www. je zastaralé

MyEgo.cz

home foto blogy mywindows.cz kontakt

www. je zastaralé

Používat v URL webů www. je zastaralé a neopodstatněné. Nemá to smysl. Řada lidí si přitom myslí, že používání www. je povinné. Není tomu tak, jakákoliv URL adresa zadaná do prohlížeče mlčky předpokládá http:// protokol (což je vlastní World Wide Web) a port 80. Specifikovat u toho navíc www. je zcela zbytečné, klidně si totiž na www.hulan.cz mohu provozovat FTP server na portu 21, ono www. v URL neznamená vůbec nic.

Některé technické weby to již dávno pochopily, například takový Interval.cz či hulan.cz. Je pravda, že Vilém Málek v tomto byl ještě před rokem dokonce mimořádně konzervativní, takže pokud jste do prohlížeče zadali adresu www.interval.cz, objevila se hláška, že daný server neexistuje. Dnes to již řeší stejně jako já, tedy dotazy na www.doména.cz přesměruje na doména.cz, což je asi ideální stav.

Druhý opak mimořádně špatně zvládnuté domény je PCTuning.cz, pokud nezadáte zcela zbytečnou předponu www., zobrazí se Vám tato hláška:

Bad Request (Invalid Hostname)

Většina webů není naštěstí dělána až takto nesmyslně (vzhledem ke svým klientům), nicméně, do dokonalosti mají daleko, protože u nich fungují obě domény, tedy jak www.doména.cz, tak doména.cz. A to je problém, protože to jsou dvě různé věci i pro vyhledávače, a zbytečně si tím snižují svůj Page Rank.

Přitom stačí vytvořit následující .htaccess soubor, a vše je vyřešeno:

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.domain\.com$ [NC]
RewriteRule ^(.*)$ http://domain.com/$1 [R=301,L]


Komentáře

  1. 1 Jenick 15.09.05, 10:09:42
    FB

    Máš pravdu, mi osobně třeba úplně vytáčí adresa http://www.neco.domena.cz. Tohle když vidim tak šílím.

  2. 2 Lokutus 15.09.05, 10:09:48
    FB

    [1] Například http://www.vyvoleni.centrum.cz...

  3. 3 Vesta 15.09.05, 10:09:48
    FB

    Souhlasím s tím, že používání verze s www je zbytečné, ale většina uživatelů si myslí, že tak adresa proste musí začínat a proto tam www pořád píše.
    Druhá věc je využití adresy pro reklamní účely. Spousta firem chce na polepy výloh nebo aut adresu ve tvaru www.***.cz. U verze bez www by bylo potřeba psát adresu ve tvaru http://***.cz a část uživatelů neví co "http://" je :-(

  4. 4 Radek Hulán 15.09.05, 10:09:54
    FB

    [3] to není pravda, pokud je někde .cz, je i mojí babičce jasné, že má něco do činění s internetem, www. je opravdu i v tomto případě nadbytečné, navíc to jen odvádí pozornost od domény, protože se k ní člověk na projíždějícím autě nestihne dostat :-)

  5. 5 Zdeněk V. 15.09.05, 10:09:58
    FB

    [1] Naprosto souhlasím. Včera jsem se díval na show Vyvolení a propagace jejich webu ve smyslu http://www.vyvoleni.centrum.cz... je toho zářným příkladem. Pomíjím teď fakt, že neustále je zmiňováno, že pokud lidé chtějí poslat vzkaz, ať ho pošlou na adresu http://www.vyvoleni.centrum.cz... :-)

  6. 6 salko 15.09.05, 11:09:00
    FB

    Je pravda, ze www. je zbytočné, ale keď som niekomu diktoval URL adresu cez telefón, že nech si ju dá do prehliadača, tak na 99% vždy ľudia automaticky napísali www. A dám ruku do ohňa za to, že sa mi to za posledné dva mesiace stalo aspoň 20 krát.

