Hodnocení komentářů: Lupa.cz / Root.cz / WELL.DONE

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Hodnocení komentářů: Lupa.cz / Root.cz / WELL.DONE

Hodnocení komentářů implementované na WELL.DONE není nijak nová věc. Nejvíce ji asi zpopularizoval Digg.com, nicméně podobný systém funguje i v Česku, třeba na Lupa.cz či Root.cz. Tedy, spíše bych měl říct "měl by fungovat", protože on jej nikdo nepoužívá.

Root.cz i Lupa.cz sázejí, dle mého názoru, na chybnou koncepci. Hodnocení komentáře 1-10 bodů sice vypadá velkolepě, ale jen na první pohled. Rozhodovat se u každého komentáře, zda mu dát 6 bodů nebo jen 5 je prostě nesmírně zdlouhavé, a proto to nikdo nedělá. A povinná registrace zabije i ty poslední čtenáře / hodnotitele.

Způsob hodnocení komentářů

Takto vypadá hodnocení komentáře na Root.cz:

hodnocení komentářů na Root.czsložité hodnocení komentářů na Root.cz

A takto na WELL.DONE:

hodnocení na WELL.DONEa snadné hodnocení na WELL.DONE

Pokud si myslíte, že způsob hodnocení na Root.cz je lepší a přesnější, jste na omylu. Vzhledem k mizivému počtu lidí, co klikají na hodnocení na Root.cz, protože je složité, je to často one-man-show. Jeden člověk rozhoduje. Na WELL.DONE je 24 hodin po spuštění hodnocení oproti tomu zaznamenáno 2.300 hlasů, o hodnocení jednotlivého komentáře rozhodují desítky i stovky hlasů.

Označení komentářů a funkce

Lupa.cz i Root.cz implementují trošku AJAXu pro zasílání hlasů, ale dále nejdou. WELL.DONE implementuje i barvičky, komentáře jsou zbarvené podle aktuálního (celkového) počtu hlasů, a vše se to "mění pod rukama" tak, jak člověk hlasuje. Lidé tak mají motivaci hlasovat, protože ihned vidí výsledek.

Celý systém je samozřejmě potřeba propojit na určité kontrolní mechanismy, v případě WELL.DONE to je IP adresa, v případě Lupa.cz a Root.cz povinná registrace. I když kontrola na IP adresu je nepříjemná a diskriminační věc pro veškeré proxy a gatewaye, tak povinná registrace je ještě větší zabiják hlasování.

Kvůli obyčejnému hlasování se zjevně nikdo nechce registrovat.

Výsledek

Výsledek mluví sám za sebe. Komentáře k článkům na WELL.DONE mají během jediného dne odeslaných 2.300 hlasů, zatímco na Lupa.cz a Root.cz je to nula.

komentáře na Lupa.cz nikdo nehodnotíkomentáře na Lupa.cz nikdo nehodnotí
a na Root.cz také ne...a na Root.cz také ne…

Oproti tomu vypadá, že hodnocení komentářů na WELL.DONE je … prostě well done :-)


Komentáře

  1. 1 Hujer 22.01.07, 05:01:47
    FB

    To je tedy pravda, škála 1-10 je holý nesmysl, když už kliknu, tak budˇ na jedničku nebo na desítku. Myslím, že hodnocení jako neutrální, je zbytečné. Když je můj názor ambivalentní, tak přece nebudu klikat, když je mi to jedno, ne?

  2. 2 David Čepelík 22.01.07, 05:01:56
    FB

    [2] Jenom aby to od Vás nebyl další psychotest :) Pro jistotu se budu držet koše a smajlíka :)

  3. 3 Tasadar 22.01.07, 05:01:57
    FB

    Docela by mne zajímalo kolik kliků v poměru má (bude mít) ten neutrál. Spíše z psychologického pohledu :-)

    Co se týče hodnocení, které vidím i na jiných webech, tak škála 1-10, případně (0-100%, 1-5 jako ve škole), bývá stejně často nevyužita a většina lidí využije buďto nejmenší nebo největší ohodnocení.

    I když já osobně si myslím, že jakékoliv hodnocení komentářů je zbytečné. Jsou lidé, kteří si o daném komentáří můžou myslet cokoliv, ale na nic prostě nekliknou už ze zásady. Kdežto třeba větší poměr "negativistů" má spoustu času a klikání je naplňuje nějakým uspokojením, takže pak hodnocení nevypovídá o skutečné kvalitě komentáře, ale "klikající většině".

