Děti si dnes zaslouží odměnu

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

Děti si dnes zaslouží odměnu

Výkres

Škola je pro děti to samé, co pro dospělého jeho práce - zaměstnání. Jak dítě, tak ten dospělý člověk se musí moc snažit, aby uspěl, musí tvrdě pracovat, zapotit se. Problém je ovšem v tom, že dítě za svoji roční práci dostane jako odměnu jen pár známek na kusu papíru s vodotiskem, kdežto dospělý za svoji práci dostává pravidelně peníze, a za ty si poté kupuje různé věci, a uspokojuje si různé potřeby dle svých představ.

Každý člověk má své hmotné potřeby, i dítě. Dítě má ale smůlu, že sice hodně pracuje (ve škole), ale uspokojení jeho hmotných potřeb záleží jen na rodičích. A hodně rodičů si zde neuvědomuje, že děti si za svoji roční práci zaslouží i jinou odměnu, než jen ten popsaný papír s vodotiskem, že minimálně dnes je den, kdy je dobré své milé ratolesti nejen pogratulovat ke skvělému výsledku ve škole (samozřejmě samé jedničky), ale také jí otevřeně říci, že taková skvělá práce si zaslouží odměnu, a to její přání jí splnit.

Člověk se učí a pracuje nejen proto, aby toho více věděl, ale také proto, aby se měl lépe, i ve smyslu hmotných statků. I dítě má své potřeby a sny, a možnost, že si pěknými známkami „vydělá“ na jeho malý sen, je nejen motivační, ale i hluboce spravedlivá.

Pokud si člověk již jednou dítě pořídil, je povinen se postarat i o plnění jeho snů, nejen o „výchovu a dozor“.


Komentáře

  1. 1 To není těžké zjistit 26.06.09, 08:06:57
    FB

    Dneska už je vysvědčení? To budu muset dceři poslat SMS, kdybych aspoň tušil, v jakém je ročníku.

  2. 2 Radek Hulán 26.06.09, 10:06:35
    FB

    [1] mám pocit, že některé školy končí dnes, jiné v úterý

  3. 3 Ondra Chmelař 26.06.09, 05:06:36
    FB

    Škoda, že se tímto mnoho rodičů neřídí. Někteří "valí" peníze do dětí celý rok i bez výsledků (jako náhradu za čas, který nejsou s nimi, ale v práci) a druzí řeknu, že za takové vysvědčení si nic nezaslouží a je po diskuzi (často u rodičů, kteří ani průběžně mnoho nepřispívají). Jaký to má výsledek? Dítě ztrácí motivaci a nebo si hledá vlastní zdroje příjmu (na úkor učení - problém se prohlubuje)...

  4. 4 Miroslav Pavelek 26.06.09, 08:06:38
    FB

    Podle mě si děti zaslouží kapesné,ale nezaslouží si přímo odměnu za dobré učení - učí se pro sebe,ne pro rodiče(nebo spíš takhle by to mělo být).

  5. 5 Lavor Daniel 26.06.09, 08:06:41
    FB

    Některé školy končí dnes, některé v pondělí a jiné až v úterý. Záleží na tom, kolik dní mají jednotliví ředitelé s ředitelským volnem k dispozici.

  6. 6 Miroslav Novák 26.06.09, 08:06:42
    FB

    Ano, některé školy (například naše) skončily už dnes a jiné až v úterý.
    Jinak s článkem plně souhlasím. Známky jako takové, samy o sobě, moc motivační nejsou (pokud student/žák nepropadá), tudíž peníze za odměnu za dobré ukončení roku jsou na místě. Jsem rád, že mí rodiče toto chápou a tuto motivaci nasadili na začátku (respektive konci prvního ročníku) střední školy.

  7. 7 qedisk 26.06.09, 11:06:24
    FB

    Tak tak. Moja skúsenosť mi však hovorí (alebo som iba ja mal takú smolu, že som chodil do takej triedy?), že hmotné odmeny dostanú väčšinou deti bohatých rodičov, a to takmer vždy napriek tomu, že sa celú prestávku ohadzujú špongiou a zvládajú školu tak na 3ky. No a potom sa z nich stanú veľkí podnikatelia, pre ktorých my "chytrí" pracujeme donevidím.