  7. 7 Petr 15.09.05, 11:09:01
    FB

    V tom případě by mě zajímalo, co si tvoje babička myslí o pořadu KULTURA.cz, který vysílá ČT. Stránky na této adrese to totiž nemá...

  8. 8 Radek Hulán 15.09.05, 11:09:03
    FB

    [7] co by si myslela, zadá do prohlížeče kultura.cz a objeví se jí toto:

    Pokoušíte se přistoupit na server 'http://www.kultura.cz'
    Stránky se v současné době upravují

    Tak usoudí, že se tam za měsíc podívá znovu :-) To je příklad problému na straně ČT.

  9. 9 Pavel@cetoraz 15.09.05, 11:09:03
    FB

    Mě to je celkem jedno, jestli s www nebo bez. Ale nesmí se stát třeba toto: http://janosik.cz a http://www.janosik.cz.

  10. 10 Zdeněk V. 15.09.05, 11:09:04
    FB

    [6] Ono je to tak nějak podvědomé. Když někde vidí člověk upoutávku na nějaký web, reklamu, tak s železnou pravidelností tam je http://www.neco.neco - a pak se není čemu divit. Vím, že pokud říkám své přítelkyni, ať se podívá na web tenaten.cz, tak má v prohlížeči už www. a pokračuje dál. Bohužel ne vždycky se dočká kýženého výsledku, protože někteří správci třeba www variantu uplne zaříznou - viz. článek. Osobně tomu nerozumím, protože přicházejí o velké množství lidí, co by se k nim rádo podívalo, leč patří do skupiny těch, pro které je adresa webu synonymem pro něco začínající www.

  11. 11 Dave 15.09.05, 11:09:14
    FB

    No já mám zkušenost takovou, že když někomu říkám svoji url a řeknu domena.net, následuje pravidelně otázka: "http://WWW.domena.net, jóóó?!" Vážně nemám sílu každému vysvětlovat, že to může psát i bez www a jak to s tím vlastně je...

    Takže plně souhlasím s tím, co říká Vesta, i když Radek má taky v podstatě pravdu.

    Podobnej problém je, když někomu říkám svůj mail, který je moje.jmeno.cz@gmail.com Když se dostanu k tomu .cz@, tak většina lidí nedůvěřivě říká "Cože, .cz už tady, jóó? To je nějaký složitý, radši mi to napiš!" To jsem vážně nečekal, když jsem si tu adresu vybíral a docela mě to štve :-(

  12. 12 Radek Hulán 15.09.05, 11:09:15
    FB

    [11] přesně proto jsem měnil hulan.info na hulan.cz, polovina lidí psala www.hulan.info.cz

  13. 13 jakub 15.09.05, 11:09:28
    FB

    [4] OT: Záleží na tom, jak rychle projíždí :) Ale jinak souhlasím, já přesměrovávám www na verzi bez www od počátku, co jsem pořídil doménu. Nechápu lidi, kteří dnes píšou např. http://www.seznam.cz, aby se podívali na mail (ale to jsem možná moc veliký puntičkář)

  14. 14 Radek Hulán 15.09.05, 11:09:31
    FB

    [13] to já spíš nechápu lidi, co používají email @seznam.cz ;-)

  15. 15 Štěpán Zikmund 15.09.05, 11:09:34
    FB

    Stránky bez www mám taky mnohem radši. Ale zjistil, že když dělám stránky neco.example.cz, je lepší uvádět to s www. Kdo ví, že to jde bez www, tak to tak napíše. Ostatní uživatelé byli z adresy bez www často poměrně zmatení...

    ale fakt, že naše školní stránky vyžadujou www, mě rozčiluje, kdykoli tam nakouknu :-)

  16. 16 Aleš Janda 15.09.05, 11:09:35
    FB

    [9] Nebo třeba http://rodina.cz a http://www.rodina.cz ;-)

  17. 17 v79 15.09.05, 11:09:36
    FB

    http://delcom.cz/ vs. http://www.delcom.cz/ - kde je problem u teto domeny?