  4. 4 Hujer 22.01.07, 05:01:58
    FB

    [2] Aspoň znemožní si to rozmyslet, to je fakt. Každopádně je hlasování líbí-nelíbí dobrý nápad.

  5. 5 Jiří Macich ml. 22.01.07, 06:01:02
    FB

    Nemáš ve svém účtu na Lupě špatně nastavené zobrazování kvalitních názorů? Každý uživatel si totiž může míru nastavit podle svého ...

  6. 6 Discogio 22.01.07, 06:01:04
    FB

    Musím říct, že původně jsem už nechtěl komentovat nic ze strachu, že se to tady zvrhne, zatím tomu tak není a je to tady ještě zábavnější. Člověk alespoň potom vidí jak si jeho komentář vede, ale i já mám jednu výtku. Přijde mi nešťastné, že autor komentáře může hlasovat pro svůj vlastní komentář. Ač 1 hlas teoreticky nic moc neřeší, taková možnost by asi neměla býti. Jinak doufám, že nás časem potěšíš i statistikou o uživatelích s nejvíce kladnými a zápornými body ;)

  7. 7 Radek Hulán 22.01.07, 06:01:06
    FB

    [8] autor komentáře nemůže hlasovat pro svůj vlastní komentář (kontrola na IP adresu)..

  8. 8 Discogio 22.01.07, 06:01:15
    FB

    [9] Tak to jsem netušil, protože jsem to samozřejmě nezkoušel, ale tak či tak by bylo elegantnější skrýt hlasovací prvky u vlastního komentáře.

  9. 9 Eddie 22.01.07, 06:01:23
    FB

    [2]

    To by mě teda zajímalo jak jsi to vypozoroval ... to jsi jako obýhal a tajně pozoroval čtenáře? :D Já si teda tlačítka neutrál nevšímám, když na komentář nemám vyhraněný názor tak prostě neklikám.

    Jinak se ale s tímto systémem ztotožňuju, rozhodování kolik hlasů udělit je naprostá ztráta času, stejně to pak končí tak, že si čtenář "líbí" a "nelíbí" prostě jen nahradí číselnými konstantami.

  10. 10 amw 22.01.07, 06:01:38
    FB

    Nemělo by smysl rozpoznávat čtenáře podle cookie? I když je může mít vypnuté (pak podle IP), většina je má zaplé a rozezná se tak více lidí...

  11. 11 rodo 22.01.07, 06:01:38
    FB

    Okrem toho, že to je dobre spravené, tak je to dané aj vyššou kvalitou obsahu, inteligentnejšími čitateľmi a nepodceňoval by som ani prvok novinky.

  12. 12 Blackx 22.01.07, 06:01:38
    FB

    Na Lupě a Rootu ale hlasování běži už nějakou dobu a lidé si na to zvykli a přestali zuřivě klikat na čísílka. Teprve časem uvidíme, jestli se něco podobného nestane i tady.
    Je to ale méně pravděpodobné, protože zde je hlasování u komentářů důležitější - na Rootu komentář s málo hlasy nezmizí a uživatel nebude zabanován.

  13. 13 Fanda 22.01.07, 06:01:39
    FB

    Souhlasím s tím, že systém hodnocení komentářů na WELL.DONE je velice zajímavý a líbí se mi. Jen mi nesedí červená barva pro kvalitní komentáře - asi mám ze školy zafixované, že na tom, co je červené, je něco špatně.. Nebyla by zelená vhodnější?
    Jinak super, jen tak dál ;)

  14. 14 Mlog 22.01.07, 06:01:48
    FB

    A implementuješ zpětně ukaž komentář v kontextu i po kliknutí na tělo komentáře?

  15. 15 Machi 22.01.07, 06:01:58
    FB

    Nový systém komentářů je bezesporu skvělý, jenom ně trošičku vadí, že rAdo už nevystupuje pod vlastní přezdívkou, nýbrž jako admin. Kazí to osobitost webu :D

  16. 16 Radek Hulán 22.01.07, 07:01:04
    FB

    [16] ne, myslím, že to lidi mátlo. Proto se kliká jen na "ukaž v kontextu"

  17. 17 fremy 22.01.07, 07:01:19
    FB

    Hlasování je velmi dobrý nápad. Osobně s tím nemám velké zkušenosti, ale mnohočíselná škála mi také příjde neúčelná. btw. "neutrál" je dobrý nápad pro "klikaře" :) Well done

