájmové body, což je zcela zásadní oblast, a to jak ty vestavěné, tak ty volně stáhnutelné z POI.cz. K nejzajímavějším "zájmovým bodům" patří samozřejmě databáze radarů, které umístíte do adresáře dané mapy, a následně vás na ně TomTom může s předstihem (třeba 300 metrů) upozorňovat opticky (viz ikonka modrého mužíka s plácačkou) i akusticky.

iGO umí na radary upozorňovat také, ale jen pokud jsou na vytyčené trase a máte právě zapnuté navigování, nepostačí pouhé zobrazování mapy. Mírnou výhodou iGO zase je možnost nastavit si různé upozornění v obci na překročení o (například) 5km/h  a na dálnici o třeba 20km/h.

I když to tak nevypadá, tak případné ovládání iGO za jízdy je složité, řada 4 miniaturních ikon vlevo, 4 vpravo, dolní menu a horní menu s jinou funkcí, pak jsou teprve následně další submenu, to se velice nesnadno ovládá.

Na TomTom ťuknete kamkoliv prstem, otevře se vám maticové 2x3 menu, a tam i za jízdy a zcela bezpečně ťuknete na "objížďka za 2.000m" a je hotovo. Hodně lidí ovládání za jízdy podceňuje, ale občas je to prostě potřeba (třeba u té objížďky, když se chcete vyhnout zácpě).

Další funkce

Výbornou funkcí, známou spíše z vestavěných navigací v automobilech je TMC, ale nemám je možnost vyzkoušet, vestavěné GPS ani externí Bluetooth GPS moduly TMC (typicky) neumí.

Nastavení iGO i TomTom je hodně odlišné, a protože je většinou děláte v klidu domova, a ne v jedoucím autě, není jeho ergonomie až tak podstatná.

Jako příklad může sloužit obrazovka příjmu satelitů, kde jsou obě navigace v podstatě informačně identické, i když graficky jinak zpracované:

viditelné satelity v TomTomviditelné satelity v TomTom
viditelné satelity v iGOviditelné satelity v iGO

Závěr

Ať už se rozhodnete pro TomTom 6 nebo iGO 2006 pro automobilovou navigaci, neuděláte špatně. Uvedené srovnání je pouze můj osobní názor a jedná se spíše o drobné nuance. Oba produkty jsou bezvadně použitelné a plní svůj účel.

V ČR je nejlepší informační zdroj o navigacích bezesporu Navigovat.cz, kam píše články zejména Marek Lutonský, a některé z nich (jako porovnání GPS modulů) jsou opravdu hodně dobré.

Prozkoumat pro zakoupení na Windows Mobile telefon můžete i další automobilové navigace, jako je Mio (přebarvené iGO), Route66 (zde ale nejsou tak dobré mapy pro ČR, hodí se spíše pro USA), Destinator (slušné mapy, ale podivný interface a prý i horší stabilita) či zajímavé SmartMaps (což jsou vysoce kvalitní mapy, ale použitelné spíše jako náhrada papírových map než pro skutečnou automobilovou navigaci; bezvadné budou pro pěší turistiku).

Osobně jsem měl první navigaci v autě už někdy kolem roku 1998, a nedokážu si představit, že jedu "do neznáma" bez ní. Papírová mapa je dávno mrtvá.


Komentáře

  1. 1 Jiří Komoň 29.11.07, 10:11:06
    FB

    Zatím ješte "bojuju" J2ME telefonem (SE W800i) který však, stejně jako dostupné aplikace, na Geocaching stačí, nicméně s TomTom 6 mám své zkušenosti a rozhodně souhlasím, neocenitelné při navigaci v autě.

    Co mě však zajímá je tvůj GC.com profil, pár nahodilých pokusů se dopátrat se k němu nepřineslo žádný výsledek. Hodláš se tedy "profláknout" a zveřejnit nick, popřípadě dobře známý box s počtem schovaných a nalezených cachí? ;)

  2. 2 Jakub Danielka 30.11.07, 11:11:21
    FB

    Miroslav v TomTom 6 sice zní trochu unuděně, ale nakonec mi přijde nejlepší. V TomTom 6 fungují i ženské hlasy Lenka, Julie a Marta, ale jeden z nich mi zní jako hlas východoněmecké koulařky a ani zbylé mi nepřijdou lepší než Miroslav. Ale to je samozřejmě velice subjektivní...

  3. 3 Petr Sládek 30.11.07, 04:11:20
    FB

    Jen taková drobnost, používám TT6 i iGO v PDA a mám trošku jiné zkušenosti. Třeba hlasové povyly mi přijdou povedenější v TT6, není zbytečně ukecaný a čte po stovkách metrů.

    Co se týče tvorby trasy, tady mi přišlo lepší iGO, nevim proč, ale TT6 mi dovolí nastavit jen jeden průjezdní bod, když nastavím jiný starý se přemaže. v iGO si jich můžu nastavit třeba 10. Což je obrovská výhoda, když si delší cestu plánuju dopředu a chci se třeba ještě někde stavit.

    Ale jinak souhlas, TT je maximálně přehledný, iGO zase pěkné na pohled.

  4. 4 Jan Smetana 30.01.08, 11:01:47
    FB

    Trochu mě zajímá ta první navigace v autě v roce 1998 (viz poslední věta). Síť GPS přeci do 1.května 2000 vysílala kód SA, který nezpřesňoval navigaci o 100-200m. Nebo jste v té době používal navigaci založenou na jiné technologii?

  5. 5 Radek Hulán 30.01.08, 11:01:58
    FB

    [4] Alpine udělal první automobilovou navigaci už v roce 1981. Mercedes a Audi ji do top modeů v roce 1998 montoval. "Znepřesnění" bylo max 10 metrů, rozhodně ne směšných 200. Samozřejmě to mělo smysl jen pro západní část Evropy, mapa ČR ještě dlouho neexistovala.