  18. 18 Radek Hulán 15.09.05, 11:09:46
    FB

    [16] v případě rodina.cz to není zjevně chyba, ale chytrý záměr..

  19. 19 Milos 15.09.05, 11:09:52
    FB

    Pouzivani .htaccessu na toto je tedy dost nestandardni, o to se ma starat dns zonovy soubor.

  20. 20 Radek Hulán 15.09.05, 11:09:54
    FB

    [19] souhlasím, ale jsou webhostingy, které to jaksi neumí, či nechtějí udělat, potom zbývá řešení přes .htaccess..

  21. 21 ne0 15.09.05, 11:09:54
    FB

    ano, musím jedině souhlasit, sám to na svém webu používám stejně... a je mrzutou pravdou, že plno lidí nedokáže pochopit, že není potřeba zadávat http://www...

    a nejvíc mě naštve, pokud nefunugje varianta bez www (koho taky ne)... přijde mi to stejně nelogické jako antispamové filtry mazající zprávy z domén .biz aj. ;)

  22. 22 Radek Hulán 15.09.05, 11:09:55
    FB

    [21] .biz? To je ta spammerská doména, co? Mazat!! :-))

  23. 23 carnero 15.09.05, 12:09:50
    FB

    To WWW u zmíněné adresy http://www.vyvoleni.centrum.cz... není zbytečné. Pro lidi, kteří jsou na netu dnes a denně jistě ano. Ale co lidi, kteří pořádně ani neví, co je prohlížeč. Málo kdo z nich pochopí, že "vyvoleni.centrum.cz" je internetová adresa. A pak je otázkou, co je lepší. Dát před to WWW (a hlavně to pak říct divákům) je podstatně rychlejší než např. "internetové stránky". A to WWW pochopí každá lama.

    Jinak u mě je web, který vyžaduje WWW zabitý. Zásadně to píši bez a pokud to nefunguje, jsem líný to doplnit a jdu jinam.

    PS: Nenávidim rozhovory typu:
    1: Jaký máš mail?
    2: carnero zavináč carnero.info
    1: A co je za tím? .cz nebo .com?

  24. 24 Shaman 15.09.05, 12:09:51
    FB

    Moc nechápu, co tu tak složitě řešíte. Už od webového dávnověku se doporučuje vybrat si jednu verzi a druhou na ni přesměrovat s 302. Já si zvolil verzi s www, protože FBU si to lépe zapamatují (a proto i doménu na CZ, přesně jak píše rADo, navíc je to důvěryhodnější). Lidé to dobře vnímají z psané podoby, jak vidí www, pochopí, že jde o web (MOJE babička by to asi jinak nepochopila). Ale chápu, že technický zaměřený web jako Interval, kam moc FBU nechodí, si zvolí opačně.

    To mi však nebrání propagovat web pod názvem Shaman.cz, tady je zas výhoda té stručnosti. Takže je to jednoduché - http://www.shaman.cz = URL, Shaman.cz = název webu a Shaman = já :-) Ve všech případech se ke mně lidé dostanou pouhou intuicí. Jak prosté...

  25. 25 Tomáš 15.09.05, 12:09:55
    FB

    Existuje ešte jeden spôsob presmerovania, bez použitia mod_rewrite:

    <VirtualHost *>
    ServerName http://www.domena
    Redirect permanent http://domena
    </Virtualhost>

  26. 26 Jan Sequens 15.09.05, 01:09:45
    FB

    [24] Není náhodou lepší 301 (Moved permanently) než 302 (Found - The requested resource resides temporarily under a different URI)?

  27. 27 xom 15.09.05, 02:09:03
    FB

    Rozhodně palec nahoru pro zápis bez www. Nevidím výhodu ve psaní www. V práci mám kolegu, ketrý je na tohle zatížený a všude to cpe, vidí, že má web doménu třetího řádu, stejnak tam prdne www..