  18. 18 mandus 22.01.07, 08:01:11
    FB

    Lidi více klikají zde, protože si to hodně reklamoval a je to nové... tak zkouší :-)
    (časem budou třeba klikat méně a nejvíce jen na zahodit)

  19. 19 Jan Tinka 22.01.07, 08:01:15
    FB

    Myslím, že internetoví surfaři jsou od přírody líná havěť a vybírat mezi 1-10 je ani nehne :) dále si myslím, že "neutrál" postráda smysl...vyplývá to z té lenosti, když na něco nemám pořádný názor kašlu na to a neklikám...

  20. 20 Martin 22.01.07, 08:01:23
    FB

    Srovnávat 2300 kliknutí na všechny komenty u všech článků tohoto webu a kliknutí na komenty u JEDNOHO článku na lupě je mimo. Stejně tak je mimo srovnávat novou službu se zaběhnutou. Tady jsoulidé nadšení z něčeho nového. Udělej statistiky za rok a uvidíme, zda to bude 2300/den.

    Sebechválu beru, když je na místě, ale cpát ji všude za každou cenu... uvedený systém hodnocení se mi líbí, ale rozhodně není revoluční ani bůhvíjak úžasný.

  21. 21 spiderer 22.01.07, 08:01:30
    FB

    Jsem zvědavej, jak se hlasování osvědčí do budoucna, každopádně myslím, že to je celkem příjemné zpestření diskuze, které ti jednak ušetří čas a druhak třeba napomůže k "samomoderování", které až si na to čtenáři zvyknou pomůže udržet kvalitativní laťku na dobré úrovni.

    Až bude dostatek příchozích hlasů, které utvoří určitý vzorek hodnocení po tomto dvoudenním boomu, tak bych ocenil statistiku hodnocení, počet promazaných komentářů vůči těm pozůstalým, četnost klikání na ano i ne, případně nějaký (buď jmenný nebo alespoň číselný) seznam nejaktivnějších uživatelů a jejich statistiku ;-)

    Přeju ať se systému daří a splní očekávání.

  22. 22 octopuss 22.01.07, 08:01:36
    FB

    Tento článok mi tak trochu pripomína marketing Applu. Všetci to majú, ja to mám a lepšie. Podľa mňa je to stejne od užívateľov. Ja komentáre nehodnotím ani tu ani inde.

  23. 23 Radek Hulán 22.01.07, 08:01:40
    FB

    [31] pokud existují dva postupy řešící stejnou věc, je velice pravděpodobné, že jeden z nich bude lepší. Proč máš problém s tím, že A je lepší než B? Vadí ti to, osobně?

  24. 24 octopuss 22.01.07, 09:01:06
    FB

    [32] Nie nevadí, myslím že som to vyjadril tým že ide o užívateľov/prispievateľov. Tu na tomto blogu im zjavne vyhovuje tento systém. Nereagoval som na to ktorý spôsob je lepší/horší, ale na moj pocit z formy písania článku.

  25. 25 Milf 22.01.07, 09:01:28
    FB

    Způsob, jakým máš zpracováno hodnocení komentářů, je jedna věc. Rozsah a limity pro skrývání je další věc. Na tom bys ještě mohl (znamená nemusíš) zapracovat. Neuvažoval jsi o tom, že by každý čtenář měl možnost stanovit si vlastní limit (cookie) a třeba i GETem, přičemž by nebyl žádný strop - až tedy na ten nejextrémnější, skrytí adminem (extrémní případy)? Prostě kdo je "labužník" a má zájem i o komentáře -65, tak ať si užije. ;-) Mám totiž nepříjemný pocit, že některé (nikoliv mé, tudíž necítím křivdu) komentáře se zde ztrácejí, přičemž nebyly proti ničemu. Nevím, zda jsem to napsal pochopitelně, pokud ne doplním myšlenku. A prosím, odkazování na některý z dílů o Posvátné krávě už ne. Ano, vím, článek je o něčem jiném, ale přesto si myslím, že mnou popsané s tím souvisí. Chtěl jsem to napsat i do "představovačky Ajaxového řešení", ale než jsem sebral dostatek odvahy, komentáře byly zásahem admina kompletně "v čoudu". 8-) Pokud to samé již někdo navrhoval, sorry za moji nepozornost/přehlédnutí.