  8. 8 František Hliva 26.06.09, 11:06:47
    FB

    jj súhlasím pamatám si ešte časy keď som chodil na základnú školu mama nám(mne aj mojej sestre) platila za dobré známky. keď nám prestala platiť za známky ale začala nám dávať vreckové, náš prospech sa zhoršil.

  9. 9 Štěpán Binko 27.06.09, 02:06:56
    FB

    Já "jedu" na průběžný systém, kdy za pět jedniček dostávají 10 Kč, za dvojku se jedna škrtá a za trojku se škrtají tři. Vysvědčení se hodnotí na závěr a uvidíme až v úterý ;-). Jediný problém je, když mají u dvou dětí dvě různé učitelky jiný metr a jedna známkuje málo a druhá moc, ale i korekce máme :-))).

  10. 10 Štěpán Binko 27.06.09, 09:06:41
    FB

    [10] Můžu tě ty pako ujistit, že vzhledem k tomu, že sis ze školy odnesl jen tu třídní nenávist, tak že rozhodně nebudeš tím, který by dělal na ostatní. A když je to podle tebe tak easy a zvládne to i průměrný trojkař, tak co si proboha měl za známky ty, že nepodnikáš? Teda to byl zase intelektuální ejakulát.....

  11. 11 Lukáš Skrytý 27.06.09, 10:06:09
    FB

    [7] Bohužel tak 90% věcí se učí jen pro známky (tzn rodiče)...bohužel vlastní zkušenost

  12. 12 Štěpán Pazderka 27.06.09, 12:06:18
    FB

    [7] To je skutečně hrubý omyl. Děti se učí pro rodiče, ne pro sebe. Jim je vždy jedno, že budou mít špatné známky (nevidí důsledky). Kdežto když děti budou mít známky dobré, udělají radost rodičům.

    Jejich motivace skutečně pochází z dobré představy udělat rodičům radost.

  13. 13 Radek Hulán 27.06.09, 01:06:56
    FB

    [7] ano, formulace "učíš se pro sebe", a proto na tebe mohu kašlat, nic ti nedávat a nechat tě dělat co chceš, to přesně vede k růstu spratků bez zodpovědnosti.

    Motivace k práci pro dospělého člověka jsou peníze, plus potřeba něco (si) dokázat. Pro dítě je to podobné - je zde pocit, že uspokojuje požadavky svých rodičů, a dělá jim radost, a samozřejmě i nějaké to plnění jeho hmotných potřeb.

    Ale nelze dítě motivovat tím, že mu řekneš "uč se dobře příštích 20 let, děláš to přece pro sebe, nebo tě zmlátím"...

  14. 14 Miroslav Pavelek 27.06.09, 02:06:14
    FB

    [16] "uč se dobře příštích 20 let, děláš to přece pro sebe, nebo tě zmlátím" to bych mu neřekl,spíše bych mu řekl
    : „Každý je svého štěstí strůjcem.“.Klidně ať se neučí,ale ať se pak nediví,když bude někde makat od rána do večera a prachů i tak málo.Tohle bych se mu pokusil vysvětlit.

  15. 15 Manicka 27.06.09, 04:06:24
    FB

    [16] a to zase neni pravda ... to je vsechno o vychove.
    Kdyz to dite casem nepochopi, ze to dela pro sebe a NE pro rodice, tak je zrejme v tech rodicich CHYBA!
    Nemuzes do nekonecna davat na konci roku tisicovku za to, ze dostal jednicky. Dite se musi naucit, ze je rado samo za sebe, ze se neco naucilo.
    Motivaci pro dite ma byt samotne nauceni se, zvidavost, pouceni se. Doba Taylorismu je pryc.

    Pochvala a odpovidajici ohodnoceni by melo byt "skoro samozrejmosti" a pri dobre vychove to neni potreba ani moc vymyslet. Navic, by toto ohodnoceni nemelo byt jednorazove na konci roku ... o prubehu tady nikdo uz nic nezminil. Ale to ma byt jen BONUS, ne MOTIVACE.