    Ale je pravdou, že většina lidí, kteří Internet využívají občasně nejspíš nikdy nepochopí, že to jde i bez zdržování. Holt, nynější generace to mají v mozku zakořeněno a těžko se předělají.. Tady nad tím pár lidí zapláče a dokonale se shodne, ale stejně s tím nic nezmůže..

  28. 28 Dave 15.09.05, 02:09:54
    FB

    Teď koukám do logu a akorát vidím další věc, která se čas od času stává: Nějakej trouba na můj web !pravidelně! leze tak, že do Seznamu zadá URL, nechá si stránku vyhledat a následně klikne na odkaz...

    Jinej zase zadá jen jméno webu, ale Seznam mu na prvním místě vyhodí jinou subdoménu než kterou chce. Vleze na ni a odtud se proklikává kýženým směrem...

    Nad nevědomostí některých uživatelů opravdu zůstává rozum stát. Tak buďme rádi za ty, kteří umějí aspoň napsat to WWW ;-)

  29. 29 Radek Hulán 15.09.05, 02:09:57
    FB

    [29] jo, to je běžná věc, na Seznamu se běžně hledá blesk.cz, což je fakt k smíchu :-)

  30. 30 ls 15.09.05, 03:09:09
    FB

    [30] jj, znam taky par lidicek, co maji v prohlizeci nastaveny nejaky vyhledavac (seznam, google) jako domovskou stranku a bezne zadavaji adresu do formulare vyhledavace, misto do adresniho radku prohlizece a pak se pres vysledky hledani proklikaji na kyzenou stranku ;-)

  31. 31 Nastěnka 15.09.05, 03:09:10
    FB

    Mně je to jedno, pokud funguje přesměrování.

    Ale je samozřejmě pohodlnější bez WWW. , navíc je pak lepší práce se subdoménami... (http://www.subdomena.domena.tld... nesnáším...)

  32. 32 Jan Brašna 15.09.05, 03:09:37
    FB

    [4] Máš pokrokovou babičku :) Já se často setkávám právě s opakem.

    [12] Přesně. gTLD typu .info či i jen .biz jsou u BFU hodně problematické (a už se těším na .kid, .xxx nebo reálné použití .aero či .museum -- http://www.narodni.museum či http://www.vodochody.aero :D)

    // tady vidím výhodu www.*.tld -- dá se v texu "odhadovat" pro zaktivnění odkazu.

    Mimochodem já mám www.*.tld rád, neboť jen *.tld mi prostě evokuje celou doménu a všechny její služby a subweby, kdežto www.*.tld mi tak nějak oznamuje, že se bude jednat o hlavní prezentaci na oné doméně. Ale je to pochopitelně jen věc pocitu.

  33. 33 adrive 15.09.05, 05:09:49
    FB

    [26] tie spetne lomitka wéwéwé. znamenajú wéwéwé bodka, kdežto v tvojom prípade wéwéwéw. to znamená wéwéwé čokoľvek, teda aj www1domenaXcz čo znamená NC by malo byť popísané v manuáli k Apachu, v hlave to nemám a pozerať sa mi to nechce...

    odporcom dlhých domén odporúčam blogy na sme.sk - napríklad wé wé wé bodka vesely bodka blog bodka sme bodka eská

  34. 34 KrEaToR-WeB- 15.09.05, 06:09:19
    FB

    Nejlepší, když diktuju nějaký holce/ženský adresu webu s doménou třetího řádu, třeba něco.wz.cz. Automaticky tam prdne www a hystericky si stěžuje, že to nefunguje. Holt slepičí mozky...

  35. 35 Michael Le 15.09.05, 07:09:18
    FB

    Pamatuji si na dva směšné případy:
    - Hmmm, tak tvoje e-mailová adresa je mail @mail .cz jo? A co www?
    - Tvoje webová stránka je www. web @ web?

    Preferuji též adresy bez www, ale jistá množina 'administrátorů' neumí nastavit správně web server a DNS. Většinou si www klidně dopíši, ale přestává mě to bavit.