  26. 26 Radek Hulán 22.01.07, 09:01:36
    FB

    [34] zobrazení "-10" komentářů veřejně nebude. Nikdy, protože se žádné komentáře nemažou. Admin má ovšem možnost udělit toto hodnocení komentáři, který někoho osobně napadá (autora webu, jiného komentujícího), a takovýto "materiál" prostě nebude pro nikoho zobrazen.

    Já vím, teď někdo namítne "pořád můžeš cenzurovat". Ano, mohu. Nebudu na tomto webu nikdy trpět výkřiky typu "Hulán je XYZ". A výkřiky směřované k tomu někoho poškodit nebudou ex-post zobrazeny, nebudu přece na soukromém webu na mé náklady publikovat pomluvy. Nejedná se o jiné názory, ryze o urážky a pod. Existuje ale pár lidí, kteří i článek o rychlosti pevných disků komentují s cílem poškodit, urazit, či jinak pomluvit, a tito lidé nebudou tolerováni. Mohou nesouhlasit s článkem, ale NIKDY osobně napadat autora.

    Hint: pokud člověk sleduje RSS, nakonec se i k těmto komentářům dostane ;)

    Více zde:
    http://myego.cz/item/ajaxove-hodnoceni-komentaru#comment28181...

  27. 27 Milf 22.01.07, 09:01:50
    FB

    [35] Jo, sorry, už jsem to četl i vedle, později ale přece. Měl jsem za to, že když admin poděkoval a zametl, že už tam není co číst. A ejhle, jede se tam v komentování znova.
    Každopádně ok, je to tvá volba. Chápu, co tě k ní vede. Proto jsem zmínil, že admin má možnost komentáře skrýt. Zahlédnul jsem dost komentářů, které se ztratily, aniž by splňovaly tebou uvedené - nebyly proti autorovi, nebyly proti komentujícím, a možná byly i k tématu. Prostě se ztratily. A někdo může mít zájem o takové komentáře. Samozřejmě, pokud jde někdo adminovi "po krku", je třeba zasáhnout. Ale proč se neseznámit s jedinci, kteří píší bludy, dostávají jen mínusové body, ... může to být zároveň výchovná metoda, pro některé zoufalce. ;-)
    Mezi námi, víš jak - mohlo by mi to být zde celé ukradené, já si místo pro svůj komentář vždycky najdu. :-P

  28. 28 Radek Hulán 22.01.07, 09:01:56
    FB

    [36] tvůj názor na komentáře na WELL.DONE mě vůbec nezajímá, nech si jej tedy pro sebe. Pokud trpíš nějakou dlouhodobou (pár let?) RH posedlostí, měl bys nejspíše navštívit psychiatra a nechat se léčit.. Marek Kocan pochopil, že nenávidět není cesta, ty asi ne.

    Osobně neznám slušněji navštěvovaný weblog v ČR, který komentáře ex-post nereviduje a nějak nenakládá s těmi, co uráží autora či ostatní komentující. Nikdo si nechce platit ze své peněženky panáka, co jej bude fackovat. V odborných článcích nemají útoky na autora co dělat a zásadně budou skrývány (zatím se jedná o 3 komentáře z 250, do budoucna očekávám 0 z 250, až to lidi přestane pro marnost bavit).

  29. 29 Milf 22.01.07, 10:01:07
    FB

    Pomoc, mně "to" zahlásilo při odeslání komentáře, že došlo k chybě, že se jedná o SPAM. Čím by to mohlo být? Dá se o tom někde přečíst, podle čeho je hodnocen SPAM na zdejším blogu?

  30. 30 Radek Hulán 22.01.07, 10:01:11
    FB

    [38] hehe :) Je tam seznam X vulgárních slov, plus pár dalších.. Plus kontrola IP adresy, URL, odkazů na známé SPAM adresy (zhruba 1000 adres a slov). Tebe konkrétně to odchytilo na jedno vulgární slovo, jenž je ovšem součástí i jednoho nevulgárního, opraveno :-)

  31. 31 Alex 22.01.07, 11:01:15
    FB

    [18] Souhlas, taky radši čtu příspěvky od člověka s normální (a jedinečnou) přezdívkou, než s všeobecným adminem typickým pro každý web.

  32. 32 Zdenda 23.01.07, 12:01:24
    FB

    K čemu to je?

    • Budu číst jenom ty červené?
    • Jakým způsobem ovlivním situaci já svým klikáním?
    • Lze vůbec něco ze souboru hodnocení vyčíst?