    A nejde rict "uc se, na konci roku dostanes tisicovku". To neni spravny management :)

  16. 16 Peter Formen 27.06.09, 04:06:52
    FB

    U me nikdy motivace ve forme penez nefungovala. Studoval jsem a stale studuji jelikoz me to bavi. Jednou jsem mel obdobi kdy mi rodice zacali davat za vysledky penize ale nikdy jsem nepremyslel style "musim dostat jednicku protoze za to dostanu penize". Premyslel jsem style "musim dostat jednicku protoze chci byt nejlepsi". Timto style chci naucit premyslet take moje budouci deti. Chci je naucit premyslet tak aby pro ne jejich vysledky byly uspokojenim a ne aby pro ne bylo hlavnim uspokojenim ziskani penez. Samozrejme penize jsou potreba ale ja osobne nepremyslim ve stylu "delam proto abych mel penize" ale premyslim ve stylu "delam rad ale pouze tam kde za to dostanu penize".

  17. 17 Tomáš Herceg 27.06.09, 09:06:10
    FB

    [18] Tvrzení "učíš se pro sebe" funguje až tak od vysoké školy, kde už se člověk opravdu učí víceméně jen to, co opravdu bude potřebovat. Na střední je u většiny předmětů jedno, jestli dostane člověk za 4 nebo za 1, protože stejně mu v jeho budoucím zaměření k ničemu nebudou. "Obecný přehled" a "všeobecné znalosti" jsou fráze, které neuznávám, nejsou jasně vymezené a pamatovat si, co napsal Vančura nebo co je to mitochondrie je většině lidí naprosto k ničemu, pokud nedělají do historie nebo biologie. Obdobně většině lidí je k ničemu integrál a pokud nebudou vědět, co to je, nic se také neděje. Proto ta motivace "učíš se pro svoji budoucnost" prostě na základce a na střední nefunguje, maximálně u jednoho nebo dvou předmětů, ale ne globálně. Navíc co se týče kvality českého školství (samozřejmě záleží na konkrétním učiteli) je celý systém výuky postavený na hlavu - učitelé jsou téměř neustále v opozici vůči žákům (a opačně), jsou prostě na druhé straně lodi, nedělá se to společně a dohromady. Není tam ta rovnost, možnost diskuse. Takhle by to nemělo být, i když je fakt, že v případě, kdy polovina třídy jsou zfetovaní spratci, se kterými se stejně nic udělat nedá, tak to učitelé ani jinak dělat nemůžou.
    Učit se jen pro peníze od rodičů také není správné, ale rozhodně je jednou za čas nějaká odměna pozitivní motivace. Pokud se rodiče dítěti věnují a funguje mezi nimi komunikace, tak dítě peníze jistě utratí za něco užitečného, co mu třeba poslouží v nějaké jeho zálibě, která se mu v budoucnu hodit bude.

  18. 18 Lukáš Skrytý 27.06.09, 09:06:44
    FB

    [20] 100% souhlas, přesně tak to vidím i já.

  19. 19 Radek Hulán 27.06.09, 09:06:53
    FB

    [18] je vidět, že víš prd o dětech :) Dítě (třeba) v 8 letech nemůže mít jen motivaci "děláš to pro sebe, tak makej!". Nikde jsem nepsal ani to, že by měl někdo za jedničky dostávat (proboha!) snad peníze. Rozhodně ne. Nic jsi nepochopil, ale to u člověka s tak buranským názorem nepřekvapuje..

    Pokud se nějaký rodič staví k výchově s tím, že dítěti řekne "děláš to pro sebe, tak makej!" a tím to pro něj končí, je to rodič hulvát, který dítě terorizuje a nikoliv vychovává, přenáší na něj zodpovědnost a nic za ni nenabízí (tedy "cosi" ano, že za 20-30 let si kvůli tomu více vydělá, ale to je tak vzdálená a nepředstavitelná věc, že to motivace opravdu není). Takto se chová jen rodič chudák, sobec, lenoch a lakomec.

    Pozitivní motivace je totiž jediná dobrá (a netyranská) možnost.