    [16] Toto je IMHO problém se špatně nakonfigurovanými virtual servery pro Apache. Něčeho podobného jsem taky kdysy dosáhl.

    Zrušení www by nemělo příliš velký smysl. Je nutné změnit celý adresní systém. Je to, jak jsi Radku říkal, již zastaralé a je potřeba to namazat olejem.

  36. 36 noname 15.09.05, 07:09:50
    FB

    k tomu vyhledávání v search baru seznamu: vy se teď tomu možná smějete, ale imho je to takový fenomén, že z toho bude možná budoucnost. Například si dokážu představit onen možná připravovaný google prohlížeč, který toto bude mít jako primární vlastnost. Tedy že zde bude pouze vyhledávací pole, do kterého zadáte nějakou adresu, třeba "seznam" a on vám vrátí list odpovídajících adres, řazených podle google ranku. Případně tam bude i tlačítko I am feeling lucky a pak na tu první i rovnou přejde.
    bude to samozřejmě prezentováno jako výhoda, velké známé servery tak budou moci prezentovat jenom "Seznam", místo "http://www.seznam.cz ", protože prostě budou první a na i am feeling lucky se na ně jako na první dostanete.

  37. 37 yossarian 15.09.05, 07:09:58
    FB

    a co například domény, které mají pro HTTP dedikovaný zvlášť server? to mají http://neco.cz ukazovat přímo na ten server?

    jinak, mě taky vadí u domén 3. řádu WWW, ale jinak to má IMHO svůj účel. když už nic, ta aspoň vím, že se nehlásím na SQL server

  38. 38 Vilém Málek 15.09.05, 09:09:31
    FB

    Prosil bych opravu ve spotu, http://www.interval.cz fungovalo vždy, zmiňovaná chybová hláška tam nikdy nebyla. Naopak, http://interval.cz nefungovalo a teprve po mém nástupu do magazínu bylo kodifikováno jako hlavní adresa a všechny další (např. interval.sk) na něj byly přesměrovány...

  39. 39 Radek Hulán 15.09.05, 10:09:09
    FB

    [39] to není pravda Viléme, za tebe www.interval.cz hodně dlouhý čas nefungovalo, na 100% ne

  40. 40 Pavel Růžička 15.09.05, 10:09:46
    FB

    [40] Interval.cz funguje minimálně od doby, co tam vyšel článek Třikrát W v internetové adrese - past na laiky?

  41. 41 Radek Hulán 15.09.05, 11:09:04
    FB

    [41] o to se nepřu, ale nefungoval www.interval.cz

  42. 42 dgx 16.09.05, 12:09:19
    FB

    zcela souhlasím, každý web má podporovat variantu bez www, viz článek Opusťte potápějící se loď.

    Nicméně netvrdil bych, že adresa [b]bez www[/b] je vždy lepší - liší se to případ od případu. U obecných názvů (Interval.cz, Hulan.cz) se mi více líbí varianta bez www. Naopak v případě zkratek nebo krátkých názvů (www.dgx.cz) vypadá často lépe varianta s www. Tedy opticky, že :-)

  43. 43 Vilém Málek 16.09.05, 06:09:05
    FB

    [40] Radku, myslím, že mám poměrně dobrý přehled o tom, jak Interval.cz funguje či nefunguje. Navíc toto tvrzení může dosvědčit celá řada dalších lidí, kteří se na běhu magazínu podíleli či podílejí.

    Vypnutím varianty s "www" jsem mnohokrát vyhrožoval, ale nikdy jsem svou výhrůžku nesplnil. Možná ji ale realizuji počátkem příštího roku, protože nechápavost některých lidí mě už pořádně štve ;-)

  44. 44 jjk 16.09.05, 09:09:34
    FB

    Boji proti www. se zabývají i stránky http://no-www.org, kde stránky dělí na 4 typy podle způsobu jakým s www. zacházejí.