    ...z hlediska statistiky to je dle mého názoru velice těžko uchopitelné, možná budu moci porovnávat soubor hodnotitelů, ale o kvalitě jednotlivých reakcí objektivně nezjistím nic.

  33. 33 Libb 23.01.07, 07:01:43
    FB

    Jen tak mě napadlo, jde (bude možné) zobrazit i zabanované příspěvky? Třeba s tím, že už by je nebylo možné odbanovat - nešlo by u nich dále hlasovat? Něco jako "na vlastní riziko"...

  34. 34 charlie 23.01.07, 08:01:16
    FB

    Mě se celkem líbilo jak bylo hodnoceni komentářů na pixyho webu - ty kvalitní se zobrazovaly větším písmem, ty ubohé byly malým, šedým, a tudíž velmi špatně čitelné. Barevné rozlišení je hezký nápad, ale tohle imho vypovídá ještě víc

  35. 35 wayfarer 23.01.07, 08:01:56
    FB

    [43] S tím zcela souhlasím - člověk má vždy bezbolestnou možnost chytit se komentářů v kontextu a zároveň daleko lépe porovnat text s názory lidí na něj. Barvy jsou daleko hůř rozlišitelné a novému čtenáři není na první pohled jasné, zda červená (spíš růžová) znamená "admin" nebo zda značí obecně super příspěvek.

    Bezcenný komentář psaný malým, šedým písmem má ještě jeden efekt - aby ho člověk přečetl, musí ho obvykle označit. To mu dává určitý prvek "moci", když ho komentář naštve, má možnost označení zrušit a hle, už není čitelný a čtenář je klidný :-)

  36. 36 Jakub Vrána 23.01.07, 10:01:06
    FB

    Screenshoty "dokazující", že na Lupě a Rootu nikdo nehlasuje, ve skutečnosti vypovídají pouze o tom, že máš ve svém profilu nastavenou tak nízkou minimální požadovanou kvalitu, že se do ní vejdou všechny komentáře. Podobně jako zde, i na Rootu mají i dosud nehodnocené komentáře nějaké výchozí hodnocení (odpovídající ranku uživatele), takže třeba u článku Pipe-menu vidím "38 názorů, 15 kvalitních".

  37. 37 Radek Hulán 23.01.07, 10:01:20
    FB

    [45] další obstrukce? To vypovídá jen o tom, že je to nepoužitelně napsané..

  38. 38 Blackx 23.01.07, 10:01:32
    FB

    [46] Obstrukce? Možná. Ale dá se to taky chápat jako možnost nakonfigurovat si to jinak, než jak se to nejvíc líbí adminovi.

    Tím se trošku dostávám k reakci na příspevěk 32 ( [32] ) - když mám dvě řešení A a B, někdy je jedno z nich lepší, ale ve spoustě případů má prostě jedno z nich nějaké výhody a to druhé má zase výhody úplně jiné...

  39. 39 Kajinek32 23.01.07, 10:01:47
    FB

    [18] Mno, třeba se Radek začne objevovat pod přezívkou admin i na jiných serverech :D Takový super-admin všeho :D

  40. 40 Peter Lachký 23.01.07, 03:01:02
    FB

    Mne sa najviac páči hodnotiaci systém, v ktorom nie je možné dať negatívny hlas (záporný počet bodov). Ako vieme, negatívne emócie sú vždy silnejšie ako tie pozitívne, takže "klik" na mínus v prípade nesúhlasu s komentárom je častejší prípad ako "klik" na plus v prípade súhlasu. A to nehovorím o úchylákoch, ktorým sa niekto protiví len tak (napr. používa ATI miesto nVidia) a potom mu bude klikať na mínusko, aka kôš, z princípu. Do svojho redakčného systému si dám taký. ;-)

  41. 41 Jiří Sekera 25.01.07, 12:01:18
    FB

    Asi by stálo i za to zmínit, že průkopníkem hodnocených komentářů byl u nás, pokud mě paměť nešálí, applista Petr Staníček.

  42. 42 Radek Hulán 25.01.07, 12:01:43
    FB

    [51] hodnocení komentářů jako idea je běžná věc, nejvíce ji zpopularizoval http://www.digg.com/ ale následně záleží na implementaci. Nápad hodnotit komentáře není nic nového, důležité je, jak je to uděláno, a jak se to (ne)používá.