  45. 45 llook 16.09.05, 10:09:38
    FB

    Z technického hlediska souhlasím, ale z marketingového ještě čas www zdaleka neskončil. Kdybych já měl dělat web VyVoleným, asi bych také doporučil ono www.

    Zkuste někdy mluvit s obyčejnými lidmi, s těmi, kteří používají "internet a e-mail".

    U webů pro masy bych přesměrovával na variantu s www. Lidi si už zvykli, že www. je "internet", proč je přeučovat na http dvojtečka lomítko lomítko a vysvětlovat jim rodíl mezi Internetem a Webem?

  46. 46 Jakub Vrána 16.09.05, 11:09:34
    FB

    [44] Rozhodně bych variantu s www nerušil, protože napsat http://www.interval.cz je rychlejší než samotné interval.cz, jelikož v českém IE a v poupraveném FF stačí do adresního řádku napsat interval a zmáčknout Ctrl+Enter.

    Přesměrování jedné varianty na druhou je samozřejmě žádoucí.

  47. 47 Pavel 16.09.05, 04:09:50
    FB

    Vždy jsem www na začátku adresy chápal jako označení jedné služby v rámci domény a ještě si pamatuji doby, kdy www nebylo dominantní, ale existoval třeba gopher. Můj názor je - přesměrovávat www adresy na adresy bez www, ale netvrdit, že je to synonymum. Až přijde nmlnw (neco mnohem lepsiho nez web) služba, tak se budeme rozčilovat, že na interval.cz je místo nmlnw zobrazen www obsah? nebo že uživatelé jsou blbci a nevědí, že pro nmlnw obsah je třeba psát nmlnw.interval.cz?

  48. 48 Vilém Málek 19.09.05, 11:09:34
    FB

    [48] Vzhledem k zaměření serveru najdete na http://interval.cz asi vždy tu nejpokročilejší webovou technologii, která bude serveru k dispozici, zatímco uživatelé ostatních služeb budou detekováni a řádně přesměrováni (také pamatuji Gopher ;-)[48]

  49. 49 JAn 24.09.05, 06:09:26
    FB

    Radky, díky!

    Tohle jsem už dlouho potřeboval.

    Jen poznámka pro ty, kteří mají na hostingu adresář www do kterého se umisťují stránky:
    ten .htaccess je nutné dát až do tohoto adresáře.
    bokud ho dáte rovnou do rootu, přesměruje na http://domena.tld/www/

  50. 50 von banhoff 03.10.05, 07:10:41
    FB

    nejlepší je to na živě a spřízněných webech, tam člověk nejen že musí zadat to www, ale i /default..asp, jinak se objeví "Jdi na www.živě.cz" a člověk musí zbytečně klikat

  51. 51 kecinzer 17.10.05, 05:10:46
    FB

    Řeším teď jeden takový problém, tak mě napadlo, že by mi tu možná byl někdo schopen poradit.
    Na serveru běží PHP4 klasicky na protu 80. Nechal jsem si rozjet od admina PHP5 na portu 8080, a teď přemýšlím, jestli by nebylo možné pomocí .htaccess souboru a mod_rewrite napsat skriptík, který by požadavky z portu 80 přesměroval na port 8080, ale ten automaticky odmáznul z adresy.
    Bylo by to možné udělat? Pomohl by mi s tím někdo?
    Předem děkuji.

  52. 52 Lukáš Květon 21.08.10, 02:08:37
    FB

    Moje stránky: http://phptuts.g6.cz/ ... kvůli www. mam problémy s uživatelským systémem, ale nefunguje mi .htaccess.

    Já jsem uložil takto:

    RewriteEngine On
    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.phptuts\.g6\.cz$ [NC]
    RewriteRule ^(.*)$ http://g6.cz/ $1 [R=301,L]

  53. 53 Lukáš Květon 21.08.10, 02:08:37
    FB

    OPRAVA:

    RewriteEngine On
    RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www\.phptuts\.g6\.cz$ [NC]
    RewriteRule ^(.*)$ http://phptuts.g6.cz/ $1 [R=301,L]